با شاهپور بختیار، دلاور مرد بزرگ تاریخ کشورمان بیشتر آشنا شویم ۶

دکتر شاهپور بختیار، با دانش و تحصیلات ممتاز، سیاستمداری آگاه و تجربه دیده، میهن پرستی فداکار و کم نظیر، به دست جلادان  ضد انسان ولی فقیه  به خاک و خون کشیده شد. یادش گرامی و راهش ادامه باد.

دکتر شاهپور بختیار، با دانش و تحصیلات ممتاز، سیاستمداری آگاه و تجربه دیده، میهن پرستی فداکار و کم نظیر، به دست جلادان  ضد انسان ولی فقیه  به خاک و خون کشیده شد. یادش گرامی و راهش ادامه باد.

شاهپور بختیار را تا اندازه ای همه می شناسیم. او مرد فرزانه و پاکباخته ای بود که در تاریکی و سیاهی کشورمان درخشید، و لی چراغ عمرش از سوی دژخیمان ضد انسان و ضد ایرانی، ۲۱ سال پیش در چنین فردایی به خاموشی گرایید. از آن جا که طبیعت گرگ دریدن است، رژیم آدم خوار اسلامی نیز از آغاز چیرگی بر سرنوشت کشورمان، تا کنون صدها انسان های فرهیخته از میان چهره های فرهنگی، سیاسی، ادبی، و دانشگاهی را به خاک و خون کشانده، که زنده یاد شاهپور بختیار، فریدون فرخ زاد، دکتر شرفکندی، سعیدی سیرجانی، از نمونه های آنند.

در این جا به کوتاه زندگی پر فراز و نشیب  دکتر شاهپور بختیار، این فرد فداکار و میهن دوست نمونه را به نگارش در می آوریم:

شاهپور بختیار در تاریخ ۴ تیر ۱۲۹۳ در کنوک از توابع شهرکرد. در میان خانواده ای از ایل بختیاری پای به جهان گشود (۱).  او تحصیلات دورهٔ ابتدایی را در شهرکرد، متوسطه را نخست در اصفهان گذراند. سپس مدرک دیپلم خود را از مدرسه فرانسوی بیروت دریافت نمود. شاهپور بختیار از هر دیدگاهی یک تحصیل کرده بین المللی، و فردی آگاه و کاردان بود. او در ۱۳۲۴ دکترای خود را در رشته حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه سوربن گرفت (۲). و دو مدرک کارشناسی در زمینه‌های فلسفه و اقتصاد عمومی، نیز به دست آورد (۳). شاپور بختیار سیاست‌مداری آگاه و کاردان، شعردوست و شعرشناس بود و به حافظ دلبستگی فراوان داشت (۴-۵). او زبان فرانسوی و انگلیسی را به خوبی می دانست، و با زبان‌های آلمانی و عربی و بسیاری از نویسندگان و سیاست‌مداران برجستهٔ غرب و فرانسه آشنایی داشت (۶).

کارهای اجتماعی و فعالیت سیاسی شاهپور بختیار-
شاهپور بختیار در سال ۱۳۳۰ به عنوان مدیر ادارهٔ کار استان اصفهان، و به هنگام نهضت ملی‌شدن نفت به سمت مدیرکل کار استان خوزستان برگزیده شد. او در جریان ملی شدن صنعت نفت ایران، و در همان دوران معاونت وزارت کار قانون بیمهٔ اجتماعی کارگران را با امضای مصدق تصویب کرد که بعدها این قانون باعث پی‌ریزی سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران گردید (۷).

فرتور زنده یاد فریدون فرخزاد را در حال بازدید و سر پرستی از کودکان بی پناه و فقیر ایرانی نشان می دهد. زنده یاد فرخزاد که با داشتن مدرک دکترای علوم سیاسی، زندگی خود را وقف آموزش و بالا بردن سطح آگاهی ملت ایران کرد ولی سرانجام به طرز هولناکی به قتل رسید. بسیاری از قهرمان های ایران زمین فرجامی مشابه فریدون فرخزاد داشته اند.

