باید بدین نژاد پرستی تهوع آور و رفتارهای ننگین با اتباع افغانی پایان داد ۱۰۰

در روز سیزده به در سال نو، از ورود افغانی ها به برخی پارک ها جلوگیری به عمل آمد و نیروی انتظامی، آن مردمان بینوا را از اطراف پارک ها و دیگر مکان هایی که ایرانیان در کنار خانواده های شان مشغول شادی کردن و جشن گرفتن بودند، دور ساختند تا مبادا به شهروندان ایرانی آریایی شان، آسیبی وارد شده و یا مورد اذیت و آزار افغانی ها قرار گیرند.

بدون شک آنچه که در سیزده به در رخ داد نخستین و آخرین برخورد زشت، توهین آمیز و شرم آور با افغانی هایی که از سر بدبختی، آوارگی و در به دری و به امید داشتن زندگی بهتر و کمی رفاه و آسایش به ایران و ایرانی پناه آورده اند، نبوده و نیست ولی بی تردید اینگونه رفتارهای نژاد پرستانه و تاریخ مصرف گذشته، مورد نکوهش و نفرت مردمان شریف، آگاه و آزادی خواه ایران است.

افغانی ها همواره در ایران مورد ظلم و ستم واقع شده و حق شان تنها به دلیل افغانی بودن، توسط مشتی انسان نمای فرومایه پایمال شده است؛ اگر کمی به حافظه تان فشار بیاورید ده ها نمونه از این نا مردمی ها را به یاد خواهید آورد. افغانی ها به دلیل شکل و ظاهر شان و لهجه غریب فارسی شان، هیچگاه شهروندی مورد احترام در ایران و در میان اکثریت مردم ایران نبوده اند و این حقیقتی تلخ و انکار ناپذیر است.

فرتور سه جوان فرهیخته ایرانی را نشان می دهد که پس از اقدام شرم آور نیروی انتظامی در روز سیزده به در و ممانعت از حضور افغانی ها در پارک، با نوشتن پلاکارد، اعتراض خود را به این عمل ننگین حکومت اسلامی نشان دادند. از مردم نوشهر انتظار می رود که دست به اقدامی اینچنین زده و اعتراض خود را به قانون نژاد پرستانه و ضد انسانی وضع شده در شهرشان نشان دهند.

فرتور سه جوان فرهیخته ایرانی را نشان می دهد که پس از اقدام شرم آور نیروی انتظامی در روز سیزده به در و ممانعت از حضور افغانی ها در پارک، با نوشتن پلاکارد، اعتراض خود را به این عمل ننگین حکومت اسلامی نشان دادند. از مردم نوشهر انتظار می رود که دست به اقدامی اینچنین زده و اعتراض خود را به قانون نژاد پرستانه و ضد انسانی وضع شده در شهرشان نشان دهند.

در سطح جامعه ایرانی و در میان عوام، “افغانی” یک نوع فحش و واژه تحقیر آمیز است که برای تمسخر شخصی و یا توهین نمودن به فردی مورد استفاده قرار می گیرد.! آیا به راستی این میزان کم فهمی مردمان و عدم وجود ذره ای انسانیت در جامعه، قلب آدمی را به درد نیاورده و اشک از چشمان و آه حسرت از نهان انسان در نمی آورد؟

نگارنده با دیدن این وضعیت اسفبار و خجالت آور به یاد ضرب المثل مشهور پارسی می افتد که می گوید: “بالاخره قسم حضرت عباس را باور کنم و یا دم خروس را؟”. به راستی کدام حرف و ادعای این ملت شریف ایران را می توان باور کرد؟ مردمان ایران از طرفی دم از حقوق بشر و انسانیت و مردم داری کوروش بزرگ می زنند و از طرفی افغانی ها را مورد تمسخر قرار داده و همواره به ایشان توهین می کنند.

آن دسته از مردم ایران که به افغانی ها توهین کرده و خویش را از نسل فرزندان کوروش و خشایار دانسته و خود را با یک مَن سیریش به کوروش بزرگی وصل می کنند که در نزدش تمامی مردمان یکسان و برابر بودند، در حقیقت ایشان همچون هیتلر و نازی ها نژاد پرست بوده و کمترین سنخیتی با کوروش بزرگ ندارند.

