بی فرهنگی ما در برابر فرهنگ پویای ژاپنی ها و شماری دیگراز کشورها ۱۲

ما چه ملتی هستیم؟، ملتی که همیشه به فرهنگ و گذشته خود می بالیم و خود را یک سر و گردن از دیگران بهتر و بالاتر می دانیم؟. شوربختانه این چنین است که اینهم یک تعارف است. یک ادعای پوچ و تو خالی. ادعایی به محتوا، بی اساس، و ناشی از کبر و غرورمان. ما به کمبودها و آلودگی های خود پی نبرده ایم. اگر می دانستیم و آگاه بودیم، در پی بهبود و اصلاح خود بر می آمدیم. تصور نمی رود که در گذشته نیز ما ملتی راستگو، با حقیقت و درستکاری بودیم. بانگاهی به کتیبه بیستون نوشته داریوش، شاه بزرگ و راستین گذشته امان، می بینیم که او هم از دروغ گویی که در میان مردم آن روز به فراوانی رواج داشته، در رنج بوده و برای زدودن آن به اهورا مزدا پناه می برد.

این ویدیو مصیبت بزرگ تسونامی در ژاپن بر اثر زمین لرزه،  ویرانی شهرها، از بین رفتن مردم، و عمق فاجعه را نشان می دهد. ولی ژاپن این اتفاق وحشتناک را پشت سر گذاشت و با همت و سخت کوشی دولت و یاری مردم، ژاپن بر روی پای خود ایستاد و  به سرعت در پی ساختن ویرانی ها و جبران آن است.

از آن که بگذریم، با گذشت زمان، و یورش بیابان گردان عربستان، چنگیز خان مغول، تیمور لنگ، ترک های آن سوی دریا، ازبکان، و متجاوزین دیگر به این سرزمین، ترس از دیکتاتورها، وحشت از حمله و کشتار خون آشامان تاریخ، ملت ما را دگر گون کرده و آش شله قلم کاری  از هفت رنگ و هفت خط به جای مانده، که زیر بنا و اساس آن دروغ گویی، دروغ پردازی، حقیقت پوشی، و صفات ناپسند غیر انسانی دیگر است.

بی تردید، بزرگترین ضایعه و مصیبت فرهنگی که بر ما وارد آمد، یورش تازیان بود. تازیانی که از بیابان های برهوت و بی آب و علف عربستان برخاستند، دین و آیین و فرهنگی به ما قالب کردند که از بن و ریشه دروغ، همه چیز دروغ، و سرتا پا دروغ پردازی بود. امروزه می بینیم که میزان دروغ، نادرستی، تهمت، بهتان، کتمان، حاشا، غیبت، پشت پا زادن به دیگران، فالگوشی و تفتیش عقاید، و دهها صفات نا پسند دیگر در پیروان اسلام، به ویژه به میزان زیاد و باورنکردنی در ذات و وجود آخوندها، یعنی دکان داران مذهب شیعه نهفته است. آخوندهایی که در ایران زاده شده اند، و پوست و گوشت و خونشان ازمردم و امکانات کشورمان است، از بام تا شام دروغ می گویند، و اگر راست بگویند، خود بدان باور ندارند.

شهر نورنبرگ آلمان پس از جنگ دوم جهانی که به ویرانه تبدیل شده- این ویرانی را اگر ما تجربه کرده بودیم، هرگز شهر دو باره ساخته نمی شد. چنانکه هنوز خرمشهر و بم به حالت اول بر نگشته اند.

شهر نورنبرگ آلمان پس از جنگ دوم جهانی که به ویرانه تبدیل شده- این ویرانی را اگر ما تجربه کرده بودیم، هرگز شهر دو باره ساخته نمی شد. چنانکه هنوز خرمشهر و بم به حالت اول بر نگشته اند.

