در ذهـن یک بمب گذار انتحاری چه میگذرد؟ روانشناسی و روانکاوی یک بمب گذار – بخش نخست ۱۰

هم میهنان و خوانندگان گرامی،
این مقاله، یک دستاورد بسیار ارزنده و علمی است که همکار  آگاه و اندیشمند ما آقای ستار دوشوکی پس از بررسی های ژرف و گسترده خود، به نگارش در آورده است. به دلیل بزرگ بودن مقاله، ما آن را در سه بخش و در سه هفته  تقدیم حضور شما عزیزان می کنیم:

پـیـش گـفـتـار
کشته شدن رهبر القاعده که اندیشه های سلفی آن تاثیرات فراوانی بر روی جندالله داشته است، و سخنان مـُهم نماز جمعه اخیر مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه زاهدان و همچنین انتشار کتابی بنام “در چنگال عقاب” که جدال و “دستگیری” عبدالمالک ریگی را تشریح می کند، مناسبتی را فراهم نمودند تا نتیجه تحقیقات خویش در مورد سبب و ذهنیت “تروریسم انتحاری” در منطقه و بلوچستان و دیگر نقاط جهان را به رشته تحریر درآورم.

در جریان جنگ دوم جهانی، شماری از ژاپنی ها با هوپیما به درون کشتی های آمکریکایی سقوط می کردند، و موجب از بین رفتن کشتی و سرنشینان آن می شدند. در این تصویر، سقوط هواپیما به درون کشتی لوئیس ویل نشان می دهد.

در جریان جنگ دوم جهانی، شماری از ژاپنی ها با هوپیما به درون کشتی های آمکریکایی سقوط می کردند، و موجب از بین رفتن کشتی و سرنشینان آن می شدند. در این تصویر، سقوط هواپیما به درون کشتی لوئیس ویل نشان می دهد.

موضع نگارنده در تقبیح خشونت در هر شکل متصور آن از جمله بمب گذاری، کشتار و اعدام انسانها بر همگان روشن است. بازتاب تفاسیر مطالعات موجود و انعکاس یافته های پژوهشگران در مقام امانت داری علمی و تحقیقی، و نه از دیدگاه “توجیهی” بلکه از منظر “تحلیلی”، صورت گرفته است، زیرا کشتار و خشونت در هر شکل آن و تحت هیچ شرایط و بهانه ای قابل توجیه نیست و محکوم است.

در جهان امروز بسیاری از مردم پدیده انتحاری یا “عملیات استشهادی” را مختص مسلمانان بنیادگرا و جهادی می دانند. در حقیقت این پدیده نه تنها مختص مسلمانها نیست، بلکه بر اساس مطالعات انجام شده اکثر عوامل انتحاری شخصا ً انسان های متعصب و بنیادگرای مذهبی نیستند.
در تاریخ معاصر خلبانان کامیکازی ژاپنی بخاطر عـِـرق ملی عملیات انتحاری انجام می دادند. در حالیکه عملیات انتحاری توسط ویت کنگ های کمونیست بر علیه ارتش آمریکا و زنان انتحاری الـجـزایر بر علیه ارتش فرانسه و بـبـرهای هندو مذهب تـامـِل ایلام در سریلانکا و حتی گروه بودائی اُم شینریکیو مسئول کشتار و مجروح شدن تعداد زیادی در مترو توکیو توسط حملات گاز کشنده سارین، نمونه های بارز این شیوه خشونت بار مبارزه می باشند.

علی ملک، مرضیه باباخانی، ندا حسنی سه نفر از ده تن مجاهدین خلق بودند که به خودسوزی دست زدند، این سه نامبرده بر اثر جراحات فراوان جان باختند.

علی ملک، مرضیه باباخانی، ندا حسنی سه نفر از ده تن مجاهدین خلق بودند که به خودسوزی دست زدند، این سه نامبرده بر اثر جراحات فراوان جان باختند.

ترور آیت الله دستغیب و آیت الله مدنی توسط عوامل انتحاری مجاهدین خلق در اوایل انقلاب و اسطوره سازی نوجوان انتحاری بنام حسین فـهـمـیده توسط جمهوری اسلامی مثال های دیگری در این زمینه هستند.
البته خودکشی های سیاسی ـ اعتراضی مانند اعتصاب غذا تا مرگ و یا خودسوزی راهبان بودائی ویتنامی در دهه ۱۳۵۰ و خودسوزی هواداران سازمان مجاهدین خلق در اعتراض به دستگیری رهبران این سازمان توسط دولت فرانسه در سال ۱۳۸۲ را نمی توان جزو موارد کلاسیک عملیات انتحاری بحساب آورد.

در طی سالهای اخیر بمبگذاری های انتحاری مستمر و تقریبا ً روزمره عوامل ِ بنیادگرا در عراق، پاکستان و افغانستان معنای دهشتناکتری به مقوله انتحاری یا “عملیات استشهادی” داده است.

پیش زمینه تاریخی و روانکاوی بمبگذاری در منطقه
در منطقه ما چهار نظام “جمهوری اسلامی” موجودند که عبارتند از جمهوری اسلامی پاکستان، جمهوری اسلامی افغانستان، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی عراق. اکثریت قاطع کشتارهای مرگبار انتحاری و یا “عملیات استشهادی” یا در این چهار کشور رخ می دهد، و یا به تحریک و تشویق آنها در کشورهای دیگر نظیر دخالت پاکستان در افغانستان و هندوستان و یا دخالت و تشویق ایران در لبنان و فلسطین (نوار غزه) صورت می گیرد.
آمار منتشر شده توسط پایگاه داده های تروریسم جهانی (Global Terrorism Database) نیز دال بر این واقعیت است.

بمب گذاری مقر تفنگداران دریایی آمریکا و سربازان فرانسوی در بیروت در ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳ میلادی آغاز بدیـُمنی بود در تاریخچه عملیات انتحاری در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا. رژیم جمهوری اسلامی و پیروان آن نظیر حزب الله در لبنان، جهاد اسلامی و حماس در فلسطین به ترویج و اسطوره سازی “عملیات استشهادی” روی آوردند.
داوطلب شدن برای عملیات بمبگذاری توسط انتحاریون فلسطینی تبدیل به یک “ارزش” شد. تحقیقات علمی و پژوهشی فراوانی در زمینه ریشه یابی انگیزه و علل “عملیات استشهادی” و یا بعبارتی “تروریسم انتحاری” بخصوص در فلسطین اشغالی و اسرائیل و اخیرا در پاکستان، عراق، افغانستان، چین، اندونزی و دیگر کشورهای اسلامی و غربی صورت گرفته است.

تحقیقات روانکاری و بررسی عوامل انتحاری
بر اساس یافته های موسسه مطالعات سیاست خارجی (Foreign Policy Research Institute) دو تئوری مختلف مورد قبول محققین می باشند. تئوری ارائه شده توسط پروفسور رابرت پئیپ (Robert Pape) نویسنده کتاب “از جان گذشته برای فتح ـ استدلال استراتژیک تروریسم انتحاری” از دانشگاه شیکاگو؛ که بعد از مطالعه بیش از ۲۲۰ فقره عملیات انتحاری و روانکاوی عوامل انتحاری در طی ۳۰ سال، “تروریسم انتحاری” را معلول “اشغالگری نظامی” و سرکوب توسط نیروهای اشغالگر می داند.

پروفسور رابرت پئیپ در کتاب دیگری بنام “قطع فیوز ـ رشد انفجارآمیز جهانی تروریسم انتحاری و راه مقابله با آن” بهمراه جیمز فیلدمن توضیحات بیشتری در این زمینه می دهد. پئیپ با کالبد شکافی گروه های انتحاری مذهبی و سکولار از جمله ببرهای تامل در سریلانکا و انتحاریون کـُـرد پی ک ک در ترکیه تئوری مقابله با اشغال و سرکوب نظامی را بطور مستند و تجربی تشریح می کند.

ببرهای تامیل در مبارزه با دولت سریلانکا اقدام به بمب گذاری نمودند.

ببرهای تامیل در مبارزه با دولت سریلانکا اقدام به بمب گذاری نمودند.

تئوری دوم توسط خانم میا بـلـوُم استاد دانشگاه پنسیلوانیا تحت مبانی رقابت در صیانت از حقوق پایمال شده مردم و مزایده و مناقصه تبلیغاتی برای جلب افکارعمومی “خودی” در کتابی بنام “از جان گذشته برای کـُشتن ـ جاذبه ترور انتحاری” بیان شده است.
اگر چه خانم بلوم با پرفسور پئیپ در مورد مقوله “ستیز علیه اشغالگری و مبارزه برای خودگردانی و یا استقلال” موافق است ـ یعنی بعنوان مثال سازمانهای انتحاری نظیر جندالله با بقیه نیروهای فعال مخالف سرکوب و مدافع حقوق مردم (بعنوان مثال، علمای اهل سنت در بلوچستان)، برای صیانت از حقوق پایمال شده “جمع” و جلب افکارعمومی بلوچ رقابت می کنند ـ اما با این حال خانم بـلـوُم معتقد است که انگیزه های اجتماعی و سیاسی انتحاریون قویتر از انگیزه های مذهبی آنان می باشد.

نتیجه ای که یافته های بسیاری از محققین از جمله مطالعات گسترده علمی پروفسور آرئیل مِراری استاد روانشناس بازنشسته دانشگاه تل آویو و نویسنده کتاب “سوق دادن به سوی مرگ ـ جنبه های روانی و اجتماعی تروریسم انتحاری” با آن همخوانی دارد.
آنات برکو در کتاب خود به نام “جاده ای بسوی بهشت ـ روانکاوی بمبگذار انتحاری و مسئولین اعزام کننده او” به علل مذهبی و پوچگرایی دنیوی عوامل انتحاری می پردازد. در جمله آغازین کتاب خود به نقل از عوامل انتحاری ناموفق در زندانهای اسرائیل، “اشغال سرزمین فلسطین” توسط اسرائیل را انگیزه اصلی در ذهن عامل انتحاری مطرح می کند.

والتر رئیخ از مرکز بین المللی مطالعات ویلسون ویدرو در کتاب خود بنام ” منشاء تروریسم: روانشناسی، ایدئولوژی، الهیات و ذهنیت” در تبیین ریشه های تروریسم انتحاری به عامل مهم ناسیونالیسم (ملی گرایی و یا قومگرایی) در کنار مذهب و ایدئولوژی می پردازد.

نمودار ذهنی و خصیصه های روانی بمبگذار انتحاری
از آنجائیکه تشابهات فراوانی بین استدلال مذهبی ـ سیاسی و عملکرد انتحاریون جندالله در بلوچستان و انتحاریون منطقه ای و فرامنطقه ای وجود دارد، ضروریت دارد تا با فراگشایی کردن تصویر کلی و فراگیر و درک جامع از فلسفه “عملیات استشهادی” ، با عملکرد و ذهنیت آنها آشنا شویم. پروفسور آرئیل مِراری و تیم او در دانشکده روانشناسی دانشگاه تل آویو با بسیاری از “اعزام کنندگان” و انتحاریون ناموفق فلسطینی در زندان های اسرائیل مصاحبه کرده و در این زمینه نتایج تحقیقات گسترده خود را ارائه داده است.

این ها تربیت شدگان بمب گذار در فلسطین می باشند. هرکدام از آنان می توانند خانواده های زیادی را داغدار، و خانه هایی را ویران کنند.

