چرا ایرانیان در خارج از کشور از یکدیگر فرار می کنند؟ ۶۲

ایرانیان در خارج از کشور به محض دیدن یک ایرانی دیگر، مسیرشان را تغییر می دهند و یا تا زمانی که ایرانی “غریبه” بگذرد، حرف نمی زنند و در و دیوار را نگاه می کنند؛ گویی یک درود و احوال پرسی ناقابل در دنیای غربت، جان شان را می گیرد. به راستی چه شده است که دو انسان که هر دو از یک آب و خاک و چه بسا از یک شهرند؛ بهترین تلاش خود را می کنند تا از دید دیگری در امان مانده و مخفی بمانند؟

آیا آشنایی با یک ایرانی دیگر در کشور غریب، ترس دارد؟ نگارنده مردم هیچ کشوری را به اندازه مردم ایران، تا بدین اندازه دور افتاده از یکدیگر و جدا مانده از هم ندیده است؛ به راستی چرا باید دو ایرانی که هر دو از بدِ روزگار و از فرط شرایط دردناک موجود در میهن، مجبور به ترک وطن گشته اند، در کشوری نا آشنا و بیگانه، به طور تصادفی به یکدیگر برخورد کنند ولی خود را به ندیدن بزنند و طوری رفتار نمایند که گویی باید واقعیت ایرانی بودن شان را از یک فرد ایرانی دیگر، پنهان نمایند؟

فرتور یکی از میلیون ها کودک بی دفاع و بی پناه و دردمند کار را که در هر کوچه و خیابانی به چشم می خورند، نشان می دهد. دخترک بینوا در شهر انسان های بی تفاوت عشق می فروشد، اما خریداری نیست! حال وظیفه ایرانیان خارج از کشور این است که اگر کمترین علاقه و دلبستگی به ایران و آزادی مردمانش و به آسایش رسیدن کودکان کار و بینوایی همچون دخترک در فرتور دارند؛ بایستی ابتدا یک اتحاد ملی در خارج از کشور به وجود آورده و از هم فراری نباشند.

فرتور یکی از میلیون ها کودک بی دفاع و بی پناه و دردمند کار را که در هر کوچه و خیابانی به چشم می خورند، نشان می دهد. دخترک بینوا در شهر انسان های بی تفاوت عشق می فروشد، اما خریداری نیست! حال وظیفه ایرانیان خارج از کشور این است که اگر کمترین علاقه و دلبستگی به ایران و آزادی مردمانش و به آسایش رسیدن کودکان کار و بینوایی همچون دخترک در فرتور دارند؛ بایستی ابتدا یک اتحاد ملی در خارج از کشور به وجود آورده و از هم فراری نباشند.

آیا اعتماد به یک هم میهن و یک گفتگوی خیلی کوتاه برای زنده نگاه داشتن اخلاق و ادب، اینقدر سخت و ترسناک شده که یک ایرانی که در حال پارسی سخن گفتن با تلفن و یا دوستان همراهش می باشد، با دیدن هم میهن خود صدایش را پایین آورده و نجوا گونه سخن می گوید و یا در بیشتر اوقات به سخن گفتن پایان می دهد؟

این ترس از یکدیگر که منجر به نفاق، دشمنی و پراکندگی ایرانیان در سراسر دنیا شده است، از کجا سرچشمه می گیرد؟ چه بر سرمان آمده است که “ایرانیان مهمان نواز” دیروز، به “ایرانیان هم میهن گریز” امروز تبدیل شده اند؟ آیا  برخی از ایرانیان در حق سایر ایرانیان بدی کرده و ایشان را فریب داده اند؟

آیا اگر اینچنین است، باید گناه چند انسان خطاکار را به پای یک ملت نوشت؟ شوم بختانه این جدا افتادگی و فرار ایرانیان از یکدیگر منجر به ایجاد یک فاصله بسیار عمیق میان ایرانیان خارج از کشور گشته به صورتی که مسائل و مشکلات و دردهای یک ایرانی بی پناه، کمتر به دست هم میهنان خود درمان خواهد گشت.

ایرانیان خارج از کشور، با دیدن یک ایرانی تازه و نا آشنا، خود را به “کوچه علی چپ” زده و تظاهر می نمایند که یا ایرانی نیستند و یا آن فرد را ندیده اند تا به گونه ای از یک گفتگوی کوتاه احتمالی فرار کنند؛ این در حالی است که اخلاق و انسانیت حکم می کند که در صورت دیدن هم میهن خود در آن سوی مرز های ایران و در دلِ غربت، به سمت وی رفته، از حال و روزش پرسیده و در صورت نیاز وی به کمک و راهنمایی، آنچه در توان داریم را برای آگاه کردن هر چه بهترش، به وی بیاموزیم.

بسیار بسیار کم پیش می آید که دو ایرانی در خارج از کشور با دیدن یکدیگر خوشحال شوند و یا حتی سری برای یکدیگر تکان دهند و دستی بلند کنند؛ رسم است که ایرانیان در گوش یکدیگر سخن گفته، ایرانی دیگر را با اشاره به هم نشان داده و آرام بگویند: “طرف ایرانیه ها…” و بعد راه شان را کج کرده و تا می توانند از یک ایرانی که هیچگاه وی را نشناخته و نمی شناسند فاصله بگیرند.

نگارنده فرضیه ای در ذهن دارد و آن را با شما خوانندگان به اشتراک می گذارد: “یک ایرانی، ایرانی دیگری را در یکی از خیابان های شهر رُم می بیند؛ هر دوی آن ها می دانند که طرف مقابل شان بدون شک ایرانی است؛ در دل می خواهند به طرف وی رفته و درودی گویند و گفتگوی کوتاهی داشته باشند اما مغزشان فرمان می دهد که: <چرا من به سمت او روم، صبر می کنم که وی به سمت من آید، اگر او بخواهد گفتگو کند حتمن به طرف من می آید.>

در صورتی که ایرانیان خارج از کشور همین شیوه کردار را ادامه دهند که از سی و سه سال گذشته در پیش گرفته اند و نسبت به هم میهنان خود در خارج از کشور غریبه و بی تفاوت باشند و از یکدیگر فرار کنند و نتوانند زیر یک سقف و یا در یک مکان دور هم جمع شوند؛ ایک کودک گل فروش بینوایی که در فرتور می بینید در فقر و فلاکت و درماندگی خواهد مرد و ایران هرگز رنگ آزادی را نخواهد دید.

در صورتی که ایرانیان خارج از کشور همین شیوه کردار را ادامه دهند که از سی و سه سال گذشته در پیش گرفته اند و نسبت به هم میهنان خود در خارج از کشور غریبه و بی تفاوت باشند و از یکدیگر فرار کنند و نتوانند زیر یک سقف و یا در یک مکان دور هم جمع شوند؛ ایک کودک گل فروش بینوایی که در فرتور می بینید در فقر و فلاکت و درماندگی خواهد مرد و ایران هرگز رنگ آزادی را نخواهد دید.

و در زمانی که مغز هر دوی شان پروسه مشترکی را طی می کند، آن ها بدون اینکه گفتگویی داشته باشند و یا لبخندی به یکدیگر بزنند، بسیار سرد و بی تفاوت از کنار یکدیگر گذر می کنند؛ این فرضیه نگارنده است که از آن نتیجه گرفته می شود که ایرانیان نه تنها از آشنایی با یکدیگر ترسی ندارند بلکه خواهان آن هم هستند؛ اما به دلیل خود بزرگ بینی و خود خواهی، انتظار دارند “ایرانی دیگر” برای آغاز گفتگو به سمت ایشان آید و ایشان هیچگاه به سمت فرد ناشناخته نمی روند.”

