جنجالی ترین و باشکوه ترین خبر هنری تاریخ، کنسرت موسیقی جوانمردیست که ایستاده مردن را برگزید! ۱۲

شاهین نجفی، منصور حلاج عصر ما، زمان و مکان کنسرت موسیقی آینده اش را اعلام کرد؛ در حساس ترین زمان که برای قتل شاهین از طرف آدمکشان جمهوری اسلامی مبلغ صد هزار دلار جایزه تعیین شده و هنگامی که به تازگی فقط ۱۰ هزار دلار برای یافتن محل زندگی او از طرف حکومت فاشیست مذهبی اختصاص داده شده، اولین کنسرت موسیقی شاهین نجفی بعد از محکوم شدنش به حکم ارتداد به دلیل ترانه طنز نقی، در روز جمعه ۱۶ نوامبر در دانشگاه کالیفرنیای برکلی آمریکا برگزار خواهد شد.

این جوانمرد راسخ چونان اسطوره حماسی شهامت و آزادی خواهی از فراسوی تمامی تهدید ها و شمشیرهای برهنه و چشم ها و دهان های از هم دریده متحجران، به پا خاست تا صدای مردمی باشد که کوچکترین اعتراض و درخواست آزادی خواهانه و یا کورسوی نور امیدشان به حق قانونی و انسانی خود را با زخم گلوله و در زیر تایر چرخ ماشین های گشت ارشاد احساس کردند!

فرتور پوستر کنسرت شاهین نجفی، هنرمند گرانمایه میهن مان را در آمریکا نشان می دهد.

فرتور پوستر کنسرت شاهین نجفی، هنرمند گرانمایه میهن مان را در آمریکا نشان می دهد.

عبارت بسیار معروفیست که می گوید: “تنها حقیقت است که رهایی میبخشد و هیچ نیرویی از ایمان به رهایی و امید بهبود بخشیدن به زندگی مردم ستمدیده و دردمند ارزشمندتر، شایسته تر و قدرتمند تر نیست، چرا که کسانی که در راه آزادی جوامع انسانی گام برمیدارند زندگی جاودانه در قلب و تاریخ جهان بویژه هموطنان خویش خواهند داشت.”

همانگونه که صدای شاهین صدای درد آلود اعتراض نسلیست که عریان در برابر آینه شکسته حقایق تجربیات خون آلودش ایستاده، صدای نعره خشمگین نسلی که اعتقادات خرافی و سنت های نخ نما شده جامعه ایران را بر پایه های لرزان کاخ های سلطنت مکر و حیله دین فروشان قی می کند.

نگاهی کوتاه به زندگینامه شاهین نجفی:

داستان شگفت انگیز زندگی شاهین نجفی حتی با بهترین شاهکارهای فیلمنامه نویسی جهان قابل مقایسه نیست، داستان غیر قابل تصور نوجوان بسیار مومنی که در ۱۴ سالگی آرزو داشت یک قاری حرفه ای قرآن شود و در جوانی به حکم غیر انسانی و بدوی ارتداد محکوم شد!

شاهین نجفی متولد ۱۹ شهریور ۱۳۵۹ در بندر انزلیست؛ او در ۵ سالگی پدر خود را از دست می دهد، او در خانواده ای با اعتقادات عمیق مذهبی پرورش میابد به طریقی که از سن ۱۴ تا ۱۸ سالگی با آرزوی یک قاری حرفه ای شدن به فراگرفتن قرآن می پردازد و به این طریق هارمونی زبان عربی، تکنیک تنفس و… را می آموزد و همزمان به مطالعه قرآن نیز می پردازد تا زمانی که علاقه او به موسیقی از اشتیاق به قاری قرآن شدن، پیشی می گیرد.

شاهین برای مطالعه رشته جامعه شناسی به دانشگاه می رود اما دگماتیسم ( اصول فلسفی) جامعه شناسی اسلامی و عدم علمی بودن آن و مشکلاتی که روحیه آرمانگرای شاعرانه او با جو خشک دانشگاه حکومت اسلامی داشت به اخراج شدن او از دانشگاه منتهی شد و سبب شد که شاهین ارتش را برگزیند و به گفته خود؛ ارتش، جایی بود که ایمان و اعتقاد را از او گرفت.