راستگویی و عملکرد درست کشورهای باختری

آنهایی که به کشورهای گوناگون سفر کرده اند، به خوبی در می یابند که ما در مورد شرافت، قول، پایمردی، راستگویی، و دیگر صفات پسندیده انسانی در برابر کشورهای باختری، و یا ژاپن، یک پایمان می لنگد و اعتماد به ما بسی سخت و نافرجام است.
سالیانی پیش در کشورهای باختری، گفتار مردم سند و قول آنان بود. با یک تلفن می شد همه کارها را انجام داد. کسی جویای مدرک، فتوکپی، سند، شهادت، ضمانت، و مانند آن نبود. ولی امروزه، بیشتر به یمن قدم مهاجران مسلمان آسیا و آفریقا، آنان نیز به کسی اعتماد نمی کنند و برای انجام هرکاری، به دهها سند و مدرک نیاز دارند.

ولی آن چیزی که بدیهی و مسلم است آن که مردم این کشورها به خود دروغ نمی گویند، و به هم کلک نمی زنند. باید رمز پیشرفت و ترقی این کشورها را بیشتر در راستگویی، و پایبندی آنان به اصول اخلاقی و انسانی دانست.
به عنوان نمونه، ایرانیانی که در آمریکا زندگی می کنند و یا بدان کشور رفت و آمد دارند به خوبی می دانند که در آمریکا اگر کسی دروغ بگوید، خوار و بی مقدار است و به او توجه و اعتنائی نخواهد شد، و تا آن جا که ما می دانیم رمز پیشرفت در آن کشور بر اساس راستگویی و پشتکار است.

چگونه آلمان پس از ویرانی دو باره آباد شد؟.

نمونه دیگر، آلمان را می توان بر شمرد. آلمانی که در جنگ جهانی دوم با خاک یکسان شد. اگر یکی از کشورهای اسلامی به جای آلمان بود که آنچنان ضربه دیده بود، هرگز روی پای خود نمی ایستاد. چرا راه دور برویم؟. بیاید به کشور خودمان بپردازیم. در ایران از گذشته تا به حال، هرکجا که به هردلیل ویران و خراب شده، در کمتر شرایطی به نوسازی رسیده است. نمونه آن، خرمشهر است که پس از حمله صدام همچنان به حالت نیمه ویرانه ای به جای مانده است. و یا زلزله بم که بافت یک شهر تاریخی را به هم زد و ویران نمود، ولی بدان رسیدگی و توجه نشد. ولی آلمان آن همه ویرانی را به تندی و با سرعت پشت سرگذاشت، و بار دیگر به جایگاه علمی، صنعتی، و منش های اخلاقی خود در میان کشورهای دیگر اروپایی بازگشت. زیرا آلمانی با واژه دروغ و کلک زدن آشنایی ندارد، و همیشه بر سر گفته و قرار خود پا برجا و پایدار است.

تسومانی در ژاپن در سال ۲۰۱۱ بخش بزرگی از آن کشور را ویران، و مردم را بی خانمان ساخت. پس از ۲ سال، همه چیز به جای خود بازگشته و مردم زندگی عادی را دنبال می کنند. اگر این سانحه در ایران اتفاق افتاده بود، با نبودن رژیم مردمی، امکان ساختن آن هرگز نبود.

تسومانی در ژاپن در سال ۲۰۱۱ بخش بزرگی از آن کشور را ویران، و مردم را بی خانمان ساخت. پس از ۲ سال، همه چیز به جای خود بازگشته و مردم زندگی عادی را دنبال می کنند. اگر این سانحه در ایران اتفاق افتاده بود، با نبودن رژیم مردمی، امکان ساختن آن هرگز نبود.