چنانچه ایرانیان خارج از کشور متحد بوده و می نوانستند رابطه نیکویی با یکدیگر داشته باشند، آنگاه اپوزوسیون خارج کشور می توانست با تکیه بر ایشان و با کمک گرفتن از همدلی و یکرنگی و یکپارچگی ایرانیان خارج از کشور، گام های بلندی در راه آزادی و دموکراسی و سکولاریسم برداشته و به عنوان یک آلترناتیو جدی، از سوی دولت های غربی شناخته شود. نظر شما چیست؟

  • ensan

    azizan lotfan  az  behesht  dar  eslam  benevisid ta mahiat e  in  eslam e  kasif e mohamadi  bishtar roshn beshavad      tashakor

  • lili

    بعد از انقلاب آخوندخمینی مردم را تشویق کرد که جاسوس هم باشند و ساواک ۲۰میلیونی تاسیس کرد . ۳۰ساله مردم یادگرفتن دشمن هم باشن…………

    • Pedman79

      k..r khar to dahan khomeini dajjal, amma ensafan in ye ghalam rabti be oon dayus nadare

  • Mehdi-heyran

    ببینم شما واقعا در خارج زندگی می کنی و این حرفا رو می زنی ؟ موقعی که من در خارج درس می خوندم به خاطر همین ایرانیهای مادر به خطا نزدیک بود کشته بشم آخرش هم بهترین دوستم پولمو خورد و خلاصه آخرش با کمک روسها برگشتم ایران عوض نصیحت دادتنه ؟ شاید یه دانشجوی جوونی تازه از کشور خارج شده با خوندن حرفات احساسی بشه و تو دام بیفته ایرانی دشمن جان ایرانی در خارجه اینو هر خری که یه سال خارج بوده میدونه منم نصیحت گوش نکردم تاوانشم دادم 

    • Guest

      moteasefane daghighan doroste! ye yahudi be khode man komak kard!ke az daste ye irani farar konam!

    • Pedman79

      az inke bayad az irani fasele gereft harfi nist, amma ensafan to che kos kholi hasti ke ta paye joonet rafti ta ino fahmidi????

  • kazem malek

    از بد حادثه ؟ حادثه را خودمان سبب ساز اصلی هستیم ؛ این از این .دیگر اینکه اگر از یکدیگر فراری هستیم به سبب نادرستی های بسیاری است که در رابطه با هم مرتکب میشویم . هیچ رویدادی بدون سبب نیست

  • AZIZIAN

    Show Details
    با گوشه ای دیگر از  ( افتخار ؟ ) آفرینیهای امت همیشه در صحنه ایران لسلامی آشنا میشویم  :یک فرد ایرانی ۳۰ – ۳۵ ساله در حالیکه کالسکه نوزادش را در یک دست و  دختر خردسالش رادر دست دیگر دارد بهمراه همسرش وارد مرکز خرید سیتی سنتر محله دیره در شهر دبی میشود .این مرکز خرید جزو قدیمیترین وشلوغ ترین مراکز خرید شهر دبی بخاطر تنوع اجناس و وجود فروشگاه های چند ملییتی متععدد میباشد .یکی از این فروشگاه های زنجیره ای همان فروشگاه وولوورت مشهئر انگلیسی است که همواره مملو از مشتریان است .فروشندگان انگلیسی با چرب زبانی خاص انگلیسیشان مردم را براحتی به تله میاندازند . در جلودرب این فروشگاه همواره چند فروشنده بسیار زیبا رو وبسیار خوش اندام با لباسهای چسبان خود که در زیبایی و موزونی اندام با اوورسولا آندرس وجین مانسفیلد رقابت میککند با طنازی وکرشمه انگلیسشان پاتوقی برای مشتریان تصویر بردار هستند . هنگامیکه این فرد ایرانی به درب ورودی این فروشگاه میرسد بناگهان دود از کله اش بیرونمیزند هوش وهواس خودرا از کف میدهد .و انگار نه انگار زن و بچه ای دارد . بناگهان کالسکه بچه شیر خواره خودرا رها کرده  دخترش را بکناری میزند  و در حالیکه همسر بینوایش نظاره گر ماجراست این فرد ( شریف ) با حرص و و لع خاص ایرانیش که هیچ بوویی ونشانی از انسان بودن در آن مشاهده نمیشود و در حالیکه هزاران مشتری هاج وواج ناظر بر شیرینکاری این فرد  ( شریف ) هستند خودرا با دست پاچگی به این زیبا روین رسانده با انگلیس دست و پا شکسته لش میگوید   ( اسکیوز می   پیکچر پکچر ).وی در حالیکه هوش وهواس خودرا کاملا از دست داده به هر طریق ممکن میخواهد تلفنی آدرسی از این زیبا رویان اخذ کند که سر بزنگاه مدیر فروشگاه ضمن  با خبردارشدن از ماجرا ی این آقای ایرانی (عزیز ) خودرا به محل رسانده این فرد ربا فضاحت و آبرو ریزی کاملا از محل دور میکند .کودک خردسال در کالسکه نعره میزند .دختر خردسال خودرا به دامان مادر بینوایش چسبانده وهمسر بدبختش با حقارت و سر افکندگی در گوشه ای مخفی شده است . نه شرف نه حیثیت نه معرفت نه شرافت نه آبرو نه انسانیت  یدبخت خودت اگر آبرونداری آبروی زن بیچاره و دو کودکت را نگه دار. نا سلامتی می خواهی اینها را به جامعه تحت انقیاد یکمشت آخوند بیهمه چیز بزرگ کنی نه وجدان نه شرافت .همه چیز به پایین تنه ختم میشود .بعد هم همین فرد با آخوندای بیهمه چیز جاکش هم صدا میشود و شعار ما ایرانی با فرهنگ هستیم را سر میدهد . همه اش قمپوز الکی .یکمشت  افراد بی هویت بی شخصییت که می خواهند با شعارهای کشکی تمامی خصیصه های کثیفشان را به کمک آخوندهای بی همه جیز جاکش ما ستمالی کنند ..یک مشت هفت خط نامرد اما بسیار بزدل و ترسو که شجاعتشان در حد همین آبرو ریزی و خودرا به فروشندگان نشان دادن خلاصه میشود که مردانگی را فقط در محدوده زیر ناف میبینند یعنی همانی که آخوندای مادر جنده میخواهند  ؟ چون بدینگونه است که با سردادن شعارهای کشکی ودر وقت مناسب که آخوندها مصلحت دیدند میتوان بر یک ملتی سوار شد و آنهارا ذلیل کرد  و آنرا تبدیل به امتی بی هویت  شکمباره طمعکارو حریص و زنباره نمود یعنی سواری گرفتن به معنی واقعی کلمه

    • Pedman79

      rastesh nemidoonam in ke shoma gofty vagheee bood ya shoma ham shenidi va….., AMMA in jakesh bazi ro man fekr nemikonam irani anjam bede, na inke natoone,mitoone, amma zanesh nemizare…yanijeloye zanesh in karo nemikone…be har halinam nazari hast

      • Alim Azimy

         دوست عزیز این شغل قصه سرائی را رها کن تو ایکاره نیستی و استعداش را نداری. نکنه خود تو بودی

    • مهمان

      اومدی حرف بزنی ریدی اینم داستان بود تعریف کردی خداییش تو روحت کدوم احمقی جلوی زنش اینکارو میکنه؟؟؟؟ درضمن بهتره بشینی ۴ تا فیلم خارجی درست نگاه کنی سناریو نوشتن خوب شه شاسکوول

    • Arash

       تاحدودی آره متأسفانه… یه متأسفانه میگفتی بد نبود!