شوک وحشتناک و ناگهانی زندگی واقعی از انسان های بسیار فقیری که تنها برای زنده بودن تلاش میکردند، داستان های زندگی تکان دهنده افرادی که برای رهایی از دام اعتیاد مواد مخدر دست و پا می زدند وگاه از فرط اعتیاد حتی همسر خود را به فروش می گذاشتند!

شاهین پس از بازگشت از سربازی طعم تلخ بی عدالتی و اختلاف طبقاتی شدید در ایران را درک کرده بود و احساس کرد باید زبان این بی عدالتی ها باشد برای فقرایی بود که از هیچ عدالت اجتماعی برخوردار نیستند.

او از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ فروشگاه سازهای موسیقی خود را اداره کرد و از سال ۲۰۰۳ شروع به شعر و آهنگسازی کرد تا نوامبر ۲۰۰۴ که آخرین کنسرت موسیقی خود را اجرا کرد و به دلیل محکوم شدن به ۳ سال زندان و ۱۰۰ ضربه شلاق تنها برای یکی از آهنگایش از ترکیه به آلمان مهاجرت کرد و از آن پس تا کنون بی وقفه صدای خستگی ناپذیر آزادی خواهان ایران است.

در این ویدیو دوستداران شاهین نجفی در مشهد، به شکل فوق العاده زادروزش را به وی شادباش می گویند.

شاهین نجفی تا قبل از مهاجرت به آلمان در سال ۲۰۰۵ میلادی، در ایران، یک موسیقی‌دان زیرزمینی و فعال سیاسی بود. وی پس از مهاجرت به آلمان، تاکنون به فعالیت خود در موسیقی رپ و موضوعات سیاسی و اجتماعی ادامه داده و تلاش می‌کند که عناصر شاعرانه و ادبی و اصطلاح‌های فلسفی و سیاسی در ترانه‌هایش حضور داشته باشند.

سرودن ترانه‌ “آی نقی” به سبک رپ و با نقدی هجوآمیز از اوضاع اجتماعی و سیاسی ایران به وسیله شاهین نجفی که در این ترانه، علی نقی، امام دهم شیعیان را مورد خطاب قرار می‌دهد و نگاه انتقادی خود از شرایط کنونی اجتماعی و سیاسی ایران را بازگو می‌کند، این امکان را به فرصت طلبان حکومت جمهوری اسلامی داد که برعلیه شاعر بی پروایی که مدت ها به انتقاد و به محاکمه کشیدن قداست پوشالیشان می پرداخت به دسیسه ای ننگین دست بیاویزند و با لفظ توهین به مقدسات کمر به قتل او ببندند تا شاید طنین صدای رعد آسای انتقاد او را خاموش کنند.

اما شاهین در جواب همه تهدید ها، ترانه “ایستاده مردن” را به امضا کنندگان فتوای قتل و قاتلان مذهبی خویش هدیه کرد و در جدید ترین و جنجالی ترین تصمیم خویش اعلام کرد کنسرت علنی برگزار خواهد کرد. چرا شاهین به خود لقب شر می دهد:

شاهین آنچنان که خود می گوید: “شر اعظم است، شریست بر تمامی اعتقادات مذاهب و اعتقادات خرافی و حکومت های دیکتاتوری و روش های سیاسی حاکمانی که مردم جهان را، بردگان مطیع و باربر جهلی تصور کرده اند که با نام خیر و صلاح دنیوی و اخروی به لبه پرتگاه اسارت و تباهی می رانند و منفعتی عظیم از او شر رهایی بخشی در برابر خیر تمامی اسارت های دروغین است.”