آیا نباید از راستگویی و عملکرد درست دولت و مردم ژاپن یاد بگیریم؟

اجازه دهید کمی هم از فرهنگ درخشان و راستین ژاپن گفته باشیم. ژاپن هم با بمباران اتمی آمریکا بر روی دو شهر هیروشیما و ناکازاکی، به کلی فروکش کرد و در پایین ترین وضعیت یک جامعه و محیط زیست رسید. کشوری که از زمان جنگ جهانی دوم، تشعشات اتمی را در نسل های پشت سر هم تا کنون تجربه کرده، و با دشواری های بهداشت، درمان، و روانی آسیب دیدگان و فرزندان آنان روبرو بوده است، توانست به روشی باور نکردنی و می توان گفت معجزه آسا خود را به بالاترین رده پیشرفت مادی، علمی و تکنولوژی، روانی و اخلاقی جامعه کنونی برساند.

نگارنده با خانواده های زیادی از ژاپنی ها در تماس و رفت و آمد بودم. به جرأت می توان گفت که سوای راستی، حقیقت گویی، و درستکاری از آنان چیزی ندیدم. به تازگی به نوشته خانم تهمینه میلانی سناریو نویس هم میهنمان در باره مردم ژاپن برخورد نمودم که در این جا برای آگاهی شما گرامیان به نگارش در می آورم:

« در فرهنگ ژاپنی مفهومی بنام‪ “‬گناه‪” ‬وجود نداره… و اصلا” مردم با این مفهوم هیچ آشنایی ندارند. تنها مفهوم بازدارنده در آن کشور،‪”‬شرمندگی‪” ‬است‪.‬ واسه همینه که اگر کسی درست کارش را انجام نده، پیش مردم شرمنده میشه. حتی ممکنه که برای این شرمندگی دست به خودکشی بزنه. چون دیگه چیزی برای از دست دادن نداره… “شرمندگی” مفهوم زمینی و “گناه” مفهوم آسمانی است. “شرمندگی” بین شخص و اطرافیانش اتفاق میفته، اطرافیانی که شخص همیشه اونها رو میبینه، ولی “گناه” بین شخص و خدا هست ..».

حال، نتیجه ایندو باور رو ببینید:

۱- قطع برق شهر

هنگامی که برق یک شهر قطع شد، مردم داخل سوپر مارکتها و فروشگاههای بزرگ به آرامی و در تاریکی همه چیزهایی را که در سبد خریدشان قرار داده بودند سرجایشان برگرداندند و به آرامی از فروشگاهها خارج شدند!.

۲- خرابی و ویرانی ژاپن بر اثر جریان سونامی (طغیان آب اقیانوس)

پس از آن که سیل ناشی از سونامی شهرهای ژاپن را فراگرفت، مأمورین با دقت و نظم بی مانندی به تمیزی شهر پرداختند. آنگاه به خاطر آن که به دلیل تسونامی نتوانستند بهتر از آن از مردم مراقبت کنند، جلوی مردم سُجده می کردند و از آنان پوزش می خواستند!.

تسونامی یا طغیان دریا در مارس سال ۲۰۱۱ بیش از ۲۸۰۰۰ نفر را به کام خود برد و ویرانی زیادی به جای گذاشت.

این کار و روش ژاپنی ها ما را به یاد رژیم اسلامی و کسانی مانند محمد رضاخاوری، خامنه ای، رفسنجانی، پاسداران، و بسیجیان می اندازد که پست های مملکت را اشغال کردند، ثروت بیت المال را به غارت بردند، نه تنها شرمنده نیستند، بلکه  هنوز هم طلبکارند!.

۳-  همکاری مهندسان پیر در راه اندازی نیروگاه برق اتمی

گزارش شده که پیرمردهای ژاپنی به دور هم گرد آمده،”سپاه مهندسین پیر”  تشکیل دادند. آنان داوطلب شدند تا نیروگاه برق اتمی فوکوشیما که از کنترل بیرون آمده و از خود تشعشات خطرناکی بیرون میداد، مهار کنند. مهندسین پیر این کار را پذیرفتند تا جوانترها در برابر تابش اشعه نیروگاه و مرگ قرار نگیرند!. علت این تصمیم انسانی و بزرگ هم به دلیل آن بوده است که آنان دوران پیری را می گذرانند و زمان زیادی از عمرشان به جای نمانده و خودشان هم زمان کمتری رنج و درد را تحمل خواهند کرد!.

