سالِ نو، سالِ درماندگی هر چه بیشتر کارگران است ۶

هنوز یک ماه از آغاز سال جدید بیشتر نگذشته و تا کنون سی درصد از کارگران ایران زمین، به دستور آقایان اخراج و از کار، بیکار گشته اند و با سن های بالا، درد های جسمی و فشارهای روانی و عصبی فراوان، خانه نشین و شرمنده روی همسر و بچه های شان شده اند.

به گزارش خبرگزاری اخبار روز؛ فرامرز توفیقی عضو کمیته ی مزد در گفتگو با خبرگزاری کار ایران اعلام کرده است از ابتدای سال جاری ٣۰ درصد کارگران واحدهای تولیدی اخراج شده اند. او اخراج این کارگران را به علت وضعیت بحرانی واحدهای تولیدی اعلام کرده است.

فرامرز توفیقی در این گفتگو خاطرنشان کرد: طی سال گذشته تعداد زیادی از واحدهای تولیدی تعطیل و ورشکست شدند و در صورت عدم ارائه بسته‌ های حمایتی دولت به کارفرمایان، پیش بینی می شود تا پایان سال جاری بخش عمده‌ای از کارگران فعال در واحدهای تولیدی اخراج شوند.

به گزارش خبرگرازی اخبار روز؛ در نخستین روز کاری سال جدید، کارگران شهاب خودرو با درب های بسته کارخانه مواجه شدند و مدیران شرکت بدون گفتگو با ایشان، اعلام ورشکستگی کرده و بین هفتصد تا نهصد نفر از کارگران را بدون هیچ اطلاع قبلی، اخراج نمودند و کارگران اخراج شده نا امید و خسته، دلسرد و اندوهگین روانه خانه های شان گشتند.

کارگران بینوای ایرانی فریاد می زنند که: ما گرسنه ایم...اما کسی نیست که به داد ایشان برسد و عدالت را اجرا نماید، اگر مردم ایران با یکدیگر متحد و همدل بودند و به خاطر یک گونی سیب زمینی پشت هم میهن خود را خالی نمی کردند، روزگار ما و این کارگران زحمتکش اینگونه سیاه و پر از رنج و ستم نبود.

کارگران بینوای ایرانی فریاد می زنند که: ما گرسنه ایم...اما کسی نیست که به داد ایشان برسد و عدالت را اجرا نماید، اگر مردم ایران با یکدیگر متحد و همدل بودند و به خاطر یک گونی سیب زمینی پشت هم میهن خود را خالی نمی کردند، روزگار ما و این کارگران زحمتکش اینگونه سیاه و پر از رنج و ستم نبود.

یکی از کارگران اخراج شده در گفتگو با خبرنگارِ خبرگزاری ایلنا، چنین گفت: “پانزده سال در کارخانه شهاب خودرو کار کرده‌ ام، دارای مدرک کار‌شناسی هستم و به صورت قراردادی با پایه دستمزد استخدام شده بودم و بعلاوه اضافه کاری در مجموع حدود ۵۰۰ هزار تومان نیز حقوق می‌گرفتم.

متاهل و دارای دو فرزند بوده و در یکی از خیابانهای جنوب شهر با ماهی ۳۵۰ هزار تومان اجاره و ۱۰ میلیون ودیعه، مستاجر هستم. در حال حاضر با ۱۵ سال سابقه کار و در سن ۴۱ سالگی، به غیر از تخصص‌ ام در کارخانه، کار دیگری از من بر نمی‌ آید که امیدوار به تغییر شغل باشم.”

کارگری دیگر در گفتگو با همان خبرگزاری سخنان اندوه بار دیگری را بر زیان آورد، وی گفت: “با ۸ سال سابقه کار که به صورت روز مزدی در کارخانه شهاب خودرو کار می‌کنم، فوق دیپلم ماشین ابزار هستم و با اضافه کاری ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرم.

