پاسخ سهمگینِ مردم ایران به گرانیِ کمر شکن: حفظ سکوت و آرامش در صف های خرید مُرغ! ۱۵

به گزارش خبرگزاری سحام نیوز؛ رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ کشور از افزایش قیمت مرغ تا ۸۰۰۰ تومان در برخی از استانهای کشور خبر داد و در گفت و گو با مهر به بیان علل عدم تحویل نهاده کنجاله سویا به اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی پرداخت.

وی درخصوص قیمت فعلی مرغ در بازار گفت: براساس گزارشات موجود، علاوه براینکه قیمت هر کیلوگرم مرغ در پایتخت از مرز ۷۰۰۰ تومان گذشته است؛ در برخی از استانها مثل استان فارس قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۸۰۰۰ تومان رسیده است.! در همین حال خبرگزاری فارس گزارش داد که مرغ در میادین میوه تره بار به صورت ثبت نامی و با دریافت شماره فروخته می شود و کاهش تولید و افزایش قیمت مرغ باعث شده است تا توزیع این کالای استراتژی بصورت محدود در میادین میوه و تره بار باشد.

قیمت گوشت، مرغ، سبزیجات و تمامی مواد خوراکی و مورد نیاز هر خانواده، هر روز بیشتر و بیشتر می شود ولی از هیچ کجای ایران زمین فریاد اعتراض و عدالت خواهی بر نمی خیزد؟ به راستی دلیل این همه سکوت و بی تفاوتی چیست؟ آیا مردم از وضع موجود راضی هستند؟ اگر نیستند، پس چرا اعتراضی نمی کنند؟

قیمت گوشت، مرغ، سبزیجات و تمامی مواد خوراکی و مورد نیاز هر خانواده، هر روز بیشتر و بیشتر می شود ولی از هیچ کجای ایران زمین فریاد اعتراض و عدالت خواهی بر نمی خیزد؟ به راستی دلیل این همه سکوت و بی تفاوتی چیست؟ آیا مردم از وضع موجود راضی هستند؟ اگر نیستند، پس چرا اعتراضی نمی کنند؟

بر اساس این گزارش، یکی از شهروندان تهرانی در یکی از میادین میوه و تره بار تهران در خصوص خرید مرغ گفت: باید ساعت ۱۲ ظهر در میدان تره بار ثبت نام کرده، شماره دریافت کنیم تا ساعت ۳ بعد از ظهر بتوانیم مرغ به قیمت ۴۷۰۰ تومان دریافت کنیم. وی افزود: بعد از ثبت نام به هر شخص فقط دو عدد مرغ داده می شود.

و به گزارش ایرن گلوبال؛ همچنین صدای امریکا به نقل از روزنامه تلگراف لندن مقاله ای دارد با عنوان «مرغها در ایران با سانسور روبرو شده اند» به قلم رابرت تیت. نویسنده می گوید که بالا رفتن قیمت مرغ در ایران باعث شده که رییس پلیس کشور به رسانه ها دستور دهد تصویر مرغ را از صفحه تلویزیون های ایران، سانسور کنند.

اسماعیل احمدی مقدم رییس نیروهای پلیس در ایران و باجناق محمود احمدی نژاد در کنفرانس افسران پلیس در تهران می گوید فیلم هایی که در آن مرغ می خورند برای کسانیکه قادر نیستند مرغ بخرند مسأله انگیز است و برخی ممکن است بگویند که چاقو بر می داریم و حق خود را از ثروتمندان می گیریم. او با اشاره به صف های طولانی مواد غذایی در کشور به تلویزیون ملی هشدار داده است که نباید آنچه قابل دسترس نیست را به نمایش بگذارد.

مقاله می گوید بالا رفتن قیمت مرغ نشان از تأثیر تحریم هایی است که به دلیل برنامه اتمی ایران بر اقتصاد کشور فشار وارد می کند و مردم مجبورند مرغ را به قیمت ۷۰۰۰ تومان که سه برابر قیمت سال گذشته است بخرند. افزایش قیمت مشابه برای گوشت قرمز، میوه و سبزیجات گزارش شده است.

