پایان روزگار نیویورک تایمز و مانند آن و قدرت نمایی شبکه های اجتماعی ۲

پیروزی ترامپ بر خلاف تبلیغات روزنامه های امریکا

پس از پیروزی ترامپ بسیاری از تحلیلگران اجتماعی این پرسش را از خود کردند که کجای کار را نادیده گرفته اند. تقریباً همه ی روزنامه های مشهور امریکا ترامپ را “یک تهدید” و انتخاب او را خطر برای بشریت خوانده بودند. قدرت شبکه های اجتماعی بخصوص “فیس بوک” چیزی بود که دست کم گرفته شده بود. در این گفتار سعی داریم تا نشانه های تغییر جهان بر اساس شبکه های اجتماعی را بررسی نماییم.

توان فیس بوک و یوتوب

فیس بوک و یوتوب در حدود ۴۰ درصد ترافیک داده در جهان را به خود اختصاص داده اند. این یعنی در فضای مجازی فیس بوک و یوتوب وزنه هایی بزرگ هستند که توان تغییر جهان را دارند. یوتوب بسرعت در حال تغییر است و با ایجاد “پخش زنده” انتظار می رود شبکه های تلویزیونی جهان به مرور خود را به فضای یوتوب منتقل نمایند. همچنین با توجه به مجانی بودن اشتراک گذاری ویدئو در یوتوب می توان انتظار داشت که بسیاری از افراد مستقل(شاید میلیونها نفر ) دست به ایجاد شبکه های خصوصی تلویزیونی “زنده” در یوتوب بزنند. این آغازی است بر پایان امپراطوریهای بزرگ تلویزیونی.

همچنین فیس بوک بتازگی امکان “پخش  زنده” را برای کاربران خود به ارمغان آورده است و هر کابر فیس بوک می تواند براحتی یک شوی زنده را اجرا نماید! استفاده از این قابلیت می تواند اهداف اقتصادی ، سیاسی و یا فرهنگی-آموزشی داشته باشد.

فیس بوک و یوتوب در حدود 40 درصد ترافیک داده در جهان را به خود اختصاص داده اند. این یعنی در فضای مجازی فیس بوک و یوتوب وزنه هایی بزرگ هستند که توان تغییر جهان را دارند. یوتوب بسرعت در حال تغییر است و با ایجاد "پخش زنده" انتظار می رود شبکه های تلویزیونی جهان به مرور خود را به فضای یوتوب منتقل نمایند. همچنین با توجه به مجانی بودن اشتراک گذاری ویدئو در یوتوب می توان انتظار داشت که بسیاری از افراد مستقل(شاید میلیونها نفر ) دست به ایجاد شبکه های خصوصی تلویزیونی "زنده" در یوتوب بزنند. این آغازی است بر پایان امپراطوریهای بزرگ تلویزیونی. همچنین فیس بوک بتازگی امکان "پخش زنده" را برای کاربران خود به ارمغان آورده است و هر کابر فیس بوک می تواند براحتی یک شوی زنده را اجرا نماید! استفاده از این قابلیت می تواند اهداف اقتصادی ، سیاسی و یا فرهنگی-آموزشی داشته باشد.

فیس بوک و یوتوب در حدود ۴۰ درصد ترافیک داده در جهان را به خود اختصاص داده اند. این یعنی در فضای مجازی فیس بوک و یوتوب وزنه هایی بزرگ هستند که توان تغییر جهان را دارند. یوتوب بسرعت در حال تغییر است و با ایجاد “پخش زنده” انتظار می رود شبکه های تلویزیونی جهان به مرور خود را به فضای یوتوب منتقل نمایند.
همچنین فیس بوک بتازگی امکان “پخش زنده” را برای کاربران خود به ارمغان آورده است و هر کابر فیس بوک می تواند براحتی یک شوی زنده را اجرا نماید! استفاده از این قابلیت می تواند اهداف اقتصادی ، سیاسی و یا فرهنگی-آموزشی داشته باشد.

