مصاحبه احسان فتاحی (فعال حقوق بشر) با امید فاتحی زندانی سیاسی کرد ۱

پیشگفتار فضول محله

هموطنان گرامی ! وبسایت فضول محله همواره از تمامیت ارضی ایران حمایت نموده است. نظرات بسیاری از فعالان کرد اگرچه مخالف نظرات ماست و بخصوص در زمینه چگونگی آموزش به زبان کردی و یا آموزش زبان کردی به همراه فارسی با ایشان اختلاف اساسی داریم ، اما بهر حال تا صدای ایشان شنیده نشود و تا نا برابری قومی و مذهبی در سیستم ولایت فقیه حاکم باشد ، امیدی به پایان نفرت و دشمنی داخلی در ایران نخواهد بود. کشورهای زیادی دارای چند زبان رسمی هستند و همچنین کشورهای زیادی دارای انواع قومیتها در بدنه حکومت هستند. بزرگترین آرزوی هر ایرانی البته آزادی بیان و عقیده است. این همان چیزی است که باعث می شود ما با وجود اختلاف عقیده با بسیاری از فعالان کرد ، باز هم حاضر باشیم پای درد دلشان بنشینیم و از رنجها و مشکلات ایشان در سیستم دیکتاتوری ولایت فقیه بشنویم. مصاحبه ای که می خوانید بیان کننده نظرات سایت فضول محله نیست ولی می توان عمق فجایع و نابرابری دینی و قومی را در این حکومت خونخوار آشکارا دید. آقای فاتحی کارش را با مبارزه برای برابری زن و مرد و آزادی مذهب آغاز کرد ولی بسته بودن سیستم حکومتی این هموطن کرد ما را به شکنجه و زندان  و سپس مهاجرت از ایران کشید.

١: آقای فاتحی تشکر میکنیم که دعوت مارا جهت مصاحبه قبول کردید.

سلام وعرض ادب و احترام که وقت گذاشتید براى این جانب و تشکر فراوان دارم .

٢: از فعالیت های خود در ایران بگویید وتصور نمی کرد امید فاتحی روزی از ایران خارج شود چه سری فعالیت هایی در داخل ایران داشت ؟ وچگونگی دستگیری وآزادی خود را شرح دهید؟

در زندانى که حاکمان امروزى ایران به وجود آوردن براى ملت ایران و خصوصا کردستان هر جوان کرد زبان هزاران مشکلات دارد و همین راهى را فراهم میکند که جوان کرد خیلی زود دچار بحران و  حس نابرابرى شوند و همین زمینه اى براى فعالت اجتماعی می باشد چون در دوران تحصیل و ازهمان ابتدای ورود به مدرسه و دوران ابتداى نمیگذارند که ما (قومیت) کرد به زبان کردى وزبان مادرى درس بخوانیم .

و من چون در خانواده اى بزرگ شدم که با افکار سیاسی و حقوق اجتماعى آشنا بودن همین دلیلی  شد بیشتر در مورد حقوق خودم تحقیق کنم 

و اولین موردى که برایم بسیار مهم بود حقوق زن و نابرابرى که به یک زن در ایران اعمال میشود فعالیت کردم  که در سال ١٣٧۴بود بایک خانم از خانواده ای سر شناس سیاسی اشنا شدم و تابتوانم با همکارى ایشان براى  برگزارى جلساتی براى آگاه سازى دختران و جوانان براى حقوق وازادى از قبیل پوشش نوع لباس نوع حجاب حقوق اجتماعى یک زن در جامعه که متاسفانه جامعه اسلامى و اخوندى ایران بسیار مشکلات براى زنان داشته و دارد آزادی بیان  و ازهمه مهم تر مذهب اجبارى که در ایران حاکم بوده و هست وهمین منجر به بر گزارى مراسمی می شد که در پارک ها کلاس هایی خصوصى و مکانهاى که می شود چندین نفر جمع اورد کرد انجام میدادیم. 