چنان که شاهین در نامه خود خطاب به آنا در مورد برگزیدن لقب شر برای خود اینچنین می نویسد که: “پس سوال نکن که چرا “شر” شدی. تمامی این سیستم، از فلان رئیس منتصب تا جن گیر های دولتی “خیر” هستند. تمامی کسانی که جهان و انسان را به شکل عروسک هایی در حد باربی های سکسی یا چادری می خواهند خیر هستند. هر آنکه آزادی را بر نمی تابد، از استالین و هیتلر گرفته تا قذافی و خمینی خیر مطلق بودند. مگر سلاح اینها جز اخلاق و کتاب های مقدس و ریسمان های مرئی و نامرئی ایدئولوژی بود؟”

فرتور شاهین نجفی را در پاریس و در کنار آرامگاه زنده یاد صادق هدایت نشان می دهد؛ شاهین در راهی گام گذاشته که احمد کسروی را در آن تکه و پاره کرده و فریدون فرخزاد را در اروپا و در خانه اش به قتل رسانده اند. شاهین باید که بیش از پیش مواظب خود بوده و به امت حزب الله اجازه نزدیک شدن به خود را ندهد.

فرتور شاهین نجفی را در پاریس و در کنار آرامگاه زنده یاد صادق هدایت نشان می دهد؛ شاهین در راهی گام گذاشته که احمد کسروی را در آن تکه و پاره کرده و فریدون فرخزاد را در اروپا و در خانه اش به قتل رسانده اند. شاهین باید که بیش از پیش مواظب خود بوده و به امت حزب الله اجازه نزدیک شدن به خود را ندهد.

جسارت مهارت کلامی شاهین در به هم آویختن زنجیرهایی که همه زشتی ها و ناملایمات اجتماعی و مسئولین آنرا به اسارت می کشد شگفت انگیز است؛ در اشعاری که هر خط، دادگاهیست که نقض بسیاری از حقوق انسانی مردم ایران را به دست سنت، حکومت یا خرافات مذهبی موهم محکوم می کند.

چون موجی سهمگین که بر هستی جلادان حکومتی قرون وسطایی و ترویج کنندگان آن می تازد و گهگاه حتی دوستداران ترانه های این شاعر انقلابی نیز از سیلی این موج سهمگین بر باور خرافی اعتقادات پوچ و غیر انسانیشان بی نصیب نخواهد ماند، چرا که او پرچمدار حقیقت و تردید به تمامی باور هاییست که هیچ پایه علمی یا حقوق بشری ندارند.

او مانند همه هنرمندان جاودانه جهان پیشاپیش جامعه ایستاده و از فریاد زدن و به انقاد کشیدن حتی نزدیک ترین و عزیزترین همراهانش و هرازگاه خود هیچ هراسی ندارد، شاهین بازگوی زخمهای چرکین مذهبی یک نسل است و به تمسخر کشنده قدیسین موهمی چون آیت الله ها و حاجی ها و…

او پیامبر گونه به دریای خون تهدیدها و حکم قتل ها زده است تا ایستاده مردن را به مردمی بیاموزد که در کنار پیاده روها با چشمانی وحشتزده به کتک خوردن خواهران و مادران هموطنانشان به دست گشت ارشاد خیره می شوند.

شاهین صدای رسای خشمگین نسلیست که در خیابان ها به خاک و خون کشیده شد و در زندان ها شکنجه شد، صدای نسلی که گرچه مقاومت کرد و پیروز نشد اما هرگز سر تسلیم فرود نیاورد، شاهین نجفی، فریدون فرخزاد زمان ماست و صدای شاهین صدای رسای همه آرمان ها، آرزوها و عشق به رهایی مردم ایرانست از گلوی بریده شاپور بختیار و فریدون فرخزاد!.

شاهین نجفی، در روز جمعه ۱۶ نوامبر در دانشگاه کالیفرنیای برکلی آمریکا حضور خواهد داشت، شایسته است که ما نیز در کنار این آزاد مرد و همصدا با او از آزادی بیان و قهرمانی که هنوز در بین ماست، حمایت کنیم!

