مادرانی که به نوزادانِ خود شیر می دهند، سرطان سینه را یک دَهه به تأخیر می اندازند ۱

شیردهی به نوزادان به قدری در برابر سرطان سینه محافظت کرده و قدرت دارد که می تواند این بیماری را به مدت دَه سال به تأخیر بیاندازد اما تحقیقات نشان می دهد که این اتفاق فقط در میان زنانی که بیش از شش ماه به نوزادان شان شیر می دهند و سیگار هم نمی کشند، به وقوع می پیوندد.

محققان و نویسندگانِ “تحقیق ۵۰۴ زن اسپانیایی مبتلا به سرطان سینه” که از ۱۹ سال تا ۹۱ سال سن داشته اند، مقاله علمی را منتشر کرده اند که اعلام می کند اگر زنان بیشتری به کودکان خود شیر می دادند، امکان از بین بردن ریشه ای بیماری سرطان، وجود داشت.

شیردهی به نوزادان برای یک دوره شش ماهه یا بیشتر، خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را کاهش داده و این بیماری را ده سال عقب می اندازد. سیروس پارسا

شیردهی به نوزادان برای یک دوره شش ماهه یا بیشتر، خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را کاهش داده و این بیماری را ده سال عقب می اندازد.
سیروس پارسا

شیردهی به نوزادن به مدت شش ماه نه تنها مزایایِ سلامتی بیشماری را برای نوزادان به همراه دارد بلکه همچنین مادران را در مقابل بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان سینه، محافظت می کند، این ها را تحقیقی که “امیلیو گونزالز جیمینز” از دانشگاه گراندا، رهبری می کرده، به ما می گوید.

زنانی که سیگار نمی کشند و نوزدان خود را یک دوره شش ماهه شیر می دهند، به طور متوسط در سن ۶۸ سالگی گرفتار بیماری سرطان سینه شده اند که این نشان می دهد بیماری یک دهه دیرتر از زنانی که سیگار می کشند و یا آن هایی که کودکان شان را کمتر از شش ماه شیر داده اند، به سراغ شان آمده است.

زنان سیگاری و آن هایی که نوزادان شان را کمتر از سه ماه شیر داده اند، به طور متوسط، در ۵۸ سالگی دچار بیماری سرطان سینه شده اند. شیردهی به نوزادان به اندازه ۴٫۳% خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را کاهش می دهد (هر سالی که به نوزادی به مدت شش ماه شیر دهد، ۴٫۳% خطر ابتلا به سرطان کاهش می یابد، این یعنی زنی که دو فرزند دارد و به هر کدام شان شش ماه شیر داده، ۸٫۶% خطر ابتلا به سرطان سینه را در خود کاهش داده است.)

خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان سیگاری، حتی اگر به نوزادان خود بیش از شش ماه شیر داده باشند، با زنانی که به نوزادان شان شیر نداده اند، برابر است.  سیروس پارسا

خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان سیگاری، حتی اگر به نوزادان خود بیش از شش ماه شیر داده باشند، با زنانی که به نوزادان شان شیر نداده اند، برابر است.
سیروس پارسا

این تحقیق علمی نشان می دهد که روند رشد و پیدایش بیماری سرطان سینه در زنان سیگاری حتی اگر به نوزادان شان در یک دوره شش ماهه شیر داده باشند، با زنان عادی یکی است و فاکت شیر دادن به بچه، در نحوه بیمار شدن شان تأثیری ندارد.

با تکیه بر این تحقیقات، احتمال وقوع این بیماری اگر زنان به نوزادان شان بیش از شش ماه شیر دهند، از ۶٫۳% به ۲٫۷% کاهش می یابد، محقق می گوید که نادیده گرفتن شیردهی به نوزادان، یک قدم حیاتی در راستای ابتلا به بیماری سرطان سینه است.

تحقیقاتِ صورت گرفته نتایج مطالعات پیشین که ادعا داشتند بارداری و شیردهی به نوزادان سبب کاهش احتمال ابتلا به بیماری سرطان سینه از راه کاهش سطح استروژن ها می شوند را تأیید می کند.

برگردان فارسی: سیروس پارسا

منابع:

مقاله روزنامه گاردین

تحقیقات منتشر شده تیم اسپانیایی

  • —————

    غلت کردیددددد. ۱۰۰۰۰۰۰ رحمت به شیطان. شما ها از اونم پست ترید. اگه اسلام دین مضخرفیه پس چرا اینقدر ازش میترسید. اگه اسلام قدرتی نداره چرا اینقدر ازش میترسی.