پیروزی طرح “نَرمش قهرمانانه” و سودایِ سکولار دموکراسی در ایران ۸

– نَرمش قهرمانانه:

چَندی پیش سید علی خامنه ای در حینِ گفتگو با سرانِ سپاه و کشور، اعلام کرد که رابطه با غرب به منظور پیشبرد آرمان های انقلاب مشکلی ندارد و از عبارت “نرمش قهرمانانه” برای آن استفاده کرد؛ این رخداد حاکی از آمادگی حکومت اسلامی برای مذاکره با غرب به منظور تسهیل شرایطِ فعلی خود است.

در طولِ هفته های گذشته نیز روحانیون و امامانِ جماعت مختلفی ابراز کرده اند که “مرگ بر آمریکا آیه قرآن نیست” که عوض نشود و می توان با آمریکا مشروط بر حفظ آرمان ها و اهداف انقلاب، مذاکره و گفتگو داشت و به توافق رسید، سیاست کلی ایران حتی در بستر جامعه نیز به سمت نرمش در برابر غرب پیش می رفت.

سرانجام مذاکرات تیم ایرانی با مسئولان غربی نتیجه داد و نرمش قهرمانانه به ثمر نشست و بسیاری از تحریم های سنگین و کمرشکن به حالت تعلیق در آمدند.

سرانجام مذاکرات تیم ایرانی با مسئولان غربی نتیجه داد و نرمش قهرمانانه به ثمر نشست و بسیاری از تحریم های سنگین و کمرشکن به حالت تعلیق در آمدند.

می توان گفت که تمامی سی و چند سالِ گذشته را رژیم مشغول محکم کردن پایه هایِ سیاست داخلی خود بوده و امروز که هیچ اهرم داخلی قدرتش را تهدید نمی کند، آماده است که سیاست های خارجی خود را محک زده و روابط تازه ای با دنیا داشته باشد.

– موقعیت استراتژیک ایران در منطقه:

حکومت اسلامی در طی سه دهه گذشته با صرف هزینه هنگفتی توانسته تا موقعیت های استراتژیک متعددی را در خاورمیانه برای خود ساخته و از آنان گاهن به عنوان سنگر و گاهن به عنوان خط مقدم جبهه جنگش بر علیه غرب استفاده کرده است. نتیجه این سیاست تبدیل حکومت ایران به مهم ترین قدرت سیاسی خاورمیانه شده که بدونِ حضورش، برقراری صلح و آرامش در این گوشه از جهان، امکان پذیر نیست.

سید علی خامنه ای به صورتِ پنهانی ولی واقعی تمام سال های گذشته را مشغول جنگ های نظامی بوده و با اینکه هزینه جنگ هایش مساوی با ویرانی زندگانی مردمان ایران زمین بوده و هست، اما باید اعتراف کرد که برنده این نبردهای نظامی – سیاسی نیز شخص وی بوده و غرب در برابر سیاست هایش، عاجز گشته است.

در این ویدیو پرزیدنت اوباما درباره توافقات ایران و غرب سخن می گوید.

 

برای مثال می توان به جنگ سی و سه روزه لبنان و جنگ داخلی سوریه اشاره داشت که دخالت مستقیم خامنه ای در این آشوب ها، نخست اسرائیل و سپس متحدانِ غربی اش را ناتوان و درمانده کرد؛ خامنه ای با در شیشه کردن خونِ مردمانِ خودش و خرج سرمایه ملی ایرانیان، پایه های حکومتش را به قدری در سطح منطقه و حتی در کشورهای آمریکای جنوبی سِفت کرده که امروز غرب، هیچ راهی به جز مذاکره با وی برای رسیدن به یک توافق همگانی و در نتیجه برقراری صلح و آرامش در منطقه، پیش رویِ خود نمی بیند.

– نتیجه توافق ایران با غرب:

۱- تحریم نفتی ایران متوقف می شود و سطح فروش نفت در سطح فعلی حفظ و در آمدهای نفتی آزاد خواهد شد. تحریم پتروشیمی به طور کامل رفع و تحریم صنایع خودروسازی برداشته می شود. تحریم طلا و فلزات گرانبها برداشته می شود و تحریم های بیمه و حمل و نقل و مرتبط با نفت کلا برداشته می شود.

۲- حق غنی سازی ایران هم در عمل و هم در گفتار در دو جای متن به رسمیت شناخته شد. براساس این توافق ساختار برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران به طور کامل حفظ می شود و هیچ عقبگردی وجود ندارد و غنی سازی ادامه می یابد. فردو و نطنز هم به کارشان ادامه می دهند. براساس این توافق، در مقابل جمهوری اسلامی ایران یکسری اقدامات اعتمادساز انجام می دهد.

