نسرین ستوده؛ شیر زَنی که سَمبُلِ آزادگی، شرافت و پایداری است ۷

نسرین ستوده کیست؟

نسرین ستوده لنگرودی حقوقدان، وکیل دادگستری و فعال اجتماعی است. او عضو کانون مدافعان حقوق بشر، کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان و انجمن حمایت از کودکان بوده و وکالت پرونده‌های بسیاری از فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکان قربانیِ کودک آزاری و کودکان در معرض اعدام را برعهده داشته‌است.

ستوده در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۸ میلادی) برنده جایزه حقوق بشر «سازمان حقوق بشر بین‌الملل» شد. ستوده کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل خود را از دانشگاه شهید بهشتی گرفته و از سال ۱۳۷۰ مدتی نیز به فعالیت مطبوعاتی در نشریه «دریچه گفتگو» پرداخته‌ است.

فرتور نسرین ستوده دستبند به دست را در حال در آغوش کشیدن همسرش رضا خندان، نشان می دهد. این فرتور تمامیت رژیم جنایتکار اسلامی را که گمان می کند با دستگیری و بازداشت می توان اندیشه ها را نیز از بین برد، زیر سوال برده و تحقیر می کند.

فرتور نسرین ستوده دستبند به دست را در حال در آغوش کشیدن همسرش رضا خندان، نشان می دهد. این فرتور تمامیت رژیم جنایتکار اسلامی را که گمان می کند با دستگیری و بازداشت می توان اندیشه ها را نیز از بین برد، زیر سوال برده و تحقیر می کند.

همچنین مقالاتی در روزنامه‌ های جامعه، توس، صبح امروز و مجله آبان منتشر کرده‌است. او هنگام همکاری با انجمن حمایت از کودکان دو سال عضو هیأت مدیریه این انجمن بوده‌ است و اکنون یکی از حقوقدانان کمپین یک میلیون امضا می‌باشد. ستوده وکالت پرونده‌های فعالان حقوق بشر و کشته شدگان و اعدام شدگان حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ را بر عهده داشته‌است.

چرا و چه زمانی نسرین ستوده را دستگیر کردند؟

در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ نسرین ستوده به اتهام اقدام بر علیه امنیت ملی و تبلیغ بر علیه نظام بازداشت شده و به زندان اوین منتقل شد. او پیش از بازداشت، بارها به‌ خاطر فعالیت‌های حقوقی‌اش مورد تهدید قرار گرفته بود. گروه‌های فشار از وی خواسته بودند که از وکالت شیرین عبادی دست بردارد. ستوده اوایل مهرماه ۸۹ دست اقدام اعتصاب غذا در زندان زد.

واتسلاو هاول رئیس‌جمهور پیشین جمهوری چک و فعال حقوق بشر، در همایش بین‌المللی «فوروم ۲۰۰۰» که در اکتبر ۲۰۱۰ در پراگ برگزار شد، ضمن پشتیبانی از نسرین ستوده، خواستار آزادی فوری او از زندان شد؛ همچنین شیرین عبادی به همراه ۸ مدافع حقوق بشر در نامه‌ای خواستار آزادی نسرین ستوده شدند.

ستوده در سال ۱۳۸۹ در دادگاه بدوی به ۱۱ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوع‌ الخروجی از کشور محکوم شد. نسرین ستوده در تاریخ ۷ دی ۱۳۸۹ خورشیدی، به اتهام بی‌حجابی در ایران محاکمه و به دلیل اعتراض به روند دادگاه به پنج روز حبس تعزیری محکوم گشت.

نسرین ستوده وکالت چه کسانی را بر عهده داشته است؟

وی وکالت فعالان اجتماعی مانند شیرین عبادی، حشمت‌الله طبرزدی، عیسی سحرخیز، محمد صدیق کبودوند، امید معماریان و نیز فعالان جنبش زنان ایران مانند رویا طلوعی، فرناز سیفی، منصوره شجاعی، طلعت تقی‌نیا، پروین اردلان، نوشین احمدی خراسانی، خدیجه مقدم، علی اکبر خسرو شاهی، مریم حسین خواه، جلوه جواهری، ناهید کشاورز، هومن فخار، راحله عسگری زاده، نسیم خسروی، محبوبه حسین زاده، امیر یعقوبعلی، دلارام علی، مارل فرخی، ناهید جعفری و سمیه فرید را بر عهده گرفته‌ است.

او همچنین وکالت برخی کشته شدگان و اعدام شدگان حوادث پس از انتخابات خرداد ۱۳۸۸ را بر عهده داشته‌ است؛ از جمله: احمد نجاتی کارگر و آرش رحمانی‌ پور.

در این ویدیو ملاقات دردناک نسرین ستوده با فرزندانش از پشت شیشه را مشاهده می کنید.

 چرا نسرین ستوده، ستودنی است؟

نسرین ستوده با دلاوری، پایداری و از خود گذشتگی اش به آزادگی و انسانیت و شرافت معنا بخشیده و بدان واژه ها جان و عُمق داده است. ستوده در نامه اش به رییس قوه قضاییه حکومت اسلامی می نویسد:”خوشحالم از اینکه طول زندان خودم از طول زندان تمام موکلینم بیشتر است…”

به تازگی نیز پیامی از ستوده منتشر شده که می گوید: “با افتخار از تک‌ تک پرونده‌ هایی که وکالت آن‌ ها را به عهده داشته‌ ام، دفاع می‌کنم و البته از این‌که در کنار موکلان بی‌گناهم تحمل حبس می‌نمایم، راضی و خرسندم.”
به راستی که این همه از خود گذشتگی و دلاوری، آدمی را به یاد بابک خردمدین، سردارِ آزادی خواهِ ایرانی می اندازد.