این ها تربیت شدگان بمب گذار در فلسطین می باشند. هرکدام از آنان می توانند خانواده های زیادی را داغدار، و خانه هایی را ویران کنند.

او نتیجه گیری می کند که هیچکدام از انتحاریون ناموفق، از یک فلسطینی معمولی و عادی رادیکالتر و ستیزه جو تر نیستند؛ و ماموریت انتحاری اولین درگیری آنها با خشونت و تروریسم بوده است.
انگیزه ایدئولوژیکی (مذهبی) دلیل اصلی تبدیل آنها به بمبگذار انتحاری نیست. دکتر ایاد سراج رئیس تنها درمانگاه روانپزشکی نوار غزه که خانواده انتحاریون فلسطینی به درمانگاه وی مراجعه می کنند، نیز تاکید می کند که از نظر روانی عوامل انتحاری انسانهای بسیار ساکت، آرام و “خویشتنگرا” هستند و اصلا ً ستیزه جو و پرخاشگر نیستند و نمی توان گفت که از بیماری روانی رنج می برند.

کتاب معتبر “روانشناسی تروریسم انتحاری” تالیف شده توسط شش روانپزشک و روانشناس بالینی متخصص در امور تروریسم و خشونت سیاسی، بر این نکته تاکید دارد که بمبگذار انتحاری از دیدگاه روانشناسی و روانپزشکی یک انسان “نـُورمال” یا “عادی” است. پرفسور فتحعلی مـقدم استاد روانشناس دانشگاه جورج تاون نیز به این امر معتقد است و روانکاوی بمبگذار انتحاری را در بحران هویت جمعی و ریشه های آن را در فاکتور یاس و ناامیدی می داند.

سرلیتو ویراوان سرونو از دانشگاه اندونزی که با بمبگذاران مسلمان اندونزیایی مصاحبه کرده است، ادعا می کند که خلاء و “پوچی” موجود در روان (ضمیر درونی) و “جهان” (دنیای بیرونی) عامل بمبگذار بالقوه، به همرا یاس و سرخوردگی از زندگی، جزو عوامل عمده در شکل گیری ذهنیت انتحاری او می باشند.
اما دکتر یوسف یادگاری محقق افغان و استاد آسیب شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه کابل ادعا می کند که حدود هشتاد درصد از بمبگذاران انتحاری افغانستان به بیماری های روانی و یا جسمی مبتلا هستند.
یافته های دکتر یادگاری با نتایج محققین در فلسطین اشغالی سازگاری ندارد، اگرچه استفاده از معلولین ذهنی و یا زنان و کودکان تحت عنوانین “پرواز کنندگان بسوی بهشت” توسط القاعده در عراق گزارش شده است. پروفسور برایان ویلیام استاد اسلام شناسی دانشگاه دورتمند و تعداد اندکی از محققین نیز بر این عقیده استوار هستند که حداقل بخشی از داوطلبان بمبگذاری انتحاری افکار و تمایلات برای “خودکشی کلاسیک” دارند.

خانم جوئس دئویس در کتاب خود بنام “شهدا، معصومیت، یاس وانتقام در خاور میانه” به نقش مهم فاکتور یاس و انتقام در توجیه “فرهنگ شهادت” می پردازد. پرفسور ریاض حسن با انجام تحقیقات و بررسی داده ها و اطلاعات موجود که در کتاب او بنام “جان بمثابه یک سلاح ـ رشد جهانی بمبگذاری های انتحاری” منتشر شده است، عوامل تعیین کننده در ذهن بمبگذار انتحاری را مورد بررسی و کنکاش قرار داده است.
بر پایه یافته های پرفسور ریاض حسن، عواملی نظیر سرکوب، توهین، تحقیر، محرومیت، بیعدالتی و تبعیض باعث بروز نفرت و حس انتقامجویی شدید آمیخته با حس “فداکاری و از خود گذشتگی” مملو از نوعی “نوع پرستی” در ذهن یک بمبگذار انتحاری بالفعل می شود.

هیو بارلو در کتاب “مـُرده برای همیشه ـ شهادت و پیدایش بمبگذار انتحاری” بمبگذاری انتحاری را مرحله مدرن در راستای تکامل اجتناب ناپذیر فلسفه شهادت در ادیان مختلف از جمله یهودیت، مسیحیت، اسلام و مذهب سیک ها می داند. اما پرفسور فرهاد خسرو خاور استاد ایرانی تبار مدرسه عالی مطالعات علوم اجتماعی پاریس و مولف کتاب “بمبگذاران انتحاری ـ شهدای نوین الله” معتقد است که تعابیر، تفاسیر و بهره برداری کاملا ً متفاوت و بعضا ً متضاد از مفهوم “شهادت” در کشورهای مختلف بنا به اهداف و ملاحضات سیاسی توسط دولتمردان و یا گروههای مختلف می شود.
حتی سید احمد (سیئت احمت) رئیس دایره ضد تروریسم پلیس ملی ترکیه که سخنرانی وی در خرداد ١٣٨۶ در کنفرانس “بمبگذاری انتحاری” کشورهای عضو نــاتــو در ترکیه در کتاب “انتحار به مثابه یک ســلاح” درج شده، معتقد است که خلاصه کردن تروریسم انتحاری صرفاً بعنوان یک پدیده کور مذهبی سلفی ـ جهادی، بدون پرداختن به عوامل تاثیر گذار دیگر گره گشا نخواهد بود.
عوامل موثر در تشدید تضادها و تقابل مرگبار در بلوچستان

قبل از پرداختن به زمینه های نظری و عملی بستر خشونت زا در بلوچستان و مکانیسم تاثیرگذاری آنها، لازم است حداقل اشاره ای اجمالی و تیتروار به حضور نیروها و عوامل تاثیرگذار تاریخ سه ده اخیر در منطقه و بخصوص در مثلث جغرافیائی پاکستان ـ افغانستان ـ ایران داشته باشیم، زیرا بمبگذاری انتحاری نشئت گرفته از فرهنگ و مذهب مردم بلوچ نیست، بلکه محصول عناصر و عوامل متعدد خارجی و منطقه ای می باشد. این فاکتورها عبارتند از:

حمله به برجهای دوگانه مرکز تجارت نیویورک در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، موجب ویرانی برج ها، و از میان رفتن حدود ۳۰۰۰ انسان بیگناه بود.

حمله به برجهای دوگانه مرکز تجارت نیویورک در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، موجب ویرانی برج ها، و از میان رفتن حدود ۳۰۰۰ انسان بیگناه بود.

۱- حمله و اشغال نظامی ارتش سرخ به افغانستان و رشد اسلام بنیادگرا و “فرهنگ جهادی” سـُنی مذهب در منطقه
٢ ـ انقلاب اسلامی ایران و به قدرت رسیدن اسلام بنیادگرای تشیع در ایران
٣ ـ کودتای ژنرال ضیاالحق با حمایت آمریکا در پاکستان، و حمایت مستمر ارتش پاکستان از “جهاد در افغانستان”، و گروه های بنیادگرای افراطی سُـنی مذهب برای مبارزه در کشمیر بر علیه هندوستان به اصطلاح کافر
۴ ـ پشتیبانی بیدریغ آمریکا، غرب و کشورهای اسلامی از “جهاد در افغانستان”، و ارتش و اسلام بنیادگرا در پاکستان، بمثابه یک سپر در مقابل کمونیسم.
۵ ـ تبدیل شدن منطقه به صحنه جنگ بین دو ابر قدرت شرق و غرب از یک سو، و جهاد بین کفر و اسلام از سوی دیگر
۶ ـ تعلیم، آموزش و بقدرت رساندن متعصب ترین جهادیون استشهادی (طالبان) در افغانستان توسط ارتش پاکستان و بخصوص نقش آی اِس آی در گره خوردن گروه های متعدد جهادیون متعصب پاکستانی، عرب و کشمیری با اندیشه طالبانی و القاعده ای و تشویق عملیات انتحاری در کشورهای همسایه پاکستان
٧ ـ فاجعه یازده سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان و سرنگونی طالبان، و آغاز جهاد جدید بر علیه آمریکا
٨ ـ حمله آمریکا به عراق و رشد تفکر تکفیری ـ جهادی در منطقه علاوه بر موضوع فلسطین به مثابه یک زخم در روان آزرده مسلمانان منطقه
٩ ـ تحریک و حمایت ایران از شیعیان کشورهای منطقه و بخصوص شیعیان پاکستان در جدال مرگبار آنها با گروه های افراطی سُنی مذهب ضد شیعه نظیر لشکر جنگهوی و سپاه صحابه که تحت حمایت کامل سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان (ISI) قرار دارند
١٠ ـ گسترش و توسعه دادن محدوده جغرافیایی صحنه “جنگ نیابتی” بین بنیادگرایی افراطی سُنی مذهب و بنیادگرایی شیعی طرفدار جمهوری اسلامی، از پاکستان و افغانستان به داخل خاک ایران (بلوچستان).
١١ ـ حضور نیروهای آمریکایی و ناتو و تبدیل منطقه به یکی از صحنه های نبرد جهانی بین “استکبار جهانی” و “ا ُم القرای جهان تشیع”
١٢ـ رقابت ایدئولوژیکی برای گسترش و رهبری اسلام انقلابی و رهایبخش بین جمهوری اسلامی و رقبای سُنی مذهب آن در صحنه های مختلف. از کشتارهای عراق و کوئته پاکستان گرفته تا جدال حقوقی بر سر کنترل مساجد در لندن و کانادا؛ از غزه و بحرین گرفته تا یمن و سنگال.

مهمترین عامل موثر در بلوچستان، عملکرد توهین آمیز، اجحاف آمیز، تبعیض آمیز، تحقیر آمیز، و سرکوب مردم بلوچ و مذهب اهل سُـنت می باشند که جندالله آن را به “وضعیت اشغالگری و اشغال” تشبیه و تبلیغ می کند. این شرایط امنیتی ـ نظامی و سرکوب شدید سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی، بهمراه انسداد کامل هر نوع کانال متمدنانه اعتراض و شیوه مسالمت آمیز مدنی، بستر مطلوب (اما نامناسبی) را برای تاثیرگذاری
١٢ عامل ذکر شده بالا و جذب نوجوانان بلوچ بسوی جندالله و اندیشه مرگبار و انتقامجویانه “جهادی ـ تکفیری” در بلوچستان فراهم آورده است.

این مقاله مـُستـنَد، پـژوهشی و تحقیقی که در نوع خود شاید اولین مقاله به زبان فارسی است که با بررسی شواهد و یافته های علمی موجود و با استناد به مطالعات جامعه شناسی و روانشناسی منتشر شده و مراجعه به شواهد علمی فزاینده و موثق و منابع معتبر دانشگاهی و پژوهش های موسسات تحقیقی در مورد عناصر انتحاری و جوامع متلاطم آنها تلاش دارد تا حد مقدور اسلوب و پروسه تکوین روانی و ذهنیت “انتحاریون” و بخصوص تاثیر عوامل عینی مشهود در بلوچستان در شکل گیری فرایند ذهنی و کنش های روانی بمبگذار انتحاری بلوچ را در چارچوب تنازعات سیاسی، اجتماعی، قومی، فرهنگی و مذهبی موجود در بلوچستان و منطقه مورد کنکاش و درون بینی علمی قرار دهد.

این مقاله در بخش ۲، و ۳ ادامه دارد.

