تسلسل توحش، فتوای علی سیستانی پاس داشت جاهلیت ۹

تسلسل توحش ویا سکوت در برابر آن

پذیرش مشروعیت سنت‌ها و احکام دینیِ، به دوراز تفکر به نتایج انسانی‌ آن در قالب یک ژست روشنفکری و احترام گونه به اندازه سکوت در برابر جنایت بشری سنگین است. آن زمان که غلط بودن و ضد بشری بودن یک حکم، موجودیت ذاتی آن را زیر سوال می برد، هر گونه سکوتی برابر با به رسمیت شناختن آن تلقی‌ خواهد شد.

آیت الله سیستانی یکی از مراجع تقلید شیعه با صدور فتوایی عمل جنایت بار “ختنه دختران و زنان” را  حرام  نمی‌داند. فتوای وی در پاسخ به پرسش‌های سایت “شفقنا” صادر و در این سایت منتشر شده است. از فتوای جهاد نکاح دختران و زنان در سوریه گرفته تا فتوای ختنه دخترکان، و تداعی بهشت و حوریان نفرت انگیزش، تا احکام خالی‌ از انسانیت همگی ناشی از دستورات اسلام راستین و دکانداران دین است.

این فرتور ختنه یک دختر سومالیایی است. شاید در شگفت بمانید که این ختنه در سوئیس انجام پذیرفت، و پدر و مادر دختر در دادگاه به دو سال زندان محکوم شدند.

این فرتور ختنه یک دختر سومالیایی است. شاید در شگفت بمانید که این ختنه در سوئیس انجام پذیرفت، و پدر و مادر دختر در دادگاه به دو سال زندان محکوم شدند.

ختنه زنان یک جنایت بشری است!

ناقص‌سازی جنسی زنان ( ختنه زنان ) Female Genital Mutilation عملی است که طی آن بخشی از آلت تناسلی زنانه به خصوص کلیتوریس و لبهای آن بریده می‌شود. این عمل که میل جنسی در زنان را تا حد بسیار بالایی نابود می‌کند، سابقا در میان اعراب بسیار متداول بوده است، اما امروزه نیز توسط گروه‌هایی از اعراب، بخصوص در شمال آفریقا مرسوم است.
ناقص‌سازی جنسی زنان نزد گروههای دفاع از حقوق بشر و حقوق زنان یکی از مصادیق خشونت علیه زنان تلقی می‌شود. بریدن آلت تناسلی زنان به صورت سنتی در بیش از ۳۰ کشور جهان انجام می‌شود و این عمل نقض حقوق اساسی زنان و کودکان شمرده می‌شود. از سال ۲۰۰۳ میلادی، ۶ فوریه به عنوان روز بین‌المللی عدم هرگونه مدارا با مثله کردن جنسی زنان نام گذاری شده‌است.

ختنه کردن زنان در آفریقا و در بعضی مناطق آسیا و خاورمیانه سنت رایجی است که ظاهرا دختران را برای ازدواج آماده می‌کند. در بررسی اجمالیِ بیشتر احکام این چنینی در نهایت به یک روش یا رسمِ درون قبیله‌ای خواهیم رسید که سیراب کننده هیچ چیز جز برتری جویی یا کام جویی قدرتمندترین‌ها نخواهد بود.

مبارزه با این سنت غیر انسانی

به گزارش کمیسیون عمران و توسعه سازمان ملل، در نتیجه فعالیت‌های انجام شده در زمینه مبارزه با ختنه زنان، تنها در سنگال، کشوری که ۲۸ در صد زنان بین ۱۵ تا ۴۹ ساله در آن ختنه شده‌اند، در ۱۰ سال اخیر ۵۳۰۰ قبیله مختلف این سنت را رها کردند.
طبق آخرین آمارهای سازمان بهداشت جهانی بیش از ۱۶۰ میلیون نفر از زنان در بیش از۳۰ کشور آفریقایی و آسیایی ختنه می‌شوند. بر اساس آمار یونیسف، بیش از ٣ میلیون دختر در سال و روزانه ۶ هزار دختر در جهان ختنه می‌شوند. ختنه دختران عموما در سنین ۵ الی ۲۱ سالگی صورت می‌گیرد و در این سن کودک به علت آن که با چشم خود تمامی مراحل ختنه را نظاره‌گر است، شدیدترین ضربه روحی و روانی را متحمل می‌شود.