بن مایه ها :

مصاحبه شاهین نجفی با اشپیگل / ترجمه از ارسلان گلی

ویکی پدیایِ شاهین نجفی

  • Donia

    نسل من نسل شاهین های است که هرچند نامی ازیک شهر دین زده را هم یدک بکشند اما همواره پرهای خود را برای پرواز در آسمان آزاد ایران زمین این سرزمین جاویدان خواهند گشاد .

  • Kooroosh saghir

    نفرین نامه برای پارس: 

    تو را چه سود

                      فخر به فلک بر

                                          فروختن

    هنگامی که

                   هر غبار راه نفرین شده نفرینت می کند؟

     

    تو را چه سود از باغ و درخت

    که با یاس ها

                      به داس سخن گفته ای.

     

    آنجا که قدم بر نهاده باشی

    گیاه

          از رستن تن می زند

    چرا که تو

    تقوای خاک و آب را

                               هرگز

    باور نداشتی

     

           

  • Stifler Stifi

    درود بر شاهین..لعنت خدا بر دشمنانش

  • Aynaghi

    Kire shahin to  dahane sidali gedah va tamame terafdarane jombori isalami

  • Gama12515

    نوشته هنرمند گرانمایه (میهنمان) در (آمریکا).
    اون اگه تخم داشت تو همین میهن این آهنگ رو میخوند و همین جا کشته میشد (تازه اسوه هم میشد)
    چرا فرار میکنند پس این بی تخمای کله کیری !!!

  • ehsan ostad

    emame zaman faghat hamin
     

  • مالک اشتر

    بلاخره میکشنت نگران نباش………………………

    • پیروز نهاوندی

      اسلام=خونخواری، کشتن انسانها، تجاوز، تکه تکه کردن، آتش زدن، سنگسار، ترور، وحشی گری و …
      چیز تازه و نوی نگفتی
      ۱۵۰۰ سال است که ما با این دین کثیف آشناییم و کثافات اسلامی را می شناسیم و بهتر است که یکنوع جنایت جدید را در حق شاهین نجفی کشف و اعلام کنی، زیرا برای مسلمانان و اسلام هیچ جنایتی نیست که به کار نبرده باشند!!!!!!!!!!!!

  • Tohid

    اول برو حرف زدن یاد بگیر بعدش برو خواننده شو!!

    تو که نصف شعرات فحشه !!

    بدبختی ما اینه یه عده آدم به قول خودش چیز خودشو چیز فرض کرده

  • بهمن جازویه

    درود و هزاران درود برشاهین نجفی و زبان برنده اش که جهان شیعه را فقط با زبان به لرزه افکند
    بی شک تکه پاره کردن کسانی همچون منصور حلاج، احمد کسروی، فریدون فرخزاد و بسیاری دیگر و تهدید به تکه پاره کردن کسانی همچون شاهین نجفی، سلمان رشدی و ملاله یوسف زی نشاندهنده عمق ضعف دین کثیف اسلام و طرفدارانش است که همانند محمد پیامبرشان و ابوبکر و عمر و عثمان و علی وحسن و حسین و معاویه و یزید و … جز تجاوز، خونخواری، آدمکشی، پدوفیل بودن، شکم باره گی، وحشیگری ، دروغ و … چیز دیگری بلد نیستند و ما نباید از خون آشامان انتظار دیگری داشته باشیم
    اما مژده که با پیشرفت دانش و بالا رفتن سطح آگاهی مردم می بینیم که از زمان اعلام حکم سلمان رشدی تا امروز که همان حکم برای شاهین نجفی صادر می شود تفاوت برخورد مردم و جهان را می بینیم به ویژه تفاوت در برخورد ایرانیان با این موضوع و این باعث شادی و خوشحالی همه انشانهای آزاده و باشعور است.
    پس به همه شما عزیزانی که به دنبال نابودی دین که برابر با حماقت و پسمانده گی و بی شعوری است شادباش و فرخنده باد می گویم.

  • طرفدار ولایت

    اشغال- ما ناراحت نیستیم چون از هر امتی یه انگلی به وجود میاد که باید مچالش کرد وتو سطل اشغال انداخت%