بخطر افتادن وب و ایمیل

وب و ایمیل که اجزای اصلی اینترنت محسوب می شدند به گوشه ای افتاده اند. امروز بیشتر کاربران بجای استفاده از وب ، از کانالهای شبکه های اجتماعی بهره می برند. همچنین ایمیل را هم می توان در حال محدود شدن یافت چرا که کابران ترجیح داده اند از ابزارهای تلفن همراهشان در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و تلگرام بهره ببرند . محدودیت حجمی ارسال داده در ایمیلهای رایگان یکی از دلایل تغییر رویکرد کاربران بسوی شبکه های اجتماعی است.

وب دیگر آن وب گذشته نیست. اگر شما وبسایت تازه ای را ایجاد نمایید متوجه خواهید شد که ایجاد ترافیک در وبسایت تازه تان بدون توجه به شبکه های اجتماعی غیر ممکن است. یکی از دیگر مشکلات پیش روی وب انتخابی بودن جستجوگرها بخصوص گوگل است. ربات جستجوگر گوگل بسرعت دچار سردرگمی کاربران می شود و می توان حس کرد که شبکه های اجتماعی در کار جستجوگر وب هم اخلال ایجاد نموده اند.

این سه نمودار بخوبی نشان می دهند که صفحات وب اهمیت گذشته را از دست داده اند و فیس بوک جایگزین وب شده است! سایت علمی فرهنگی ویکی پدیا بشدت با کاهش بازدید روبروست در حالیکه فیس بوک با ایجاد الگویتمی سرگرم کننده 20 درصد پهنای وب را در انحصار خود دارد

این سه نمودار بخوبی نشان می دهند که صفحات وب اهمیت گذشته را از دست داده اند و فیس بوک جایگزین وب شده است! سایت علمی فرهنگی ویکی پدیا بشدت با کاهش بازدید روبروست در حالیکه فیس بوک با ایجاد الگویتمی سرگرم کننده ۲۰ درصد پهنای وب را در انحصار خود دارد. روزگار سایتی مانند نیویورک تایمز هم خراب است!

کارکرد ربات فیس بوک خوب یا بد؟

ربات فیس بوک در چند سال گذشته چندین بار اصلاح شده است. مهمترین روش الگوریتمی ربات فیس بوک “نمایش هوشمندانه اخبار و اطلاعات بر اساس علاقه کاربر ” است. این روش الگوریتم هم ساده است و هم سردرگم کننده. همه ما دوست داریم به اخباری برسیم که دوست داریم بشنویم. علاقه ما به چیزی که می خواهیم ببنیم باعث می شود که ربات فیس بوک وادار شود “آنچه ما می خواهیم را نمایش دهد”

بعنوان مثال اگر شما از طرفداران خامنه ای و صفحات اجتماعی برادران بسیجی هستید ، ربات فیس بوک مطابق خواسته شما ،مطالب این صفحات مورد علاقه شما را بشما نمایش می دهد. اینکه این خوب است یا بد بستگی به شرایط دارد. تصور نمایید که شخص خامنه ای (مطابق همیشه) دست گلی به آب داده باشد و در فضای مجازی اخبار مربوط به دزدی و یا اختلاس او و یا اطرافیانش پخش شده باشد. اگر شما از همراهان خامنه ای در صفحات اجتماعی باشید هرگز از این اخبار مطلع نخواهید شد! چون فیس بوک تنها صفحات “ساندیس خورها: را به شما نشان می دهد!

در ماجرای انقلاب ۱۳۸۸ شبکه های اجتماعی توان خود را به رخ تلویزیون رژیم کشیدند. همچنین در ماجراهایی مانند “مرگ مرتضی پاشایی” حضور میلیونها نفر در مراسم خاکسپاری همگی جامعه شناسان ایران را شوکه کرد. براحتی می توان دریافت که جامعه شناسان از توان شبکه های اجتماعی غفلت نموده اند و متوجه تغییرات بنیاین در فرهنگ عامه نیستند.