نتیجه مذاکرات چند هفته اخیر به یک توافق دو طرفه انجامید که طی آن فعالیت های هسته ای ایران محدود و تحت کنترل و نظارت نهادهای بین المللی در می آید و غرب نیز بسیاری از تحریم های سنگین را به حالت تعلیق در می آورد.

نتیجه مذاکرات چند هفته اخیر به یک توافق دو طرفه انجامید که طی آن فعالیت های هسته ای ایران محدود و تحت کنترل و نظارت نهادهای بین المللی در می آید و غرب نیز بسیاری از تحریم های سنگین را به حالت تعلیق در می آورد.

3- حکومت اسلامی ایران به عنوان یک اقدام اعتمادساز ظرف ۶ ماه آینده فعالیت های خود در اراک، نطنز و فردو را گسترش بیشتر نخواهد داد، ولی غنی سازی زیر ۵ درصد و تولید مواد غنی شده مربوطه در فردو و نطنز همچون گذشته ادامه می یابد.تحقیق و توسعه در برنامه هسته ای ایران هم ادامه پیدا خواهد کرد.

۴- بر طبق این توافق تولید اورانیوم ۲۰ درصد در شش ماه آینده به دلیل عدم نیاز ادامه پیدا نخواهد کرد. تمام اورانیوم غنی شده در داخل کشور باقی می ماند و هیچ ماده ای از کشور خارج نخواهد شد.

می توان گفت که نتایج حاصل شده از این دوره از مذاکرات، بدون کمترین تردیدی به نفع مردم ایران است،این پیروزی مُبارکِ مَردمی باشد که گرانی کمرشکن روزگارشان را سیاه کرده، این پیروزی به کام مردمی که فقر و نداری و درماندگی را طی هشت سال گذشته با گوشت و پوست و استخوان خویش لمس کردند، شیرین باشد.

امید است که این فضایِ باز شده، راه را برای جنبش های سیاسی سکولار دموکرات هموار کرده و مردم با فراقِ بال بیشتری، دغدغه ایران و آینده اش را داشته باشند. نگارنده از هر پنجره کوچکی که باز شود و امکان فعالیت بهتر و بیشتر و گسترده تر به همفکرانم بدهد استقبال کرده و به آینده سرزمین اَش که دست کم از گزند حمله نظامی و ویرانی کامل در امان مانده، امیدوار است و با انرژی بیشتری به کارش ادامه می دهد.

این نقشه سایت های هسته ای ایران را نشان می دهد که به زودی فعالیت شان محدود و ناچیز خواهد بود.

این نقشه سایت های هسته ای ایران را نشان می دهد که به زودی فعالیت شان محدود و ناچیز خواهد بود.

– توافق با غرب به نفع مردم ایران است:

امروز که کمترین اُمیدی به اپوزوسیونِ داخلی و خارجی نیست و هیچ فعالیت حساب شده و ارزشمند و چشمگیری از سویِ مخالفان حکومت اسلامی دیده نمی شود و ایشان به روالِ سه دهه گذشته که فقط حرافی بوده و مصاحبه با آقای شهرام همایون! مشغولند، تَنها و تَنها می توان به چرخش حکومت اسلامی و نرمش نشان دادنش به غرب و در نتیجه شرایط زندگانی بهتر مردم، امیدوار بود.

خامنه ای دیکتاتوری خونخوار و در عین حال زیرک و هوشیار است، از اشتباهاتِ تاکتیکی اش در گذشته به سرعت درس می گیرد و بهترین نقشه ها را برایِ ادامه طولِ عمر بخشیدن به حکومتش می کشد، او اکنون بهتر از هر کسِ دیگری می داند که هیچ گروه ایرانی حکومتش را تهدید نمی کنند و تَنها غرب را برای پیش بردن اهدافش، سر راه خود دارد.

او نیک می داند که تَنها و تَنها غرب است که می تواند رژیمش را ساقط کند، سی و چند سال تلاشِ بی ثمر اپوزوسیون، خیال وی را از بابت این جماعتِ ایده آل گرا و خیالباف راحت کرده و مطمئن است که با برقراری دیالوگ با غرب می تواند نه تنها حکومت خودش بلکه شاید حکومت فرزندش مجتبی را نیز تضمین نماید!

