فریناز خسروانی، توهم تبعیض و امپراتوری دروغ! ۱۵

– ماجرای مرگ فریناز:

چند روز پیش، دختری ۲۶ ساله که کارمند هتل تارا در مهاباد، شهری کرد نشین در آذربایجان غربی بود، از بالکن طبقه سوم (یا چهارم) هتل محل کارش، به پایین سقوط کرده و متاسفانه جان باخت. از آنجایی که جریان مرگ غم انگیز فریناز، بسیار پر از ابهام و تردید های منطقی بود، نگارنده تصمیم گرفت تا روشن تر شدن قضایا، بر خلاف سیل عظیمی از روزنامه نگاران و کنشگران در فضای مجازی، چیزی ننوشته و اذهان عمومی را به بازی نگیرد.
امروز که چند روز از ماجرای دردناک فریناز می گذرد، با دو فرضیه برای مرگ وی رو به رو هستیم:

باید از تجزیه طلبان و احزاب ناسیونالیست کرد پرسید که آیا مرگ دلخراش یک دختر را با توسل به دروغ و توهم، دستمایه منافع حزبی کردن و از آن استفاده ابزاری نمودن، اخلاقی است؟

باید از تجزیه طلبان و احزاب ناسیونالیست کرد پرسید که آیا مرگ دلخراش یک دختر را با توسل به دروغ و توهم، دستمایه منافع حزبی کردن و از آن استفاده ابزاری نمودن، اخلاقی است؟

الف ) یک مامور امنیتی رژیم، به مهاباد سفر کرده و به مدیر هتل پیشنهاد می دهد تا در ازای دریافت ۱۰۰ میلیون تومان وام و مجوز تبدیل هتل به مکانی ۵ ستاره، برای وی (مامور امنیتی) پا اندازی (جاکشی) کرده و امکان همخوابی وی با فریناز را فراهم آورد:

در نتیجه این پیشنهاد ها، هتل از کارمندان خالی شده، تمامی درها قفل شده و مامور امنیتی حکومت، با فریناز در هتل تنها مانده و گرگ بدو، آهو بدو! فریناز که از نیت شوم مامور امنیتی خبردار می شود، برای جلوگیری از تجاوز جنسی، خود را از بالکن به پایین پرتاب می کند و جان می بازد.
در این فرضیه که مورد قبول و باور عموم مردم است، چند ایراد و حفره منطقی بزرگ وجود دارد:
۱- چرا یک مامور امنیتی که تمام پتانسیل مالی و ارتباطی لازم برای همخوابی با زنان و دختران بسیار زیباتر از فریناز را در اختیار دارد، باید به مهاباد سفر کرده، ۱۰۰ میلیون تومان دستمزد پا اندازی (جاکشی) به مدیر هتل داده تا سرآخر بتواند تلاش کند تا با زور و خشونت از فریناز، کام گرفته و با این تجاوز موقعیت شغلی خویش را به خطر بیاندازد؟
۲- مدیر هتل که تا دیروز مصاحبه نکرده بود، مامور امنیتی هم که بازداشت بود و خبری از وی به بیرون درز پیدا نکرد، فریناز هم که متاسفانه مرده بود، چه کسی از ریزترین نکات و مسائل رخ داده بین این سه تن، پرده برداشت؟
۳- حتی منابع اصلی خبر، خبر تجاوز و مرگ فریناز را از قول چند منبع “تایید نشده” درج کرده بودند؛ آیا این رسانه ها قابل اعتماد هستند و یا ایشان به دنبال ایجاد جو رسانه ای و بهره وری سیاسی از این موضوع بودند؟

ب ) فریناز با مامور ارتقای کیفی هتل که از بخش خصوصی جهانگردی و نه از دستگاه امنیتی حکومت بوده، ارتباط داشته و مدیران هتل نیز به این رابطه غیر حرفه ای، مشکوک بوده اند:

روز حادثه پس از تماس مادر فریناز که از نادر، برادر مدیر هتل می پرسد: “فریناز کجاست و چرا دیر کرده و به خانه نیامده؟”، نادر که از پیش به رابطه میان فریناز و آن فرد که “مامور امنیتی نبود” مشکوک بوده است، تصمیم به چک کردن دوربین های مدار بسته هتل می گیرد و متوجه می شود که فریناز، یک بار صبح همان روز ساعت ۷:۲۰ دقیقه به مدت یک ساعت وارد اتاق آن مرد می شود و یک بار هم غروب حوالی ساعت ۶، از پارکینگ، با آسانسور به طبقه ای که آن فرد در آن ساکن بوده رفته و وارد اتاق وی می شود.

خشونت هرگز دموکراسی نمی زاید، مردم ما بایستی که قدرت تجمعات و جنبش های مدنی و صلح آمیز را درک نمایند. با هتل آتش زدن و شعار مرگ بر سرمایه دار سر دادن، راه به جایی نخواهیم برد.

خشونت هرگز دموکراسی نمی زاید، مردم ما بایستی که قدرت تجمعات و جنبش های مدنی و صلح آمیز را درک نمایند. با هتل آتش زدن و شعار مرگ بر سرمایه دار سر دادن، راه به جایی نخواهیم برد.

