بزرگداشت روز کارگر، نشانه رشد فرهنگی و سیاسی مردمان یک کشور است ۲

پیش گفتار

نخستین روز ماه مه میلادی برابر با ۱۱ اردیبهشت هرسال، به افتخار کارگران سرتاسر جهان، بنام “روز کارگر” نامگذاری شده و هر سال در این روز از سوی دولت های آزادیخواه و مردمی، و اتحادیه های کارگری مراسمی همراه با جشن و شادمانی برگزار می شود. اهمیت روز کارگر و ارج نهادن به این گروه و طبقه بسیار زحمتکش و سازنده اجتماع بر کسی پوشیده نیست. با اندکی خرد اندیشی و نگاهی ژرف در زندگی روزمره امان، به آسانی به خدمات پر ارزش و گرانبهای کارگران پی خواهیم برد.
کار کارگران در مزرعه
به یکایک زنان کارگر که با دستهای خود اقتصاد کشور را بر پا نگاه می دارند باید هزاران دورد فرستاد و سپاس گفت.

کارگران، چرخ های گردان اقتصاد

اقتصاد و پیشرفت هر کشور در زمینه های گوناگون، بر شانه کارگران استوار است. وجود و اهمیت کارگر را در هرزمینه از کشاورزی، تکنولوژی و صنعت، صنایع غذایی، ترابری و بازرگانی، و حتی در پژوهش های علمی می توان دید و بررسی نمود. بی تردید بدون دستهای هنرمند و زحمتکش کارگران، جامعه ای نخواهد توانست بر مشکلات اقتصادی و صنعتی خود پیروز شود. گرچه امروزه در بیشتر زمینه ها ماشین آلات و دستگاههای برقی و الکترونیکی به جای کارگران به کارهای تولیدی، سازندگی، ترابری، و کنترل مشغولند، ولی بازهم نقش کارگران در مسئولیت های بالاتر و بیشتر در کنترل درستی و صحت کارهای انجام شده، و نظارت و مراقبت دستگاهها، بسیار بالا و در خور ستایش است.

راهپیمایی زنان کارگر در روز اول ماه مه در گذشته که از مجله لایف گرفته شده.

راهپیمایی زنان کارگر در روز اول ماه مه در گذشته که از مجله لایف گرفته شده.

چگونه و از چه زمانی روز کارگر پای گرفت؟

‎‫علت انتخاب این روز به عنوان «روز جهانی کارگر»، واقعۀ به خون کشیده شدن‬ ‫اعتصابات کارگران کارخانه‌های نساجی در شیگاگوی آمریکا بود که در سال ۱۸۸۶ میلادی برای اضافی دستمزد و ایجاد قانون عادلانۀ کار دست به تظاهرات زده بودند.‬

‎‫اول‬ ‫ماه مه سه سال بعد از این واقعه، یعنی در سال ۱۸۸۹، در برگزاری کنگره بین‌المللی کارگران در کشور ایتالیا،‬ ‫یکی از تصمیمات هم این بود که به یادبود این مبارزه و کشتار، آن روز را هر سال «روز‬ ‫کارگر» بنامند و بدانند. ولی همین کنگره نیز، و بیشتر به علت چنین تصمیی، از طرف‬ ‫پلیس ایتالیا مورد یورش قرار گرفت و کار به تیراندازی کشید و عده‌ای از شرکت‬ ‫کنندگان در آن همایش را به گلوله بست، این خود به قول معروف، خون را تازه کرد و‬ ‫رهبران جنبش کارگری در آن کنگره را در تصمیم خود مصمم‌تر.‬ – و از آن جا که اعدام‌شدگان شیکاگو عمدتاً آلمانی بودند، در سال ۱۹۳۳ حزب نازی آلمان روز اول ماه مه را روز ملی و تعطیل عمومی اعلام کرد.

