اعتراف صندوق بین المللی پول: اقتصاد ایران در سال آینده سقوط خواهد کرد. ۴

گزارشی دو پهلو با چاشنی تلخ!

در حالیکه صندوق بین المللی پول همواره پیش بینی های مثبتی را درباره اقتصاد ایران و دلگرمی برای رشد آن اعلام می کرد، آخرین پیش بینی های صندوق بین المللی پول رنگ واقع گرا به خود گرفته است و بالاخره می توان نا امیدی را در این گزارش آشکارا دید. چیزی که سالهاست پنهان می شد و حمایتهای جهانی از پیشرفت اقتصاد در ایران به شعار و آمار بی مصداق بدل شده بود.

صندوق بین المللی پول در حالیکه از کاهش نرخ تورم در ایران سخن گفته است ، در ادامه پیش بینی کرده است که نرخ ارز در سال جاری و آینده دوباره روند صعودی بخود بگیرد که دست کم دوازده درصد تورم را ایجاد خواهد نمود. طبیعی است با رکود فعلی در اقتصاد ایران ، این نرخ تورم بسیار کشنده و مرگ آور خواهد بود.

صندوق بین المللی پول در حالیکه از کاهش نرخ تورم در ایران سخن گفته است ، در ادامه پیش بینی کرده است که نرخ ارز در سال جاری و آینده دوباره روند سعودی بخود بگیرد که دست کم دوازده درصد تورم را ایجاد خواهد نمود. طبیعی است با رکود فعلی در اقتصاد ایران ، این نرخ تورم بسیار کشنده و مرگ آور خواهد بود.

صندوق بین المللی پول در حالیکه از کاهش نرخ تورم در ایران سخن گفته است ، در ادامه پیش بینی کرده است که نرخ ارز در سال جاری و آینده دوباره روند سعودی بخود بگیرد که دست کم دوازده درصد تورم را ایجاد خواهد نمود. طبیعی است با رکود فعلی در اقتصاد ایران ، این نرخ تورم بسیار کشنده و مرگ آور خواهد بود.

در ادامه این گزارش با توجه به معوقات بانکها و قطعی شدن عدم بازگشت این معوقات به بانکها ، صندوق بین المللی پول خواستار شفافیت و اعلام ورشکستگی بیشتر بانکهای ایرانی شده است.هیات مدیره صندوق بین المللی پول در گزارش خود از وضع اقتصاد ایران یک بار دیگر بر “ضرورت فوری اصلاح بخش مالی” تاکید کرده است. صندوق اصرار دارد ایران تعارف را کنار گذاشته و وضع سلامت بانک‌ها را مشخص کند. بعضی از بانک‌های ایران به خاطر حجم بزرگ معوقات بانکی که امیدی هم به دریافتشان نیست، عملا ورشکسته‌اند. صندوق بین المللی پول از ایران می‌خواهد بانک‌هایی را که امکان نجات دارند افزایش سرمایه دهد و تکلیف بقیه را هم معلوم کند.

صندوق بین المللی پول با کسر رشد اقتصادی بخش نفت از دیگر بخشها بطور غیر مستقیم از رشد منفی در دیگر بخشها خبر داده است. این صندوق با پیش بینی رشد تنها ۴٫۵ درصدی برای اقتصاد ایران و با توجه به میزان رشد ۷ درصدی در بخش نفت ، با زبان بی زبانی رشد اقتصادی بخشهای غیر نفتی را منفی  اعلام کرده ولی ترجیح داده است که آنرا در گزارش نیاورد. کوچک شدن اقتصاد غیر نفتی ایران ششمین سال خود را خواهد گذرانید که به معنایی افزایش بیکاری و فقر در اثر تعطیلی کارخانه ها و کارگاههای بیشتر است.

