حیات در ماه های سیاره های مشتری و کیوان: حیات فرازمینی به زبان ساده – بخش سوم ۴

در دو بخش پیشین (برای خواندن دو بخش پیشین می توانید به بنمایه های [١] و [٢] مراجعه کنید) به کاوش ها و پژوهش های حیات پیرامون سیاره های زمین گونه و حتی نمونه های محتمل شگفت انگیز حیات در ماه تایتان سیاره ی کیوان (زحل) و احتمال وجود چنین گونه حیاتی در همسایه ی سرخ زمین بهرام (مریخ) اشاره کردیم. در این مقاله به ادامه ی کنکاش دانشمندان برای حیات فرازمینی در دیگر ماه های دستگاه خورشیدی (منظومه شمسی) خواهیم پرداخت.

حیات در ماه انسلادوس سیاره ی کیوان (زحل)

انسلادوس یکی از ماه های سیاره ی کیوان (زحل) و از نظر بزرگی ششمین ماه این سیاره است. این ماه را ویلیام هرشل ستاره شناس مشهور بریتانیایی و کاشف سیاره ی اورانوس یافت.[٣] انسلادوس در دهه ی اخیر توجه دانشمندان کیهان شناسی زیستی را به خود جلب کرده است.

با پیشرفت هر چه بیشتر علم و گسترده شدن دانش ما انسان های زمینی نسبت به چگونگی پیدایش کهکشان ها و سیاره ها و حتی احتمال امکان حیات در کرات دیگر، به راستی که فرضیه آفرینش جهان هستی در شش روز توسط خدای ادیان بسیار مضحک به نظر می رسد.

با پیشرفت هر چه بیشتر علم و گسترده شدن دانش ما انسان های زمینی نسبت به چگونگی پیدایش کهکشان ها و سیاره ها و حتی احتمال امکان حیات در کرات دیگر، به راستی که فرضیه آفرینش جهان هستی در شش روز توسط خدای ادیان بسیار مضحک به نظر می رسد.

این ماه با قطر ۵٠٠ کیلومتر دارای میزان زیادی آب جامد (یخ) است.[۴] دو کاوشگر ویجر در دهه ی ١٩٨٠ نخستین شواهد از وجود یخ در این ماه را یافتند. البته وجود یک در این ماه چندان عجیب نبود چرا که این ماه در منطقه ی حلقه ی E ، آخرین حلقه ی پیرامون کیوان است و این حلقه از یخ، دی اکسید کربن و آمونیاک تشکیل شده است.[۵]،[۶]

اما چیزی که به شگفتی این ماه و احتمال زیست در آن افزود یافتن یخ فشان در سفر کاوشگر کاسینی به سال ٢٠٠۵ بود. کاوشگر کاسینی که از ۵٢ کیلومتری سطح این ماه عبور کرده بود عکس های بسیار شفافی از این پدیده در اختیار دانشمندان قرار داد.[٧]

این مشاهدات منجر به آن شد که کاوشگر کاسینی یک ماموریت افزوده پیدا کند و بین سالهای ٢٠٠٨ تا ٢٠١٠ هفت بر از فاصله ی حدود ۵٠ کیلومتری این ماه عبور کند و با هر بر عبور یافته های پیشین را تایید کرد.[٧]،[٨]

دانشمندان گرانش کیوان را دلیل احتمالی آب شدن سطح زیرین یخ ها و فوران آن به سوی سطح انسلادوس را دلیل وجود این یخ فشان ها می دانند.[٩] و همانطور که در مقالات پیشتر گفتیم؛ اگر جایی آب باشد یعنی آمادگی حیات را دارد.

حیات در ماه اروپا – سیاره ی مشتری

ماه اروپا ششمین قمر از نظر نزدیکی به سیاره ی مشتری است. کاشف این ماه گالیله در سال ١۶١٠ میلادی بوده و کوچکترین ماه از ۴ ماه مشتری است که گالیله کشف کرد و بواسطه ی این کشف به راز مرکز نبودن زمین در کیهان پی برد و البته دچار آن دادگاه کذایی کلیسا شد.[٣]

ماه اروپا که کمی از ماه زمین کوچکتر است و مواد تشکیل دهنده ی ان سیلیکات و حتی آهن است. اتمسفر ان دارای اکسیژن است و سطح ان پوشیده از یخ می باشد که مانند انسلادوس که گرانش کیوان آب زیر سطحی ایجاد می کرد، دانشمندان در کاوشهای کاوشگر گالیله از سال ١٩٨٩ به وجود اقیانوس های آب در زیر لایه یخی این ماه پی برده اند.[١٠]،[١١]

وجود بازمانده ی جریان های یخ آب شده و البته مواد مذاب در سطح اروپا فعال بودن این ماه را نشان می دهد و همه ی اینها موجب شده که این ماه بهترین نامزد برای وجود احتمالی زیست خارج از زمین شناخته شود و در سال ٢٠٢٢ هم کاوش های دیگری بر روی ان انجام خواهد شد.

