در پاسخ به ایرانیانی که زندگانی افغان های بی دفاع را به آتش کشیدند: انسانم آرزوست… ۱۲۹

به گزارش رادیو کوچه؛ روز یک‌شنبه، یکُم ژوئیه، مقام‌های دولت افغانستان اعلام کردند که در پی کشته شدن یک شهروند ایرانی در استان یزد، خانه‌های مهاجران افغان در این استان هدف حمله قرار گرفته و شرایط زندگی برای آن‌ها سخت شده است.

به گزارش دویچه‌وله، این در حالی است که سفارت جمهوری اسلامی در افغانستان وقوع این حادثه در روزهای گذشته را تایید کرد. محمد دهقانی، سخنگوی سفارت جمهوری اسلامی در کابل گفت که دو مهاجر غیرقانونی افغان در شهر یزد به یک دختر هجده ساله ایرانی تجاوز کرده و سپس این دختر را به قتل رسانده‌ اند. او گفت مردم یزد از این موضوع خشمگین شدند و واکنش عمومی نشان دادند.

دهقانی افزود: «جسد این دختر خانم هجده ساله در چاه خانه این دو نفر از اتباع افغان پیدا شده است و پلیس آن‌ها را دستگیر کرده است که طبیعتن بر اساس قانون و مقررات جمهوری اسلامی ایران برخورد خواهد شد. وزارت خارجه افغانستان تایید می‌کند که در پی این حادثه، وضعیت زندگی افغان‌ ها در استان یزد نا آرام شده است.

در این ویدیو خانه و زندگی به آتش کشیده شده افغان های بی پناه به دست مردم غیور! یزد را مشاهده می کنید که واقعن مایه شرمندگی و خجالت است.

اما وزارت خارجه افغانستان می گوید هنوز مشخص نشده است که افراد متهم به تجاوز و قتل، شهروندان افغان هستند. فرامرز تمنا گفت: «انتظار داریم که قبل از این که مراحل حقوقی قضیه طی شود و هویت اصلی متهم و مجرم شناخته شود، مقام‌های ایران از هرگونه قضاوت زودهنگام در خصوص تعیین هویت این شخص که به افغانستان منتسب ساخته‌ اند، خودداری کنند». این حادثه در حالی در یزد روی داده که اقامت افغا ن‌ها در آن از سوی دولت جمهوری اسلامی ممنوع اعلام شده است.

به راستی مایه شرمندگی و خجالت است که تمام غیرت، شرافت، میهن دوستی و تعصب هم وطنان یزدی مان در به آتش کشیدن خانه و  زندگی افغان هایی که از سر بی دفاعی و درماندگی به ایران ویران ما پناه آورده اند، خلاصه می شود. پرسش اینجاست که این مردم غیور و دلاور که زورشان فقط به افغان های بینوا می رسد، با قاتلین سهراب ها و ندا های مان چه کردند؟

آیا مردم میهن پرست، مبارز و آزادی خواه! یزد از آنچه که بر ترانه موسوی گذشت خبر ندارند؟ ترانه موسوی را به جرم راه رفتن در خیابان گرفتند، به زندان انداخته و آنقدر به وی تجاوز کردند که دچار جراحات شدید بر روی آلت تناسلی اش شد و سپس جسدش را سوزاندند.!

آن دسته از مردم قهرمان یزد که به خانه افغان های درمانده حمله کرده و دار و ندارشان را به آتش کشیدند، هنگامی که ترانه زجه می زد و به مزدوران سیاه قلب رژیم التماس می کرد که رهایش کنند، غیرت نداشتند؟ شرف نداشتند؟ ناموس و انسان دوستی را نمی شناختند؟

فرتور جاوید نام " ندا آقا سلطان " را نشان می دهد که دست مزدوران رژیم که از سر شوم بختی ما مردمان فلک زده، ایرانی نیز می باشند در خیابان و در روز روشن و جلوی چشم هزاران هزار ایرانی به قتل رسید. به راستی مردم ایران با قاتل ندا و یا سهراب و یا کیارش و شبنم و امیر ها چه کردند؟ آیا خانه و زندگی آنان را به آتش کشیدند؟

فرتور جاوید نام " ندا آقا سلطان " را نشان می دهد که دست مزدوران رژیم که از سر شوم بختی ما مردمان فلک زده، ایرانی نیز می باشند در خیابان و در روز روشن و جلوی چشم هزاران هزار ایرانی به قتل رسید. به راستی مردم ایران با قاتل ندا و یا سهراب و یا کیارش و شبنم و امیر ها چه کردند؟ آیا خانه و زندگی آنان را به آتش کشیدند؟

چگونه است که به هنگام نجاوز بسیجیان و حزب اللهی ها و مزدوران رژیم به دختران و پسران آزادی خواه ایرانی در سلول های تنگ و تاریک زندان ها، صدای اعتراض مردم غیور ایران به گوش نمی رسد و اقدام به کمترین حمله ای، یورشی و یا ابراز خشونتی نسبت به مأموران رژیم نمی کنند اما همینکه دو افغانی به یک دختر ایرانی تجاوز می کنند، رگ غیرت ملت بیرون زده و خانه و زندگی تمامی افغان های ساکن آن منطقه را به آتش می کشند؟

این غیرت و تعصب بر روی فرزندان میهن، به هنگام قتل محمد ها و صانع ها و فرزاد ها و کیارش ها به دست ایرانیان خیانت پیشه و مزدور که کمر به خدمت ولایت بسته اند، کجا ناپدید می شود؟ آیا این مردم همان مردمانی هستند که کتک خوردن و لگد مال شدن دختران این سرزمین به دلیل نوع پوشش شان به دست نیروهای گشت ارشاد را مشاهده کرده و به جای حمله به مأمورین با گوشی های موبایل شان مشغول فیلم برداری می شوند؟

و اگر نه، پس چه تفاوتی میان تجاوز یک افغانی به دختر بیگناه ایرانی با تجاوز و توهین و کشتار فرزندان میهن به دست ایرانیان در خدمت خامنه ای وجود دارد؟ آیا تجاوز مأمور سپاه و بسیج به دختران ایرانی حلال و تجاوز افغانی به دختر ایرانی حرام است؟ این آتش ها و چماق ها و سنگ و کلوخ ها، هنگامی که در خیابان ها به جوانان ایرانی گلوله شلیک می کردند، در کدام دخمه ای پنهان شده بودند؟

نکته دیگر اینکه دو افغانی به یک دختر بیگناه تجاوز کرده و وی را به قتل رسانده اند؛ آیا تاوان جنایت، حماقت و قصاوت قلبی آن دو نفر نادان را باید تمامی جامعه افغانی ساکن ایران بدهند؟ مگر نه اینکه هر کسی مسئول گفتار، کردار و پندار خویش است؟ چگونه می توان یک ملت را به دلیل خطای یک گروه از آنان به باد کتک و فحش و تحقیر گرفت؟ به راستی که از دیو و دَد ملولم و انسانم آرزوست…

  • ali

    شما از کجا میدانید که این عمل خودجوش توسط مردم یزد انجام شده است؟؟؟؟
    همینجوری
    یه مقاله بی‌ پایه و اساس توی بالاترین پست می‌کنید بدون اینکه کوچکترین
    تحقیق و یا اطلاعی در مورد موضوع و شرایط کنونی سیاست داشته باشید!!!       

    • Musiclove538

       doostan aziz be in video negah konid va khodetoon gezavat konid http://youtu.be/luB8CLaror8

      • Musiclove538

        !!!! in heyvanate afi aslan ghabele etemad nistan

        • Musiclove538

           afghanha hame jaye jahan ashghal mahsob mishavan in video az italy hast va videohaye zyadi az sayere jahan az jomle yunan lotfan tavajoh konid !! http://youtu.be/xTB9sIk0pgM

          • Musiclove538

             in ham az afghan ha dar yunan hatman dalily vojod dare hame ja hamin vaziat ro daran !!! va agar dar in video ha deghat konid har ja jam mishan onja ro be kesafat mikeshan be ghole doostemon nasle sokhte mardomi ke khodeshon be khodeshon arzesh ghael nistan:    // http://youtu.be/Fb1IFERbVss

          • نسل سوخته

            ای کاش این ویدئوها را زودتر آپلود میکردید شاید بعضی ها از رو یروند.
            اما همین الان هم خیلی موثر است.پاینده باشید.

      • نسل سوخته

        وای وای وای وای بر ما.
        دارم آتیش میگیرم این ویدئو من رو داغون کرد.
        چرا ما ایرانیا اینقدر بدبخت شدیم.آخــــــــــــــه چــــــــــــــــــــرا؟
        واقعا نمیدونم چی بگم.
        هم میهن گرامی بخاطر این ویدئو از شما ممنونم.واقعا ممنوم.درود بر شما افسوس که خائنین در کشور ما اونقدر بی احساس و نادان هستند که دلشون برای خانه سوخته یک افغانی آتش میگیرد اما ذره ای به اشکها و رنجهای هموطنانشان اهمیت نمیدند.

        ننگ بر خائنین و نادانها.

        • Musiclove538

           dooste ba savade man nasle soukhte!!!! ba in video mikhastam  neshan bedam zate afghani ro va natije etemad be in jamate moghol va froo tan ro !!! khak ba sare irani ke be in afiha zan dade albate tedashoon angosht shomare !!!
           

          • نسل سوخته

            ویدئو واقعا تاسف بار و در عین حال تاثیر گزار بود.
            اما کو گوش شنوا.
            فردا یه افغانی تو ایرا پشه نیشش بزنه دوباره یه مغاله نوشته میشه و دوباره یک جماعتی همین حرفهای توی این صفحه رو میزنن.
            موفق باشید.

  • Kaveh

    جناب آقای سیروس پارسا من برای شما احترام زیادی قائلم ومقالات شما را مطالعه می کنم وبا اصول نژادپرستی ازهرنوع وشکلی مخالفم.ازشماسئوالی دارم واینکه تاکی مردم ایران که خودگرفتارهزاران مشکل ریزودرشت هستندبایدحضورمهاجران ۵میلیونی افغانی که ازسال۱۳۵۷تاکنون به هرعنوان درایران هستندراتحمل کنند؟مردمی که خودتاکنون نتوانسته اندبه حداقلهای یک زندگی معمولی برسندچطورمی توانندمیهمانانساله ۳۴خودراتا زمان نامعلوم تحمل کنند؟اگرسری به آمارجنایات اتفاف افتاده وورودموادمخدروترویج خشونت وتجاوزبه پسران وئختران وزنان ایرانکه ازناحیه مهاجران افغانی صورت گرفته بزنیم به رقم نه چندان جالبی میرسیم پس شایسته تراست با ناپسندخواندن عمل زشت تجاوزوقتل یک دخترایرانی که یکی ازهزاران جنایت صورت گرفته ازسوی مهاجران افغانی خواهان آن باشیم که چه زمانی این مهاجران ومیهمانان نه چندان سپاسگزاروقدرنشناس باشیم.من۲سال بصورت ماموریت اداری درافغانستان بودم بسیاری ازمردم این کشوربا لحنی توهین آمیزبا ما که میهانان آنان بودیم برخوردمی کردندحالابنا برهردلیلی.پس کمی قضاوت بخردانه وبجا داشته باشیدوکمی وطن پرست باشید.آب به آسیاب همسایه ناسپاس که برای ما ایرانیان کم مشکل ایجادنکرده اندخوب است.امیدوارم این نوشتارمن رابه حساب جانبداری ازعمل ناپسندبرخی ازنابخردان وکوته فکران که اقدام به حمله به مهاجران افغانی وسوزندان منازل آنان درمحله کشتارگاه شهریزدنموده اندنگذارید. 

    • Myhman

       شما سری به آمار جنایات سپاه و بسیج و بقیه ارازل و اوباش بزنید و با آمار
      جنایات افاغنه مقایسه کنید. حتی راه دور نرویم و سری به آمار جرم و جنایات
      در ایران بزنید و خود بین آمار جرائم افاغنه و ایرانیان مقایسه کنید.

      دوست عزیز، در روزهای تظاهرات یک جوان محصل را از پشت میز و صندلی مدرسه
      بیرون کشیدند  و در دخمه های نیروی انتظامی به وی تجاوز کردند، انهم بدست
      پلیسی که خود باید حافظ مال و جان و نمود مردم باشد! آنوقت شما روی خود را
      از این همه نابسامانی گرفته ای و مثل کبک سر در برف کرده ای و جنایات
      افغانها به چشمت میاید.

      اما حرف این نیست. صحبت اینست که چرا جماعتی ارازل و اوباش باید اجرای
      قانون و عدالت را به دست بگیرند تا مثلا تقاص تجاوز به یک دختر یزدی را از
      تمامی افاغنه ساکن در یزد گرفت و تر و خشک را با هم سوزاند. و الا مگر کسی
      با تنبیه خاطی و متجاوز مخالف است؟ این جماعت چرا برای صدور دختران ایران
      به امارات و کشورهای عربی غیرتشان جریحه دار نشد؟

      از ان گذشته مهمان نوازی شما در حق افغانها چه بوده است. تاکنون از آنها
      مثل برده کار کشیده اید و کمترین امکانی برای تحصیل و رشد و موفقیت در
      اختیارشان نگذاشته اید. هرگاه هم که فاجعه ای مثل همین تجاوز به دختر یزدی
      پیش میاید، اولین قربانیان همین افاغنه هستند. آخر اگر قرار باشد که بابت
      دو افغانی خاطی با تمامی افاغنه چنین کرد، که پس با ما ایرانیان باید چه
      کنند که سفیرمان در برزیل مشغول انگشت رساندن به دختران نوجوان برزیلی بود،
      انهم در یک استخر مختلط، تا لابد معنای “تفاوت فرهنگی ” را به اهل دیار
      کفر نشان دهد؟ آخر دیگر چطور ما میتوانیم سرمان را بالا بگیرویم و به افکار
      عمومی جهان بگوییم که مردم ایران را با مشتی جنایتکار حاکم بر ایران یکی
      نگیرید؟ شرم بر تمام کسانی که این جنایت را انجام دادند یا آنرا توجیه میکنند. 

