اثر آهنین و خرد کننده جایزه اسکار فیلم «جدایی سیمین از نادر»، بر روی مسئولین ایران ۹

خبر پیروزی فیلم «جدایی سیمین از نادر» در صحنه جهانی و بدست آوردن جایزه بزرگ اسکار موجب واکنش های گوناگون و متفاوتی در محافل سینمایی و سیاسی ایران شد. شماری از مسئولین سینمایی و دولتی، از روی حسادت و تنگ نظری، روی ترش کردند و به ناسزاگویی و ایراد گیری از اصغر فرهادی و بازیکنان فیلم پرداختند. سایت آیینه نشریات ایران، به تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۰، دیدگاههایی چند را به نگارش در آورده، که چکیده ای از آن بدین گونه است:

۱- فرج الله سلحشور می گوید: «سینمایی که فاحشه خانه است باید هم به یک فیلم اینچنینی جایزه بدهد. شما نگاه کنید در این مراسم اسکار چه فاحشه هایی که شرکت نمی کنند».این آقا، با کمال وقاحت و بی شرمی، بازیکنان هنرمند و میهن دوست کشورمان که مورد تأیید جهانی قرار گرفته اند، فاحشه می نامد.

فرتور اصغر فرهادی را پس از رسیدن به تهران نشان می دهد. استقبال بی نظیر خودجوش مردمی از وی به قدری زیاد بود که وی را مجبور به ترک سریع فرودگاه کرد. اصغر فرهادی دیشب در سکوت کامل خبری به ایران آمد ولی مردم ایران به استقبال وی رفتند.

فرتور اصغر فرهادی را پس از رسیدن به تهران نشان می دهد. استقبال بی نظیر خودجوش مردمی از وی به قدری زیاد بود که وی را مجبور به ترک سریع فرودگاه کرد. اصغر فرهادی دیشب در سکوت کامل خبری به ایران آمد ولی مردم ایران به استقبال وی رفتند.

۲- مسعود فراستی،که لیسانس خود از فرانسه را با ریش و پشم رژیم اسلامی بهم در آمیخته، نه تنها اصغر فرهادی، بلکه فرد دیگری را همتای خود نمی بیند و با کبر وغرور خاص خود می گوید: «من نمی دانم به فیلمی که کارگردانش یک بچه پر رو است چرا اینقدر توجه می شود. خدا هم که به این فیلم جایزه بدهد بازهم نظر من همان است که گفتم. فیلم در نیامده».

۳- ابراهیم حاتمی کیا کارگردان دبش مذهبی که سالیانی فیلم های تبلیغاتی جنگ برای رژیم ساخته است، می گوید: «این جایزه ها گوساله سامری است. در ضمن من خودم ایشان را بارها در سفارت خرس نشان دیدم که می خواست ویزا بگیرد».

۴- سایت یاحسین از مرکز پژوهش و نشر فرهنگ اسلامی، به عنوان «افتخاری که همه را شرمنده کرد»، تمجید و ستایش گران این فیلم را به نگارش در می آورد، و آنگاه این چنین به نقد فیلم، کارگردان، و بازیگران آن می پردازد: « چرا دولتمردان سیاسی و دشمنان ما از این فیلم تقدیر کردند ؟. واقعا در تاریخ سینمای ایران این فیلم بهترین بود ؟. مگر سرزمینمان یک کشور مذهبی و شیعی نیست ، به نظر شما اصغر فرهادی و همراهانش کدام نمادی از یک ایرانی بودند؟».

از دید حزب اللهی ها و بسیجیان و مزدوران خط امامی، اصغر فرهادی و همراهانش به دلیل لباس های زیبایی که به تن دارند ایرانی نیستند.! اگر اصغر فرهادی عبا به تن می کرد و لیلا حاتمی خود را در چادر سیاه می پوشاند، آن وقت بسیجیان ایشان را ایرانی می دانستند. آیا اندکی شعور در وجود این جیره خواران نظام پیدا می شود؟

از دید حزب اللهی ها و بسیجیان و مزدوران خط امامی، اصغر فرهادی و همراهانش به دلیل لباس های زیبایی که به تن دارند ایرانی نیستند.! اگر اصغر فرهادی عبا به تن می کرد و لیلا حاتمی خود را در چادر سیاه می پوشاند، آن وقت بسیجیان ایشان را ایرانی می دانستند. آیا اندکی شعور در وجود این جیره خواران نظام پیدا می شود؟

در پایان، برای محکم کردن نوشتار گرانبار خود، شاهد از غیب آورده و گفتار حکیمانه واندرزهای ضد مردمی خمینی و خامنه ای را چنین استناد می کند:
الف- « امام خمینی (ره) فرمودند : که وقتی خارجی ها از شما تعریف می کنند به خودتان شک کنید» .
ب- « مقام معظم رهبری هم در ادامه راه امام تاکید کردند که جوایزی که جشنواره های خارجی می دهند ارزشی ندارند».