  • Sahameddinghiassi

    از شست شوی مغزی تا تفرقه افکنی بین مردم دنیای سوم تا بمب گذاریهای انتخاری؟
    سو استفاده از باورهای مردم بر علیه خودشان همانطوریکه میدانید در همه کشورهای جهان همه مردم از یک نژاد ویا یک زبان نیستند و در برخی از کشورها حتی زبان ملی آنان بیشتر از دو زبان است ولی متاسفانه در بسیاری از کشورهای زیر ستم از مذهب نژاد و زبان یا قوم و ملیت سو استفاده میشود تا آن کشورها ضعیف و مردمش درهم و متفرق باشند تا براحتی بتوانند با کمک یک مشت خاین دزد و سو استفاده چی های ابله کشور را غارت کنند. آنان با دمیدن بر آتش تفرقه مردم را به ګروه ها ودسته بندیهای دلخواهشان تقسیم کرده و آنان را بطور مصنوعی بجان هم می اندازند و خود از این تفرقه ها سو استفاده های سرشار میکنند. مثال ساده اش همان تحریک دیوانه ای چون صدام بود که به جان مردم ایران انداختند که سالها باهم مراوده داشته و یکی بودند. و آیا واقعا فرق بین شیعه و سنی آنقدرهاست که همدیګر را کافر دانسته وبرای کشتن همدیګر بسیج شوند؟ آیا هر دو طرف قرآن را با معنا خوانده و معلوماتی از اسلام و فلسفه آن دارند؟

    خودتان دیدید که حاصل آن جنګ بیهوده قربانی شدن بی جهت جوانان هر دو طرف بود و بهره وری شرکتهای مواد مخدر منفجره و شرکتهای عظیم بیمه که برنده ګان واقعی جنګ بودند. همه کشورهای خاورمیانه از مردمی ګوناګون درست شده است و هیچکدام آڼان یکدست نیستند مثلا افغانستان از بیش از ده ها قبیله و مردم و زبانها درست شده است و یا سایر کشورها و اینکه اقلیتهای مذهبی و یا ملی این کشورها را برعلیه هم تحریک کنیم تنها به نفع استعمار و استحمار بین المللی خدمت کرده ایم شاید بیش از سی میلیون از بهترین جوانان تحصیکرده خاورمیانه به دریوزګی به کشورهای مثلا پیش رفته و به آنان پناه برده اند آنان که درکشورهای خود میتوانستند مصدر خدمات و مهم باشند در آن کشورها تنها بصورت دلال و یا کارګر خدمت میکنند زیرا آنان بجز به تعداد کمی از نخبه ګان دنیای سوم به دیګران اجازه پیشرفت محترمانه نمی دهند. مثلا کسانی به عنوان بهایی اخراج شدند بهایی هم نبودند و تنها فامیل بهایی داشتند خوب مسلم است که دوستان مسلمان از این موقعیتها سو استفاده کردند ونیز دوستان ویا فامیل بهایی هم از آنان سو استفاده کردند مثلا خود من وقتی اخراج شدم دوستان مسلمان مثلا صمیمی من به دور من آمدند تا مرا کمک کرده با من همدردی کردند ولی درنهایت با سو استفاده از موقعیت و اعتماد من به آنان به بهانه های مختلف مرا غارت و به دستګاه حواله دادند من که فکر میکردم فامیل بهایی بسیار بهتر از آنان هستند این بار به فامیل بهایی خود اعتماد کردم آنان هم تقریبا همان کار را بامن کردند و مرا به قانون حوالت دادند به عبارت دیګر دوستان مسلمان و فامیل بهایی از موقعیت سو استفاده کرده مرا غارت کردند. خوب آیا من بایست به مسلمانان هموطن ویا بهاییان نفرت داشته باشم که نه و بایست سعی شود با ګفتار این مشګل را حل کرد. بعد هم که ما به دست غارتګران غربی افتاده ایم که با احترام و قانون غارت میکنند. مګر اینکه خیلی زرنګ باشی.

    در نهایت این ما هستیم که بایست متحد باشیم و برای کشورهای خود مفید باشیم سوګیلی آرکاداش بن چوخ متاسفم بیز اتحاد ایستریو متاسفانه دوست ګرام من مذهب ملیت زبان و نژاد تبدیل به دکانی شده است که عده ای از آن سود های نجومی میبرند و عده ای غارت شده و حتی جانهایشان را سر از آن از کف میدهند حضرت مسیح در نهایت بینوایی در کنار کوچه ها میخوابید و به چهار میخ کشیده شد و با مرګی فجیع کشته یا شهید شد ولی بعضی از پیروان وی به برکت مذهب وی کاخ نشینان هستند که با تلفنهای تلا صحبت میکنند. همچنین نوه های حضرت محمد با آن وضع دردناک سربریده شدند و بدنهایشان در زیر آفتاب سوزان کربلا مدتها رها شد ولی شیوخ عرب با ثروتهای نجومی در کاخهای هزار یک شبی بسر میبرند. مثلا همین امپراتور بحرین ویا سایر پادشاهان و امپراتوران خلیج همیشه پارس در ناز نعمت زندګی میکنند و دیګران در فقر و نکبت. نژاد هم که معرف حضور همه است ګروهی صرف برای داشتن یک نژاد و یا یک ملیت و یا یک مذهب در مشګلات زندګی میکنند و دیګران از همین نژاد ملیت و مذهب بهره های زیاد برده و ثروتهای نجومی دارند. کسانی هم که ګفته اند ای اهل عالم شما همه بار یک دارید و برګهای یک شاخسار و ګلبرګهای یک ګلبن و اګر دین باعث ناراحتی ها شود بی دینی بهتر است نیز مورد بی مهری قرار ګرفته اندو به سرګونی و محکوم شدند چرا؟ ګفته سعدی که بنی آدم اعضای یک پیکرند نیز اثر موثری نداشته است. متاسفانه با ګروه بندیها و تفرقه ها همه ما بیشتر ګرفتار خواهیم شد و قهاران روزګار ما را علیه هم تجهیز میکنند تا ما در ضمن زد خورد آنان را آزاد برای غارت و فتنه افکنی بګذاریم.

    ما همه مخلوطی از پارسها پارتها تورانی ها و عربان هسیتم و شکلهای ما و قیافه های ما هم بهم بسیار شبیه است پس همه ما بایست برای اتحاد بین همه ملت های دربند بکوشیم ویک خاورمیانه متحد با عدل داد داشته باشیم و یک قدرت بین المللی باشیم همه مردم ما همه دینهای ما و همه زبانهای ما بایست مورد احترام قرار بګیرد و بی احترامی به هم و به رهبران هم را کنار بګذاریم تنها به دوستی محبت و علم و پیشرفت فکر کنیم تا از قافله تمدن صنعتی و علمی و اخلاقی عقب نباشیم ترک لر فارس لر عرب لر بیر بیوک ملت دی لر بیز اتحاد لازم دیر بتون بیزیم ملت لریمیز بیر واحد ملت دیر مونږ تول صلح غوارو مونږ تول اتحاد او همبستګی غوارو. زمونږ هیوادونه یوه بیوک هیواد دی. زه فکر کوم که مونږ تول باید برابر همکاری کوو و یوه بیوک قدرتمند هیواد کوشش کوو اینهمه جنګ جدل حاصل کوته نظری است چون درون پاک کنی حرم دیر یکی کعبه بت خانه یکی است.

    متاسفانه فشار از بالا و تفرقه افکنی کار خودش را میکند و مردم ما را طبقه بندی مینماید و هر طبقه برعلیه بسیج میګردد و برای هم تولید مشګل ساز ی میکنند . به عبارت ساده تر اګر کسی بنام مثلا بهایی اخراج نشود خوب بهانه ای به دست دوستان مسلمان وی داده نمی شود تا از موقعیت ضعیف وی سو استفاده کنند ونیز فامیل بهایی هم نمی تواند از اخراج شدن وی بنام بهایی سو استفاده کند. این تفرقه بین ترک فارس عرب عجم لر ترکمن و.. بهایی مسلمان شیعه سنی اقلیت و اکثریت ساخته دست استعمار است وګرنه چرا در کشورهای خودشان این مشګلات نیست؟ آزار بهاییان در ایران شاید یک سرمایه معنوی برای دیګرانی باشد که بنام بهایی برای غارت دیګران دندان تیز کرده اند و بجای انصاف راه دیګری را می پیمایند . امیدواریم که ما هم باهم مهربان و با انصاف و دوست بشویم و ګول این فنته ګریها را نخوریم. اکنون متاسفانه کار بجایی رسیده است که پسر بر سر پدر نعره میکشد که پدرت دو زن داشت و مسلمان بود در حالیکه پدر همه تلاش خود را برای موفقیت پسر انجام داده است و اورا به بهترین محل برای زندګی آورده است و در بهترین کالجها نامش را نوشته است؟ آنوقت این پسر مثلا بهایی به سر پدری که بدون خواست خود دارای پدری مسلمان و مادری بهایی بوده است نعره میکشد که پدرت مسلمان بوده و دو زن داشته است؟ و متاسفانه فامیل بهایی هم پسر نوجوان و بینوا را بر علیه پدر تحریک میکنند در جایی که مونا به عنوان بهایی تناب دار را میبوسد و برګردن کودکانه اش میګذارد و بهایی هفتاد ساله ای دیګر در خیابانهای با پای در غل به ګردش و چرخش در آورده میشود پسری که مثلا بهایی است با کمک کسانی که ادعای وحدت عالم انسانی میکنند و به عشق دلداده ګی معروف هستند و میګویند اګر زهر دادند شهد بدهید و اګر جفا کردند وفا کنید پسر را برعلیه پدری که به عنوان بهای اخراج شده ولی با همه توان خود کوشش کرده که فرزندانش در بهترین دانشګاه ها درس بخوانند نعره میکشد و میګوید که پدرت مسلمان بوده و دو زن داشته است همانطوریکه دوست ترک زبان از دست فارسهایی که به او متلک ګفته اند اینطور ناراحت ونګران است بهاییان که آنهمه آموزه های دوستی و محبت دارند درست همان کار را میکنند البته بعضی از آنان که همتایان بد مسلمان خود میکنند؟ یعنی غارت و بی انصافی و خشم و ظلم و جور خداوند یک پیامبر عشق بفرست تا همه مردم عاشق و شیدای هم باشند و از دشمنی غارت و دزدی دست بردارند. و کینه و نفرت را کنار بګذارند. و ایکاش که قربانیان نفرت و عداوت بین دینها و مذهب ها و ملیتها و نژاد ها با هم متحد میشدند و این ظلم مضاعف را از ریشه می خشکاندند. الهی آمین تصویر آبګیر یا دریاچه مدرسه شبانه روزی در اورلاندو که در آن میشود پرورش حیوانان آبزی داد.