      • نسل سوخته

        ۱-آقا ما مهمان ناخوانده نخوایم کی رو باید ببینیم.
        ۲-افغانی که به صورت غیر مجاز وارد شده حق تحصیل میخواد کجای دنیا به اشخاصی که غیر مجاز وارد کشورشون میشن حق تحصیل میدن.
        ۳-اونایی که مجاز وارد ایران شدن حق تحصیل دارن من هم توی دانشگاه افغانمی دیدم هم توی مدرسه دوستانم.
        ۴-گور بابای اراذل اوباش.حالا چون اون حرومزاده ها ایرانیا رو میکشن بگیم عیب نداره اونها بکشن افغنیا هم بکشن چون کمتر میکشن عیب نداره.
        ۵-کار مردم یزد از روی تعصب و واقعا قابل شماتت است 
        ۶-کس ننه هرچی آخونده که ناموس ایرانی رو حراج میکنه.
        ۷-شخص بنده اگر یک متجاوز افغانی رو ببینم با رضایت کامل و از سر شوق خودم دل و رودش رو بیرون میکشم.
        این کار رو همه باید بکنن.(نه فقط افغانی حتی اون بی پدر و مادرایی که ظاهرا ایرانین اما هموطناشونو تکه تکه میکنن)
        ۸-میگی مثل برده کار کشیدیم(میخوای افغانی کمه ایران میاد ازش کار نکشیم قربون صدقش هم بریم حقوق بیشتر هم بهش بدیم کار فرد ایرانیم بهش بدیم تا آب تو دلشون تکون نخوره.
        ۹-افغانی که میاد ایران تخصص که نداره فقط میتونه حمالی کنه اگر خیلی فنی و هنرمند باشه کفش واکس میزنه.
        میخوای به افغنیه کارگر ۴۰ برابر کارگر ایرانی حقوق بدیم؟؟؟؟!!!!!!!
        ۱۰-جدیدا میبینم با هر افغانی که حرف میزنم میگه خوب بود اون دیپلمات که به دختر بچه برزیلی تعرض کرد اونها همه ایرانیان رو مجازات کنن!!!!!
        کس ننه اون دیپلمات کس خواهرش.
        برزیل و برزیلیا اگر عرضه داشتن همون جا خواهر مادرشو میگاییدن.
        اما مقایسه انگشت کردن با تجاوز و سربریدن واقعا احمقانه نیست؟آیا این قیاس مع الفارق نیست؟
        بازهم میگم کار افراطی مردم یزد واقعا وحشتناکه اما شرم بر کسانی که وقتی جنایتی از افاغنه در ایران میبینند سکوت میکنند و اگر بر عکسش اتفاق افتد نعره هایشان سر به فلک میزند.آنها یک مشت خود فروخته و جو گیر بیشتر نیستند.

        زنده باد وطن پرستان ایرانی از هر شهر و نژاد و زبانی.

        • Javad Mahdi

          چرا پس هیچ کس از افغانهایی که در جنگ ایران و عراق شهید شدند حرفی نمی زند ؟ ووووووووووووووو…………… ههههااااااا 🙁

          • نسل سوخته

            تو راجع بهشون بگو تعدادشون رو بگو اسمشون رو بگو دلیل شرکت در جنگشون رو بگو.بگو تا ما هم روشن بشیم من واقعا در این مورد اطلاعاتی ندارم اما خوشحال میشم شما من رو آگاه کنی.

          • Kaveh

            کی گفته افغانهادرجنگ باعراق شرکت داشته اند؟این یک دروغ تاریخی است.اگرشمادلتان برای افغانها میسوزدمیتوانی بری ودرافغانستان شهیدشوی.

          • Tehrani

            dae zamane jange iran va aragh afghanestan ham dar hale jang ba roosha bood mishe tozih bedin ina bejaye jangidan baraye keshvareshoon ba roosha chera baraye ma bar aleyhe araghi ha jangidan?

          • Musiclove538

             shaer nadashtim ke peidash shod aghaye javad mahdi  in koso shera chie migi !!!afghani va jange tahmili to jvadi ya majid ???

        • Myhman

          “-شخص بنده اگر یک متجاوز افغانی رو ببینم با رضایت کامل و از سر شوق خودم دل و رودش رو بیرون میکشم.”

          پس آدم متمدنی نیستی بلکه مثل همان آنها وحشی و خونخواری. اگر آدم متمدن بودی، اجرای قانون را به پلیس و دادگاه میسپردی.

          “میگی مثل برده کار کشیدیم(میخوای افغانی کمه ایران میاد ازش کار نکشیم
          قربون صدقش هم بریم حقوق بیشتر هم بهش بدیم کار فرد ایرانیم بهش بدیم تا آب
          تو دلشون تکون نخوره.”

          نه لازم نیست که قربون صدقه اش بری. اولا پولی را که سازمان ملل بابت اینها
          میده بجای اینکه توی حلقوم ملا بریزی، بده دست خودشون. از ان گذشته،
          منصفانه و به اندازه کارگر ایرانی بهش مزد بده. چرا ازش سو استفاده میکنی و
          بیگاری میکشی؟

          “افغانی که میاد ایران تخصص که نداره فقط میتونه حمالی کنه اگر خیلی فنی و هنرمند باشه کفش واکس میزنه.
          میخوای به افغنیه کارگر ۴۰ برابر کارگر ایرانی حقوق بدیم؟؟”

          نه نمیخواهد ۴۰ براربر کارگر ایرانی بهش پول بدی. به همان اندازه کارگر
          ایرانی بهش پول بده و همان حق و حقوقی را که برای کارگر ایرانی به رسمیت
          میشناسی، برای کارگر افغانی هم به رسمیت بشناس. نه ازش بیگاری بکش، نه به
          محل زندگی و خانه اش حمله کن. تو از افغانی با هر درجه تحصیلی که باشه،
          بیشتر از حداکثر یک واکسی، کاری بهش نمیدی. انتظار داری که دکتر و مهندس
          برایت بفرستند؟  من افغانی را در مشهد دیدم که مهندس الکترونیک بود و مشغول
          کار سرایداری بود. با چنین وضعیتی منتظری که دکتر و مهندس های افغانی
          براتون سر و دست بشکنند؟

          “-جدیدا میبینم با هر افغانی که حرف میزنم میگه خوب بود اون دیپلمات که به
          دختر بچه برزیلی تعرض کرد اونها همه ایرانیان رو مجازات کنن!!!!!
          کس ننه اون دیپلمات کس خواهرش.
          برزیل و برزیلیا اگر عرضه داشتن همون جا خواهر مادرشو میگاییدن.”

          ان افغانی هم مثل همان ارازل و اوباش یزد میماند. تو هم که این حرف را
          تایید میکنی با ان افغانی هایی که ازشان تعریف میکنی و با ان ارازل و
          اوباشی که خانه های افاغنه را مورد حمله قرار دادند فرقی نداری. من نمیفهمم
          کجای این حرف سخت است. ما چیزی به اسم مجازات دسته جمعی نداریم. مجازات
          فردی است و صرفا هم فرد خطی باید مجازات بشه. این کار هم باید بدست قانون و
          پلیس انجام بشه نه بدست عوام الناس.این حمله به خانه مهاجرین افغانی جرم
          است. و در هر جای دنیا که بود، این ارازل و اوباش با زندان و بازداشت و
          مجازات های دیگر پاسخ میگرفتند. بهانه این حمله هم بقدری مسخره است که
          انگیزه های نژادی در ان پیداست. اصلا هیچ جایی برای توجیه ندارد.
          مردم برزیل مردم متمدنی بودند که اجازه دادند پلیس دخالت کند، بجای آنکه
          خود دست به مجازات ان دیپلمات خاطی بزنند. اسم این بی عرضگی نیست، بلکه
          انسانیت و تمدن است.

          “اما مقایسه انگشت کردن با تجاوز و سربریدن واقعا احمقانه نیست؟آیا این قیاس مع الفارق نیست؟”

          تشخیص این اختلاف بین سربریدن و انگشت کردن و اختلاف بین مجازات آنها با من
          و تو و عوام الناس نیست. بلکه با قاضی و دادگاه است. مجازات، کار دستگاه
          های قانونی است و نه کار مردم عادی کوچه و بازار.

          “بازهم میگم کار افراطی مردم یزد واقعا وحشتناکه اما شرم بر کسانی که وقتی
          جنایتی از افاغنه در ایران میبینند سکوت میکنند و اگر بر عکسش اتفاق افتد
          نعره هایشان سر به فلک میزند.آنها یک مشت خود فروخته و جو گیر بیشتر
          نیستند.”
          چرا هوچی گری میکنی. چه کسی نسبت به جنایات افغانها سکوت کرده. کسی با
          مجازات خاطیان مخالف نیست. حرف سر اینست که این کار، کار مردم عادی نیست،
          بلکه کار دادگاه ها و دستگاه عدالت و دادگستری است. اما شرم بر آنانی که
          تجاوز به ترانه موسوی و هزاران جوان دیگر را میبینند و دم بر نمی آورند،
          اما یکباره وقتی پای افاغنه به میان میاید، ناموس پرست میشوند. شرم بر
          مزرورین و دروغ گویانی که در مورد تجاوز به زهرا کاظمی سکوت کردند و یادشان
          نبود که این خواهر و ناموسشان است اما پای افغانیها که وسط میاید، یکباره
          یادشان میفتد که باید از نوامیسشان دفاع کنند! هزار هزار از زنان و
          دخترانشان را آقاها و آقازاده به دبی برای فاحشگی میفرستند و دم نمیزنند که
          هیچ، حتی برای رفتن به دبی سر و دست میشکنند، انهم کشوری که ادعاهای ارضی
          به خاک ایران دارد، اما یکباره برای افغانیها غیرتی میشوند! راستی بابت
          صدور دختران ایرانی به دبی برای فاحشگی، خانه چند تا از آقا زاده ها را آتش
          زدید؟ بابت تجاوز به زنان و دختران ایرانی در دخمه های سپاه و بسیج، به
          چند پایگاه بسیجی و سپاهی حمله کردید؟ آخر بوی گند نژاد پرستی از فرسخها
          دورتر قابل استشمام است. با پناه گرفتن پشت ادعاهای ناموس پرستی، فکر
          میکنید چه کسی را فریب میدهید؟  

          “زنده باد وطن پرستان ایرانی از هر شهر و نژاد و زبانی”
          شما بنظر میرسد که وطن دوستی و وطن پرستی را با فاشیسم و نژاد پرستی اشتباه
          گرفته اید. نژادپرستی هیچ ارتباطی به وطن پرستی ندارد. شما اگر وطن پرست
          تشریف دارید، لطفا از این به بعد اقلا دیگر برای ویزای دبی و سرمایه گذاری
          در کشوری که ادعاهای ارضی نسبت به ایران دارد، سر و دست نشکنید. اگر خیلی
          وطن پرست هستید، اقلا دیگر برای گرفتن ویزای حج برای عربستان از یکسال پیش
          نوبت نگیرید. من نمیدانم عربستان دیگر باید چه کار کند تا دشمنیش را نسبت
          به ایران و ایرانی ثابت کند.

          • نسل سوخته

            باور کن متنت رو خوندم اما خیلی بی ارزش تر از اون بود که بخوام جواب بدم تو از انواع مغلطه ها استفاده میکنی از علم غیبت استفاده میکنی.
            درکل برو خوش باش چون حرفات کاملا بی ارزشه و با تعصب کامل گفته میشه و تعصب چشمتو کور کرده.
            به هر روی ایران برای ایرانیان است اقغانستان برای افغانها ما ایرانیان(حکومت را از خود نمیدانیم) به کشور شما چشم طمع ندوختیم شما هم با کشور ما کاری نداشته باشین.
            یک چیز دیگه من با بی تمدن ها مثل خودشون رفتار میکنم.

          • Myhman

             گفتی که :

            “باور کن متنت رو خوندم اما خیلی بی ارزش تر از اون بود که بخوام جواب بدم
            تو از انواع مغلطه ها استفاده میکنی از علم غیبت استفاده میکنی.

            درکل برو خوش باش چون حرفات کاملا بی ارزشه و با تعصب کامل گفته میشه و تعصب چشمتو کور کرده.”

            خیلی از ازهر لطفت متشکرم. فقط لطفا مستند حرف بزن و کلی گویی نکن. تعصب
            چشم من را کور کرده که دارم از حق و حقوق مشتی انسان بیگناه دفاع میکنم یا
            چشم تو را که انسانهایی را به صرف تولد در مکانی دیگر از حق و حقوق برابر
            انسانی محروم میکنی و این محرومیت را هم داری به نحوی بسیار کودکانه توجیه
            میکنی؟

            گفتی که :

            “به هر روی ایران برای ایرانیان است اقغانستان برای افغانها ما
            ایرانیان(حکومت را از خود نمیدانیم) به کشور شما چشم طمع ندوختیم شما هم با
            کشور ما کاری نداشته باشین.”

            اولا کشور من ایران است. ثانیا لطفا از این شعارهای بی سر و ته  نده که
            خودت هم نمیدانی معناش چیست. مگه کسی میگه کشور را به افغانها تقدیم کن.
            تمام حرف سر اینست که تمام کسانی که در ان کشور زندگی میکنند از حق و حقوق
            انسنی برابر برخوردارند، همین. تو حق نداری یک افغانی را استثمار کنی. تو
            حق نداری که وی را از حق تحصیل و کار متناسب با توانش محروم کنی. تو حق
            نداری به خانه کسی، ایرانی یا غیر ایرانی بریزی و آنرا غارت کنی و اهل خانه
            را هم مضروب کنی.

            این که ایران مال ایرانی است که به من و تو دست باز برای تجاوز به حق و
            حقوق ایرانیان نمیدهد. معنای این حرف آنست که غیر ایرانیان از شرکت در حق
            تعیین سرنوشت برای ایران محرومند. به عبارتی دیگر حق رای و شرکت در
            انتخابات را ندارند.  این که توجیه گر نژادپرستی و توهین و تحقیر غیر
            ایرانیان نیست.

            گفتی که:

            “یک چیز دیگه من با بی تمدن ها مثل خودشون رفتار میکنم.”

            تا اینجا رفتاری که با افغانها کردی، یا توجیهی که برای ان آوردی، تو را
            آدم متمدن و با شعوری نشان نمیدهد! کلا ایرانی جماعت با این رفتار
            اوباشگرانه بصورت قومی بی فرهنگ و بی تمدن به دنیا نمایانده شد. شما اگر
            آدم متمدنی بودی، مثل همه آدمهای متمدن، این کار را به قانون و دادگاه و
            پلیس واگذار میکردی نه آنکه اوباش گرانه به خانه های آنها بریزید.

            از ان گذشته رفتارهای نژاد ورستانه با هر توجیهی که انجام بگیرد، تنها از
            آدمهای وحشی و غیر متمدن سر میزند. وقتی تو مثل یک بی تمدن رفتار میکنی، با
            ان چه فرقی داری؟ آیا رفتار غیر متمدنانه از افغانیها بد است و از من و
            توی ایرانی، خوب و بجا و سزاوار؟

          • Hamid_hedary

             جناب میهمان راست گفتی ما افغان ها هم باید دل و روده ایرانیان مقیم افغانستان را بکشیم

        • vaahed rahimi

          to baraye in kar ha kheili kocholooie

        • Musiclove538

           baba in myhmane afghanie baradare vatan paraste man nasle sookhte vaghte sharife khodet ro sarfe afi nakoon chon hekayate shoma va in myhmane afi mesle in mimoone ke shoma tooye goshe khar yasin bekhoni!!!

