چه میزانی از مردم جهان به نظریه تکامل باور دارند، و یا آن را رد می کنند؟ ۱۳

پیش گفتار:

دگرگونی در ویژگی های انسان، جانوران، گیاهها و یا تغییرات در اجسام طبیعی مانند سنگواره ها که با گذشت زمان رخ می دهد و ویژگی های ساختاری، بیوشیمیایی، و رفتاری آنان را تغییر می دهد، تکامل یا فرگشت نام دارد. فرگشت در جانوران بیانگر آنست از هرگروه و هر شکل زائیده تغیرات ژنتیک و تغییرات محیطی در طی قرن های گوناگون بوده، و در حقیقت همه آنان از نیاکان مشترکی سرچشمه گرفته اند. نیای مشترک جانداران امروزی بر می گردد به بیش از ۳٫۵ میلیارد سال پیش؛ یعنی از آغاز پیدایش حیات روی زمین.(۱-۸)

فرتور دانشمند نامی، چارلز داروین را نشان می دهد که یک تنه، با نظریه فرگشت که امروزه با وجود شواهد و مدارک بسیار، تبدیل یه یک حقیقت علمی انکار ناپذیر شده، خدایِ ادیان را شکست داد. (شکاک منطق)

فرتور دانشمند نامی، چارلز داروین را نشان می دهد که یک تنه، با نظریه فرگشت که امروزه با وجود شواهد و مدارک بسیار، تبدیل یه یک حقیقت علمی انکار ناپذیر شده، خدایِ ادیان را شکست داد. (شکاک منطق)

نظریه تکامل یا فرگشت در سال ۱۸۵۹ میلادی با انتشار کتاب «درباره مبدأ گونه‌ها» توسط چارلز داروین بوجود آمد. کار گرگور یوهان مندل بنیز با بررسی گیاهان به توضیح الگوهای وراثتی ژن‌ها کمک کرده و به نحوه عملکرد سیستم وراثتی آنان آشنا شد.

نظریه فرگشت در میان ملت های گوناگون

گرچه امروزه با پژوهش ها و بررسی های علمی نظریه فرگشت مورد پذیرش و قبول دانشمندان و دانش پژوهان سرتاسر جهان قرار دارد، ولیکن برای آنان که وابستگی شدید مذهبی دارند و الله و آسمان را مرکز کائنات و کل آفرینش می دانند و با منطق و علم فاصله دارند، تصور و پذیرش پدیده فرگشت غیر ممکن است.

بر این اساس، در کشورهای مسلمان، یهودی نشین، همچنین کاتولیک ها و ارتدکس های مسیحی که از دایره تعصبات مذهبی بیرون نمی روند، بیشتر، نظریه فرگشت پذیرفته نیست.
در گذشته مقاله های مستند و گویایی در زمینه فرگشت به وسیله همکاران و نویسندگان توانای ما باران ، و شکاک منطق
نوشته و پخش شده که خواندن آنان را به شما خوانندگان گرامی سفارش می کند.

آیا شباهت ژنتیک شامپانزه با انسان هیچ دلیل ندارد؟ ما از کره دیگری آمده ایم؟ پس چرا میمونها ۹۵ درسد با ما یکریشه هستند؟- (باران بهاری)

آیا شباهت ژنتیک شامپانزه با انسان هیچ دلیل ندارد؟ ما از کره دیگری آمده ایم؟ پس چرا میمونها ۹۵ درسد با ما یکریشه هستند؟- (باران بهاری)

جبهه گیری مراکز دینی با نظریه تکامل

پس از پخش و انتشار نظریه داروین از گذشته تا کنون با آن که این نظریه به عنوان یک مستند علمی در جوامع فرهنگی آموزش داده می شود، ولیکن از آنجا که دکان آخوندهای مذهبی را تخته نموده و افکار پوسیده آنان را نقش بر آب می سازد همواره مورد مخالفت و ستیزه جویی آنان قرار گرفته است. علی ایمانی نسب دانش آموخته و می توان گفت شستشوی مغزی شده حوزه علمیه قم در این زمینه می گوید:

‫”‬برخی از ملحدین که بنیانهای داروینیسم را در این روزگار بر دوش خویش دارند گهگاه مجبور به اعترافاتی می شوند که نشان می دهد آنها رد کنه ذاتشان به وجود خدا و اشکال اساسی در نظریه داروین اعتقاد دارند ولی به دلایلی که به خودشان ربط دارد مایل نیستند از این راه برگردند و کماکان بر عقیده خویش ژافشاری می کند. جناب حجت الاسلام و المسلمین علی ایمانی نسب که در خصوص مباحث دینی و عقیدتی و البته موضوع فرگشت مطالعات خوبی دارند  یک تکه از اظهارات داوکینز در فیلم اخراج شدگان که مستند اصلی این نوشتار است  را خمیر مایه این نوشتار کرده اند که در اینجا توجه شما را به آن جلب می کنم.”