  •  خیلی خوشحالم که برای چندومین بار به این بحران دامن گیر فرار از همه چیز ما ایرانیان اشاره میشود .البته این معزل کما بیش جدی گرفته میشد و هر چند گاهی بحث و گفتگوها بصورت نشست و  میزگرد و غیره انجام گرفته که به مرور زمان واگذار شد!! تا پیدا کردن کم و کاستها و ریشه یابی و علت و معلول و پیشنهاد و پیدا کردن راه حل ووو  خب نباید فراموش کنیم که  این درد دغدغه خیلی از ما ایرانیان بوده و هست ..ما در یکی از نشستها با چندین جامعه شناس و روانشناس ووو ابتدا سعی کردیم نوع برخورد و ارتباط گیری خودمان را شناسایی کنیم که حدود بیش از۱۰۰ شکل را در ۱۰-۱۵ نوع خلاصه کردیم و سپس موقعیت اجتماعی ،شغل و کار و تحصیل و با در نظر گرفتن محل تولد یا محل سکونت ،شهر و شهرستان و روستا ووو و خلاصه تقسیم در دو طبقه( اختلاف طبقاتی)..به هر حال تا دهه ۶۰ و ۷۰ غیر از امریکا که داستانی جدا گانه دارد در بقیه کشورها کما بیش ایرانیان نتنها از هم فرار نمیکردند بلکه  مشتاقانه با هم ارتباط میگرفتند و اکثریت با کمال میل کمک به هم میکردند و تجربیات خود را بصورت رایگان و بی هیچ چشم داشتی در اختیار همدیگر قرار میدادند و این روند باعث شد که اکثر ایرانیان  توانستند تشکلات خوبی بوجود بیاورند و حتی تضاهرات چند هزار نفره را جهت خواسته های سیاسی و حقوقی خود بوجود اوردند که در بعضی از کشورها  این حرکات از پناه جویان یا خارجیها بی سابقه یا کم سابقه بود تا جایکه بسیار جدی گرفته شد ..اما بدبختی از انجا شروع شد که بطور مشخص دو سازمان تکرار میکنم فقط دوسازمان و  میتوانم سند رو کنم(مراجعه به پخش اعلامیه ها در تظاهرات ان زمان ) ۱- سازمان مجاهدین خلق ۲- سلطنت طلبان اب را گل الود دیدند و با تمام توان جهت جلب پناهجویان و وعده دادن امکانات تصحیل امور پناهندگی ،کار و تحصیل و  غیره تخم این از هم گریزی را کاشتند زیرا ازپناهجویان بدام افتاده سوع استفاده های بسیار بدی کردند تا جایکه تعدادی هم از این فرصت استفاده کرده برای خود ناندانی درست کردند و کلاهبرداری و دروغ و خالی بندی و دزدی ووو شد شغل شریف تعدادی از هم وطنان خلاصه  داستان بجایی رسیده که امروزه دیگر هیچ کس به دیگری نتنها هیچ اعتمادی ندارندکه فقط به داشتن غرور و تکبر و خود بزرگ بینی  مربوط نیست  بلکه این شرایط به نتیجه  هر چه ارتباط کمتر همانقدر دردسر کمتر ..ما دوست لازم نداریم  خارجیها هنوز ادم تر از ما هستند !!.بیخود نیست که جمهوری اسلامی برای خود  سلطنت میکند درد ما این است که بیشتر سازمانها و احزاب منافع تشکیلاتی خود را تبلیغ میکنند و از مردم بعنوان  ابزار و وسیله استفاده میکنند  این همان پاشنه اشیل است که مردم خوب فهمیده اند ..مار گزیده از ریسمان سیاه و سپید میترسد …. اکثریت ما از این مسئله  ناراحتیم  اما  راه حل جای دیگر است … 

  • Teezbeen

    Doostan dard besyar ast amma bayad goft. Porsideh’and chera Irani az Irani farar mikonad.
    Agar in goftgoo ra baz konim masnavi haftad man an balke haftad ton kaghaz nyiaz darad.
    Yek: Az tamam gheshrhaye mardome Iran shomari ba name syiasi be biroon az Iran panah borde’and va har kodam az inan ba dastani degargoon ya ba name panahande ya kooch’gar dar keshvari kar mikonand ya dars mikhanand.

    Shomari az Iranian niz dar karhaye gheyre ghanooni vared shode’and. Shomari az in afrad dar karhaye ghachagh , che far’avardehaye afyoon , che ghachage ensan ,…sargarm hastand. Dar in mored nomoonehaye faravan cheshmgir ast.

    Afradi niz ba pool faravan ba koamke bedaraneshan ke roshan nist in darayiha ra az koja avarde’and be khoshgozarani / tahsil mikonand va che besyar karhaye door az tarbyiat va farhang anjam midahand.

    Shomari az Iranian dar keshvarhaye khareji , Akhoon ba aba va ammame va akhoondaye bedoon an ke masjeha va Hoseinye’ha ra migardanand va hamzaman ba shostoshoo shodegan maghzi dar ertebat boode va az sefarat Akhoondi dastoor migirand. Poolhaye bishomare zaban baste ra ke az jib hamin mardome zahmatkesh Iran dozdide’and baraye Mosalman kardane shomari digar aghab mandeye zehni az mooboor’ha va cheshm abiha kharj mikonand va ya dastehaye roze va azadari tartib midahand va ba kamale shegefti shomari be estelah tahsilkarde va modern donbale Akhond ba ammame ya bedoon an rah mi’oftand!!.

    Doostan , rast migooyid vali dar biroon az Iran kheyli az in shayyadan ra dide;im. Pas az mah;ha hatta salha ashenayi ba ye Irani! Etemad karde $5000 ghaz dadam va Irani aziz napadid shod. Dar nahayat ma’loom shod ke az yek sazemane tarafdare Padshahi boodand ke hatta ghachaghe Iraniha ra be Holland tartib midadand ba che  poolhaye kalani ke az anha migereftand va sareshan kolah migozashtand. Omidvaramke doostane saltanat talab bar khod nagirand va in lajan parakani bar anha nist va eyne dorosti ast va baraye goftehayam dalil va madrak daram.
    Hatta man khodam be markazeshan dar London zang zadam va jarayan ra tarif kardam amma hich fayde’yi baraye an bicharegan pool bakhte nadasht.

    Doostan aknoon shoma ra be davari mikhaham. Margazide az risman syiah va sepid mitarsad . Magar ne in ast.

    Zende bashid . Javidan Iran ba parcham shirokhorshid . Nabood bad rejime akhoondi va omidvaram mardom ma az tarikh dars gerefte va be khod ayand.

  • Ronamag

    این موضوع به چند علت است :
    ۱-………
    ۲-……..
    ۳-…………..
    ۴- آنقدر برای دیگران خالی بسته اند که ما در ایران این بودیم .آن بودیم . چنان بودیم چنان کردیم.  که حالا میترسند یک هموطن پیدا بشه و پته اشان را روی هم بریزد و یا  برای ا فک و فامیل و دوست و آشنا گفته اند به دروغ که ما این شده ایم و آن کرده ایم و ……. و حالا میترسند طرف با یکی آشنا در بیاد و دوباره پته اش را روی کند. و ….
    ۵-…………………
    ۶-………………..
    ۷-……………….

    • Pedman79

      ۱۰۰% dorost…amma khoob bood oon 1-3 va 5-7 ro ham mineveshti.

  • Fatal2020

    dalilesh ineh ke iraniha vaghti kharej miran tazeh mifahman irani boodan yani chee va irani che joor adamiyeh…

  • Anavistas

    aziz sat’he farhange ma iraniha besyar payen umade. chareyee nist ke gorikht. bayad az rishe mas’ale hal she .vagarna ta vaghti enghad hame be inhetat keshide shodim farar konim behtar ham hast. man khodam enghad asib didam az in iraniaye bi farhang ke boridam. khaheshan irad nagirid chareyee nist.