        • raha

          قبل از اینکه بخوام وارد بحث با شما بشم بهتره که یادآوری کنم، شما هنوز ادبیات لازم برای شرکت در یک مباحثه عمومی رو ندارید.اونوقت چطور میشه که دم از فرهنگ و … میزنید؟؟؟

        • nasl sokhte

          ۱-۳۰ sal pish nanam bod migoft darekeshvar ma beroton baze ma hame yeki hastim mosalmonim are midonam eshtebah ma in bod omadi iran na baiad be nejad parasta gosh mikardi chon ona bekhater manafashon migoftan na bekhater hamdardi millina pol az sazman melal geraftan bekhater ma hata sazman melal pol ketab daftara afghania ham midad vali ie donasham nareside ki khorde?
          2-rastesho bekhai tamam donia be gheir az nejad parastai mesl shoma jaie dor nemiram to torkie be afghani ke ie roz omade eghamat 1sale ba hagh tahsil va kar midan komakesham mikonan taze age jaie dige naraftan eghamat daem bad torkiei behesh midan. mardome kheili khobei dare
          3-vaghti nemidoni zer nazan ba kart 1sale be kasai ke 30sale omadan mishe vali hame chi kamelan polie va bedalil mahdodit shoghli baes kampoli nemishe va daneshgah baiad kartaro bedi kol khanevade taberi bad modat visa tamom shod kol khanevade bar gash be afghanestan jai ke aslan nadide famil nadare……
          4-mahze etela madraki vojod nadare on afghani do ye gandi zadid bad begid afgani nabode khodeton zir soal mirid khar khodeti.
          age balaie 17 bashi hatman khofashe shab yadete ke migoftan afghanie akharesham shenasnamash to rozname chap shod malom shod ghochanie ieki az sharaton miraftin ghochania ro mikoshtin khonehashono misozondid.
          5-tojih bekhodi nakon
          8-to maro to iran vaghti jang zadeh bodim didi,bedali hamin kara doktori ke to kabul 10 sal dars khonde bod inja majbor be kargari shod.
          10.hagh kargar hagh kargare va in neshandahande iek nejad paraste vaghei
          adamaie ke to doniaie khodeshon mondan fekri baste daran fekr konin ham vatana ie ma ba che moshgelati zendegi mikonan tasof avare

      • Kaveh

         شمایا افغانی هستی ویا وابسته به انان کسی نیازی درایران به این نداردکه شما ازمشتی وحشی وبربرحمایت کنیدخیلی افغانهارادوست داری برو وانجا برای همیشه بمان وملیت خودت روتغییربده وزندگی کن.

        • Myhman

           من یک ایرانی ام و هیچکس را هم در افغانستان ندارم. اما به تنها کسی که ما
          در ایران احتیاج نداریم، چهار تا فاشیست و نژادپرست از قماش توست. هر کسی
          که در خاک ایران زندگی میکنه باید در پناه قانون ایران باشد و رعایت حق و
          حقوقش مطابق تمام قوانین بر همگان واجب است. اگر تو قانون را نمیفهمی و از
          ویف قانونی خودت بی خبری این به من یا کسی دیگر مربوط نیست. دفاع از حق و
          حقوق انسانی کلیه کسانی که در ایران زندگی میکنند، وظیفه تک تک ایرانیان
          است.

          • Tehrani

            to esmet ro gozashti kaveh ke rad gom koni to pashme kire kaveh ham nisti be jaye in harfa boro donbale green carde afghanestan

        • Myhman

           من یک ایرانی ام و هیچکس را هم در افغانستان ندارم. اما به تنها کسی که ما
          در ایران احتیاج نداریم، چهار تا فاشیست و نژادپرست از قماش توست. هر کسی
          که در خاک ایران زندگی میکنه باید در پناه قانون ایران باشد و رعایت حق و
          حقوقش مطابق تمام قوانین بر همگان واجب است. اگر تو قانون را نمیفهمی و از
          وظایف قانونی خودت بی خبری این به من یا کسی دیگر مربوط نیست. دفاع از حق و
          حقوق انسانی کلیه کسانی که در ایران زندگی میکنند، وظیفه تک تک ایرانیان
          است.

          • Farid

             کسی نمیگه چون افغانها بیچاره هستند و فقیر اینجا بهشون ظلم بشه ولی اینکه ملت ایران بهشون پناه بده اونوقت بیان با وقاحت تمام به ناموس ایرانی تجاوز کنند باید آن متجاوزین رو به فجیع ترین شکل جزا داد.اینهم که چون اوباش ایرانی خود متجاوزند دلیل بر بخشش متجاوزان بیگانه نیست.ایران در دست متجاوزین هست حال متجاوزان وارداتی را هم اضافه کنید وا اسفا . اگر خود یا همسر و خواهر و مادرتان مورد چنین شناعت و تجاوزی قرار گیرد از هیچ گوشمالیی فروگذار نمی کنید.متجاوز از هر نوع ایرانی  غیر ایرانی و… از پست ترین و حقیرترین و بی ارزشترین موجودات هستی است.

          • نسل سوخته

            درود بر شما هموطن فهمیده.

        • raha

          motmaennam k to ta hala az marze Iran kharej nashodi…age yek bar b kharej az Iran ya Asia mirafti, oonvaqt hatta az inke begi Irani hasti sharmet mishod… hamoontori k man va digar Irani haye moqime kharej az keshvar az Irani boodanemoon khejalat mikeshim!
          midooni chera?! chon b cheshme terorist va vahshi behemoon negah mikonan!!! amma dar avaz hamoon afqan ha ro rooye sareshoon mizaran!

      • Mahmood_wafa786

        زنده باشید. متاسفانه در جامعه ما انسهای وجو ددارند که خوب میفهمند که عمل زشتی را انجام میدهند اماباز هم ادعای حقانیت را دارند خداوند مارا از چنگ این اراذل نجات دهد

    • vaahed rahimi

      کاوه جون _ سلام !
      من فکر نمیکنم که جنابعالی ماموریتی را درافغانستان گذراده باشید .
      هر چند افغانها در ایران هم از حکومت و هم از طرف بخشی از مردم ایران متحمل توهین وتحقیر هایی شدند و اما ایرانیانی که به افغانستان میایند مردم افغانستان آنها رادوست میدارند .من افغانی ام ودرایران ۱۵ سال زندگی آبرومندانه داشتم ودوستان بسیار خوب ایرانی داشتم . 
      واگر روزی این دوستان ایرانی ام  بیایند افغانستان و من هم افغانستان باشم قدمهایشون رو چشمهایم  میگذارم و همیش آرزو دارم که روزی با خوشرویی جواب محبت هایشان را بدهم .

      • Kaveh

         مگرشما علم غیب داری که من درافغانستان نبودم شایدهم علم لدنی داری.دیگه ازاین اراجییف برای من نباف بروتوی کشورت لواط کن-گوش ودماغ زن خودراببر-سگ بازی کن-بچه بازی کن -تریاک وحشیش وهروئین تولیدکن وخلاصه هرکاری دوست داری انجام بده کسی مانع تونیست بروگمشوبه کشورت بربرعقب مانده.درایران هیچکس شمارادوست نداردوهمه ما ایرانیان ازشما قوم وحشی متنفریم.

        • vaahed rahimi

          kaveh joon man felan norvej hastam 
          ve  roozi be keshvaram bar migardam. ve ama shma doost aziz behtar ast dar morede tarz sohbat kardan ve ya naveshtan khodet tajdide nazar koni choon bande hata be khatere khandan kammente ke gozashti khejalat mikasham. hatman shoma mamoryati ke da Afg dashi hamin kar haaie ast ke be man  migi . motasefam barat hamin o bas .

        • vaahed rahimi

          age AFG boodi hatman baraye taleban az tarigh sepah aslehe ghachagh mikardi

        • Mostafa565

          ببین کاوه عقب مونده جدو ابادته بی غیرت بی ناموس نژادبرست دیووس امسال شمارو باید …..

        • nana

          avalan harfdahaneto befahm dovoman vekr nakon keshvar khodet kheili abade shoma motaj dolar maid taze age rozname safhe havadese khodetono negah koni badtaresh mibini onam koli joloie pakhsh khabara gerefte mishe,polis khodeton be pesara va dokhtaraton tajavoz mikone.ma 30sal jang didim shoravi mardom ma az ham pashid ba moghvemat daliranashon.
          shmaojoloie aragh natonestin vaistid amrika komak kard

  • Sepanta1981

    تمام افغانی های مقیم ایران رو باید جمع کرد و بنزین ۷۰۰ تومنی ریخت سرشون و یکجا آتیش زد تا هیچ افغانی حرومزاده ای جرات نکنه پاشو بذاره توی خاک ایران. مرگ بر افغان های زنا زاده

    • mohammad

      madereto……..

    • Myhman

       تنها کسانی را که باید جمع کرد و بنزین روی سرشان ریخت و آتششان زد، چهار
      تا ارازل و اوباش فاشیست مثل تو هستند، نه افغانیهایی که برای گذران زندگی
      با زحمتکشی زندگی میگذرانند.

      • نسل سوخته

        آره همینایی که برای گذران زندگی اومدن کشور من رو بدتر از بد کردن.
        آقا ما نخوایم کسی بیاد تو کشورمون کی رو باید ببینیم.
        مهمون که زوری نمیشه.

        • Myhman

           نمیخواهی کسی بیاد تو کشورت، راهشون نده. اما حق نداری به خانه و زندگیشان
          حمله کنی. وقتی هم که داخل ایران آمدند باید حق و حقوقشان را مراعات کنی.
          نه اینکه آنها را راه بدید تا دلارهای سازمان ملل را بگیرید و بعد هم حق و
          حقوقشان را زیر پا بگذارید.

          ضمنا تا آنجا که من میبینم این افغانها دارند بسختی کار میکنند تا زندگی
          کنند. ان کسی که مملکت را بدتر کرده، یک مشت آخوند مفتخر و حرامی اند که تو
          بجای اینکه غیرت نشان بدی و این اراذل و اوباش را بیرون کنی، کفششان را هم
          لیس میزنی و آنوقت برای افغانیها غیرتی میشی. 

          • نسل سوخته

            خوب من با کامنتهایی که تو گذاشتی فهمیدم تعصب خاصی روی افاغنه داری که روی ایرانیها نداری به ایرانیان فحش میدهی اما حتی به افاغنه متجاوز نمیگی بالای چشمت ابروست.
            میگی راهشون ندم؟؟؟؟؟؟؟؟
            یعنی برم لب مرز شب تا صبح وایسم بگم نمیزارم بیاین داخل مگه خونست!واقعا نمیفهمی یا خودتو به نفهمی میزنی.
            سازمان ملل اگر پولی بده میره تو کس ننه آخوندا و ….. به من ایرانی چی میرسه؟؟؟
            تو اگر ایرانی بودی این چیزارو میفهمیدی.
            تو از کجا میدونی من کفش آخوند لیس میزنم؟
            تو من رو میشناسی؟
            شاید خدایت این علم را به تو داده که از پشت کامپیوتر شخصیت آدمها را بشناسی.
            تو خیلی روی افاغنه متعصبی به حدی که حاضری بخاطر اونها به ایرانیا توهین و تهمت هم بزنی واقعا ایرانی هستی یا افغان؟

          • Myhman

             گفتی که :

            “خوب من با کامنتهایی که تو گذاشتی فهمیدم تعصب خاصی روی افاغنه داری که روی
            ایرانیها نداری به ایرانیان فحش میدهی اما حتی به افاغنه متجاوز نمیگی
            بالای چشمت ابروست.”

            البته آدم نژاد پرست همه چیز را از زاویه نژاد پرستی میبینه. حتی دفاع از
            حق و حقوق افغانیهای پناهنده به ایران برایش توجیه نژادی دارد. نه جناب، من
            تعصب نژادی روی افغانیها ندارم. اما اگر تصور میکنی که من باید از یکمشت
            ارازل و اوباش به صرف ایرانی بودن و هموطن بودن، دفاع کنم، متاسفم که باید
            شما را ناامید کنم. من تعصب نژادی ندارم. تنها تعصب من روی اجرای عدالت و
            قانون انسانی در ایران برای تک تک سکنه ایران است.

            برای من افغانی متجاوز با ایرانی متجاوز یا آمریکایی و انگلیسی متجاوز هیچ
            فرقی ندارد. راه برخورد با آنها را هم نه غوغا و شورش مشتی ارازل و اوباش
            یا ترویج نفرت نژادی، که از طریق پلیس و قانون میدانم.  بله من و تو و مردم
            کوچه و بازار حق ندارند که به خلافکار بگویند بالای چشمت ابروست. تنبیه
            متجاوز و خلافکار کار پلیس و دادگاه است، نه کار من و تو. مگر آنکه ان
            خلافکار خود در جایی نشسته باشد که پلیس و قانون در مشتش باشد، که چنین
            چیزی در مورد مشتی افغانی پناهنده حرفی است بسیار مسخره. به همین دلیل هم
            برای من بسیار جای تعجب است که تو که اینطور با متجاوز و خلافکار دشمنی،
            چرا و چطور این جماعت جنایتکار را که ۳۰ سال است بر کشور حاکم هستند تحمل
            میکنی؟ چطور امثال تو برای دیدن صحنه های اعدام صف میکشند تا شاهد رقص مرگ و
            جان دادن هموطنانشان بر بالای دار باشند. برای من جای تعجب است که چطور
            امثال تو برای ترانه موسوی که بدست ارازل و اوباش سپاه بارها مورد تجاوز
            قرار گرفت، صدایتان درنیامد و خفقان مرگ گرفتید؟ چرا به یکی از این ارازل
            سپاهی و بسیجی متجاوز یک بالای چشمت ابروست، نگفتی؟ تو که لابد خیلی روی
            ایرانی تعصب داری!!!! راستی تویی که آتش زدن و تخریب اموال و ضرب و شتم
            افاغنه را بابت یک خاطی اینطور توجیه میکنی، چرا تا بحال حتی یک پایگاه
            سپاه و بسیج را آتش نزدی؟ سهل است، چرا به یکی از ارازل سپاه و بسیج یک
            بالای چشمت ابروست نگفتی؟ لابد اگر متجاوز ایرانی باشد، اشکالی ندارد، اما
            اگر متجاوز افغانی باشد که وا ایرانا و وا اسلاما و وا ناموسا!!!

            گفتی که:

            “میگی راهشون ندم؟؟؟؟؟؟؟؟

            یعنی برم لب مرز شب تا صبح وایسم بگم نمیزارم بیاین داخل مگه خونست!واقعا نمیفهمی یا خودتو به نفهمی میزنی.”

