سازمان بهداشت جهانی خطر گوشت قرمز فرآوری را درجه یک برابر سیگار دانست! ۱

پژوهشی تازه : برابری سرطانزایی گوشت فرآوری شده با  سیگار !

در گزارشی تازه از سازمان بهداشت جهانی و متخصصان تغذیه آن ، میزان خطر گوشتهای فرآوری شده ( سوسیس ، کالباس و ژامبون یا انواع گوشتهای نمک سود شده یا دودی خشک) برابر با خطر کشیدن سیگار برآورد شده است.

این گزارش که کاملا جدی و با تحقیقات متعدد بر روی افراد مختلف در نقاط مختلف کره زمین انجام شده است ، نشان می دهد مصرف روزانه گوشتهای نمک سود شده مانند همبرگر و کالباس و سوسیس احتمال بروز انواع سرطان را بشدت افزایش می دهند. این افزایش بروز سرطان می تواند با مصرف سیگار برابری نماید! البته خوشبختانه نوع سرطان ایجاد شده یک چهارم سرطان ریه بروز می کند که یعنی یک چهارم خطر سیگار.

این تحقیقات می تواند ایجاد ضربه به صنایع و دامپروریهای وابسته به گوشت قرمز نماید ، چرا که تأثیر سرطانزایی گوشت قرمز برای اولین بار با سیگار مقایسه شده است.

محققین البته یادآور می شوند که این مصرف بالای چنین گوشتهایی است که خطر آفرین است و با کاهش مصرف روزانه گوشت قرمز به روزی ۷۰ گرم ، خطر سرطان تا حد زیادی کاهش می یابد.

meat-vs-tobacco

سرطانزایی گوشتهای صنعتی مانند سوسی و همبرگر با سیگار برابر است. اما روبرت پیکارد ، پروفسر دانشگاه کاردیف مقایسه گوشت قرمز را با سیگار را مضحک خواند و گفت : ” گوشت قرمز و گوشتهای فرآوری شده در شما ایجاد سرطان نمی کنند ، همچنین تحقیق سازمان بهداشت جهانی نمی گوید که « خطر سرطان سیگار با اینها برابر است »، در واقع قیاس کردن گوشت قرمز با سیگار مضحک است! ” (چون تعداد و نوع سرطان ایجاد شده متفاوت است.)

آینده صنعت گوشت قرمز و قانون

سازمان بهداشت جهانی بعنوان عالیترین مرجع بهداشتی جهان ، گوشتهای پروسس شده (نمک سود مانند ژامبون و سوسیس و کالباس و همبرگر) را در رده مواد غذایی سرطان زا با خطر بالا قرار داده است. نتیجه این رده  بندی در سالهای آینده می تواند به تغییرات قانونی در کشورهای جهان بیانجامد. همانطور که برای تولید سیگار محدودیتهایی ایجاد شده است ، گمانه هایی زده می شود که قوانین سختگیرانه ای برای گوشت قرمز فرآوری شده ملنند سوسیس و کالباس ایجاد گردد.

همچنین ممکن است تغییرات عمده ای در سامانه تولید و حتی طعم دهی چنین گوشتهایی ایجاد شود. تصور اینکه همبرگر یا کالباس باندازه سیگار خطر دارد ، می تواند به تغییرات عمده ای در عادات غذایی مردم و حتی بحران برای تولید کنندگان فست فود منجر شود.

انواع پیتزا و ساندویچ از گوشتهای پروسس شده استفاده می کنند ، دقیقا همین نوع گوشتها از طرف سازمان بهداشت جهانی از مواد غذایی با خطر بالای ایجاد سرطان شناخته شده است. اما در همین پژوهش با کاهش مصرف روزانه گوشت قرمز به زیر  ۷۰ گرم می توان احتمال سرطان را به میزان زیادی کاهش داد.

از نظر جانشین کردن می توانیم ببینیم که بسیاری از شرکتها در حال جانشین کردن دیگر گوشتها بجای گوشت قرمز در فراورده های خود هستند. می توان امید داشت که در آینده نزدیک با فست فودهای  سالمتری مواجه شویم که بجای سوسیس و کالباس گوشت قرمز و همبرگر گوشت قرمز از جانشین های این گوشت در مواد اولیه شان بهره برده اند.