روش هراسناک ختنه

روش ختنه به چند صورت انجام می‌گیرد که سختگیرانه‌ترین آن ختنه سودانی است. در این روش کلیتوریس به کلی برداشته می‌شود و دهانه مجرای تناسلی،‌ در هنگام ازدواج و زایمان باز می‌شود و هنگامی که زن شوهر خود را از دست می‌دهد مجددا بسته می‌شود. این راه به عقیده معتقدان به این سنت، اصلاح خردمندانه برای تضمین باکره‌گی دختر و ارتباط نداشتن او با هیچ مرد دیگر تا زمان ازدواج یا بعد از فوت شوهر است. سودان یکی از کشورهایی است که بالاترین آمار زنان ختنه ‌شده را دارد.

وحشیگری انسان نماها را در این تصویر می بینید که چگونه با بیرحمی و شقاوت به جان دخترک خردسالی افتاده و او را ناقص می کنند.

وحشیگری انسان نماها را در این تصویر می بینید که چگونه با بیرحمی و شقاوت به جان دخترک خردسالی افتاده و او را ناقص می کنند.

پیامدهای روحی و جسمی ختنه کردن دختران

همان طور که روشن است این عمل پیامدهای منفی بسیاری بر سلامت و روان دختران و زنان دارد.

۱- این عمل در بیش از ۳۰ کشور جهان انجام مى شود و در ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد با وسایل آلوده و غیربهداشتى بدون استفاده از هیچ داروى موضعى انجام مى شود در نتیجه خطر مرگ و شوک وجود دارد.
۲- خونریزى هاى شدید و گاهى غیر قابل کنترل که منجر به مرگ مى شود.
۳- عفونت هاى موضعى و عمومى بدن که اغلب به درمان هاى پزشکى احتیاج دارند.
۴- درگیرى‌ها و بیمارى هاى روانى حاصل از این امر.
۵- ایجاد جوش گاه ( اسکار ) در قسمت بریدگى‌ها با طول و گستردگى زیاد.
۶- عفونت هاى حاد و مزمن دستگاه تناسلى و ادرارى.
۷- احساس درد هاى غیرقابل تحمل در صورت قادر بودن به رابطه جنسى.
۸- مشکلات نازایى، خطرات و مشکلات ناشى از حاملگى و به خصوص زمان زایمان.

کارشناسان اما به پیامدهای روحی این مثله‌کردن بیشتر تاکید دارند. به گفته آنان این جنبه از عوارض خنته دختران عموما در بحث‌ها در سایه قرار می‌گیرد. سندرم بی‌اعتمادی و اضطراب در میان دختران کوچکی که خانواده‌هایشان ناگهان آنها را به زیر تیغ خنته فرستاده‌اند نیز از پیامدهای رایج این عمل غیرانسانی است. بسیاری از این زنان پس از انجام این عمل ناگزیرند برای یک عمر با عوارض جسمی وروحی آن دست و پنجه نرم کنند.

این ویدیو خشونت علیه زنان در همه جا حتی در انگلیس بیان می شود. بنا به آمار بیش از ۶۵۰۰ ختنه دختران در انگلیس سالانه ختنه می شوند.

زنان و مردانی که دخترکان بی‌ گناه را به ستم مبتلا به این نقص عضو آشکار می‌‌کنند، آن دسته اند که همیشه خوراک برای آبشخور این گونه رذیلت‌ها فراهم ساخته اند. دردآور اینکه قربانیان گذشته با تمام آگاهی‌ نسبت به دردناکی این فاجعه مجریان چشم بسته این احکام آلت پرست می‌‌شوند. ترس از آینده و محیط اطراف و عدم اطمینان و امنیت از جمله مواردی است که کودک با آن روبروست چرا که نزدیکترین شخص به او یعنی مادر خود را شاهد تماشای این شکنجه جسمی می‌بیند.

حکمی که آگاهانه مُهر تایید براین اقدم زده است، تشویق به ادامه زنجیره‌ یک عمل ناشایست کرده گرچه خواسته با لفظی گذرا از مسوولیت امر به این عمل شانه خالی‌ کند . از مهمترین عوامل تقویت و تکرار این عمل، می‌توان به توصیه‌های مذهبی‌ برخی‌ از ادیان اشاره کرد. حزن آور آن انسان‌هایی هستند که عقل و موجودیت خود را دو دستی‌ تقدیم این صاحبان دنیای مادی و معنوی آلوده به درد و خون می‌‌کنند.

اینهم ردیفی از دختران بیگناهند که گرفتار بی خردی و حماقت خانواده خود و اسیر خرافات قومی و مذهبی اند که به دست قصابان ناص و معیوب شوند. آخوند دیگری نیز تلویحاً این عمل را مجاز می داند.

اینهم ردیفی از دختران بیگناهند که گرفتار بی خردی و حماقت خانواده خود و اسیر خرافات قومی و مذهبی اند و در انتظار آنکه به دست قصابان، ناقص و معیوب شوند. آخوند دیگری نیز تلویحاً این عمل را مجاز می داند.