            نه لازم نیست که بری دم مرز که ایران نیان. ما تفنگدار و محمد رامبوی سپاهی
            و بسیجی کم نداریم. چرا چنین چیزی را از دولت و نیروهای انتظامی انتظار
            نداری که جلوی ورود غیر قانونی افراد را بگیرند؟ چرا آنها نمیتوانند مرزها
            را کنترل کنند؟ سرشان خیلی شلوغ است؟ مشغول تجاوز به دختران و جوانان کشور
            هستند و وقت ندارند که به این کارهای “بی اهمیت”!!! مثل حفظ مرزها برسند؟

            گفتی که:

            “سازمان ملل اگر پولی بده میره تو کس ننه آخوندا و ….. به من ایرانی چی میرسه؟؟؟”

            تواگر عرضه نداری که حق و حقوقت را از یکمشت آخوند آدمکش و جانی و دزد
            بگیری دیگر اظهار فضل و ادعاهای تمدن و برتری ات نسبت به افغانیها چیه؟ تو
            فقط زورت به یکمشت پناهنده بیگناه میرسه تا دلت را خوش کنی که بی عرضه و بی
            جربزه نیستی. که احساس حقارت خودت را با قدرت و زورگویی به افغانیها جبران
            کنی. کسی که اینقدر ناتوان است که دیگر اینهمه ادعای بزرگی نمیکنه؟

            گفتی که :

            “تو اگر ایرانی بودی این چیزارو میفهمیدی.”

             من ایرانیم، منتهی نه ایرانیی از قماش امثال شما. اینقدر هم میفهمم که
            دشمن واقعی من این آخوندها هستند که علت العلل نا امنی و فقر و بدبختی در
            ایران هستند، نه یک مشت پناهنده افغان.  منی که کشورم دست یک مشت قاتل و
            آدمکش و متجاوز هست، دیگر جایی برای خودپرستی و ضدیت با افغانی نمیدیدم چه
            برسد به اینکه برای توجیه نژاد پرستی خودم، بخواهم پشت ناموس پرستی پنهان
            شوم. اگر خیلی آدم ناموس پرستی باشم، دست این ارازل و اوباش بسیجی و سپاهی
            را از کشورم کوتاه میکنم که از این جماعت بی ناموس تر وجود ندارد. پس از
            برکناری این ارازل از قدرت، آنوقت ادعاهای ناموس پرستی ام بیشتر قابل قبول
            است. شما ملی گرایی و وطن پرستی را با نژادپرستی اشتباه گرفته ای. 

            گفته ای که:

            “تو از کجا میدونی من کفش آخوند لیس میزنم؟”

            من از تو یک سوال پرسیدم که تا کنون جوابی نگرفته ام و ان اینکه شما که
            اینقدر ناموس پرستی چرا تاکنون کمترین اعتراضی به اینهمه تجاوز در سپاه و
            بسیج نکردی؟ مگر این قربانیان بچه های این مردم نبودند، مگر اینها ایرانی
            نبودند، آقای متعصب به ایران و ایرانی؟ وقتی با تمام اینها تو متجاوز
            ایرانی را به متجاوز غیر ایرانی ترجیح میدهی، من قرار است که چه نتیجه ای
            بگیرم؟ معلوم است که ناموس پرستی بهانه است برای انداختن کاسه و کوزه نا
            امنی ها و بدبختی ها بر سر مشتی پناهنده و در بردن متجاوزینی که کشور را در
            قبضه خود گرفته اند. آقای ناموس پرست، سالهاست که آخوندها و آقا زاده
            هایشان دارند خواهران من و تو را برای اعراب به دبی برای فحشا میبرند،
            جنابعالی چطور رویت میشود که دم از برتری و سروری ایرانی به افغانی بزنی؟
            آیا هیچ ملت متمدنی را سراغ داری که زمامداران و وابستگانشان مشغول قاچاق
            انسان و پا اندازی برای بیگانگان باشند؟

            گفته ای که:

            “تو من رو میشناسی؟

            شاید خدایت این علم را به تو داده که از پشت کامپیوتر شخصیت آدمها را بشناسی.

            تو خیلی روی افاغنه متعصبی به حدی که حاضری بخاطر اونها به ایرانیا توهین و تهمت هم بزنی.”

            همانطور که گفتم تعصب نژادی به هیچکس ندارم. اما شناخت شما احتیاج به علم
            غیب ندارد. کامنتهای شما به اندازه کافی نژاد پرستی شما را  مشخص میکند.
            اگر شما انتظار دارید که نژاد پرستی شما را تایید کنم، یا از ارازل و
            اوباشی که به خانه مشتی انسان بیگناه حمله کردند، دفاع کنم، انهم به خاطر
            آنکه شماها ایرانی هستید، باید به خدمتتان بگویم که من با آدم نژاد پرست و
            خلافکار هیچ میانه ای ندارم، حتی اگر برادر تنی ام باشد. من هرگز از خلاف
            کسی حمایت نمیکنم، انهم به خاطر اینکه فارسی حرف میزند یا هموطن من است.
            همانطور که گفتم شما وطن پرستی را با نژاد پرستی اشتباه گرفته اید.

            گفته ای که :

            “تو خیلی روی افاغنه متعصبی به حدی که حاضری بخاطر اونها به ایرانیا توهین و تهمت هم بزنی واقعا ایرانی هستی یا افغان؟”

            جواب این سوالت را بارها دادم. تهمتی هم به تو نزدم. تمام مواردی که گفتم
            از روی کامنتهایت مشخصند. باز هم متاسفم که به شما بگویم که من از آدم
            خلافکار یا نژاد پرست حمایت نمیکنم، حتی اگر هموطن باشد. ایرانیت و تعصب به
            کشور را هم در تجاوز و قلدری نسبت به دیگران نمیدانم. تعصب نژادی هم ندارم
            که بخواهم از یک ایرانی به هر قیمت، ولو خلافکار و نژادپرست دفاع کنم.
            متاسفم که دفاع من از حقوق انسانی افغانها شما را اینطور به خشم آورده است.
            تعصب من تنها دفاع از حق و حقوق انسانهایی است که دارند در خاک ایران
            زندگی میکنند، همین. بر خلاف تو، من بزرگی کشورم را در توهین و تحقیر
            دیگران نمیجویم، بلکه آنرا در پاسداشت دموکراسی، آزادی و  حقوق دموکراتیک
            کلیه سکنه ایران میدانم. این  به نظر من، تنها ملاک بزرگی ملتهاست.

          • نسل سوخته

            واقعا سعی کردم نوشته پایینی رو بخونم اما به حدی ساده انگارانه و حقیرانه بود که………..
            آقا یا خانوم افغان یا ایرانی یا جهان وطنی یا انسان.
            یک بار دیگه هم میگم شما از اصول بحث کردن آگاهی نداری و نوشته هات واقعا بی ارزشه از اول نوشتت میگی تو میری اعدام نگاه میکنی تو با آخوندا مخالفت نمیکنی تو…….
            نوشته تو سرشار از مغلطه هست واقعا نوشته هات بی ارزشه.
            از اول تا اخرش تهمت و دروغ اونهم بر اساس تفکرات ذهن خودت انگار من رو بسیجی میدونی!!!!!!
            در بالا گفتی من خونه آتیش زدم من حق افاغنه رو خوردم.
            آخه این حرفهای بی سر و ته رو از کجات میاری تو من رو از کجا میشناسی.
            روی اسم من در همین صفحه اگر کلیک کنی(منظورم آواتاری هست که بالای هر کامنت میاد) میتونی تمام کامنتهای من رو ببینی.
            من با خیلیا توی این سایت بحث کردم اما با اشخاصی که حتی به کوچکترین اصول بحث کردن پایبند نیستن نمیتونم بحث کنم.
            نوشته تو از اول تا آخر تهمت و دروغ و افترا اونهم بدون ارائه کوچکترین مدرکی هست.
            لطفا اول اصول بحث کردن را یاد بگیر بعد وقت دیگران را بگیر.

          • Myhman

             گر در خانه کس است / یک حرف بس است/

            شما هیچ جوابی نداری که به ایراداتی که دارید، بدهید، شروع به مظلوم نمایی
            میکنید. به هر حال خمیر مایه فکری شما معلوم شد. یک وقت با مظلوم نمایی خود
            را نسل سوخته مینامید و قربانی افغانیها، بعد هم گویا یادت میرود که
            مظلومی، شروع به انکار حق و حقوق انسنی افغانها میکنی و هر چه در چنته داری
            از فحش های نژاد پرستانه نثار میکنی.

            به هر حال من که لابد از اصول بحث کردن به قول شما بی خبرم. منتهی هر چه به
            روش بحث شما نگاه میکنم، تا بلکه از ان بهره بگیرم و از روش های مجادله
            شما یاد بگیرم، متاسفانه بحث هایتان چنگی به دل نمیزند. 

            البته من به قضاوت شما در مورد بی ارزشی بحث هایم احترام میگذارم و آنرا به
            عنوان نظر شخصی شما، به رسمیت میشناسم. منتهی با توجه به صحبتهایی که
            کردید، من شک دارم که اساسا شما توان ارزش گذاری بر روی صحبتهای من را
            داشته باشید. 

          • Tehrani

            pashme kire yek akhoond miyarzeh be kole keshvare to va mardomesh ke be jaye afghanestan bayad esmehoon ro mizashtan ashghalestan to ke enghad be filmhaye hendi alaghe mandi va az koone hendi ha mikhoori chera nemiri hendoostan 

        • Violon 85

           آقی نسل سوخته ای که نسلت رو این آخوندای احمق سوزوندن…
          اگه میخوای کسی نیاد تو کشورت برو تمام آش خورای لب مرز و همون درجه دارای لاشی رو ببین و بگو چرا با این برادران غیور قاچاق چی بلوچ همکاری میکنی، پول می گیری و بیگانه رو راه میدی تو کشورت ؟؟؟ برو اون آخوند ها رو ببین و بگو لامسب دیگه پولی از کمیساریای عالی پناهندگان و سازمان ملل نگیر و کسی رو هم باعنوان پناهنده و مهاجر تو مملکت نذار ….. آخه تمام قسمت های مرز این امکان رو نداره که هر کسی از اونجا رد شه حتماً یه چیزی میگیرن که قاچاق میکنن و میفرستن تو شهر و بعد هم یه عده دیوونه مثل تو آتیشی و میشن و دم از غیرت ایرانی میزنن !!!
          بد میکنی وقتی خیلی از چیزا رو نمیدونی به یه ملت توهین میکنی … اگه بابت یه روز اقامت مهاجر پولی از جامعه بین المللی نرسه محاله که یه دونه افغانی تو ایران بمونه …

          • نسل سوخته

            آقا یا خانوم محترم
            نمیدونم چرا شما دوست دارین بقیه رو احمق بنامید شاید بخاطر علم بالا ی شماست.
            جالب است که شما غیرت داشتن و وطن پرستی را هم یک جورایی احمقانه میدانید.
            اما اجازه بدهید درمورد بخش دوم حرفتون کمی حرف بزنم.
            شما میفرمایید نیروهای سپاه لب مرز به افغانها در ازای گرفتن پول اجازه ورود به کشور را میدهند این درست است فساد در سپاه و خیانت خیلی ها کاملا واضح است اما همین گفته شما نشان میدهد که این اشخاص که با پرداخت رشوه داخل کشور میشوند غیر قانونی و غیر مجازند و در اصل از راه قانونی طبعه ایران نشده اند.
            میفرمایید سازمان ملل به آخوندها پول میدهد.
            در زمان طالبان و بعد جنگ عراق که شرایط افغانستان دهشتناک بود افاغنه زیادی به ایران مهاجرت کردند و خیلی از آنها دارای شناسنامه شدند و از حقوق شهروندی برخوردار شدند و سازمان ملل بنا بر آمار ایران و بازرسانی که خود به ایران میفرستاد به ایران کمک مالی میکرد.
            اما دقت کنید افاغنه مجاز و دارای شناسنامه و پاسپورت که نام آنها در جایی ثبت شده مورد نظر سازمان ملل است نه افاغنه ای که به صورت غیر مجاز وارد شدند و نه شناسنامه دارند و نه پاسپورت و نه نامشان درجایی ثبت شده.
            آمار افاغنه غیر مجاز بین ۱٫۵ تا ۴ میلیون برآورد میشود.
            حتی در کشورهای پیشرفته پناهندگان در اردوگاهها مستقر میشوند و بعدا اگر طابعیت گرفتند وارد خاک کشور میشوند اما متاسفانه ایران صاحب ندارد.
            افاغنه غیر مجازی که اسمشان جایی ثبت نشده به راحتی میتوانند جنایت کنند و حتی نام آنها هم مشخص نشود.
            کدام کشور پدر داری همچین کاری را که آخوندها با ما کردند در حق کشور و ملتشون میکنند.
            ضمنا شما که از مبلغ دریافتی ایران آگاهی داری یک لینک معتبر به بنده ارائه کن تا من هم از این مبلغ و اینکه آیا بعد از جنگ هم همان مبلغ گذشته به ایران پرداخت میشود آگاه شوم.
            فقط این را بدان وقتی به کسی میگویی احمق دلیل بر دانایی تو نیست.

      • Tehrani

        meyman to hamani hasti ke kire taleban dar koone marhoom pedarat ja mandeh

      • Mostafa565

        دمت گرم داش خیلی باهات حال کردم واقعا سنجیده صحبت کردی{ اگر دقت کنید یه بارم به اقای نسل سوخته توهین نکرد }من از طرف همه مهاجرین دنیا ازت تشکر میکنم خیلی با حاحاحاحاحاحا لی 

    • Solimanahmadi15

      zolmi ke dar iran brai ma shod az zolmi ke dar afghanistan shod batareh.man az pedaram porsidam chera be iran mohajerat kardi goft chon fekr kardim mosalman hastan vali dir fahmidim ke inan mosalman nama hastan na mosalman vaghan chi feker kardin age hamin afghanha nadodan shoma hich nabodid.

      • Khanmohmmad

        ma ham yak afghan astem wa az khodet yak sawal darom aga  dar iran saret zolm mesh pas bad mekone onja aste . bero pas afghanistan. ma ham da pakistan zendage mekardom hale ba watan bargashtem wa zendage besyar khob wa aram darom. shuma ham beyyan chon mardom iran ham dega ba sar rasedan

        • Musiclove538

             baba afi   …. age onam az iran bezare bere taze mishe afghan!!! bezare  bere ke chi??? shoma afiha mamlekato begirin mardome ba sharfe ma sabet kardan baraye azadi mijangan ma mesle shoma bisharaf nistim bavaret nemishe neveshtehaye nasle sokhte ro bekhon ye vatan paraste ba savad

      • نسل سوخته

        پس گورتو گم کن برو تو کشورت.
        اگر برای مسلمونی اومدی ایران پس حقته چون احمقی.
        برو پیش همون اسلام طالبانی.
        شما ها هموطنای مارو میکشین اونوقت میگین ظلمی که بهتون شد!!!!!!!!
        اینقدر پست و حقیر نباشین برای شخصیت خودتون ارزش قائل باشین و برین توی کشور خودتون که مدتها قبل از ایران جداش کردین بعد از اون جدایی مشکلات خودتون به خودتون مربوطه نه به ایرانیا ما به اندازه کافی گرفتاری داریم شماها قوز بالا قوزین.

