پیامد رفتارهای فرا انسانی نلسون مندلا بر افکار سیاستمداران و مردم جهان ۳

سرآغاز:

هرساله میلیون ها کودک چشم به جهان باز می کنند، و میلیونها میمیرند. در میان آنهایی که از جهان رخت بر می بندند، تنها تعداد انگشت شماری در خاطره ها مانده، و جای پایی در تاریخ از آنان به یادگار می ماند. دانشمندان، نویسندگان، اندیشمندان، چکامه سرایان، مبارزان راه آزادی، فعالان حقوق انسانی و سیاستمداران و رهبران مردمی از نمونه کسانی هستند که نامشان در تاریخ کشورها به ثبت رسیده و جاودان می ماند. به گفته ای، اینگونه خدمتگذاران، تنها تاریخ تولد دارند ولی تاریخ درگذشت ندارند، چون هرگز از فکر و اندیشه دیگران بیرون نمی روند. بی گمان هرکدام از انسان های نیک سرشت و خیراندیش می توانند نمونه و سرمشقی برای گروهی از مردم و حتی ملتی باشند. به گفته دیگر هرکدام از این گروه از خود اثری به جای می گذارند که میراث خوارانی از آن بهره می برند.

مراسم بزرگداشت نلسون مندلا در استادیوم د هزار نفری که با باران و رگبار شدید همراه بود. رهبران بیش از د کشور جهان، با میل و اراده خود در این گردهم آیی بی نری جهانی شرکت نمودند تا خاطره مرد بزرگ جهان در دوران کنونی را پاس و احترام گذارند.

مراسم بزرگداشت نلسون مندلا در استادیوم د هزار نفری که با باران و رگبار شدید همراه بود. رهبران بیش از د کشور جهان، با میل و اراده خود در این گردهم آیی بی نری جهانی شرکت نمودند تا خاطره مرد بزرگ جهان در دوران کنونی را پاس و احترام گذارند.

آنچه از نلسون مندلا به یادگار ماند

به جرأت می توان گفت که رفتار فرا انسانی و عشق به بشریت و نوع دوستی نلسون مندلا کم نظیر و نمونه در تاریخ کنونی جهان است. این انسان ایثارگر و فداکار، در دوستی و محبت به دیگران مرزی را نمی شناخت و بی گمان، واژه هایی چون دشمن، دشمنی، کینه توزی، در فرهنگ خود سراغ نداشت. به راستی با غور و فرورفتن در زندگی نلسون مندلا در می یابیم که این انسان بزرگ چه زندگی با شکوه و سراپا از خود گذشتگی از خود داشته است.

نلسون مندلا که ۲۷ سال از بهترین دوران زندگی خود را در زندان انفرادی گذرانده بود و احتمالن مورد ضرب و شتم زندان بانان سپید پوست نژاد پرست قرار می گرفت، پس از رهایی از زندان با وجود زجر و رنجهای طولانی و تنی خسته و فرسوده، با زندابانان و آنهایی که ۲۷ سال جوانی او را گرفته بودند، بازهم با گشاده رویی و مهربانی رفتاری سرشار از دوستی و مودت داشت. آنچنان که اتفاقی نیفتاده و همه آزاردهندگان و اهانت کنندگان ، از دوستان و فداکاران و بستگان نزدیک وی بوده اند.

بی گمان رفتار و منش فرا انسانی نلسون مندلا از این بخش فیلم بینوایان نوشته ویکتور هوگو و همچنین افکار انسانی مهاتما گاندی گرفته شده است. ما در میان زمام داران امروز و گذشته خودمان کمتر فرد و یا کسانی داریم که دارای چنین ویژگی های انسانی باشند. تنها آقای امیر انتظام را می شناسیم که  به دیدار قاضی بیماری رفت که او دستور اعدام خودش را صادر کرده بود.

مراسم بزرگداشت نلسون مندلا

از سوی دولت آفریقای جنوبی و خانواده نلسون مندلا مراسم بزرگداشتی روز گذشته سه شنبه ۱۰ دسامبر ۲۰۱۳ برابر ۱۹ آذر ۹۲ در ورزشگاه بزرگ شهر ژوهانسبورگ برگزار شد. در این گردهم آیی که به افتخار خدمات بی نظیر این مرد بزرگ به آفریقا و بلکه اثرات کارهایش در سطح جهان داشته است، نمایندگان بیش از صد کشور جهان شرکت داشتند که بیشتر از رؤسای جمهور، نخست وزیران، و مقام های سیاسی طراز اول بودند.

