ولتر ، روشنفکری که تا پای جان مقابل دین ایستاد ۵

زندگی ولتر الگوی آزادگی

۳۰ ماه مه، سالروز مرگ فرانسوا ماری آروئه مشهور به ولتر است. این اندیشمند فرانسوی با زندگی پر فراز و نشیبش یک الگوی همواره ستودنی و بزرگ برای همه ماست. در قرن هیجدهم زمانی که اروپا دستخوش تغییرات سیاسی و علمی شگرف بود ، ولتر همه تلاش خود را برای حذف دین از سیاست برای پایه گذاری یک فرهنگ غیر دینی و سیاست سکولار انجام داد.

وی در هفت سالگی مادر خود را از دست داد و در یک خانواده مذهبی بزرگ شد. او در مدرسه لوئی کبیر توسط عیسویان آموزش دید و در آنجا زبان لاتین و یونانی فرا گرفت، و بعدها در طول زندگی نیز ایتالیایی، اسپانیایی و انگلیسی بطور سلیس و روان یادگرفت. فرانسوا که از دوران کودکی، روح عصیان گری در نهادش نمایان بود، بر خلاف میل پدر، که میل داشت حقوق دان شود، نویسندگی را پیش گرفت. به انجمنی به نام تمپل پیوست و سپس به شاگردی یکی از قضات دادگستری فرانسه درآمد. در سال ۱۷۱۸ اولین تراژدی خود را منتشر ساخت و پس از چندی جایزه آکادمی فرانسه به وی تعلق گرفت.

او تنها ۲۱ سال داشت که اشعاری ضد فلییپ دوم که از اشراف قدرتمند فرانسه بود ، سرود و بخاطر این اشعار به زندان باستیل افتاد. همین زندانی شدن بخاطر ابراز عقیده تأثیری بزرگ بر تمامی زندگی ولتر گذاشت. او از اولین کسانی است که به ندای مخالف خود آری گفت و از آزادی اندیشه و عقیده با هر قیمتی دفاع می کرد. جمله زیبایی از ولتر بجا مانده است که می گوید :

« من با عقیده شما مخالفم ، اما حاضرم جانم را فدا کنم تا در ابراز این عقیده آزاد باشید.»

ولتر را در لحظه مرگ بسیار زجر دادند و از دادن آب بوی خود داری می کردند، اما او هرگز از عقایدش کوتاه نیامد.

ولتر را در لحظه مرگ بسیار زجر دادند و از دادن آب بوی خود داری می کردند، اما او هرگز از عقایدش کوتاه نیامد.

با وجودیکه او بشدت زیر تعلیمات مذهبی بزرگ شده بود ولی آگاهی او به زبان لاتین باعث شد که متون دینی بسیاری را زیر و رو نماید. علاقه او به جمع آوری کتاب و مطالعات به حدی بوده است که عمده متون لاتین ، اسپانیایی و ایتالیایی زمان خود را مطالعه نموده بود ، این آگاهی بی نظیر ولتر باعث شد که روحانیون و کشیشان در برابر منطق و عقلانیت او توان مقابله را نداشته باشند و از این روی به او لقب مرتد و دیوانه را دادند تا از بزرگی این انسان آزاد اندیش بکاهند.

ولتر پس از فرار از زندان با نام تازه اش شروع به فعالیت نمود. اشعار آتشین وی بر سر زبانها بود و نمایشنامه های انتقادیش باعث به هیجان آمدن مردم می شد.

در همین زمان، آدریان لوکورور – هنرپیشه معروف تئاتر – در بستر مرگ آرمید. به سنت مسیحیان، کشیشی را به بالین وی آوردند، اما کشیش برخلاف آئین عیسی مسیح با این‌ که خود را نماینده خدای رحمان و رحیم تصور می‌کرد، نه‌تنها از این بانوی هنرمند دلجویی نکرد، بلکه با غرور خشونت‌آمیزی، هنرپیشگی را حرفه‌ای ننگین شمرد و از او استغفار خواست. وقتی با افکار او مواجه شد، با خشم او را ترک کرد و به تحریک کلیسا، پلیس از دفن او خودداری کرد و جسدش را با آهک و زباله سوزاندند و بر گرمی بازار کلیسا افزودند.