  • Tarane

    من هرگز دلیلی رو که نویسنده ی این متن برای عدم صحبت کردن ایرانیان باهم در خارج کشور مطرح کرده، به نظرم نرسیده. سال هاست که در اروپا و حالا امریکا زندگی می کنم، اصولا سعی نمی کنم از ایرانی ها فرار کنم اگر دیدمشون، ولی به همان میزان هم اصراری ندارم که باهاشون کاری داشته باشم. دلیل اصلیش هم ابدا تکبر یا یک همچی چیزهایی نبوده. متاسفانه دلیلی بدتر از این هست. من شخصا سعی نمی کنم وارد جامعه ی ایرانیان خارج از کشور بشم، مگر از دوستان، به خاطر دو دلیل عمده که حالا به ذهنم میاد: ا- چون با عرض شرمندگی اما اکثر ایرانیان برخلاف ادعای زیاد، از فرهنگ پایینی برخوردار هستند، و عادت به زیاده خواهی و توقع بی جا، پشت هم حرف زدن و حرف درآوردن و حسد دارند، همین هست که ترجیح داده میشه با یک غریبه کاری نداشته باشی توو خیابون. ۲- در مجامع ایرانی ها وارد نمیشم، چون معلوم نیست کی هستند و به چه هدفی در مراسمند، عدم اطمینان به اینکه چه فرقه ای هستند و دلایلی که برای عدم سلام احوال پرسی در خیابان ذکر شد.
    در ضمن ایرانیان تنها قومی نیستند که اینجوری هستند؛ این از عدم آشنایی با دیگر مردمان هست که این حرف زده میشه، مردم چین دقیقا همینطور هستند. طبقه ی تحصیل کرده تر و متمول تر چینی ها هم علاقه ای ندارند با چینی غریبه ای نزدیک شوند، دلایل بسیار نزدیک به دلایل ایرانی هاست  و جالب اینکه هر دو مردمان، حکومت های ایدئولوژیک و دیکتاتوری در سرزمینشان حکم فرماست. در یک کلام، ما ایرانی ها به هم اعتماد نداریم و خیالمون راحت نیست که این آشنایی اتفاقی باعث دردسرمون نخواهد شد. بیشتر فکر آدم می ره به این سمت که این سلام ختم به خیر نخواهد شد، پس از شرش می گذریم.
    تازه من که این ها رو نوشتم، همیشه وقتی می فهمم ایرانی دور و برم هست، حواسم رو جمع می کنم ببینم اگر احیانا نیاز به کمک داشت، آماده باشم برم جلو برای کمک، اما اگر چنین نیازی رو درش نبینم، اصلا اصراری نیست به آشنایی. مگر این مملکت با ایران چه فرق دارد که آدم با هر غریبه ای در خیابان به صرف اینکه مبدا یکی بوده یک روزی سلام احوالپرسی کند!؟

    یک زن

    • Pedman79

      ۱۰۰% dorost…albatte janbehaye dige ham hast

  • Hooshang

    بیشتر به این خاطر هست که ایرانی می داند که فقط یک ایرانی به اندازه خودش بی فرهنگ است. این بی فرهنگی زمانی که داخل ایران هستند مشکلی ندارد، اما وقتی وارد یک کشور خارجی شد این توهم به سراغ ایرانی می آید که باید مانند دیگر مردم آن کشور با فرهنگ باشد و از دیگر بی فرهنگ ها جدا باشد. در ضمن این مطلب را اضافه کنم که زبان تمام مردم ایران فارسی یا به قول شما پارسی نیست که فقط از این زبان در مطلب نام برده اید که البته نشان از تفکری نژادپرستانه دارد.

    • Pedman79

      kos nagoo hooshang khan… befarhang ziad hast to donya, amma “ZEGIL” kam hast….man ba chini ha, tamil ha, hendi ha, korea ha saro kar dashtam…eine iraniha hastan…faghat ZEGIL nistan.

    • Pedman79

      ye chize dige hooshang khan…KOS nagoo momen….inke az zaban farsi inja esm borde che rabti be nejhad parasti dare??? vaghty 73 million iran farsi harf mizane,bayad bege zabooone “boozghord” ke neshoon bede mesle to oskol hast?? to iran bishtar az 10 zaban sohbat mishe, amma farsi zabani hast ke hame baladan, ella ye oskoli mesle to

  • Amirholandi

    ۹۰% 
    iraniha ke be kharj farar kardan opozosion nistand 
    faghat baraay sharayt behtar zaendegi iran o tark kardand
    ellat faraar az yek digar ham adam etemaad  va tajrobeh nakhoshayand az barkhord ba hamvatanaan khod darand

  • Mj_fallah92

    kesani ke az iran kharej shode and ,az bade hadese be inja amade and , az moshkelati ke hamshahriyan ,bastegan,doustan ,va sayere kesani ke dar zendegiyeshan be nouei taesir dashte and ,va dar kharej az keshwar panah gerefteand ,ta moshkelate dakhele iran barayeshan tekrar pazir na bashad ,,an konjkawi haei ke be name din va mazhab dar zendegi ye khosousi ye iraniyan wojoud daram va gahgah anan ra ba bidadgah haye rejime akhoundi marbout mikard ,chenan asare manfi ei dar rouh va rawaneshan baghi gozashte ke dar biroune marz ha niz haman farhange bi farhangi ,gah zendegi ye arameshan ra az anan salb va oughat ra be kameshan talkh va nagowar mikonad ,,konjkawi va kankash dar omoure khosousi ye afrad ra khomeyni dar zendegi ye mardome iran nahadine kard ,chenanke hich kas be hamsaye ashe e,etemad nadarad ,chon dar zamane gheyre ghabele tasawwor anra ba aleyhash soue,estefade nemoude va zarbe ye kari ye khish raa ke nashi az bokhl va hasad ,va koutah binist , bar wey wared minemayad ,pas salah ra dar an mibinad ,sari ke dard nemikonad ,dastmal nabandad ,va be hamin ellat az har noue ashenaei va tamas dar kharej az keshwar ,douri mijouyand ,ta asayesh va arameshe be dast amade ,dar panahe shiwe ye zendegi dar gharb baraye wey va khanewadeash be ham nakhorad ,,,,in eideoloji ye mazhabi iran va iranian ra az ebteda be ham badbin kard va hamegan ra dar nouei jasousi va kankash be masayele wije va khosousi ye digaran ,,taklife sharei va dini danest va farhange mehman dousti be farhange hamsaye azari badal gasht

  • Aziz

    مطمئنا دلایل زیادی داره ولی من یکیشو میگم. بی اعتمادی و ترس. متاسفانه طی چندین دهه گذشته اقشار مختلف ایرانی در حق هم ظلم های زیادی کردن. مثلا سرکوب و تمسخر قومیت ها، سرکوب زنان، سرکوب اقلیت های مذهبی. متاسفانه در خارج هم با این که دوستان خود در مواردی قربانی نژاد پرستی میشن ولی باز هم در پس زمینه ذهنشون این حس نژاد برتر بودن هست و  این یکی از دلایل هست. 

  • borzo

    bradar agh ek sari bh en kshvar
    england bzni bhtar motvagh meshavi
    bar avli kh az khodam kshvarm
    va zbanm halam bhm khord
    enja bod.enja fajeh hast

  • من موقعی که وارد انگلستان شدم بهم گفتن از ایرانی ها بترس ! اما من و خانواده اهمیت ندادیم ، دوست های زیادی هم پیدا کردیم .
    من نمیگم خودم مشکل ندارم ، اما اکثرشون کسانی نبودن که  بشه باهاشون دوستی کرد و روشون حساب کرد ، فقط باید موقع خوشی و تفریحات با هم باشید . تازه اون هم کسانی که بهت آسیب نزنند .
    ما در یک اپارتمان زندگی می کنیم ۸ واحده یکی از همسایه ها ایرانی است ، من یک بچه کوچک دارم همسایه های خارجی من از وقتی فهمیدن یک نوزاد تو خونه هستش کلی رعایت می کنند. اما همسایه ایرانی نه تنها رعایت نمی کنه بلکه سر و صدا هایی رو هم که قبلا ایجاد نمیکرد الان در هر ساعتی از شبانه روز ایجاد میکنه.
    چند باری بهشون تذکر دادیم ، بدتر هم شد.
    تا الان به خاطر ایرانی بودن با پلیس تماس نگرفتیم خدا میدونه صبرمون کی لبریز بشه.