  • Sahameddinghiassi

    از شست شوی مغزی تا تفرقه افکنی بین مردم دنیای سوم تا بمب گذاریهای انتخاری؟
    سو استفاده از باورهای مردم بر علیه خودشان همانطوریکه میدانید در همه کشورهای جهان همه مردم از یک نژاد ویا یک زبان نیستند و در برخی از کشورها حتی زبان ملی آنان بیشتر از دو زبان است ولی متاسفانه در بسیاری از کشورهای زیر ستم از مذهب نژاد و زبان یا قوم و ملیت سو استفاده میشود تا آن کشورها ضعیف و مردمش درهم و متفرق باشند تا براحتی بتوانند با کمک یک مشت خاین دزد و سو استفاده چی های ابله کشور را غارت کنند. آنان با دمیدن بر آتش تفرقه مردم را به ګروه ها ودسته بندیهای دلخواهشان تقسیم کرده و آنان را بطور مصنوعی بجان هم می اندازند و خود از این تفرقه ها سو استفاده های سرشار میکنند. مثال ساده اش همان تحریک دیوانه ای چون صدام بود که به جان مردم ایران انداختند که سالها باهم مراوده داشته و یکی بودند. و آیا واقعا فرق بین شیعه و سنی آنقدرهاست که همدیګر را کافر دانسته وبرای کشتن همدیګر بسیج شوند؟ آیا هر دو طرف قرآن را با معنا خوانده و معلوماتی از اسلام و فلسفه آن دارند؟

    خودتان دیدید که حاصل آن جنګ بیهوده قربانی شدن بی جهت جوانان هر دو طرف بود و بهره وری شرکتهای مواد مخدر منفجره و شرکتهای عظیم بیمه که برنده ګان واقعی جنګ بودند. همه کشورهای خاورمیانه از مردمی ګوناګون درست شده است و هیچکدام آڼان یکدست نیستند مثلا افغانستان از بیش از ده ها قبیله و مردم و زبانها درست شده است و یا سایر کشورها و اینکه اقلیتهای مذهبی و یا ملی این کشورها را برعلیه هم تحریک کنیم تنها به نفع استعمار و استحمار بین المللی خدمت کرده ایم شاید بیش از سی میلیون از بهترین جوانان تحصیکرده خاورمیانه به دریوزګی به کشورهای مثلا پیش رفته و به آنان پناه برده اند آنان که درکشورهای خود میتوانستند مصدر خدمات و مهم باشند در آن کشورها تنها بصورت دلال و یا کارګر خدمت میکنند زیرا آنان بجز به تعداد کمی از نخبه ګان دنیای سوم به دیګران اجازه پیشرفت محترمانه نمی دهند. مثلا کسانی به عنوان بهایی اخراج شدند بهایی هم نبودند و تنها فامیل بهایی داشتند خوب مسلم است که دوستان مسلمان از این موقعیتها سو استفاده کردند ونیز دوستان ویا فامیل بهایی هم از آنان سو استفاده کردند مثلا خود من وقتی اخراج شدم دوستان مسلمان مثلا صمیمی من به دور من آمدند تا مرا کمک کرده با من همدردی کردند ولی درنهایت با سو استفاده از موقعیت و اعتماد من به آنان به بهانه های مختلف مرا غارت و به دستګاه حواله دادند من که فکر میکردم فامیل بهایی بسیار بهتر از آنان هستند این بار به فامیل بهایی خود اعتماد کردم آنان هم تقریبا همان کار را بامن کردند و مرا به قانون حوالت دادند به عبارت دیګر دوستان مسلمان و فامیل بهایی از موقعیت سو استفاده کرده مرا غارت کردند. خوب آیا من بایست به مسلمانان هموطن ویا بهاییان نفرت داشته باشم که نه و بایست سعی شود با ګفتار این مشګل را حل کرد. بعد هم که ما به دست غارتګران غربی افتاده ایم که با احترام و قانون غارت میکنند. مګر اینکه خیلی زرنګ باشی.

    در نهایت این ما هستیم که بایست متحد باشیم و برای کشورهای خود مفید باشیم سوګیلی آرکاداش بن چوخ متاسفم بیز اتحاد ایستریو متاسفانه دوست ګرام من مذهب ملیت زبان و نژاد تبدیل به دکانی شده است که عده ای از آن سود های نجومی میبرند و عده ای غارت شده و حتی جانهایشان را سر از آن از کف میدهند حضرت مسیح در نهایت بینوایی در کنار کوچه ها میخوابید و به چهار میخ کشیده شد و با مرګی فجیع کشته یا شهید شد ولی بعضی از پیروان وی به برکت مذهب وی کاخ نشینان هستند که با تلفنهای تلا صحبت میکنند. همچنین نوه های حضرت محمد با آن وضع دردناک سربریده شدند و بدنهایشان در زیر آفتاب سوزان کربلا مدتها رها شد ولی شیوخ عرب با ثروتهای نجومی در کاخهای هزار یک شبی بسر میبرند. مثلا همین امپراتور بحرین ویا سایر پادشاهان و امپراتوران خلیج همیشه پارس در ناز نعمت زندګی میکنند و دیګران در فقر و نکبت. نژاد هم که معرف حضور همه است ګروهی صرف برای داشتن یک نژاد و یا یک ملیت و یا یک مذهب در مشګلات زندګی میکنند و دیګران از همین نژاد ملیت و مذهب بهره های زیاد برده و ثروتهای نجومی دارند. کسانی هم که ګفته اند ای اهل عالم شما همه بار یک دارید و برګهای یک شاخسار و ګلبرګهای یک ګلبن و اګر دین باعث ناراحتی ها شود بی دینی بهتر است نیز مورد بی مهری قرار ګرفته اندو به سرګونی و محکوم شدند چرا؟ ګفته سعدی که بنی آدم اعضای یک پیکرند نیز اثر موثری نداشته است. متاسفانه با ګروه بندیها و تفرقه ها همه ما بیشتر ګرفتار خواهیم شد و قهاران روزګار ما را علیه هم تجهیز میکنند تا ما در ضمن زد خورد آنان را آزاد برای غارت و فتنه افکنی بګذاریم.

    ما همه مخلوطی از پارسها پارتها تورانی ها و عربان هسیتم و شکلهای ما و قیافه های ما هم بهم بسیار شبیه است پس همه ما بایست برای اتحاد بین همه ملت های دربند بکوشیم ویک خاورمیانه متحد با عدل داد داشته باشیم و یک قدرت بین المللی باشیم همه مردم ما همه دینهای ما و همه زبانهای ما بایست مورد احترام قرار بګیرد و بی احترامی به هم و به رهبران هم را کنار بګذاریم تنها به دوستی محبت و علم و پیشرفت فکر کنیم تا از قافله تمدن صنعتی و علمی و اخلاقی عقب نباشیم ترک لر فارس لر عرب لر بیر بیوک ملت دی لر بیز اتحاد لازم دیر بتون بیزیم ملت لریمیز بیر واحد ملت دیر مونږ تول صلح غوارو مونږ تول اتحاد او همبستګی غوارو. زمونږ هیوادونه یوه بیوک هیواد دی. زه فکر کوم که مونږ تول باید برابر همکاری کوو و یوه بیوک قدرتمند هیواد کوشش کوو اینهمه جنګ جدل حاصل کوته نظری است چون درون پاک کنی حرم دیر یکی کعبه بت خانه یکی است.

    متاسفانه فشار از بالا و تفرقه افکنی کار خودش را میکند و مردم ما را طبقه بندی مینماید و هر طبقه برعلیه بسیج میګردد و برای هم تولید مشګل ساز ی میکنند . به عبارت ساده تر اګر کسی بنام مثلا بهایی اخراج نشود خوب بهانه ای به دست دوستان مسلمان وی داده نمی شود تا از موقعیت ضعیف وی سو استفاده کنند ونیز فامیل بهایی هم نمی تواند از اخراج شدن وی بنام بهایی سو استفاده کند. این تفرقه بین ترک فارس عرب عجم لر ترکمن و.. بهایی مسلمان شیعه سنی اقلیت و اکثریت ساخته دست استعمار است وګرنه چرا در کشورهای خودشان این مشګلات نیست؟ آزار بهاییان در ایران شاید یک سرمایه معنوی برای دیګرانی باشد که بنام بهایی برای غارت دیګران دندان تیز کرده اند و بجای انصاف راه دیګری را می پیمایند . امیدواریم که ما هم باهم مهربان و با انصاف و دوست بشویم و ګول این فنته ګریها را نخوریم. اکنون متاسفانه کار بجایی رسیده است که پسر بر سر پدر نعره میکشد که پدرت دو زن داشت و مسلمان بود در حالیکه پدر همه تلاش خود را برای موفقیت پسر انجام داده است و اورا به بهترین محل برای زندګی آورده است و در بهترین کالجها نامش را نوشته است؟ آنوقت این پسر مثلا بهایی به سر پدری که بدون خواست خود دارای پدری مسلمان و مادری بهایی بوده است نعره میکشد که پدرت مسلمان بوده و دو زن داشته است؟ و متاسفانه فامیل بهایی هم پسر نوجوان و بینوا را بر علیه پدر تحریک میکنند در جایی که مونا به عنوان بهایی تناب دار را میبوسد و برګردن کودکانه اش میګذارد و بهایی هفتاد ساله ای دیګر در خیابانهای با پای در غل به ګردش و چرخش در آورده میشود پسری که مثلا بهایی است با کمک کسانی که ادعای وحدت عالم انسانی میکنند و به عشق دلداده ګی معروف هستند و میګویند اګر زهر دادند شهد بدهید و اګر جفا کردند وفا کنید پسر را برعلیه پدری که به عنوان بهای اخراج شده ولی با همه توان خود کوشش کرده که فرزندانش در بهترین دانشګاه ها درس بخوانند نعره میکشد و میګوید که پدرت مسلمان بوده و دو زن داشته است همانطوریکه دوست ترک زبان از دست فارسهایی که به او متلک ګفته اند اینطور ناراحت ونګران است بهاییان که آنهمه آموزه های دوستی و محبت دارند درست همان کار را میکنند البته بعضی از آنان که همتایان بد مسلمان خود میکنند؟ یعنی غارت و بی انصافی و خشم و ظلم و جور خداوند یک پیامبر عشق بفرست تا همه مردم عاشق و شیدای هم باشند و از دشمنی غارت و دزدی دست بردارند. و کینه و نفرت را کنار بګذارند. و ایکاش که قربانیان نفرت و عداوت بین دینها و مذهب ها و ملیتها و نژاد ها با هم متحد میشدند و این ظلم مضاعف را از ریشه می خشکاندند. الهی آمین تصویر آبګیر یا دریاچه مدرسه شبانه روزی در اورلاندو که در آن میشود پرورش حیوانان آبزی داد.