برای تامین مخارج زندگی مان درمانده شده‌ ام، امسال بابت اجاره یک آپارتمان ۴۰ متری در جنوب شهر ۱۱ میلیون پول پیش و ماهی ۲۵۰ هزار تومان اجاره می‌دهم. اگر مسئولین به مشکلات ما رسیدگی نکنند و بیکاری ما ادامه پیدا کند نمی‌دانیم جواب زن و بچه‌ های مان را چه بدهیم. من هیچ آینده‌ای ندارم، چه کسی با ۳۸ سال سن به من شغل می‌دهد؟

این چند روز استرس و ناراحتی امانم را بریده و هنوز چند روز از بیکاری نگذشته، مشکلات خانوادگی‌ مان شروع شده اند. از بس به خانواده‌ ام وعده‌ های امید الکی داده‌ام، خودم خسته شدم، نمی‌دانم تکلیف چیست. او ادامه داد: من ۱۵ سال راننده لیفتراک بودم. با حقوق و مزایا نمی‌توانستم کاری برای زن و بچه‌ ام انجام بدهم، حالا که اخراج شده‌ام دیگر هیچ….”

همه روزه بسیاری از مردان و زنانی که سرپرستی یک یا چند خانواده را بر عهده دارند، از کار اخراج شده و برای مدت نا معلومی بیکار خواهند ماند؛ این در حالی است که حقوق کارگران زحمتکش را چند ماه به چند ماه پرداخت نمی کنند و برای مثال، بارها پیش آمده که کارگران یازده ماه حقوق نگرفته و تا خرخره، زیر بار قرض و بدهکاری رفته اند.

افزایش نرخ تورم، تعطیلی کارخانجات و گرانی، امانِ کارگران را بریده اند و هزاران هزار خانواده شب و روز در گرسنگی به سر می برند و سختی و رنج بسیاری را تحمل می کنند. بیشتر کودکان در خانواده کارگران، مریض احوال و بی حالند و به دلیل نخوردن مواد مقوی و مورد نیاز بدن؛ به علت گرانی آن ها و بیکاری پدر و مادرشان، رنگ به رخسارشان نمانده و بدون شک سرپرست چنان خانواده ای زیر بدترین فشارهای روحی و روانی است و بی تردید گرفتار درد ها و مشکلات عصبی می باشد.

فرتور خود گویای همه مشکلات کارگران است، تورم ۱۰۰٪ و حقوق کارگران ۱۰٪ ، این است عدالت اسلامی و امام زمانی، مجتبی خامنه ای ۱،۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰ یورو دزدی می کند آن وقت کارگر زحمتکش ایرانی باید شب را شرمنده خانواده و گرسنه به روز برساند. هرچقدر مردم ستمدیده ایران روز به روز لاغر تر، نحیف تر، و رنگ پریده تر می شوند، در عوض چند گله آخوند و چند طویله بسیجی دزد، روز به روز چاق تر، و چاق تر شده، و در حال ترکیدند. ملت مظلوم و سربزیر همیشه ظالم پرور است. این بلایی است که خودمان به سر خودمان آوردیم، و نمی خواهیم از شر آن رهایی یابیم.

فرتور خود گویای همه مشکلات کارگران است، تورم ۱۰۰٪ و حقوق کارگران ۱۰٪ ، این است عدالت اسلامی و امام زمانی، مجتبی خامنه ای ۱،۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰ یورو دزدی می کند آن وقت کارگر زحمتکش ایرانی باید شب را شرمنده خانواده و گرسنه به روز برساند. هرچقدر مردم ستمدیده ایران روز به روز لاغر تر، نحیف تر، و رنگ پریده تر می شوند، در عوض چند گله آخوند و چند طویله بسیجی دزد، روز به روز چاق تر، و چاق تر شده، و در حال ترکیدند. ملت مظلوم و سربزیر همیشه ظالم پرور است. این بلایی است که خودمان به سر خودمان آوردیم، و نمی خواهیم از شر آن رهایی یابیم.