نادر تمامی این جریان را تلفنی برای خانواده فریناز بازگو می کند و فیلم این رخدادها را نیز برای شان می فرستد؛ یکی از کارمندان هتل که از دوستان فریناز بوده، به وی پیامک داده و آگاهش می کند که مدیر هتل و خانواده ات در جریان قرار گرفته اند و فریناز، هراسان و دستپاچه شده و تصمیم به فرار از راه بالکن ها می گیرد. او سه بالکن جا به جا می شود (ابتدا با کمک مردی که در اتاقش بوده) و متاسفانه سر بالکن چهارمی، تعادلش به هم خورده و سقوط می کند.

– با دروغ به جنگ دروغ نمی روند:

عبدالله مهتدی، دبیر کل حزب کومله طی مصاحبه اش با رادیو فرانسه گفت که پای مامور امنیتی در میان نیست و کسی که در هتل بوده نه مامور حکومتی، بلکه ناظر کیفی هتل از بخش خصوصی بوده است. برادر فریناز و مدیر هتل در مصاحبه شان با روزآنلاین، مهر تاییدی بر فرضیه “ب” زده اند؛ باید پرسید که چه گروه هایی از برپا کردن این آشوب بی جا، سود می برده اند؟

آیا جز اینست که بزرگترین سود را رژیم جنایتکار اسلامی برد چراکه با توجه به شورش بیجا و بی دلیل مردم کرد کشور آن هم به تحریک چند رسانه زرد پان کرد و چند گروه تجزیه طلب و به دلیل یک خبر تایید نشده و از اساس مشکل دار، پروانه کشتار و سرکوب مردم را گرفت و روی به اعدام زندانیان بی دفاع کرد آورد؟

آیا نباید از آنچه که در فتنه ۵۷ روی داد، درس عبرت بگیریم؟ آیا با دروغ گویی و بازتولید خشونت به دموکراسی می توان رسید؟ پیش از شورش ۵۷، علی شریعتی سکته قلبی کرد و انقلابیون ساواک را متهم کردند، جهان پهلوان تختی به دلیل مشکلات خانوادگی خودکشی کرد و شورشیان شاه را قاتل خواندند، صمد بهرنگی شنا بلد نبود و در رودخانه غرق شد ولی شاه را به عنوان مسئول قتل وی معرفی کردند. به دستور و رهبری احمد خمینی سینما رکس را آتش زدند و ساواک را متهم جلوه دادند و نتیجه انقلابی که بر پایه دروغ و تهمت و خشونت شکل گرفت، گورستان خاوران و اعدام های دسته جمعی شد!

برای مخالفت با حکومت ننگین اسلامی لازم نیست تا به دروغ گویی چنگ بیاندازیم، نیازی به خشونت و تشویق بربریت نیست، باید مردم ما بیاموزند که قدرت جنبش های مدنی بسیار بیشتر از توحش و آتش زدن هتل است! مردم ما باید یاد بگیرند که با اهرم دروغ و آشوب، به جنگ یک حکومتی که خود مولد دروغ و خشونت است، نمی روند. برای ستیز با تاریکی، شمشیر نمی کشند بلکه شمعی باید روشن نمود!

– فریناز قربانی فرهنگ مرد سالار است:

فریناز قربانی مامور امنیتی حکومت نشد بلکه قربانی فرهنگ مرد سالار و ناموس پرست حاکم بر بیشتر مردمان کرد ایران زمین گشت؛ فرهنگی که هیچگونه رابطه با مرد بیگانه را بر نمی تابد و بیشترین آمار قتل ناموسی و ختنه زنان و دختران را در کشور دارد! هرکس جای فریناز بینوا بود نیز جز فرار به هر شکل ممکن، به هیچ چیز دیگری نمی اندیشید.
حال این میان عده ای هستند که منطق را دور انداخته و احساسی فکر می کنند؛ ایشان توهم تبعیض دارند و ادعا می کنند چون فریناز کرد بوده، ما چنین استدلال کرده ایم که پای مامور امنیتی در میان نبوده و اگر همین رخداد در تهران شکل می گرفت، بدون هیچ تردیدی، حکومت و ماموران امنیتی اش را نشانه می رفتیم! ایشان به اشتباه گمان می کنند چون در جاهای دیگری توسط حکومت وقت در حق شان تبعیض قائل شده، سر هر مسئله دیگری، تنها به خاطر کرد بودن، حق شان خورده شده و قربانی تبعیض می شوند! این پندار بیمار گونه، توهم تبعیض نام دارد!
حال شما خواننده گرامی، با منطق خودت وقایع را بسنج و تصمیم بگیر که کدام فرضیه منطقی و کدام یک غیر واقعی و دروغین است! چنانچه با این جستار همسو بودید، بازپخش فرمایید و از دوستان تان دعوت کنید که در بخش کامنت ها، دیدگاه شان را بنویسند.

  • manssor

    آقا سیروس فرهنگ مرد سالاری نه تنها در میان بخشی از ملت کرد صحت دارد بلکه در میان مردم فارس که خود را از همه بهتر حساب میکنند خیلی بالاتر و روشن تر است که من بیشتر این فاجعه ها را از چشم رژیم میبینم که سیغه ی ۱ ساعته را قانونی کرده و به حیثیت و کرامت زنان ایرانی حتک حرمت میکند. شما روزانه درباره جنایتها و ظلم و ستمهای این رژیم اشاره میکنید ولی از محکوم کردن چنین فاجعه ی سرباز میزنید و از یکطرف هم از این رژیم دفاع میکنید و مردم کرد را به تجزیه ایران متهم میکنید. من و خوانندگان شما دیگر به جمله سر تیتر سایتتان شک میکنیم .

