محمد رضا عالی پیام؛ هنرمندی که به دلیل سرودنِ اشعارِ طنز ربوده شد! ۶

احمد شاملو شاعر پر آوازه معاصر, هدف شعر را چنین بیان می کند؛ هدف شعر تغییر بنیادی جهان است و درست به همین علت هر حکومتی به خودش حق می‌دهد شاعر را عنصری ناباب و خطرناک تلقی کند.  اهل سیاست به قداست زندگی نمی‌اندیشند بلکه زندگان را تنها به مثابه و وسایلی ارزیابی می‌کنند که عندالاقتضا باید بی‌درنگ قربانی پیروزی او شود و ای بسا به همین دلیل است که باید قبول کرد در جهان هیچ چیز، شرط هیچ چیز نیست و در دنیای بی‌قانونی که اداره و هدایتش به دست اوباشان و دیوانگان افتاده، هنر چیزی است در حد تنقلات و از آن امید نجات بخشیدن نمی‌توان داشت.

خبر کوتاه و تاسف آور بود؛ شاعرِ طنزپرداز دستگیر شد! محمد رضا عالی پیام ملقب به هالو که با اشعار طنز و انتقادی اش در بین مردم ایران بسیار مشهور و محبوب است با یورش ماموران اطلاعات لباس شخصی به منزلش دستگیر شده و این دستگیری بی شباهت به گروگان گیری نیست که تا این لحظه دوستان و خانواده اش هیچ اطلاعی از دلیل دستگیری محل نگهداری و شرایط او ندارند.!

محمد رضا عالی پیام، چکامه طنزپرداز که با چکامه های زیبا و انتقادی خود رژیم پوشالی و کاغذی آخوندها را به لرزه در آورده، هم اکنون در بند دژخیمان بیگانه پرست و ضد ایرانی اسیر و گرفتار است.

محمد رضا عالی پیام، طنزپرداز که با چکامه های زیبا و انتقادی خود رژیم پوشالی و کاغذی آخوندها را به لرزه در آورده، هم اکنون در بند دژخیمان بیگانه پرست و ضد ایرانی اسیر و گرفتار است.

محمد رضا عالی پیام متولد ۱۳۳۶ و فارغ التحصیل از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. وی فعالیت سینمایی را با بازی در فیلم جنگ اطهر (۱۳۵۸) به کارگردانی محمدعلی نجفی آغاز کرد و از این پس کارنامه هنری او در سینما به شرح ذیل ادامه یافت:

بازیگری در فیلم توهم (۱۳۶۴)، طراح صحنه و لباس فیلم توهم (۱۳۶۴)، کارگردانی دو فیلم: خسته نباشید (۱۳۷۱) و مشت بر پوست (موشو) (۱۳۸۱)، مجری طرح فیلم پرواز از اردوگاه (۱۳۷۲)، سناریو و فیلمنامه نویسی سه فیلم: مشت بر پوست (موشو) (۱۳۸۱) و پرواز از اردوگاه (۱۳۷۲) و خسته نباشید (۱۳۷۱)، تهیه کننده سه فیلم: مشت بر پوست (موشو) (۱۳۸۱)، راز خنجر (۱۳۶۹)، دلم برای پسرم تنگ شده (۱۳۶۸)، و سرمایه گذار دو فیلم: مشت بر پوست (موشو) (۱۳۸۱) و فیلم معروف بایسیکل ران (۱۳۶۴) ساخته محسن مخملباف.

بنا به گفته نزدیکانش، چند روزِ پیش به هنگام ظهر، ماموران اطلاعات با لباس شخصی و با حکم تفتیش به خانه محمدرضا عالی پیام هجوم آورده، پس از دستگیری او، تمامی کتاب ها، نوشته ها و کامپیوترش را  با خود می برند. محمد رضا عالی پیام در آخرین مصاحبه خود با بهرنگ تاج بخش به مشکلاتی که رژیم جمهوری اسلامی برای او پیش آورده چنین اشاره می کند:

“خب من که یک پایم در خانه است و پای دیگرم در اوین! همین الان هم با سند آزاد هستم، به هر جهت  کسی که خربزه می خوره، پای لرزش هم می شینه، و منهم نشستم.  در ادامه در تاکید بر بیداری هنرمندان در جامعه می افزاید و می گوید: ” اتفاقن در انجمن هم گفتم پرداختن به تمام مسائل یک کار گروهی را طلب می کند”.

الان باید تلخ ترین مسائل را بیرون بکشیم . همین امروز چند تا خبر جدید داشتیم، تا در مورد یکی کار کردم دیدم آن یکی مهم تر است! مسئله مرغ و تخم مرغ بحث روز است، منتهی این ها را مطرح می کنند تا حواس طنز پردازان را از مسائل اصلی تر پرت کنند. مثلا قطر فسقلی چند برابر ما از حوزه مشترک نفتی بهره برداری می کند یا روزی فلان قدر ضرر اقتصاد نفتی ماست که قادر به فروش نیستیم و مسائل دیگر! مرغ و تخم مرغ نباید این ها را تحت شعاع قرار دهد و طنز پردازها با هوش خود  نباید در این دام بیفتند.”