” بنا به نوشته این فرهنگ باخته دینی، ریچارد داوکینز یک زیست شناس انگلیسی است که به خاطر اندیشه الحادی و ضد دینی اش از بزرگترین ملحدین جهان در عصر حاضر به شمار می رود. داوکینز بر نظریه داروین درباره پیدایش موجودات زنده که لازمه آن، پیدایش گونه های جانوری بدون یک نیروی هدایتگر هوشمند است، بسیار تأکید می کند و از این نظر از جدی ترین پرچم داران داروینسیت در عصر حاضر محسوب می شود. با این حال، در لابه لای سخنان داوکینز سخنانی به چشم می خورد که به صراحت، مدعای او را در اثبات نظریه داروین نفی می کند و همین هم باعث تناقض گویی های او شده است. ”

در این جا آماری از باورمندان به فرگشت و یا خلقت زائی  ر ا در میان جامعه آمریکا نشان می دهد. چنانکه آشکار است بیشتر دموکرات ها به پدیده فرگشت باورمندند در حالی که  جمهوری خواهان پیرو مکتب خلقت الهی اند.

در این جا آماری از باورمندان به فرگشت و یا خلقت زائی  ر ا در میان جامعه آمریکا نشان می دهد. چنانکه آشکار است بیشتر دموکرات ها به پدیده فرگشت باورمندند در حالی که  جمهوری خواهان پیرو مکتب خلقت الهی اند.

آماری از مردم آمریکا در پذیرفتن نظریه فرگشت

بنا برگزارش روزنامه دیلی مئیل در شماره یکشنبه ۲۸ دسامبر ۲۰۱۴، گرچه آمریکا یک کشور دموکرات و پیشرفته علمی و صنعتی به شمار می رود ولیکن یک سوم مردم آن همچنان مخالف نظریه فرگشت بوده، و بر این باورند که انسان از روز نخست تا کنون به همین شکل و ساختار جسمی و روانی بوده است.

این شمار زیاد مخالفین با پدیده فرگشت را تنها می توان به دلیل باورهای دگم و تغیر ناپذیر مذهب گرایان دانست.

تکامل یا فرگشت که مسیر تغییر تدریجی میمون را در طی قرنها به صورت انسان نشان می دهد. شاید نظریه دکتر مکارتی درست تر باشد که پیوند حاصل از آمیزش شامپانزه و خوک، دارای ویژگی های بیشتری با انسان بوده و انسان اولیه را پایه گذاری نموده است!. (سهراب ارژنگ)

تکامل یا فرگشت که مسیر تغییر تدریجی میمون را در طی قرنها به صورت انسان نشان می دهد. شاید نظریه دکتر مکارتی درست تر باشد که پیوند حاصل از آمیزش شامپانزه و خوک، دارای ویژگی های بیشتری با انسان بوده و انسان اولیه را پایه گذاری نموده است!. (سهراب ارژنگ)

نکته پایانی:

به باورمندان دینی که معتقد به آفرینش حیات از روز نخست به همین شکل و ساختار بوده و با نظریه فرگشت روی خوشی نشان نمی دهند، باید گفت که در طی ۱۵۰ سال گذشته این نظریه با انبوه زیادو بی شماری از شواهد و دلایل علمی از سوی هزاران دانشمند و پژوهشگر تأیید و پشتیبانی گردیده، در حالی که در این سالیان دراز حتی یک سند و نظریه مخالف دیده نشده است. آنچه را مخالفین فرگشت ارائه می دهند، تنها باورهای مذهبی است که بیشتر خیالی و تصوری است و نشان می دهد که آنان از زندگی وچگونگی هستی در پیرامون خود کمترین آشنایی و آگاهی نداشته و آنچه را تصور می کنند بدون هرگونه ارزش و جنبه علمی است.

بن مایه ها:

۱)-
Schopf, J.W. (1999). Cradle of life: the discovery of Earth’s earliest fossils. Princeton. ISBN 0-691-00230-4.