سازمان بهداشت جهانی ، گوشت قرمز فراوری شده را در رده عوامل درجه یک ایجاد سرطان قرار داده است. خود گوشت قرمز بعنوان احتمال درجه دوم مطرح بوده است. اما گوشتهای فرآوری شده ی فست فودی مانند برگر و سوسیس بعنوان یک عامل خطر آفرین همانند سیگار معرفی شده و در آن گروه قرار گرفته است.

سازمان بهداشت جهانی ، گوشت قرمز فراوری شده را در رده عوامل درجه یک ایجاد سرطان قرار داده است. خود گوشت قرمز بعنوان احتمال درجه دوم مطرح بوده است. اما گوشتهای فرآوری شده ی فست فودی مانند برگر و سوسیس بعنوان یک عامل خطر آفرین همانند سیگار معرفی شده و در آن گروه قرار گرفته است.

مخالفان این تحقیق

روبرت پیکارد ، پروفسر دانشگاه کاردیف مقایسه گوشت قرمز را با سیگار را مضحک خواند و  گفت : ” گوشت قرمز و گوشتهای فرآوری شده در شما ایجاد سرطان نمی کنند ، همچنین تحقیق سازمان بهداشت جهانی نمی گوید که « خطر سرطان سیگار با اینها برابر است »، در واقع قیاس کردن گوشت قرمز با سیگار  مضحک است! ” (چون تعداد و نوع سرطان ایجاد شده متفاوت است.)

او در پایان هم اضافه کرد : ” پرهیز از گوشت قرمز نمی تواند کمکی به پیشگیری از سرطان نماید! و مهمترین پیشگیری همچنان پرهیز از دخانیات ، پایین بودن وزن و عدم زیاده روی در مشروبات الکلی است ”

البته پروفسر پیکارد به خود تحقیق ایرادی نگرفته است ، بلکه نوع مقایسه و نتیجه گیری را مغرضانه و زیاده روی دانسته است. او   گوشت قرمز را بعنوان یک منبع مهم پروتئینی در غذای روزانه دانسته و حذف آنرا حذف یک عامل مهم در تغذیه افراد دانسته است.

نکته ای که می توان در سخن موافقان و مخالفان این تحقیق دانست که کاهش مصرف  گوشت قرمز به هر حال مفید است و هیچ کسی نمی تواند تاثیر  کم کردن مصرف گوشت قرمز را در کاهش احتمال سرطان رد کند.

چه چیزی خطر آفرین است؟

گوشت قرمز فراوری شده یکی از عوامل مهم سرطان دستگاه گوارش شناخته شده است. امروزه میان مصرف بیش از اندازه فست فودها و سرطان معده و یا سرطان روده بزرگ  ارتباط عددی یافت شده است. کاهش میزان مصرف روزانه گوشت قرمز همانند ترک سیگار ، می تواند به کاهش میزان سرطان بیانجامد.

همچنین چربیهای اشباع شده در انواع پروتئین حیوانی از گوشت گرفته تا لبنیات می تواند عامل بیماری قلبی باشد. از طرف دیگر کلسترول در پروتئین حیوانی از عوامل ایجاد سکته قلبی است.

یک جراح قلب درباره گوشت اظهار نظر می کند : ” گوشت قرمز  اهریمن جلوه داده شده است! ”  ، در حالیکه شکلات با میزان چربی و شکر بالا بسیار خطرناک است ولی محبوب همه است!

این سخن جراح فوق البته  بد بودن گوشت قرمز را رد نمی کند ولی یاد آور می شود که شرایط بازار و تجارت و تبلیغات، باعث شده است که بسیاری از محصولات غذایی خطر آفرین مانند شکولات فراموش شوند.

تا میتوانید تازه و طبیعی بخورید

خوردن یک گوجه فرنگی تازه از خوردن یک نوشابه رژیمی و ویتامینه بسیار مفید تر است! هر روز با رگباری از تبلیغات درباره انواع نوشابه های جدید و فوایدشان روبرو هستیم. نوشابه هایی که دیگر گازدار نیستند و بسیار هم بر داشتن ویتامین خود تأکید می کنند.

همچنین با انبوهی از تحقیقات درباره اثرات مثبت نوشیدن چای و قهوه مواجه هستیم. از طرف دیگر هم تحقیقات بسیاری درباره فواید شکولات سخن گفته اند! اما این تحقیقات اگرچه بر اساس آمار و ارقام درست و قابل قبول است ولی نوع قیاس و نتیجه گیری در این تحقیقات می تواند نادرست باشد. آماری درست با نتیجه گیری نادرست.