فرتور میزان نژاد پرستی و گوشه ای از رفتارهای ضد انسانی ایرانیان با مردمان افغانی را نشان می دهد. خود را برای یک لحظه به جای پدر یا مادر افغانی بگذارید که در حال گذر کردن از جلوی این استخر به همراه فرزندان شان می باشند. چه حسی به شما دست می دهد؟

فرتور میزان نژاد پرستی و گوشه ای از رفتارهای ضد انسانی ایرانیان با مردمان افغانی را نشان می دهد. خود را برای یک لحظه به جای پدر یا مادر افغانی بگذارید که در حال گذر کردن از جلوی این استخر به همراه فرزندان شان می باشند. چه حسی به شما دست می دهد؟

اگر مردمان دنیا، با ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می کنند، برخوردی زشت و توهین آمیز، همچون رفتاری که ایرانیان با افغانی ها دارند، داشته باشند؛ عکس العمل جامعه ایرانی چگونه خواهد بود؟ آیا اینگونه رفتارهای شرم آورِ نژاد پرستانه، مایه خجالت، سر افکندگی و شرمندگی تمامی ایرانیان نیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس نیوز؛ بخشدار نوشهر ورود افغانی ها به نوشهر را به دلیل توریستی بودن آن شهر، قدغن کرده و بسیجیان و نیروی انتظامی در صورت مشاهده افغانی ها در سطح شهر، ایشان را بازداشت خواهند نمود.! به راستی چنانچه مردم نوشهر در برابر این قانون ضد انسانی دست به تظاهرات نزنند، باید به حال و روزشان خون گریست.

در دنیای امروزی که جهان را دهکده ای کوچک می نامند و مردمان دنیا در حال شناخت، گفتگو و ایجاد رابطه های دوستانه با یکدیگر بوده و از همراهی همدیگر لذت می برند، مردم ایران هنوز در عصر برده داری گیر کرده و مردمان افغانی را برده و نوکر خود دانسته و انواع و اقسام توهین ها را نثار ایشان می کنند. مگر افغانی انسان نیست؟ و آیا آن ایرانی که به یک شهروند افغان توهین می کند، کمترین بویی از انسانیت برده است؟

  • swami

    درود بر شم با این مقاله قشنگتان .ام لازم میدانم یاد آئری کنم که برخی از این برادران افغانی ما از سر ناچاری بعنوان خبر چین دست چندم و در نقشهای مختلف بعنوان سرایدار باغبون مشغوال خدمت رسانی به ای رژیم منحوس میباشند .

  • Del_rezo

    cheghad tang nazarane be ghazie negah mikoni Swamie aziz

  • lireza

    دولت فاسد ایران خدا لعنتش کنه….افسوس

    • Rooband_123

      آمین !!!!!!!!!!!!!!!

  • کیارش

    دوست عزیز میدانید که چه تعداد از مشاغل ایران رو اتباع غیر قانونی افاغنه به دلیل ارزان بودن اشغال کرده اند و همه روزه شمارشون بیشتر میشه؟ اگر دولت افغانستان و دولت ایران عرضه کنترل این مهاجرت های غیر قانونی رو نکرده مردم ایران چرا باید تاوانش رو پس بدند؟ امروز در این جامعه دست یک افغانی بیشتر پول هست تا یک ایرانی، یک نگاه به جنوب شهر تهران اگر بندازید میبیتید که رفته رفته افاغنه زندگی بهتر و بهتری رو تجربه میکنند و از اینترنت و تحصیل میتونند برخوردار باشند.دوست عزیز یک نگاهی بندازید به اخبار و روزنامه ها میبینید که سالی چند قتل و جنایت توسط این اتباع غیر قانونی افغان صورت میگیره و ویدیو هایی بسیار زننده هم پخش شده توسط همین ها. ما به اندازه کافی بدبختی داریم و خود هم وطنانمون رو هم بزور تحمل میکنیم و در کنار هم زندگی میکنیم چه برسه به مهاجرین غیر قانونی.
    دوست گرامی بسیار سپاسگذارم که تگ هیتلر رو برای مردم کشور خودتون انتخاب کردید. امیدوارم یک روز در ایران بیاید و زندگی کنید تا این ژست های روشن فکرانه کمی از سرتون بیوفته و واقعیت رو ببینید که افغان ها در ایران چطور زندگی میکنند و چطور خودشون نژاد پرستی میکنند با مردم ایران و چه کینه ای از ما به دل دارند که کشورما هنوز مانند کشور خودشون ویران نشده.
     