شبکه هایی نظیر اینستاگرام و تلگرام که در ایران فیلتر نیستند مطابق آمار رسمی بیش از ۶۰ درصد پهنای باند در ایران را بخود اختصاص داده اند!

اگر سری به مترو یا اتوبوس بزنید ، یا اگر در خانواده به اعضای آن دقت کنید متوجه خواهید شد که "اینترنت همراه" جای روابط خانوادگی و اجتماعی را پر کرده است. انسانها درون مترو بی توجه به یکدیگرند و فقط به شبکه های اجتماعی توجه دارند. دیگر خبری از برخورد انسانی میان افرا نیست و مردم با هم روز بروز غریبه تر می شوند. شاید تجربه کرده اید که به مهمانی بروید و ببینید که همه حاضران بجای توجه به گردهم آیی در این مهمانی سرشان در موبایلشان است و گویی "سر در ابر " دارند. به نظر می رسد روانشناسان ، آموزکاران و جامعه شناسان باید راه حلی را برای افزایش روابط انسانی در برابر روابط مجازی ایجاد نمایند.

اگر سری به مترو یا اتوبوس بزنید ، یا اگر در خانواده به اعضای آن دقت کنید متوجه خواهید شد که “اینترنت همراه” جای روابط خانوادگی و اجتماعی را پر کرده است. انسانها درون مترو بی توجه به یکدیگرند و فقط به شبکه های اجتماعی توجه دارند. دیگر خبری از برخورد انسانی میان افرا نیست و مردم با هم روز بروز غریبه تر می شوند. شاید تجربه کرده اید که به مهمانی بروید و ببینید که همه حاضران بجای توجه به گردهم آیی در این مهمانی سرشان در موبایلشان است و گویی “سر در ابر ” دارند.
به نظر می رسد روانشناسان ، آموزکاران و جامعه شناسان باید راه حلی را برای افزایش روابط انسانی در برابر روابط مجازی ایجاد نمایند.

اینترنت همراه ،بلای انسانیت

اگر سری به مترو یا اتوبوس بزنید ، یا اگر در خانواده به اعضای آن دقت کنید متوجه خواهید شد که “اینترنت همراه” جای روابط خانوادگی و اجتماعی را پر کرده است. انسانها درون مترو بی توجه به یکدیگرند و فقط به شبکه های اجتماعی توجه دارند. دیگر خبری از برخورد انسانی میان افرا نیست و مردم با هم روز بروز غریبه تر می شوند. شاید تجربه کرده اید که به مهمانی بروید و ببینید که همه حاضران بجای توجه به گردهم آیی در این مهمانی سرشان در موبایلشان است و گویی “سر در ابر ” دارند.

به نظر می رسد روانشناسان ، آموزکاران و جامعه شناسان باید راه حلی را برای افزایش روابط انسانی در برابر روابط مجازی ایجاد نمایند.

امروزه براحتی می توان خانواده ها را در خطر حذف انسانیت و روابط انسانی دید. شاید آنها که مسن تر هستند بهتر این موضوع را درک کنند که “روابط گرم انسانی” گذشته دیگر وجود ندارد و اعضای خانواده اگرچه در زیر یک سقفند ولی توجهی به یکدیگر ندارند و توجه شان تنها به فضای مجازی است. پدیده ای را که فیلمهایی مانند “ماتریکس” پیش گویی کرده بوند به وقوع پیوسته است ، هرچند ابعاد و خطرات آن هنوز آشکار نیست.

دریای وب آرامتر از همیشه

روزگاری که وب آمد چندان دور نیست. همه خوشحال بودیم که براحتی می توانیم کتابهای نایاب را بیابیم و به مطالب مختلف از دانش و تاریخ و غیره بپردازیم. وب هنوز هم همان وب است ولی ما دیگر آن انسانهای جستجوگر نیستیم و بجای توجه به دریای بیکران وب خود را با فضای مجازی و اخبار و شایعات آن مشغول نموده ایم. چیزی که تنها سرگمی است و البته باعث سردرگمی انسانها و نوعی ازکارافتادگی و بازنشستگی زودرس برای نسل حاصر شده است! امروزه بجای حضور فیزیکی انسانها در بارها و قهوه خانه ها با پدیده “مجازی” آن رویرو هستیم. طبیعی است که این فضای مجازی پر است از دروغ و فریب و ما هم شیفته آن شده ایم ، اما زندگی واقعی ماست که سرنوشت ما را تعیین می نماید و نه زندگی مجازی مان. هر قدر هم که در دنیای مجازی جذاب و موفق باشیم ، زندگی واقعی ماست که سعادت و یا فلاکت ما را رقم می زند.