تصور بفرمایید که در شهری بزرگ و شلوغ مانند تهران قرار است کاری حیاتی را در عرض یک روز انجام دهید. اگر بشما بعنوان یک غریبه و خارجی آدرس نادرست بدهند، کل مسیر پیموده شده شما بیهوده است. ارائه آمار غلط بسان دادن آدرس نادرست است. آمارهای دولت روحانی به پشیزی هم نمی ارزد. نه نرخ تورم ، نه نرخ رشد اقتصادی و نه نرخ بیکاری هیچکدام با واقعیات آشکار امروز ایران نمی خوانند. یک کارگزار اقتصادی براحتی می تواند متوجه این آمار نادرست شود .

تصور بفرمایید که در شهری بزرگ و شلوغ مانند تهران قرار است کاری حیاتی را در عرض یک روز انجام دهید. اگر بشما بعنوان یک غریبه و خارجی آدرس نادرست بدهند، کل مسیر پیموده شده شما بیهوده است.
ارائه آمار غلط بسان دادن آدرس نادرست است. آمارهای دولت روحانی به پشیزی هم نمی ارزد. نه نرخ تورم ، نه نرخ رشد اقتصادی و نه نرخ بیکاری هیچکدام با واقعیات آشکار امروز ایران نمی خوانند. یک کارگزار اقتصادی براحتی می تواند متوجه این آمار نادرست شود .

چرا بانکها ورشکسته اند؟

حقیقت تلخ ورشکستگی بانکها به فساد و بی بند و باری حکومت بر می گردد  بصورتی که میلیاردها دلار وامهای بدون گرو در اختیار آقازادگان سپاه و حکومت قرار گرفته است و بلای جان اقتصاد و باعث ایجاد نقدینگی بی حاصل شده است. در واقع ریالهایی که بانکها به آقازادگان داده اند در طول سالهای گذشته به دلار تبدیل شد و از کشور خارج گردید. یکی از مشکلات بیهودگی تزریق ریال به اقتصاد ایران این بوده است که بانکها در سیستمی مافیایی بجای تزریق سرمایه به اقشار جامعه ، تنها در خدمت آقازادگان بوده اند و بیشتر سرمایه ها بدست هرم بالایی قدرت افتاده است. این بدین معناست که عملاً با فساد موجود در سیستم بانکی ، امکان ایجاد گشایش در اقتصاد از طریق این بانکها وجود ندارد.

در ادامه این گزارش با توجه به معوقات بانکها و قطعی شدن عدم بازگشت این معوقات به بانکها ، صندوق بین المللی پول خواستار شفافیت و اعلام ورشکستگی بیشتر بانکهای ایرانی شده است.

در ادامه این گزارش با توجه به معوقات بانکها و قطعی شدن عدم بازگشت این معوقات به بانکها ، صندوق بین المللی پول خواستار شفافیت و اعلام ورشکستگی بیشتر بانکهای ایرانی شده است.

همچنین با توجه به پاسخگو نبودن مافیای قدرت در برابر معوقات چند ساله، بانکها بدهی بالایی دارند که از بازپرداخت آن به بانک مرکزی سر باز زده اند. این حالت را می توان ورشکستگی بانک نامید.

از سوی دیگر خود دولت و همچنین دستگاههای بیمه هم ورشکسته هستند و این کلاف سر در گم از تعداد زیادی بنگاه دولتی و مافیایی ورشکسته تشکیل شده است که سران دزد و ثروتمندش حاضر به پاسخگویی هم نیستند.

یکی دیگر از مشکلات دولت کاهش حقوق بگیران است. از میانه دهه هفتاد با وجود افزایش جمعیت جوان ، دولتها از استخدام نیرو سر باز زدند چون عملا نمی دانستند که از این همه نیروی جوان چه استفاده ای ببرند و استخدام دولتی بشدت کاهش یافت. طبیعی است که با کاهش استخدامها تعداد مالیات دهندگان و پرداخت کنندگان به صندوق بازنشستگی هم کاهش یافته است و به همین دلیل امروز تعداد بازنشستگان بسیار زیاد است در حالیکه تعداد کارمندان رسمی کاهش داشته و خروجی صندوق بازنشستگی بسیار بیش از ورودی آن است.

