استقبال مردم شیراز از سالِ نو با سرود “ای ایران” مایه افتخار و خرسندی است ۱۰

بدون شک می توان ادعا کرد که یکی از بهترین رخدادهای سال نو حضور ده ها هزار نفری مردم شیراز در کنار آرامگاه حافظ به هنگام تحویل سال و استقبال آنان از سال جدید با سرود “ای ایران” بود. به گمان نگارنده سرود زیبای “ای ایران” بهترین ترانه ای است که برای وطن ساخته شده است؛ سرود “ای ایران” در برگیرنده تمامی احساسات پاک یک ایرانی نسبت به مام میهن است و زلالیت و راستی موجود در شعر، آتش میهن دوستی را در دل و جان هر ایرانی شعله ور ساخته و چشمان هر شهروند این سرزمین را از سر عشق، خیسِ اشک می نماید.

فرتور آرامگاه زیبای شاعر گرانقدر ایران زمین، حافظ را در شهر شیراز نشان می دهد. آرامگاه حافظ در نخستین روز از سال ۱۳۹۱ محل تجمع میهن پرستانی بود که سال نو را نه با دعای عربی، که با سرود زیبای «ای ایران» آغاز نمودند.

فرتور آرامگاه زیبای شاعر گرانقدر ایران زمین، حافظ را در شهر شیراز نشان می دهد. آرامگاه حافظ در نخستین روز از سال ۱۳۹۱ محل تجمع میهن پرستانی بود که سال نو را نه با دعای عربی، که با سرود زیبای «ای ایران» آغاز نمودند.

نگارنده پیشتر در طی مقاله ای بیان کرد که کتاب بیگانه قرآن بر سر سفره هفت سین ایرانیان جایگاهی نداشته و ندارد و وجود تازینامه بر سر سفره هفت سین، توهینی بزرگ به هویت، تمدن و فرهنگ ایرانیان است. در حقیقت استفاده از قرآن برای سال نویِ ایرانی پارادوکسی شرم آور بوده و تازینامه با نوروز باستانی ایرانیان کمترین سنخیتی ندارد. نگارنده در طی آن مقاله به مسئله “دعای عربی” در هنگام سالِ نو اشاره ای نداشت ولی آیا به راستی مایه خجالت نیست که ایرانیان به هنگام سالِ نو و نوروز که آیین باستانی شان می باشد، دعایی سخیف به زبان بیگانه بخوانند؟

این دعای شرم آور “یا مقلب القلوب و…” سمبل و نشانه بردگی ایرانیان در مقابل تازیان می باشد. نوروز یک جشن باستانی ایرانی است و به تازیان و آیین جنایت بارشان کمترین ارتباطی نداشته و ندارد؛ حال چرا یک ایرانی با شرف و فرهیخته باید در هنگام نوروز، نه تنها از الله مدینه درخواست کمک و گره گشایی کند بلکه آن درخواست را با زبان گوشخراش عربی نیز بیان نماید؟ آیا این امر نشانه خوار گشتن و ذلیل شدن یک ملت کهن با گذشته ای درخشان چون ایرانیان نیست؟

به هر روی مردم هنر دوست و فرهیخته شیراز، به هنگام سالِ نو به آرامگاه حافظ شیرازی پناه آورده و همگی با هم، سرود زیبا و دلنواز “ای ایران” را زمزمه کردند و با این کردار شایسته، دل همه ایران دوستان را شاد نمودند و فرهنگ غنی ایران زمین را باری دیگر زنده کردند. ده ها هزار نفر با هم و در کنار هم می خواندند که: “در راه تو کِی ارزشی دارد این جان ما / پاینده باد خاک ایرانِ ما”. به راستی این رخداد اشک شوق را در چشمان هر ایرانی وارسته ای سرازیر ساخته و عاشقان وطن را به آینده درخشان ایران زمین امیدوار می سازد.

تاریخچه سرود “ای ایران” :

این قطعه را روح‌الله خالقی در سال ۱۳۲۳ در آواز دشتی بر روی شعری از حسین گل‌گلاب ساخت. ویژگی برجسته شعر ای ایران آن است که تقریبن همه واژگان آن به فارسی است و در کل این سرود تنها چهار واژه عربی “فدا”، “دُر”، “دُوْر” و “نور” به کار رفته است. گفته می‌شود که ملودی اصلی و پایه‌ای کار از برخی نغمه‌های موسیقی بختیاری که از فضایی حماسی برخوردار است، گرفته شده‌است.