    این یکی از دلایلی که میگن باید از ایرانی ها دوری کنی ……..

  • Alireza

    بابا چقدر مساله رو خاله زنکی می‌کنید؟ تکبر کجا بود؟ یا دوستان دیگری که میگن ما ایرانیهای بی‌ فرهنگ… کلاهبرداری… خوب من گاهی توی این مملکتی که دارم زندگی‌ می‌کنم ره‌گذری ایرانی‌ میبینم، حالا یا از چهره کاملا واضحه که هموطنه یا از زبان فارسی که چند نفر صحبت میکنند، گاهی هم که از لهجه میفهمم… خوب حالا مثلا به یه پسر ایرانی‌ ۳۵ ساله برم بگم چی‌؟  سلام علیکم من هم ایرانیم؟ حالا اگر در خوشبینانه‌ترین حالت با روی گشاده باهام برخورد کنه، میگه بله، من هم ایرانیم. خوب بعد بگم چی‌؟ بیا با هم دوست بشیم؟ دیگه بعدش صحبتی‌ نمیمونه! تواین ایران هم همین بود. مثلا اگر یک هموطن آذری همشهریش رو در تهران ببینه، بدو بدو میره جلو میگه سلام همشهری؟ 

  • Emtaban

     چون فقط ما هستیم که در خارج، جیب همدیگر رو میزنیم، یا خودمون  رو  موش مردگی میزنیم تا نه تنها جیب.  بلکه دودمان هموطن خود رو به باد بدهیم ،، اگر بتوانیم، از هموطن خودمان حد اکثر استفاده و سوء استفاده رو بکنیم،،  و  با دیدن محبت ، دوستی، لبخند  از طرف هموطن ، به ریشش بخندیم، و بگوییم که اسکول است،،،،چرا ندارد، بخیل، بی ادب، حسود، دزد، بیشرم ،  هستیم،،، و بس،،،،

  • Saraketiba

     ما، ایرانیھا، پست ترین موجودات عالمیم. ما، ایرانیھا، از قدیم الایام، بی شرف ترین موجودات جھان بوده ایم. در ھمیشه تاریخ، ملتی به چاپلوسی و دورویی و حسودی ما ایرانیھا وجود نداشته است. ما ایرانی ھا، گَنده دماغ ترین و خودپرست ترین موجودات جھانیم. ھیچ ملتی به اندازه ما ایرانی ھا، دروغ گو و زیرآب زن نیستند. فکر می کنیم که آقای جھانیم، اما ھیچ پخی نیستیم. افق دیدمان حتی به اندازه نوک دماغمان ھم نیست. نه تنھا ھیچ وقت به کسی کمک نمیکنیم که موقعیت بھتری داشته باشد، از روی حسادت، ھمدیگر را زمین می زنیم تا از ما جلو نزند کسی. عادت کثیفی داریم که از خودمان تعریف کنیم، اما بی شعورترین افراد عالم را می توان در این مملکت جست. کودکانمان اولین چیزی که می آموزند دروغ گویی و دوروریی و حسادت است.
    در دبستان و دبیرستان الفبای دودره بازی را یاد میگیریم، در دانشگاه،
    تحصیلات تکمیلی زیرآب زنی و دو رویی را فرا میگیریم. در سربازی، آموزش عملی
    را از سر می گذرانیم و مثل یک مرد! وارد جامعه می شویم. حاضریم بمیریم از گرسنگی و ھمسایه مان، لقمه بزرگتری نداشته باشد. تمام زندگی مان شده است دست و پا زدن در یک زندگی سگی. برای دو ریال بیشتر و کمتر، پا می گذاریم روی ھر چه شرف و شعور است. تازگی ھا اینجوری نشده ایم. ھمیشه خدا ھمینطور بوده ایم.
    ادبیاتمان پر است از آموزش دروغ گویی و آموزش دودر کردن فلان حاکم و فلان
    قاضی. گلستان بخوان تا بیاموزی دودره بازی و نان به نرخ روز خوردن را.
    با افتخار، سینه سپر می کنیم و از دودره بازیھای مدرسه و سربازی و شغلمان
    می گوییم و به خودمان افتخار می کینم که بقال و راننده تاکسی و رئیس اداره و
    ھمسر و ھمکار را دودر کرده ایم. اگر کسی از این کارھا نکند، احمق است و پپه و بی عرضه. افتخاراتمان، به تعداد ج… ه ھایی است که بلند کرده ایم و پولش را نداده ایم. انگار که ھمه عالم و آدم حق ما را خورده اند و مدیون ما ھستند. ھر که دو ریال از ما بیشتر داشته باشد دزد است و پدر سوخته و در اولین فرصت باید گردنش را زد. در ھر شغلی که باشیم؛ جایمان آنجا نیست. به خاطر بی پولی و نداشتن پارتی کارمان به اینجا رسیده، و گرنه ھمه مان خداییم.
    کافی است یک جایی بشنویم که غذای مفتی می دھند. جماعت از سرتاسر کشور ھجوم
    می آورند و لگد می زنند و فحش خواھر و مادر می دھند تا یک لقمه بیشتر،
    غذای مفت بخورند. آن وقت ادعایشان ک…ن خر را ھم پاره کرده است. انگار کل آسمان شکافته و ما آمده ایم بیرون. انگار که غیر از ما ھمه مشتی بوزینه بیش نیستند. بی شرفیم. اخلاق نداریم. به ھیچ چیزی احترام نمی گذاریم. فقط حسودی بلدیم و دودره بازی. ما، ایرانیھا، دچار انحطاط اخلاقی ھستیم.

    • مهمان

      خوشم میاد که خوب خودتو وفامیل وابسته تو معرفی کردی 

    • ensan

      be  in  khater  ast   ke  dochar e  in  eslame  kasif e  mohamadi  shodim dar  gharne  bistom ve bistoyekom      jaleb injast   que   hamashon ke  oon  vagh  dad  mizadan    imroz  migan  “ma naboodim, manaboodim”

    • نسل سوخته

      اشخاصی مثل این saraketiba سعی میکنن به ایرانیا فحش بدن تا بگن ما خیلی میفهمیم.پیش خودشون فکر میکنن اگر اینطوری حرف بزنن مردم اون کشوری که الان رفتن اونجا ساکن شدن میگن عجب آدمهای فهمیده ای.
      خیر اینطور نیست شما با این حرفاتون نشون میدین بی ریشه هستین.و کسی هم براتون ارزشی قائل نخواهد بود.
      ضمنا شما میگی ما ایرانیا فلانیم بهمانیم.
      شاید تو و اعضای خانوادت برای یک نذری همدیگرو جر بدین شاید شما از همون حیوونایی باشین که از اعدام در ملا عام خوشتون میاد شاید شما از اون دسته باشین که همه مدل کار پستی میکنن تا غربیا اونهارو تو کشورشون راه بدن.
      اما من و خیلیای دیگه مثل شماها نیستیم.
      ما برای خودمون ارزش قائلیم این کسافت کاری هایی هم که تو گفتی ما نمیکنیم.
      از این به بعد ما ما نکن فقط از خودت مایه بزار.

    • Arman

       وقتی که خودمان به خودمان اینهمه توهین میکنیم و اینهمه خود را پایین
      میاوریم ، دیگر چه انتظاری از اعراب داریم که به ما توهین نکنند و در این
      میان دلیل اینکه چرا ایرانیان به این روز افتاده اند را یا نمی دانید و یا
      نمی گویید . کشور ایران همیشه اینطور نبوده و درست از زمانی که پای کثیف
      اسلام به اینجا رسیده ، آغاز انحطاط ایرانیان بوده ، چون اگر نیک بنگرید
      تمام کشورهای عربی بویژه مسلمانان دارای صفات اینچنینی اند ، دروغ گو ،
      کثیف ، پشت سر حرف زن و بقیه صفات اسلامی الهی که فقط مختص خودشان است .
      گذشته از این حرفها بنده شخصا بسیاری از خانواده هارا می شناسم که نه تنها
      کمک میکنند بلکه بسیار مهربان و مثل خانواده ی خود من هستند. بنظر بنده
      بمردم ستمدیده ایران به اندازه کافی از طرف این رژیم نامشروع توهین می شود
      دیگر نیازی به توهین های من و تو نیست. چهره واقعی ایران و ایرانیان را بعد
      از سقوط این رژیم و بعد از آزادی ایران خواهیم دید ، فراموش نکنید ما
      نباید انتظار زیادی از ملتی داشته باشیم  که مدام در فشار و خفقان، و تحت
      ناجوانمردانه ترین تحقیرها  و توهینها است .

