چای یا قهوه کدامیک را ترجیح می دهید؟ بررسی فایده و زیان هریک ۱

سر آغاز

زندگی میلیون ها انسان بر روی زمین همه روزه با نوشیدن فنجانی از چای و یا قهوه آغاز می شود. در چند دهه گذشته نوشیدن چای بیشتر میان مردم جهان به ویژه مردم آسیا رواج داشت. شماری از کشورهای اروپایی مانند انگلستان نیز به چای خوردن عادت داشته اند. ولیکن رفته رفته نوشیدن قهوه از سوی کشورهای آمریکای لاتین و شماری کشورهای اروپایی به همه جا سرایت کرد. به طوری که نوشیدن قهوه در میان بسیاری از مردم جهان نه تنها عادت شده، بلکه نماینده یک نوع پرستیژ و کلاس شخص نیز به شمار می آید. گو این که بازهم در کشورهای آسیایی مانند چین، ژاپن، و کشورخودمان ایران، نوشیدن چای حرف اول را می زند.

بررسی علمی فواید و زیان های نوشیدن قهوه و چای

روزنامه دیلی میل اون لاین  در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۹۳ برابر با ۱۲ نوامبر ۲۰۱۴ مقاله علمی کوتاهی در مورد قهوه و چای به چاپ رسانده که شرح کوتاه آن اینگونه است:

اثر چای بر بدن

چای از ایجاد بیماری قند و حمله قلبی جلوگیری می کند. همچنین چای مانع چاق شدن، و ابتلاء به سرطان می گردد. آنهایی که ۴ بار در روز برای مدت ۶ هفته چای می نوشند در بدنشان هرمون کمتری از اضطراب و نگرانی تولید می شود. در برابر این مزایا، چای دارای ماده سمی است که مانع جذب آهن از غذا می گردد. در میان چای های گوناگون، چای سفید دارای ماده آنتی اکسید می باشد که بهتر از چای سبز می تواند از بروز شماری بیماری جلوگیری کند و از پیدایش سلول های چربی جلوگیری نماید.

چه زیبا و دل انگیز است که با قوری و سماور به استقبال چای رویم و در کنار منظره یا رودخانه ای بنشینیم و چای بنوشیم.

چه زیبا و دل انگیز است که با قوری و سماور به استقبال چای رویم و در کنار منظره یا رودخانه ای بنشینیم و چای بنوشیم.

نوشیدن چای سبز در زنان، تا میزان ۶۰٪ از ابتلاء به سرطان مری جلوگیری نموده و نوشیدن ۱۰ فنجان چای سبز درروز از نا منظم و بد کار کردن مری جلوگیری می کند. نکته دیگر این که افزودن شیر به چای، اثر سرطان زدایی آن را از میان می برد. چای همچنین دارای کافئین است که می تواند موجب افزای

یک فنجان چای، آنهم با چای کیسه ای که بیشتر رنگ است تا طعم دلپذیر چای، چندان خوش آیند همگان نیخواهد بود.

یک فنجان چای، آنهم با چای کیسه ای که بیشتر رنگ است تا طعم دلپذیر چای، چندان خوش آیند همگان نخواهد بود.

اثر قهوه بر بدن

از سوی دیگر قهوه از بیماری فراموشی (بیماری الزایمزAlzheimer) جلوگیری می کند و بدن را زیان هایی به جگر می تواند وارد شود و همچنین از درد مفاصل و نقرس مانع می شود و حافظه و یادآوری فرد را بالا می برد.

نوشیدن قهوه برای مدت زمان طولانی انسان را از مرگ بر اثر سکته قلبی بازمی دارد. در برابر این مزایا، قهوه می تواند ریسک بالایی برای تولد نوزادن بی جان و مرده بوده، و جریان خون به قلب را کاهش دهد و همچنین موجب لکه دار شدن و خوردگی دندانها شود. قهوه یکی از عوامل دفع کلسیم از بدن و در نتیجه موجب پوکی استخوانها شده، و فشار خون را نیز بالا می برد. در قهوه ویژگی هایی دیده می شود که موجب بالا بردن چربی خون می شود.

یک فنجان قهوه، نوشیدنی گرم و گوارا و موردخواست میلیون ها از مردم.

یک فنجان قهوه، نوشیدنی گرم و گوارا و موردخواست میلیون ها از مردم.

نکته پایانی:

انسان معمولن به نوشیدن یک یا چند فنجان چای و قهوه عادت کرده است. آنچه از تحقیقات دانشمندان نتیجه می شود آنست که چای می تواند از بیماری قلبی، و حمله قلبی جلوگیری نماید. در میان چای ها چای سفید از چای های دیگر بهتر است زیر؛ دارای ماده آنتی اکسید می باشد که بهتر از چای سبز می تواند از بروز شماری بیماری جلوگیری کند و از پیدایش سلول های چربی جلوگیری نماید.
نوشیدن قهوه که به سرعت در کشورهای جهان، به ویژه کشورهای باختری گسترش یافته دارای اثرات خوبی در بدن مانند جلوگیری از بیماری فراموشی (الزایمر) داشته و مانع درد مفاصل و نقرس شود. زیان هایی نیز دارد که از جمله دفع کلسیم از بدن و پوکی استخوان ها، و بالابردن فشار خون است.

  • کاک ناصر

    قهوه انرژی زا است .