ولى با کمال تاسف یک روز قبل از  مراسم من واین همکار خانم که من براى این مراسم داشتم آماده می شدم  در یکی از خیابانهای شهر سنندج ملاقتى داشتیم که بعد از احوال پرسى پلیس گشت امر به معروف و نهى از منکر رسید و مارا باهم دید و از ما مدارک شناسایى خواست و چون هیچ گونه نسبت فامیلى نداشتیم و این از نظر جمهورى اسلامى رابطه نامشروع محسوب می شود ما را به پایگاه  بردن و بعد از اگاه سازى خانواده ها  فردای آن روز ما را به دادگاه دادند و بدونه هیچ مدرک خلاف یا اشتباهى  من را به ٧۴ ضربه شلاق در ملع عام و آن خانم  را به ۵۴ ضربه شلاق محکوم کردند که متأسفانه در ملع عام حکم را بعد از دو ماه اجرا کردند.

و همین کار  مخالفت ما را نسبت به حکومت بیشتر کرد چون این سر نوشت اکثر جوان ما می باشد وبیشتر ما را در کار خود مصمم  کرد. 

 فعالیت (اتهامات)  من در ایران در زمینه کارى این بوده :

١-٨ مارس  (روزجهانی زن)

٢-ر وزکارگر ١مى 

٣- اگاه سازى جوان درباره مذهب 

۴ناعدالتى و نابرابرى (قومیت) کرد در ایران 

که (البته این فعالیتها) زیاد طول نگشید و براى اولین بار در سال ١٣٧٧ (محکوم شدم)

 

محکوم به ١٣سال زندان هستید و این همه اتهام ؟

در شرح دادنامه متهم به عضویت کومله و حمل یک کلت کمرى ویک شوکر شدم که من نه اسلحه همراه داشتم و نه شوکر و بعد از مدتى که در زندان مرکزى سنندج در بند پاک دو بودم و چون خانواده من و همسربا داشتن امکانات مالى توانستند نظر قاضی حسن بابائى رو عوض کنن که هزینه بسیارى براى من داشت.

و مدتى نگذشت که از طریق یکى از دلال های دادگسترى که معمولا نفوذ دارند در دادگاه های جمهورى اسلامى و با پرداخت هزینه زیادی توانستم به مرخصى (رفته) که با گذاشتن وثیقه بود و براى مدت ۴روز اززندان آزاد شدم.

فرزاد کمانگر، آموزگار مهربان و نیک اندیشی که محبوب قلب کودکان کردستان بود و در آتش ظلم و ستم رژیم ضد مردمی ولایت فقیه سوخت و پرپر شد. یادش گرامی، و راهش ادامه باد.

فرزاد کمانگر، آموزگار مهربان و نیک اندیشی که محبوب قلب کودکان کردستان بود و در آتش ظلم و ستم رژیم ضد مردمی ولایت فقیه سوخت و پرپر شد. یادش گرامی، و راهش ادامه باد.

 سرگذشت مهاجرت خود را مختصراً توضیح بدهید؟

از این فرصت (مرخصی) استفاده کردم که در تاریخ ٢/٢٠١٢از کشور خارج شدم وقاچاقى وارد کشور عراق شدم. یک روز بعد از خروج من ازایران پدرم که بیش از ٨٠سال دارد مادر و خواهر بزرگ من بازداشت شدند.

برای تظاهرات ٣اسفند در سنندج دستگیر شدم ومدتى در اداره اطلاعات سنندج تحت بازجوى قرار گرفتم و این اولین بار و اخرین بارى نشد که من پایم به اداره اطلاعات سنندج باز شد و هر بار مدتى من را (بی دلیل) بازداشت غیر قانونى میکردند. 

و در طى همین سالها من با تشکیلات کومله ارتباط داشتم و از طرف کومله من اگاه تر و در زمینه های بیشترى فعالیت میکردم حتى در زمینه چاپ تراکت ها براى مراسمی که میتوانست کمکى براى اگاه سازى جوانان باشد، 

که متاسفانه در سال ٢٠١٠ که من مکانى برای چاپ نشریات وتراکتها داشتم وسیله حکومت ردیابى شدم  و منجر به فرار من از ایران شد و به کشور عراق پناه اوردم که به زندان و مشکلات دیگرى دچار نشوم و بعد از مدتى که من در کشور عراق مستقر بودم چندین بار درباره خانواده ازقبیل پدر مادر همسرم و حتی دختر سه ساله ام تهدید شدم و همین شد که من براى بردن همسرم و دخترم به ایران و پنهانی امدم که متاسفانه در نزدیک منزل شخصى خودم در شهرک بهاران سنندج بود دستگیر و به اداره اطلاعات سنندج برده شدم .