اگر استخراج منابعی مانند نفت و گاز نبود شاید می شد وضعیت ایران را با کره شمالی و زیمباوه مقایسه کرد ، اما به لطف فروش نفت وضعیت اقتصادی ایران با کشورهای فقیر یا جنگزده مانند عراق و جامائیکا برابری می کند. کشوری مانند لبنان یا مالزی دو برابر ایران تولید ناخالص ملی دارد آن هم بدون نفت! براستی بدون نفت جایگاه ما همان زیمباوه هم شاید نباشد.

اگر استخراج منابعی مانند نفت و گاز نبود شاید می شد وضعیت ایران را با کره شمالی و زیمباوه مقایسه کرد ، اما به لطف فروش نفت وضعیت اقتصادی ایران با کشورهای فقیر یا جنگزده مانند عراق و جامائیکا برابری می کند. کشوری مانند لبنان یا مالزی دو برابر ایران تولید ناخالص ملی دارد آن هم بدون نفت! براستی بدون نفت جایگاه ما همان زیمباوه هم شاید نباشد.

چرا رکود؟

رکود اقتصاد ایران معضلی است که بخاطر تک قطبی شدن تجارت ایجاد شده است و با ایجاد بنگاههای اقتصادی وسیله سپاه و حکومت عملا تزریق سرمایه بصورت یکجانبه انجام پذیرفته که بیشتر جامعه را از چرخه اقتصاد بیرون رانده است. سپاه پاسداران نه تنها یک رقیب برای مردم در چرخه اقتصاد است ، بلکه یک مانع هم هست. هر کالا از هر قلم که شما بر آن دست بگذارید ، در انحصار یکی از آقازادگان و سپاه است. حضور بازرگانان مجازی و برادران اطلاعات در اطاق بازرگانی ایران امری عادی است. حتی اطاق بازرگانی که قرار بوده است به حمایت از بخش خصوصی بپردازد به بنگاهی برای فروش رانت و قسمت کردن سفره انقلاب بدل گشته است.

اینگونه مدیریت مافیایی که اجازه نفس کشیدن را هم به مردم نداده است ، طبقه متوسط را به طبقه فقیر تبدیل نمود. به اعتراف خود حکومت ۱۱ میلیون ایرانی زیر خط فقرند. اگر ملاک را دو میلیون تومان بگذاریم نزدیک ۳۰ میلیون ایرانی فقیرند. فقیر بدین معنا که مجبورند از برخی کالاهای معمول خود بزنند. مسکن ، تغذیه، فرهنگ و آموزش و درمان از عمده چیزهایی است که افراد فقیر جامعه مجبورند آنرا کاهش دهند تا دچار گرفتاری و بدهی نشوند. در ایران همچنین هیچ حمایتی از ورشکستگان نمی شود و افراد کار آفرین بسیاری هستند که امروز خود به فلاکت و گدایی افتاده اند.

نتیجه این اوضاع پر هرج و مرج را می توان در یک جمله خلاصه کرد : امیدی به اقتصاد ایران نیست.

  • ehsan.koskesh.rousi

    آقاى تاج زاده! شما دروغگوى مکارى هستید!؛ ف. م. سخن
    —————————————————————————————–
    هر وقت من تصمیم میگیرم گریبان این مارکسیست های روسی را رها کنم خودشان باز چیزی میگویند و مینویسند که باز مرا مجبور میکنند مشت کثیف خائنانه روس پرستشان را در برابر مردم ایران با زکنم .