مایک زاکر برگ مدیر و مبتکر فیس بو پس از پیروزی ترامپ که بر خلاف جریان روزنامه ها و بیشتر رسانه های سنتی امریکا اتفاق افتاد در اظهار نظری شتابزده و منفعل سعی کرد تأثیر فیس بوک را در این پیروزی اندک نشان دهد. او البته اعتراف نمود که فیس بوک باید رویکردش را طوری تغییر دهد که "اخبار درست " به کاربرانش برسد . چیزی که در گفته آسان است ولی برای اجرای آن ربات پیش پا افتاده و پولساز فیس بوک باید زیر و رو شود . نگارنده البته بعید می داند که فیس بوک بتواند روباتی جدید با قابلیت نمایش اخبار درست طاحی نماید چرا که حتی خود انسانها هم در قضاوت درباره اخبار و درستی آنها با هم اختلاف دارند چه برسد به روبات فیس بوک!

مایک زاکر برگ مدیر و مبتکر فیس بوک پس از پیروزی ترامپ که بر خلاف جریان روزنامه ها و بیشتر رسانه های سنتی امریکا اتفاق افتاد در اظهار نظری شتابزده و منفعل سعی کرد تأثیر فیس بوک را در این پیروزی اندک نشان دهد.
او البته اعتراف نمود که فیس بوک باید رویکردش را طوری تغییر دهد که “اخبار درست ” به کاربرانش برسد . چیزی که در گفته آسان است ولی برای اجرای آن ربات پیش پا افتاده و پولساز فیس بوک باید زیر و رو شود . نگارنده البته بعید می داند که فیس بوک بتواند روباتی جدید با قابلیت نمایش اخبار درست طاحی نماید چرا که حتی خود انسانها هم در قضاوت درباره اخبار و درستی آنها با هم اختلاف دارند چه برسد به روبات فیس بوک!

هراس مایک زاکر برگ از فیس بوک پس از انتخاب ترامپ

مایک زاکر برگ مدیر و مبتکر فیس بوک پس از پیروزی ترامپ که بر خلاف جریان روزنامه ها و بیشتر رسانه های سنتی امریکا اتفاق افتاد در اظهار نظری  شتابزده و منفعل سعی کرد تأثیر فیس بوک را در این پیروزی اندک نشان دهد.

او البته اعتراف نمود که فیس بوک باید رویکردش را طوری تغییر دهد که “اخبار درست ” به کاربرانش برسد . چیزی که در گفته آسان است ولی برای اجرای آن ربات پیش پا افتاده و پولساز فیس بوک باید زیر و رو شود . نگارنده البته بعید می داند که فیس بوک بتواند روباتی جدید با قابلیت نمایش اخبار درست طراحی نماید چرا که حتی خود انسانها هم در قضاوت درباره اخبار و درستی آنها با هم اختلاف دارند چه برسد به روبات فیس بوک!

 

  • jendehhaye rousi

    Pro-Russian Marxists in Iran are in shock and everyday say something different about Trump, USA, and are quiet about Russia , zhi zhek Gonadi Zoganov and Putin.

    http://www.pyknet.net/1395/05aban/27/page/trump.php
    گنادی زوگانف:

    “ترامپ”