    • آوا

      من نمیتوانم در مورد این رویداد اظهار نظر کنم چون وجدانم اجازه نمیدهد تازه دست این دختر بینوا از جهان کوتاه است. اما در اینکه افکار به شدت مرد سالارانه بین کردها وجود دارد شکی نیست
      حتی در مواردی سنتهایشان از قوانین اسلامی هم عقب مانده تر است برای مثال اسلام میگوید دختر نصف پسر ارث ببرد اما کردها دخترانشان را مستحق همان نصف ارث هم نمیدانند. من پدر خودم کرد است وبه خوبی از سنتهای این مناطق اطلاع دارم

      • manssor

        این تنها در دستورات شرعی قرآن اسلامی شماست و بخش زیادی از ملت کورد به علت اسلام بودنشان دارای همان فرهنگ مرد سالاری اسلامی هستند اما نه همه ی کورده. اما در فرهنگ ما یارسانیها زن جایگاه ارزشمند خود را دارد. زنا کرد کوبانی را هرگز فرامش نکن

        Skickat från min Samsung-enhet

        ——– Originalmeddelande ——–
        Från: Disqus
        Datum: 29-05-2015 08:16 (GMT+01:00)
        Till: manssor_javanmiri@hotmail.com
        Rubrik: Re: Comment on فریناز خسروانی، توهم تبعیض و امپراتوری دروغ!

        “من نمیتوانم در مورد این رویداد اظهار نظر کنم چون وجدانم اجازه نمیدهد تازه دست این دختر بینوا از جهان کوتاه است. اما در اینکه افکار به شدت مرد سالارانه بین کردها وجود دارد شکی نیست حتی در مواردی سنتهایشان از قوانین اسلامی هم عقب مانده تر است برای مثال اسلام میگوید دختر نصف پسر ارث ببرد اما کردها دخترانشان را مستحق همان نصف ارث هم نمیدانند. من پدر خودم کرد است وبه خوبی از سنتهای این مناطق اطلاع دارم”

        Settings

        A new comment was posted on فضول محله

        آوا (Guest):

        من نمیتوانم در مورد این رویداد اظهار نظر کنم چون وجدانم اجازه نمیدهد تازه دست این دختر بینوا از جهان کوتاه است. اما در اینکه افکار به شدت مرد سالارانه بین کردها وجود دارد شکی نیست حتی در مواردی سنتهایشان از قوانین اسلامی هم عقب مانده تر است برای مثال اسلام میگوید دختر نصف پسر ارث ببرد اما کردها دخترانشان را مستحق همان نصف ارث هم نمیدانند. من پدر خودم کرد است وبه خوبی از سنتهای این مناطق اطلاع دارم

        ۲:۱۵ a.m., Friday May 29

        |

        Other comments by آوا

        Reply

        آوا’s comment is in reply to

        manssor:

        آقا سیروس فرهنگ مرد سالاری نه تنها در میان بخشی از ملت کرد صحت دارد بلکه در میان مردم فارس که خود را از همه … Read more

        You’re receiving this message because you’re signed up to receive notifications about replies to disqus_E4klfXt4Av.

        You can unsubscribe
        from emails about replies to disqus_E4klfXt4Av
        by replying to this email with “unsubscribe”
        or reduce the rate with which these emails are sent by
        adjusting your notification settings.

        • آوا

          گرامی اینجا در مورد مردم مهبادوکردهای
          ایران صحبت شد که اکثرا مردسالارهستند از نزدیک دیده ام زنان کرد پابه پای مردان در کشاورزی کارمیکننداما حق تصمیم گیر ندارند پدر بزرگ خود من تمام زمینهایش را قبل ازمرگ فقط بین پسرانش تقسیم کرد. یا درآن منطقه من دیده ام که برادران پس از مرگ پدر خواهران خود را مجبور میکنند شناسنامه به دست به اداره رفته و ارث نصفه خودرا به برادر ببخشند حتی اگر خواهر یک زن فقیر بی شوهر باشد برادرش پولداراصلا عرف منطقه این نیست که دختران ارث ببرند. از دواجهای اجباری دختران . در اینکه قوانین اسلام ضد زن است شک ندارم اما بحث براین است که دیگر بعضی اقوام ونه فقط کردها از اسلام هم سنتهایشان ضد زن تراست. در منطقه مادرم که یکی از مناطق شمالی کشور است و مسلمان هم هستند عرف براین بوده که پدر زمینهایش را به طورمساوی بین دختروپسرتقسیم میکندوبااحتساب جهیزیه ای که دختران از مال پدر میبرند سهم دختر از اموال پدر حتی بیشترازپسراست.و حتی در زمان مادر بزرگ من هم دختران از مال پدر مساوی ارث میبردندیا حتی اگر پدری زندگیش امان نمی داد که مالش را بین دخترو پسر تقسیم کند اغلب برادرها حاضر به مساوی بودن ارث با خواهر میشدند

  • سرافراز پارسی‌

    شک نیست که مرگ دلخراش این دختر جوان باعث ناراحتی فراوان است. نکته‌ای که من از آن سر در نیاوردم جزیئات این واقعه است. بعضی‌‌ها آن چنان در مورد آن گفته‌اند که گویی خودشان در آن اتاق حضور داشته و شاهد اقدام به تجاوز به این دختر جوان بوده‌اند. متأسفانه حقیتت در میان شلوغی همراه با شعله های آتش دود شد و به هوا رفت. فقط خامنه‌ای و دارو دسته او از این فرصت استفاده کردند تا عمله‌های سرکوب را روانه مهاباد کنند.