        • Myhman

           هموطنان تو را این آخوندها ۳۰ ساله که صد صد و هزار هزار دارند میکشند،
          آنوقت تو زورت به افغانیها میرسه. واقعا که آدم پستی هستید که فقط برای
          ضعیفتر از خودتان گردن کلفتی میکنی. ارزه نداری حقت را از این آخوندها
          بگیری، به جان افغانیها افتادین؟

          • نسل سوخته

            ببین تو از کجا میدونی من فقط با افغانیا بدم؟؟؟؟؟؟؟
            این علم رو کی به تو داده که براحتی نسخه همه رو میپیچی.؟؟؟؟
            برای شخص بنده افغانی عرب آمریکایی انگلیسی چینی مسلمان و…………
            هیچ تفاوتی ندارن اگر برای کشور و هموطنانم مضر باشن میگم کس خواهر مادرشون اگر مفید باشن بهشون احترام میزارم.

      • Tehrani

        kesafate bache baze teryak foroosh aghar cheshmaye koorat ra ke az jagh zadan zaeef shodeh bishtar va koni keshvarhaye ziyadi rooro barat hast ke hamegi mosalman mibashand mesle arabestan, kuveyt,ghatar, emarat, turkey, aman, tajikestane , dafeye digeh boro be yeki az hamin keshvarhaye mosalaman va dast az pa khata kon ta bebein chetor kire palasideye pedarat ra ta dasthe dakhele koone goshadat khahand kard  bad ghadre iran va irani ro khahi danest

      • Musiclove538

         drood be pedaret rast goft ma mosalman nistim va be ebarate sade ridam be eslam dovoman hanooz dir nashode bar gard afghanestan

    • افغان

      جوان؛ منتظر اون روز های نه چندان دور باشید………….. میبنم …… که بنزین بر شما میرزد …… آتیش می زد

      • Kaveh

         بروگمشوافغانی کثیف بروکشورت اونجاهرغلطی میخواهی بکن.

        • vaahed rahimi

          maloome basiji hasti ya sepahi  ve ashkhasi ke chonin kament ha ro mizarand hame be sandis khoor ha bishtar shabih and ta mardom e khoob iran

    • Mostafa565

      کس ننت با همه اونایی که بهت لایک زدن

    • Musiclove538

       heife benzine 700 tomani agha bayad hamashoon ro rikht tooye chahe fazelab !!!

  • amir

    از کجا معلوم دو تا دولوکس با هم مشکل نداشتن زدن کونه همو پاره نکردن
    بعدشم این افیٔ‌ها با افیهای جاهای دیگه دنیا فرق می‌کنن اینا خار مارو
    گائیدن اینجا

  • ahwaz

    افغانها بی دلیل بد نام نشدن دوستان خودمونو گول نزنیم آدم بد ایرانی هم زیاده و جنایات ….کردن اما ایرانی اند ولی افغان برا لقمه نون اومده وسالهاست کودک آزاری دختر آزاری ……داشتن ما تو خاکشون کردیم این کارارو به افغانی حق نمیدم حتی در قاره های دیگه کثافت کاری کردن شیطانن نه انسان اکثرا

    • نسل سوخته

      درود بر شما هموطن فهمیده که انسانی و واقعیت هارو میبینی و مثل یک انسان از روی منطق نتیجه گیری میکنی.

  • Masoudppr2

    اقعا یه عده انسان ﴿بهتر بگویم حیوان)چطور می توانند انقدر پست باشند که یه همچین کار رو با خانواده های افغانی بکنن

    • Myhman

      آقای عزیز از این حیوانات در جامعه خود ما هم هستند. اصلا همه جای دنیا
      هستند. در ایران که اصلا همین جماعت بر ما حاکمند. اما این مگر به کسی مجوز
      حمله به خانه و زندگی جمعی را میدهد که تنها مشترکات نژادی با فرد خاطی
      دارند؟ سالهاست که ما به دول غربی و افکار عمومی غرب میگوییم که نباید مردم
      ایران را بخاطر اراذل و اوباش حاکم بر ان مجازات کرد. خوب شما که حمله
      دسته جمعی به خانه و زندگی مشتی مهاجر افغانی را انهم به بهانه یک فرد خاطی
      تایید میکنی، پس چرا دنیا نباید با خود تو بخاطر رفتارهای امثال احمدی
      نژاد تنبیه و مجازات کند؟

      • Musiclove538

         baba myhman hame boo bordan afghani hasti !!! baba afi

  • jaleh

    kire iranih va afghaniha to kose zaneh khamenehi va darodastesh,basijyan va sepaheyanene konkesh

  • Solimanahmadi15

    rozi az khod porsidi ke chera yak afghani gedaei nemikonad .rozi az khod porsidi chera afghani zyad kar mikonad .rozi az khod porsidi chetor afghani zendegi mikonad. ma mazlomtarin mardom donia bodi vali ko chashme bina ko goshe shenava. ari ma afghanim mardomi ke zendegi bakht vali khodash ra nabakht ary afghani …………………….

    • نسل سوخته

      من افغانی دیدم که گدایی میکنه (خیلی از این بچه ها که توی خیالبون گدایی میکنن و البته بعضیهاشونم دعا میفروشن افغانین)
      افغانیه دزد دیدم.
      افغانیه کلاه بردار دیدم.
      افغانیه انسان هم دیدم که کار میکنه و پولشو به کشورش میفرسته.
      با اون افغانیه شرافتمند رفتار بسیار خوبی داشتم.اما همون هم باعث ضرر و زیان کشور من هست با گرفتن شغل ایرانی با خارج کردن پول از کشورم.
      شما خداتونو داشته باشین اما توی یک کشور دیگه اینجا جای شما نیست.(اما شماها برای خودتون ارزشی قائل نیستین خودتون میخواین که بهتون توهین بشه چون خودتون خودتونو بی ارزش نشون دادین)

      • Myhman

         اولا شما و امثال شما خیلی بیجا میکنی که به اینها توهین میکنی. این یک.

        بعد هم گدایی و دزدی افاغنه بخاطر دزدی پولی است که سازمان ملل برای اینها
        میفرسته و آخوند بالا میکشه. بدتر از ان اینه که اینها را در جامه استثمار
        میکنید. انتظار داری دکه برای گذران زندگی چه کار کنند؟ اگر برای گذران
        زندگی میرفتند آخوند میشدند و هم تو سرت میزدند و هم نوامیس این مملکت را
        حراج میکردند و هر وقت هم صدات در میامد، میزاشتنت جلوی دیوار، لابد ان
        موقع همین افغانها جز احترام چیزی نداشتند و کارشان هم بسیار بسیار
        |شرافتمندانه” بود!!! من اصلا شک دارم که تو مانی کار شرافتمندانه را
        بفهمی.

        ضمنا نمیخواد غصه گرفتن کار یک ایرانی توست افغانی را بخوری. هیچ کارگر
        ایرانی حاضر نیست با ان دستمزدی که یک کارگر افغانی کار میکنه، حتی سنگ را
        روی سنگ بگذارد.

        • نسل سوخته

          تو که باز از علم غیبت استفاده کردی ”
          هیچ کارگر 

          ایرانی حاضر نیست با ان دستمزدی که یک کارگر افغانی کار میکنه، حتی سنگ را 
          روی سنگ بگذارد”تو از کجا اینقدر مطمئنی تکنه امام زمان بهت وحی میرسونه.
          تو با این یکی کامنتت نشون دادی افغانی هستی.و از ایرانیا متنفری حتی آخه وقتی خودت برای ملیتت ارزشی قائل نیستی از بقیه چه انتظاری داری چرا خجالت میکشی بگی افغان هستی هی میگی من ایرانیم.
          افاغنه در ایران دزدی و گدایی و تجاوز و قتل و موادفروشی هم میکنند و من به عنوان یک ایرانی میگم هر ایرانی وظیفشه وقتی با همچین جونورهایی حالا دزد و گدا نه برخورد میکنه پدرشون رو دربیاره.
          میگی دزدی و گدایی میکنن چون سازمان ملل پولشونو داده به آخوندا.آخوندا پولشونو خوردن اونوقت اونها میان اموال مردم بدبخت رو بدزدن.واقعا که نادونی واقعا روی افاغنه تعصب شدید داری بطوری که نمیفهمی چی میگی تو افغان هستی.

      • Myhman

         اولا شما و امثال شما خیلی بیجا میکنی که به اینها توهین میکنی. این یک.

        بعد هم گدایی و دزدی برخی از افاغنه بخاطر دزدی پولی است که سازمان ملل
        برای اینها میفرسته و آخوند بالا میکشه. بدتر از ان اینه که اینها را در
        جامعه استثمار میکنید. انتظار داری که برای گذران زندگی چه کار کنند؟ اگر
        برای گذران زندگی میرفتند آخوند میشدند و هم تو سرت میزدند و هم نوامیس این
        مملکت را حراج میکردند و هر وقت هم صدات در میامد، میذاشتنت جلوی دیوار،
        لابد ان موقع همین افغانها جز احترام چیزی نداشتند و کارشان هم بسیار بسیار
        “شرافتمندانه” بود!!! من اصلا شک دارم که تو معنی کار شرافتمندانه را
        بفهمی.

        ضمنا نمیخواد غصه گرفتن کار یک ایرانی توست افغانی را بخوری. هیچ کارگر
        ایرانی حاضر نیست با ان دستمزدی که یک کارگر افغانی کار میکنه، حتی سنگ را
        روی سنگ بگذارد.

      • Myhman

         راستی، من هم ایرانی دزد دیدم و هم ایرانی کلاهبردار و شارلاتان. انهم نه
        تنها در کوچه و خیابان. بلکه هر روز امثال اینها را در تلویزیون ها به
        عنوان رهبران کشور میبینم. تو که اینقدر به دزدی و کلاهبرداری مخالفی، چطور
        ۳۰ سال به این جماعت کلاهبردار شارلاتان سر کردی؟ تو به کلاهبردار مخالگف
        نیستی، تو به افغانی مخالفی. تو نژادپرستی و تنها داری خودت را گول میزنی،
        شاید هم ماها را.

        • نسل سوخته

          آخوندا هم یه روزی وقتی اکثریت جامعه بلندبشن نابود میشن اون موقع خشم مارو نسبت به اونها هم میبینی درمورد افاغنه هم میبینی فقط بزار اوضاع امنیتی ایران وخیم بشه ببین چه اتفاقی برای آخوندها میفته.

  • vaahed rahimi

    با تقدیم  ادب واحترام به همه ایرانیان عزیز بخصوص دوستانیکه از الفاظ رکیک و زننده استفاده میفرمایند !
    من نمیدانم چرا تعدادی از دوستان ایرانی خودشان را مبرا از هر گناهی وبرتر از دیگران میدانند ، در صورتی که اگر کمترین اطلاعی از آمار جرم وجنایتی که در ایران از خود ایرانیان بر علیه خود ایرانی و حتی خانواده ودوستان نزدیکشون سرمیزند ، داشته باشند و مقایسه نسبت به تعداد افغانهای که در ایران زندگی میکنند داشته باشند ، آنگاه خواهند دید که اشتباه میکنند .
    البته بنده به هیچ عنوان در صدد توجیه جرم وجنایت از سوی اتباع افغان نیستم و جرم وجنایت ازهر نوعی و از سوی هر شحصی ناپسندیده و محکوم است.

    • نسل سوخته

      شما که آمار دقیقی از این جنایات در دست داری لطفا به ما هم بگو و مرجع آمارتم ذکر کن.

      • vaahed rahimi

        shoma age to Iran hsti hatman tashrif bebarid be marakez amar nirooie entezami keshvare khode toon hatman motveje khahid shod.

        • نسل سوخته

          شما گفتین آمار دارین حتی آمار مقایسه ای.
          آمارتو به بنده نشون بده.
          تو این بحث رو کردی نشان دادن آمار وظیفه توست نه اینکه تو یک حرفی بزنی من هی برم تحقیقات کنم.
          از این به بعد اگر آمار قابل استنادی در دست نداری حرف نزن و خودت را احمق نشان نده.

    • Myhman

       علتش اینه که این جماعت یک مشت فاشیست و نژاد پستند. مگر از این ها چه توقعی داری.

  • نسل سوخته

    آقای سهراب ارژنگ من اکثر مقالات شمارا میخوانم و از بعضی مقالات چیزهای جدیدی آموختم.
    اما متاسفانه شما در زمینه تفکرات قومی ملیتی نظرتات اینترناسیونالیت دارین و وطن پرست نیستین.
    اگر این حکومت حیوانی تنها یک کار درست بکنه همین کار هست.
    من موافق آتش زدن خانه افاغنه نیستم اما شما در مقالاتتون حتی یک بار هم مقاله ای درمورد افاغنه ای که ایرانیان  رو میکشن و به دختران تجاوز میکنن ننوشتین.
    این طرفداری بی جهت و ناعادلانه شما واقعا باعث تاسف است.
    متاسفانه سایت شما مدتیست از نظر سطح کیفی مطالب افت شدیدی کرده.
    گرچه این سایت متعلق به شماست و هرچه بخواهید میتوانید در آن بنویسید.
    اما برای من خواننده سوال پیش می آید شما آیا دلتان به حال آن دخترکانی که توسط افاغنه در ایران کشته شدند میسوزد؟؟؟؟
    آیا از مواد مخدری که توسط افغانستان وارد ایران میشود و پدر جوانان ایرانی را در آورده آگاهید؟
    آیا از دستمزد کم افاغنه و اشغال کردن شغل ایرانیان آگاهید؟
    آیا از اینکه افاغنه بیشتر پولی را که در ایران در میاورند به افغانستان میفرستند آگاهید؟
    آیا از ضرر های اقتصادی و امنیتی و اجتماعی که افاغنه بر پیکره کشورت زدند آگاهید؟
    آیا از بسته شدن رودخانه هیرمند و خشک شدن هامون آگاهی؟
    آیا از اینکه افاغنه از ایران جدا شدند و استقلال گرفتند و دیگر مشکلاتشان برای خودشان است و نه ملت فلاکت زده ایزان آگاهی؟
    آیا از اینکه افاغنه ای که به ایران میآیند اکثرا بیسواد و کم سواد و بدون تخصص حرفه ای هستند و فقط به درد فعلگی میخورند آگاهی؟
    آیا میدانی باسوادان و متخصصانشان به کشورهای عربی و اروپا میروند قاتلان و بی سوادانشان به ایران.
    آیا ………………………………….
    اگر اینها را میدانی یک مقاله هم در مورد افاغنه ای بنویس که هموطنانت را تکه تکه کردند.
    افاغنه ای که هموطنانت را معتاد کردند.
    مثل یک وطن پرست فکر کن نه یک غیر ایرانی.
    بازهم میگم سایت شما سایت خوبیست و در این زمانه سایت بی پروا و به روزیست.
    اما فقط یک طرفه نباید مقاله نوشت سعی کن همه چیز را ببینی.
    میدانم سواد شما از من بیشتر است اما دلیل نمیشود تکه تکه شدن ایرانیان توسط افاغنه برایت مهم نباشد و فقط طرف این قوم را بگیری که سالیان درازی است بجز ضرر و زیان برای مردمت چیز دیگری نداشته اند.