    • faramarz

      افرین من حرامزاده تر از اینها در سوییس ندیدم

    • مهران

      Sara ketiba moafegh 100% ba harfe shoma hastam harfetono bayad hamishe be khater sepord khode man hamish ghab az inke comment shoma ro bekhanam ham nazar ba shoma hastam
      Dorogh goi polparasti va moftkhori kolahgozashtano khiyanat to khone hame in jamate
      Khodam iraniyam ama khejalat mikesham az khodam k …injori afradi dorovaram hastan

  • Daryoushirani2

    تو بیکاری میشینی این کس شعرها رو سر هم میکنی؟ بجای این که بشینی سوسیال بخوری و کس تفت بدیبرو کار کن بیچاره!

    • Mani 13

      خانم و یا اقای خیلی محترم!!!

      شما نوشته اید که: بجای این که بشینی سوسیال بخوری و ………….
      ممنون خواهم شد که در باره  لغتِ * سوسیال * کمی توضیح بدهید.
      ایا این اسم یک نوع نان فرنگی است؟؟؟
      مانی ۱۳

  • مهمان

    تایکی یک حرفی میزنه ۴ تا بادمجون دورقاب چین میپرن جلو که بله شما درست میگین بله ماروشنفکریم باقیه بی فرهنگ اولا جواب دوستمون رو بدم ایرانی کسی که تو ایران زندگی میکنه و تابعیت ایران داره نه تابعیت یک کشور دیگه دوما وقتی جنبه خارج از کشور زندگی کردن ندارین نرین اونجا که بخواین از هموطنتون بترسین دراخر ازجانب تمام اون ایرانیهایی که تو قسمت نطراتتون بهشون توهین کردین میگم بی فرهنگ خودتونین و شما اگه فرهنگ و تربیت داشتین بخاطر چند نفرکل مردم ایران رو زیرسوال نمیبردین توهرکشوری ادم وحشی پیدا میشه پس بی زحمت زیپ رو بکشید وراجع به خودتون نظر بدین نه کسایی که خیلی بهتر ازشما هستن

  • Alireza

    لطفا نگاهی‌ به کامنت‌ها بندازید. تا زمانی‌ که ما ایرانیهای خارج نشین چنین طرز فکری داریم که میگه (فقط ما هستیم که در خارج جیب همدیگر رو می‌زنیم….ما ایرانیان پست‌ترین موجودات عالمیم…. گلستان بخوان تا بیاموزی دودره بازی و نان به نرخ روز خوردن را… فکر می‌کنیم که آقای جهانیم، اما هیچ پخی نیستم…. فقط ایرانی‌ می‌داند که یک ایرانی‌ به اندازهٔ خودش بی‌ فرهنگ است…) چه انتظاری دارید؟ یا مثلا دوستی که میگفت ایرانیها جیبش را خالی‌ کرده اند، نمی‌دانم دوست عزیز فکر میکنی‌ اگر گیر روسها یا هندی‌ها می‌‌افتادی چیزی هم دستی‌ تقدیمت میکردند؟ دزدهای اینجا فقط ایرانیها هستند که جیب هموطنان رو خالی‌ میکنند؟
    به هر حال بر خلاف نظر نویسنده من معتقدم که عدم ایجاد رابطه بین هموطنان خارج از کشور تکبر و غرور نیست، وجود چنین طرز فکر‌ها ایست که در بعضی‌ کامنتها نمونه آن را می‌‌بینیم. از نظر این دوستان من ایرانی‌ چیزی جز یک دزد بی‌فرهنگ منتظر طعمه بیشتر نیستم. پس نه تنها از من دوری میکنند که اگر سوالی به فارسی از ایشان بپرسی‌، به زبان رایج آن کشور جوابت را میدهند حتا اگر تسلط کافی‌ به آن نداشته باشند، لهجهٔ غلیظ ایرانیشان هم که بماند…

  • Mehrime

    در جواب به مهمان،،،
    اگر اینطور که سارا نوشته نبود، که ایران گلستان بود، و ایرانی های خارج ، از پیشرفته ترین  با شعور ترین ، مهربانترین، درست کارترین ، آدم های جهان بودند،  در حالی که ما رو به دروغ گویی، تنبلی، میشناسند،،،
    ،،، مطلب سارا  درست رفتار، کردار، ،شما ، و خانواده تون  ، و  امثال شما رو میگه ،،  و دقیقا به هدف زده،،،،،،

    • Alireza

      می‌شه لطفا اسم اون کشوری رو که ایرانیها رو به دروغگویی و تنبلی میشناسند بگید. والا من نمیگم ما رو اونجور که توی ذهنمون هست باور دارند اما جایی هم ندیدم ایرانیها رو دروغگو و تنبل بشناسند!

  • Mehman Ta

     چقد خادم کش و خائن پرستیم // که در این شیوه ما ها چیره دستیم گمانم نسل ما آلوده گشته // که با اقوام خود ما نند خصمیم به دزد ی و خیانت میل داریم//اگر چه ملتی مرده پرستیم یه تزویر وریاخو کرده ایم ما //گروهی مردم کهنه پرستیم همه گی بت شکن اهل کلامیم // ولیکن در حقیقت بت پرستیم سخن بس ساده میگویم عزیزم //که تا معلوم گردد ما که هستیم زفرزندان کوروش شاه شاهان//به سحر رومیان از هم گسستیم پس از ویرانی و ظلم سکندر // چه خونها رفت تا با هم نشستیم چو شد نوبت به اشکانی و ساسان//به اوج عزت خود بر نشستیم هنوز زنجیر داد خسروی بود // که از خدمت به ایشان باربستیم اسیر تازیان کردیم خود را // سه قرن عزت خود را شکستیم به تحقیر وتجاوز خوی کردیم // دل خودرا به پای خصم بستیم سه قرن جای هزار وچهارصد سال // چنین مفلوک از عزت گسستیم به صفاری و خوارزم شاه وسامان// اگر صد یا دویست سالی نشستیم شش هفت قرنی به زیر یوغ رفتیم // به زیر بیرق تر کان نشستیم هرآنکس خدمت ما کرد کشتیم//ولی با خائنان هر دم نشستیم هر آنکس برسر ما زد خدا بود// سر و تن رابه خون یار شستیم چنان خدمت گذار خصم گشتیم // که دست از اسم ونام خویش شستیم به جای نام ساسان و منو چهر //سکندریا امیر تیمور هستیم به جای شهرت کسری و خسرو// امیر وخان وخاقان های مستیم به جای جشن های با ستانی//دل خود را به ماتم ها ببستیم سخن کوتاه ایرانی بپا خیز// حقیقت را ببین گمراه هستیم آهای ایرانی مفتون ومسحور// هزاران سال درخوابیم وهستیم بگو بر پا که خود را باز یابی //نخورده می ولی ما مست مستیم ببین صبح ظفر نزدیک گشته // خبر دارت کنم ما زنده هستیم اگر در سحر دشمن بازباشیم //هنوز خادم کش وخائن پرستیم

  • Shahabtim

     https://www.facebook.com/photo.php?fbid=337383229651630&set=a.194456157277672.50536.148839358506019&type=1&theater
    ین عکس توی ایران گرفته شده،،،،

