اثر نوشابه های گازدار در ترکیدن و پوسیدگی دندانها ۰

داشتن دندان های سالم

دندان های سالم وظیفه و رل اصلی را در سلامت انسان ها دارند. دندان ها را می توان وسیله حفاظت و نگهداری و دروازه بان بدن و همچنین زیبایی انسان ها دانست. یک سری مطالب گفته و نوشته شده وجود دارد که می تواند راهنمای هرانسان در داشتن دندان های سالم باشد. بنابراین، نیازی بر آن نیست که حتمن یک دندان پزشک پای در میان گذارد و به مردم توصیه کند تا چه کارها انجام دهند، و از چه کارها پرهیز نمایند تا درواه بان بدن و یا دندان های درست و بهداشتی داشته باشند. در این جا شما خوانندگان گرامی با این نکات اساسی آشنا می شوید.

شستشوی دندان نوزادان ضروری است. این برما است که دست کم هرشب دندان نونهالان را مسواک بزنیم.

شستشوی دندان نوزادان ضروری است. این برما است که دست کم هرشب دندان نونهالان را مسواک بزنیم.

 اثر کوکا روی دندان ها

بررسی های پزشکی و آزمایشگاهی به وسیله دکتر محمد باسوینی Dr. Mohamed Bassiouny  در  فیلادلفیا نشان می دهد که نه تنها همه نوشابه های گازدار، حتی کوکای سبک Light Coca که در آن میزان شیرینی آن ناچیز است، می تواند موجب ترک خوردن، شکستگی، و فساد دندان ها شود. دلیل آن هم میزان گازکربنیکی است که به آب آن افزوده شده، و این گاز موجب ساییدگی و خرد شدن دندان ها می شود.

هرنوع نوشابه گازداری به دلیل داشتن گازکربنیک و مواد شیرین کننده، برای دندان ها زیانبخش و موجب فرسودگی و پوسیدگی آنها می شوند. حتی کوکاکولای سبک که از شیرینی کمتری برخوردار است، به دلیل داشتن گازکربنیک خوردگی دندان ها راسبب می شود.

هرنوع نوشابه گازداری به دلیل داشتن گازکربنیک و مواد شیرین کننده، برای دندان ها زیانبخش و موجب فرسودگی و پوسیدگی آنها می شوند. حتی کوکاکولای سبک که از شیرینی کمتری برخوردار است، به دلیل
داشتن گازکربنیک خوردگی دندان ها راسبب می شود.

گرچه گاز کربنیک موجب حیات و زنده نگاهداشتن گیاهان است، ولی برای انسان سمی کشنده بوده که مانع رسیدن اکسیژن به شش ها می شود، و درون آب به نام سودا، و یا همراه با نوشابه های گازدار، پیامدی ناگوار روی دندان ها دارد که در این جا بدان اشاره گردید.

به کودکان باید آموزش داد تا دست کم هرشب پیش از خواب، دندان های خود را مسواک زنند.

به کودکان باید آموزش داد تا دست کم هرشب پیش از خواب، دندان های خود را مسواک زنند.

عوامل فساد دندان ها و راههای جلوگیری

از آنچه دیدیم، می توان خرد شدن و فساد دندان ها در نتیجه سه عامل دانست:
۱- خوردن شیرینی، مواد قندی و گلوکز، و یا نوشابه های آمیخته به شیرینی است.
۲- نوشابه های گاز دار
۳- نوشابه و غذاهای بسیار داغ

دندان سالم در نوزادان

برای داشتن دندان های درست و سالم، باید مراقبت های ضروری را از زمان بارداری و داشتن نوزاد در شکم مادر آغاز نمود خوراک و تغذیه مادر در دوران بارداری رل و اثر به سزایی در به وجود آمدن دندانهای نوزاد پیش از زایش دارد.

مادر باید براساس دستورات پزشک در دوران بارداری از خوردن غذاهای زیانبخش برای تندرستی کودک خود، به ویژه برای داشتن دندان های خوب، خودداری کند. و در عوض به خوردن شیر که موجب افزایش کلسیم و ساختن دندان های با ریشه محکم تر و استوار تر می شود اقدام ورزد.

در شستشو و پاکیزه نگاهداشتن دندان های کودکان و تمیز نگاهداشتن آنها با مسواک کشیدن باید از دوران نوزادی و خردسالای کودک آغاز شده، و همواره ادامه یابد. از دادن  نوشابه  های گازدار و شکر دار به کودکان باید خودداری نمود، و پی در پی در هر ۶ ماه، و یانه ما، کودک و خودمان نزد دندان پزشک رفته، و در تمیز کردن و نگهداری دندان ها کوشش نماییم.

نوشیدن مواد گاز دار و شیرین، مراقبت نکردن، و نزد دندان پزشک نرفتن، پیامدی جز پوسیدگی و فساد دندان ها نخواهد داشت.  و این خود آمادگی بدن برای پذیرفتن انواع بیماری ها است.