ختنه دختران با چه اهدافى انجام مى شود؟

اهداف غلط آن را بدین صورت مى توان جمع بندى کرد:
۱- براساس ادعاى مسلمانان آفریقایى طبق دستور اسلام.
۲- مفید بودن از لحاظ بهداشتى !!!
۳- نگهدارى از باکره گی‌‌ دختران جوان تا زمان ازدواج.
۴- کنترل تمایلات جنسى دختران تا قبل از ازدواج براساس سنت قدیمى آفریقایى – آسیایى.
۵- اطمینان دادن به شوهر آینده از جنبه پاک بودن دختر!!!
۶- پیدا کردن روح پاک.

حکم ختنه دختران در اسلام

گروهی از اعراب مسلمان این کار را سنت پیامبر اسلام می دانند به عنوان نمونه از امام ششم شیعیان روایت شده است که: “وقتی زنان به سوی محمد هجرت کردند، در بین آنان زنی بود که او را‌ ام حبیب می گفتند او دختران را ختنه می کرد. وقتی محمد او را دید به او گفت: ‌ای ‌ام حبیب ! آیا هنوز هم به همان کار مشغول هستی؟ گفت: آری ‌ای رسول خدا! اگر حرام است مرا از آن نهی کن. فرمود: حلال است. بیا نزدیک تا به تو بیاموزم. زن گوید نزدیک شدم. حضرت فرمود: ‌
” ای‌ام حبیب! اگر چنین کردی، زیاد عمیق برندار و زیاده روی نکن، چرا که هم زیباتر است و برای شوهر هم بهره بیشتری دارد”. تاسف بار است که نشستن نام خدا یا منجی در ابتدای این احکام، محکم ترین بهانه ی کور  می شود برای آن شرط لازمِ بی‌ چون و چرا.

و اینکه درعصر کنونی‌ بازمانده‌های همان زندگی‌ قبیله‌ای، همچنان به پاس داشت ستونهای چادرِ جاهلیت خود می‌بالند، و در جستجوی آن بهشت گنگ دنیا را به سیاهی می‌کشانند. وافتخارشان می‌‌شود ایمانی که آواره بهشتی‌ ست که در توصیف بالاترین امکاناتش حوریان همیشه باکره نشسته اند.

در کتاب تاج العروس آمده است: “سربلندترین خون گیرندگان، ختنه کنندگان و کوتاه کنندگان زائده اندام زنان هستند”. در مورد ختنه دختران و زنان آنچه از منابع فقه و حدیث شیعه و اهل سنّت استفاده مى شود این مورد است که محمد در حدیثی ختنه برای آقایان سنت و برای زنان کرامت دانسته است. ( فتح الباب العنایه بشرح النقایه ـ چگونه فرزندان خود را تربیت کنیم!!! )
ختنه دختران یکی‌ از غیر انسانی‌‌ترین و ضدّ بشری‌ترین احکام است و تاسف بارتر در تأیید این اقدام جنون آمیز که منشای جز افکار کام جویانه و رذلانه یک نرینه متوحش نیست.

در این ویدیو آقای بهرام مشیری در مورد ختنه دختران و پسران در اسلام گفتگو می کند.

ناقص‌سازی جنسی زنان در ایران

گزارش‌هایی از انجام این عمل در جنوب و غرب ایران وجود دارد. در جنوب ایران، نوزادان دختر در بندر کنگ در هرمزگان بعد از ۴۰ روزگی و برخی از دختران این شهر در سنین ۴ یا ۵ سالگی ختنه می‌شوند. این کار به خاطر ویژگیهای فرهنگی و سنتی این شهر کاملاً موجه و منطقی جلوه داده می‌شود و زنانی که جرأت کنند از این کار انتقاد کنند سنت شکن و سرکش خوانده می‌شوند. عمل ختنه در بندر کنگ “تیغ سنت و فرهنگ” خوانده می‌شود و با روش‌های کاملاً غیربهداشتی توسط قابله‌های محلی انجام می‌شود. گزارش شده‌است که در بندر جاسک نیز این عمل انجام می‌شود.

گفته می‌شود این سنت توسط مردان هرمزگان و از طریق سفر آنان به کشورهای دیگر همچون هند ( کلکته ) و سومالی وارد فرهنگ و سنتهای آنها شده‌است. با آنکه عمل “ختنه دختران”، ریشه در هیچکدام از آداب و رسوم گذشتگان ایرانی ندارد اما باز هم در بعضی از روستاها و نقاط دورافتاده کشور، شاهد این جنایت در برابر دخترکان بی دفاع هستیم. در جمهوری اسلامی نیز متاسفانه گزارش‌هایی از “ختنه” دختران در استان‌های خوزستان، لرستان و کردستان منتشر شده است.