۵- سید محمد حسینی وزیر ارشاد، موفقیت این فیلم را از آنجا می داند که در جشنواره فیلم فجر برنده ۵ جایزه سیمرغ شده است. بنا بر این، اگر ۵ جایزه سیمرغ را به این فیلم نداده بودند، مسئولین جایزه اسکار هیچوقت به عقلشان نمی رسید که به فیلم جایزه اسکار دهند. آیا این گفتار را نباید از شارلاتانی و فرصت طلبی مزدوران رژیم بدانیم؟!.

از این کینه توزی ها، و خصومت ها که بگذریم، شهرت بی پایان و کم نظیر فیلم جدایی سیمین از نادر، آن چنان خیره کننده و ستایش انگیز بود که مزدوران کشتی به گل نشسته به اصطلاح سینما گردان و یا افراد دولتی ضد ملی، در برابر آنهمه تمجید و تأیید این پدیده ملی و مردمی، به ناچار لب به سخن گشودند، و ظاهراً به ستایش این فیلم پرداختند. در میان آنان، تنها به نگارش چند نمونه آن پی پردازد:

۱- طبق گزارش روزنامه همشهری در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۰، باران دختر فرج الله سلحشور پیام شادباشی برای اصغر فرهادی به شرح زیر فرستاده است:
«آقای اصغر فرهادی، سلام و تشکر… بابت زحمات خودتان تشکر.. می گویند، مرد را دردی اگر باشد خوش است… بابت این که به دردهای این جامعه تعهد دارید، تشکر…و کاش اینطور باشد، اینطور که از تمجیدها دست برداریم و به دردها و کاستی ها برسیم، به امید آگاهی و یاری… که با هردرد فریادیست، به امید آنکه کسی بشنود ویاری رساند… به مناسبت بزرگترین جایزه سینمایی جهان به یک فیلم ایرانی».

۲- واکنش ورزشکاران- خبر برنده شدن فیلم جدایی سیمین از نادر، در میان ورزشکاران بسیار خوب وپر از هیجان و شادمانی بود. به عنوان نمونه، جواد نکونام بازیکن تیم ملی ایران و باشگاه اوساسونای اسپانیا، گلی را که هفته پیش در تیم خود در لالیکا زده بود، به اصغر فرهادی تقدیم کرد. علی دایی سرمربی باشگاه راه آهن نیز با خوشحالی تمام گفت: «.. این موفقیت بزرگ و مهمی است.. بنده به خانواده سینمای ایران و مردم خوب ایران که خوشحال شدند از این اتفاق، تبریک می گویم. اسکار گرفتن فیلم جدایی نادر از سیمین یکی از بهترین اتفاقات سال ۱۳۹۰ بوده…».

جواد نکونام و علی دایی که خود مایه افتخار و سربلندی ایرانیان هستند، از اصغر فرهادی برای بردن جایزه اسکار، سپاسگزاری کردند و ثابت نمودند که حساب مردم ایران از حاکمین مستبد و خونخوار ایران زمین جداست.

جواد نکونام و علی دایی که خود مایه افتخار و سربلندی ایرانیان هستند، از اصغر فرهادی برای بردن جایزه اسکار، سپاسگزاری کردند و ثابت نمودند که حساب مردم ایران از حاکمین مستبد و خونخوار ایران زمین جداست.

۳- محمد خاتمی که رل دلال محبت را بازی میکند، از یک سوی به نمایندگان رژیم رأی می دهد تا رژیم همچنان محکم و استوار، بر سرپا بماند، و از سوی دیگر خود را به مردم می چسباند، پیام تبریکی برای اصغر فرهادی فرستاد و گفت: « به نام خدا – هنرمند گرانقدر جناب آقای اصغر فرهادی؛ موفقیت چشمگیرتان را در پرآوازه‌ترین حادثه و مراسم سینمایی که نشانگر شایستگی‌های شما و هنرمندان عزیز و همکاران ارجمندتان در فیلم ”جدایی نادر از سیمین“ است صمیمانه تبریک می‌گویم.

اقبال مردمی در ایران و اهتمام جشنواره‌های گوناگون و صاحب‌نظران معتبر در سراسر جهان، پیش از این نیز توانمندی و جایگاه والای سینمای اندیشمند و صاحب‌سبک ایران را به خوبی نشان داده است و آنان که به ایران و به آیین و فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم دلبستگی دارند و احترام می‌گذارند، توفیق بزرگ شما را بار دیگر ارج می‌نهند. این حادثه را باید نشانه‌ای روشن بر آن دانست که هنر به‌طور عام و سینما به‌طور خاص از مهم‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند در جهان ناامن، جنگ‌زده و پر از تبعیض و ناروایی و خودکامگی، موجب نزدیکی دل‌ها و چیرگی انسانیت و محبت بر خشونت شود و گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را به جای تنش و درگیری بنشاند».