ولتر که خود شاهد این رویداد بود، چون یک‌ پاره آتش شد. بر حکومت و کلیسا این دو متحد قدیمی حمله‌ور شد و خطاب به مردم گفت: «کسی که می‌گوید: با من هم‌عقیده شو وگرنه خدا تو را لعن خواهد کرد، به کسی می‌ماند که به من می‌گوید: با من هم‌عقیده شو وگرنه تو را خواهم کشت.» حاکمان فرانسه که نتوانستند گفتار نیش‌دار ولتر را تحمل کنند، او را برای بار دوم زندانی کردند و سپس از خاک فرانسه بیرون راندند. ولتر در سال ۱۷۲۶م  به انگلیس تبعید شد.

ولتر در انگلیس به نمایشنامه نویسی ادامه داد ، او چندین نمایشنامه موفق را روی پرده برد که بیشتر نگاه سیاسی و مذهبی داشتند. همچنین او آثار شکسپیر را نقد نمود و از جنبه های سیاسی آنها را بی ارزش می دانست.

چیزی که در انگلیس ولتر را بسیار هیجان زده نمود و تحت تأثیر خود گذاشت ، قدرت محدود پادشاه در انگلیس و وجود پارلمان قوی و استقلال قوا از یکدیگر بود. انگلیس یکی از تنها کشورهایی است که حتی تا به امروز قانون اساسی ندارد ، اما اسناد و قوانین در طول ۸۰۰ سال گذشته بارها تصحیح شده اند تا این کشور به بهترین صورت اداره شود.

حال و روز ما را ولتر در دویست سال پیش بخوبی می دانسته است.

حال و روز ما را ولتر در دویست سال پیش بخوبی می دانسته است.

مگنا کارتا چیست؟

مگنا کارتا (منشور بزرگ) که به زبان لاتین در بیش از ۸۰۰ سال پیش تنظیم گشته است ، یکی از اولین دستاوردهای بشری درباره تساوی انسانها و حاکمیت قانون است. پادشاه معروف انگلستان «جان» پس از مرگ برادر به پادشاهی رسید. (همان جان معروف رمان رابین هود). او خود را قدرت بی رقیب انگلیس می دانست و شروع کرد به افزایش مالیاتها تا حدی که کمر مردم شکست و همگی اقشار جامعه بر علیه جان ظالم شورش کردند. این شورش با پیروزی اشراف مخالف جان و مردم همراه شد و اشراف جان را مجبور نمودند که مفاد این قانون را بپذیرد.

قانون مگنا کارتا بارها در انگلیس بازبینی شده است اما تا به امروز همچنان یکی از مهمترین قوانین این کشور است. اهمیت منشور بزرگ انگلیس برای جهانیان هم بسیار زیاد است چرا که اعلامیه حقوق بشر و قانون اساسی بسیاری از کشورها همانند امریکا از این منشور بهره برده اند.

هر چند که در این قانون هنوز میان رعایا و اشراف فاصله بوده است و سده ها بعد انسان آزاد انگلیسی به معنای امروزین مورد پذیرش قرار گرفت ، اما همان تغییر درباره توانایی اشراف در به محاکمه رساندن پادشاه و پاسخگویی پادشاه در برابر قانون ، یک تغییر شگرف در تاریخ انگلیس بوده است.پ

در منشور  مگنا کارتا  آمده است: «حق و عدالت را در برابر هیچ اراده‌ای نمی‌فروشیم، آن را در برابر هیچ اراده‌ای انکار نمی‌کنیم و اجرای آن را به تأخیر نمی‌اندازیم.»

همین قانون باعث شد که انگلیس آرام آرام رو به پیشرفت و تثبیت سیاسی برود و حتی ایجاد جمهوری بوسیله کرامول از طریق مفاد این قانون بدست آمد و بازگشت ثبات نیز پس از مرگ کرامول دوباره بر اساس اعتقاد اشراف به این قانون بوده است.