همانطور که در این سه بخش دیدید امکان زیست و زندگی حداقل به مفهوم نخستین آن نه تنها منحصر به زمین نیست بلکه فراوانی زیادی در همین دستگاه خورشیدی خودمان و چه در دیگر سیاره ها و ماه های ستارگان دیگر یدارد و چیز شگفت آور و معجزه آسایی نیست.

فرتور سطح ماهِ انسلادوس را نشان می دهد که در سال 2006 عکس برداری شده است. به راستی که دنیایِ ستارگان و کهکشان ها، جهانی زیبا و سراسر شگفتی است.

فرتور سطح ماهِ انسلادوس را نشان می دهد که در سال ۲۰۰۶ عکس برداری شده است. به راستی که دنیایِ ستارگان و کهکشان ها، جهانی زیبا و سراسر شگفتی است.

گسترش دانش کیهان شناسی ما در ١٠ سال اخیر همراه با تلاش دانشمندان به بیشتر کردن درک ما از این مفاهیم همه ی داستان ها و افسانه های پیشینیان در باره ی یگانگی حیات زمینی را زیر پرسش می برد.

پس هرگاه به آسمان نگاه کردید نگذارید شگفتی و بزرگی ان شما را گول بزند که همه ی این بزرگی و عظمت و نظم ظاهری حاصل رخدادهای اتفاقی و کاملا کاتوره ای است و اگر به زمین نگاه کردید فکر نکنید ما موجودات این کره خاکی چیز خاصی هستیم و دلیل خاصی برای بوجود آمدن ما بوده است.

ما تنها گرد و غبار ستارگان مرده هستیم و هیچ ویژگی یگانه در ما نیست و حتی برای کیهان مهم نیست که ما باشیم یا نباشیم، اگر خودپسندی ریاکارانه بگذارد خواهیم فهمید که ما نه اشرف موجودات هستیم و نه اشرف کائنات، پس تنها کاری که می توانیم بکنیم درک شگفتی این گیتی پهناور و تلاش برای بهتر زیستن در کنار موجودات سیاره ی کوچکمان باشیم.

بنمایه ها (منابع):

١- حیات فرازمینی بخش یک
٢- حیات فرازمینی بخش دوم
٣- http://planetarynames.wr.usgs.gov/Page/Planets
۴- Roatsch, T.; Jaumann, R.; Stephan, K.; Thomas, P. C. (2009). “Cartographic Mapping of the Icy Satellites Using ISS and VIMS Data”. Saturn from Cassini-Huygens. pp. 763–۷۸۱٫
۵- Terrile, R. J.; and Cook, A. F.; (1981); http://articles.adsabs.harvard.edu//full/seri/LPICo/0428//0000010.000.html
۶- Hillier, JK; Green, SF; McBride, N.; Schwanethal, J. P.; Postberg, F.; Srama, R.; Kempf, S.; Moragas-Klostermeyer, G. et al. (June 2007). “The composition of Saturn’s E ring”.Monthly Notices of the Royal Astronomical Society 377 (4): 1588–۱۵۹۶٫
٧- http://solarsystem.nasa.gov/missions/profile.cfm?Sort=Target&Target=Saturn&MCode=Cassini
٨- http://www.spacedaily.com/reports/Tour_de_Saturn_Set_For_Extended_Play_999.html
٩- http://www.newscientist.com/article/dn18094
١٠- Jeffrey S. Kargel, Jonathan Z. Kaye, James W. Head, III, et al. (2000). http://www.planetary.brown.edu/pdfs/2440.pdf
١١- http://www.sciencemag.org/content/289/5483/1340.abstract Kivelson, Margaret G.; Khurana, Krishan K.; Russell, Christopher T.; Volwerk, Martin; Walker, Raymond J.; and Zimmer, Christophe (2000).
١٢- http://www-paoc.mit.edu/paoc/papers/europa_plume.pdf Goodman, Jason C.; Collins, Geoffrey C.; Marshall, John; and Pierrehumbert, Raymond T

  • Mohammad Sarabi

    ای بس که نباشیم و جهان خواهد بود
    نی نام ز ما نه نشان خواهد بود
    زین پیش نبودیم و نبد هیچ خلل
    زین پس چو نباشیم همان خواهد بود

