آینده رسانه های نو…از دسک تاپ تا لب تاپ و تبلت ۰

چرا لب تاپ و ویندوز در حال انقراض است؟

تنها سه سال پیش اینتل و مایکروسافت در برابر مشتریان خویش “نقشه راه” می چیدند و پیشگویی محصولات خود را برای چند سال آینده به مشتریان می دادند. لپ تاپهای قدرتمند با پردازنده های چهار هسته ای i7 و گرافیک حرفه ای با هزینه ای متوسط قابل تهیه بود. اما “ویندوز” کند و پر حجم سالها بود که کاربران x86 را آزار می داد. در این زمان گوشیهایی با سیستم عامل اپل و اندروید آرام آرام توانستند کاربران اینترنتی را به خود جلب کنند.

پشتیبانی از openGL به این دستگاهها اجازه داد که حتی به دنیای ۳D-GAMING هم وارد شوند. حجم بسیار بالای سیستم ویندوز و کندی آن در اجرا ، به مرور کاربران را واداشت تا سراغ گوشیها و تبلتهای اندروید و اپل بروند تا خود را بنوعی از پیچیدگی و کندی ویندوز نجات دهند. بخصوص اندروید بدلیل مجانی بودن اکثر نرم افزارها به کاربران اجازه می داد راحت و آسوده به دریافت انواع بازیها و نرم افزار بپردازند.

(این فرتور یکی از اولین لپ تاپ ها است :سال 1997 ...  اگر کمی منصف باشیم می بینیم که تا امروز تفاوت چندانی در لپ تاپها رخ نداده است!)

(این فرتور یکی از اولین لپ تاپ ها است :سال ۱۹۹۷ … اگر کمی منصف باشیم می بینیم که تا امروز تفاوت چندانی در لپ تاپها رخ نداده است!)

 

ویندوز نسخه ۸ خود یکی از دلایل شکست لپ تاپها

با آمدن ویندوز ۸ در سال ۲۰۱۲ ،کاربران سنتی مایکروسافت دیگر تمایل به خرید لب تاپ با این سیستم عامل را نداشتند. ویندوز ۸ که با یک پیشخوان انقلابی و بدون start-menu ارائه شد، دچار سردرگمی کاربران گردید. این سیستم عامل حتی باعث کند تر فروش شدن بازار لپ تاپها شد! بسیاری از خریداران از فروشندگان لب تاپ ،تصب ویندوز ۷ را خواستار بودند! گروه دیگری که نوگرا تر بودند با همان هزینه و بودجه یک تبلت بزرگ تهیه کردند.نمودار زیر نشان می دهد که سهم فروش لب تاپ در سالهای اخیر رو به نشیب بوده است و بزودی بازار تبلتها دنیای پی سی را به چالش بزرگی می طلبد…

(این نمودار گذشته و آینده دنیای پی سی را با تبلتها مقایسه کرده است ،نت بوکها که هیچ لپ تاپ هم روزگار خوبی نخواهد داشت)

(این نمودار گذشته و آینده دنیای پی سی را با تبلتها مقایسه کرده است ،نت بوکها که هیچ لپ تاپ هم روزگار خوبی نخواهد داشت)

 

مزایای تبلتها نسبت به لپ تاپ و پی سی

تبلتها از برنامه های ارزان و سبکی برخوردارند ، کارایی آسانی دارند و براحتی می توان زبان مورد نظر را در محیط آنها انتخاب کرد. بدلیل نداشتن کی بورد فیزیکی هر زبانی را راحت تایپ می کنند و بسیار سبک و آسان حمل می شوند و کار کردن بعنوان “همراه” بسیار آسانتر است. بدلیل سبک بودن نرم افزار بسیار کمتر از لب تاپها باتری مصرف می کنند و بطور خلاصه “بهترین همراه هستند”. کمتر گرم می شوند و احتیاج به خنک کننده ندارند.

مزایای پی سی ها و لپ تاپها

بدلیل استفاده از هارددیسک قابلیت بایگانی حجم بزرگی از فایلهای عکس و ویدئو را دارند. با توجه به سالها قدمت استفاده،بسیاری از سخت افزارها مانند چاپگرها و دوربینهای مختلف را پشتیبانی می کنند. معمولا قادر به پخش DVD هستند و برای “روی میز” دستگاه بهتری هستند. البته دسک تاپها  قابل ارتقا و تعمیرند که لپ تاپ کمتر این خاصیت را دارند. هر دو را می توان برای کارهای سنگین روزانه و تبدیل انواع فایلها و پروژه ها بکار برد.