طبیعی است که ولتر بشدت از تفاوت سیاسی انگلیس در آن زمان متعجب شده است و بخوبی پی برده است که  استفاده از قانون مگنا کارتا که هیچ کسی را فراتر از قانون نمی پذیرد ، چه اندازه در تثبیت و موفقیت سیاسی انگلیس تأثیر گذار بوده است.

در منشور مگنا کارتا آمده است: «حق و عدالت را در برابر هیچ اراده‌ای نمی‌فروشیم، آن را در برابر هیچ اراده‌ای انکار نمی‌کنیم و اجرای آن را به تأخیر نمی‌اندازیم.»

در منشور مگنا کارتا آمده است: «حق و عدالت را در برابر هیچ اراده‌ای نمی‌فروشیم، آن را در برابر هیچ اراده‌ای انکار نمی‌کنیم و اجرای آن را به تأخیر نمی‌اندازیم.»

بازگشت به فرانسه

ولتر به فرانسه بازگشت. با این وجود او را از حق آموزش دادن و ابراز عقایدش محروم ساختند. بارها کتابهایش را آتش زدند و او را آزار و اذیت دادند. او مورد توجه پادشاه پروس (ایالتی بزرگ در شمال آلمان و لهستان که از جنگ جهانی دیگر وجود ندارد) قرار گرفت. اما روحیه ولتر با اشرافی گری پادشاه پروس سازگار نبود و به ژنو گریخت. او در دهکده ای خانه ای بزرگ خرید و آنجا را به کارگاه ساخت ساعت بدل ساخت. پناهندگان و تبعیدیهای بسیاری را پناه داد و به آنها برای بازگشت به زندگی چگونگی ساختن ساعت را آموخت. ولتر بیست سال در این دهکده باقی ماند و در کنار ساخت ساعت و پناه دادن بی پناهان ، کارهای ادبی و فلسفی خویش را نیز ادامه داد.

«پیدا کردن حاکم ظالم و سلطه گر ساده است : ببینید از چه کسی نمی توان انتقاد نمود»

«پیدا کردن حاکم ظالم و سلطه گر ساده است : ببینید از چه کسی نمی توان انتقاد نمود»

فرار دوباره و ارتداد

او دوباره پس از سوخته شدن یکی از کتابهایش بدست حکومت و کلیسا مجبور به فرار شد و این بار با وقوع وحشتناک زلزله لیسبون پرتغال ، بشدت از ایمان به خدا بازگشت. او هرگز نمی توانست این همه رنج ، شکنجه و درد مردم را با خدای مهربان ادیان در یک جای قرار دهد.

او مشاهده می کرد که اختلافات مذهبی میان مسیحیان پروتستان و کاتولیک چگونه باعث کشتارهای هولناک و قتل عام دگر اندیشان شده است. ولتر تا آخر عمر در برابر کلیسا و روحانیون ایستاد تا آنها نتوانند با ابزار سیاست به تفتیش عقاید افراد و بهره بری سیاسی از آن دست بزنند. جملات نیشدار ولتر در رمانهایش هنوز که هنوز است در گوش مردم زمزمه می شود. جملاتی که همواره مذهبیون و روحانیون را آزار داده است. چرا که پاسخی برای آن ندارند.

ولتر را در زمان بیماری و بستر مرگ بسیار شکنجه دادند تا از عقایدش بازگردد، دو پرستار بر بالینش بودند تا نتواند آب بنوشد و کشیش او را مجبور می کرد تا به مسیح ایمان بیاورد، اما او نپذیرفت و گریبان کشیش را گرفت و گفت : بگذارید در این دم آخر آسوده بمیرم!

خاکسپاری او پنهانی انجام شد ولی بعدها باقیمانده جسدش را با احترام به خاک سپردند.