    به راستی‌ چه اتفاقی افتاد؟

  • faghat kherad

    سیروس پارسا با دیدی کاملا فاشیستی به نگارش مقاله میپردازد و این در اکثر نوشته هایش به چشم میخورد. از نظر او افراد در ایران دو دسته هستند یا تجزیه طلب یا قایل به تمایت ارضی. از نظر این نویسنده کوردها،تورکها ،بلوچها،عربها و…. تا زمانی هموطن به حساب می ایند که هرگز راجب کشور ایران اعتراضی نکنند.در غیر اینصورت با برچسب پان کورد و پان تورک و…. به ترور شخصیتی دست میزند. در ابهامات پرونده خانم خسروانی من نیز موافقم که نکات مبهم وجود دارد ولی سوال اینجاست از روز یکشنبه که این حادثه اتفاق افتاد تا روز ۵شنبه که هتل تارا به اتش کشیده شد چرا مسئولین شفاف سازی نکردند و توضیح به مردم مهاباد ارائه ندادند؟ مهاباد جزء معدود شهرستانهایی در ایران است که خود صدا وسیما دارد.
    این تجمع انگونه که گفته نویسنده است از اول با اشوب همراه نشد .مردم در مقابل هتل جمع شدند و شعار میدادند نیروهای امنیتی با گاز اشک اور و گلوله پلاستیکی به مردم هجوم بردند برای متفرق کردن مردم که باعث شد خشم و جمعیت رو به افزایش گذاشته و با حمله به ماموران یگان ویژه به سمت هتل رفته و اقدام به اتش زدن انجا کنند.
    ۳۷ سال گذشته هر آندم که کوردها برای احقاق حقوق پایمال شده خود دست به اعتراضی زده اند با شدیدترین واکنش از جانب دولت جمهوری فاشیست مذهبی ایران مواجه شده و وقتی به ناچار شروع به مبارزه مسلحانه گرفته شده توسط کوردها برچسب تجزیه طلبی و اشوبگر کمترین توصیفات در موردشان بوده است.
    سیروس پارسا بجای خطابه های بیمورد و ترور لفظی اقوام کهن ایرانی مطالعه بکن و ببین چرا باید اقوامی از ایران دیگر نخواهند در سایه پرچم جمهوری اسلامی و به نام ایرانی شناخته شوند در دنیا………

  • mohssen

    bayad be agha begoyam ke khanomha dar kurdistan wa be wezhe mahabad bsyar azadtarnd wa in ra hame midanand ke khanomhaye kurd bedune hich tars wa wahemei dar ejtema zaher mishawand. khatne dokhtar?!!!!!! wazheye jadidist baraye man, ma ke farzande in dyarim chonin chizi ra nashnidem, kojaye alat dokhtar ro mishe khatne kard!!!!!! khanom az tarse abero, che dastan jalebi, in che rabetei atefist ke dar 1 roz shekl gerefte wa dar roze dowom agha entezar ham khabi darad, in che rabteist ke madar, dost, baradar wa … dokhtar az an khabar nadarand. wa ta jai ke ma midanim dar kurdistan hich dokhtari az rabeteie ke bara ezdewaj ast nemitarsad wa madar ya khahar ya famil khod ra dar charyan mizarad. ama tamame khanewade barha goftan ke az in rabete etlai nadashtand. shoma yek sa’t kurdestan bodid ke in gone qade dar morede farhange mardome mahabad har mizanid. midanid ke ki ketab qanon ebnesina ra braytan be farsi bargardande?!!!! midanid mahabad chand adib, shaer, newisande wa … be melat kurd wa iran arze karde ast. khaheshan az roye ehsas wa bade shekam har nazan. hich kas az koshtane bi gonah defa nemikonad. ama in tamama nadije bi etemadi mardom be kurd be hokomat wa dastga ghazai iran ast. wala har chand sal yek bar kanomhaye kurd koshte mishawand wa in ke az tarse tajawoz ya bad tajawoz khod keshi mikonan ke on ham shoma zahmatesh ra mikeshid, chera ke dar jame’ye bastei hastid wa be mahze in ke khanomi be roye shoma khandid ya dast behet zad fkr mikonid ke mikhad bahat be khabe. be khoda qasam sare kelas danashgah amirkabir dashtand aqayan be ham migoftan ke dokhtar khale wa amo khobe ke nazari awal daste kesi byofte wa khodet bayad yadesh bedi wa hamon 13,14 salegi bayad goshe kenareha dar mehnoni tartibesh ro bedi. kelasi ke dokhtaran ham mishenidand pesarha ch migan. fkr mikoni chera rawabet dar myan shoma kamtar shode, amare nesbi tajawoz be dokhtarane zir 18 sal ro dar shahrhaye fars wa turk zaban didi ke nazar midi. man hasht sale ke myone shoma zandegi mikonam. age mardi be khahare jawanet ke ezdewaj nakarde yek hafte ejaze bede ke khone khale ya omot bashe ke pesare jawon daran. in amr yek etefagh adi myane mlate kurde. wala man farhangi az shoma dar in chand sale nadidam awail ke omadam be shokhi fohsh khale ame be ham midadid, ama alan kar be khahar wa madar keshide. ine farhange shoma. dar zemn shama dar in neweshte http://www.fozoolemahaleh.com/2015/05/11/%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C be gofte modire hoteli ke khod motaham ast dar mosahebe ba rozh estenad kardid!!!!!!! tamame in gofteha bar asase yek video bi paye wa asas bode ke dostani ke mayeland bedanad matni ro dar bareye film dar comment mizaram, wa ya in video ro negah konand. https://www.facebook.com/video.php?v=1605008196434014 . shoma gofteye modir hotel ke haman dastane masolan ast ra bazgo kardid ama dar haman mosahebe goftei baradar ra aslan byan nakardid. in jole tamame dastan modire hotel wa masolan wa shoma ra bar bad midahad. گفته شده که مسولان هتل قبل از حادثه با شما تماس گرفته و موضوع رابطه این دو نفر با هم را گزارش کرده‌اند. شما چطور متوجه حادثه مرگ خواهرتان شدید؟