  • Agahan

    پیرمردی  روستایی  شنیده بود که در شهر به مطربان  ( با هنرمندان اشتباه نشود ) پول خوبی میپردازند ، پس به شهر نزد مطربی  رفت و گفت : پسرم را به شاگردی قبول فرما ، مطرب گفت آیا پسرت خجالتی هست  یا پر رو ؟ گفت خجالتی ، مطرب  گفت پس باید قبلا یک هفته وی را  در قهوه خانه بیابانی که محل عبور کامیون ها هست به شاگردی بگذاری  تا توسط رانندگان گذری  که از زن و خانه دور  هستند گاییده  و پر رو شود . مرد چنان کرد و برای بهتر نمودن کار پسر را یک ماه در آنجا گذاشت  ، سپس بعد  از یک ماه شادمان به مطرب مراجه  کرد وگفت : ای استاد پسرم یک ماه آنجا بود و اکنون کاملا پر رو و کون  دریده آماده کار مطربی  هست  ، استاد فرمود من گفتم یک هفته برای مطربی  ولی یک ماه دوره کارآموزی آخوندی هست   چرا که کون  کاملا پاره شده و پر روگی   به بالاترین حد خود رسیده و فقط مناسب کار آخوندی هست  که تا مراتب آیات الهی هم پیش برود. پس مرد روستایی چنان کرد و پسرش رهبر شد.

  • abo

    Na baba ma iraniha khily adamhaye khobi hasti vaghat koso Sheer siyad megim khaliy ham khliy meybandim

  • Mohamad Vahab2012

    من تابه حال این سوال تو ذهنم بود که جرا ایرانیان خارج از کشور برای مردم داخل هیچ دفاعی نشون نمیکنن اما فکر میکنم تا حدودی جواب این سوالم رو گرفتم ولی حالا یه سوال دیگه پیش میاد که چطور میشه با این مشکل مقابله کرد؟

  • سهراب ارژنگ

    وای  ریدم ریدم 
    سیروس

  • Amir

    khob maloome ke adam farar mikone az adamaye jadid. ta salam koni migan che visaee dari? eghamat dari? dar amadet chetore? kharjeto ki mide?!!!

  • Siroos

     دیگه جامعه توحیدی همینه، ملای دزد، دروغگو وچپاول گر، فقط مال و جان مردم را نبرد، انسانیت آنها رو هم برد،
    بنظر من آنهایی که هنوز انسان هستند عوض نا امیدی آستین ها را بالا بزنید و کمک کنید،
    بالاخره هر کس در نزدیکی خود دسترسی به کسی دارد که کمک او را به این بچه های گل برساند
    باور کنید که روحتان آرام میشود

  • Mohammad Wartan

    با عرض سلام خدمت همه دوستان گلی که نظر دادند.
    به نظر من همه چیز تو بی فرهنگی ایرانی ها خلاصه میشه ! اینههمه میگن ایرانی ها فرهنگ دارن و فلان هستند ! آقا برو تو چت روم های یاهو ببین ۶ نفر دارن ناموس هم رو بگا میدن . این یکیش بود.
    من مدیر یه سایت هستم اقا ببین طرف چه نظری داده : کپی می کنم : 
    “فرستاده شده در ۱۳۹۱/۰۳/۳۱ @ ۵:۲۲ ق.ظکس کش دانلود نمیشهبازیافت | پاک کردن‌ برای همیشه”
    به این میگن فرهنگ ؟ تو همین پست یه خارجی نظر داده خرابی هاست رو گفته که مشکل دانلود حل بشه ! 
    برید تو سایت های مختلف اس ام اس , کلیپ و … ببینید چطور دارن ترکا , لر ها و…. رو دارن مسخره میکنند و آبروی قشر های ایرانی رو می برند. ( اینا فرهنگ دارند؟) این سایت هارو باید فیلتر کرد نه سایت های علمی و… خارجی رو . ایرانی جماعت داره به چه چیزیش افتخار میکنه ؟ ایران ایران . =)) . به زیراب زنی ؟ به حسود بودنمون , به فرهنگ ۱۰۰۰۰۰ پیش سالمون ؟ 
    واقعا برای خودم متاسفم که توی چنین کشوری زندگی می کنم  با این فرهنگ ۰ . 

  • Parisa

    Man hame jur irani ra dar kharej tajrobeh kardam, va ino bayad begam ke az in biganegishun nesbat be ham ranj mibaram.albete age irani  mesle negarandeye fozule mahale ra peyda konam bar dastane mobarakash buse mizanam.  

  • Mansoorhallaj64

    بادرود.برای.اینکه.ایرانیان.خارج.ازکشور.که.خطر.بزرگی.برای.اخوندا.هستند.نتوانند.باهم.ارتباط.برقرارکنند.عده.ای.خبرکش.های.اطلاعات.رژیم.بین.ایرانیها.تفرقه.میاندازند.وانهارا.ازدوستی.باهم.میترسانند.میگویند.فلانی.ماموررژیم.است.طرفش.نرو.عمدا.پول.قرض.میگیرند.وپس.نمیدهند.وهزارجور.کلک.دیگه..

  • Siyavash

    ابله این مقاله خودت  نوشتی ، بیسواد ، اغلب ایرانیان خارج کشور که کیس پناهندگی سیاسی میدهند یا قاچاق چی مواد مخدر یا دزد و کلاهبردار چک بی محل بوده که فرار کردند آمدند اروپا و امریکا و کانادا ، یا تروریست های مجاهدین خلق هستند ، توی غرب با هر جماعتی رابطه بر قرار کنید با ایرانی ها رابطه بر قرار نکنید که زندگیتان به فنا می رود .
    سیاوش

    • arash

      داوری و قضاوت نکنید تا بر شما قضاوت و داوری نشود، زیرا به همانگونه که بر
      دیگری قضاوت کنید، بر شما نیز قضاوت خواهد شد. هر بذری که بکارید همانرا
      درو خواهید کرد. عیسی مسیح

  • faramarz

    متاسفانه برخی ایرانی ها حتی پس از خروج از ایران نقاط منفی فرهنگ جدید ایرانی رو با خود به خارج منتقل می کنند. منفی ترین این خصوصیات سرکشی، قضاوت و دخالت کردن در مسائل باقی افراد هست.. این یکی از دلایل عمده ای هست که امنیت روانی رو مختل می کنه و در نهایت ترجیح می دی از هموطنت کناره بگیری..
    جدا از این مساله به دلایل ناشناخته برای شخص من، افرادی که من مشاهده کردم از موفقیت یک هموطن مقیم خارج نه تنها خوشحال نمی شند بلکه تا حد امکان درصدد تخریب موقعیت همدیگه، پنهان کردن شرایطی منفعت آمیز بر می ایند.. این تنگ نظریها باعث هراس ایرانی ها از هم می شه و نهایتا کناره گیری بیشتر از هموطن..
    به قولی اگر دو ایرانی جایی کار کنند، ایرانی اول زیراب ایرانی دوم رو می زنه تا به جایش یک هندی بیاره و بعد هندی زیراب ایرانی رو می زنه تا به جای اون یک هندی بیاره… این قصه ساده با اینکه شرم اوره ولی حقیقتی هست که به عینه دیدم..