«گل را می‌توان زیر پا له کرد ولی بوی عطر آن را نمی‌توان در فضا کشت»

«گل را می‌توان زیر پا له کرد ولی بوی عطر آن را نمی‌توان در فضا کشت»

چند گفتار از ولتر :

در پایان این گفتار ، چند جمله از ولتر را به شما تقدیم می نماییم:

« من با عقیده شما مخالفم ، اما حاضرم جانم را فدا کنم تا در ابراز این عقیده آزاد باشید.»

«کسی که می‌گوید: با من هم‌عقیده شو وگرنه خدا تو را لعن خواهد کرد، به کسی می‌ماند که به من می‌گوید: با من هم‌عقیده شو وگرنه تو را خواهم کشت.»

«قلم روزنامه‌نگار مانند تیشه‌ای است که نمی‌شود آن را شکست؛ این تیشه بدان منظور ساخته شده‌است که دنیای قدیم را ویران کند و دنیای تازه‌ای به وجود آورد.»

«اگر بر ناتوان خشمگین شوی دلیل بر این است که قوی نیستی.»

«آخرین درجه فساد، به کار بردن قوانین برای ظلم است.»

«حیوانات این امتیاز را بر انسان دارند: آخوند ندارند که ارشادشان کند.»

«از خرافات فکری بشر یکی هم این است که بکارت جزو فضائل است.»

«برای آن که بتوان خوب نوشت، باید در یک کشور آزاد زندگی کرد.»

«نخستین پیامبر، نخستین شیادی بود که به نخستین ابله برخورد کرد.»

«یک قلب پاک از تمام معابد و مساجد زیبای جهان زیباتر است.»

«گل را می‌توان زیر پا له کرد ولی بوی عطر آن را نمی‌توان در فضا کشت»

«پیدا کردن حاکم ظالم و سلطه گر ساده است : ببینید از چه کسی نمی توان انتقاد نمود»

 

  • درود بر شما،.
    از آثار مهم و متعدد ولتر مى توان ، کتاب هاى ( کاندید میکرو مگاس )،( نامه هاى فلسفى ) و ( تاریخ جدید تمدن ) و ( اسلام از نظر ولتر ) نام برد.،
    یاد و نامش گرامى باد،
    سپاس از نگارنده ى گرامى

  • Putin reveals his satanic face

    پوتین: دخالت در انتخابات آمریکا ممکن است کار میهن پرستان روس باشد

    https://ir.voanews.com/a/putin-russia-us-election/3882870.html

    ————————————————————————————–

    این مرد یکی از دروغ گو ترین دیکتاتورهای متجاوز امپریالیست و مداخله گر است .

    چقدر گفت که ما در انتخابات امریکا دخالت نکردیم ، می گفت دموکرات ها شکست خورده اند داستان سرایی میکنند . میگفت ما بیش از امریکا تحت حمله سیبری هستیم ! من مطمئن هستم روزی می اید و میگوید داعش را میهن پرستان روسیه درست کرده اند و انفجار های ترکیه و بوستون و پارس و لندن و بلژیک و .. کار این میهن پرستان روسی بوده . با چه وقاحتی به مکرون گفت ما قصد دخالت در سیستم دموکراسی غربی را نداریم و اگر با مارین لوپن دیدار کردیم منظورمان این نبود که او رییس جمهور شود ( لابد منظورتان این بود که مکرون بشود ) در حمله و اشغال اوکراین یک میلیون بار گفت ما آنجا دخالت نداریم اما یکدفعه آمد و گفت ما این کار را با نقشه قبلی انجام دادیم تا به امریکا و غرب بفهمانیم که کار آنها عواقب دارد .

    اصلا به هیچ حرف این آدم نمی شود محل گذاشت . در سوریه هم سالها است مداخله میکند میگفت نه ، بعد مثل جمهوری اسلامی یکدفعه آمد و علنی کرد .

    حالا میگوید میهن پرستان روسیه ! ممکن است این کار را کرده باشند !