نوشیدن مواد گاز دار و شیرین، مراقبت نکردن، و نزد دندان پزشک نرفتن، پیامدی جز پوسیدگی و فساد دندان ها نخواهد داشت. و این خود آمادگی بدن برای پذیرفتن انواع بیماری ها است.

بدبختانه، ما عادت کرده ایم که چای داغ را با قند و یا شکر می خوریم. داغی چای هم یکی از عوامل از بین بردن مینای دندان و ساییدن آن است . شیرین کردن، به ویژه گذاشتن و نگهداشتن قند در دهان نیز سبب فساد و به اصطلاح کرم خوردگی دندان ها خواهند شد.

عوارض دندان های  خراب

بررسی پزشکی نشان می دهد آنهایی که دارای دندان های با ریشه های خراب هستند تا حد زیادی در معرض ابتلا به بی نظمی ضربان قلب قرار دارند.محققان با بررسی ۵۲۱ شخص سالم  ۸۰ ساله به بالا ‘ به این نتیجه رسیدند کسانی که دارای دندان های خراب هستند بیش از دیگران دچار بیماری قلبی می شوند.
دندان های کرم خورده و پوسیده نشانه این است که وضعیت عمومی صاحب دندان خوب نیست و ممکن است مبتلا به بیماری های قلبی یا بیماری های دیگر باشد.تحقیق دیگری نیز مدتی قبل نشان داد: بیماری لثه و افتادن دندان ها خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می دهد.

 داشتن دندان های سپید و سالم

دندان پزشکان بر این باورند که میوه‌های سفت و سبزیجات مثل سیب، لوبیا سبز، گل کلم، هویج و کرفس در هنگام جویدن به مالش سطح دندان‌ها کمک می‌کنند و جریان بزاق را افزایش می دهند که این عمل باعث خنثی شدن محیط اسیدی دهان می شود و از دندان ها محافظت می کند.

مصرف غذاهای حاوی کلسیم از جمله پنیر، سبزیجات و مغز بادام برای سلامت دندان مفید هستند. همچنین غذاهای سرشار از پروتئین از قبیل گوشت، تخم مرغ و ماهی منبع غنی از فسفر می‌باشند.  جویدن آدامس بزاق دهان را افزایش می‌دهد بنابراین مصرف آدامس‌های بدون قند پس از مصرف وعده‌های غذایی موجب افزایش بزاق دهان می شود و می‌تواند از ایجاد حفره‌های دندانی جلوگیری کند.

نتیجه نوشیدن نوشابه های گاز دار و خورن شیرینی، شکاف برداشتن و ترکیدن دندان ها است.

نتیجه نوشیدن نوشابه های گاز دار و خورن شیرینی، شکاف برداشتن و ترکیدن دندان ها است.

داشتن لثه های سالم-

سلامت لثه ها در سلامت دندان و نگهداری آن رل به سزایی دارد. می توان به روشهای زیر از لثه ها مراقبت نمود:
۱- استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید برای شستشوی دندان ها، و یا خمیر دندان هایی با سفارش دندانپزشک.
۲- مصرف ویتامین های لازم- ممکن است ویتامین های ضروری در مواد خوراکی نباشد. بنابراین، باید ا ز دندaنپزشک در این مورد راهنمایی خواست،
۳- ماساژ دادن لثه ها با مسواک
۴- نخ کشیدن لابلای دندان ها که موجب مالش و ماساژ لثه می شود،
۵- غرغره کردن با آب نمک و یا مایع های ضد عفونی.

از آنچه گذشت:

دندان ها نگهبان و دروازه بان بدن می باشند و سالم بودن آنها می تواند کمک به جویدن و هضم غذا، و همچنین مظهر زیبایی، برازندگی صورت انسان ها باشد. می توان  دندان های سالمی داشت که تا پایان عمر مانند دیگر اعضاء بدن مانند قلب، شش، و جگر فعال و کارساز باشند، و یا آن که بر اثر سهل انگاری، بدی تغذیه و مراقبت نکردن، در سنین میانسالی به ساییدگی و شکستگی دچار شده، سلامت فرد را به خطر اندازد، و منظره نازیبایی نیز بر روی چهره اش به وجود آورد.

داشتن دندان های سالم را از دوران بارداری بانوان و روش خوراک و تغذیه آنان باید آغاز نمود، آنگاه  از شستشو و نگهداری دندان های نوزاد و نوباوگان مراقبت شده، و در خوراک و نوشیدنی آنان رعایت نمود تا از مایعات گاز کربنیک دار و مواد شیرین کننده بر کنار بماند. دیگر این که مراقبت های پزشکی و تمیز کردن آنها در هر ۶-۹ ماه نیز ضروری است.