  • shahram. yazd

    اگر به فرزند خودتان تجاوز میکردند و بعد میکشتنش آیا باز هم این اراجیف را میگفتید.افغانه کثافتهایی هستند که باید از جامعه ما پاک شوند. دزد و قاتل جان و ناموس مردم هستند. راستی نکنه شما هم افغانی هستید.

    • Musiclove538

       man fashist nistam ama drood be sharafet !!! in nokte ro khoob omadi !!! oon aghaye ahmade salehi afghani hastesh!!!

    • vaahed rahimi

      shoma hatman toe mard aabad yaz zendegi mikoni. eino bekhteri naveshtam ke man 8 sal to yazd zendegi mikardam ve shyad ham emam shahr ke lato lot toshan hast . ve ama aksaryat mardom yazd besyar mardom sharif hastand man yazd ro hamsan keshvaram doost daram bekhater sedaghat e shoon . man ba aon daste az mardoom yaz ke sath refah bishtar  ve ya behtar dashtand kar mikardam .  hame mano mes barada doost dashtand . ve ama tajoob man az ein ast ke to 8 sali ke man yazd boodam ba choonin afkari ke shoma darid hagez moajh nashodam. albate man az shoma moazrat mikham ke esm e mard abad ve ya emam shar ro avardam ein be khter ein bood zamani ke yeki az sharoor haie emam shahr to marasem  azadari moharam mortakeb ghatl shode bood  ve  edam shod hame oon rooza yadame.

  • Ahmad Salehii

     

    ماکافران شهر شماییم بی خیال!

    زخم زبان کم است به خنجر بزن مرا

    هرچه که سنگ وچوب و… بر سربزن مرا

    آتش بزن به کلیه آوارگی من”

    پایان بدی به غربت و بیچارگی من

    لازم به حکم نیست مرا سنگسار کن

    در شعله ها بپیچ و مرا نوبهار کن

    این تکه های آجر و سنگی که دست تو ست

    از ضایعات کار من و داربست توست

    سنگی که خانه ساخته ام من برای تو

    دیگر نیاز نیست بزن! جان فدای تو!

    دیگر به باغ صفه بهاران نمی روم

    در جشنهای نیمه شعبان نمی روم

    بد نامی من است که بد گشته نام تو

    من مانعم برای ظهور امام تو

    پاک است شهر و کوچه دگر از حضورمن

    تو پر غرور باش، به دوزخ غرورمن!

    آمد اگر امام بگو منتظر نبود

    در دیده بغض داشت ولی منفجر نبود

    در ندبه ها همیشه سرکار بود او

    حتی غروب جمعه گرفتار بود او

    شایسته نیست شیعه ای مولا چنین نژند

    او بوده پر گناه که خشکیده هیزمند

    ***

    مولا سلام! می شنویی ناله مرا؟

    درشعله آزمودن هرساله مرا

    امسال سال خوب برای ظهورنیست

    من سوختم زمینه ای ساز وسرور نیست

    گر آمدی نشانی من را ز کس نپرس

    بالی که سوخته است زمرغ قفس نپرس!

  • Ali138725

    سلام
    خیلی برام جالبه بدونم نویسنده مقاله در ایران زندگی می کنه یا اونور نشسته و از سر شکم سیری یه چیزی برا خودش می نویسه ؟
    من اهل یزد هستم ۳۶ ساله . با گوشت و پوستم این افغانها را درک کردم . پدر
    من حسابدار کوره های آجر پزی بود . یادم نمیره که به خاطر ۲۰٫۰۰۰ تومان
    افغانها می خواستند بابام را بکشند . منم ۱۴ سالم بود و خیلی وحشت کرده
    بودم . مردم یزد هم ایرانی هستند و ایرانی هم واقعا هر جور ادمی باشه چه
    خوب و چه بد مهمان نوازی را در حق افغانها تمام کرده است . هر سال تو یزد
    بیش از چند قتل توسط این افغانیها انجام میشه و اکثرا حالت تجاوز داشته است
    . شما فکر نکن مردم یزد فقط به خاطر این یکی قتل اخیر این کار را کرده
    اند. این تجمیع ۳۰ سال نفرت مردم یزد از مواد فروشیها و قتلها و جنایتهای
    افغانهاست تو یزد. همین ۲ سال پیش بود که یه جوان افغانی بعد از تجاوز به
    زن عموی جوانش هم زن عمو و هم ۲ نا بچه خردسالش را سر بریده بود و مثله
    کرده بود و تو چاه انداخته بود . تو این مدت شما کجا تشریف داشتید دوست
    عزیز؟/؟؟؟؟؟
    این حمله به افغانیها نبوده !!!! این حمله به به این فرهنگ
    کثیف و متعفنیه که اگر شانس بیاریم و از شرش خلاص بشیم که هیچ ولی اگر
    نتونیم در چند سال آینده همین اتفاقها برای منو وشما پیش می آید وقتی داریم
    تو افغانستان برا افغانیها بیگاری می کنیم …..

    ای بچاره ایران و ایرانی که تو مملکت خودش هم غریب است و باید بشنود که انسانم آرزوست

    • نسل سوخته

      درود بر شما هموطن فهمیده
      حرف دل من و خیلی از هموطنانت رو زدی متاسفانه خیلی ها فقط یاد گرفتن حرف مفت و از سر شکم سیری بزنن و چشمشون رو روی حقایق بستن.
      اما خوشحالم که هموطنان با شعور و فهمیده ای مثل شما دارم.

      • Nima Shaer

        سلام بر دوست بی ادب ایرانی ام
        محمد سالم- (افغانی واحد پوله). افغان هستم. ۱۷ سال در ایران زندگی کرده ام و فعلا در کابل زندگی می کنم. اگر قوانین مهاجرت در ایران اجرا می شد حالا من یک شناسنامه داشتم و ایرانی به حساب می امدم. خدا رو شکر که نشد.
        دوست عزیز شما معنی نوشتن در دنیای مجازی را فقط در گفتن فحش و کلمات رکیک می دانید. فکر می کنم در مورد ارتباط در دنیای مجزای اشتباه یادتون دادند. با خواندن کامنت های شما یاد دیوارها wc های کشورتون افتادم که هرکس در حد توان خودش کلمات زشت می نوشت. یک روز به دوستم که جامعه شناسی می خواند گفتم در مورد این دیوارنوشته ها یک تحقیق میدانی انجام بده ولی گفت: چه فایده نتایج اینجور تحقیقات در ایران چاپ نمی شه.
        لازم می دانم جواب سوالاتی که در بالا پرسیدید رو مختصرا بدم:
        ۱ –  آیا از مواد مخدری که توسط افغانستان وارد ایران میشود و پدر جوانان ایرانی را در آورده آگاهید؟
        آیا از نحوه ورود مواد مخدر به کشورتان آگاهید؟آیا می دانید فرماندهان مرزی شما از پول رشوه قاچاق مواد و انسان برای خود برج ساخته اند؟ آیا می دانید مواد مخدر کامیون کامیون وارد کشورتان می شود نه از طریق جیب من و دیگران؟ آیا می دانید سال گذشته یکی از فرماندهان سپاه به عنوان سردسته باند قاچاق از طرف سازمان جاسوسی امریکا معرفی شد؟ آیا می دانید چرا در زمان تظاهرات ها و درگیری های جنبش سبز مواد به دلایل سیاسی ارزان شد؟
        آیا می دانید قبل از بازگشت مهاجرین از ایران در افغاستان یک نفر معتاد وجود نداشت و در حال حاضر تعداد معتادین در کابل بسیار زیاد است که همه از ایران بازگشته اند،حتی با لهجه ایرانی حرف می زنند. آیا می دانید پدر کی در آمده؟

        ۲- آیا از دستمزد کم افاغنه و اشغال کردن شغل ایرانیان آگاهید؟
        آیا سری به سایت اداره اتباع خارجی زده اید؟ آیا از کارهایی مجاز برای مهاجرین مانند، چاه کنی، کار در گاوداری ها، مرغ داری ها و سنگربری ها اطلاع دارید؟ آیا شما و دیگران جوانان ایرانی این کارهایی پست را شعل می دانید و خود حاضر به اشتغال در این پست های مهم وکلیدی هستید؟ البته امتحانش ضرری ندارد اگر روزی به یک مرغداری برای کسب شغل مراجعه کنید و فقط برای یک روز انجا مشغول شوید به نتیجه می رسید. آیا در کسب این شغل ها بین ایرانی و افغای رقابتی وجود دارد؟
        آبا می دانید پدرانی که چنین کارهای را انجام می دهند، فرزندانی دارند که رتبه های ممتاز کنکور را در سالهای متمادی از چنگ شما در اورده اند تا مقطع دکتری تحصیل کرده اند؟

        ۳- آیا از اینکه افاغنه بیشتر پولی را که در ایران در میاورند به افغانستان میفرستند آگاهید؟
        آیا از مقررات سیستم بانکی کشور خود آگاهید که باز کردن حساب برای مهاجرین را ممنوع اعلام کرده؟ آیا پدری که هزینه زندگی فرزندانش را از طریق مذکور به دست می اورد باید این هزینه اندک را در جیب شما واریز کند؟

        ۴- آیا از ضرر های اقتصادی و امنیتی و اجتماعی که افاغنه بر پیکره کشورت زدند آگاهید؟
        آیا به فواید سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی حضور مهاحرین در ایران فکر کرده اید؟ آیا نمی دانید فشار بر مهاجرین به عنوان برگ برنده و اهرم فشاری از طرف حکومت ایران بر دولت افغانستان استفاده می شود؟ آیا نمی دانید در دوران هاشمی رفسنجانی نیروی کار مفت و ارزان و بدون بیمه، همین مهاجرین افغان بودند و با دستان پینه بسته و ترک خورده خود شکوفایی، توسعه و بازسازی کشورتان را به ارمغان آوردند. آیا از فعالیت های ضد امنیتی کشور ایران در افغانستان آگاهی دارید؟ آیا از رابطه نزدیک ایران و طالبان و از صادرات اسلحه به افغانستان توسط مرزداران کشورتان با خبر هستید؟ آیا از دست داشتن جاسوسان ایرانی در درگیری های ضد امنیت ملی در افغانستان اطلاعی دارید؟
         

        ۵- آیا از بسته شدن رودخانه هیرمند و خشک شدن هامون آگاهی؟
        آیا قوانین حقوقی و بین المللی آب های مشترک را مطالعه نموده اید؟ آیا نمی دانید ۳۵ سال کشور ایران به صورت رایگان از آبهای هریرود و هیرمند استفاده کرده است؟ آیا نمی دانید چاه نیمه های زابل به صورت غیرقانونی ساخته شده اند. آیا اطلاع دارید که در محل سدهای مربوط به رودخانه هریرود و هیرمند درگیری هایی توسط عاملان ایرانی به راه انداخته می شود تا بازسازی این سدها صورت نگیرد؟ آیا نمی دانید علت رونق و سرسبزی شهر مشهد و زاهدان و خشکسالی و قطعی شهرهای مرزی افغانستان همین رودخانه های پرآب جاری از کوه های هندوکش است؟

        ۶- آیا از اینکه افاغنه از ایران جدا شدند و استقلال گرفتند و دیگر مشکلاتشان برای خودشان است و نه ملت فلاکت زده ایزان آگاهی؟
        آیا تاریخ های معتبر جهانی را خوانده اید و نه تاریخ دروغین ایرانی را؟ آیا می دانید شاه کشوردوست خودتان در معامله ای شهر هرات باستان را تقدیم انگلیسی ها نمود؟ آیا می دانید ایران از افغانستان جدا شده نه افغانستان از ایران؟ آیا می دانید چند شهر افغانستان پایتخت تمدن های بزرگی در این منطقه بوده اند و شما اکنون این حکومت های بزرگ را از آن خودتان و ایران فعلی می دانید؟ آیا میدانید حکومت ایران با دشمنی فاشیستی و نژادپرستانه چه مشکلاتی برای افغانستان ایجاد می نماید؟

        ۷- آیا از اینکه افاغنه ای که به ایران میآیند اکثرا بیسواد و کم سواد و بدون تخصص حرفه ای هستند و فقط به درد فعلگی میخورند آگاهی؟
        آیا از اینکه افغان های ارزان و بدون بیمه پست ترین کارهای کشورتان را انجام میدهند احساس حسادت و خشم می کنید؟ آیا افغان ها انسان نیستند و حکومت و مردم ایران روش زشت برده داری را قبول دارند و می خواهند توسط برده های افغانی به رشد و توسعه کشورهای توسعه یافته نزدیک شوند؟

        ۸- آیا میدانی باسوادان و متخصصانشان به کشورهای عربی و اروپا میروند قاتلان و بی سوادانشان به ایران.
        شما تحمل نفس کشیدن بی سوادان و کارگران ما در کشورتان را ندارید و آنها جای شما و کار شما را گرفته اند. آیا اگر با سوادن و متخصصان می امدند شما تحمل می کردید؟

        هر اتفاقی بیافتد افغانستان و ایران در جغرافیای جهانی دو کشور همسایه اند پس بهتر از یار یکدیگر باشیم نه با خشم و تعصب به یکدیگر نگاه کنیم. افغان ها دشمن ایران و ایرانی نیستند. اگر ایرانی ها ما را دشمن خود نداند.