فرتور یکی از صف های درد آور و غمبار خرید گوشت و مرغ دولتی را نشان می دهد که هر فرد برای خرید، باید از پیش ثبت نام کرده و آدرس خانه و شماره تلفن و...دهد؛ آیا به راستی این فرتور عرق شرم بر پیشانی هر ایرانی دلسوز وطن نمی نشاند؟

فرتور یکی از صف های درد آور و غمبار خرید گوشت و مرغ دولتی را نشان می دهد که هر فرد برای خرید، باید از پیش ثبت نام کرده و آدرس خانه و شماره تلفن و…دهد؛ آیا به راستی این فرتور عرق شرم بر پیشانی هر ایرانی دلسوز وطن نمی نشاند؟

همه روزه بسیاری از مردان و زنانی که سرپرستی یک خانواده را بر عهده دارند، از کار اخراج شده و برای مدت نا معلومی بکار خواهند ماند، این در حالی است که حقوق کارگران زحمتکش را چنده ماه به چند ماه پرداخت نمی کنند. افزایش نرخ تورم، تعطیلی کارخانجات و گرانی، امان از کارگران بریده است و هزاران هزار خانواده شب و روز در گرسنگی به سر می برند و سختی و رنج بسیاری را تحمل می کنند. بیشتر کودکان در خانواده کارگران، مریض احوال و بی حالند.

آن بینوایان به دلیل نخوردن مواد مقوی و مورد نیاز بدن، به علت گرانی آن ها و بیکاری پدر و مادرشان، رنگ به رخ شان نمانده است و سرپرست چنان خانواده ای زیر بدترین فشارهای روحی و روانی قرار دارد و بی شک گرفتار درد ها و مشکلات عصبی گشته است. حال، در این شرایط هولناک که از کارگران زحمتکش ایرانی چون برده هایی بی جیره و مواجب بیگاری می کشند و سر آخر نیز ده ماه حقوقشان را پرداخت نمی کنند و کارگران شرمنده روی همسر و فرزندان شان می شوند.

اما پاسخ مردم بدین مسئله هولناک چگونه بوده است؟ آیا کسی یا کسانی در جایی، کوچه ای، خیابانی و یا محلی مشخص دست به اعتراض و آشوب زده اند؟ با نهایت شرمندگی باید پاسخ دهیم که خیر؛ اگر در برابر این همه ستم و ظلم نا روا از دیوار صدا در آید، از مردم هیچ صدایی در نیامده و به قول معروف “بخاری از دیگ آنان بلند نمی شود”.

فرتور خود گویای میزان درماندگی و فقر و فلاکت مردم ایران است و احتیاجی به توضیح بیشتر نیست. کمی غیرت و شرافت لازم است تا این رژیم دزد و جنایتکار را به زیر کشید و به تمامی این بی عدالتی ها پایان داد.

فرتور خود گویای میزان درماندگی و فقر و فلاکت مردم ایران است و احتیاجی به توضیح بیشتر نیست. کمی غیرت و شرافت لازم است تا این رژیم دزد و جنایتکار را به زیر کشید و به تمامی این بی عدالتی ها پایان داد.

مردم فقیر و تهی دست ایران که در بد ترین شرایط اقتصادی و تحت شدید ترین و سخت ترین تحریم هایی قرار دارند که همگی شان تأثیر مستقیم بر روی زندگی روزمره مردم عادی داشته و دارد و شوم بختانه رژیم و مزدورانش از این تحریم ها کمترین آسیبی بدیشان وارد نشده و نمی شود؛ پس از این همه گرانی و تورم و قیمت های سر به فلک کشیده نیز فریاد اعتراض بر نیاورده و لام تا کام، سخن از رهایی نمی گویند.

مردم به جای در خیابان ها آمدن و دست به اعتراض و آشوب زدن، می روند و در صف طولانی خرید مرع می ایستند، نام نویسی می کنند و پس از چندین ساعت صبر کردن، سر انجام با دو عدد مرغ روانه خانه می شوند.! آیا به راستی این رخداد برای ملت پر افتخار و همچنین فرهنگ درخشان ایرانیان، بسان لکه ای ننگ، مایه خجالت و سر افنکندگی نیست؟

آیا در میان مردمان ایران زمین، دلاور مرد یا شیر زنی پیدا نمی شود که به وضع اسفبار کنونی اعتراض کرده و فریاد عدالت خواهی سر دهد؟ آیا تمامی قهرمان های ایران زمین در اوین و دیگر زندان های رژِیم به زنجیر کشیده شده اند و دیگر انسان آزادی خواهی وجود ندارد که از راه برسد و لگدی به دکان آخوند بزند و فریاد اعتراض به شرایط غمبار کنونی بر آورد؟ آیا بر چهار گوشه ایران زمین خاک مرده پاشیده اند و دیگر بابکی نیست تا حق مظلومان را از شکم ملایانِ خونخوار، دزد و بی شرافت بیرون کشد؟