    فرصتی هم برای امریکا و هم جهان

    سایت حزب کمونیست روسیه – آزاده اسفندیاری
    ————————————————————–
    این جان حقیقت در مورد چپ های ضد میهن ایرانی است . ببینید رهبر حزب کمونیست روسیه چه گونه ناسیونالیست بی شرمی است که روسیه را با همه سیاست های امپریالیستی – نو لیبرالیستی -کاپیتالیستی مافیایی – پوتینیستی می پرستد . اما چپ های ایرانی که خایه های هر رهبر روسی را از استالین تا پوتین تا بیخ حلق فرو میبرند بی شرمانه حتا در مورد این اظهارات بی شرمانه رهبر حزب مادر سکوت کرده و مزخرفات سر هم میکنند و هر روز یک قری می آیند در مورد امریکا و ترکیه .
    این رهبر بی شرم کمونیست از قذافی جلاد چون یک رهبر انسان دوست دموکرات و آزادیخواه نام میبرد ! فقط برای اینکه به روس ها کون میداد. مثل اسد ، مثل صدام ، مثل همه جلادان کمونیست دیگر .
    حالا چامسکی و اسلاو ژی ژک و هر مادر جنده مارکسیست سابق و اصلاح شده و اصلاح طلب و رفرمیست دیگری هر چی بگه مزخرفه . مثل مزخرفات اصلاح طلبان سبزهای روسی ، ملی مضحکیست های مارکسیست اسلامی خط امام روسی و نو اندیشان دینی که هر چه در مورد اسلام رحمانی میگویند مزخرف است . یعنی واقیت غیر قبل انکار این است که روس ها بقیه مردم جهان را برای گاییدن مفتی و غارت می خواهند . چه مارکسیست باشند چه تزاریست ، چه پوتینیست . همه احزاب چپ ایرانی به روس ها کون میدهند. قبلا هم میداده اند . حالا بازی راه انداخته اند که چرا مردم شعار ضد اسد میدهند و ضد تروریست های لبنانی و ضد امپریالیسم روسی و به نفع کورش . این مادر قهبه های روس گاییده میگویند به نفع پوتین و اسد و قذافی و استالین اگر شعار دهی ایرادی ندارد آمد اگر برای یک ایرانی خالص مثل کورش شعار دهی ناسیونالیسم است .
    یک بازیگر مسخره هم آمده به نام مزدک بامدادن تنور گرم میکند بدن اینکه بگوید همه شما مارکسیست ها جاسوس و دست نشانده و فاحشه ها هستید و اصلا بحث اندکی انحراف نیست . او هم در میان همه سر و صدا ها باز از چپ دفاع میکند و مثل روشنفکران دینی میخواهد بگوید حکومت دین به شکل بهتری هم هست . بابا دست بردارید . حکومت دین همین عربستان و ج ا و داعش است . حکومت سوسیالیستی هم همین استالین و مائو و پول پت و اسد است . آدمکشی و جنایت و غارتگری . حالا یک کس خلی تو ایران آوردند از همه کس کش تر این وسط معرکه گرفته لیبرال و نئو لیبرال و کورش و خاتمی و ترکیه و ترامپ و اوباما را به هم گره میزنه بدون اینکه شرم کنه از این همه جنایت از روسیه و شوروی و مارکسیست های روسی و رفقای ژیژک و چامسکی و … گز را به شقیق ربط میده که ج ا را در خط امام روسی حفظ کنه .
    اسمش را هم گذاشته سوسیالیست نو مکتب فرانکفورت !!! اخه مادر جنده تخم آخوند روسی تو از فرانکفورت چی میدونی ؟ وقتی فدایی سیاه کل ۴ تا ژاندارم بد بخت را در جنگل ترور کرد تا امپریالیسم را سرنگون کند . تو اول اون مادر قهبه های روسی را تحلیل و انتقاد کن بعد از خایه امریکا آویزان شو . یک جاسوس مزدور روسی دیگر هم به نام توکلی آمده از آنطرف شیرجه زده که من تا جاهایی موافقم اما !!!! اخبار روز هم که سا زمان امنیت ج ا آنرا میگردا ند ( بخش توده ای امنیتی ) گیج و منگ کیر و کس و کون را با هم قاطی کرده همینجوری میخوره . همه تون کس کش روسی هستید و نه چیز دیگر . این سیاه بازی را بگذارید کنار . این جوجه آخوند های روسی را هم خر نکنید که خیال کنند امریکا سقوط میکند و ج ا سقط شده میماند . به مردم اگر رحم نمیکنید به خودتان رحم کنید . پوتین شما را به جندگی به هر کسی خواهد فروخت همان گونه که دیگر جنایت کاران روس زنان و مردان شما را به رضا شاه و انگلیس و امریکا فروختند . شما به مصدق و به شاه و هر کس دیگری که دم از مملکت و میهن زد خیانت کردید برای خدمت به روسیه و جز کیر خر روسی چیزی گیرتان نیامد . اقلا مثل زیبا کلام که مثل خود شما است مردانگی نشان دهید و بگویید باید پرچم روسیه و سوریه و ج ا ایران را لگد مال کرد اگر بنا بر مخالفت با ظلم باشد !!! همین