فرتور زنده یاد فریدون فرخزاد را در حال بازدید و سر پرستی از کودکان بی پناه و فقیر ایرانی نشان می دهد. زنده یاد فرخزاد که با داشتن مدرک دکترای علوم سیاسی، زندگی خود را وقف آموزش و بالا بردن سطح آگاهی ملت ایران کرد ولی سرانجام به طرز هولناکی به قتل رسید. بسیاری از قهرمان های ایران زمین فرجامی مشابه فریدون فرخزاد داشته اند.

آغاز در گیری ها، و نوشتن نامه به شاه-
در ۲۲ خرداد ۱۳۵۶ سه تن از سران جبههٔ ملی، کریم سنجابی، داریوش فروهر و شاپور بختیار، نامه‌ای سرگشاده برای محمدرضا پهلوی فرستاده و از او خواستند که برای نجاتِ کشور به حکومت استبدادی پایان دهد و اصول مشروطیت را بپدیرد (۸-۹). آن‌ها شاه را عامل بحران در ایران دانسته و او را متهم کردند و از او خواستند تا با قانون اساسی و اعلامیه حقوق بشر احترام گذارد. آنان تنها راه بیرون رفت از چنان وضعیت دشوار و ناهنجاری را ترک حکومت استبدادی، پذیرفتن و به کار بردن اصول مشروطیت، احیای حقوق ملت، آزادی مطبوعات، آزادی زندانیان و تبعید شدگان سیاسی، و استقرار حکومتی که متکی بر اکثریت نمایندگان منتخب از طرف ملت باشد، اعلام کردند. بلافاصله بعد از انتشار این نامه بختیار و سنجابی توسط عده‌ای مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و بار دیگر به زندان افتادند(۱۰-۱۱).

نخست وزیری بختیار-
شاه که نتوانسته بود با شرایط خاص خود از همکاری کسانی چون؛ احمد بنی احمد و کریم سنجابی، دکتر غلام حسین صدیقی، و کریم سنجابی بهره بگیرد، به ناچار پس از آزادی شاهپور بختیار از زندان، او را به او پیشنهاد پست نخست وزیری نمود. سرانجام در تاریخ ۹ دی ۱۳۵۷، شاهپور بختیار به نخست وزیری برگزیده شد. بختیار از زمره افراد سیاستمدار کار کشته و خردمندی بود که به خوبی می توانست آینده تیره و تار کشورمان را در زیر سلطه آخوندهای ضد ایرانی پیش بینی کند. او یکبار گفته بود که ؛ « نعلین آخوند از چکمه دولت نظامی، بسی خشن تر و مرگبارتر است».

این ویدیو بیان کننده و  گویای ۳۷ روز زجر و شکنجه رادمرد بزرگ ایران، دکتر بختیار  است در برابر خشم و خروش یک ملت دیوانه شده و خردباخته .

برنامه های سازنده بختیار در دوران کوتاه نخست وزیری او –
دکتر بختیار در مدت ۳۷ روز نخست وزیری خود، کارهای سازنده و ملی زیر را به پایان رساند:
▪ وعدهٔ لغو تدریجی حکومت نظامی و برگزاری انتخابات کاملاً آزاد؛
▪ انحلال ساواک از نظر قانونی و جایگزین کردن آن با یک دستگاه اطلاعاتی که در خدمت استقلال و تأمین امنیت کشور باشد؛
▪ آزادی کلیهٔ زندانیان سیاسی از زندان، اعادهٔ حیثیت و پرداخت غرامت به آن‌ها (۱۲).
▪ محاکمهٔ متجاوزان به حقوق مردم (دستگیری عده‌ای از سرمایه‌داران و یا مدیران دولتی فاسد رژیم سابق، که گمان سوءاستفاده از مقام‌شان در این مورد می‌رفت؛(۱۲-۱۳).
▪ پشتیبانی بدون قید و شرط از اصول منشور ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق‌های مربوط به آن؛ (۱۵)
▪ واگذاری بنیاد پهلوی به عنوان وقف عام؛
▪ لغو چند قرارداد تسلیحاتی به ارزش ۷ میلیارد دلار؛
▪ جلوگیری از فروش نفت به آفریقای جنوبی و اسرائیل، اعلام این نکته که ایران از سازمان سنتو خارج شده‌است و دیگر ژاندارم خلیج‌فارس نخواهد بود؛[۸۰] (۱۶-۱۷)
▪ اعلام آزادی بیان مطبوعات، و لغو هر نوع سانسور (به دنبال همین گفتهٔ بختیار بود که اعتصاب ۶۰ روزهٔ مطبوعات شکسته شد (۱۸-۱۹).