در این ویدیو محمد رضا عالی پیام چگامه ای در مورد سرنونشت بشار اسد می سراید.

آخرین ویدیو شعرخوانی که در یوتیوب از ایشان منتشر شده، مربوط به شعر طنزی به نام فیل آقای حاکم که به نظر نگارنده، طنز تلخی از اعتراضات خیابانی نافرجام مردم ایران به دلیل عدم همبستگی و استقامت است. و آخرین شعری که این شاعر، نویسنده و فیلمساز در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده و بسیاری آنرا دلیل دستگیری ناگهانی او می دانند، یک دوبیتی برای ابراز همدردی با زلزله زده آذربایجان ایران و بیان احساس تلخ حسرت مردمی محروم است که ثروت های منابع ملی شان به بیگانگان بخشیده می شود، به این مضمون که:

کی گفته که ما دولت راحت طلبیم؟

در فکر گرفتاری خلق عربیم

این قدر نگویید اهر زلزله شد

فعلن که گرفتار دمشق و حلبیم

و به راستی چرا یک دوبیتی یا شعری طنز، لرزه و وحشت بر حکومت استبداد گران انداخته و خواب پوشالی اقتدارشان را چنین آشفته می کند؟!. بازداشت، شکنجه، و حتی قتل روشنفکران و شاعران و نویسندگان آزادی خواه در حکومت های استبدادی، فاشیستی و مذهبی امری بسیار رایج بوده است.

از قتل فجیع عصماء دختر مروان در حال شیر دادن به کودک خردسالش توسط صحابه پیامبر اسلام گرفته تا قتل فدریکو گارسیا لورکا شاعر اسپانیایی بدست اراذل و اوباش وفادار به ژنرال فرانکو دیکتاتورفاشیست اسپانیا و تا به قتل رساندن محمد فرخی یزدی، شاعر و روزنامه‌نگار ایرانی با تزریق آمپول هوا توسط پزشک احمدی، و قتل فجیع فریدون فرخزاد در آلمان، و انبوه نویسندگان و شاعران و هنرمندان و روشنفکران به قتل رسیده در قتل های زنجیره ای و در طی ۳۴ سال حکومت اسلامی ایران، همه و همه برخاسته از حکومت های استبدادی است که گوش شنوایی برای شنیدن صدای آزادی خواهان ندارند و هر صدای آزادی خواهانه یا منتقدی که مورد توجه مردم قرار بگیرد را به زنجیر کشیده یا به قتل می رسانند.

محمد فرخی یزدی چکاهه گری که به سرودن چکامه های انتقادی علیه رژیم دیکتاتوری رضا شاه پرداخت. به دستور حاکم یزد دهانش دوخته شد. در سال ۱۳۱۸ در زندان تهران با تزریق آمپول هوا به زندگی او پایان دادند.

محمد فرخی یزدی چکامه سرایی که به انتقاد علیه رژیم دیکتاتوری رضا شاه می پرداخت. به دستور حاکم یزد دهانش دوخته شد. و در سال ۱۳۱۸ خورشیدی در زندان تهران با تزریق آمپول هوا به زندگی او پایان داده شد.

مهمترین دلایل دشمنی حکومت های استبدادی با شاعران؛ زیبایی و روانی زبان شعر است که با روح و جان انسان می آمیزد و ریتم خوش آهنگ آن که قابلیت تبدیل به شعار های انتقادی برعلیه حکومت های دیکتاتوری را دارد.  همچنین به دلیل ایجاز و اختصار گویی و برگزیدن مناسب ترین لغات گویای منظور شاعر در شعر، خواننده به راحتی می تواند به بسیاری از اخبار و تفاسیر سیاسی و دلایل وضع اسفناک اجتماعی موجود در جامعه با چند بیت یا در چند خط، پی ببرد و این قدرت ایجاز در بررسی اطلاعات و روانی لحن دل انگیز شعر، آزادی بیان و انتقاد از سردمداران حکومت های استبدادی را، به آسانی درسیل خروشان مردم ستمدیده ای رواج می دهد، که به پیروی از شاعران روشنفکر بی پروای جامعه خود پرداخته اند.

مهمترین دلیل دشمنی حکومت های استبدادی با شاعران؛ زیبایی و روانی زبان شعر است که با روح و جان انسان می آمیزد و ریتم خوش آهنگ آن که قابلیت تبدیل به شعار های انتقادی برعلیه حکومت های دیکتاتوری را دارد.

اینکه حکومت های استبدادی باور دارند، با به بند کشیدن یا کشتن هنرمندان پایه های قدرت حکومت خود را استوار خواهند کرد، باوری پوچ و بس عبث است. همانگونه که هرگز صدای فریدون فرخزاد حتی سال ها پس از قتل هولناکش نه تنها خاموش نشد، بلکه بسیار رساتر و پر آوازه تر گردید. از اشعار و آرمان های آزادی خواهانه او امروزه نسل جدیدی به نام شاهین نجفی به وجود آمده است.