  • Sahameddinghiassi

    از شست شوی مغزی تا تفرقه افکنی بین مردم دنیای سوم تا بمب گذاریهای انتخاری؟
    سو استفاده از باورهای مردم بر علیه خودشان همانطوریکه میدانید در همه کشورهای جهان همه مردم از یک نژاد ویا یک زبان نیستند و در برخی از کشورها حتی زبان ملی آنان بیشتر از دو زبان است ولی متاسفانه در بسیاری از کشورهای زیر ستم از مذهب نژاد و زبان یا قوم و ملیت سو استفاده میشود تا آن کشورها ضعیف و مردمش درهم و متفرق باشند تا براحتی بتوانند با کمک یک مشت خاین دزد و سو استفاده چی های ابله کشور را غارت کنند. آنان با دمیدن بر آتش تفرقه مردم را به ګروه ها ودسته بندیهای دلخواهشان تقسیم کرده و آنان را بطور مصنوعی بجان هم می اندازند و خود از این تفرقه ها سو استفاده های سرشار میکنند. مثال ساده اش همان تحریک دیوانه ای چون صدام بود که به جان مردم ایران انداختند که سالها باهم مراوده داشته و یکی بودند. و آیا واقعا فرق بین شیعه و سنی آنقدرهاست که همدیګر را کافر دانسته وبرای کشتن همدیګر بسیج شوند؟ آیا هر دو طرف قرآن را با معنا خوانده و معلوماتی از اسلام و فلسفه آن دارند؟

    خودتان دیدید که حاصل آن جنګ بیهوده قربانی شدن بی جهت جوانان هر دو طرف بود و بهره وری شرکتهای مواد مخدر منفجره و شرکتهای عظیم بیمه که برنده ګان واقعی جنګ بودند. همه کشورهای خاورمیانه از مردمی ګوناګون درست شده است و هیچکدام آڼان یکدست نیستند مثلا افغانستان از بیش از ده ها قبیله و مردم و زبانها درست شده است و یا سایر کشورها و اینکه اقلیتهای مذهبی و یا ملی این کشورها را برعلیه هم تحریک کنیم تنها به نفع استعمار و استحمار بین المللی خدمت کرده ایم شاید بیش از سی میلیون از بهترین جوانان تحصیکرده خاورمیانه به دریوزګی به کشورهای مثلا پیش رفته و به آنان پناه برده اند آنان که درکشورهای خود میتوانستند مصدر خدمات و مهم باشند در آن کشورها تنها بصورت دلال و یا کارګر خدمت میکنند زیرا آنان بجز به تعداد کمی از نخبه ګان دنیای سوم به دیګران اجازه پیشرفت محترمانه نمی دهند. مثلا کسانی به عنوان بهایی اخراج شدند بهایی هم نبودند و تنها فامیل بهایی داشتند خوب مسلم است که دوستان مسلمان از این موقعیتها سو استفاده کردند ونیز دوستان ویا فامیل بهایی هم از آنان سو استفاده کردند مثلا خود من وقتی اخراج شدم دوستان مسلمان مثلا صمیمی من به دور من آمدند تا مرا کمک کرده با من همدردی کردند ولی درنهایت با سو استفاده از موقعیت و اعتماد من به آنان به بهانه های مختلف مرا غارت و به دستګاه حواله دادند من که فکر میکردم فامیل بهایی بسیار بهتر از آنان هستند این بار به فامیل بهایی خود اعتماد کردم آنان هم تقریبا همان کار را بامن کردند و مرا به قانون حوالت دادند به عبارت دیګر دوستان مسلمان و فامیل بهایی از موقعیت سو استفاده کرده مرا غارت کردند. خوب آیا من بایست به مسلمانان هموطن ویا بهاییان نفرت داشته باشم که نه و بایست سعی شود با ګفتار این مشګل را حل کرد. بعد هم که ما به دست غارتګران غربی افتاده ایم که با احترام و قانون غارت میکنند. مګر اینکه خیلی زرنګ باشی.

    در نهایت این ما هستیم که بایست متحد باشیم و برای کشورهای خود مفید باشیم سوګیلی آرکاداش بن چوخ متاسفم بیز اتحاد ایستریو متاسفانه دوست ګرام من مذهب ملیت زبان و نژاد تبدیل به دکانی شده است که عده ای از آن سود های نجومی میبرند و عده ای غارت شده و حتی جانهایشان را سر از آن از کف میدهند حضرت مسیح در نهایت بینوایی در کنار کوچه ها میخوابید و به چهار میخ کشیده شد و با مرګی فجیع کشته یا شهید شد ولی بعضی از پیروان وی به برکت مذهب وی کاخ نشینان هستند که با تلفنهای تلا صحبت میکنند. همچنین نوه های حضرت محمد با آن وضع دردناک سربریده شدند و بدنهایشان در زیر آفتاب سوزان کربلا مدتها رها شد ولی شیوخ عرب با ثروتهای نجومی در کاخهای هزار یک شبی بسر میبرند. مثلا همین امپراتور بحرین ویا سایر پادشاهان و امپراتوران خلیج همیشه پارس در ناز نعمت زندګی میکنند و دیګران در فقر و نکبت. نژاد هم که معرف حضور همه است ګروهی صرف برای داشتن یک نژاد و یا یک ملیت و یا یک مذهب در مشګلات زندګی میکنند و دیګران از همین نژاد ملیت و مذهب بهره های زیاد برده و ثروتهای نجومی دارند. کسانی هم که ګفته اند ای اهل عالم شما همه بار یک دارید و برګهای یک شاخسار و ګلبرګهای یک ګلبن و اګر دین باعث ناراحتی ها شود بی دینی بهتر است نیز مورد بی مهری قرار ګرفته اندو به سرګونی و محکوم شدند چرا؟ ګفته سعدی که بنی آدم اعضای یک پیکرند نیز اثر موثری نداشته است. متاسفانه با ګروه بندیها و تفرقه ها همه ما بیشتر ګرفتار خواهیم شد و قهاران روزګار ما را علیه هم تجهیز میکنند تا ما در ضمن زد خورد آنان را آزاد برای غارت و فتنه افکنی بګذاریم.

    ما همه مخلوطی از پارسها پارتها تورانی ها و عربان هسیتم و شکلهای ما و قیافه های ما هم بهم بسیار شبیه است پس همه ما بایست برای اتحاد بین همه ملت های دربند بکوشیم ویک خاورمیانه متحد با عدل داد داشته باشیم و یک قدرت بین المللی باشیم همه مردم ما همه دینهای ما و همه زبانهای ما بایست مورد احترام قرار بګیرد و بی احترامی به هم و به رهبران هم را کنار بګذاریم تنها به دوستی محبت و علم و پیشرفت فکر کنیم تا از قافله تمدن صنعتی و علمی و اخلاقی عقب نباشیم ترک لر فارس لر عرب لر بیر بیوک ملت دی لر بیز اتحاد لازم دیر بتون بیزیم ملت لریمیز بیر واحد ملت دیر مونږ تول صلح غوارو مونږ تول اتحاد او همبستګی غوارو. زمونږ هیوادونه یوه بیوک هیواد دی. زه فکر کوم که مونږ تول باید برابر همکاری کوو و یوه بیوک قدرتمند هیواد کوشش کوو اینهمه جنګ جدل حاصل کوته نظری است چون درون پاک کنی حرم دیر یکی کعبه بت خانه یکی است.

    متاسفانه فشار از بالا و تفرقه افکنی کار خودش را میکند و مردم ما را طبقه بندی مینماید و هر طبقه برعلیه بسیج میګردد و برای هم تولید مشګل ساز ی میکنند . به عبارت ساده تر اګر کسی بنام مثلا بهایی اخراج نشود خوب بهانه ای به دست دوستان مسلمان وی داده نمی شود تا از موقعیت ضعیف وی سو استفاده کنند ونیز فامیل بهایی هم نمی تواند از اخراج شدن وی بنام بهایی سو استفاده کند. این تفرقه بین ترک فارس عرب عجم لر ترکمن و.. بهایی مسلمان شیعه سنی اقلیت و اکثریت ساخته دست استعمار است وګرنه چرا در کشورهای خودشان این مشګلات نیست؟ آزار بهاییان در ایران شاید یک سرمایه معنوی برای دیګرانی باشد که بنام بهایی برای غارت دیګران دندان تیز کرده اند و بجای انصاف راه دیګری را می پیمایند . امیدواریم که ما هم باهم مهربان و با انصاف و دوست بشویم و ګول این فنته ګریها را نخوریم. اکنون متاسفانه کار بجایی رسیده است که پسر بر سر پدر نعره میکشد که پدرت دو زن داشت و مسلمان بود در حالیکه پدر همه تلاش خود را برای موفقیت پسر انجام داده است و اورا به بهترین محل برای زندګی آورده است و در بهترین کالجها نامش را نوشته است؟ آنوقت این پسر مثلا بهایی به سر پدری که بدون خواست خود دارای پدری مسلمان و مادری بهایی بوده است نعره میکشد که پدرت مسلمان بوده و دو زن داشته است؟ و متاسفانه فامیل بهایی هم پسر نوجوان و بینوا را بر علیه پدر تحریک میکنند در جایی که مونا به عنوان بهایی تناب دار را میبوسد و برګردن کودکانه اش میګذارد و بهایی هفتاد ساله ای دیګر در خیابانهای با پای در غل به ګردش و چرخش در آورده میشود پسری که مثلا بهایی است با کمک کسانی که ادعای وحدت عالم انسانی میکنند و به عشق دلداده ګی معروف هستند و میګویند اګر زهر دادند شهد بدهید و اګر جفا کردند وفا کنید پسر را برعلیه پدری که به عنوان بهای اخراج شده ولی با همه توان خود کوشش کرده که فرزندانش در بهترین دانشګاه ها درس بخوانند نعره میکشد و میګوید که پدرت مسلمان بوده و دو زن داشته است همانطوریکه دوست ترک زبان از دست فارسهایی که به او متلک ګفته اند اینطور ناراحت ونګران است بهاییان که آنهمه آموزه های دوستی و محبت دارند درست همان کار را میکنند البته بعضی از آنان که همتایان بد مسلمان خود میکنند؟ یعنی غارت و بی انصافی و خشم و ظلم و جور خداوند یک پیامبر عشق بفرست تا همه مردم عاشق و شیدای هم باشند و از دشمنی غارت و دزدی دست بردارند. و کینه و نفرت را کنار بګذارند. و ایکاش که قربانیان نفرت و عداوت بین دینها و مذهب ها و ملیتها و نژاد ها با هم متحد میشدند و این ظلم مضاعف را از ریشه می خشکاندند. الهی آمین تصویر آبګیر یا دریاچه مدرسه شبانه روزی در اورلاندو که در آن میشود پرورش حیوانان آبزی داد.

  • Sahameddinghiassi

    از شست شوی مغزی تا تفرقه افکنی بین مردم دنیای سوم تا بمب گذاریهای انتخاری؟
    سو استفاده از باورهای مردم بر علیه خودشان همانطوریکه میدانید در همه کشورهای جهان همه مردم از یک نژاد ویا یک زبان نیستند و در برخی از کشورها حتی زبان ملی آنان بیشتر از دو زبان است ولی متاسفانه در بسیاری از کشورهای زیر ستم از مذهب نژاد و زبان یا قوم و ملیت سو استفاده میشود تا آن کشورها ضعیف و مردمش درهم و متفرق باشند تا براحتی بتوانند با کمک یک مشت خاین دزد و سو استفاده چی های ابله کشور را غارت کنند. آنان با دمیدن بر آتش تفرقه مردم را به ګروه ها ودسته بندیهای دلخواهشان تقسیم کرده و آنان را بطور مصنوعی بجان هم می اندازند و خود از این تفرقه ها سو استفاده های سرشار میکنند. مثال ساده اش همان تحریک دیوانه ای چون صدام بود که به جان مردم ایران انداختند که سالها باهم مراوده داشته و یکی بودند. و آیا واقعا فرق بین شیعه و سنی آنقدرهاست که همدیګر را کافر دانسته وبرای کشتن همدیګر بسیج شوند؟ آیا هر دو طرف قرآن را با معنا خوانده و معلوماتی از اسلام و فلسفه آن دارند؟