  • فرارو، میکائیل جلالی

    پوتین خطرناکتر از ترامپ
    تقریبا
    شکی وجود ندارد که ترامپ خیلی از وعده‌های را که در دوران انتخابات مطرح
    کرده‌است، عملی نمی‌‏کند و در همین مسیر احتمالا برجام را به یک باره پاره
    نمی‌کند. اما با توجه به تاکیدات قبلیش روی ادعای حمایت ایران از تروریسم و
    وجود مشاوران دست راستی افراطی مثل باب کروکر،‌ رودی جولیانی، ولید فارس،
    جان بولتون، نیوت گینگریج و جان پنس کم‏ کم با اظهارات تنش‏‌زا و اقدامات
    تحریمی در سایر حوزه‌‏ها مثلا تحریم‏های حقوق بشری و موشکی مختلف دالان
    کوچکی را که در دوره اوباما بین تهران و واشنگتن باز شده بود٬ تاریک و
    تنگ‏تر و در نهایت خواهد بست. وجود این دالان امید چندانی برای عادی سازی
    روابط تهران و واشنگتن در کوتاه مدت یا حتی میان مدت به وجود نمی‌‏آورد،
    اما سازوکاری ضروری برای رایزنی‏ها مورد نیاز اجرای برجام به شمار
    می‌آمد؛ برجامی که به واسطه پیچیدگی های به شدت فنی و سیاسی آن نیاز به
    تعامل مداوم دارد. بنابراین حتی در صورتی که این برجام کم‌جان پاره نشود یا
    به آتش کشیده نشود، در نهایت به واسطه تضعیف این سازوکار تعاملی زیر بار
    افزایش مشکلات ناشی از آن پیچیدگی‏های از نفس و رمق افتاده و به انجماد
    کامل می‏رسد.

    فروش ایران روی میز پوتین
    اما
    حتی اگر فرض کنیم که ترامپ چنان که در اولین سخنرانی بعد از صحبت از تلاش
    برای گسترش صلح و دنبال نکردن افزایش تنش کرد، برجام را به همین شکلی که
    هست اجرا کند و مشاوران ایران ‏ستیز او به یکبار با استقرار در واشنگتن به
    تعدیل اساسی مواضع خود دست بزنند، روس‏‌ها و چینی‏‌ها این اجازه را به وی
    نخواهند داد. روس‌‏ها تحت شرایط تحریم‌های اقتصادی اروپا و امریکا ناشی از
    جنگ در اوکراین و اشغال شبه جزیره کریمه و الحاق آن به خاک خود تحت فشار
    هستند و هم‌زمان با جابجایی نیروها در مرزهای خود با اروپای شرقی برای ناتو
    چنگ و دندان نشان می‏‌دهند. آن‌ها همچنین با ورود به صحنه سوریه و انتقال
    تعداد زیادی از ناوگان دریایی و هوایی خود نفوذ نظامی خود به مدیترانه را
    افزایش داده‌اند که البته این خرج زیادی را بر گرده آن‌ها تحمیل کرده است و
    طبعا به دنبال کاهش این هزینه و فشار هستند.

    http://fararu.com/fa/news/295723/