آیا با داشتن چنین جامعه پوست کلفتی که به هر تغییر سخت و سهمگین اجتماعی به آسانی و بدون کوچکترین اعتراضی تن می دهد و در پست ترین و هولناک ترین شرایط نیز خفه خوان گرفته و صدایی از گلویش در نمی آید، می توان به داشتن ایرانی آباد، آزاد، دموکرات و سکولار امید داشت؟ مردم ایران از گرفتن حق خویش ناتوان می باشند، چه برسد به باز پس گرفتن حقوق قومیت ها و اقلیت های دینی و دگر اندیشان و….
جستار را با یادواره مشهور پارسی به پایان می بریم که می گوید: “گفتا زِ که نالیم که از ماست که بر ماست…..”

  • F_a

    آقای پارسا، به جای سرزنش مردم – مخصوصا مردم فقیر و بی نوا که اتفاقا جزء معترضان جنبش سبز هم کمتر بودند و این جنبش بیشتر در طبقه متوسط باقی ماند- به علت سکوت مردم فکر کنید. همانطور که گفتم متاسفانه طبقات فرودست و محروم، هنوز در اعتراضات سیاسی به کار گرفته نشده اند و این نیاز به گنجاندن اصول برابری و عدالت اجتماعی در اعتراضات دارد تا صرفا دموکراسی و حقوق بشر.
    زمانیکه اکثر مردم داخل کشور، مخالف هم جنگ و هم تحریم بودند، می دانستند که با پایین آمدن سطح زندگی مردم، احتمال اعتراض عمومی هم کاهش می یابد و مردم فقط گرفتار غم نان می شوند اما متاسفانه اکثر اپوزیسیون خارج از کشور مخصوصا سلطنت طلبان و پهلوی دوستان که حامی تحریم و ( حتی اگر رویشان می شد)  جنگ بودند، گمان می کردند که این مسائل اعتراضات عمومی را بیشتر می کند که ثابت شد این اشتباه بوده و تاوان خیانت و خودخواهیشان نسبت به مردم داخل کشور را دارند مشاهده می کنند.

    • fere

       اقای عزیز، شما  فکر میکنید فقر مردم دلیلش تحریمهاست ؟ من فکر نمیکنم . زمانی که تحریمها به این شدت نبود ایا به مرور زمان وضع مردم بدتر نمیشد؟ بهر حال مردم به فقر فعلی میرسیدند اما در دراز مدت. دلیل فقر مردم به بیکفایتی سران مملکت بستگی دارد نه به تحریمها، زمانی که نفت تحریم نبود و قیمت ان ۱۳۰ دلار بود . ایا ملیاردها دلار درامد ان در مملکت خرج شد؟ جواب معلوم است. من فکر میکنم نبودن تحریم در ان دوران فقط بنفع حزب اله،  غزه و لبنان بود .

      • F_a

         man agha nistam! amma hagh ba shomast dar morede bi kefayati sarane regim. mage tahrimha neshane hemaghat va bi kefayatieshan nist?!!!

        • fere

           اگر از کلمه اقا ناراحت شدید بی نهایت معذرت میخواهم.

  • Moonlighter_45

     در سر خط خبرهای
    منتشره  میخوانیم که مقامات جمهوری اسلامی
    بخاطر حمله به سفارت انگلیس از آن کشور  شروع به عجز ولابه ومعذرت خواهی
    کرده اند .بازیهای المپیک لندن در ۲۷ ژوییه نزدیک است و جمهوری اسلامی برای
    ارسال یک مشت مزدور آشعال تحت لوای ورزشکار وکسب چند مدال و بر افراشته
    شدن پرچم کثافت جمهوری اسلامی (از قبل طراحی شده ) مثل وزنه برداری که
    (مثلا )هیبت و اقتدار  جمهوری اسلامی را به جهانیان نشان دهد به دست و پا
    والتماس افتاده اند . بهوش باشیم که این طرفندها و این مدالهای کشکی وبی
    خاصصیت که هدفش بزک کردن[i و بر افراشتن پرچم کذایی جمهوری اسلامی است باعث
    فریب ما نشود……. والسلام

  • ensan

    eslam e    KASSIF  E  mohamadi

  • sam

    ملتی که به توسری خوردن و بردگی خو گرفت سرنوشتی بهتر از این نخواهد داشت.
    تاریخ ۱۴۰۰ ساله این مردم، تاریخ خواری و فرمانبرداری از مشتی ترک و تازی
    وحشی و بی‌ سرو پا بود و هست. به امید روزی که ریشه این غده چرکین با نیروی
    ایرانیان راستین و آشتی‌ ناپذیر یک بر و برای همیشه خشکانده شود.