این خودگذشتگی، ایثارگری، و اقدام ماوراء انسانی، ما را به یاد عملکرد انسانی رژیم اسلامی در دوران جنگ ۸ ساله ایران و عراق می اندازد. جنگی نا خواسته و بی مورد که خمینی خود برپا کننده آن بود. رژیم در این ۸ سال، با فریفتن کودکان و نونهالان زیر ۱۵ سال و دادن وعده و وعید به موتور سواری و تیر اندازی، آنان را بر روی میدان های مین می برد، و یا سپر بلای بمباران تانک های ارتش عراق می نمود. هزاران نوجوان از سراسر ایران با وسوسه و شارلاتانی آخوندها رفتند، ولی سوای شماری اندک زخمی و با پیکری شکسته و از هم پاره شده، به میهن باز نگشتند.

در این جا تصویر هایی از ساختن و بهبود بخشیدن به ویرانی ها را پس از یک سال می بینید. با توجه به عمق فاجعه که کشوری را ویران نمود، اینهمه فداکاری و گذشت مأمورین در یکسال، در جهان بی سابقه است و گمان نمی رود  ویرانی آدربایجان ما بر اثر زمین لرزه تا ده سال دیگر ساخته و ترمیم شود!.

هنر نمایی چند ایرانی در ژاپن

فرهنگ شگفت انگیز انسانی و فداکاری ژاپنی ها را دیدید. حال، به داستان تلخ چند ایرانی مسلمان در ژاپن نگاه کنید و ببینید تفاوت از کجا تا به کجاست:
پس از انقلاب و استیلای آخوند تازی نژاد بر ایران، همان گونه که می دانید گروهی از ایرانیان از مملکت آواره شدند و به کشورهای دیگر جهان رفتند. میان کسانی که به ژاپن رفتند، عده ای در گورستان ها به سوزاندن مردگان در کوره های مخصوص پرداختند. ژاپنی ها بر این باورند که اگر از مرده آنان در حال سوختن صدایی بیرون آید، آن مرده در جهان شخص نکوکاری بوده، و شاید هم برای او زندگی دوباره پیش بینی  شود.

در چنین وضعیتی که صدایی بشنوند، بستگان مرده با شادمانی پول خوبی به مأمورین سوزاندن آن می دهند. این چند ایرانی با تهیه جرقه و مواد منفجره آن را در بدن مرده جا سازی می کردند تا پس از گرم شدن منفجر شده و صدایی از آن بیرون آید. برای چند ماهی این کلک و  حقه بازی ایرانیان به نتیجه رسید و آنان هربار پول خوبی دریافت داشتند. تا آن که این راز  آشکار شد و  آنان را از ژاپن بیرون راندند!.

از آنچه به نگارش آمد، یک حقیقت مسلم و آشکار است و آن نیاز به یک اقدام انقلابی در خانه تکانی و دگرگونی فرهنگ به فساد کشیده شده و دور از هر منش و رفتار انسانی خودمان است. فرهنگی که لازمه آن راستگویی، خوش پیمانی، دوستدار و خیرخواه دیگران بودن، تهمت نزدن، بدگویی نکردن و پرهیز از نابه سامانی های دیگر اخلاقی بوده، که به مرور چه از آسیب های حمله بیگاناگان، و یا آموزش گمراه کننده و دروغین اسلام در ما نهادینه شده، و ریشه دوانده است.