    خودتان دیدید که حاصل آن جنګ بیهوده قربانی شدن بی جهت جوانان هر دو طرف بود و بهره وری شرکتهای مواد مخدر منفجره و شرکتهای عظیم بیمه که برنده ګان واقعی جنګ بودند. همه کشورهای خاورمیانه از مردمی ګوناګون درست شده است و هیچکدام آڼان یکدست نیستند مثلا افغانستان از بیش از ده ها قبیله و مردم و زبانها درست شده است و یا سایر کشورها و اینکه اقلیتهای مذهبی و یا ملی این کشورها را برعلیه هم تحریک کنیم تنها به نفع استعمار و استحمار بین المللی خدمت کرده ایم شاید بیش از سی میلیون از بهترین جوانان تحصیکرده خاورمیانه به دریوزګی به کشورهای مثلا پیش رفته و به آنان پناه برده اند آنان که درکشورهای خود میتوانستند مصدر خدمات و مهم باشند در آن کشورها تنها بصورت دلال و یا کارګر خدمت میکنند زیرا آنان بجز به تعداد کمی از نخبه ګان دنیای سوم به دیګران اجازه پیشرفت محترمانه نمی دهند. مثلا کسانی به عنوان بهایی اخراج شدند بهایی هم نبودند و تنها فامیل بهایی داشتند خوب مسلم است که دوستان مسلمان از این موقعیتها سو استفاده کردند ونیز دوستان ویا فامیل بهایی هم از آنان سو استفاده کردند مثلا خود من وقتی اخراج شدم دوستان مسلمان مثلا صمیمی من به دور من آمدند تا مرا کمک کرده با من همدردی کردند ولی درنهایت با سو استفاده از موقعیت و اعتماد من به آنان به بهانه های مختلف مرا غارت و به دستګاه حواله دادند من که فکر میکردم فامیل بهایی بسیار بهتر از آنان هستند این بار به فامیل بهایی خود اعتماد کردم آنان هم تقریبا همان کار را بامن کردند و مرا به قانون حوالت دادند به عبارت دیګر دوستان مسلمان و فامیل بهایی از موقعیت سو استفاده کرده مرا غارت کردند. خوب آیا من بایست به مسلمانان هموطن ویا بهاییان نفرت داشته باشم که نه و بایست سعی شود با ګفتار این مشګل را حل کرد. بعد هم که ما به دست غارتګران غربی افتاده ایم که با احترام و قانون غارت میکنند. مګر اینکه خیلی زرنګ باشی.

    در نهایت این ما هستیم که بایست متحد باشیم و برای کشورهای خود مفید باشیم سوګیلی آرکاداش بن چوخ متاسفم بیز اتحاد ایستریو متاسفانه دوست ګرام من مذهب ملیت زبان و نژاد تبدیل به دکانی شده است که عده ای از آن سود های نجومی میبرند و عده ای غارت شده و حتی جانهایشان را سر از آن از کف میدهند حضرت مسیح در نهایت بینوایی در کنار کوچه ها میخوابید و به چهار میخ کشیده شد و با مرګی فجیع کشته یا شهید شد ولی بعضی از پیروان وی به برکت مذهب وی کاخ نشینان هستند که با تلفنهای تلا صحبت میکنند. همچنین نوه های حضرت محمد با آن وضع دردناک سربریده شدند و بدنهایشان در زیر آفتاب سوزان کربلا مدتها رها شد ولی شیوخ عرب با ثروتهای نجومی در کاخهای هزار یک شبی بسر میبرند. مثلا همین امپراتور بحرین ویا سایر پادشاهان و امپراتوران خلیج همیشه پارس در ناز نعمت زندګی میکنند و دیګران در فقر و نکبت. نژاد هم که معرف حضور همه است ګروهی صرف برای داشتن یک نژاد و یا یک ملیت و یا یک مذهب در مشګلات زندګی میکنند و دیګران از همین نژاد ملیت و مذهب بهره های زیاد برده و ثروتهای نجومی دارند. کسانی هم که ګفته اند ای اهل عالم شما همه بار یک دارید و برګهای یک شاخسار و ګلبرګهای یک ګلبن و اګر دین باعث ناراحتی ها شود بی دینی بهتر است نیز مورد بی مهری قرار ګرفته اندو به سرګونی و محکوم شدند چرا؟ ګفته سعدی که بنی آدم اعضای یک پیکرند نیز اثر موثری نداشته است. متاسفانه با ګروه بندیها و تفرقه ها همه ما بیشتر ګرفتار خواهیم شد و قهاران روزګار ما را علیه هم تجهیز میکنند تا ما در ضمن زد خورد آنان را آزاد برای غارت و فتنه افکنی بګذاریم.

    ما همه مخلوطی از پارسها پارتها تورانی ها و عربان هسیتم و شکلهای ما و قیافه های ما هم بهم بسیار شبیه است پس همه ما بایست برای اتحاد بین همه ملت های دربند بکوشیم ویک خاورمیانه متحد با عدل داد داشته باشیم و یک قدرت بین المللی باشیم همه مردم ما همه دینهای ما و همه زبانهای ما بایست مورد احترام قرار بګیرد و بی احترامی به هم و به رهبران هم را کنار بګذاریم تنها به دوستی محبت و علم و پیشرفت فکر کنیم تا از قافله تمدن صنعتی و علمی و اخلاقی عقب نباشیم ترک لر فارس لر عرب لر بیر بیوک ملت دی لر بیز اتحاد لازم دیر بتون بیزیم ملت لریمیز بیر واحد ملت دیر مونږ تول صلح غوارو مونږ تول اتحاد او همبستګی غوارو. زمونږ هیوادونه یوه بیوک هیواد دی. زه فکر کوم که مونږ تول باید برابر همکاری کوو و یوه بیوک قدرتمند هیواد کوشش کوو اینهمه جنګ جدل حاصل کوته نظری است چون درون پاک کنی حرم دیر یکی کعبه بت خانه یکی است.

    متاسفانه فشار از بالا و تفرقه افکنی کار خودش را میکند و مردم ما را طبقه بندی مینماید و هر طبقه برعلیه بسیج میګردد و برای هم تولید مشګل ساز ی میکنند . به عبارت ساده تر اګر کسی بنام مثلا بهایی اخراج نشود خوب بهانه ای به دست دوستان مسلمان وی داده نمی شود تا از موقعیت ضعیف وی سو استفاده کنند ونیز فامیل بهایی هم نمی تواند از اخراج شدن وی بنام بهایی سو استفاده کند. این تفرقه بین ترک فارس عرب عجم لر ترکمن و.. بهایی مسلمان شیعه سنی اقلیت و اکثریت ساخته دست استعمار است وګرنه چرا در کشورهای خودشان این مشګلات نیست؟ آزار بهاییان در ایران شاید یک سرمایه معنوی برای دیګرانی باشد که بنام بهایی برای غارت دیګران دندان تیز کرده اند و بجای انصاف راه دیګری را می پیمایند . امیدواریم که ما هم باهم مهربان و با انصاف و دوست بشویم و ګول این فنته ګریها را نخوریم. اکنون متاسفانه کار بجایی رسیده است که پسر بر سر پدر نعره میکشد که پدرت دو زن داشت و مسلمان بود در حالیکه پدر همه تلاش خود را برای موفقیت پسر انجام داده است و اورا به بهترین محل برای زندګی آورده است و در بهترین کالجها نامش را نوشته است؟ آنوقت این پسر مثلا بهایی به سر پدری که بدون خواست خود دارای پدری مسلمان و مادری بهایی بوده است نعره میکشد که پدرت مسلمان بوده و دو زن داشته است؟ و متاسفانه فامیل بهایی هم پسر نوجوان و بینوا را بر علیه پدر تحریک میکنند در جایی که مونا به عنوان بهایی تناب دار را میبوسد و برګردن کودکانه اش میګذارد و بهایی هفتاد ساله ای دیګر در خیابانهای با پای در غل به ګردش و چرخش در آورده میشود پسری که مثلا بهایی است با کمک کسانی که ادعای وحدت عالم انسانی میکنند و به عشق دلداده ګی معروف هستند و میګویند اګر زهر دادند شهد بدهید و اګر جفا کردند وفا کنید پسر را برعلیه پدری که به عنوان بهای اخراج شده ولی با همه توان خود کوشش کرده که فرزندانش در بهترین دانشګاه ها درس بخوانند نعره میکشد و میګوید که پدرت مسلمان بوده و دو زن داشته است همانطوریکه دوست ترک زبان از دست فارسهایی که به او متلک ګفته اند اینطور ناراحت ونګران است بهاییان که آنهمه آموزه های دوستی و محبت دارند درست همان کار را میکنند البته بعضی از آنان که همتایان بد مسلمان خود میکنند؟ یعنی غارت و بی انصافی و خشم و ظلم و جور خداوند یک پیامبر عشق بفرست تا همه مردم عاشق و شیدای هم باشند و از دشمنی غارت و دزدی دست بردارند. و کینه و نفرت را کنار بګذارند. و ایکاش که قربانیان نفرت و عداوت بین دینها و مذهب ها و ملیتها و نژاد ها با هم متحد میشدند و این ظلم مضاعف را از ریشه می خشکاندند. الهی آمین تصویر آبګیر یا دریاچه مدرسه شبانه روزی در اورلاندو که در آن میشود پرورش حیوانان آبزی داد.

  • Sahameddin ghiassi

    دوست ګرام البته که من مقصود شما را متوجه هستم ولی شاید قبول داشته باشید که متاسفانه سیاست ها بسیار پچیده تر از اینها هستند بطوریکه براحتی توسط خبره ګان کج راهه میشوند و طراحان اصلی با توجه به تمدن تحصیلات موقعیت و مذهب ها و سایر موارد براحتی راه را برای غارتهای خودشان باز میکنند سیاستهای بین المللی که بر پایه نفاق تفرقه دزدی رشوه خواری تمامیت خواهی خودخواهیها و تعصب و بی دانشی همراه با بی تفاوتی و ظلم پایه ګذاری شده است براحتی هر جنبشی را در همان مرحله های ابتدایی به بیراهه میکشانند آنان با داشتن دانشمندان خود فروخته و عوامل مهم ثروتهای نجومی و برنامه ریزیهای ګسترده متاسفانه دست بالا را دارند و هر آنچه بخواهند به خورد مردم میدهند. آنان براحتی از دیوانه ای زنجیری یک قهرمان میسازند و از یک انسان والا دیوی دوسر و یا حتی یک قهرمان واقعی استقلال طلب را تبدیل به هیولایی خونخوار و مجنون میکنند. مشګل ما مردم خاورمیانه متاسفانه تعصب جهل بی دانشی تمامیت خواهی خود خواهی خود بزرګ بینی و اختلاف های مسخره نژادی مذهبی و ملی هست که تماما برنامه ریزی شده است و ما تا بستری از دوستی محبت دانش و انسان دوستی نداشته باشیم خودتان هم متوجه هستید که همه رشته ها پنبه خواهند شد استعمار و استحمار بین المللی با ذکاوت و دانش خیره کننده اش و با داشتن بهترین وسایل ارتباط جمعی و دانشمندان سیاسی روانشناسی اجتماع شناس و علوم هم دست به دست هم داده اند تا شیرازه مردم دنیای سوم را ملتهب و درهم و بل بشو بسازند و ما تا بستری از علم دانش افکار اجتماعی نداشته باشیم در این کارزار بازنده خواهیم شد چه آنان براحتی مارا ګروه بندی کرده در مقابل هم قرار میدهند و هرکس با منم منم ګفتن و اینکه تنها اوست که همه دان است وهمه چیز را میدانند ودیګران نافهم هستند به جان هم می افتند. حتی تعویض مقامهای بالا شاید تاثیر آنچنانی نداشته باشد تا مادامیکه ما اجتماعی فکر نمی کنیم و فکر میکنیم تا دستمان به دم ګاوی بند شد بایست بدزدیم و آتیه خود را تامین بسازیم و یا فرزندانمان را به دانشګاه ها ی ګران بها بفرستیم.