    این ف م سخن که ظاهر سلطنت طلب دارد ولی عشق او به خائن کثیفی مثل احسان طبری ( که قبل از اینکه اصلا داغ و درفشی باشد و زوری در کار ، در تلویزیون ملی ایران در برابر میلیونها بیننده گفت : ماتریالیستی یعنی مونیستی ، واحد ، یگانه ، توحیدی ) هر از چند گاهی راست میشود. حالا این مادر قحبه جاسوس حزب توده در اروپا نشسته برای ان مردک دروغ گوی فریب کار خیانت کار که به مصدق گفت نفت شمال ارث کس زن روس ها است و او نباید ا زملی شدن ان حرفی بزند دفاع میکند، مردکی که به همراه کیانوری کس کش پایه گزار همین مارکسیسم اسلامی بود که خط امام روسی شد و تاجزاده و نبوی و موسوی و عبدی جوجه های احمق فریب خورده ان بودند و هنوز هم خامنه ای ، سپاه و مجاهد انقلاب و خاتمی و ملی مضحکی و مصباح و مطهری و علی لاریجانی و اصلاح طلب و سبز و بنفش اعتدالی فریب خوردگان و بازندگان اصلی این فریب خائنانه روسی هستند .
    همه دعوای اینها با اسرائیل و امریکا و همه عشق یکطرفه اینها به اعراب خائن و مزدور و همه ویرا ن کردن کشور و منابع ان به پای اسد مادر جنده و پوتین مادر قحبه و همه مارکسیست های کس کش روسی همه و همه از ان خائنین (سابقون) نشات میگیرد .

    اندیشه استالینیستی که امروز بر رژیم و اپوزیسیون ان حاکم است و ایران را آچمز کرده تا سقوط کامل به دره نابودی و هیچ حرکتی هیچ شانسی ندارد همه و همه از تمهیدات ان مادر جنده بزرگ احسان کس کش طبری است .

    این همه که شما به سروش حمله میبرید برای چیست ؟ فقط تعطیلی دانشگاه ؟ یا اینکه او مشت این خائن را باز کرد در تلویزیون ملی ؟

    این همه که شما با بنی صدر دشمن هستید و او را سانسور میکنید از کجا آمده ؟ اینکه او با خمینی به ایران آمد ؟ یا اینکه او بحث آزاد را به ایران آورد یعنی همان چیزی که مشت دروغ گویان بی سواد مارکسیست را باز کرد و نشان داد فدایی بیسواد و توده ای دروغ گوی مزدور است ؟

    این همه که شما با امیر انتظام دشمن هستید برای چیست ؟ چون او حاضر نشد مثل ملی مضحکی ها زیر خایه رفسنجانی برود و از دوشاب روسیه صورتش را سرخ نگه دارد ؟

    این همه که شما با فروهر ها مخالفید از کجا می اید ؟
    چون آنها به میهن شان عشق ورزیدند و برای اعتلای ان جان دادند و سلاخی شدند . تنها حرفی که کس کش عمویی زد گفت : ما از مشت او در جوانی بی بهره نماندیدم ! این عمویی زن جنده همه تاریخ را با یک خاطره حول محور کس کشی روسی خودش به گند میکشد اما از آنطرف از همه توقع دارد ۷۲ سال خیانت حزب توده را یک اشتباه کوچول موچول مثل کس زنش حساب کنند و فراموش کنند . روس ها سرتاسر کشور رژه میروند تو جاسوسان ان ها را تبرئه میکنی ؟

    بازرگان تنهاکسی بود که مشروطه خواه بود و با خمینی هیچ نسبتی نداشت . تمام مدتی که نخست وزیر بود همیشه علیه او بود و علیه سپاه و دادگاه انقلاب و خلخالی !

    احسان کس کش شما هوادار مسلح کردن سپاه به سلاح سنگین بود و خلخالی کاندید میکرد .

    حالا میگویی او در سیاست نبود ؟ پس به کس زنش خندید ان همه در سیاست اظهار نظر و دخالت بیجا کرد .