 و بعد از ٨۴ روز شکنجه بدون اینکه من رابه دادگاه ببرند در بازداشت غیر قانونى بودم و بعد از ان ٨۴ روز هم مرا به زندان مرکزى سنندج انتقال دادند وبعد از ده روز که در بهدارى زندان بودم، من را به دادگاه بردند با ریاست حسن بابائى که یکى از بزرگترین دشمنان ( قومیت ) کرد خصوصا افراد سیاسى بود دادگاهى شدم و بدونه هیچ سووالى رو به من کرد و گفت شما به اتهامات ریر محکومید : 

١-عضویت در جمعیت معارض کشور (کومله) 

۲-خرید فروش نگهدارى و حمل و نقل اسلحه و مهمات جنگى و غیره

۳-حمل و نگهدارى شوکر برقى

و  بعد از ورود به عراق رسماً در فیسبوک شخصى شروع به فعالیت رسمى کردم به هىچ عنوان وبدون هیچگونه ترسى از همه ظلمها و مشکلاتى که جمهورى اسلامى ایران براى ملت ایران نوشتم و همچنان مینویسم .

حکومت ایران براى پرونده های سیاسى بسیار سریع عمل میکند چون نمیخواهد کسى از ظلم ،ستم و نابرابرى و بی عدالتى حرف بزند. چون میداند هر یک نفر میتواند هزاران نفر را خروشان کند بر علیه حکومت ناعادلانه اش... و در همین روال است که از کمترین زمان براى افراد کرد زبان خصوصا پرونده سازى میکند و به اتهامات گزاف ما را- جوان(قومیت) کرد را - به اعدام زندان ابد و زندانهای طولانى مدت و تبعیدهای دور دست محکوم میکند

حکومت ایران براى پرونده های سیاسى بسیار سریع عمل میکند چون نمیخواهد کسى از ظلم ،ستم و نابرابرى و بی عدالتى حرف بزند. چون میداند هر یک نفر میتواند هزاران نفر را خروشان کند بر علیه حکومت ناعادلانه اش… و در همین روال است که از کمترین زمان براى افراد کرد زبان خصوصا پرونده سازى میکند و به اتهامات گزاف ما را- جوان(قومیت) کرد را – به اعدام زندان ابد و زندانهای طولانى مدت و تبعیدهای دور دست محکوم میکند

 ۶:جمهوری اسلامی ایران ثابت کرد ابایی از پرونده سازی برای اجرای حکم اعدام حتی به جرم اندیشه را ندارد نظرتان درمورد دست اندازی (پرونده سازی) ضابطین به پروسه قضائی یک پرونده چیست؟

حکومت ایران براى پرونده های سیاسى بسیار سریع عمل میکند چون نمیخواهد کسى از ظلم ،ستم و نابرابرى و بی عدالتى حرف بزند. چون میداند هر یک نفر میتواند هزاران نفر را خروشان کند بر علیه حکومت ناعادلانه اش… و در همین روال است که از کمترین زمان براى افراد کرد زبان خصوصا پرونده سازى میکند و به اتهامات گزاف ما را- جوان(قومیت) کرد را – به اعدام زندان ابد و زندانهای طولانى مدت و تبعیدهای دور دست محکوم میکند و همین است که در کوتاه ترین زمان افراد ضد حکومت و روشنفکر و اگاه اجتماع به اتهام سیاسى محاربه ترور و بسیارى اتهامات ساختگى که در زود ترین زمان بتواند اعدام خود را انجام بدهد.