  • jhkjhggh

    خل

    اینقدر نوشتی که چی؟

    تا حالا این فتوا رو ندیده بودم اما از آدرسی که دادی(سایت شفقنا) رفتم فتوا رو پیدا کردم

    سیستانی که گفته حرامه و در حق دختر ظلم بزرگی است

    بسم الله الرحمن الرحیم

    اگر منظور از ختنه دختر بریدن پوسته عضو جنسی زن(خروسه) باشد، صحیح آنست که این کار سنت شرعی نیست، بلکه در صورتی که به دختر آسیب برساند حرام می باشد . و اما قطع خود عضو جنسی زن و یا قطع قسمتی از آن به یقین جنایتی در حق دختر محسوب می شود و برای والدین هیچگونه مجوّزی در اقدام به آن وجود ندارد . و الله العالم .

    (هیچ گونه مجوزی نیست یعنی اینکه جایز نیست)

    • faghat kherad

      شما راست میگید منم رفتم و از سایت شفقنا این مطلب رو خوندم.
      در اصل تعجب کردم این مطلب رو اینجا دیدم چون ختنه دختران در تشیع نشنیده بودم صورت بگیره.
      اما این هیچ قداستی به تشییع نمیده.شاید اگر یک مذهب از اسلام بتونه بیشتر از بقیه به بقاش ادامه بده همین تشییع باشه چون بر مبنی مصالح به راحتی ۱۸۰ درجه تغییر موضع میده.

    • هادی

      مثل ایننکه متوجه نشدین که بیان این این فتوی دو قسمتت داشته و قسمت اول هم دارای دو بخش بوده بعد از گفتن ” صحیح آنست که این کار سنت شرعی نیست، بلکه در صورتی که به دختر آسیب برساند ” بلکه آورده و ادامه داده یعنی جمله اول پاسخ منفی به سؤال داده !

  • Roshangari

    اسلام دین تقیه و تکذیب است، دوست عزیز چرا خودت
    رو گول میزنی، اگه یه مقدار بگردی، رو نوشت کتبی‌ نامه این فتوا رو که به تاریخ ۱۳۹۲/۰۵/۰۹ پیدا می‌کنید. گر چه پس از اعتراضات بسیار در سایت‌های خبری این حکم به این متن بی‌ سرو ته تبدیل
    شد این بازی با کلمات است مرجع تقلیدی که به اصلاح می‌تونه با یه حکم حرام است طرفدارانش
    رو از یه جنایت بشری دورکنه،به یه “جایز نیست” اکتفا می‌کنه !؟

  • Omid
    • بهار

      همه این فجایع به خاطر نااگاهی است خدایی به این شکنجه گری اصلا خدا نیست اول افرید بعد گفت ببر….یا اگر هم نگفته چرا در برلبر این شکنجه بنامش صورت میگیرد سکوت کرده… بیایید کمی فکر کن ایا این خدای واقعی است یا زاییده فکربر یک مرد بادیه شین خودخواه با یک فکر بیمار ……اللاه کیست از کجا امده منظورش /فایدهتش/ چه بود و چه است کمی فکر کنید دوستان عزیم شاید عمریست فریبمان داده اند…و اما ما با سکوتمان هم دست انهاییم… به امید نجات ایران

  • آریو پردیس

    با سپاس از زحمات دوستان در این سایت
    در هر صورت در تمامی ادیان الهی!!!!!! البته اگر الله ای وجود داشته باشد!؟ نشانه هایی از وحشی گری وجود دارد. و از اعرابی که وصف آنهان در تاریخ آمده چیزی بیش از این انتظار نمی رود. در عجب ام از انسان هایی که با عقل و خرد خود می توانند قضاوت کنند ولی اسیر خرافات شده اند.
    سخن پایانی: دین خرافاتی است سازمان یافته، به قدمت تاریخ بشریت
    نمی توان انتظار داشت این سازمان طی سال ها یا دههه ها محو و نابود شود ولی می توان با آگاه کردن انسان ها هر چه بیشتر این خرافات را کمرنگ و کمرنگ کرد.

  • مریم

    لعنت به هرچی جهالته. کثافت ها. زن فقط براشون یک ابزاره. خاک بر سر زن هایی که خودشون این ستم رو کشیدن اما بچه خودشون رو میذارن این اتفاق براشون بیوفته.

  • maryam

    لعنت به هرچی جهالته. کثافت ها. زن فقط براشون یک ابزاره. خاک بر سر زن هایی که خودشون این ستم رو کشیدن اما بچه خودشون رو میذارن این اتفاق براشون بیوفته.