    • Malamud_45

      مرسی از این اطلاعاتی که در این سایت بسیار پر محتو ا در اختیار ما گذاشتید .

    • Roshan

       محترم کیارش,

      شما اینطور صحبت می کنید که ایران هیچ مهاجر غیر قانونی و جنایتکار در خار از کشور ایران ندارد, البته این بر می گردد به سطح آگاهی ای شما از دنیا و انسانیت. میلیونها ایرانی مهاجر غیر قانونی در دنیا بسر می برند, از کشور های اروپایی گرفته تا آمریکا شمالی, شرق دور و غیره. در میان این میلیون ایرانیان مهاجر هزارن جنایتکار فاصد هم وجود دارند که هر روز به جنایت و خشونت دست می زنند, اما کشور های میزبان آنها را به نام یک ایرانی جنایت کار نمی شناسد, بلکه به عنوان یک جنایت کار برخورد می کند و دوم اینکه شرایط که باعث جنایت کارشدن اش را مورد برسی قرار می دهد. روش دولت ایران و برخی از ایرانیان در قبال مهاجران افغانستانی غیر انسانی, غیر اخلاقی و دور از تمدن و شرف فارسی زبان دنیا است, و بسیار خوشحال که میلیونها ایرانی از اینکار غیراخلاقی دفاع نکرده آنرا محکوم می کنند. درست چند ماه پیش بیش از ده ایرانی دهشت افگن را در هند و تایلند و مالیزی دستگیر کردند بطور مثال, آیا درست است در آن کشور ها رفتار شان با ایرانی های ساکن چه قانونی غیر قانی , برخورد نادرست نمایند.
      شاید شما جوان هستید و آنقدر معلومات کافی ندارید, از بزرگان خویش بپرسید که ژاپانی ها همین کار های امروز دولت خونخوار ایران با افغانستانی ها می کند را می کرد آیا برای ایرانیان قابل قبول بود. ژاپانی ها ایرانیان را با هویت انسانی نمی شناخت و برخورد نادرست با آنها می کرد. چون در آنزمان ایرانیان به خاطر شرایط اقتصادی ده ها نفر در آپارتمان های بسیار کوچکی زندگی می کردند و به همان خاطر همه از شرایط بهداشتی بسیار بدی برخوردار بودند. کار های غیر قانونی می کردند چون قانون و اقتصاد ژاپان عملا دست های شان را برای کارهای قانونی بسته بود.

      • نسل سوخته

        ما نمیگیم افغانیا رو انسان نمیشناسیم اما افغانیا خیلی برای ایرانیا هزینه داشتن.
        من به عنوان یک ایرانی از کارهایی که ایرانیان در دهه ۶۰ . ۷۰ در ژاپن کردن خجالت میکشم و  از این بابت شرمسارم.
        اما اینکه ما بگیم افغانیا شرایط بدی دارن حالا بیان به ایرانیا تجاوز کنن مردم رو بکشن غیر قانونی وارد کشورم بشن.
        با چشم چرانی های وحشتناک به نوامیس کشورم نگاه کننو بعد هم تجاوز کنن.
        چون شرایط اقتصادیشون بده بیان تریاک بکارن و میلیونها نفر رو بدبخت کنن.
        نه این هم درست نیست کاری که شهرداری اصفهان کرد زشت بود و باید مامورینشونو بیشتر میکردن.
        اما افاغنه با کارهایی که در این سالها کردن آبرویی برای خودشون نزاشتن و واقعا ایرانیا با دیدن افغانیا احساس نا امنی میکنن.
        اینکه ایرانیا تو ژاپن کسافت کاری کردن حالا افغانیا هم حق دارن تو ایران تجاوز کنن بی منطق ترین حرفی بود که میتونستین بزنین.

        • مهدی

          خیلی احمقی نسل سوخته. بعضی از شما ایرانی ها واسه ی دو هزار تومنی چاقو می کشین. یکی از اقوام رفت پیش ی ایرانی ازش طلب داشت پولشو که نداد هیچ دارش هم زدن

      • Bonyadi Vahid

        bebinid in tor nist ken azai az  har ghomo melati ke varede keshvari dige mishe va bakhodesh farhange ghalat va  henjar shekan ba ghanon haye on keshvaro mibare hich nami az irani bodanesh lak dar nashe .age mididid raftare yek  bazrase moghe vared shodan be havapemaro  ya kheyli chizhaye dige on moghe mifahmidin ke vaghti  yek irani ya yek afghan  va na afghani ke be eshtebah ham vatanane shoma ham azon estefade mikonan   varede yek keshvar mishe masoliyate yek nafar na balke masole hefze aberoye yek tarikh  hast .
         