هرگز نغمه شعر شاعران در مقابل ظلم مستبدان به خاموشی نخواهد گرایید که اشعارش فدریکو گارسیا لورکا هنوز در جهان به تمامی زبان ها ترجمه می شوند و شیر زنی چون سیمین بهبهانی بی پروا، در تاریکترین تاریخ آزادی بیان ایران از آزادی زنان می سراید و گرچه استاد مصطفی بادکوبه ای ملقب به “شیر بیشه ادب ایران” هنوز در زندان است.

ولی مردم ایران “شعر خدای عرب” او را زمزمه می کنند و سینه به سینه به کودکانشان می آموزند و آزادی خواهی را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کنند، چونان فردوسی که از پس قرن ها جنگ و خونریزی و تسخیر ایران به دست اقوام مختلف، همواره زبان پارسی را در شاهنامه شعر خود محفوظ داشت، شاعران و نویسندگان و هنرمندان همواره در آثار خود جاوید خواهند ماند و دردها و رنج ها و تجربیات قرن خود را برای آیندگان بازگو خواهند کرد.

چکامه سوزناک و غم انگیزی در باره شیر زن و گردآفرید ایران؛ هیلا صدیقی که به اسیری  دیوان در آمده است.   هیلا صدیقی، را باید یکی از ستاره های درخشان فرهنگ ایران و موجب افتخار هر ایرانی نیک سرشت دانست.

و در آخر، به نقل قولی از روزنامه نگار و نویسنده شهیر مصر، محمد حسنین هیکل اشاره می کنم : که روزی از او پرسیدند: شما مصریان با آن پیشینه ی درخشان فرهنگی، چه شد که عرب زبان شدید؟، و او  در پاسخ گفت: ما عرب زبان شدیم برای اینکه فردوسی نداشتیم!. پس جاوید باد هنرمندان و شاعران و نویسندگان و روشنفکران سرزمینان، جاوید باد.

  • Zadehb

    لطفان چک کنید کة ایا هیلا صدیقی در زندان بسر میبرند یا اینکة ازاد شدند؟ چند لهظة پیش بعد از اینکة شعری از خانم صدیقی گذاشتم  ، یکنفر نوشت   کة شنیدن  اخیران خانم صدیقی ازدواج کردند. متشکرم.

  • Iraniagah

    درود بر  خسرو  فروهر کبیر این مبارز راستین آریایی  از نسل ایرانیان میهن دوست ، خسرو جان شما  چشم امید جوانان میهن هستی با ان سواد و معلومات  ، این مشیری کودن را ول کن و به کار خود به پرداز ، این مردکدر مناظره با شما اسم در میکند و پر رو میشود یوتیوپ های این مردک آکرومگالی  ، ۵ بیننده هم ندارد  ولی  شما هزاران بیننده از ایران داری . 

  • Sima1

    فرخی در دوران قاجار لبانش به هم دوخته شد
    درست بنویسید که بد برداشت نشه

  • Bahman Farahbakhsh

    فرخی یزدی، این سراینده یِ آزاده در زمان رضا شاه به زندان افکنده شد و “پزشک احمدی” به دستور رضا شاه او را با آمپول هوا کشت!

  • Bahman Farahbakhsh

    “وی از طریق شوروی به آلمان رفت و مدتی در نشریه‌ای به نام «پیکار» که صاحب‌امتیاز آن غیرایرانی بود، افکار انقلابی خود را منتشر ساخت. در ملاقاتی با عبدالحسین تیمورتاش فریب وعده او را خورد و از طریق ترکیه و بغداد به تهران
    بازگشت و بلافاصله تحت نظر قرار گرفت. اندکی بعد به بهانه بدهی به یک
    کاغذفروش ابتدا به زندان ثبت و سپس به زندان شهربانی افتاد. همزمان
    پرونده‌ای با اتهام «اسائه ادب به مقام سلطنت» برای وی تشکیل گردید. ابتدا
    به ۲۷ ماه و پس از تجدید نظر به سی ماه زندان محکوم شد و به زندان قصر منتقل گردید. [۸]

    فرخی در زندان قصر و ظاهرا در شهریور ۱۳۱۸ به طور عمدی مسموم شد. بنا به
    اظهار دادستان محاکمه عمال شهربانی، فرخی در بیمارستان زندان، بوسیله
    تزریق آمپول هوا توسط پزشک احمدی کشته شد. اگرچه گواهی رئیس زندان حاکی از فوت فرخی بر اثر ابتلا به مالاریا و نفریت است. مدفن فرخی نامعلوم بوده، ولی احتمالا در گورستان مسگرآباد بطور ناشناس دفن شده‌است.[۹] ”

    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D9%81%D8%B1%D8%AE%DB%8C_%DB%8C%D8%B2%D8%AF%DB%8C

  • nader

    شما راجع به هیلا صدیقی صحبت می‌کنید که به همین رژیم رأی داد برای روحانی؟ چگونه میتوانید شیر زنی‌ گرد آفرید به کسی‌ بگوید و همردیف شاعرانی که سر به دار بردند بگذارید؟