۴- افراد و گروههای مستقلی که به ملت و کشورمان دلبستگی دارند، هرکدام جداگانه شوق و شادی خود را از بردن این جایزه ابراز داشته اند. در میان آنان می توان به نگارش چند نام زیر پرداخت: شهاب الدین حسینی، بازیگر سینما و تلویزیون- جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی ایران- سامی یوسف خواننده مشهور ایرانی الاصل- صادق زیبا کلام– و عزت الله انتظامی را نام برد.

  • نسل سوخته

    درود بر اصغر فرهادی که باعث افتخار ایرانیان شد
    ممنون به خاطر نوشتن این مطلب به موقع.

  • SIna

    این ها تمام از سوختن بی حد این افراد سر چشمه می گرد . لطفا پماد را به جایی بمالید که می سوزد 

  • خوشبخت

    درود…

    کاملاً با نظرت در مورد آقای من من (مسعود فراستی) موافقم و معتقدم  افرادی که فقط تا نوک دماغ خود را میبینند و تماماً من من میکنند روح خبیث کبر و غرور را بلعیده اند و پستی را به سر حد میرسانند…

    اگر اصغر فرهادی اسکار برده لیاقتش بوده و مقاومت در مقابل حقیقت روزی کتمان کننده را رسوا خواهد ساخت…

    پیروز باد ایرانی از تمام اقشار و مرگ بر  انسانهای پست که تنها راه پیروزی را سلطه بر ترسهای ملت خویش میدانند…

  • علی

    در مورد این جمله : ” به ناسزاگویی و ایراد گیری از اصغر فرهادی و بازیکنان فیلم پرداختند  ”

    بازیگر صحیح است (به جای بازیکن )

  • Mamad007

    سلام بچه های ضد انفلاب نگران نباشید
    خودتون هم میدونید برای چی به فیلم اسکار دادن
    من در حیرت این امیدواری  شما از همه لحاظ هستم
    چه سیاسی چه فرهنگی یا…………………………….
    خودتون توجه کردید هیچ وقت هیچ حرفتون درست در نمی آید
    الان ۳۳ ساله دارید می گید ۲ ماه دیگه نظام میره
    ولی این نظام روز به روز داره پیش رفت میکنه
    من بی شک میگم اگر این کشور روزی قویترین کشور دنیا هم
    بشه شما آواره ها انکار میکنید
    اگر به اون عکس فرهادی داره میاد نیگا میکنی
    یه نیگا هم فیلم از بالای ۹ دی کن بعد سایتت رو پر از
    مطالب بیهوده و بی مصرف کن
    به نظر من دست به یک حرکت عملی بزنی بهتر از
    اینکه مثل موش توی سوراخ مطلب بنویسی بزاری
    روی سایت
    باز امیدواری تون رو تحسین میکنم بچه های ضدانفلاب

    • نسل سوخته

      معنی پیشرفت کردن هم فهمیدیم ههههههههههههه
      از بس ۹ دی ۹ دی کردین خودتونم باورتون شده
      اگر حکومت جرات داشت ۱ روز بدون اینکه دست به کشتار مردم بزنه میزاشت مرم مخالف راهپیمایی داشته باشن.
      اما از اینکه میبینم برای جایزه جدایی نادر از سیمین اینقدر میسوزین خندم میگیره.
      جدایی نادر از سیمین تو جشنواره فجر هم جایزه گرفت احتمالا اونهم سیاست آمریکا و اسرائیل بوده.

    • Shahramfany

      سلام مامور وزارت اطلاعات بزودی بساتون جمع میشه

  • Razmjoo

    عدم خوش امد گوئی و تبریک نگفتن رژیم به اصغر فرهادی عزیز و تیم با استعدادش جای تعجبی ندارد. وقتی هواپیمایِ قاتلِ زندهِ یاد دکتر شاهپورِِِ بختیار به فرودگاهِ ان نامرحم، یعنی امام خمینی ( ل ) وارد شد، معاون وزارت امور خارجه با دست گلی به استقبالِ ان کوچکمردِ جنایتکار رفت و بعنوان یک قهرمان ( زبون بسته!!! قهرمانان ) صورتِ کثیفش را بوسید. و همچنین زمانی که ادمکشِ نامردی که در رستوانی در برلنِ المان  خون پاکِ  دکتر شرفکندی و یاران وفادارش را ریخته بود، به تهران رسید، به همین شکل از او قدردانی کردند، چرا که حکومتِ نامنزهِ و فاسدِ اسلامی در یک کلامِ مختصر، تروریست پرور است و طایفه ای امروز مصدر کارند که به حق منحرف ترین سیستمِ بی ابروی تاریخ تمام اعصار را تشکیل داده اند. 

    • آفرین بر شما هم میهن خردمند که حقیقت را بیان فرمودید. مانیز در راستا ی گفتار درست شما تا کنون چند مقاله در گذشته نوشته ایم که امید وارم مجال خواندن آنها را پیدا کرده باشید- با آرزوی بهترین برایتان، سهراب ارژنگ