    ما مستقیما از طرق هتل از حادثه مطلع شدیم.

    یعنی تماسی در مورد رابطه خانم خسروانی با ارزیاب اعتبار هتل به شما گزارش نشد؟

    خیر فقط از هتل به ما زنگ زدن و گفتند چنین حادثه‌ای رخ داده است. آیا فریناز در روزها و هفته‌های قبل با شما یا نزدیکانش در مورد داشتن رابطه احتمالی با متهم صحبتی کرد بود؟

    خیر، این موضوع را با ما در میان نگذاشته بود.

    در دادگاه علیه متهمی که میهمان هتل بوده طرح شکایت کرده‌اید؟

    بله ما شکایت کرده‌ایم.

    http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem2/article/-84d0a7d7ed.html. man be enwane yak kurd be hich wajh be gofte masolin etemad nadaram, be khoda ghasam baraye yek moshkeli karam be behtarin wokalaye iran dar tehran oftad ke rais wa ostade daneshgah mam bodan. taraf goft kar mawad mokhader ham mikonid goft chiye, goft 1.5 kilo hero azash gereftan, goft are ashna dar dadgostari bara in kar daram etamesh ro be chand sal habs taghlil midam. haji ghezawat dar morede hagh zendegi yek ensan be ashna wa reshwe bande, hala entezar dari mane kurd harfe dadras wa … ro bawar konam. dar zem ye chiz ro beheton begam, gheirat wa tasob kurdha az mardaneshon nist az zananeshone. alan man madaram injori tarbyatam karde. ye modat mikhastam ba ye khanom fars bara ezdewaj ….., kesani ke awal az hame mokhalefat kardan madar wa khaharam bodan. dar marasem wa jashnha shoma mitonid mard ba lebas rasmi kot wa shalwar moshahede konid ama zane bdone lebas kurdi moshahede nmikonid. dar zemn kesi ba ezdewaj ba ghere kurd mokhalef nist, age az in masale narahatid chera drog mikoied.(dar inja http://www.fozoolemahaleh.com/2015/05/11/%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C) barkhi az khanomhaye kurd mesle khaharane man ezdewaj ba gheire kurd ra kasre shan midonan, ma mardha ch kar konim!!!!!! dar kojaye donya didin ke khanomha pa be paye mardan dawtalabane bejangand, ama dar myane melat kurd khanomaha be har dalili bar khod wajeb midanad ke az khod wa khanewade manande mard defa konand.

  • mohssen

    aslan zehne hich kurdi che khnom che agha nemitawanad ghabol konad ke yek khanom kurd, baraye jelogiri az efsha shodane yek rabete, bekhad dar erdefa hodod 9 metri in balkon wa an balkon berawad. dar haman film moshakhas ast ke roye gohsehaye hotel be sorat mowarab dorbin nasb ast. chera film in dorbina wa ya hata film dorbin rahro ra dar roz hadese be mardom neshan nemidan? ke be in hame ebham jwab bedan?

  • mohssen

    دوست نداشتم
    وارد بحث شوم اما مجبور شدم به خاطر دفاع از مظلومی که نان آور خانواده و داداش
    ناتوان و مادر پیرش بوده، به سخن بیایم. واقعا برای شما متاسفم که با دیدن یک فیلم
    ناواضح و نا مفهوم قاضی شده و در حق یک متوفی ظلم میکنید. بله بنده فیلم را دیده و
    اصلا استناد فیلم مشخص نیست قبلا یک عکس و یک فیلم از سقوط منتشر شد که مربوط به
    دو حادثه در ترکیه و تهران بوده و آقایان داستان را بر اساس این دو مدرک جعلی
    تنظیم کردند. اما وقتی دیدند که دستشان رو شده سناریو را عوض کردند. من این چند
    روزه تقریبا کل اظهار نظرها را مطالعه کردم و در چند روز اخیر طی مقاله بی اساس
    بودن بسیاری از نظرات آقایان را روشن خواهم کرد. اما در مورد فیلم آقایان مردم را
    کانا و خود را بسیار باهوش فرض کرده اند، نه عزیزان دست رو دست زیاده. چند نکته در
    مورد فیلم

    ۱- آیا مکان همان هتل است و خانم همان
    خانم و آقا همان آقا؟ کسی یا منبع قابل استنادی این را تایید کرده است.