۵: دوست داریم سخن پایانی شمارا بشنویم؟

سخن اخر اینکه من در کشور ایران و عراق و  ترکیه چون حکومت اسلام بر آنها حاکم می باشد نتوانستم ازاد باشم آزادی مذهب نداشتم آزادی فکرى نداشتم نمیتوانستم دخترم را در اتاق ملاقات و از پشت شیشه ببینم چون هم براى من هم براى دختران و هزاران نفر دیگر این مشکلات وجود دارد و امیدورام که صداى من به گوشه همه برسد. من فداشدم و خوشحالم از این فداشدم اره فداشدم چون دختر من درسن ١٠سالگى براى اولین با در المان توانست که به کلاس درس و مدرسه برود و امنیت داشته باشه چون در ایران بخاطر پدر زندانى تحقیر شد و در عراق بخاطر نا امن بودن و در ترکیه بخاطر کرد بودن مشکل داشت بله من کرد هستم درایران و عراق و ترکیه نمیتوانم زندگى کنم چون خاک و سرزمین مادرى من به دست حاکمان (قوم ستیز) این کشورها اشغال شده.

با تشکر فراوان ازهمه شما آزادی ملت ایران ازدست حاکمان بیدادگر

  • Erdugan knows all Terrorists f

    If Erdugan farts all pro-Russian Marxists kick off a campaign and criticize him for everything, but when two bancrupt social democrat populist Dilemma and Maddero bull shit about everything nobody in Radio Farda, BBC Farsi, Radio zamaneh, DW, radio France, Akhbar-rooz, Peikiran, Mardom Report, VOA, Mellimazhabi, IraneFrda, Khodnevis, Peyknet, Asre nou, Iran Emrooz, Fozoole Mahaleh, Tahlile rooz, Didgahe rooz, Tavana, and all other pro-Russian Marxists besieged Media say anything or analyze anything. These Media promote stupidest double standard imaginary conspiracy theory of Russian Marxists which is:
    America, Bani Sadr, Sanjabi, Bazargan brought this regime to Iran! ironically none of those support this regime but Toudeh Party, Fadayee, all these Farsi Media , and south American bankrupt regretful Communists suck Khamenehei and Rafsanjani dicks
    How come Rafsanjani, Mousavi, Behzad Nabavi, Mohtashmi pour, Khoeiniha, Ali Larijany Iraqi, …. are not responsible for this pro-Russian Islamist baasi Republic establishment and continuation but those people who openly disagreed and said clearly the Islamic Republic Russian backed of Iran is not and will not reformable to any kind of Democratic regime, are responsible
    Amouyee is in Tehran and is proud of spying for this regime and saving it from American plots to topple them
    Bani Sadr has escaped the country and all regime wings plus his former allies, Mellion and Melli Mozhekioun are against him and with Rafsanjani
    He is boycotted by all Melli, Melli mazhabi, Social Democrats, Secular, American Media, European Media, Russian Media
    Farrokh negahdar and Fatah pour are two terrorists who are being interviewed by All of above said Media
    Nobody ask them why did you do Siah kal and killed a few small potato? Was that not similar to Mersad? Were you crazy or poppet when you thought you could defeat Imperialism by killing a few police
    Nobody ask this question if Bakhtiar was good and Sanjabi was bad what did you do to save him? I mean Fadayee, Toudehei, Melli mozheki
    It is obvious these Russian agents are using Bakhtiar, Monarchists to bash Bani Sadr, Bazragan , Forouhar, Sanjabi
    But they are quiet about many years of cooperation and support of Kianoury, Russia, Farrokh, Fattah pour, Fadaeian, Toudeh party
    What do we know about Venezuela and this stupid poppet of Russia and beggar to Mullahs
    Nothing. Because nobody says anything about these stupid, bankrupt populist dictators
    But we know how many farts comes out of Erdugan Ass per day because Fuad Taban, Fadaeian khalgh, Radio Farda, VOA, and all other pro Russian Marxists and Islamist Marxists will cover it and Fadaeian khalgh issue statement about it but they never issue any statement that why Madero has such a good relation with Islamic Republic which according to them is an American poppet
    Is it not stupid? Sure it is. Becuase Marxists have no brain. The most intelligent of them was Stalin. He was worse than Hitler and killed millions including Lenin friends and disciples by promoting lies, and terror exactly the way his master Lenin told him to do
    Iran will not taste Democracy or even peace while these Russian bats are flying around and sucking Iranian bloods
    Islamic Republic of Russia should collapse and replaced with an Iranian pro-West regime. Hillary will do it and fix Obama mistake