    میهن پرستان چه کسانی هستند ؟ اولترا ناسیونالیست های جهان وطن مارکسیست لنینیست . یعنی همانها که یک صد تا دویست نفرشان الان در غرب به نمایندگی از پوتین خایه های خامنه ای را واکس میزنند و روحانی را نئو لیبرال مینامند و میگویند ما با او تفاوت داریم اما تقابل نه !!!! از خنده گوزیدم . به جان ولتر قسم . اگر الان بود جلوی مارکسیست ها و مارکسیسم هم می ایستاد چون از دین چیزی کمتر ندارد .

    حالا معلوم میشود ج ا چرا مثل پوتین های دروغ میگه اما بعد میاد تایید میکنه ! مثل دخالت در سوریه و لبنان و بحرین و یمن و فلسطین ، مثل بمب اتم که یواشکی میساختند ، مثل کشتار مجاهدین خلق که حالا میخواهند آنرا به کمک همین مارکسیست های روسی تقلیل دهند به رئیسی و شاید هم پور محمدی ، مثل چوب توی کون جوانان کردن که کروبی لو داد و رفت به حصر ، گفتند دروغ است اما بالاخره تقلیل دادند به مرتضوی ، مثل دزدیها و فساد . مثل شکنجه که بنی صدر همان روزهای نخست رئیس جمهوری در میدان آزادی آنرا لو داد ، توده ایها و فدایی ها به همراه خمینی و رفسنجانی و بهشتی و اردبیلی و موسوی و ممد رینگو منتظری و بقیه گفتند نخیر دروغ است . اما بعد ها تا قتل های امنیتی را هم تایید کردند و حتا احمد خمینی را هم گفتند دولت جمهوری اسلامی ( البته میهن پرستان نه خود خمینی و خامنه ای و موسوی و رفسنجانی ) کشته . همه انفجارات ( انفجار زیر بهشتی به خصوص و دفتر نخست وزیری به ویژه ) و ترورها که میگفتند مجاهدین کردند دروغ محض شد و زیر سر ” میهن پرستان ” ( منظور همان مارکسیست لنینیست ها است که هر توطیه و ترور و جنایتی را برای رسیدن به قدرت به فرموده پیامبر لنین مجاز میدانند )

    حالا سوال این است وقتی مارکسیست های روسی در ایران و رسانه های فارسی تو “پوتین” بزدل بی خاصیت افسر ک گ ب را انقدر گنده میکنند که با هیچ قاشقی نشود خورد و میگویند
    ج ا باید به پشت گرمی تو و ان کشور هرج و مرج فاسد و بی در و پیکر که هر کسی برای خودش حکومت جداگانه دارد و هک میکند و هواپیما سرنگون میکند و کریمه اشغال میکند و …. باید با امریکا و اسرائیل سرشاخ شود و کون خودش را با شاخ همه گاو های همسایه و غیر همسایه در بیندازد ، چه گونه این شباهت عجیب و قریب تو با خامنه ای و احمدی نژاد و حسن روحانی را نمی بینند ؟

    سوال این است این شباهت ( قدرتنمایی قلابی ، دروغ گویی های رسوا ، دخالت های بیجا و بعد که رو شد انداختن گردن عده ای بی نام و نشان و یا پادو ، گنده گوزی زیادی و بعد که نشد عذر خواهی و التماس ) شما ها از کجا است ؟

    بی خود نیست که تو از احمدی نژاد و روحانی قند تو دلت آب میشه ، و در چهره خامنه ای عیسی مسیح میبینی .

    آیینه دور و ورت خیلی زیاده .

    رفتی خایه مالی مکرن که ماست مالی کنی ، شکر خوردن های اضافی ؟ نادرست ؟ ( به قول عین الله باقر زاده )

    مردم ایران حالا باید بدانند چرا اخبار زرد کردن این مهره ک گ ب و رو شدن دست او در حالیکه آلمان متحد او میگوید یک چهارم مردم روسیه تبه کار هستند و در فساد مالی همگانی دست دارند ( کاملا شبیه ج ا ) ، توسط رسانه های فارسی سانسور و به جای ان اخبار جعلی یا یک کلاغ و چهل کلاغ علیه کره جنوبی ، اوکراین ، اسرائیل ، امریکا ، ترکیه و هر کسی که با روسیه نباشد ( منظورم میهن پرستان ! روسی است ) هر روزه از این تریبونهای محافظ کون اسهال گرفته پوتین پخش میشود