ولی از آن جا که ملت خردباخته ایران به دلیل سیاست های نادرست گذشته نتوانست آخوند را بشناسد، بنابراین به ندای آزادی طلبی و وطن دوستی شاهپور بختیار، این انسان پاکباز و پاک سرشت توجهی ننمود، و یکباره چشم و گوش بسته تسلیم آخوندهای بی فرهنگ و بیگانه پرست شد. پیامد این ساده اندیشی و کوته نگری، فرو رفتن و غرق شدن در فساد و دیکتاتوری یک مشت روضه خوان بود که مانند آن را در تاریخ گذشته سوای یورش تازیان، حتی در دوران یورش چنگیز مغول نیز به خود ندیده، و این چنین گرفتار و درمانده نبوده ایم.

این ویدیو سرگذشت نامه زنده یاد سعیدی سیرجانی به خامنه ای است که جنایات رژیم اسلامی را به نگارش می آورد.

آخرین تلاش و آخرین تیر ترکش بختیار برای جلوگیری از فروکشی ایران-
بختیار که می دید کشورمان در کام اژدها فرو می رود، و ملت ایران در حال غرق شدن و به زیر آب فرو رفتن است، تنها آخرین تیر را از ترکش خود رها نمود، و آن این که تصمیم گرفت دست به قماری بزند و با خمینی، یک آخوند کینه توز و ارتجاعی دیدار کند. گرچه خمینی مخالفتی با این دیدار و گفتگو نداشت، ولی شماری از افراد سیاسی نزدیک به خمینی مانند بنی‌صدر، سنجابی و داریوش فروهر نظر خمینی را تغییر دادند و ملاقات شاپور با خمینی را منوط به استعفای بختیار دانستند.  (۲۰-۲۳)
بختیار که مردم ایران را دیوانه وار به دور خمینی، این آخوند  ارتجاعی و کینه توز می دید، پس از ۶ ماه پنهان بودن، در میانهٔ فروردین ۱۳۵۸ به فرانسه رفت و در آن‌جا نهضت مقاومت ملی ایران را بنیان گذاشت. او در این نهضت به مخالفت صریح با جمهوری اسلامی و خمینی پرداخت و چارهٔ کار و نجات ایران را براندازی رژیم اسلامی دانست.

سرانجام نخست وزیری بختیار، و کشتار بیرحمانه او-
خمینی که کشتار سیاستمداران و روشن فکران اجتماع را در سر لوحه کار خود قرار داده بود، با فرستادن جاسوسانی به فرانسه و اقامت در سفارت ایران، در پی کشتار او بر آمد. نخستین سوءقصد به جان بختیار در تابستان ۱۳۵۹ انجام شد. ولی به بختیار آسیبی نرسید . این برنامهٔ توسط گروهی به رهبری انیس نقاش صورت گرفت. ترور دوم، در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۷۰ انجام شد که به کشتن وحشیانه بختیار در سن ۷۷ سالگی انجامید (۲۴).

در ویدیو چگونگی استقبال مشتی انسان نمای فرومایه و مسئولین حکومت ننگین اسلامی از علی وکیلی راد، قاتل زنده یاد شاپور بختیار را مشاهده می کنید.