اسماعیل نواب صفا در کتاب خاطرات خود به نقل از دکتر حسین گل گلاب، شاعر این سرود آورده‌است: “وقتی در سال ۱۳۲۳ ایران تحت اشغال متفقین بود، بعد از ظهر یکی از روزهای تابستان در خیابان، شاهد حرکات دور از نزاکت بعضی از سربازان خارجی با مردم بودم و از ناراحتی نمی‌دانستم چه کنم، بی اختیار راه انجمن موسیقی را که تازه تأسیس شده بود، پیش گرفتم. وقتی خالقی مرا دید گفت: چرا ناراحتی؟ واقعه را برایش تعریف کردم. او گفت ناراحتی فایده‌ای ندارد بیا کاری کنیم و سرودی بسازیم. این بود که سرود ای ایران خلق گردید.”

در این ویدیو مشاهده می کنید که ده ها هزار تن از مردم فرهیخته شیراز سال ۱۳۹۱ را با سرود زیبای «ای ایران» آغاز می نمایند.

نخستین اجرای آن در ۲۷ مهرماه ۱۳۲۳ در تالار دبستان نظامی دانشکده افسری در خیابان استانبول دو شب متوالی برگزار شد. سرود ای ایران آنقدر اثر کرد که شنوندگان تکرار آن را خواستار شدند و سه بار تجدید شد. استقبال و تاثیر این سرود باعث شد که وزیر فرهنگ وقت، هیئت نوازندگان را به مرکز پخش صدا دعوت کرد تا صفحه‌ای از آن ضبط و همه روزه از رادیو تهران پخش شود.

اجرای اولیه این اثر ملی نایاب است. اجرای دیگر، مربوط به سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۲ در برنامه گلها است که غلامحسین بنان این سرود را خواند. در سال ۱۳۵۰ نیز اُپرای رادیویی این سرود با همکاری ارکستر بزرگ رادیو تلویزیون ملی ایران با رهبری فرهاد فخرالدینی و خوانندگی اسفندیار قره‌باغی انجام گرفت. دو اجرای دیگر از این اثر نیز یکی با صدای حسین سرشار و دیگری با صدای رشید وطن‌دوست موجود است.

  • دستان

    با درود و خسته نباشید خدمت نویسنده محترم . شاید این قسمت جاش نباشه که من بخوام این مورد رو مطرح کنم ولی فک کنم اینجا بنویسم باعث بشه همه بخوننش . حتما شما به نظراتی که دوستان در مورد مطالب نوشته شده دادند توجه کردید ! من بعد از خوندن چند مورد از این مطالب و نظرات ۲ نتیجه گرفتم : یکی این که مراجعه کننده به این سایت زیاده و دومی اینکه میشه برداشت کرد تو کشور سر مسلمون بودن یا ایرانی بودن تناقض فاحشی وجود داره . حالا از شما میخواستم تو این سایت یه همه پرسی بزارین تا رای بدیم ببینیم بیشتر ایرانیها میخوان مسلمون باشن و این روال ادامه داشته باشه یا مثه من از اسلام برگشتن و به کیش اصلی ایرانیها (زرتشتی) روی آوردن . اگه این کار رو انجام بدی (به قول آقا )سیلی محکمی زدی به دهن ضد ایرانی های مثه آخوند ها و عربها . سپسگذارم

  • NARIMAN

    با درود بر شما اقای دستان
    و با سپاس از نظر و پیشنهاد جالبتون !!……..
    انتهای نظر شما را نمیپسندم ……..
    فرض بر اینکه ایرانیها دوباره به زرتشت روی بیاورند ایا به نظر شما رنسانی در فرهنگ و تاریخ  این کشور بوجود می اید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من که فکر نمیکنم  ……
    با این کار فقط صورت مسـءله را پاک کرده ایم ولی سر اخر جواب یکی است !!!!!!! چه جواب اسلام باشد چه زرتشت ..هیچ فرقی نمیکند باز هم سایه سنگین و شوم دین را بالای سر خود میبینیم !!!!!!!