حال، در این شرایط هولناک که از کارگران زحمتکش ایرانی چون برده هایی بی جیره و مواجب بیگاری می کشند و سر آخر نیز ده ماه حقوقشان را پرداخت نمی کنند و کارگران شرمنده روی همسر و فرزندان شان می شوند؛ در این روزگاری که پزشکان تحصیل کرده ایرانی پس از اتمام شیفت شان در بیمارستان ها دست به مسافرکشی می زنند تا دخل و خرج شان را جفت و جور کنند و بیشتر از پیش زیر بار بدهی و قرض و قوله نروند، در این اوضاع و احوال قمر در عقربی که بسیاری از زنان و مردان ایرانی از فرط نداری و بینوایی کلیه هایشان را مُفتِ مُفت می فروشند و چوب حراج به سلامتی شان زده اند، چه باید کرد؟ و راه چاره چیست؟

  • هاهاها

    خارج نشیتید کونتون داره میسوزه
    این چرندیات نگید چی بگید
    من که میام اینجا میخندم
    دمتون گرم خوب منو میخندونید
    هاهاها

    • مچگیر

      اقای فوق لیسانس اقتصاد!!!
      تو که باز تربیت نداشته خودتو نشون دادی.
      سه جا کار میکنی و نجاری هم انجام میدی، ولی باز برای نجاست خوردن هم وقت داری؟؟؟
      شاید این یکی هم از معجزات ان دوازدهمی حرامزاده تان ِنه؟!

    • نسل سوخته

      بخند شماها نخندین کی بخنده کشورمون تبدیل به ویرانه شده فقط دشمنان ایران میخندن شما هم که دشمن ایران هستی پس بخند بخند تا صبح دولتت بدمد آقای نجار.راستی چند شغله بودن ممنوعه شمایی که چندجا کار میکنی داری فرصت شغلی بقیه هموطناتو میگیریا.
      ای بابا ببخشید تو که هموطن ما نیستی تو دشمنی پس فعلا راحت باش.

    • حقگو

      اشغالِ نادان!!!
      این دیگر چه نوع کامنت گذاشتن است؟؟؟
      با این طرز صحبت کردن، شخصیتِ بیمارگونه و عدم داشتن تربیتِ صحیح، بقیه اش را خدا میداند، 
      نشان میدهی و هر فردی براحتی بوی نامطبوع یک حزب اللهی و مزدور را حس میکند.

  • Razmjoo

    وقتی حکومتی فاسد همچهو ناجمهوریِ نامنزهِ اسلامیِِ ضدبشری، درامدِ سرشار از نفت را اول بین خانواده های مافیائی خود از جمله بیتِ پراز فتنهِ رهبری و سپس بین مفتخورهای حماس و ان کوچکمردِ چاپلوس، شیخ حسن نصرالله تقسیم میکند، مشخص است که کارگران زحمتکش و بستگان بینوای ان باید سختی بیشتری را متحمل شوند.
    نامردمان مذهبی جز دروغ، تظاهر، ُپرگوئی و کثافتکاری کار دیگری در این سرزمین اسلامزده ( اگر طاعون می زد، بهتر می بود ) برای کسی انجام نداده اند و نخواهند انجام دهند.