    • Moonlighter_45

       آفرین دوست عزیز آفرین

  • Robert Aghensyan

    yek zarbolmassal hast ke migeh ,,Arab ra sir negah dar va irani ra goshneh,,,
    Arabha agar goshneh beshan shooresh va enghelab mekonand,, ama Iraniha vaghty shekameshan sir bashe shooresh va enghelab mekonand,
    dar enghelabe 57, adamahe goshneh dar iran nadashtim va iraniha az shekam pory rodel kardand,va enghelab kardand,
    khordadeh 88 ham ke tabagheyeh motevasett jonbeshe sabz ra rah andakhtand 
    alan ham hameh yekdast fagheer va goshneh meshavandva va sobha ta shab donbaleh seer kardaneh shekam khod va khanevadeh khahand bood, 
    in khososiateh mazhabeh shieh hast ,ke shomara tousary khor, va mazloom bar biavarad, va shoma barayeh taskin khod vaghat geryeh kony , che mard che zan harzoory ke began ghabool mekony va badesh mige be omideh khoda hame chiz dorost meshe sabr dashteh bash, enshallah dorost meshe, 
    in farghe irani ba arabha va baghiyeh mardom e donia ast,, 
    VAGHTY SOBHE ZOOD BASIJIYEH MIAD DARE KHOONEH DAR MIZANEH,VA MIGEH DISHAB DOKHTARETOON EDDAM SHOD VALI GHABL AZ EDDAM MAN AGHDESH KARDAM ,ALAN HAM AMADAM POOLE FESHANG RA AZ SHOMA BEGIRAM ,,VA BABAYEH DOKHTAR HAM MIREH POOL MIAREH MEDEH BE BASIJIYEH,,
    PAS CHERA AZ MARDOM TAVGHO DARY BE KHATEREH KAMBOODEH MORGH SEDASH DAR BIAD ???????????????????

  • احسان

    خوب شما تشریف بیار، برو اعتراض کن. قشنگ وایسا تو خیابون، داد بزن. من نمیدونم چرا ملت تو فیسبوک و اینور اونور میگن “خاک بر سر ما که…”
    شما که دیگران رو سرزنش می‌کنی و انگار ادعات میشه خیلی کارت درسته بیا برو رهبری اعتراضات رو به عهده بگیر. ما آدم که بشینه تو خونش یا خارج فقط اراجیف بنویسه زیاد داریم.

  • BASTANI56

    TA VAGHTI SAVARI MIDIM, CHERA SAVAREMON NASHAN, KHAAK BAR SARE MAN VA TAMAME GOSSFANDANI KE ESMEMOONO IROONI GOZASHTIM.

    • Malamud_455

       AFARIN BAR TO DOOSTEH AZIZ . AFARIN

  • Skhoda

     خاک بر سر آخود,لعنت برآخود٫لعنت بر خمینی،لعنت بر اصل ولایت فقیه لعنت بر  سیدعلی  لعنت بر جمهوری فاشیستی  وتروریستی اسلامی ایران به امید ایران آزاد از دست ستم گله آخوندهای  شیاد و کلاهبردار ،مفت خور، خودکامه و بی غیرت ، بی وجدان ،بی عار،بی دانش، بی وطن، بی پدر و مادرکه ایران را اشغال کرده اند…مرک برتمامی آخوندها و سیدعلی و مزدورانش و خود فروشان بی وطن

  • amir

    اشکال در همین جاست که مردم به ایستادن در صف مرغ دولتی ویا دخرید مرغ ازادموجب میشوند که هم فروشندگان وقاچاقچیان سود ببرندوهم حکومت بیشتر از همیشه به ریش این ملت بخندد انسان اگر یکماه هم گوشت نخورد نمیمیرد

  • azad

    aslan in melateh iran hal meykone ke to saresh bezand va chandin saat to saf negaresh bedaran va bereyshesh bekhand , har melati on chizio dareyaft meykone ke dro karde, melateh biorzeh va khodshenas ham haghesh ineh