یک میوه تازه از هر شکولات و نوشابه ای سالمتر و سودمند تر است. اما چرا همواره با تحقیقات متعددی روبرو می شویم که درباره فواید شکولات و قهوه سخن می گویند؟ ساده است : تجارت و درآمد غرب اینطور  می خواهد که اینها مفید جلوه کنند. در حالیکه یک گوجه فرنگی از هر شکولاتی مفید تر است!

یک میوه تازه از هر شکولات و نوشابه ای سالمتر و سودمند تر است. اما چرا همواره با تحقیقات متعددی روبرو می شویم که درباره فواید شکولات و قهوه سخن می گویند؟ ساده است : تجارت و درآمد غرب اینطور می خواهد که اینها مفید جلوه کنند. در حالیکه یک گوجه فرنگی از هر شکولاتی مفید تر است!

بعنوان نمونه در پژوهشی روشن شد که افرادی که شکولات را بصورت روزانه مصرف می کنند ، شادتر و سرزنده تر هستند. نتیجه گرفته شد که شکولات می تواند باعث شادی و سرزنده بودن شود! اما شاید برعکس باشد!

شاید این افراد شاد (و البته ثروتمند) باشند که علاقه و فرصت خوردن روزانه شکولات را داشته باشند. یعنی شادها بیشتر شکولات دوست دارند، نه اینکه شکولات باعث شادی شود!

1. چای سبز مفید است و نه چای سیاه 2. چای داغ باعث سرطان مری و معده است. 3. چای بدون قند باید مصرف شود.

1. چای سبز مفید است و نه چای سیاه. چای سیاه چندان مفید نیست مگر که چای طبیعی و با طعم و رنگ طبیعی  (ایرانی) باشد
۲٫ چای داغ باعث سرطان مری و معده و ترک خوردن دندان است.
۳٫ چای بدون قند باید مصرف شود.

تحقیقات متعددی هم درباره چای و بخصوص چای سبز شد که نشان از سودمندی چای دارد. اما چایی که :

۱٫ چای سبز مفید است و نه چای سیاه. تنها چای سیاه با طعم و رنگ طبیعی مفید است که می شود همان چای لاهیجان که شوربختانه مردم ما علاقه ای به چای طبیعی ندارند!

۲٫ چای داغ باعث سرطان مری و معده است.

۳٫ چای بدون قند باید مصرف شود.

چند نفر از ما چای سبز و بدون شکر و سرد می نوشیم؟ به گمانم هیچ کس! آن چای سیاه و داغ با شکر هم سرطانزاست و هم برای کلیه ها مضر است. چای سیاه حتی جذب آهن را مختل می کند و به زیبایی دندان هم آسیب می زند.پس سودمندی محصولاتی مانند چای و شکولات و قهوه بیشتر افسانه ای برای کمک به تجارت شرکتهای میلیارد دلاری در جهان است. شرکتهایی که چای و قهوه و شکولات را بدون اینکه خاصیتی مهم داشته باشند به مردم عرضه می کنند و همواره پژوهشهایی مشکوک هم دربار فواید اینها عرضه می شود که تنها برای ایجاد فروش در این محصولات است.

تا می توانید ، پول خود را بجای شکلات و چای و قهوه در خرید میوه تازه هزینه کنید. تا می توانید بجای گوشت قرمز از گوشت سفید و یا دانه های حبوبات مانند عدس و لوبیا استفاده کنید. اینکه شما توان خریدن گوشت قرمز را ندارید البته نشان از وضع نابسامان اقتصاد است ولی بهر حال گوشت سفید (حتی همین مرغ ماشینی  ) از گوشت قرمز بهتر است.

ذائقه انسان آموختنی و اکتسابی است. یعنی می توان به مزه ای عادت کرد و از آن به مرور لذت برد. چه بهتر که خود و کودکانمان را به خوردن میوه های تازه و گوشت سفید عادت دهیم. ماهی و میگوی پرورشی شاید به نظر مفید نباشد و مصنوعی بنظر برسد ولی امروزه ثابت شده است که هرچه منبع گوشت ،  عمر کوتاه تری داشته باشد ، میزان فلزات سنگین مانند جیوه و سرب در آن کمتر است. بنابر این ماهی پرورشی و یا میگوی پرورشی بر خلاف پیش داوری عامه ، منبعی سالم و مفید از پروتئین است.

بن مایه خبر : نشریه دیلی میل

  • یک ایرانی

    عجب مقاله علمی توپی . من که لذت بردم به به