جشن ۹۵ سالگی تولد نلسون مندلا که از سوی کنگره آمریکا به افتخار او در ژوئن گذشته در واشنگتن برگزار شد.

جشن ۹۵ سالگی تولد نلسون مندلا که از سوی کنگره آمریکا به افتخار او در ژوئن گذشته در واشنگتن برگزار شد.

چهار رؤسای جمهور حال و گذشته آمریکا، سه تن از نخست وزیران حال و گذشته انگلیس، رئیس جمهور برزیل، بانکی مون دبیر سازمان ملل، رئیس جمهور کوبا، و بسیاری دیگر همراه با همسرانشان در این برگزاری عظیم و بی سابقه جهانی شرکت نمودند. پرنس چارلز ولیعهد انگلیس از سوی مادر خود ملکه الیزابت در این مجموعه بود. برای بزرگداشت این مرد کم نظیر تاریخ جهان، حتی پارلمان انگلیس یک روز تعطیل کرد. چیزی که در تاریخ انگلیس برای یک فرد خارجی تا کنون سابقه نداشته است.

بدیهی است از کشورهای عقب مانده و با داشتن رژیم های خودکامه غیر مردمی خاورمیانه که همیشه بوی نفاق و خودبزرگ بینی آنان به مشام می رسد، مانند ایران، افغانستان، اسرائیل و مانند آن، یا شرکت ننمودند و یا اگر داشتند چرخ پنجم آنان بود که به جای ارزش و بها دادن به ملت و کشور خودشان، موجب سرافکندگی و خواری بین الملی آنان در این گردهم آیی بزرگ انسانی در تاریخ را مانند همیشه رقم زدند. با آن که محمد خاتمی رابطه نزدیک عاطفی با نلسون مندلا داشت و علاقمند بود در این مراسم شرکت کند، ولی گویا ازز سوی تنگ نظران و مخالفان هرجایی درون رژیم، از رفتن وی جلوگیری شده است!.

خاطره نلسون مندلا در قلب و روح هر کودک، جوان، و افراد بزرگسال همه آفریقا و  حتی سرتاسر جهان ماندنی و جاودانی است.

خاطره نلسون مندلا در قلب و روح هر کودک، جوان، و افراد بزرگسال همه آفریقا و حتی سرتاسر جهان ماندنی و جاودانی است.

مراسم یادبود و بزرگداشت بزرگ مرد زمان ما، در ورزشگاهی بزرگ با گنجایش ۹۵ هزار پیش بینی شده بود. ولی به دلیل ریزیش پیوسته باران شدید، و قطع شدن جریان برق، دو سوم از این افراد توانستند در باران در ردیف های بالای ورزشگاه بمانند. مراسم و بزرگداشت با موزیک، آواز همراه بود و بیشتر به برنامه افتتاحیه المپیک میماند تا مراسم در گذشت یک فرد. به گفته ای، ۷۰ هزار نفر گرد هم آمدند تا نبودن یک تن را یادآور شده و بدان ارج نهند.

مراسم در گذشت و بزرگداشت نلسون مندلا را با خمینی مقایسه کنید. مردم آفریقای جنوبی در بزرگداشت پدر معنوی خود که او را از جان و دل بیشتر دوست دارند، به رقص و پایکوبی می پردازند، در حالی که مراسم خمینی مرگ و مردنی دیگر برای همگان بود. عزاداری و سیاپوشی و ماتم به خودگرفتن شیعه عقب مانده، همراه با حمله ور شدن به تابوت خمینی و پاره کردن کفن او. باید گفت: ما با تمدن چند هزارساله کجاییم و  مردم جنگلی آفریقای جنوبی کجا؟.

مراسم در گذشت و بزرگداشت نلسون مندلا را با خمینی مقایسه کنید. مردم آفریقای جنوبی در بزرگداشت پدر معنوی خود که او را از جان و دل بیشتر دوست دارند، به رقص و پایکوبی می پردازند، در حالی که مراسم خمینی مرگ و مردنی دیگر برای همگان بود. عزاداری و سیاپوشی و ماتم به خودگرفتن شیعه عقب مانده، همراه با حمله ور شدن به تابوت خمینی و پاره کردن کفن او. باید گفت: ما با تمدن چند هزارساله کجاییم و مردم جنگلی آفریقای جنوبی کجا؟.