۲)-
Woese, C. (1998). “The Universal Ancestor”. PNAS 95 (12): 6854–۶۸۵۹٫

۳)-
Bibcode:1998PNAS…95.6854W. doi:10.1073/pnas.95.12.6854. PMC 22660. PMID 9618502.

۴)-
Theobald, D.L. (2010). “A formal test of the theory of universal common ancestry”. Nature 465 (7295): 21–۲۲۲٫

۵)-
Bibcode:2010Natur.465..219T. doi:10.1038/nature09014. PMID 20463738

۶)-
Doolittle, W.F. (February, 2000). “Uprooting the tree of life”. Scientific American 282 (2): 90–۹۵٫ doi:10.1038/scientificamerican0200-90. PMID 10710791. Check date values in: |date= (help)

۷)-
Levin, Harold L. ۲۰۰۵. The Earth through time. 8th ed, Wiley, N.Y. Chapter 6: Life on Earth: what do fossils reveal?

Bowler, Peter J. (2003). Evolution:The History of an Idea. University of California Press. ISBN 0-520-2 – (۸
Power, Peter J. (2003). Evolution:The History of an Idea. University of California Press. ISBN 0-520-26P

  • dadson

    نگره ی فرگشت سال هاست که از پیچ وخم آزمون ها سربلند بیرون آمده است.

  • satin

    دیروز داشتم به یک کتاب که یک آفرینش گرا درباره ی فرگشت نوشته بود نگاهی می انداختم
    نویسنده ی کتاب هرجا نمی توانست چیزی بگوید دست به دامان پندارهایی چون هدفدار بودن
    و یا آفرینش می شد،و دست آخر می گفت نگره ی آفرینش ،در گستره ی دانش های تجربی
    نیست و نمی توان در این جا به آن پرداخت.
    این کتاب از محمود احمد زاده ی هروی بود و تاریخ نگارش آن به سال ۵۷ باز می گشت.

  • “گرچه امروزه با پژوهش ها و بررسی های علمی نظریه فرگشت مورد پذیرش و قبول دانشمندان و دانش پژوهان سرتاسر جهان قرار دارد”
    این سطر مشکل دارد مورد تأیید دانشمندان سراسر جهان نیست.
    در ضمن یه سؤالی که اینجا هستش و شما که به نظریه داروین باور دارید نمی‌تونید جواب بدین این هست: اگر انسان‌ها نسل تمام یافته میمون‌ها هستند، پس چرا هنوز میمون‌ها منقرض نشدند؟
    تکامل زمانی معنی پیدا میکنه که گونه‌های قبلی منقرض بشوند و گونه جدید (که تکامل پیدا کرده) به بقای خودش ادامه بده. به عنوان مثال با تموم شدن عصر یخبندان ماموت‌ها با اون همه پشم نتونستند گرما رو تحمل کنند اما گونه تکامل یافته تبدیل به فیل‌های امروزی شدند. یا ببر‌های دندان خنجری که دیگر شکار‌های بزرگ گیرشون نمیومد نتونستند با وجود دندان‌های بزرگشون شکار‌های کوچک را شکار کنند. برای انسان و میمون هم به همین شکل میشه توضیح داد که اگه میمون‌ها تکامل پیدا کردند و تبدیل به انسان شدند پس چرا گونه قبلی یعنی میمون‌ها هنوز باقی موندند.
    لطفا پاسخ من رو با این ندید که احتمالا میمون‌ها تونستند جون سالم به در ببرند و برای همین دو گونه با هم الان موجود هست چون در این صورت نظریه تکامل رو کلا نقض کردید چرا که تکامل موقعی صورت میگیره که گونه قبلی در حال انقراض باشه. (طبق نظریه خود داروین)
    با تشکر.

    • Zarir

      “تکامل زمانی معنی پیدا می کند که گونه های قبلی منقرض شوند و گونه جدید به بقای خود ادامه دهد .”
      کاملا معلومه که تنها چیزی که از نظریه تکامل می دونید اینه که انسانها از نسل میونها هستند و دیگر هیچ .
      انسانها آخرین بازمانده انسان تباران هستند که باقی مانده اند.
      پیشنهاد می کنم این مقاله را در ویکی پدیا بخوانید تا حداقل الفبای تکامل را یاد گرفته باشید و بعد مثل یک مرد حرفتان را پس بگیرید .
      http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D8%B1%DA%AF%D8%B4%D8%AA_%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86
      در ضمن رد یا قبول شما یا هر بیسواد دیگه ای تاثیری بر صحت نظریه تکامل نداشته و نخواهد داشت .
      هر از گاهی بد نیست سرتونو از زیر برف بیرون بیارید یه آفتابی به کله مبارکتون بخوره . .