    • Maraara

      افاغنه از کی تا به حال در ایران اجازه تحصیل پیاز کرده اند که ما نمدانیم، در ضمن اگر این بیچاره ها پول در میاورند دارند مثل تراکتور کار میکنند، کاری که امثال تو تن بهش نمی دهید.
      ایرانیان خارج از کشور هم همان شرایط را دارند اکر در اروپا و امریکا مثل افاغنه باهاشون برخورد بشه، نبین یه ایرانی به یه جا میرسه، اول شرایط اون مملکت درسته که اجازه میده ایرانی رشد کنه. به افغانی شرایط بده و ببین از خیلی از ما ایرانیها با استعداد ترند، چون دارم میبینم

      • نسل سوخته

        همه نباید کارگر باشن بعضی ها از مغزشون استفاده میکنن.و همه تراکتور نیستن.ایرانیان خارج کشور هم اگر غیر قانونی وارد کشوری بشن دهنشون سرویسه غرب هم عاشق چشم و ابروی ما نیست فقط ایرانیانی که به غرب میرن اکثریتشون یا تخصص خاصی دارن و یا ثروتمندن پس برای غرب منفعت دارن.اما افاغنه ای که وارد ایران میشن جزء طبقات محروم هستن که نه تحصیلات دارن و نه سرمایه ای وارد کشور میکنن برید ببینید کشورهای غربی آیا به این اشخاص اجازه پناهندگی میدن؟!!!!!!!
        افاغنه ای که حق اقامت در ایران دارن و غیر مجاز نیستن حق تحصیل در ایران دارن هم در مدارس و هم در دانشگاهها لطفا اطلاعاتتون رو زیاد کنید بعدش حرف بزنین.
        این حرفت که افاغنه از ما با استعداد ترند باعث تاسفه و من مطمئنم تو ایرانی نیستی.
        در هر کشوی انسانهایی با استعداد و هوشهای مختلف وجود دارن ممکنه یک افغانی از ایرانی باهوش تر باشه و ممکنه بی استعدادتر باشه.مثل مطهری خائن حرف میزنی که میگفت جوانان لبنانی از جوانام ما رشیدتر و شایسته تر هستن.
        مردک در این سرزمین میزیست از منابع آن استفاده میکرد اما سنگ لبنانیهارا را به سینه میزد.
        فقط مراقب باشی از بس روشن فکرین از اون بر بوم نیوفتین.

        • Roshan

           سلام نسل سوخته , اسم ات برایت زیبایی داره
          از سخنان ات چنان هویدا است که بسیار زیاد بی سواد, نادان, کم معلومات و مزخرف گو هستی, کسی که نم دانه در آمریکا هزاران ایرانی غیر قانونی زندگی می کنه, کسی که نمی دانه کمپ های آلمان را ایرانیان غیر قانونی پر کرده, یکی شان چند ماه پیش خودش را خود کشی کرد, اگر نمی دانستی ویدویش روی سایت بی بی سی است, اینها پیش کش. شهر ونکور کار پر است از جنایت کاران ایرانی, ولی دولت محلی با آنها به عنوان یک مجرم برخورد می کند نه به عنوان یک ایرانی مجرم. بطور فشرده بسیار یک آدم پست و کم ظرفیت ای هستی, با ارقام که احمدی نژادی که ارائه می کنی معلوم است که از کدام قشر جامعه ای ایران هستی. من فکر می کنم که جز بسیجی ها کثیفی هستی که دستشان نه تنها به خون افغانستانی های بیگناه آغشته شده است بلکه به خون ایرانیان سربلند و آزاد منش هم کشیده شده است. شما در یکی از نوشته های شما نوشته اید که بیش از ۸ میلیون افغانستان در ایران مسکن دارند و ۲۵% شغل ایرانی ها را گرفته اند, مگر این ارقام احمدی نژادی نیست!!!!!!!!!!!