        • نسل سوخته

          جناب افغان درود بر شما.
          قبل از پاسخ به نوشته شما چندتا نکته رو عرض میکنم.
          ما هم مثل شما خوشحالیم که به شما تابعیت ایرانی داده نشده.پس در این مورد هردو مسروریم.
          درمورد کامنتهای من و دیوار دستشویی باید عرض کنم
          خیلی برام عجیب بود که روی دیوارهای دستشویی ایران هم به افاغنه فحش میدن و خیلی به کامنتهای من شبیهه به شکلی که شما تونستین مقایسه کنید.
          چیز دیگری که برام جالبه اینه که شما توی دستشویی میرفتین و همش روی دیوارهارو میخوندین انگار این یک سرگرمی برای شما بوده وگرنه یک انسان نمیره توی دستشویی و به نوشته های بی ارزش بعضی آدمها توجه کنه و غرق در مطالعه اونها بشه.
          مورد دیگه من این مطلب رو که شما بخاطر اون با من وارد بحث شدین برای آقای سهراب ارژنگ نویسنده محترم سایت نوشتم نه شما ولی چون شما طوماری بلند بالا رو زحمت کشیدین و نوشتین من به شما پاسخ میدم.
          نکته بعدی اینکه متاسفانه شما جواب سوالهای من رو با سوال دادین که این روش در بحث کردن درست نیست.
          حال پاسخ شما.
          ۱-در ایران اکثر مردم از فساد حاکمیت آگاهند و کسی پاسداران و آخوندهارو ایرانی نمیدونه اگر شما ۱۷ سال در ایران زندگی کرده بودین از این مطلب باخبر میبودین.همونطور که من به عنوان یک ایرانی طالبان رو حیوان میدونم و اونهارو جزء مردم افغانستان نمیدونم.
          اما این مواد مخدر بوسیله افغانها تولید میشه و این ننگ بر پیشانی افاغنه هست که آنها بزرگترین تولید کننده مواد مخدر جهان هستند کسانی که برای سود بیشتر حاضرن انسانهای دیگه در کثافت اعتیاد غوطه بخورن تا پولی به جیب بزنن.افاغنه ای که در ایران معتاد شدن بوسیلخه همون مواد مخدری معتاد شدن که هموطنانشون تولید کردن و اگر اعتقادی داشتم میگفتم این چوب خداست.
          ۲-افاغنه خودشون این شغلهارو خواستن و ما اونهارو به بردگی نگرفتیم.ضمنا ایرانیانی هستند که برای لقمه ای نان به کارهای دشوار تر از این میپردازند.ایرانیان از انجام کارهای سخت وحشتی ندارند.درمورد اینکه فرزندان این کارگران افغانی در ایران تحصیل میکنند و رتبه های کنکور را از چنگ ما ایرانیان در می آورند نشاندهنده مهربانی و مهمان نوازی ما ایرانیان با افاغنه مجاز و شناسنامه دار است ای کاش کمی صفت داشته باشید و از ایرانیان تشکر کنید.
          ۳-افاغنه مجاز خیلی راحت میتونن حساب بانکی داشته باشن اونهایی که غیر مجازند نمیتونن حساب داشته  باشن و نباید هم داشته باشن.
          در هر صورت چه افاغنه مجاز و چه غیر مجاز هردو بیشتر پول خود را از ایران خارج میکنند.
          ۴-در زمان رفسنجانی و خاتمی درست از افاغنه خیلی به ایران آمدند اما من نمیدونم شما که ۱۷ سال در ایران بودین چطور میتونین از شکوفایی اقتصادی و صنعتی ایران حرف بزنین زمان رفسنجانی که اوضاع وحشتناک بود اون مردک فقط چندتا کلنگ زد و رفت.درمورد اهرم فشار و…….باید عرض کنم حضور افاغنه بیشتر از اینکه سود داشته باشد ضرر داشته ضمنا یکبار دیگر هم میگویم من به عنوان یک ایرانی نظر میدهم نه یک عضو حقیر جمهوری اسلامی.
          ۵-آره درسته افاغنه حق دارن بخاطر منافع خودشون روی این رودخونه سد بزنن و اینکارو کردن من این موضوع رو فقط به این خاطر مطرح کردم که به هموطنان خردباخته خودم یادآور شوم این قوم به مصلحت خود می اندیشد حتی به قیمت نابودی زابل و بیچارگی مردم بلوچستان و آنها را از بی خردی واینکه سنگ قومی را بر سینه بزنند که فقط به منافع خود فکر میکند آگاه کنم.
          ۶-بله من از بی کفایتی ناصر الدین شاه و ضعف ایران در آن زمان آگاهم اما افغانستان که به لطف امان الله در سال ۱۹۱۹ استقلال یافت چرا دوباره خود را جزء خراسان بزگ ننامید و افاغنه از این بابت مسرورند و هرساله استقلالشان را جشن میگیرند.بله میدان افغانستان جزء ایران بوده و پایتخت تعدادی ار حکومتها.
          ضمنا من ایرانیم و با رفتارهای فاشیستی این حکومت کاری ندارم.شما هم بفرمایید نام چندتا از این کتابهای تاریخی معتبر جهان را به بنده بگویید تا مطالعه کنم شاید مثل شما آگاهی پیدا کنم.
          ۷-مسئله حسادت نیست نیروی متخصصی که به کشوری دیگر وارد شود باعث شکوفایی آن کشور میشود اگر نیروی متخصص افاغنه وارد ایران شوند برای ما باعث خوشحالیست گرچه ما حتی برای متخصصان خود کار نداریم و حتی برای کارگران خود پس بهتر است افاغنه چه بی سواد و چه متخصص در ایران نباشند.اما کو گوش شنوا.
          برای بار آخر عرض میکنم حکومت ایران ربطی به مردم ایران ندارد شما که ۱۷ سال در ایران بودید ای کاش این را میفهمیدید.
          ما ایرانیها در طول تاریخ مورد ظلم بسیاری اقوام قرار گرفته ایمم افاغنه هم باتجاوزها و تولید مواد مخدر و کشتن دختران ایرانی نشان دادند دوست ما نیستند.
          من جواب مطلب شمارا به رسم ادب دادم وگرنه این طریقه بحث که سوال را با سوال جواب دهید اشتباه است.

          • vaahed rahimi

            nasl sookhte aziz shoma hata tarikh ham nemidoni.

          • نسل سوخته

            جدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
            چرا درست حرف نیمزنی.
            من تاریخ چیو نمیدونم تو که میدونی تاریخ رو به من بگو من که در بالا عرض کردم چندتا کتاب تاریخ معتبر به من معرفی کن تا برم بخونم و مثل شما با سواد شم اما تو فقط میای میگی تو تاریخ نمیدونی این طریقه بحث کردنت من رو کشته.
            تاریخ دان.

          • Nima Shaer

            فردوسی در کدام سرزمین شاهنامه را نوشت؟
            فردوسی خدمت کدام شاه رفت و شاهنامه را تقدیم به او کرد؟
            رستم در کدام سرزمین زندگی می کرد؟
            فردوسی در غزنین شاهنامه را تقدیم به سلطان محمود غزنوی کرد. شهر غزنین یا غزنی یکی از شهرهای تاریخی افغانستان می باشد که در جنوب غربی شهر کابل واقع شده است و به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۳  انتخاب شده است. سلطان محمود غزنوی از ترکان غزنوی یکی از اشخاص تاثیرگذار بر رشد و توسعه زبان پارسی بود. مرد افسانه های شاهنامه “رستم” در زابل زندگی می کرده است. زابل یکی از استان های جنوبی افغانستان می باشد و در نزدیکی شهر بست یکی از شهرهای تاریخی منطقه که هنوز دروازه ورودی اش باقی مانده است. یاد و خاطره جاده ابریشم را در یادها زنده می نماید.
            یکبار با دقت و با چشم بدون تعصب شاهنامه را بخوان و یک لیست از نام شهرها تهیه کن. در پایان ببین این شهرها فعلا در کدام کشور واقع شده است. بیش از ۷۰ درصد از شهرهای شاهنامه مربوط به محدوده افغانستان امروزی می شود.

          • نسل سوخته

            متاسفانه دروغگویی و حرفهای بی ارزش یکی از حربه های افرادی مثل شماست.
            رودابه دختری کابلی بود که با زال مردی زابلی(زابل در استان سیستان و بلوچستان) ازدواج کرد و فرزندشان رستم پیل تن بود رستم در دیار پدر متولد شد و زابلی است.
            شاهنامه از روی شاهنامه ابو منصوری نوشته شده که آن هم از چندشاهنامه دیگر تعصی جسته و همه از کتاب خدای نامه کتاب پادشاهان ساسانی سرچشمه گرفتند.
            فردوسی کبیر اهل روستای پاژ بود و ایرانی بوده.
            فردوسی شاهنامه را به محمود غزنوی هدیه کرد اما محمود غزنوی که سنی و پیرو مکتب حنفیه بود با فردوسی بد رفتار کرد و بعدها حتی خوانندگان شاهنامه را نکوهش میکرد.
            زابلستان بزرگ دیروز که در زمان نوشتن شاهنامه وجود خارجی نداشته شامل سیستان و بلوچستان ایران و پاکستان و تنها بخش جنوبی افغانستان بوده است.
            در شاهنامه بسیار زیاد از کابلستان نام برده شده اما ۷۰ درصد را از کجا آوردید.
            محمود غزنوی سنی وقتی به ایران حمله کرد بسیاری از ایرانیان را به بردگی گرفت اما شما از وی تمجید میکنید شما از برده شدن ایرانیان و تجاوز محمود غزنوی به ایران خوشحالید اما از ایرانیان توقع مهرو عطوفت دارید.
            کاش هموطنان من چشمان خود را باز کرده و با ذات شماها بیشتر آشنا شوند.
            در ضمن لطفا با دروغ ها و تحریفها وقت بنده را نگیرید.هرکاری که بکنید فردوسی ایرانیست و این ادعای شما باعث میشود مورد تمسخر قرار گیرید.

        • Kaveh

           همون بهترکه گورت راگم کردی وبه طویله خودت برگشتی.بیسواداحمق حرف”ی”درزبان فارسی وقتی به اسم اضافه شودازان صفت ساخته می شودحالامثلن توافغانی آشغال چی هستی که اومدی اشتباه املائی زبان مادری مارابه رخ میکشی توبهتره بری همون زبون مسخره پشتورایادبگیری ولازم نیست فارسی صحبت کنی.

          • vaahed rahimi

            kave joon 
            shoms hata farsi ro ham khoob nemidooni .
            ve ama zamani ke shahname ferdosi be negarseh daromad ,befarmaied ke koja mizist ein alem bozog ? shoma vejood zaban parsi ro ham madion shoaraie AFG hasyin

          • نسل سوخته

            فردوسی کبیر اهل روستای پاژ در استان خراسان است ربطی به افاغنه ندارد.
            دزدی در روز روشن.هههههههههه.
            خجالت هم خوب چیزیست.
            اینقدر نمیدانی نمیدانی راه ننداز چون از بقیه هموطنانت که در این صفحه پیام گذاشتند تو از همه بیسواد تری.

          • Musiclove538

             shoma ba inke az iran rafti baz ham dast az khaye mali bar nemidari va varede sithaye irani kmishi aman az daste in afghan hahe moghol tabar !!!baba irani ra ba shooma kari nist bekesh birioon !!!

        • Kaveh

           لازم نیست توی اشغال ما ایرانیان رادوست خئدت بدونی ضمناً برای اگاهی شما افعی ها که ایران ازکشورهائی است که به هرننه قمری تابعیت نمیدهد.به خصوص شما افعی ها.صفت شما افعی بهتراست نه افغانی وهراسم لجن دیگری.ملتی هزارنگ و۷۲تیکه وپاره هستیدومثل سگ یکدیگرراپاره میکنیدانوقت ما انتظارداریم که به دیگران رحم کنید.پشتون-تاجیک-هزار-ازبک-نورستانی-بلوچ-ترکمن که تشکیل دهنده افغانستان هستندچشم دیدن یکدیگرراندارند.بروودیگه درموردایران وایرانی حرفی نزن آشغال بی مصرف وحشی وبربر.اسم پاک ایران رابا دهان نجست بزبان کثیفت نیار.ای ازسگ نجستر.

        • Musiclove538

           man ham ba didane esme afghan va afghani yade pashtoo haye taleban mi oftam ke bache bazi va be bache tajavoz kardan ra az eftekharate khod midanan ..be dooste jame shenaset bego yek tahghigh ham raje be onha anjam bede

  • Musiclove538

    salam dooste man l.man yek panahande sakene yunan hastam midonin ke afghaniha dar inja khely zyadand !!! va hachenin vaghti mifahman ye nafar iranie bedoone dalil jam mishan va on iranio morede zarbo shatm gharar midan va az ma nefat daran >> midonin inja chnd bar be khanoom haye irani tajavoz kardan chon jormesh irani bodane >>mitonin az iranihaye moghim yunan tahghigh konin >>>ba tashakor       !!

  • Musiclove538

    man ghablan ham goftam alan ham migam!!! agha moshkelate ma akhonde mozdoor va eslame!!! vel konin chi be sare afghani omade    !! agha mardome khodemoon mage kam mikeshan raje be oona benevisin na inke zehne khodetoon ro mashghoole amale afghani konin!!!ba tashakor!!!
     

  • Fereshta Sadeqpoor

    فرشته از کابل
    نوشته بالا را خواندم و در پایان تمام کمنت ها را هم، واقعن نمیدانم چی بنویسم، محترم «نسل سوخته» در جایی نوشته بود “اینقدر پست و حقیر نباشین برای شخصیت خودتون ارزش قائل باشین و برین توی کشور خودتون که مدتها قبل از ایران جداش کردین” راست هم میگه واقعن فکر میکنم چه لزومی داره که این مردم اینهمه تحقیر و توهین را تحمل کنن، یعنی وضع شان در افغانستان بدتر از اونجاست؟ یا گفته “بابا ما وقتی مهمان نخوایم باید کی رو ببینیم” هر چی که از حد بگذره دیگه آدمو دلزد میکنه حتا همین خاله بازی مهمانی و میزبانی، لعنت به این سردمداران کثیف ما که با اینهمه کمک های بیرونی و حتا ایجاد مثلن پایگاه های نظامی هنوز هم نمیتونند مهمان های ناخواسته شان را از کشور شهید پرور و خصم جان شما که حتا برای خودتان هم جهنم دره ایست چه رسد به مهمانان زورکی جمع کنند، میدانم شما ها رو هم درک میکنم میفهمم که چی میگید، حال و روز خودتون با اون وضعیت اجتماعی و ولایت فقیه و زندان کهریزک با تجاوز های فراوان جنسی و مهاجرانی که تو کشور های دیگه دارید و جواز ندادن فیلما و فرار هنرمندان و مثلن بی حجابی زنان و هزاران مشکل بدتر از اینهای تان اسف بار تر از ما ست. نمیخوام جنایت او دو فرد رو پرده پوشی کنم یعنی نمیتونم، کارشان خیلی وحشیانه و غیر انسانی بوده اگه دست خودمم بهشان برسه تیکه تیکه شان میکنم اما واقعن کار مردم یزد برازنده انسان نبوده، سوزاندن خانه و مردم بیگناه واقعن کار غیر انسانی است، میتونستند اعتراض و خشم شونو با تظاهرات و هزاران کار دیگه ای که تو این سه دهه حکومت آخوندی یاد گرفتند بروز بدهند، اما اون مردم بیگناه بوده حالا به فرض هزاران افغان هزاران گه خوری کردن تو کشور شون، اما حساب شان با اینهایی که جرمی ندارند واقعن جداست و باید اینو فهمید که واقعن حساب هر کسی با خودشه. به هر حال جایی خواندم که یونانی ها فارس ها را همیشه بربر ها ( وحشی، غیر متمدن…) میگفتند حالا که میبینم راست میگفتن واقعن هم که همینطوره، ایرانی و افغان هم نداره فارس فارسه، حالا مثلن ایرانی ها بربر بودنشون کمتر و در بعضی هایشان در کل از بین رفته و در بعضی ها بیشتر و شدید تر شده دقیقن همانطوری که از افعانها. همینه دیگه از ماست که برماست…! زیاد هم اینجا به همدیگه با کلمات و عبارات خردمندانه تاخت و تاز نکنید یک وقت دیدید کسر شان شدهااااااا.
    ا

    • Kaveh

      فرشته ازکابل برووفکری برای هموطنانت بکن انقدرهم حرف مفت نزن بهترین کاراین است که شما آشغالهارامثل سگ دمتون را بگیرنوبفرستندتوی کشورخودتون.مودبانه بگم گورتان را ازایران گم کنیدوبرگردیدبه همون جهنم دره ای که بودید.ما ایرانیان ازشما افغانیهای وحشی وبربرمتنفریم.