  • mostafa23

    مطلب بسیار جالب و مفیدی بود ،با سپاس از آقای ارژنگ ،
    آقای سهراب ،چند ی پس از تسونامی و خشک شدن گل و لای و بازگشت مردم ،
    همان مردم سه میلیارد ین ژاپن را که از میان گل و لای پیدا کردند به دولتشان تحویل
    دادند ،کاری که برای ما ایرانیان غیر قبل فهم و و هضم میباشد !!
    یکی از دوستان صمیمی ژاپنی من در جواب مقایسه های من از ایران و ژاپن در نهایت
    احترام و بیحوصله گی گفت : بیشتر فکر کن ، اگر قابل مقایسه بودند ، بگو ……..><
    و دوست محترم و عزیز ، قسمت آخر مطلب شما متاسفانه برداشتی از یک حرف دروغ
    و روایتی نادرست و بی اساس است ،بنده با اطمینان صددرصد به شما میگویم که
    در قسمت سوزاندن اموات هیچ خارجی نمیتواند کار بکند و این حرف شایعه ای بیش
    نیست که برای ایرانیانی که برای کارکردن به ژاپن رفتند توهین و تهمت محسوب میشود .//
    سربلند و پایدار و شاد و تندرست باشید .//مصطفی نیک کردار ،۲۳

    • هم میهن گرامی ام- با درود به شما- دونفر از کسانی که این کار را کرده بودند، خودشان حدود ده سال پیش به عنوان هنرنمایی و شاهکار خود در ایران آن را در مجلسی بیان داشتند. همسر یکی از دوستان ما هم که ژاپنی بود این خبر را از روزنامه های ژاپن تأیید کرد. به هرحال، تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها- با سپاس از شما -سهراب ارژنگ

  • Stefany Candy

     با سلام.در
    مجموع مقاله خوبی نوشتید و نکاتی را که در مورد کاستی های فرهنگی بخشی از
    ایرانیان (نه همه) ذکر کردید با کمال تاسف صحت دارد.اما انتقاداتی به مقاله
    شما وارد است. اولن تعدادی از مثالهایی که در مورد نکات مثبت فرهنگی سایر
    ملل زدید از جمله آلمان و ژاپن فاقد دلیل و مدرک وبیشتر به کلی گویی شبیه
    است تا مثال.با شما هم عقیده هستم که اکثر ایرانیان دارای مشکلات فرهنگی
    هستند ولی این مشکلات صرفن مختص جامعه ایرانی نیست و سایر ملل از جمله
    آلمان و ژاپن چنین مشکلاتی را دارند منتها نوع مشکلات ودرجه آن در ملل
    مختلف متفاوت است.بنده یک ایرانی هستم که مدت بیش از بیست سال است که ساکن
    ژاپن هستم .دارای همسر ژاپنی و ۳ فرزند هستم.به شما اطمینان می دهم ایرانی
    که سهل است هیچ خارجی دیگری چه در گذشته و حال در بخش سوزاندن اموات بکار
    گمارده نمی شود.دومن آخرین مراحل مراسم ترحیم یعنی سوزاندن اموات در حضور
    بازماندگان متوفی انجام نمی شود که بخواهد صدایی از مرده شنیده بشود
    یانشود(چه برسد به اینکه یک ایرانی پدر سوخته بخواهد داخل جنازه ترقه و
    فشفشه کار بگذارد!) سومن بنده بدلیل کارم از هوکایدو گرفته تا اوکیناوا
    مسافرت کرده ام و در هیچ کجا نشنیدم که چنین فرهنگی در میان ژاپنی ها مرسوم
    بوده که اگر از مرده آنان در حال سوختن صدایی بیرون آید، آن مرده در جهان
    شخص نکوکاری بوده، محض اطلاع شما عمل سوزاندن در مکانی کاملن مجزا صورت می
    گیرد و معمولن همه چیز بطور اتوماتیک انجام می شود.بستگان متوفی تا تکمیل
    عمل و تحویل خاکستر در مکانی دیگر به صرف غذا و نوشیدن مشروب می
    پردازند.سال گذشته مادر همسر من مرحوم شد و بنده این مراسم را تا انتها
    باچشم خودم مشاهده کردم.دوست عزیز نوشتن مقاله وآگاهی دادن به دیگران کار
    خوبی است ولی دست کم راجب صحت و سقم مطالبی که می نویسی یک تحقیق جزئی
    بکن.با شما هم عقیده ام که متاسفانه جامعه ایرانی کارهای ناپسند بسیار
    انجام می دهند ولی این دلیل نمی شود هر چیزی را بدون تحقیق به اجتماع ایرانی نسبت بدهی.شما صفات ناپسند ایرانیان را بر شمردی غافل از اینکه تهمت زدن و بدون تحقیق نوشتن در مورد ایرانیانی که با شرافت در ژاپن کار می کنند یکی از همین صفات ناپسند است که شما در نقد این صفات مقاله می نویسی و در عین حال در حال ارتکاب یکی از همین صفات هستی. بی فرهنگی درمورد کل جامعه ایرانی صدق نمی کند و ایرانیان
    نیکوکار هم بسیارند.فراموش نکن خود جنابعالی و خانواده محترمت بخشی از همین
    جامعه هستید. مطلب دیگری که در مورد سپاه مهندسین پیر ذکر کردید صحت
    ندارد.در ماه اول پس از سونامی تعدادی از نیروهای آتش نشان و ارتش به محل
    اعزام شدند تا به نوبت ساختمان راکتور را آبپاشی کنند.نیروگاه فوکوشیما
    قابل بازسازی نیست و تا جایی که می دانم بازسازی نخواهد شد.در حال حاضر
    شرکت تپکو مسئول نیروکاه فوکوشیما در حال جمع آوری باقیمانده نیروگاه
    هستند.دولت از ارائه آمار صحیح میزان تششعات خودداری می کند.دلیل آن عدم
    پرداخت غرامت به آسیب دیدگان ذکر شده.فراورده های کشاورزی و دامی استان های
    مجاور نیروگاه علارغم اینکه آلوده به تشعشعات هستند (آژانس انرژی اتمی
    آلودگی را تائید کرده)هنوز به مردم محلی خورانده می شود.شرکت تپکو متهم است
    به کارگران قراردادی که برای جمع آوری زباله ها از نیروگاه بکار گرفته بود
    به اندازه کافی دستگاه سنجش تششعات نداده تا بتواند آنان را مدت بیشتری
    در آن مکان بکار گمارد.ملاحضه می کنید ژاپنی ها هم آنطور که شما تصویر کرده
    اید فرشته نیستند!