          گوش کر بد تر بود از گوش خر
          گوش کر بفروش گوش خر بخر

          • نسل سوخته

            خوشحالم که شما هم مانند پیامبر تان و امام زمانتان و رهبر قاتلتان به علم غیب آگاهی دارید و جبرئیل برای شما از نادانی و بی سوادی من وحی نازل میکند.
            من از کمپهای ایرانیان در دیگر کشورها خبر دارم از ایرانیانی که لبان خود را میدوزند از ایرانیانی که برای اینکه اجازه ورود به کشوری غربی را نداشتند.خودسوزی کردند.
            من خودم مدتی در ایالات متحده ساکن بودم میدونم اگر چند روز مدرسه نری میان سراغت.میدونم حتما باید اجازه کار داشته باشی.
            من اینها رو میدونم حتی میدونم که که عده ای غیر قانونی اونجا ساکن هستن.اما آیا ایرانیانی که در اونجا غیر قانونی ساکنن مثل افغانیان ایران هستن؟؟؟؟؟؟
            درسته این آمار ۸ میلیون نفر مربوط به احمدی نژاد هست و آماری تقریبی از افغانیان حاضر در ایرانه اما از آنجا که این آمار افتخاری برای دولت تحمدی نژاد در نزد مردم ایران نیست و احمدی نژاد با آن سودی نمیبرد میتوان به این آمارها استناد کرد.
            عده ای افغانی هستند که واقعا بیگناهن.اما عده زیادی از آنها هم هستند که قتل تجاوز و فروش مواد در ایران میکنن.نمیدونستم اونها انسانهای پاکی هستن البته آنها نسبت به امامان و پیامبر خود معصومند.ضمنا لحن شما نشان میدهد که چقدر احساساتی هستید و به هموطنان ایرانیت ناسزا میگویی تا از مردم کشوری دیگر دفاع کنی.

        • Babak

          نه جناب نسل سوخته من ۱۷ ساله که در  بلژیک زندگی میکنم و خیلی از هموطنان ایرانیمان که نه تحصیل کرده اند و نه کار میکنند در یک کشور غیر مسلمان بدون هیچ گونه تبعیض زندگی میکنند به خدا نهایت بی انصافی  و شاید تهی شدن از انسانیت هست که کاملا وجدانمان خفته است خوب هست این برخورد را برای خودتان مجسم کنید چه حالی دست میدهد
                  

          • نسل سوخته

            کدام برخورد؟
            مطمئن باشید اگر من رفتار توهین آمیزی از مردم کشوری دیگر ببینم در آنجا نمیمانم چون برای خودم ارزش قائلم.
            من میگویم افاغنه در ایران تجاوز و آدمکشی میکنند مواد مخدر میفروشند.
            اونوقت شما میگین در بلژیک ایرانیانی هستن که تحصیلات ندارن و بیکارن و دولت کاری به اونها نداره.
            آیا از نظر شما تجاوز و کشتن هموطنانتان برابرست با بیکاری آنها در بلژیک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!

    • نسل سوخته

      من کاملا با شما موافقم کیارش عزیز شما از اون دسته آدمهایی هستین که دردهای جامعه و واقعیات رو میبینین و برای جلب توجه حرفهای بی ارزش و از سر شکم سیری نمیزنید.
      در بین تمامی کامنتهای این صفحه و مقاله که باعث شد بفهمم ایرانیان هنوز هم بیشتر از اینکه سعی کنن واقعیات رو ببینن از احساساتشون استفاده میکنن.کامنت شما بود که به من کمی آرامش داد.

    • Rooband_1234

      بسیار منطقی و مبرهن . درود بر تو دوست عزیز

  • Razmjoo

    چه انتظار دیگری از حکومتِ نامنزهِ اسلامی دارید؟؟؟
    مشتی دروغگو، متظاهر، فاسد و جنایت پیشه! که قبل از  رسیدن به قدرت درهای سبزِ فراونی را نشان می دادند که بعله!!! اسلام دین محبت و برابری است و انقلاب متعلق به پابرهنه هاست، و در این ائین محمدی ( همان پیامبر کودک گرا ) همه بنده های اللهِ ( بی غیرت ) هستند. 
    صمیمانه به کلیه هم میهن نان خوب و خردگرایمان توصیه می کنم که کتاب جاودانیِ * قلعهِ حیوانات اثر بی نظیرِ جورج اوول * را پیدا نموده و انرا بخوانند که بیشتر به نحوهِ زندگیِ نامردمان انقلابی، پی ببرند.
    رزمجو

    • Desbiliun

      با سلام مجدد ودرود بی پایان به دوست عزیز  .آ فرین بر این تحلیل زیبایت و اشاره به کتاب قلعه حیوانات جورج اورول . اوج دغلکاری این رژیم منحوس را دقیقا در صفحه آ خر کتاب میتوان بوضوح مشاهده کرد .