  • حسین

    سلام آقای محترم
    قرار ما مسلمانان واقعی اول بر سلام است.
    و قائل به این هستیم که کسی که سلام میکند ۶۹ ثواب و کسی که جواب میدهد ۱ ثواب می برد
    و این ثواب به معنب فایده دنیا و آخرت منظور سلامتی در این دنیاست.
    از ظاه ر حالتان این است که در ایران زندگی نمیکنید و فقط سخنانی از افرادی که قصدشان اسلام و ایران حراسی است شنیده اید و پول گرفته تا مقاله ای بنویسید.
    هر چند این ها همه دوغ بود و نباید امسال این وب سایت ها را به پشنگی دید ولی می گویم شاید واقعاً از ایران واقعی خبر ندارید و این باعث شود بیایید و ایران را با چشم خودتان ببینید.
    نمیگویم ایران بهشت است و اتفاقاً میگویم خیلی مشکلات داریم
    نصف آن مشکلات هم از همان هاست که برای این نوشته ها پول میدهند.
    ۳۵ درصد آن هم از مسئولین ماست
    ۱۵ درصد هم از خود ما مردم که دست به دست این دو قشر قبل می دهیم.
    ولی خدا رو شکر به برکت چند چیز هنوز پابرجاییم.
    اول اسلام ایمان و اهل بیت مخصوصاً امام زمان و امام حسین.(این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.)امام خمینی
    دوماً ولی فقیه (حضرت آقا روحی لک فدا)
    شاید بگویی حرفهایم متناقض باشد. ولی نه ما ایرانیان همه حساب آقای خامنه ای را با مسئولین جدا میکنیم.و شاخص خوب یا بد بودنمان ایشان هستند.
    ایشان ۴ شنبه ها سخنرانی دارند حتماً گوش کنید تا بدانید چگونه در یک جمله کوتاه خط میدهد به مردم.
    نمونه بارز جدا بودن رهبر از مسئولین ۲۲ بهمن امسال در قم بود که مردم برای آرامش قلب رهبر سیلی سختی به مسئول قوه مقننه (مجلس) زدند.
    بروم سر مطلب بعد.
    مقالات زیادی بود ولی همه با واقعیت فاصله فراوان دارد.
    مثل آن بچه که کبود و دل ما هم ریش شد.
    این که والدین از کوره در بروند در همه دنیا باب است و حتی در بسیاری از کشور ها حتی تجاوز هم می شود لی در کشور ما اگر چند دفعه تکرار شود و عدم صلاحیت آنها صادر گردد، بچه از آنها گرفته میشود و حتی زندانی و … هم دارد.
    همچنین از حضرت رسول روایت داریم خدا از هر ظلمی می گذرد ولی از ظلم به بچه صغیر و بی پناه نمیگذرد.
    آیا این اسلام ما یا ایران ما قانون یا دینمان چه ایرادی دارد؟؟؟
    بله در بسیاری از نقاط جهان میبینی پدر معتاد یا بی بند و بار و … این کارها را انجام میدهد، آیا شما کار یک دیوانه را به اسم همه دنیا یا قاره یا کشور یا شهر یا روستا یا خانه می نویسید؟؟؟؟
    اگر آره پس قابل صحبت نیستید و منطق ندارید و اگر نه چرا دروغ مینویسید؟؟؟؟؟

    ی مطلب سید مجتبی خامنه ای
    آیا عکس ایشان را ببینید میشناسیدش؟؟؟؟
    بنده از نزدیک دیده و میشناسمش.
    تا به حال خانه و زندگی و سیره زندگی ایشان را دیده اید؟؟؟
    ایشان پیاده می آید فیضیه درس میگوید و پیاده بر می گردد.
    یک واحد آپارتمان دارد از کل مال دنیا
    به ازن پدر محترم و مهربانشان به هیچ قشر یا ارگانی وابستگی ندارند.
    داماد آقای حداد عدل است و اهل مطالعه مباحثه اخلاق تدریس و ورزش
    چرا تهمت میزنید؟؟؟؟
    خیلی نوشته بودی ولی وقت من عزیز بود و بیشتر نمی رسم مطالعه کنم
    دوست عزیز
    مخلص کلام اینکه آقا امیر المومنین علی بن ابیطالب می فرماید:
    بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است.
    یعنی بین چشم و گوش چهار انگشت فاصله است.
    و هر چه چشم ببیند حق و آنچه بشنوی و نبینی پوچ و باطل است.
    انشالله بحق آخرین لحظه های جان سپردن حرّ در آغوش امام حسین اگر ندانسته یا دانسته نوشتید، این چند خط نوشته بالا باعث روشن شدن دل شما ، مثل دل حر شود.
    دعاگوی شما حسین از قم