    از همه بدتر اینها میگویند رژیم ج ا را با این همه شباهت و سر سپردگی به روسیه و اتحاد استراتژیک در سوریه ، امریکا آورده . چون میخواهند شما مردم که به فرهنگ آمریکایی بسیار نزدیک و به امریکا به لحاظ دوران طلایی شاه آمریکایی به دیده احترام مینگرید . فکر کنید که اینها را امریکا آورده و از اقدام برای سرنگونی آنها دلسرد شوید .

    اما وقتی تغییری در امریکا پیش می اید اینها سراسیمه میشوند و دائم از خطر تغییر این نوچه روسی که آنرا پرورده اند برای میهن اصلی شان ( روسیه ) میترسند و به سر و سینه میزنند .

    چون در جهان امروز حتا یک رژیم هم وجود ندارد که پشت پرده امریکایی باشد ولی در ظاهر مثل ج ا تماما علیه امریکا و اسرائیل و به نفع روسیه و سوریه و تروریست های حزب الله و حماس اقدام کند . و حزب توده و فدایی نگران سرنوشت ان باشند و دور قاب چین انتخابات قلابی ان و بزرگترین مساله کشور این باشد که ربنا را شجریان بخواند یا یکی دیگر .

    امکان ندارد . یا آمریکایی هستند مثل پاکستان و عربستان و ترکیه و یا روسی هستند مثل سوریه و لیبی قذافی و کره شمالی و بلاروس .

    این مسخره بازی ها را توده ایها راه انداخته اند .

    هر کس میگوید این رژیم را امریکا آورده ، و روسیه و توده ایها و فدایی ها و سوریه متحد ان هستند ، فقط میتواند یک توده ای یا فدایی یا ک گ ب یا ساواما باشد . یعنی همان میهن پرستان که پوتین میگوید

    میهن پرستان روسی !

    حالا جهانیان میدانند چرا من میگویم که ملت روس متجاوز ترین ملت هستند به لحاظ فرهنگی . اولترا ناسیونالیست هستند . مکتب مارکسیسم را هم اینها مارکسیسم لنینیسم کردند در خدمت تجاوزشان و میهن پرستی !!! مثل ملاها که دین اسلام را وسیله حکومت فاسد مطلقه روسی کرده اند . وگرنه بوسنی هم مسلمان است . ترکیه و عربستان و اردن و مالزی و اندونزی هم مسلمان هستند . برونئی هم مسلمان است ، مراکش و آذربایجان و تونس و سودان هم مسلمانند . هیچ شباهتی بین اینها نیست . دو کشور مثل پوتین رهبران فاسد و دروغ گو دارد ، ایران و عربستان . همه جهان اسلام را این میهن پرستان شیعی و سنی به گه کشیده اند

  • Mahmood Azizi

    شخصیت بزرگ و تاثیر گذاری بوده است
    http://takbartehran.ir

  • faghat kherad

    درود به شما بانو
    مقاله بسیار خوبی بود

  • beh hameh sansourchian v kir k

    گوناگون

    عکس‌هایی از تعطیلات تابستانی پوتین؛ رئیس‌جمهور “همه فن حریف”