از آن چه گفته شد، می بینیم که برگ سیاه دیگری بر تاریخ اندوهبار کشورمان افزوده گشت. بدبختانه کشور ما همیشه در گیر دوگروه نا انسان های خیانت کار بوده است: گروه مزدور کیسه دوز، و فرصت طلب، و گروه نا آگاه و نادان و دور از دانستنی های سیاسی و تاریخی. و تا زمانی که این فقر فرهنگی و بی اطلاعی در میان ما وجود دارد، به جایی نمی رسیم، و رنگ آزادی را نخواهیم دید.

بن مایه ها:

۱.  ↑ «شاپور بختیار: از تولد تا ترور». رادیو فردا، ۴ اوت ز۰۱۱. بازبینی‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱.
۲. ↑ «زندگی‌نامه شاپور بختیار به قلم او» (پی‌دی‌اف). بازبینی‌شده در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۱.
۳. ↑ میلانی، عباس. «شاپور بختیار؛ سیاستمداری که بخت‌یار نبود». بی‌بی‌سی فارسی، ۸ اوت ۲۰۱۱. بازبینی‌شده در ۷ دسامبر ۲۰۱۱.
۴.  ↑ پزشک‌زاد، ایرج. «بختیار و شعر و ادبیات ایران». رادیو فردا، ۴ اوت ۲۰۱۱. بازبینی‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱.
۵.  ↑ «بختیار؛ شیفته و شیدای حافظ». بی‌بی‌سی فارسی، ۹ اوت ۲۰۱۱. بازبینی‌شده در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۱.
۶.  ↑ اکبری، حمید. ««من اول انسانم، بعد ایرانیم و بعد مسلمانم»: جاذبه‌های شاپور بختیار». رادیو فردا، ۵ اوت ۲۰۱۱. بازبینی‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱.
۷.  ↑ «من مرغ طوفانم». نهضت مقاومت ملی ایران، ۲۳ ژانویه ۲۰۱۱. بازبینی‌شده در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۱.
۸.  ↑ ادیب، مهران. «چهاردهم مرداد، سالگرد انقلاب مشروطه». اخبار روز، ۳ اوت ۲۰۰۸. بازبینی‌شده در ۱۶ دسامبر ۲٫۱۱.
۹.  ↑ «بیانیه جبهه ملی ایران- اروپا به‌مناسبت ۲۲ بهمن». ایران امروز، ۲ فوریه ۲۰۱۱. بازبینی‌شده در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۱.
۱۰. ↑ آبراهامیان، ایران بین دو انقلاب، ۶۱۹.
۱۱. ↑ «شاپور بختیار در کوران انقلاب بهمن ۵۷». رادیو فردا، ۵ اوت ۲۰۱۱. بازبینی‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱.
۱۲. ↑ نهاوندی، هوشنگ. «روایتی دیگر: بختیار چرا و چگونه نخست وزیر شد؟». بی‌بی‌سی فارسی.
۱۳. ↑ میلانی، عباس. «شاپور بختیار؛ سیاستمداری که بخت‌یار نبود». بی‌بی‌سی فارسی.
۱۴. ↑ مناف زاده، علیرضا. «نخست وزیری بختیار؛ معنای یک کنش تاریخی». رادیو فردا، ۵ اوت ۲۰۱۱. بازبینی‌شده در ۱۳ دسامبر.
۱۵. ↑ «در آینه ۳۷ روز، رئوس برنامه‌های فوری دولت» (پی‌دی‌اف). بازبینی‌شده در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۱.
۱۶. ↑ «گفت وگوی اشپیگل با شاپور بختیار». ۷ اوت ۲۰۱۱. بازبینی‌شده در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۱.
۱۷. ↑ اکبری، حمید. ««من اول انسانم، بعد ایرانیم و بعد مسلمانم»: جاذبه‌های شاپور بختیار». رادیو فردا، ۵ اوت ۲۰۱۱. بازبینی‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱.
۱۸. ↑ آبراهامیان، ایران بین دو انقلاب، ۶۴۷.
۱۹. ↑ «یکشنبه ۸ بهمن ۵۷، ایران از سنتو خارج می‌شود» (پی‌دی‌اف). بازبینی‌شده در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۱.
۲۰. ↑ «بختیار: جمهوری اسلامی خمینی پشت آدم را به لرزه درمی‌آورد». نهضت مقاومت ملی ایران، ۱ اکتبر ۲۰۱۱. بازبینی‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱.
‏۲۱. ↑ Shapour Bakhtiar 37 days after 37 years.doc «سی و هفت روز پس از ۳۷ سال» (پی‌دی‌اف). بازبینی‌شده در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۱.
۲۲. ↑ «شاپور بختیار در کوران انقلاب بهمن ۵۷». رادیو فردا، ۵ اوت ۲۰۱۱. بازبینی‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱.
۲۳. ↑ «آخرین نخست وزیر مشروطیت». صدای آمریکا. بازبینی‌شده در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۱.
۲۴. ↑ شهروز، کاوه. «میراث حقوق بشری شاپور بختیار». بی‌بی‌سی فارسی، ۹ اوت ۲٫۱۱. بازبینی‌شده در ۷ دسامبر ۲۰۱۱.