    ۲- چرا چهره آقا مشخص اما چهره خانم
    واضح نیست. من به هیچ عنوان برایم ثابت نشد که خانم در تصویر خانم خسروانی است.
    چون اصلا چهره اش واضح نیست.

    ۳- اگر مدیر هتل در اثبات بی گناهی فیلم
    تهیه کرده است (البته پخش فیلم دوربینهای هتل در اذهان عمومی غیر قانونی است) چرا
    با گوشی از صفحه فیلم گرفته و خود فایل را با کیفیت بالا پخش ننموده که چهره ها
    کاملا واضح باشد و بیگناهیش بهتر ثابت شود؟؟؟!!!!!!

    ۴- چرا این فیلم در روزهای اولیه یا روز
    حادثه سوزاندن هتل منتشر نشد، تا از تخریب اموال جلوگیری شود؟ اصلا چرا اجازه
    دادند که مردم هتل را بسوزانند و هارد دوربینها تخریب شود و مدارک از بین رود. چرا
    در فاصله چهاردهم تا هیفدهم این اطلاعات جابجا نشدند، جز این چند قطعه فیلم؟!!!!

    اما در مورد محتوای
    فیلم و نوشته های آن

    ۱- چرا رابطه نامشروع خانم خسروانی با
    بازرس؟ نمیشد نوشت رابطه نامشروع بازرس با خانم خسروانی؟ نه چون قرار است در این
    ویدیو خانم خسروانی مجرم شناخته شود. ترفند روانشناسی زیرکانه برای آمادگی ذهن
    برای پذیرش یک موضوع.

    ۲- تا الان به گفته مقامات ایرانی ایشان
    هیچ ارتباطی با اورگان های دولتی نداشته و شرکت خصوصی بوده و طرف مهندس طراح داخلی
    بوده است و آقای فرماندار برای بیان گفته های خود در روز حادثه که فرموده بودند
    قاتل وابسته به یک شرکت دولتی هستند، عرض خواهی کرده بودند. اما در ویدیو فرد
    بازرس معرفی شده است!!!!!!

    ۳- چه جالب در تمام ادارات دولتی و
    خصوصی کارمندان همه راس ساعت هشت سر کارند. یعنی در هیچ شرکت خصوصی یا دولتی
    کارمندی ساعت ۷ سر کار نیست و همه طبق قانون کار ۸ ساعت در روز سر کارند، پس ورود
    این خانم در ساعت ۷:۲۶ در هتل مشکوک است. برادر کودن خودتی بنده الان در یک شرکت
    دولتیم باید حداکثر تا ساعت ۷:۳۰ کارت ورود بکشم و تا ۱۵:۴۰ اجازه خروج ندارم.
    الان کارمندان در شرکتهای دولتی ۱۰ تا ۱۲ ساعت زندانی اند تا رسد به شرکتهای
    خصوصی. کی میداند که ساعات کاری این خانم به چه صورت بوده، خواهشا بیان کند تا همه
    بدانند.

    ۴- ساعت خروج این خانم طبق ویدیو ۱۵:۰۸
    است (یعنی اتمام شیفت کاری ایشان). خاک بر سرتان که یک جمع و تفریق ساده بلد
    نیستید. ۱۵:۰۸ منهای ۸ ساعت کاری ۷:۰۸٫ یعنی شروع ساعت کاری ایشان هفت صبح بوده
    بنابراین ساعت شروع ویدیو (۷:۲۶) خانم خسروانی ۲۶ دقیقه از شیفت کاریش گذشته و
    خارج از شیفت وارد آن اتاق نمیشود.

    ۵- اصلا از کجا آنقدر مطمئا هستید که
    این اتاق بازرس است، چرا اتاق کار نیست که میز کار هر دو نفر در آن اتاق باشد (به
    دستور مدیر)

    ۶- قرار قبلی!!! شما صدایی شنیدید یا
    چیزی دیدید که ثابت کند قرار قبلی بوده است؟؟؟؟!!!!!

    ۷- با میل شخصی خود و بدون اجباری وارد
    اتاق کار خود میشود و یا اینکه به دستور مدیر هتل قبل ورود بازرس برای انجام کاری
    وارد اتاق بازرس میشود. وگرنه کلید اتاق یک بازرس دست حساب دار هتل چکار میکند؟؟!!