از طرفی رابطه با غرب از هر لحاظ به نفع مردم ایران است، شرایط معیشتی سخت و طاقت فرسای مردم مَجالِ اندیشیدن به هیچ چیز دیگری به جز “پول”، “نان” و پوشاک را بدان ها نمی دهد، رابطه با غرب یعنی برداشته شدن تَحریم ها، یَعنی ارزان تر شدنِ مواد خوراکی! یَعنی یک نفس راحت برای مردمی که هشت سال است شدیدن تحت فشارند.

خیال مردم که از بابت اقتصاد راحت شود برای اندیشیدن و فعالیت سیاسی و اجتماعی کردن فراغ بال می یابند، دوباره کتاب خوانی و روزنامه خوانی باب خواهد شد و اینها هَمه نوید از به حرکت درآمدن چرخِ فسرده روشنفکری در ایران می دهند و مَن به عنوان یک ایرانی و کنشگر سیاسی، امیدوار بوده و هستم که نَرمش قهرمانانه، با موفقیت هرچه تمام تر، به ثمر بنشیند چرا که در غیر اینصورت، چیزی جز بویِ گلوله و باروت  و تکه تکه شدن ایران مان، به مشام نمی رسد.

  • مصطفی نیک کردار

    جناب آقای سیروس پارسا

    شما یا توافق نامه را نخوانده اید , یا سرسری خواندید و یا خواندید و متوجه نشدید…!

    این نتیجه گیری شما فقط برداشت شخصی و اشتباه شماست

    ١- صراحتا اعلام شده و قید گردیده که تحریم ها همچنان بقوت خود باقیست فقط برخی از تحریم ها تا مقدار مشخص شده و با مبلغ مشخص و تعیین شده …

    ٢- آیا غنی سازی ٣/۵ درصدی را که در دیگ زودپز هم میتوان انجام داد و محصول آن حتی در لوکوموتیو ها ی زغال سنگی هم کاربرد ندارد را جز غنی سازی میدانید ؟

    ٣- ۵٠ درصد دستگاه های فردو و نطنز باید غیر فعال شوند .

    ۴- تمامی غنی شده های بالای ۵ درصد باید اکسید و منهدم شوند .

    از کدام پیروزی حرف میزنید این ها تعهد هایی هست که در دوره خاتمی هم اگر قبول میکردند ( غیر از غنی سازی ٢٠ درصدی که آنزمان در توان ایران نبود ) , هیچ مشکل دیگری نداشتند و این همه تحریم و بدبختی هم نبود .

    و سر جمع مبلغ ٧ میلیارد دلار صدقه به ایران داده اند که مبلغ یکی دوتا اختلاس در دولت قبل هست و امروز حرف از ١۵٠ میلیارد دلاری که غیب شده میزنند !

    اما اگر شما دوست دارد این افتضاح را پیروزی طرح نرمش قهرمانانه سید علی بدانید و به ایشان تبریک بگویید و آفرین به خیکش ببندید…. آزاد و مختار هستید ولی خواهشا جعل خبر یا خبررسانی ناقص با نتیجه گیریهای بی پایه و اساس نکنید .ممنونم

    مصطفی نیک کردار

  • farnaz

    nago mardome iran bego gosfandane iran, melati ke 4ta akhond savareshon shodan

  • farnaz

    baba jan be ghole yeki ke meygoft in melat Ano az koshtkobideh tashkhis nemeydand che entezari darid shoma be go isalam va har kari dost darid ba in melateh aghaboftadeh badbakht dost darid bokonid

  • farnaz

    doste aziz kodom pirozih nasibe khamenehi va in melateh aghab oftadeh shodeh faghat diegeh kam modeh ke 5+1 be khatemey begand shalvareto bekesh payen va poshteto be ma bokon albateh rusieyeh ke modatast az aghab lhetmateh rahbar meyreseh pas 5+1-1=5

    • میثاق

      pirozih?????????khamenehi?????????????!!!diegeh?????????????!!!!!!!

      modeh!!!!!!!!!!!khatemey vayyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy rusieyeh =keshvare jadid

    • میثاق

      دمت گرم خیلی سوژه خنده ای

  • میثاق

    فدای آقام سید علی آقا که حتی دشمناش که از خرترین و یابو ترین آدمهای دنیا هستن به قدرتش صلابتش و دیپلمات بودنش معترفن و ازدرک سیاست های بی بدیلش عاجز هستن – بالاخره کم آوردید از آقا تعریف کردید – خامنه ای زنده باد روحانی پاینده باد

  • farnaz

    na doste aziz misagh akhond jemaat dare man namalidand, balke dar hamvatananeh man ke shoma ham yekey az on ha hastid malidand onam bad jori.riedan to jibe khamenehi va dahane rohani, ma bachehaye naftim, ridiem be akhondah va raftim