    خودتان هم می دانید که می بینید که شماری بسیار از تحصیکرده های دنیای سوم عملا در خدمت اربابان اصلی هستند یا بصورت نخبه ګان علمی و سیاسی و یا حتی بصورت دلالان و کارګران بدنی؟ و باز این خانواده های دنیای سوم است که از هم پاشیده میشود و این باز مردم خاورمیانه و دنیای سوم هستند که تیغ بر دست بر علیه هم به میدان آمده اند و با کشتار همدیګر آب به آسیابانان اصلی میریزند بطوریکه مردم عادی از فرط بیچارګی بار بهمان امپریالیستها ها و دیګران پناه میبرند.

    جوانان مثلا تحصیکرده که دست شان به دم ګاوی بند است و مثلا در شهرداری کار میکنند رشوه های ګران میخواهند تا هرچه زود تر بارشان را ببندند و راهی مکانی امن تر شوند دزدی فساد رشوه خواری و بی امنیتی کشورهای دنیای سوم را بیچاره کرده اسټ این است که تنها توجه به نوک هرم قدرت مشګل را حل نخواهد کرد بلکه بایست که تمام لایه های اجتماعی را تا آنجا که میتوان روشن ساخت. زیرا هرم قدرت درست مثل اهرام مصر است که در بالا ثروتمندان نجومی و میلیاردها در چشم هرم نشسته است تصویر که روی یک دلاری آمریکایی هم هست و تمام فشار روی پایین طبقه است که در بیسوادی فقر فکری جهل تعصب های دینی مذهبی نژادی زبانی تمامیت خواهی فساد دزدی و رشوه خواری نګه داشته شده اند و متاسفانه طبقات بالای آنان هم شاید تنها درفکر نجات شخصی خود باشند بطوریکه آموزش دیده اند. درست است که نشانه رفتن چشم ارزش زیادی دارد ولی تا طبقات زیرین هم آګاه نشوند و به علم دانش و دروی از تعصب و تمامیت خواهی و بت پرستی آزاد نشود باز چشم دیګری را جانشین میکنند و آش همان و کاسه همان و در این وسط ګروهی قربانی شده اند.

    حالا ما چه احتیاج داریم تا از دستهای این اختاپوسها رها شویم اتحاد در تفاوت و یا اتحاد در رنګارنګی زن مرد ترک فارس عجم عرب لر کرد مسلمان بهایی یهودی مسیحی شیعه و سنی بایست باهم متحد شویم و با تساهل و اغماص بهم بنګریم تنها کسانی را ارج بنهیم که برای مردم خدمت میکنند و خدمتهای صادقانه آنان ګواهی شده است ولی باز نبایست قدرت فوق عاده ای داشته باشند که خود قدرت بی نهایت فساد میآورد. با احترام به باورهای هم باګوش کردن به هم و با مشورت و تحصیل و دانش و تساهل و تکامل و دوستی و همکاری است که میتوانیم از دست از هزارپایان راحت شویم و راه دیګری هم نیست جز اتحاد نفی مذهبی که میلیونها دل بسته دارد و یا نفی تابوهایی که تا عمق استخوان مردم نفوذ کرده است یکباره کنار ګذاشتن آنان مشګل است بلکه با دانش و علم و عقل و معرفت میشود به جنګ توهم ها خرافات تعصب ها و تمامیت خواهی رفت . من از لایه های اجتماعی مثالهای بسیاری دارم که مثلا پدرزن بیسواد داماد استاد دانشګاه را بیسواد و نادان میخواند؟ و وقتی داماد با مدرک ثابت میکند که پدرزن بیسواد اشتباه میکرده مورد غضب واقع میشود و شیرازه زندګی اش پاشیده میشود یا پسری بر پدرش نعره میکشد که چرا رشوه خواری نکرده و ثروتمند نشده است تا آنان زندګی راحت تری داشته باشند. یا همسر از شوهر تلاق میګیرد برای اینکه درآمدش قطع شده یا کم شده است. دکتر فیزیک که در آمریکا موکت میچسباند و یا مهندس برق عروسک می فروشد تازه هر دوی اینان از دوستداران حکومت هم هستند؟ ویا مهندس دیګری که دلال ماشین شده است و هیچ مشګلی هم برای کار در ایران را هم ندارند یعنی مسلمان هستند و طرفدار رژیم؟ یا بسیاری از بهترین دانشجویان من که بعد از ګرفتن حتی دکتری از بهترین دانشګاه های اروپا و آمریکا خود کشی کرده اند؟ و یا از دست همسران خود خودکشی کرده اند ویا همسران آمریکایی آنان برای دریافت بیمه عمر آنان را بسمت خود کشی هدایت کرده اند اینها داستان نیستند و واقعیت ها جامعه ما هستند. دختران زیبایی که به دام دلالان مواد مخدر افتادند و خود طمعه ای برای سایر جوانان خاورمیانه ای شدند

    مثلا برای مبارزه با مواد مخدر یا میتوان مشتریان و معتادان را تنبیه کرد که چرا اینکار را کرده اند و یا آنان را مداوا نمود یا میتوان خرده پا ها و خرده فروشها را ګرفت و اعدام کرد و یا به رییسان حمله کرد و ثروتمندان میلیاردی مواد مخدر را هدف قرار داد و به آنان ګیر داد که تشکیلات وسیعی و خیره کننده ای دارند و ریشه های آنان حتی تا دست پلیس محلی هم رسیده است و یا مردم را آګاه کرد که اینکار بد و خسارت آفرین است ویا اصلا شرایطی بوجود آورد که کسی ګرد اعتیاد نګردد حالا کدام راه بهتر است همه راه ها باهم و یا راه آخری؟

  • Sahameddin ghiassi

    دوست ګرام البته که من مقصود شما را متوجه هستم ولی شاید قبول داشته باشید که متاسفانه سیاست ها بسیار پچیده تر از اینها هستند بطوریکه براحتی توسط خبره ګان کج راهه میشوند و طراحان اصلی با توجه به تمدن تحصیلات موقعیت و مذهب ها و سایر موارد براحتی راه را برای غارتهای خودشان باز میکنند سیاستهای بین المللی که بر پایه نفاق تفرقه دزدی رشوه خواری تمامیت خواهی خودخواهیها و تعصب و بی دانشی همراه با بی تفاوتی و ظلم پایه ګذاری شده است براحتی هر جنبشی را در همان مرحله های ابتدایی به بیراهه میکشانند آنان با داشتن دانشمندان خود فروخته و عوامل مهم ثروتهای نجومی و برنامه ریزیهای ګسترده متاسفانه دست بالا را دارند و هر آنچه بخواهند به خورد مردم میدهند. آنان براحتی از دیوانه ای زنجیری یک قهرمان میسازند و از یک انسان والا دیوی دوسر و یا حتی یک قهرمان واقعی استقلال طلب را تبدیل به هیولایی خونخوار و مجنون میکنند. مشګل ما مردم خاورمیانه متاسفانه تعصب جهل بی دانشی تمامیت خواهی خود خواهی خود بزرګ بینی و اختلاف های مسخره نژادی مذهبی و ملی هست که تماما برنامه ریزی شده است و ما تا بستری از دوستی محبت دانش و انسان دوستی نداشته باشیم خودتان هم متوجه هستید که همه رشته ها پنبه خواهند شد استعمار و استحمار بین المللی با ذکاوت و دانش خیره کننده اش و با داشتن بهترین وسایل ارتباط جمعی و دانشمندان سیاسی روانشناسی اجتماع شناس و علوم هم دست به دست هم داده اند تا شیرازه مردم دنیای سوم را ملتهب و درهم و بل بشو بسازند و ما تا بستری از علم دانش افکار اجتماعی نداشته باشیم در این کارزار بازنده خواهیم شد چه آنان براحتی مارا ګروه بندی کرده در مقابل هم قرار میدهند و هرکس با منم منم ګفتن و اینکه تنها اوست که همه دان است وهمه چیز را میدانند ودیګران نافهم هستند به جان هم می افتند. حتی تعویض مقامهای بالا شاید تاثیر آنچنانی نداشته باشد تا مادامیکه ما اجتماعی فکر نمی کنیم و فکر میکنیم تا دستمان به دم ګاوی بند شد بایست بدزدیم و آتیه خود را تامین بسازیم و یا فرزندانمان را به دانشګاه ها ی ګران بها بفرستیم.

    خودتان هم می دانید که می بینید که شماری بسیار از تحصیکرده های دنیای سوم عملا در خدمت اربابان اصلی هستند یا بصورت نخبه ګان علمی و سیاسی و یا حتی بصورت دلالان و کارګران بدنی؟ و باز این خانواده های دنیای سوم است که از هم پاشیده میشود و این باز مردم خاورمیانه و دنیای سوم هستند که تیغ بر دست بر علیه هم به میدان آمده اند و با کشتار همدیګر آب به آسیابانان اصلی میریزند بطوریکه مردم عادی از فرط بیچارګی بار بهمان امپریالیستها ها و دیګران پناه میبرند.

    جوانان مثلا تحصیکرده که دست شان به دم ګاوی بند است و مثلا در شهرداری کار میکنند رشوه های ګران میخواهند تا هرچه زود تر بارشان را ببندند و راهی مکانی امن تر شوند دزدی فساد رشوه خواری و بی امنیتی کشورهای دنیای سوم را بیچاره کرده اسټ این است که تنها توجه به نوک هرم قدرت مشګل را حل نخواهد کرد بلکه بایست که تمام لایه های اجتماعی را تا آنجا که میتوان روشن ساخت. زیرا هرم قدرت درست مثل اهرام مصر است که در بالا ثروتمندان نجومی و میلیاردها در چشم هرم نشسته است تصویر که روی یک دلاری آمریکایی هم هست و تمام فشار روی پایین طبقه است که در بیسوادی فقر فکری جهل تعصب های دینی مذهبی نژادی زبانی تمامیت خواهی فساد دزدی و رشوه خواری نګه داشته شده اند و متاسفانه طبقات بالای آنان هم شاید تنها درفکر نجات شخصی خود باشند بطوریکه آموزش دیده اند. درست است که نشانه رفتن چشم ارزش زیادی دارد ولی تا طبقات زیرین هم آګاه نشوند و به علم دانش و دروی از تعصب و تمامیت خواهی و بت پرستی آزاد نشود باز چشم دیګری را جانشین میکنند و آش همان و کاسه همان و در این وسط ګروهی قربانی شده اند.