Atom سود آور و شکست اینتل

پردازنده اتم اینتل اگرچه سالها به اینتل سود سرشاری رسانید، اما سرعت پایین آن در محیط ویندوز باعث نارضایتی بسیاری از خریداران لپ تاپهای ارزان شد. هزینه بالایی که کاربران پرداخت می کردند و نت بوکی با سرعت کمتر از Pentium III در اختیار داشتند، به نا رصایتی شان انجامید.اگر چه این پردازنده سالها سود داشت، اما کاربران را بسوی خرید تبلتهای اندرویدی سوق داد. در سال اخیر اینتل بدلیل بدنامی برند Atom این “نام تجاری” را از لیست نامهای مورد استفاده خود حذف کرد و در سال آینده این پردازنده های کند با نام Celeron و یا Pentium بفروش خواهد رسید!

(در این نمودار می توان دید که پردازنده Atom که ده سال پس از Pentium III ساخته شد با فرکانس برابر "Performance Per clock" سرعت کمتری دارد !)

(در این نمودار می توان دید که پردازنده Atom که ده سال پس از Pentium III ساخته شد با فرکانس برابر “Performance Per clock” سرعت کمتری دارد !)

 

پارادوکس لپ تاپ : داشتن یا نداشتن ؟ مسأله اینست.

همانطور که دیدید “فابل حمل بودن” دیگر برای لپ تاپ کاربرد زیادی ندارد. در واقع با داشتن یک دسک تاپ فدرتمند که بایگانی  اطلاعاتی ما باشد و قابل ارتقاء باشد و قدرت گرافیکی بالایی برای پروژه و یا بازی داشته باشد،دیگر نیازی به لپ تاپ نیست و بهتر است بجای آن یک تبلت تهیه کرد. در آینده کاربران ترجیح می دهند که “همراه” آسانتر و ارزانی را با خود داشته باشند و نیاز ندارند که حجم بالای اطلاعات شخصی را با خود یدک بکشند.دوربین بسیاری از تبلتهای امروزی آنقدر قوی هست که می توان برای عکسبرداری شخصی هم از آنها استفاده کرد.

(اگرچه عجیب بنظر می رسد ولی از دسک تاپ کارهایی بر می آید که باعث می شود گروهی از مردم یکی را روی میز خود داشته باشند)

(اگرچه عجیب بنظر می رسد ولی از دسک تاپ کارهایی بر می آید که باعث می شود گروهی از مردم یکی را روی میز خود داشته باشند)

سامسونگ و آی پد

آی پد سالهاست که در دنیای خود (IOS) فرمانروایی می کند. اما یکی دو سال است که با ظهور سیستم عامل Android 4 شرکت گوگل، تبلتهای اندرویدی آرام آرام  سهمی از بازار را بدست گرفته اند.شرکت سامسونگ با برخورداری از نرم افزارهای گوگل و سخت افزار کارا در سال گذشته توانست سهم اپل را تا حد زیادی بدست گیرد.قابلیت اتصال به پرینترها و تلویزیونهای  جدید سامسونگ ، ارزانی، سرعت بالاتر و سخت افزار با کیفیت به مرور بسیاری از کاربران را به خرید “سامسونگ” تشویق کرد. یکی از مزایای تبلتهای سامسونگ نسبت به رقیب دیرینه اش “اپل” قابلیت افزایش حافظه از راه درگاه SD-CARD است. در گفتار آینده شما را با تعدادی از گوشی ها و تبلتهای پیشرفته آشنا می سازیم.

( سامسونگ با تولید تبلتهای قدرتمند و برخورداری از تکنولژی بالا سهم خود را در بازار افزایش داده است)

( سامسونگ با تولید تبلتهای قدرتمند و برخورداری از تکنولژی بالا سهم خود را در بازار افزایش داده است)

www.CPUbenchmark.net

WWW.CNET.COM

WWW.TOMSHARDWARE.COM

WWW.ANANDTECH.COM

ALL TRADE NAMES ARE REGISTERED TO THEIR BRAND OWNERS.