      • vaahed rahimi

        skandar e kabir be to ham barbar migoft age bavar nadari bero taikh bekhoon

  • Ali Karaji

    kir tu kos naney harchi afghaniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiie,harom zadeha,man tu italia hastam in koskesha inja ham haminjorian aghja_va shoma nabaiad mozoee neda roo ba ina ghati konid,
    ie dokhtare 18 sale
    ie dokhtare 8 sale
    ………………….
    ……………………
    in haromz zade haroo baiad az mamlekatemoon akhraj konim 
    mosalmonay afrati ke be 
    namooos irani tajavoz mikonan ro
    baia sangsar kard

  • حسن

    خدا بده شانس .این افغانیا تازگیا چقدر طلبه پیدا کردن!!!!!!!!!!!!!!!
    هرچی بدبختی داریم از ایناست…آقا بسه کم ژست انسان دوستانه بگیر…چشاتو واکن واقعیتو ببین…پدر ملتو دراوردن…هرجا میری هستن.مثل مورو ملخ ریختن دارن ریشمونو میخورن…

  • Peyman_anatoa

    marg bar harchi afghani haroom zadeha
    hamaroo baiad biroon kard
    koskesha tu ionan bachahay irani roo lokht mikonan 
    tu iran be namoos adam tajavoz mikonan
    MARG BAR AFGHANIIIIIIIIIIIIIIII
    ma afghani tu keshvaremoon  nemikhaym
    man shahed aedame ie afghani bodam ke be dokhtare 8 sale tajavoz karde boood baste dige
    ta key in koskesharoo tahmol konim
    ma irani hastm na mosalman
    oona adam haei hastand ke eyne heivan fekr mikonan
    hamaroo baiad ekhraj kard az keshvar
    azizeman iran

  • Kaveh

    جناب سیروس پارسا بدنیست برای هرمقاله ای درفضوله محله می نویسیدعلاوه برنظرخواهی آمارموافقان ومخالفان با نظرخودرانیزاعلام نمائیدتاببینیددرچه وضعی قراردارید.مردم ایران امروزه می فهمندواحمق نیستندکه شما هرچه بگوئیدوبنویسیدکورکورانه بپذیرندپس اگرانسان طرفدارنقثدهستیدازاین موضوع ناراحت نشویدکه نظرات شما موردنقدقرارگیرد.اگرانسان دموکراتی هستیداشکالات وایرادات مقالات خودرانیزقبول کنید.امروزه مردم ایران ازحضورمهاجران افغانی وعراقی ناراحت وخواهان خروج آنهاهستند.

  • Samirandaid

    man   be  nam    ek  irany  az  iranyane  aziz  darchast  mikonam  az  asib  zadan  be   mohajerane  afgan  choddary  konand 

  • Mani 13

    تف به شرف نداشته اراذل و اوباش دولتی متعلق به حکومت کثیف اسلامی که بمانند مغول ها، خانه و کاشانه مردم را به اتش می کشند، حتا اگر یک افغان منحرف جنایتی را هم مرتکب شده باشد.
    مگر این خراب شده پلیس و دادگاه ندارد که بررسی و سپس حکم صادرکند؟
    و تف به شرف نداشته آشغال هائی که از این چنین اعمالِ ضد بشری، حمایت می کنند!
    مانی ۱۳

    • نسل سوخته

      آقای مانی من شما را تاکنون یک هموطن متعصب و یک ایرانی واقعی و دلسوز میدیدم.
      اما با این کامنتی که گذاشتین واقعا بنده بهم ریختم.
      شما هم مثل بقیه از کار مردم یزد انتقاد میکنین اما حتی ذره ای دلتان بحال آن دخترک معصوم و دیگر بانوان ایرانی که توسط افاغنه تکه تکه شدن نمیسوزد.
      الان به رفتار هموطنانت اعتراض میکنی و بر آنها خدو میندازی اما حتی کلمه ای درمورد آن دخترک بیچاره نمیگویی.
      هموطن عزیز دمورد دادگاه و پلیس خودت که از همه بهتر میدانی نه دادگاهی وجود دارد و نه پلیسی اگر وجود داشت که افاغنه به این راحتی به ایرانیان تجاوز نمیکردند و آنهارا نمیکشتند.
      مانی جان تنها کسانی که درد ایرانی را میفهمند فقط ایرانیانند وبس.سنگ اقوام دیگر را به سینه نزن که عرب و افغان و آمریکایی و روسی و فرانسوی و چینی و………..
      فقط به فکر خودشون و منافعشون هستن.سعی کن در وهله اول به هموطنانت فکر کنی.
      افاغنه غیر مجاز باید از این کشور خارج شوند و اگر مانده اند هر اتفاقی که برایشان بیفتد بر گردن خودشان است و خودشان اینطور خواسته اند.

      • Mani 13

        هم نسل عزیزم، نخست اینکه! واقعاً متاسفم که کامنتِ اخیر من باعث نگرانی شما، هم میهن خردگرایم شده است.
        من ضمن همدردیِ قلبی با خانوادهِ مقتول، اساس کار یعنی حمله به اشیانهِ هر کس، حتی ایت الله صانعی را ، شدیداً محکوم می کنم.
        سی و سه است که این غربتی بازی ها ادامه دارد. گناهِ حکومت نامنزهِ اسلامی کاملاً در تمام زمینه ها، بارها ثابت شده است. هرج و مرج کارِ ایرانیانِ واقعی نیست.
        شما و من نمی توانیم بگوئیم که تمام افغانها جنایت پیشه هستند.
          حتا اگر یک فرد از انها سالم و بی گناه باشد، نباید به چهار دیواریِ * همه * وحشیانه، تعرض شود، بلکه مجرم و یا مجرمین مسئول عملِ ضدِ انسانی خود هستند.
        شوربختانه حرف شما، گرامی هموطن، مرا بیاد تهدیدِ رهبر معظم و خونریز سیستمِ پلید مافیائی می اندازد که سه سال قبل گفت که: هرکس به خیابان بیاید، مسئول خودش است.
        با مهر،  مانی ۱۳

  • میهن پرست

    این اولین جنایت  افغانها نیست …( فیلمشم هست ) ..من که یادم نمیره  .. که  ۷ ۸ نفری به  دختره بیچاره و بی دفاع  در تهران  تجاوز کردن … نفرتی که از دیدن  اون فیلم از افغانها گرفتم  هیچ وقت پاک بشو نیست … 

    • Nima Shaer

       عزیز جون احمق اون شخص ایرانی بود. رسانه ها طبق همیشه اون رو بدون هیچ مدرکی افغان معرفی کردند ولی بعدا پسر دایی اش امد و مدارک و شناسنامه اش را اورد و تسلیم مراجع قضایی کرد. ببینید که یک دورغ چطور می تونه تاثیر کذار باشه. در ان سال کسانی مثل شما هزارن مهاجر افغان را توهین کردند. مورد ضرب و شتم قرار دادند. دختران و زنان افغان را مورد آزار قرار دادند. در تهران تعدادی جوان افغان سر به نیست شدند و خانوادشان از آن روز خبری از انها ندارند. تعدادی در اثر حمله و ضربات چاقو در تهران کشته شدند. شما چرا این مسایل و اتفاقات را خبر ندارید. چون رسانه های ایران از خجالت و. شرم نمی توانستند بگویند که عمل زشت و خطای بزرگ را انجام دادند. رو این پرونده سرپوش گذاشتند که فراموش شود. و شما بعد از چندسال بازم می ایید و آن خاطره تلخ را زنده می کنید و هنوز ار اصل و حقیقت ماجرا اطلاع پیدا نکرده اید. گناهان و کثافت کاری های حکومت و رسانه های ابران را خداوند پاسخ دهد.

      • نسل سوخته

        رسانه کجا بود؟
        یعنی ما حتی تفاوت یک افغانی را با ایرانی نمیدانیم؟

  • Turksana

    من اول می خواستم این نکته رو بیشتر اشکار کنم که متاسفانه جامعه ایران بدون قضاوت مجازات میکنه ‍. همین طور که در خبر ها در کذشته هم خوندیم میبینیم که در بسیاری بنا به سیاست دولت- که سیاست دشمن افزاپی خارجی است-همیشه انگشت انتقاد به خارجی ها بوده است -خواه امریکا باشد یا عراق یا پاکستان یا افغانستان- همیشه در موقع وقوع جنایتی اول انگشت اتهام را به سوی افغانها اشاره میکنه و بعدا مشخص میشه که نه اونها نبودن و بدون هیچ گونه عذرخواهی از این اقلیت مهمان قضیه به فراموشی سپرده میشه. پس بیاپیم ما کمی واقع بینانه با مسایل برخورد کنیم.در مورد اینکه اکثر ما ایرانیها اینطور میبینیم که این افغانها هستند که باعث بدبختی هستند و بدون اجازه حکومت به اینجا اومدن و نمی خان برن باید ذکر کنم که واقعیت خلاف این ادعای حکومت است و حکومت جمهوری اسلامی بر خلاف تمامی کنوانسیونها ملل متحد در امور مهاجرین مرزها را در دهه هشتاد میلادی بر روی افغانها باز کرد و حتی رجایی -که خدایش بیامرزد- به عنوان رییس جمهور خواهان توقف سیاست مرزهای باز شده بود و می خواست به وضعیت مهاجرین سرو سامان بدهد که با مخالفت روحانیون علی الخصوص خمینی شد چرا که انها فکر میکردند که جامعه به پشتوانه نیروی کار ضروزت دارد که در جبهه های جنگ مشغول بودند و بعد از جنگ ناگهان سیاست تغییر کرد و مهمانان خویش -پشتوانه- را مهاجر و غیر قانونی خواندند و بارها رقم را بالا و بالاتر بردند -نکته اینجاست که با خروج گروه بزرگی از مهاجرین در دهه اول قرن بیست و یکم – ارقام نه تنها پایین نیامد که هیچ .افزایش نیز نشان داد. حال این قضاوت ماست که به دولتی باور کنیم که تمام نیروی خود را صرف ایدولوژی میکند که می داند سرانجامش به ترکستان است و همه نتایج ان چیزی جز بدبختی و عقب افتادگی و سرخوردگی این ملت در دنیا نیست و یا به وجدان خودمان !

  • Tehrani

    mardom ghayoor yazd  ham hamchon mardome ghayore esfehan az kase lisan va dastmal yazi pahn konane rejime molayan mibashand ke hargah jenabe rahbari va ya reyasate jomhoori be shahreshan ghadam migozarand hamchon boozinegani az mashineshan avizoon shodeh va bar khayehaye mobarak boose mizananad

  • FARHANG_ZARE

    باسلام من فرهنگ ازیزدم  وخوشحالم ازخارج کردن افغانهای پچول ازیزد این هنوز اولشه شماها کجابودید که همین افغانها که طرف داریشون می کنید حمله کردن به زندان یزد ولی کاری از پیش نبردن وحالا دست به اقدام تجاوز وکشتن دخترها کردن  ومعتاد کردن جوانهااین را بدونیداگر مملکت دست همین افغانها بیفتد این قدر نمک نشناسن که حاضر می شن راحت ادم بکشن ولی شتر درخواب بیند پنبه دانه این عمل انجام شده توسط افراد سابقه دار یک محل یزد وحتی یگان ویژه هم حریف نشد که کمک از تهران خواستن دراین درگیری ۳پلیس هم کشته شدن حالا شروع کردیم هرکی هم افغانی ببینه انها را می کشه تاحالا۱۰افغانی کشته و۱۷نفراتش زده شدن اگر می خواهن ازادباشن برن شهرخودشون یاشهردیگه تویزد جایی برای ماندن ندارن من خودم یکی از ان ۱۲۰۰موتوری بودم

  • مردم ایران بجای این کارها باید از دولت شاکی باشند که امنیت در جامعه وجود ندارد و خود دولت متجاوز است بجای حمله به افغانها به دولت حمله کنند اگر خیلی شجاع هستند

  • Abasy90

    آخه بی شرفهااگرافغانیهاخوبندببریدتوخانه خراب شدتون نگهشون داریداگراین بلاسردخترخودتون بیادبازهم این گوه خوریها رامیکنید

    • Mani 13

      بیشرف! کسی است که همه را یکسان می داند!
      مانی ۱۳

  • lale

    ملت بی تمدن ملتی است که قانون را رعایت نمی کند و به مهاجران افغانی حمله میکند.
    متجاوزین شروری  که به افغان ها حمله کردند باید دستگیر و محاکمه شوند.

  • Musiclove538

     !!!!http://youtu.be/luB8CLaror8   lotafan be in video tavajoh konid va khodetan ghezavat konid

  • Joseph

    What happened in Yazd is Barbaric,,,
    I moved to Great Britain soon after the DISASTROUS so called Revelation in Iran, As an Immigrant been receiving nothing but Kindness, Support and the feeling of being at home,
    Witnessing this BARBARIC act in Land of Cyrus the Great BREAKS my heart, yet something more Hurtful than this is the fact that the man filming this comments on “they don’t even do this in America”?????? what picture the Satanic Islamic Regim has put in his Head???