    حالا ما چه احتیاج داریم تا از دستهای این اختاپوسها رها شویم اتحاد در تفاوت و یا اتحاد در رنګارنګی زن مرد ترک فارس عجم عرب لر کرد مسلمان بهایی یهودی مسیحی شیعه و سنی بایست باهم متحد شویم و با تساهل و اغماص بهم بنګریم تنها کسانی را ارج بنهیم که برای مردم خدمت میکنند و خدمتهای صادقانه آنان ګواهی شده است ولی باز نبایست قدرت فوق عاده ای داشته باشند که خود قدرت بی نهایت فساد میآورد. با احترام به باورهای هم باګوش کردن به هم و با مشورت و تحصیل و دانش و تساهل و تکامل و دوستی و همکاری است که میتوانیم از دست از هزارپایان راحت شویم و راه دیګری هم نیست جز اتحاد نفی مذهبی که میلیونها دل بسته دارد و یا نفی تابوهایی که تا عمق استخوان مردم نفوذ کرده است یکباره کنار ګذاشتن آنان مشګل است بلکه با دانش و علم و عقل و معرفت میشود به جنګ توهم ها خرافات تعصب ها و تمامیت خواهی رفت . من از لایه های اجتماعی مثالهای بسیاری دارم که مثلا پدرزن بیسواد داماد استاد دانشګاه را بیسواد و نادان میخواند؟ و وقتی داماد با مدرک ثابت میکند که پدرزن بیسواد اشتباه میکرده مورد غضب واقع میشود و شیرازه زندګی اش پاشیده میشود یا پسری بر پدرش نعره میکشد که چرا رشوه خواری نکرده و ثروتمند نشده است تا آنان زندګی راحت تری داشته باشند. یا همسر از شوهر تلاق میګیرد برای اینکه درآمدش قطع شده یا کم شده است. دکتر فیزیک که در آمریکا موکت میچسباند و یا مهندس برق عروسک می فروشد تازه هر دوی اینان از دوستداران حکومت هم هستند؟ ویا مهندس دیګری که دلال ماشین شده است و هیچ مشګلی هم برای کار در ایران را هم ندارند یعنی مسلمان هستند و طرفدار رژیم؟ یا بسیاری از بهترین دانشجویان من که بعد از ګرفتن حتی دکتری از بهترین دانشګاه های اروپا و آمریکا خود کشی کرده اند؟ و یا از دست همسران خود خودکشی کرده اند ویا همسران آمریکایی آنان برای دریافت بیمه عمر آنان را بسمت خود کشی هدایت کرده اند اینها داستان نیستند و واقعیت ها جامعه ما هستند. دختران زیبایی که به دام دلالان مواد مخدر افتادند و خود طمعه ای برای سایر جوانان خاورمیانه ای شدند

    مثلا برای مبارزه با مواد مخدر یا میتوان مشتریان و معتادان را تنبیه کرد که چرا اینکار را کرده اند و یا آنان را مداوا نمود یا میتوان خرده پا ها و خرده فروشها را ګرفت و اعدام کرد و یا به رییسان حمله کرد و ثروتمندان میلیاردی مواد مخدر را هدف قرار داد و به آنان ګیر داد که تشکیلات وسیعی و خیره کننده ای دارند و ریشه های آنان حتی تا دست پلیس محلی هم رسیده است و یا مردم را آګاه کرد که اینکار بد و خسارت آفرین است ویا اصلا شرایطی بوجود آورد که کسی ګرد اعتیاد نګردد حالا کدام راه بهتر است همه راه ها باهم و یا راه آخری؟

  • Sahameddin ghiassi

    دوست ګرام البته که من مقصود شما را متوجه هستم ولی شاید قبول داشته باشید که متاسفانه سیاست ها بسیار پچیده تر از اینها هستند بطوریکه براحتی توسط خبره ګان کج راهه میشوند و طراحان اصلی با توجه به تمدن تحصیلات موقعیت و مذهب ها و سایر موارد براحتی راه را برای غارتهای خودشان باز میکنند سیاستهای بین المللی که بر پایه نفاق تفرقه دزدی رشوه خواری تمامیت خواهی خودخواهیها و تعصب و بی دانشی همراه با بی تفاوتی و ظلم پایه ګذاری شده است براحتی هر جنبشی را در همان مرحله های ابتدایی به بیراهه میکشانند آنان با داشتن دانشمندان خود فروخته و عوامل مهم ثروتهای نجومی و برنامه ریزیهای ګسترده متاسفانه دست بالا را دارند و هر آنچه بخواهند به خورد مردم میدهند. آنان براحتی از دیوانه ای زنجیری یک قهرمان میسازند و از یک انسان والا دیوی دوسر و یا حتی یک قهرمان واقعی استقلال طلب را تبدیل به هیولایی خونخوار و مجنون میکنند. مشګل ما مردم خاورمیانه متاسفانه تعصب جهل بی دانشی تمامیت خواهی خود خواهی خود بزرګ بینی و اختلاف های مسخره نژادی مذهبی و ملی هست که تماما برنامه ریزی شده است و ما تا بستری از دوستی محبت دانش و انسان دوستی نداشته باشیم خودتان هم متوجه هستید که همه رشته ها پنبه خواهند شد استعمار و استحمار بین المللی با ذکاوت و دانش خیره کننده اش و با داشتن بهترین وسایل ارتباط جمعی و دانشمندان سیاسی روانشناسی اجتماع شناس و علوم هم دست به دست هم داده اند تا شیرازه مردم دنیای سوم را ملتهب و درهم و بل بشو بسازند و ما تا بستری از علم دانش افکار اجتماعی نداشته باشیم در این کارزار بازنده خواهیم شد چه آنان براحتی مارا ګروه بندی کرده در مقابل هم قرار میدهند و هرکس با منم منم ګفتن و اینکه تنها اوست که همه دان است وهمه چیز را میدانند ودیګران نافهم هستند به جان هم می افتند. حتی تعویض مقامهای بالا شاید تاثیر آنچنانی نداشته باشد تا مادامیکه ما اجتماعی فکر نمی کنیم و فکر میکنیم تا دستمان به دم ګاوی بند شد بایست بدزدیم و آتیه خود را تامین بسازیم و یا فرزندانمان را به دانشګاه ها ی ګران بها بفرستیم.

    خودتان هم می دانید که می بینید که شماری بسیار از تحصیکرده های دنیای سوم عملا در خدمت اربابان اصلی هستند یا بصورت نخبه ګان علمی و سیاسی و یا حتی بصورت دلالان و کارګران بدنی؟ و باز این خانواده های دنیای سوم است که از هم پاشیده میشود و این باز مردم خاورمیانه و دنیای سوم هستند که تیغ بر دست بر علیه هم به میدان آمده اند و با کشتار همدیګر آب به آسیابانان اصلی میریزند بطوریکه مردم عادی از فرط بیچارګی بار بهمان امپریالیستها ها و دیګران پناه میبرند.

    جوانان مثلا تحصیکرده که دست شان به دم ګاوی بند است و مثلا در شهرداری کار میکنند رشوه های ګران میخواهند تا هرچه زود تر بارشان را ببندند و راهی مکانی امن تر شوند دزدی فساد رشوه خواری و بی امنیتی کشورهای دنیای سوم را بیچاره کرده اسټ این است که تنها توجه به نوک هرم قدرت مشګل را حل نخواهد کرد بلکه بایست که تمام لایه های اجتماعی را تا آنجا که میتوان روشن ساخت. زیرا هرم قدرت درست مثل اهرام مصر است که در بالا ثروتمندان نجومی و میلیاردها در چشم هرم نشسته است تصویر که روی یک دلاری آمریکایی هم هست و تمام فشار روی پایین طبقه است که در بیسوادی فقر فکری جهل تعصب های دینی مذهبی نژادی زبانی تمامیت خواهی فساد دزدی و رشوه خواری نګه داشته شده اند و متاسفانه طبقات بالای آنان هم شاید تنها درفکر نجات شخصی خود باشند بطوریکه آموزش دیده اند. درست است که نشانه رفتن چشم ارزش زیادی دارد ولی تا طبقات زیرین هم آګاه نشوند و به علم دانش و دروی از تعصب و تمامیت خواهی و بت پرستی آزاد نشود باز چشم دیګری را جانشین میکنند و آش همان و کاسه همان و در این وسط ګروهی قربانی شده اند.

    حالا ما چه احتیاج داریم تا از دستهای این اختاپوسها رها شویم اتحاد در تفاوت و یا اتحاد در رنګارنګی زن مرد ترک فارس عجم عرب لر کرد مسلمان بهایی یهودی مسیحی شیعه و سنی بایست باهم متحد شویم و با تساهل و اغماص بهم بنګریم تنها کسانی را ارج بنهیم که برای مردم خدمت میکنند و خدمتهای صادقانه آنان ګواهی شده است ولی باز نبایست قدرت فوق عاده ای داشته باشند که خود قدرت بی نهایت فساد میآورد. با احترام به باورهای هم باګوش کردن به هم و با مشورت و تحصیل و دانش و تساهل و تکامل و دوستی و همکاری است که میتوانیم از دست از هزارپایان راحت شویم و راه دیګری هم نیست جز اتحاد نفی مذهبی که میلیونها دل بسته دارد و یا نفی تابوهایی که تا عمق استخوان مردم نفوذ کرده است یکباره کنار ګذاشتن آنان مشګل است بلکه با دانش و علم و عقل و معرفت میشود به جنګ توهم ها خرافات تعصب ها و تمامیت خواهی رفت . من از لایه های اجتماعی مثالهای بسیاری دارم که مثلا پدرزن بیسواد داماد استاد دانشګاه را بیسواد و نادان میخواند؟ و وقتی داماد با مدرک ثابت میکند که پدرزن بیسواد اشتباه میکرده مورد غضب واقع میشود و شیرازه زندګی اش پاشیده میشود یا پسری بر پدرش نعره میکشد که چرا رشوه خواری نکرده و ثروتمند نشده است تا آنان زندګی راحت تری داشته باشند. یا همسر از شوهر تلاق میګیرد برای اینکه درآمدش قطع شده یا کم شده است. دکتر فیزیک که در آمریکا موکت میچسباند و یا مهندس برق عروسک می فروشد تازه هر دوی اینان از دوستداران حکومت هم هستند؟ ویا مهندس دیګری که دلال ماشین شده است و هیچ مشګلی هم برای کار در ایران را هم ندارند یعنی مسلمان هستند و طرفدار رژیم؟ یا بسیاری از بهترین دانشجویان من که بعد از ګرفتن حتی دکتری از بهترین دانشګاه های اروپا و آمریکا خود کشی کرده اند؟ و یا از دست همسران خود خودکشی کرده اند ویا همسران آمریکایی آنان برای دریافت بیمه عمر آنان را بسمت خود کشی هدایت کرده اند اینها داستان نیستند و واقعیت ها جامعه ما هستند. دختران زیبایی که به دام دلالان مواد مخدر افتادند و خود طمعه ای برای سایر جوانان خاورمیانه ای شدند

    مثلا برای مبارزه با مواد مخدر یا میتوان مشتریان و معتادان را تنبیه کرد که چرا اینکار را کرده اند و یا آنان را مداوا نمود یا میتوان خرده پا ها و خرده فروشها را ګرفت و اعدام کرد و یا به رییسان حمله کرد و ثروتمندان میلیاردی مواد مخدر را هدف قرار داد و به آنان ګیر داد که تشکیلات وسیعی و خیره کننده ای دارند و ریشه های آنان حتی تا دست پلیس محلی هم رسیده است و یا مردم را آګاه کرد که اینکار بد و خسارت آفرین است ویا اصلا شرایطی بوجود آورد که کسی ګرد اعتیاد نګردد حالا کدام راه بهتر است همه راه ها باهم و یا راه آخری؟

  • shahrokh

    in afghanistan there was no sucied bombing befor the taliban. you can go back to afghan soviet union war. no one have witnessed even one sucied with in 14 years.
    you’d better watch this clip as well
    http://www.youtube.com/watch?v=hW_T5ELSLS8

  • shahrokh

    in afghanistan there was no sucied bombing befor the taliban. you can go back to afghan soviet union war. no one have witnessed even one sucied with in 14 years.
    you’d better watch this clip as well
    http://www.youtube.com/watch?v=hW_T5ELSLS8

  • shahrokh

    in afghanistan there was no sucied bombing befor the taliban. you can go back to afghan soviet union war. no one have witnessed even one sucied with in 14 years.
    you’d better watch this clip as well
    http://www.youtube.com/watch?v=hW_T5ELSLS8