    ۸- در فیلم اگر دقت کرده باشید بازرس
    دست در جیب میبرد که با کلید در را باز نماید. اما موقعی که میبیند در باز است
    وارد اتاق میشود. اگر هماهنگ شده است که در باز بماند (به گفته ویدیو) چرا بازرس
    میخواهد با کلید در را باز کند. نه برادر این اتاق محل کار مشترک هر دو بوده است.
    موقعی که میبیند در باز است میداند که یکی از همکاران قبل از او وارد اتاق شده
    است. یا اینکه با هماهنگی مدیر هتل خانم برای انجام کاری به اتاق رفته و بعد با
    دسیسه بازرس به اتاق برگشته، و وقتی میبیند در باز است میفهمد که خانم داخل است.
    مدیر کلید را در اختیار خانم خسروانی قرار داده تا مطمئا شود که خود به تنهای در
    اتاق وظیفه اش را انجام میدهد و نیازی به حضور بازرس نیست. این که پشت سر هم با
    اختلاف دو دقیقه بیرون می آیند، دلیل بر این بوده که وظیفه محوله خانم تمام شده و
    نیازی به حضور بازرس نبوده است و یا اینکه بازرس وقتی نتوانسته کاری انجام دهد
    بیرون آمده است. آیا این سناریوها و دها سناریو دیگر را نمیشه برداشت کرد؟

    ۹- در ضمن در فاصله ی ورود و خروج دو
    نفر فیلم متوقف میشود. در این حین سایز و کیفیت فیلم تغییر می نماید و انگار با یک
    کیفیت و رزولیشن دیگر فیلم ضبط شده است. تغییر یک عدد ثابت روز در تاریخ در فیلم
    فکر نکنم سخت باشد. در این باره اظهار نظر نمی نمایم چون در تخصص من نیست، اما این
    تغییرات مشکوک به نظر میرسد!

    ۱۰-
    هر کی عرق پیشانی را پاک کند و از اتاق بیرون بیاید سکس داشته حتما داخل اتاق
    که گرمش شده!!!!! چه استدلال قوی! لابد من که پرکاری تیروئید دارم و زود گرمم میشه
    و بعضی وقتا مجبورم که از اتاق با دمای معمولی برم بیرون و زیاد عرق میکنم، همیشه
    ….، نمیشه گفت با خانم خسروانی بحثش شده و این عرق شرمه؟

    ۱۱-
    دو ستان مشکل شما در این قسمت عدم درک تضادهای
    فرهنگی است. دختران کورد در روابط خود با مردان راحت تر بوده و مشکلی نیز در جامعه
    ندارند. حدود را رعایت مینمایند و میتوانند بدون بروز هیچ مشکلی در یک اتاق با یک
    مرد غریبه صحبت نمایند. اما پس هشت سال زندگی در شهرهای دیگر ایران متوجه اختلافات
    فرهنگی و رفتاری زیادی شدم. بنابراین ذهن شما نمیتواند که بپذیرد یک مرد و زن به
    مدت نیم ساعت در یک اتاق باشند بدون هیچ مشکلی. من فکر میکنم که کل ماجرا نیز از
    برداشت اشتباه نشات گرفته است، چون موارد مشابه آن را در دانشگاه مشاهده نموده ام.

    ۱۲-
    قسمت دوم فیلم این احتمال که این اتاق یک اتاق مشترک کاری است را تقویت میکند.
    چون خانم ساعت ۱۵:۲۰ با عجله وارد اتاق میشود. احتمالا برای رفتن به خانه عجله
    دارد. چون ۲۰ دقیقه تاخیر دارد. هماهنگی با مبایل؟!! شما چیزی شنیدید یا چیزی لب
    خوانی کردید که این موضوع را ثابت کند؟! اصلا از کجا معلوم که با تلفن با هم حرف
    میزنند؟ در ضمن این برادران که کل فیلم ها را دارند، اگر راست میگویند چرا ادامه
    فیلم را نمیزارند؟!!! خروج بازرس برای بررسی اوضاع!!!!! خوب بازرس مرد، بررسی اش
    تموم نشد، چرا نشان نمیدهید که کی بر میگردد؟!!!! دوربین سوخت یا بقیه فیلم در روز
    آتش سوزی سوخت؟ خانم خسروانی کی اومد بیرون؟ اگه مثل صبح کارشون نیم ساعت طول
    کشید، خانواده ایشان نگران نشدند و زنگ نزدند؟؟؟؟؟؟!!!!! پس روز حادثه چرا نگران
    شدند و تماس گرفتند؟

    ۱۳-
    به نظر من در این صحنه بازرس برای برداشتن یک سری مدارک به اتاق بر میگردد و
    میرود، چون در هنگام ورود یک یا دو برگه در دست دارد اما هنگام خروج تعداد برگه ها
    بیشتر شده است. شاید هم اشتباه میکنم چون کیفیت فیلم خیلی پایین است. در ضمن در
    این ورود خانم خسروانی در باز میماند، به نظر شما اگر کسی نیت کار مخفیانه ای
    داشته باشد در را باز میگذارد؟ ظاهرا این خانم عادت داشته که در را کامل نبندد.

    اما روز حادثه

    ۱- به نظر من برای روشن شدن موضوع فیلم
    های بعد از برگشتن (به ظاهر) خانم خسروانی کافی بوده و نیازی به این همه استدلال
    نبود.

    ۲- در این فیلم ادعای ورود از بالای
    نرده اصلا قابل اثبات نیست. این خانم ظاهرا دارد اس ام اس مینویسد و اندکی جلو درب
    متوقف میشود. و بعد میرود.