    • هم میهن گرامی ام- اگر شما با آلمانی و فرهنگ آلمان تماسی داشته باشید و به آلمان رفت و آمد کرده باشید عرض این جانب را  خواهید پذیرفت. ما دارای مشکلات فرهنگی زیادی هستیم. اگر وقتی پیش آمد عملکرد خودمان را در کشورهای بیگانه خدمتتان خواهم نوشت. مشکل اینجاست که حقیقت و انتقاد تلخ است- با سپاسی دیگر از شما- سهراب ارژنگ

    • mostafa23 – mostafa nik kerdar

      دوست عزیز ، برای ما ایرانیان و همان فرهنگ قید شده نگارنده مطلب آقای ارژنگ ،
      دروغ گفتن دونفر و استفاده از ضرب المثل تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها …..
      پنداری که کفایت میکنه تا با آبروی کشور و حیثیت مردم بازی کنیم !!
      این جوابی بود که من گرفتم ……

  • Sam

    ایرانیها نه تنها مردم بی‌ فرهنگی‌ نیستند، بلکه از خیلی جهات و در سنجش با
    دیگر مردمان کشورها در این زمینه پیشتاز و میدان دار هم هستند، که منظور
    همان فرهنگ دروغ، دوروئٔی، بد پیمانی، و در یک واژه فرهنگ پستی است. این
    راستینگی نباید به هیچکس گران آید. شور بختانه این سرشت‌های زشت زمانی‌ خود
    را به خوبی‌ نمایان می‌‌کنند که انسان آلوده از زیستگاه آلوده خود بیرون
    آید. هستند ایرانیانی که پس از فرار از دوزخ ایران اسلامی به دیگر کشورها و
    آشنایی با فرهنگهای مردمان دیگر کشورها به خوی و سرشت زشت فرهنگ خود آگاه
    شدند و به دنبال دگرگونی خود بر آمدند و کم نیستند ایرانیانی که در بیرون
    از ایران با همان فرهنگ دروغ و دوروئٔی و دزدی و چاپلوسی به زندگی‌ ننگین
    خودشان ادامه می‌‌دهند. در یک جمله باید گفت که پستی و دروغ گویی از صفات
    بزرگ و برجسته مسلمانان است. مسلمانانی که تقیه کردن بندی از اصول دینشان
    است.