  • bakh

    kire bakhtiyar to kose zaneh khamenehi va daro dastash

    • Tehrani

      bakhtiyar ham adame koskesho khaeni bood mesle pedare jakeshesh ke be aragh panahandeh shod va akharesh ham didim ke che joori be darak vaselesh kardan in hameh afsare layegh va az jppn gozashteh va vatan parast tooye artesh makhsoosan nirooye daryayi bood ke shah mitoonest  janeshineshon koneh vali keshvaro dad daste in vafooriye nekbat

      • Persia

        از مادرت کمتر مایه بازار حرومزاده که از گه کمتر بارت هاست 

  • Mani 13

    می آید!!! آنروزی که علی زند وکیلی، این قاتلِ قرطی، زیر ابرو بردار و بی همه چیز را، به دارِِ مکافات کشید.
    مانی ۱۳

  • نق

    در اواخر سال ۵۷ که بختیار نخست وزیر بود من و خیلیهای دیگر درک درستی از واقعیت ها نداشتیم و او را دستنشانده شاه میدانستیم و هرکه را که در چارچوب نظام شاه در مسولیتی قرار میگرفتند با همان چوبی که شاه را میراندیم او نیز رانده میشد.واقعا چه کسی آینده و شرایطی چنین هولناک را تصور میکردبا جهل و بیسوادی اجتماعی که ملت ایران به آن دچار هستند بیش از این هم از آنان انتظار نمی رفت .خرافات مذهبی که اکثریت مردم ایران به آن عقیده دارند ریشه های عمیقی دارد  که به آسانی قابل زدودن نیست رسوباتی که قرنهاست بر روی هم انباشته شده و متراکم و سخت شده اند و با خراش و چنگ زدن زدوده نمی شوند هر چند فرد در ظاهر  این خرافات رسوبی را میزداید ولی لایه های زیرین سازنده هویت ایرانی باز هم در رفتار و اعمال ایرانی خود را نشان میدهد.ملتی دیگر باید ساخت و هویتی دیگر

  • Joe Ho Ho Ho

    AA-ya mogheh-ye bidari niest? …. Sefateh shaitan(altered
    ego): dard, gham, marg, jang, khoon, faghr,tars, tahdid,jahanam,… Sefateh
    Khoda-ye rastin: Eshgh,Shadi, Faravani, Jashn, Raghs, Ziba-ey…Hamisheh
    behesht….. AA-ya sefateh khoda-ye tu ( AA-llah) beh kodam nazdik tar hast?
    1400 sal Shaitan (aa-lah) parastie az tarseh shamshir? Aa-ya mogheh bidari
    niest?