    از کجا میدانید او که تعلیم دیده و دوره دیده ک گ ب بود عمدا مغلطه فلسفی نمیکرد تا مرز مارکسیسم و اسلام را در هم کند تا جاسوسان روسیه بتوانند بدون اینکه کسی متوجه آنها شود وارد اسلامیست ها و اسلام شوند ؟

    وقتی شاه خردمند و تیز بین ایران گفت مارکسیست اسلامی همه شما ها کس زنانتان را جر دادید که اسلام با مارکسیسم چه رابطه ای دارد ؟ این مردک تاریخ فلسفه نمیداند

    اما تاریخ ج ا نشان داد مارکسیسم اسلامی یک میکروب خطرناکی است که شاه دورنگر ایران بیش از همه و پیش از همه خطر آنرا حس کرده بود

    شما فکر میکنید اینکه پوتین و تمامی ک گ ب و جا سوسان روسیه

    مثل آب کیر خر شر شر و هر هر می آیند به ایران و همه جا حضور دارند بدون هیچ حساسیتی ! حتا خامنه ای دشمن شناس که دشمن را حتا از یک میلیون مایلی در میان دوتابعیتی ها و روز نامه نگاران و حتا رفقای خودش میبیند از دیدن مارکسیست های روسی و روسیه و جاسوسی اینها کاملا بی خبر است .

    شما فکر میکنید شریعتمداری کیهان که فکر میکند او احسان را مسلمان کرد در حالیکه احسان او را مارکسیست و جاسوس روسیه کرد ، مگر پروژه این احسان کس کش نبود ؟

    شما فکر میکنید آنهمه جوانان که فریب این مادر جنده جاسوس روس را خوردند و جانشان بر باد رفت و خمینی و خامنه ا ی آنها را کشتند و زندان کردند فقط باید به خمینی و خامنه ای حمله کنند ؟ پس تکلیف این مادر جنده چه میشود ؟

    شما ها به وقت برخورد با مجاهدین خلق همه این فرضیه های ماست ملی کننده و ماله کشی ها را میریزید دور و شخص رجوی را مسول کشتار خمینی معرفی میکنید . چرا برای این جاکش روسی حساب ویژه باز میکنید ؟

    بگویم چرا ؟

    چون همه شما مارکسیست های روسی زن جنده روسیه هستید

    شما زن و دخترتان را هم میدهید این پوتین بگاید و به ان افتخار میکنید

    ادبیات من چطور بود جاسوس روسیه ؟

  • ده سال دیگه !
    امسال که اوضاع خیلی خراب بود
    http://goldenfreight.ir
    از خونه مسکن بگیر تا اسباب کشی و باربری و همه چی

  • afarin.beh.haghighat

    بنی‌صدر: خامنه‌ای کنترلش را از دست داده، ترورها برایش مائده آسمانی‌اند!
    http://news.gooya.com/2017/06/post-4629.php
    ۱۷ نفر کشته و ۴۲ نفر زخمی شدند،
    به این می‌گویید “ترقه‌بازی”؟! در کله این آدم، انسان و حیاتش، قیمتی ندارد! فرض کنیم که می‌خواهید ضعف سپاه را بپوشانید، اصلاً فکر کردید، چه می‌گویید؟ و در چه مقامی، می‌گویید “ترقه‌بازی”؟! قطعاً نمی‌دانید چون بعدش تسلیت گفتید، پس ترقه‌بازی نبوده! هم می‌خواست ترس‌اش را بپوشاند و هم موقعیت را تشخیص نداده که چه حرفی باید زد.
    ——————————————————————————————–
    هیلاری کلینتون در مارس ۲۰۱۴ میلادی، در اظهارات خود در خصوص شبه جزیره کریمه گفته بود، پوتین می‌گوید از ساکنان این شبه جزیره روسی حفاظت می کند، این سخنان پوتین شبیه اقدامات هیتلر برای حفاظت از شهروندان با ریشه آلمانی در شرق اروپا است.
    http://www.iranpressnews.com/source/207090.htm
    ———————————————————————————————

    علت فساد فراگیر و رکود فراگیر در روسی شدن رژیم است

    هزینه های سنگین نظامی و پشتیبانی لجستیکی از حامیان تروریست عرب رژیم در سوریه و لبنان و عراق و یمن و بحرین و الان قطر.