  • Melatehtarso

    melateh iran agar halishon bod ke 4ta akhonde ahmagho in tor beghodrat nemeyresondan va hala tamameh zendegishon ro dadand dsteshon va yekey ham khayeh nadareh beshon harfi bezaneh,

  • farshad

    با درود و عرض ادب خدمت نگارنده محترممن ۲۴سال هست که در کشور ژاپن اقامت دارم , درواقع زندگی‌ می‌کنمبه عنوان یک شهروند ژاپنی نه ایرانی‌.در ژاپن مردگان را در ساختمانی مخصوص که جدا از قبرستان است میسوزانند(کوره‌ای که از بیرون داخلش دیده نمی‌شود و با حرارت بسیار بالا و در عرض چند دقیقه جنازه سوزانده میشود)و تشریفات خاص خودش را دارد و کسانی‌ که این تشریفات را انجام میدهندو جنازه را تا مرحلهٔ سوزاندن که آنهم قواعد خاص خود را دارد آماده میکنند همهدر هنرستان یا مدرسه مخصوص اینکار تحصیل کرده و ۴ تا ۵ سال آموزش می‌بینندپس بنابر این جایی‌ برای یک خارجی‌ آنهم ایرانی‌ که ویزا ندارد چه رسد به تخصصباقی‌ نمیماند .و این فقط و فقط ساخته‌ ذهن عده‌ای بیمار بیسواد و بی‌ فرهنگ است که مطمئنا شماجدای ایشان هستید.
    تماشای فیلم (تابی بیتو) را به شما و دیگر دوستانی که فکر میکنند واقعا ایرانیان در کشور ژاپن به اینکار مشغول بودند توصیه می‌کنم

    بدرود

  • Love & liberte

    از خوندن مطالبت حس خیلی خوبی بهم دست میده. منو به یه زندگی سالم امیدوار میکنه. درود بر تو امیدوارم تو این راهی که قدم برداشتی همیشه استوار باشی.

  • احسان

    سلام عزیزم مشکل از ماست نه از اسلام شما که ادم محققی هستین از تون خواهش میکنم اسلام رو با سخنان آخوند تعبیر نکنید از همه تمنا دارم در بازمانده اسلام(قران)بیشتر تامل کنید بخدا اسلام دین بیشرفته ولی متاسفانه بعضی ها دارن سو استفاده میکنن لطفا کمی به حرفهایم فکر کنید ممنون

    • باران بهاری

      نگاه خدا مدار و ولایت مدار به مسلمان (یا هر مؤمنی از دین دیگر) این نیرو را می دهد که بگوید خدا با ماست ! اما همیشه چیز دیگری هست که دین آن را به مسخره گرفته است : قانون و دموکراسی..

  • س

    سلام.مطلبتون عالی بود,ولی مقصر دانستن اسلام بنظرم طرز تفکر درست ومنطقی نیست.تو کشوری که به دین و دستورات دینی هیچ اهمیتی داده نمیشه,ما اسممون مسلمانه و قرار نیست هر اشتباهی که برخواسته از ذات خودمان است را به نام دین پیوند دهیم. باور کنید نامربوطه حتی خوتان به کتیبه ی بیستون نوشته داریوش بزرگ نیز اشاره کردید.خوب میشد که اشاره ای هم به حیوان آزاری کنید در کشور مثلا متمدنمان.مخصوصا فجایع دهشتناک سگ کشی توسط شهرداریها.