باید که نسرین ستوده را فارق از باورهای مذهبی و سیاسی اش ستود و به وجودش افتخار کرد؛ ستوده یک آزادی خواهِ به تمام عیار است که لایق احترام بوده و انسانیت در برابرِ آزادگی این بانویِ مبارز، زانو زده و می توان شرافت و عدالت را با نامِ ستوده، پیوند زد و معنا کرد.

نسرین ستوده بانویی که سمبل رشادت، جانفشانی، آزادگی، شرافت و انسان دوستی است.

نسرین ستوده بانویی که سمبل رشادت، جانفشانی، آزادگی، شرافت و انسان دوستی است.

نسرین ستوده ستاره ای پُر فروغ و درخشان در آسمانِ تاریخِ جنبش های آزادی خواهانه ایران زمین است و بایستی که نامِ این بانویِ شریف را هم ردیف قهرمان ها و اسطوره های این سرزمین نگاشت و وی را ژاندارکِ ایران خواند و در برابرِ بزرگی و شرافتش، سرِ تعظیم فرود آورد.

نگارنده از صمیم قلب برای نسرین ستوده و خانواده رنج کشیده اش و همچنین تمامی زندانیان عقیدتی – سیاسی و بستگانِ آزار دیده شان آرزوی تندرستی و آرامش دارد و امیدوار است که هر چه زودتر، تمامی عزیزانِ در بندمان از اسارتِ حکومت جنایتکارِ اسلامی آزاد شده و به آغوش گرمِ خانواده و جامعه باز گردند.

  • hasan

    in  ast  eslame  KASSSSSIFE mohamadi

  • Bahram

    درود به شرفت نسرین عزیز اگه ما هم مثل تو شرف وشهامت داشتیم باید هم اکنون در کنار تو میبودیم٬درود بر آزادی خواهان.

  • Hamidrddp

    درود بر تو درود بر انسانیتی که از تو یادگرفتیم کاش همه ما تورا الگو قرار میدادیم کاش میتوانستیم ذره ای از روحیه تورا در وجودمان ایجاد کنیم 

  • Reza110

    غیرت این شیر زن ایرانی از بسیاری از سردمداران مذکر بیشتر است درود بر تو ای وکیل عزیز

  • AHMAD HASANZADEH

    نسرین ستوده واقعاً ستودنی است .همینطور هزاران دختر نوجوان و زنانی که سالها زندان و شکنجه را تحمل کردند و بر چوبه‌های دار وتیرک‌های تیرباران بوسه زدند و بعضی‌ حتی اسم خود را به جلاد نگفتند.

  • Sahameddinghiassi

    ما حوریان زمینی را که خداوند آنان
    را زیبا خلق فرموده است به عنوان مادر 
    خواهر همسر دختر و دوست  خوب  دوست داریم. ما میخواهیم که آنان علاوه بر
    اندام زیبا افکار زیبا و فرهنگ بالا نیز داشته باشند  . ما میخواهیم که دختران  مادران 
    و خواهران همسران و دوستان زن ما در دانشگاه ها  وزنه های علمی بشوند و در کارهای دولتی  مدیریتی 
    رهبری و ریاست جمهوری با حس مادرانه خود مارا رهنما باشند همچنان که
    میخواهیم برادران  پسران  پدران و دوستان ماهم ترقی و تعالی کنند و هیچ
    فرقی بین زن و مرد نباشد.  زن زیبا خلق شده
    ا ست و خداوند اورا لخت و زیبا آفریده است پس ما نباید که از شاهکار خلق خدای برزگ
    ایراد گرفته اورا در بند داغ درفش کنیم. 
    اگر زنان ما دانشمند و فهمیده و پرکار و خلاق باشند مسلم است که مثل مردان
    فاحشه ولگرد هرزه بیکاره بی عار مفت خور خیک و چاقالو نخواهند شد. زنان زیبا و
    دلیر و شجاع براحتی میتوانند از برادران 
    خواهران مادران همسران دختران و پسران و همه دوستان خود حمایت کنند.  تساوی زن و مرد امری ضروری و واجب است. زنان
    بیسواد  ابله چاق  بی هنر تنها یک مصرف کننده بیشعور هستند که
    شهرت را در مصرف و هرزه گری میدانند. زنان دانشگاهی با لیاقت هم قدر پول را
    میدانند و هم سیاست را می شناسند و هم مادران و همسران والایی هستند.  آنان با علم ودانش بزرگ شده اند نه با ثروت پول
    طلا و جواهر. آنان اسیر مردان فاحشه نخواهند شد. چون هر زنی را مردانی فاحشه کرده
    اند و اگر مردان فاحشه نباشند زنان فاحشه هم نخواهند بود. به امید عشق های والای
    بین زنان و مردان تمامی دنیا.  

  • Behrooz-bruce

    کاش یک درصد فقط یک درصد مردم ما این چنین بودند بخدا همان کافی بود تا مملکت ما درست شود!