    ما باید به ایرانی  با فرهنگی اصیل و عاری از فرهنگهای پست و بشدت ساختارشکن فکر کنیم  … هر چند که این کار واقعن سخت و بسی دشوار است ……

    من در پستهای قبلی گفتم اختلاط خون اقوام اصیل سرزمین ایران  با سایر اقوام خردباخته و پست  باعث بوجود امدن این فرهنگباختگی در میان ملت ما گشته است !!!!!!

    یادمان باشد که این زرتشتیان بودند که با اعمال سخیف و نابخردانه ی خود زمینه ی ورود ان دین و فرهنگ انسان ستیز را فراهم نمودند ….!!!!!!!

    با سپاس

    • نسل سوخته

      درود بر شما راه نجات ما کنار گذاشتن دین و رو آوردن به خردورزی و وطن پرستیست.

      • دستان

        دوست عزیز ما باید دست به دست هم بدیم و اول این ننگ رو از ایرانمون پاک کنیم 

  • خلیج همیشه عربی

    با سلام
    خوب جواب ازقبل مشخصه :فقط وفقط وفقط اسلام خوبه
    درضمن حیوون که چیزی نمیفهمه رای گیری واسه ی انسانه نه برای به اصطلاح ملت ایران
    اگه این اسلام عزیز نمیبود همتون توعید گوشت تن یکی از اعضای فامیل سببی یا نسبیتون رو کباب میکردید ومیخوردید
    اون سرود تهوع آور ونکبت ای ایران(باز اسم نجسشو به زبون آوردم .خدایا توبه) فقط جنبه ی کاباره ای ودیسکویی داره وبه درد مراسم لهو لعب میخوره(استغفرالله ربی واتوب الیک)

  • خلیج همیشه عربی

    با سلام
    خوب جواب ازقبل مشخصه :فقط وفقط وفقط اسلام خوبه
    درضمن حیوون که چیزی نمیفهمه رای گیری واسه ی انسانه نه برای به اصطلاح ملت ایران
    اگه این اسلام عزیز نمیبود همتون توعید گوشت تن یکی از اعضای فامیل سببی یا نسبیتون رو کباب میکردید ومیخوردید
    اون سرود تهوع آور ونکبت ای ایران(باز اسم نجسشو به زبون آوردم .خدایا توبه) فقط جنبه ی کاباره ای ودیسکویی داره وبه درد مراسم لهو لعب میخوره(استغفرالله ربی واتوب الیک)

    • Mazdak63

      دوباره این انتر زرو زر کرد خفه شو

  • دستان

    nariman عزیز حق با شماست همیشه کم و کاستی بوده ولی خب همین که بتونیم به ادمایی مثه (خلیج همیشه …) ثابت کنیم که حق با ایران و ایرانیست و با فحاشی نمیتونه ایران و ایرانی رو خراب کنه اینکار باید صورت بپذیره . خودم که یه آمار کوچکی از دور و بر گرفتم بیشترین ریزش از اسلام رو استان فارس داره و این برا من خیلی خوشایند بوده . اگر امکانش باش حتما این کار باید انجام شه . در ضمن اقای خلیجی شما که در نوشته های قبلی تون ایرانی رو متهم به بی فرهنگی و بی ادبی کرده بودین شما که بد تر از هر ملتی داری انسانیت رو به چالش میکشی . حالا یه سوال امید وارم که شهامت جواب دادنش رو داشته باشی : الان ایران زندگی میکنی ؟ اگه نه کجا هستی ؟

  • مازیار

    در جواب او خلیج عربی حرامزاده:

    بدبخت اسلام خوب بود برای خود عربها خوب میبود پس چرا کشورهاشون تو بدبختی و فقر و بی فرهنگی فرو رفته .. و همش در حال فرار به کشورهای جهان اول هستند… بی چاره وقتی جدو اباد سوسمار خور تو برای یه جرعه اب سر همدیگر رو میبریدند ایران بزرگترین امپراطوری و مهد تمدن انسانی بود کشاورزی و شهر نشینی رو به دنیا هدیه داد منشور حقوق بشر رو تقدیم دنیا کرد
    ببینید کار ما به کجا رسیده که یک تازی بی صفت سوسمار خور بیاد اینجا نیاکان ما رو زیر سوال ببره مطمئن باش وقتی که نظام اسلامی رو انداختیم با قرانتون کاغذ توالت درست کنم برم تو خیابون بفروشم چون در همین حد ارزش داره

  • Kouroshariyannezhad

    آفرین به شیرازی ها که هرکجا باشن نمونه ی یک ایرانی راستینند.