  • داریوش

    من از ایران خارج شدم که از دست ایرانیان راحت شوم , نیامدم که دوباره ریخت ایرانی جماعت را ببینم , ماشاءالله تازگی ها هم همه مثل مور و ملخ ریختند توی این اروپا , یارو کلاهبردار چک و سفته بوده فرار کرده آمده توی اروپا میگوید جانم در خطر بوده فعال سیاسی بودم , قاچاق چی مواد مخدر بوده فرار کرده امده میگوید فعال سیاسی بوده جانم در خطر بوده , قاتل و تحت تعقیب قانون بوده فرار کرده میگه فعال سیاسی بودم , همه شدن سیاسی , تازگی ها هم همه شدن مسیحی , ایرانی فقط درد سر است من که اصلآ علاقه به رابطه با ایرانی را ندارم , بهترین رفیق های من از کشورهای عربی هستند که بسیار انسانهای با معرفت , با صفا , با شخصیت , با انسانیت هستند همان عرب هایی که ما ایرانیان دائم به آنها توهین میکنیم , ایرانیان فقط تهمت , غیبت , توهین , حسادت از زندگی فهمیدن . من که نه به ایران و نه به ایرانیان علاقه ندارم

  • آرش

    من که در هلند زندگی می کنم در اینجا ایرانیان حسود خیلی زیاد است , شاید به خاطر کمبود هایی که در ایران داشتند , چند نمونه که من در دوران کمپ پناهندگی گذراندم می گویم , یک عده کلاهبردار بودند و یارو اهل یکی از شهرهای شمالی کشور بود نزدیک ۶٠ تا ٧٠ میلیون کلاهبرداری کرده بود با زن و بچه آمده بود در هلند پناهنده شده بود و گفته بود جانم در ایران در خطر بوده , یک نمونه دیگر یکی دیگر بچه آبادان بود غرق در مواد مخدر بود در ایران اعتیاد به شیره تریاک بعد میگفت پدر زنم مرا فرستاده که از محیط ایران دور باشم که از اعتیاد دور شوم , بد بخت پدر زن نمی دانست که در کشور هلند استعمال مواد مخدر آزاد است و عرضه مواد مخدر در کافی شاپ ها آزاد است طرف تمام وقت خود را در کافی شاپ می گذارند کیس مسیحیت داده بود , یکی دیگر بچه شیراز بود از فقر اقتصادی آمده بود در فروشگاه های هلند لباس دزدی میکرد بعد در بیرون به قیمت ارزان میفروخت کیس مسیحیت داده بود , بیشتر کسانیکه از کشور خارج از جانبه اقتصادی هستند اما کیس های مسیحیت , جدایی طلبی , همجنس بازی می دهند , اگر هم یک مقدار شلوغی بوجود بیاد در ایران و اختلاف بوجود بیاد مثل جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ١٣٨٨ میگن فعال سیاسی بودیم فرار کردیم , همه دلاوران مهاجر که پناهنده می شوند جانشان در خطر بوده و فرار کردند . متاسفانه ایرانیان اروپا از یک قشر حسود , غیبت کن , تهمت زن , مغرور و متکبر , موذی هستند که بیشتر آنها هم در ایران در فقر اقتصادی و فرهنگی بودند , حالا از حول حلیم افتادن توی دیک .

  • سعید

    من با اینکه ایرانی هستم اما از ایرانیان خوشم نمیاد چون ایرانی حسود , طلبکار , غیبت کن , تهمت زن است و فقط دردسر دارند برای انسان اگر هم در خارج سراغ کسی را می گیرند برای منافع خودشان است که یک سودی کنند وقتی خرشان از پل گذشت جواب سلام آدم هم نمی دهند اما وقتی به مشکل می خورند خایه های آدم را هم میمالند توصیه من این است که اگر ایرانی در اروپا دیدید به هیچ عنوان رابطه برقرار نکنید که اگر سود نداشته باشد حداقل ضرر نمی کنید بیشتر این جماعت دزد , کلاهبردار , فرصت طلب مفت خور هستند یا از فقر اقتصادی پناهنده می شوند , پولدار ایرانی هیچ وقت پناهنده نمی شود چون احتیاجی ندارد هر وقت بخواهد میتواند به اروپا یا جای دیگر مهاجرت کند

  • آریا

    من با اینکه ایرانی هستم اما به هیچ عنوان از ایرانیان خوشم نمیاد و همچنین از اینکه ایرانی هستم افسوس می خورم که چرا باید ایرانی باشم و همه مرا به عنوان یک ایرانی بشناسند , من حالم از ایرانی جماعت به هم می خورد یک ملت عقده ای , حسود , پر ادعا به و هیچ عنوان مسایل سیاسی مطرح نیست تا کسی انتقاد می کند سریع مسایل سیاسی را دخالت می دهید در زمان پهلوی هم یک مشت دله و دزد که شامل تیمسار و سرهنگ های شاه , درباریان شاه , خویشاوندان شاه و اطرافیان شاه که مملکت را به تاراج بردند که همه ی آنها امروز توی امریکا , کانادا , اروپا دارند با همان پولها زندگی می کنند , در این دوره هم یک مشت دله و دزد تنها تفاوت در این است که در زمان شاه دزدان کرواتی و ریش و سیبیل تراشیده بودند اما در این دوره همه با ریش و پشم هستند , اگر به خود ایرانی ها نگاه کنید می بینید خود این مردم سر خود را کلاه می زارند دیگر مسایل سیاسی پیشکش , وقتی ایرانی را توی اروپا می بینید دقیقا کینه , عقده , حسادت را توی چهره طرف می بینید هنر ایرانیان هم در غیبت است , حالم از هر چی ایرانی به هم می خوره , برای من ایران و ایرانی مثل دستمال توالت می ماند که باید انداخت توی توالت و سیفون را کشید که برود پایین . گه به هیکل هر چی ایرانی و ایران
    من آرزو داشتم که یک آمریکایی , کانادایی , انگلیسی , اسپانیایی , فرانسوی , ایتالیایی , آلمانی , ژاپنی بودم

  • متاسفانه یک ایرانی

    من حرام زاده تر , دزد تر , عقده ای تر , حسود تر , مفت خورتر مادر جنده تر از ایرانی توی این اروپا ندیدم مادر جنده ها همه جا مثل مور و ملخ هستند توی انگلیس , اسپانیا , فرانسه , ایتالیا , آلمان , هلند , بلژیک , سوئد , نروژ , دانمارک , کسکش ها نصف شان کیس های همجنس بازی دادند مثل شیرازی ها و اصفهانی ها , نصف دیگر هم کیس های مسیحیت از همین مذهب بازی ها , نصف دیگر شان هم به اصطلاح فعال سیاسی بودند و مشکل سیاسی داشتند باید فرار می کردند چون جانشان در خطر بوده ارواح عمه شان که به هیچ عنوان سواد سیاسی ندارند و از سیاست چیزی نمی فهمند و واژه های سیاسی اگر بپرسید نمی تواند از لحاظ فرهنگ سیاسی تعریف کنند فقط تنها چیزی که بلد هستند کوروش کبیر , اهورا مزدا , آریایی سرزمین پارسی , زنده باد شاهزاده رضا پهلوی یا بهتر بگیم ربع پهلوی , یک عده هم کیس جدایی طلب کرد مثل کومله , عرب مثل خلق عربی خوزستان , بلوچ مثل مبارزین سیستان , ترک یاشاسین آذربایجان داده اند , اینها بیشترشان گدا و گرسنه بودند توی ایران , یک پولی جور کردند آمدند توی اروپا جواب گرفتند خوراک شان هم حقوق بیکاری یا همان سوشال است که بگیرند جالب اینجاست که به آنهایی که توی ایران هستند می گویند ما اینجا آنقدر کار می کنیم که وقت سر خوراندن هم نداریم و بد بخت های توی ایران میگن ای ول فلانی الان توی اروپا مهندس , دکتر است ای کیر توی کس خواهر و مادر اول و آخر هر چی ایرانی حرام زاده , دزد , عقده ای , حسود , مفت خور , مادر جنده است , ایرانی ها توی یک چیز تبحر خاصی دارند تهمت زدن , غیبت کردن , البته لقب ایران هم به IRAN GAY یا GAYIRAN معروف است به قول یکی از همین مامورین اداره مهاجرت اروپایی می گفت عجیب است ایران که یک کشور اسلامی است چرا اینقدر همجنس باز , مسیحی , بهایی دارد نمی دانست که ایرانیان برای گرفتن جواب در اروپا از خیر کون شان هم می گذراند و حاضر هستند کون شان را هم در اختیار کیر کلفت بزارند حتی حاضرند ناموس شان را هم در اختیار دیگران بگذارند