    ۳- در قسمت آخر فیلم که خانم وارد راهرو
    میشود. چرا فیلم اینقدر زوم شده است؟ تاریخ و زمان بالای فیلم کجا رفت؟ از کجا
    بفهمیم که فیلم متعلق به آن روز و آن لحظه است؟؟؟؟ این خانم اگر کارمند هتل باشد،
    احتمال دارد هر روزی از سال از این راهرو عبور کرده باشد. در این فیلم احتمال
    شناسایی هویت خانم به علت نزدیکی دوربین بسیار زیاد است، اما با زوم کردن فیلم در
    راهرو چهره از کادر خارج شده است، چرا؟؟؟؟؟ شما که اینقدر مستند با تاریخ و زمان
    نظر میدهید چی شد که زمان و تاریخ رفت؟؟
    نکنه راهرو حریم هتل نیست و یا زمان تا اتمام مسئولیت مدیر هتل ثبت شده
    است؟؟؟؟؟!!!!!!! چی شد دوربین جلو اتاق سوخت، یا تا اتمام مسئولیت مدیر در قبال
    خانم خسروانی روشن بوده؟؟؟!!! چرا ورود مجدد خانم خسروانی را به اتاق ثبت نکرده
    است؟؟؟؟؟!!!!! اگه ریگی به کفش ندارید، برای اثبات بیگناهی خود بهتر نبود هنگام
    ورود مجدد خانم خسروانی بعد ساعت کاری فیلم میگذاشتید؟؟؟؟ بهتر نبود برای جواب
    دادن به این گفته که مردم میگویند ” مدیر هتل درب را بر خانم خسروانی و بارزس
    بسته تا خانم خسروانی فرار نکند” فیلم بعد ساعت سه جلو درب را نشان مردم
    میدادید. چرا فیلم روز جلو درب اتاق و دوربینهای روی دیوار بیرونی هتل را که در
    فیلم مشخص است نصب کرده اید به مردم نشان نمیدهید؟

    دوستان خواهشا مقداری فکر کنید بعد نظر بدهید، آن هم در
    مورد یک قتل و یک شخص متوفی. شما هیچی نشده با یک فیلم بی پایه و اساس رای داد
    سادر نمودید. هزاران نقص دیگر در این فیلم می باشد که به ذهن من نرسیده است.

    به فرض این داستان مقامات و مدیر هتل درست باشد (که نیست)
    آیا صحیح است که یک مرد سی و هفت ساله ساله یک دختر بیست و شش ساله و یا هر مرد
    دیگری یک خانم را با پیشنهاد ازدواج فریب بدهد و با احساسات آن بازی کرده و از وی
    سوءاستفاده کند؟

    https://www.facebook.com/Tahir.Qerexan/videos/491657784315107/?comment_id=492237147590504&ref=notif&notif_t=like

    • امی

      فقط کس شعر گفتی………

    • رها

      فقط میتونم بگم خفه شو بی شرف
      چرا در هر ماجرایی که یک طرفش زن باشه فورا اون زن را نانجیب معرفی میکنید
      لابد اگر ان مامور حیوان را میکشت یک گوه دیگری میخوردی و جریان ریحانه تکرار میشد
      خاک بر سر بی شرف و بی حیثیت و بی ناموستان باد کثافت
      حیف ان قلمی که در دست توی بی شرفه

  • mohssen

    چرا با مادر و یا سایر کارمندان هتل مصاحبه نمیشه؟!!!! اجازه ندارند؟ چرا فقط اجازه دادند که خواهر مدیر هتل با رادیو فردا صحبت کنه ؟ با خودم با همکلاسی و یکی از فامیل های فریناز صحبت کردم. آنها چیزهای دیگری برای گفتن داشتند، اما کو گوش شنوا جز مردم شهر

  • reza

    سناریو های الف و ب را خواندم . با توجه به اینکه از نخستین لحظه های این اتفاق دردناک از طریق اخبار اینترنتی موضوع را دنبال میکردم ، سناریوی ب را کاملن قبول دارم. و باور دارم اگر این دختر خود دست به این کار نمیزد وسیله برادر، پسر عمو، پسرعمه، و…… و دیگرانی که از یک رابطه معمولی دختر و پسر رگ غیرت شان باد میکند و صغیر و کبیر را از دم

    تیغ میگذرانند، آنها که با تفکرات و تعصبات پوسیده و نخ نما شده ۱۴۰۰ سال پیش راه را بر غرایز شخصی و نیازهای اولیه انسان می بندند، به همین سرنوشت دچار می شد.

    بنابر این فریناز پس از اگاهی از اینکه خانواده اش از موضوع مطلع شده اند ، فقط یک راه داشته، فرار از صحنه و بعد انکار، او به وضوح میدانسته ، با حضور در صحنه سرنوشتش بدست نزدیکان غیرتمند با تعصبات کور که حتی حرف زدن با یک پسر غیر کرد را بر نمی تابند ،رقم خواهد خورد.

  • Frzad

    Dar Iran Rozaneh 1000 ha Zan ghorbani Frhange Mardsalari meyshand,Aghayonam ke roz beroz rageh Gheyrateshon goloftar meysheh,Dar yek jamehie ke rabeteh biyne mard va zan faght az dide Sex dideh meyshe hamine,

  • Frzad

    mannemeydon hala chera in koskholah Hotelo atashzadand, zoreshon be khar nemeyreseh be paldonesh meyparand, inam melateh ba kharadeh iran