تظاهرات کارگران مرد در روز اول ماه مه  در تهران در دوران گذشته

تظاهرات کارگران مرد در روز اول ماه مه  در تهران در دوران گذشته

روز کارگر در کشورهای کمونیستی

از آن جا که کشورهای کمونیستی بیش از کشورهای آزاد جهان در بزرگداشت اول ماه مه به عنوان روز کارگر، برنامه های تبلیغاتی، تظاهرات و گردهم آیی با سخنرانان گوناگون دارند، ظاهراً به نظر می رسد که آنان تافته جدا بافته ترند و به مقام و ارزش والای کارگران بیشتر ارج می نهند. ولی نگارنده را بر این باور است که سوای تبیغات پر زرق و برق، کارگران در چنین کشورهایی از محروم ترین گروه اجتماع به شمار می آیند و هیچگاه حق قانونی و آنچه سزاوار آنند، بدانان داده نشده است. علت فروپاشی کمونیست شوروی و تغییر سیاست دادن کشورهای اروپایی شرقی را باید از این بی عدالتی و فاصله طبقاتی بسیار زیاد میان رژیم های حاکم بر کشورهای کمونیستی و مردم محروم و در بند شان بنام کارگران جستجو نمود.

این وی دی یو وصف حال کارگران رنجدیده و زحمتکش کشورمان است. درود بر آنان باد.

روزکارگر در ایران

‎‫در ایران خودمان اما بنا به‬ ‫روایت روزشمار تاریخ، در سال۱۲۹۹ خورشیدی نخستین نمایش کارگری به مناسبت اول ماه‬ ‫مه در شهر تهران انجام شد. این میتینگ به ابتکار شورای مرکزی اتحادیۀ کارگران که‬ ‫از پانزده اتحادیه تشکیل می‌شد برگزار شد.‬

‎ ‫در حکومت فعلی اما اول گفتند که «خدا هم کارگر است»! بعدا فکر‬ ‫دیگری کردند و ترور «مرتضی مطهری» به دست گروه «فرقان» را بهانه قرار دادند و گفتند‬ ‫یازدهم اردیبهشت برابر با اول ماه مه «روز معلم» است. کارگران جهان هم لابد بروند‬ ‫تعلیم ببیند و یاد بگیرند!‬ – ‫ در دوران حکومت قبلی اما نه تنها‬ ‫برگزاری چنین روزی، که حتی فکر کردن به آن نیز نوعی جرم سیاسی! محسوب می‌شد و کار‬ ‫آدم ساخته بود!.‬

‎وقتی که خمینی می گفت « همۀ روزها روز کارگرند » منظور او آن بود که اول ماه مه روز کارگر نیست، کارگر ارزشی ندارد و نباید این روز را جشن گرفت، راه پیمائی و تظاهرات کرد، زیرا این اعمال را مقدمه ای برای پیشرفت جنبش طبقاتی کارگران می دانست! وقتی که او می گفت « هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید» منظورش این بود که هیج فریاد و اعتراضی به ضد دولت جمهوری اسلامی نکنید، سرتان را مانند گوسفند پائین بیندازید و تنها به لفاظی به ضد آمریکا ( به ضد کلمۀ آمریکا و نه به ضد امپریالیسم آمریکا ) بپردازید! هنگامی که رژیم اسلامی روز دیگری را جز هشتم مارس روز زن اعلام کرد می خواست
‎اتحاد جهانی زنان را در مبارزه برای حقوق خود نفی کند!‫.‬ ا‫ین بود حکابت آن روزی که خونین بود و خجسته‬ ‫شد و فرخنده خواهد ماند.‬

روز کارگر یادآوری روز زحمتکشان اجتماع است که کشوری را بر روی دست نگه داشته و از فرو پاشی اقتصاد آن جلوگیری می کنند. درود بر کارگران گرانمایه و ارجمند هم میهن.