  • مهدی

    سلام .
    اولا اگر مدعی آزادی و آزادی بیان هستید پستم رو تایید کنید که از هرگونه لفظ غیر انسانی مبراست . داشتم دنبال سایت هایی واسه زندگی رو سیارات دیگه میگشتم به سایت شما برخوردم .. من بازم نفهمیدم این که وجود حیات هست واسه چی نباید انسان اشرف مخلوقات باشه اصلا چه ربطی داره به هم ؟؟؟ …عزیز اشرف مخلوقات به معنی این نیست که ما جهان رو خلق کرده باشیم . یا فقط ما موجود زنده باشیم !!! .. این نوع استدلالتون نسبت به رد خدا و خداباوران فقط سواستفاده ست .. شما با اظهار قطعیت میگید که جهان حاصل رخدادی تصادفی و کاتوره ایست . در حالی که دانشمندان بزرگ جهان نیز در حال بحث روی این مبحث می باشند و هستند کسانی که به هیچوجه جهان رو حاصل رخدادی تصادفی نمی دونن . اگه تو اینتر نت بگردی پیداشون می کنید . پس نتیجه اینکه اگه به خاطر تفکرات متعصبانه خودتون برضد خدا باوری در مورد نظریه ای با قطعیت حرف بزنید فقط نشان از بی عقلی شماست . ما هم هیچ وقت خودپرستانه به موضوع نگاه نکردیم . و نیز هر مسلمانی هم به دلیل مسلمان بودنش نظریه ای رو رد کرد اونم خیلی کم عقله . زیرا اسلام بر پایه ی مبانی عقلی ست و علم چیزیست که اسلام فراگرفتن و در راستای آن پیش رفتن را وظیفه هر مسلمانی دانسته از جمله حدیث معروف اطلبو العلم و لو بالسین حتی پرواز به کرات دیگر که در راستای علم است .. و اگر دیدید افرادی در مورد چیزی آن نمیرسد می گویند بیخیال خدا آفریده ست این با مبانی اسلامی و مذهبی هم خوانی ندارد و متناقض است .. ضمنا خیال نکنید که شما دین ندارید . مادامی که شما بر وجود نداشتن خدا ایمان دارید یعنی دین دارید و دین شما همان خداناباوریست . که میخواهید و بقیه نیز القا دهید .. به هر روشی که ممکن است و به خیال خود نام این رو رهایی می نامید از هرگونه محدودیت دینی . در حالی که مذهب رهایی است از هرگونه تفکری که وجود انسان را بیهوده می داند و این شاید تفکر پوچ بودن انسان حداقل برای مردم عادی چیزی نباشد جز ناامیدی که در علم روانشناسی ثابت شده ست . و اگر محدودیتی در دین هست به خاطر حفظ اصول انسانیت است و من مطمءنم برای رد دین من شبهاتی رو میارید که نشون بده دین من سراسر غیر انسانیست . شبهاتی که تماما جواب داده شده است و من هیچوقت وقتم رو صرف جواب دادن به پست هایی که بر علیه اعتقادم و دینم نوشته می شه نمی گذارم . و این پست صرفا برای بی ارتباط بودن قضیه بالا و وجود آب در مریخ با رد دین و وجود خدا گذاشتم .

    • سیا

      آقا مهدی سلام
      به نظر شما خیلی مسلمان تشریف دارید؟ و لی چیزی از اسلام ناب محمد تازی در خاطرتان نیست. بهتر است که ترجمه ئی ار این کتاب سروده محمد پیدا بکنید و مطالعه نمائید. بودن شک متوجه خواهید شد که این پسر بچه بتم که در ضمن با شعور هم بوده، چگونه خدائی بنام الله آفرید، که قبلا از سنگ و چوب شاخته میشدرا به آسما فرستاد و “او” را منساء همه چیز قرار داد و افساری هم به گردنش انداخت که در هر فرستی وادارش کند که چیزی که او برای خرکردن مردم عرب میخواهد، بگوید (بصورت آیه). البته شعور محمد آن چنان نبود که الله او همه چیزرا بر پایه واقعیت بیان نماید، دو شرق و دو غرب و فرورفتن خورشید هر غرب در مرداب و مسطح بودن زمین وووو از علوم بی پایان آن الله است و هزاران مسئله دیگر. نصیحت میکنم که با خواندن قرآن بیک باره بی خدا نشوید بلکه کم گم اشکالی ندارد.

      • 313

        آقا سیا

        اینکه گفتید دو شرق و دو غرب احتمالا منظورتان آیه۱۷سوره الرحمن :«رَبُّ الْمَشْرِقَینِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَینِ است توضیح اینکه دو مشرق و مغرب یعنی فقط جسم کروی است که هر نقطه آن یک طرف مشرق و طرف دیگر مغرب است، و هر قسمتی که در مقابل آفتاب واقع شود، شروق آفتاب از آن‏جاست، در صورتی که در جای دیگر غروب کرده است. همچنین اختلاف افق‏ها دلالت بر کرویت زمین می‏کند و آن‏را مشارق و مغارب متعددی است .