    http://www.dw.com/fa-ir

    ————————————————————————————-

    آیا کسی هست تا پای جان مقابل دین دوم ( مارکسیسم روسی ) بایستد ؟
    نه ! حد اقل در ایران همه فلاسفه و دانشمندان و نخبه گان و سیاستمداران از این رطب روسی خورد ه اند
    هنوز هم به دهان آنها مزه میکند
    ببینید وقتی مزدوران پوتین ( توده ا یهای مقیم دوچه ولله ) دیگر ا زپوتین رنگ پریده پاک باخته در بازی با مغز و اعصاب قدرتمند ترین دموکراسی غربی و دخا لت مارکسیستی در پروسه دموکراسی آمریکایی به گوشه ای خزیده و چون شیخ مولانا دیگر کراماتی ( نه موشکی ، نه اشغالی ، نه سایبری ، نه تروریست سازی ، و نه تحریک یک دیوانه ) برای او باقی نمانده که قبلا رو نکرده باشد و افتضاح نشده باشد ، حالا پستانهای افتاده او و بدن واجبی کشیده شده زنانه اش را با یک ماهی در رودخانه ای دور افتاده به رخ میکشند
    لیس زدن خایه یک ورشکسته به تقصیر ، یک دیکتاتور مفلوک ، یک اشغالگر منفور یک الیگارش فاسد که مسول اصلی کشیده شدن کشور ما به سیاه چال رودر رویی بی دلیل و بی نتیجه با غرب و اسرائیل ( برای حفظ کثیف ترین دلقک جانی روی کره خاکی در همه ادوار تاریخ یعنی اسد مادر جنده کودک شیمیایی کن و بمباران کننده کشور و مردم خودش از بی کفایتی سیاسی و وابستگی جنده وار به دو کشور خارجی روسیه و ایران) است و باید در یک دادگاه بین المللی محاکمه شود ، از سقوط اخلاقی و سیاسی فرهنگی مارکسیست های روسی به پایین تر سطح قابل تصور در فاحشه گری سیاسی در سراسر تاریخ بشر است
    کسانی تا این حد مفلوک که به ان مفلوک و مفلوکان دور او در رویای کودکانه سراسر کابوس زده انگشتان خودشان را به جای پستان مادر از سر اضطراب میمکند .
    چقدر نفرت انگیز است این مارکسیسم روسی
    این یدیولوژی نژاد پرستانه روسی . این ارتدکس روسی ، این توجیه کننده همه جنایت ها ، شیمیایی گری های ضد بشر ، بمباران زن و کودک مملکت خویش که در جهان بی سابقه است . حالا ان مادرو به هما ن راه میرود . درس تلخ تاریخ در همه کشورهای تحت اشغال دین روسی ( مارکسیسم روسی و تخم حرامزاده ان اسلام مارکسیستی روسی ) تکرار میشود .
    پوتین مثل جنده های شهر نو که وقتی خیلی پیر میشدند تو دهنی ۵ ریال کار میکردند و یا هنر پیشه های معروف که در اثر پیر شدن و فراموش شدن لنگ و پاچه بیرون می انداختند که هنوز جلب توجه کنند ، اقدام به ابتذال سیاسی از نوع بسیار سطح پایین ان کرده . نمایش برهنه بدن پیر شده !
    این دون کشت دیگر کارتی ندارد که با ان بازی کند
    ساک زدن کیر پوتین برای بچه توده ا یهای ورشکسته دوچه ولله ان چنان لذت بخش است که مثل پیر زنانی که بادنجان میبینند آب از لب و لوچه شان راه می افتد ، او را همه فن حریف !!!! خطاب کرده اند
    کدام فن ؟ ماهیگیری ؟ یا نشان دادن بدن فرتوت ۶۰ ساله ؟ کدامیک به سیاست شبیه است ؟
    خاک بر سرتان !
    کیر پوتین تو کس ننه همتون !
    اگر ذره ای ژن انسان در شما ما رکسیست های روسی و اسلامیست های مارکسیست روسی بود باید
    از این عکس شرم میکردید و سر به بیابان میگذاشتید از کاری که این جنایت کار فاشیست اشغالگر متجاوز با مردم سوریه کرد به دستان کثیف آخوندها ، حزب الله ، افغانی ها و مرسنرهای روسی و سگهای اسد
    و شما حما یت کردید
    توجیه کردید
    سانسور کردید
    خیانت کردید
    جنایت کردید
    تا وان خواهید داد مثل صدام و قذافی و تره کی و امین و میلوشویچ و چه گوارا و بقیه جنایت کاران

    تصاویر
    دفاع دختر بچه سوری از جنازه‌ی مادر… این عکس تلخ در شبکه‌های اجتماعی بازتاب بسیار گسترده‌ای داشته است.

    http://negaam.news/1396/05/15/313051/