روز کارگر یادآوری روز زحمتکشان اجتماع است که کشوری را بر روی دست نگه داشته و از فرو پاشی اقتصاد آن جلوگیری می کنند. درود بر کارگران گرانمایه و ارجمند هم میهن.

‎از آنچه گفته شد‫:‬

اقتصاد و پیشرفت هر کشور در زمینه های گوناگون، بر شانه کارگران استوار است. وجود و اهمیت کارگر را در هرزمینه از کشاورزی، تکنولوژی و صنعت، صنایع غذایی، ترابری و بازرگانی، و حتی در پژوهش های علمی می توان دید و بررسی نمود. با آن که زندگی امروزه و کار در کارخانه ها و مؤسسات تولیدی همگی ماشینی و اتوماتیک شده و ظاهراً به وجود کارگر ماهر تولید کننده نیازی نیست، ولی تجربه نشان می دهد که بدون وجود کارگر، آنهم کارگران ورزیده و کاردان، کارها به جایی نمی رسد و اقتصاد کشور شکوفا نخواهد شد.

رفتار دور از انسانیت و استثمارگری رژیم های دیکتاتوری، کارخانه داران، ملاکان و سرمایه داران نسبت به کارگران زحمتکش و نادیده گرفتن حقوق و حتی حق حیات و زندگی آنان، موجب گردید که در سال ۱۸۸۶ به دلیل ‫اعتصابات کارگران کارخانه‌های نساجی در شیگاگوی آمریکا و حمله پلیس و کشتار مردم، برای بزرگداشت و ارج نهادن به تلاش و کوشش کارگران‬ نخستین روز ماه مه برابر با ۱۱ اردیبهشت هرسال به عنوان روز کارگر نامگذاری گردید. از آن تاریخ به بعد، بسیاری از کشورهای آزاد جهان که در آن ملاک و پول داران چندان نفوذ و قدرتی بر سیاست مملکت ندارند، اول ماه مه همه ساله تا کنون، بنام روز کارگر جشن گرفته شد ه است.

زن و مرد در کنار هم در گرمای سوزان تابستان و یا سرمای زمستان در مزرعه و کشتزارها در تلاش و کوششند تا با تولید فراورده های کشاورزی نه تنها خود به زندگی و سر و سامانی برسند، بلکه به هم میهنان خود نیز خدمتی بزرگ کرده باشند.

زن و مرد در کنار هم در گرمای سوزان تابستان و یا سرمای زمستان در مزرعه و کشتزارها در تلاش و کوششند تا با تولید فراورده های کشاورزی نه تنها خود به زندگی و سر و سامانی برسند، بلکه به هم میهنان خود نیز خدمتی بزرگ کرده باشند.

در این میان، رژیم های دیکتاتوری ایران چندان روی خوشی به این روز جهانی نشان ندادند. در رژیم کنونی، برای لوث کردن و نادیده گرفتن روز کارگر، ابتدا گفتند که ‫«خدا هم کارگر است»‬. آنگاه خمینی می گفت: « همۀ روزها روز کارگرند » منظور او آن بود که اول ماه مه روز کارگر نیست، بنابراین، رژیم ضد مردمی ولایت فقیه از بال و پر گرفتن کارگران و زحمتکشان خوشنود نیست و تا می تواند نسبت به سرکوبی آنان کوتاهی نمی کند.

  • محمد

    آهای فضول محله تا ما بسیجی ها هستیم هیچ گوهی نمی تونید بخورید خیال
    میکنید اگر حکومت دست شما بی ایمان ها بیفتد چه کار می کنید بدتر این وضع
    میکنید برید کشور های دیگه ببینید که توش دین ایمان نیست وضع بدتر این کشور
    اسلامی هه خودتون خسته نکنید عزیزان این فتنه ۸۸ دیدید نتونستید کاری
    بکنید این بدین معنی هه آقا امام زمان کمک ماست

  • Atheist

    سرنگونی نزدیک است