  • علی

    سوال های زیادی هست که این نظریه نقص داره اینو خیلی از دانشمندا گفتن تازه این شرکت یا سایتی که امار گرفته چطوری گرفته

    • boby

      نکند فرگشت باورناپذیر است ولی به دو نیم شدن ماه از سوی محمد
      و یا به سفرکیهانی رفتن محمد با یک استر باورپذیر است؟

  • kiana

    کسانی که درباره ی فرگشت می ایستند کسانی اند که هیچ خوانشی در این زمینه ندارند
    و تنها مدرک آنان حدیث ،قرآن و سخنان دستاربندان است که این ها هیچ ارزش دانشی ندارند.
    در ضمن انسان از میمون فرگشت نیافته بلکه با ایپ ها که میمون های نوین باشند نیای
    مشترک در شش تا هشت میلیون سال پیش داشته است.
    فرگشت به معنی تکامل نیست بلکه به معنی دگرگونی و گذر از یک گامه به گامه ای دیگر
    است.
    توی اینترنت به وبلاگی برخورد کردم که شاید دیدن آن برای شما دوستان چندان هم بد نباشد.
    می توانید با جستجوی عبارت parstorch به آن دسترسی داشته باشید.

  • امیدوار

    هیچ دلیلی وجود ندارد که اگر موجودی جدید بوجود آمد موجود قبلی باید منقرض شود .در پیوند میوه ها که میوه ای جدید و با کیفیت بهتر حاصل می شود آیا گونه های قبلی الزاما از بین میرود ؟یا قاطر که از اختلاط الاغ و مادیان بوجود آمده است در حالیکه نه نسب اسب و نه نسل الاغ منقرض شده است.

  • sarzamin

    آفرینش گرایان و خداباوران پس از شکست در برابر دانش و به ویژه در برابر فرگشت
    اکنون دست به دامان انگاره ی آفرینندگان هوشمند و فرازمینیان شده اند.

    نمونه اش رایلیسم است.

  • khodajoon

    خدا نخست سفال گر بود و در سفال گری اش آدمیان نخستین را با گل رس و چرخ
    سفالگری ساخت و در آنان روح دمید ولی سپس ترها با افزایش شمار آدمیان کمپرسور
    دمنده ی روح هم ساخت تا مجبور نباشد با دهان مبارکش روح در بدن آدمیان بدمد.

  • Bahramپس از یورش اعراب مسلمان

    مولوی معتقد به تکامل بشر از حیوان بوده،و میگوید : آمد اول به اقلیم جماد و ز جمادی در نباتی افتاد. سالها اندر نباتی عمر کرد و ز جمادی یاد ناورد از نبرد. و ز نباتی چون به حیوانی فتاد نا‌ مدش حال نباتی هیچ یاد…..باز از حیوان سوئ انسانیش میکشید آن خالقی که دانیش. همچنین اقلیم تا اقلیم رفت تا شّد اکنون عاقل و دانا و زفت. عقل‌های اولینش یاد نیست هم از این عقلش تحول کردنیست…..و در جای دیگر میگوید : از جمادی مردم و نامی‌ شدم و ز نما مردم ز حیوان سر زدم. مردم از حیوانی و آدم شدم….پس چه ترسم، کی‌ ز مردن کم شدم.

  • حسن

    خوشم میاد آدمهای بیسوادی که کتاب مذهبی خودشون رو هم درست نخوندند میاند اینجا و اظهار فضل میکنند که نظریه فرگشت اشتباهه چون”هنوز میمونها هستند”و چون این ایراد رو داره!!درست مثل اینکه ما کروی بودن زمین یا وجود سیاهچاله ها را رد کنیم چون به بعضی سوالات ما جواب نمیدن!!

  • iran book

    کتاب ممنوعه جدید

    حقایقی که آخوندها و مذهبیون هزاران سال است از شما مخفی می کنند.
    دانلود کتاب ممنوعه علمی جدید «چرا شیاطین و اجنه نامرئی هستند؟»
    با متن کامل کتاب «لعنت حجاب» با عکس های رنگی فقط ۲ مگابایت.
    لینک در مرورگر باز می شود: http://jmp.sh/7l4gbKf