      • Razmjoo

        دوست عزیز! خواهش می کنم سپاس مرا بخاطر دقّت و محبت تان بپذیرید.
        با مهر، رزمجو

        • Desbiliun

          با کمال میل دوست عزیز و گرامی .منتظر کارهای زیبایتان هستم

    • Irmehdi22

       اقای محترم هیچ موقع یک بیگانه از دین و ملت و دولتی دیگر راست سخن نمیگویدشما به جای کتابهای جورج اوول یک بار هم کتابهای استاد مطهری و … را بخوان من شخصا خودم با اخوند رابطه ی خوبی ندارم ولی چه بسیار دانشمندانی که خود ایران دارد و در حوزه ی فرمایشات شما تحقیق به عمل اورده اند لطفا بیشتر مطالعه فرمائید.

      • Razmjoo

        خانم و یا اقای محترم!!! عمیقاً متاسفم که شما توصیهِ خواندنٍ کتابهایِ پوچِِ مرحومِ ایت الله مرتضی مطهری را به اینجانب کرده اید.
        نمیدانم مطلع هستید یا نه که ان به اصطلاع داشمند اسلامی، از این دین ضدبشری چه سرابی نشان میداد  و چه مزخرفات و توهین هائی که در رابطه با برگزاری چشن های ایران باستان، به پدران ما روا میداشت.
        نه! خانم و یا اقای محترم!!! کتب مطهری و شریعتی را من زمانی که نادان بودم، می خواندم ولی امروز نوشته  های زنده یاد احمد کسروی و ۳۳ سالِ علی دشتی را دوباره مرور میکنم. 
        جوج اورول یک نابغه به تمام معنا بود و سرنوشت انقلاب هائی شبیه انچه را که در این ماتمسرای اسلامی اتفاق افتاد و نتیجه اش  فساد، حق کشی،  تظاهر، دروغ، تجاوز، جنایت و چند شخصیتیِ بودن سردمدارانِ منحرف بوده است را با استادی بی مانند به رشته تحریر در اورده است.    

      • نریمان

         گفتی مطهری
        ان مردک سبکمغز و بیمار ذهن و چندش اور ………………………………………..!!!!!!!!!!!!!!
        کسی که عنوان استاد را به لجن کشیده و مشتی اراجیف در گفته هایش به چشم میخورد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!…………………………….

        • حقگو

          دمت گرم نریمان عزیز!
          ولی تا ما بتوانیم ای نادانان را بفکر وا داریم، مملکت از دست رفته است.
          اشغالهائی که مطهری، شریعتی، خمینی نا مرحوم و کثافت های دیگر را پیامبر های فساد و کینه ندانند، برای لای درز خوبند و بس!

  • Irmehdi22

    بله همین افغانی ها بودن که با چه وضعی دخترای ایرانی رو برهنه کردند بعدشم سر طناب دار گفتند مردان خدا نمیمیرند
    اقا شما که میگی نژاد پرستی ممنوع اگه خودت مثل اونا بودی و تو کشورشون بودی میدیدی چگونه باهات رفتار میکنند
    بعدشم شما چطور راضی میشی یه غریبه که معلوم نیست چه جور ادمی بین ناموسای ما باشن
    که وقتی اندام یه زنو میبینه تا خود ارضایی شبشم فکر میکنه
    اگه نیروی انتظامی اینجوری برخورد کرده شاید عمل درستی نداشته ولی نمیشه که اینا به حال خودشون باشن مطمئن باش اگه یه کم ازاد باشن منو تو رو هم از خونه بیرون میکنند
    اقای محترم شما فرهنگ مردم دنیا رو با فرهنگ یه کشور ویرانه داری مقایسه میکنی یا ایران که الان دیگه هیچ کشوری نمیتونه بهش بگه بالای چشمت ابرو
    درسته در مملکته ما خیلی چیزا اشتباه و غلطه ولی ادم باید یکم بیشتر اقع گرا باشد
    در اخر شما همه ی انسانها را به یک چشم نگاه نکن اگر یه نفر رو دیدی با یه افغانی بد رفتار کرده نمیتونی بگی همه اینجورین. مطمئن باش هیچ جا از این نظر مثل ایران نیست شایدم تا حالا یه کشور دیگه نرفتی تا ببینی  الان با یه ایرانی چه جوری رفتار میکنند یه کشور دربه داغون مثل عراق که نصف بیشتر درامدش از ایرانیاست برو ببین ایرانی جماعت رو اصلا حساب میکنن؟
    بعد بگو ما بدیم کدوم کشوریه که ۸ سال جووناشو بکشن بعدشم الان یک رابطه مثل ایرانو عراق داشته باشه پس شما زود قضاوت نکن
    قصد جسارت ندارم ولی افکار شما خیلی بچه گانه و احساسی
    در اخر شما اگه میخای میتونی افغانی باشی ولی دیدگاه مردم رو نمیتونی عوض کنی و میتونی دیدگاه خودتو روشن تر کنی