درسی که نلسون مندلا به ما داد

چنانچه ما ایرانیان به درستی و از روی انسانیت وبدون هرگونه تعصب و خود خواهی به گذشته و عملکرد نلسون مندلا نگاه کنیم، یک خانه تکانی در اندیشه و افکار انتقام جویانه خود خواهیم داد. از این روی، پس از فروپاشی رژیم کنونی که کمترین جنبه مردمی ندارد، رژیم جایگزین باید دست از انتقام جویی و هرگونه تلافی بردارد. بدیهی است آنان که جنایت کرده اند و یابه بیت المال دستبرد زده اند، در دادگاه عمومی محاکمه شده و در صورت مجرم بودن، تنها به زندان می افتند. در زندان ضمن استفاده و بهره بردن از کار و تجربه ای که دارند، خطاها و اشتباهات گذشته اشان را بدانان می آموزند. به طوری که آنان به خود آیند و بتوانند در سالهای بعدی عمر، به جبران گذشته خود پردازند. از این روی، زندان ها از حالت تنبیه خانه و شکنجه گاه در آمده و شکل ندامتگاه، و آموزشگاه، و مراکز بزرگ بازگشت به آدمیت و انسان بودن رابه خود خواهند گرفت.

از آنچه گذشت:

بی گمان نلسون مندلا ستاره درخشان آزادی، دموکراسی، انسانیت و نوعدوستی در تاریخ کنونی جهان به شمار می رود. رفتار، گفتار، و گذشت بی انتها، و قلب روشن و پاک این مرد بزرگ، نه تنها الهام بخش و آموزشی است که برای مردم آفریقا نمونه و سرمشق بوده، بلکه بر روی جهانیان نیز اثری سازنده و مثبت خواهد داشت. نلسون مندلا به جهانیان آموخت تا کینه و بغض های شخصی، قومی، فرقه ای، و ملی را کنار گذاشته با همدیگر رفتاری با صلح و صفا و دوستی داشته باشند.

خبر در گذشت نلسون مندلا سیل جمعیت را به سوی خانه او سرازیر کرد. مردم از هرگروه و هر سن، دسته گل هایی در جلو خانه اش نثار این مرد بزرگ کردند. بی تردید انسان های بزرگ و خادمان بشر در دل همگان جای دارند، و خاطره اشان همیشگی و فراموش ناکردنی است.

خبر در گذشت نلسون مندلا سیل جمعیت را به سوی خانه او سرازیر کرد. مردم از هرگروه و هر سن، دسته گل هایی در جلو خانه اش نثار این مرد بزرگ کردند. بی تردید انسان های بزرگ و خادمان بشر در دل همگان جای دارند، و خاطره اشان همیشگی و فراموش ناکردنی است.

گرد هم آمدن بیش از ۹۰ نفر از رؤسای جمهور و نخست وزیران کشورهای جهان، با میل و خواسته خود بدون آن که اجباری داشته باشند، نشانه باورشدن بذر دوستی و انسانیت این مرد بزرگ است که نظیر او کمتر دیده شده است.
پرزیدنت اوباما او را آبراهام لینکلن دیگری می داند که با تصویب قانونی، برده داری و نژاد پرستی را در آمریکا لغو کرد. ولی ما نلسون مندلا را برتر از لینکلن می دانیم. زیرا این مرد بزرگ مشعل فروزان دوستی و محبت بود و برای نزدیک شدن و گفتگوی با افراد مرزی را نمی شناخت. از این روی، ما به جرأت می توانیم او را هم ردیف و همتای کوروش بزرگ در تاریخ جهان بدانیم.

آمدن او به ایران و دیدار از رژیم غیر انسانی ولایت فقیه و رفتن سر خاک خمینی، و یا دیدار و گفتگو با رئیس جمهور کوبا، و کشورهای غارتگر اروپایی مانند انگلیس که سال ها کانهای معدنی و درآمدهای ملی آن کشور را به غارت بردند، تجلی روح بزرگ و انسانیت تمام این مرد است. شرکت رؤسای جمهور، نخست وزیران، و پیش کسوتان جهان در مراسم یادبود این مرد بزرگ، نشانه گسترش میراث فرهنگی انسانیت و بشر دوستی این فرد است. یادش همیشه گرامی در تاریخ جهان و در خاطره ها به جای خواهد ماند.

در این ویدیو، پرزیدنت اوباما به طور شورانگیزی زندگی سیاسی و  پر ماجرای نلسون مندلا همراه با فداکاری  و از خود گذشتگی وی،  و زیر و رو کردن جامعه پر طبقاتی آن جا را شرح می دهد. گوش فرا دادن به این ویدیو بر هر انسان خردمند و آزاده ای ضروری و مهم است.