    همه نظام های میلیتاریستی پس از صرف هزینه های کلان ورشکست شده اند.

    ویتنام و اروپای شرقی و روسیه و چین و کوبا چرا رفته اند سراغ امریکا ؟ مگر آنها دشمن امریکا نبوده اند ؟

    بدون امریکا و اقتصاد نیرومند ان و سرمایه گذاری جهانی ان حتا اروپا دست پاچه میشود .

    اشتباه نکنید ، مارکسیست های روسی همیشه از امریکا به عنوان دولت امریکا یاد میکنند ! سرمایه داران آمریکایی که مالیات هم نمی دهند و یا به قول وارن بافه کمتر از منشی خودش مالیات میدهد دائم بر سرمایه خود می افزایند . به عبارت دیگر آنها نه مقروض هستند و نه در حال از دست دادن قدرت . اکنون آمازون دنبال بیل گیتس غول اقتصادی جدیدی ظاهر شده . چین و روسیه بدون این سرمایه داران بزرگ آمریکایی و شرکت های بزرگ ان هیچ هستند . هر رژیمی در دنیا که شعور متوسط رهبران ان بالای ۲۰ درصد باشد دنبال امریکا میدود . هر کس که فاقد شعور سیاسی باشد دنبال مزخرفات حزب توده که به سال ۱۹۱۷ تعلق دارد میرود .

    دقت کنید حتا در روسیه که مادر مارکسیسم روسی است این مزخرفات را به دیوار توالت هم کسی نمی نویسد .

    مشکل مملکت ما این است که روشنفکری و سیاست انحصاری در اختیار احمق ها است . چون مشتی مزدور روسیه در کانون نویسندگان و احزاب سیاسی و روزنامه ها و مجامع علمی و فرهنگی نفوذ کرده و آنجا ها را قرق کرده اند . مشتی آدم بیربط که هیچ نمی دانند مغز متفکر ا علام میشوند ، چهار تا تروریست احمق مغز شسته سیاه کلی فعال سیاسی اعلام میشوند . اداره مملکت هم دست آدمهایی است که مغز آنها از نصف هم کمتر است . فقط تهدید کنند ، زور بگویند ، حذف کنند ، همه را خفه کنند و مخالف را هجو کنند در سانسور مطلق !

    خوب انتظار دارید ایران کره جنوبی شود ؟ معلوم است که نمی شود . میشود تاجیکستان ، ارمنستان ، ترکمنستان ، ونزوئلا ، قرقیزستان ، کره شمالی ، قزاقستان ،ازبکستان ، مغولستان .

    زر افشان وکیل است حرفهای اقتصادی و سیاسی میزند و رفته کانون نویسندگان !!!! رئیس دانا میگوید اقتصاد خوانده رفته کانون نویسندگان

    خوب مثل این است که شما یک لوله کش بیاورید برق خانه شما را درست کند .

    اینها نویسندگان واقعی را هم از آنجا بیرون کرده اند و در مملکتی که اکثر مردم ان ضد روسیه و هوادار امریکا و زندگی غربی و ارزش های غربی هستند اینها نوکری روسیه را در ژن های خودشان دارند .

    آخر چطور میشود که د رکشوری با این مردم و ان سابقه تاریخی حتا یک لیبرال یا یک حزب لیبرال وجود ندارد ؟

    آخر چطور میشود که نه فقط رژیم فقاهتی و رهبر و کارگزارانش ، بلکه همه اپوزیسیون خود خوانده ان وحشت دارند یک کلمه علیه پوتین و سیاست های مخرب او که کشور ما را اشغال کرده و سپر روس ها ساخته حرف بزنند ؟

    آقا همان گونه که اسماعیل نوری علا که الان سانسور کامل است ، گفت مملکتی که ملتش شعار مرگ بر روسیه میدهد و حکومتش کشور را جیره خور روسیه کرده اشکال دارد !

    حالا نگفت که اپوزیسیون ان هم همدست حکومت جیره خور روسیه است .