    • نسل سوخته

      درود بر شما واقعا ما ایرانیا در طول تاریخ بیشترین ضربه هارو خوردیم اما باز هم با اونهایی که با ما وحشیانه برخورد کردن مصالحه میکنیم.

    • Bahtia

      با درود و خسته نباشید به شما دوست عزیز  . عالیست

    • Ramin

      هیچ انسان ازاده ای با تجاوز و قتل  از جانب هر کس، چه افغان و چه ناایرانی موافق نیست و اینها را تائید نمیکند. ولی خود سیستم  پلیدِ اخوندی بعنوانِ یک حکومت، چه قدر در زندانهایش به عزیزان ما، مردم اسیر در چنگال الوده ولی فقیه و مزدورانش، تجاوز کرده و میکند و به اتهامات واهی چون مواد مخدر و زدن برچسبِ ضدِانقلاب ( بخشکد این مصیبت که اسم دیگرش انقلاب اسلامی است!!! ) دگراندیشان را به قتل میرساند. ایا شما فکر میکنید کار ناپسندی را که ان مردیکه دیپلمات مکتبی  هفته پیش در استخری در شهر برازیلیا، در روز روشن و انظار عمومی انجام داد، یک فرد افغان شهامت انجام انرا در شرایط مشابه دارد؟ جناب مدعی لطفا جواب دهید!

      • نسل سوخته

        ببین گوربابای اون دیپلمات و تمام آخوندا و تمام پیامبرها و تمام ادیان دنیا.
        اینکه یک مرد هرزه پاسدار در برزیل انگشت در مقعد دختری برزیلی کرده باعث بی آبرویی ایران و ایرانیان شده.
        اما وقتی شما این رو با تجاوزات افاغنه به نوامیس ایران مقایسه میکنه آدم باورش نمیشه.
        منظورت اینه که حالا چون یک حرومزاده ای یک کثافت کاری کرده ماهم اجازه بدیم افغانیا به هموطنامون تجاوز کنن و واسشون دست بزنیم؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
        آدمهای هرزه همه جا هستن و حضور افاغنه در ایران نا امنی رو در کشور طاعون زده ما بیشتر کرده.
        هرکس بگه اینطور نیست یا دروغگوئه و یا در ایران زندگی نمیکنه.

        • Ramin

          هم نسلِ عزیزم،
          اجازه دهید که به چند موضوع کوتاه اشاره کنم. ا- من نوشته بودم: هیچ انسان ازاده ای با تجاوز و قتل  از جانب هر کس، چه افغان و چه ناایرانی موافق نیست و اینها را تائید نمیکند. ۲- عملِ غیر انسانی ان مزدورِ منحرفِ رژیم پلیدِ اخوندی ابروی نه ایران ونه ایرانی را برد، بلکه حکومتِ فاسد ولائی را بدنام تر کرد. ۳- موضوع موردِ نظرِ من حرمت انسان و مقام ولای انسانیت است، ایا تمام افغان ها مثل هم هستند؟؟؟ مطمعنناً نیستند، همانطور که همه ایرانیان و یا ملل دیگر، فرق دارند. به شخصه افغانهائی را میشناسم که واقعا انسانهای خوب و با احساسی هستند، هم تحصیل کرده اند و هم به اخلاق نیکو اعتقاد دارند. حتما اطلاع دارید که دو هفته قبل یک افغان هنرمند بنام مسعود حسینی با گرفتن عکسهای بی مانند، جایزهِ جهانیِ پولیتزر را نصیبِ خود ساخت. 
          ۴- حکومتِ ناسالم اسلامی، بسیاری از جنایاتِ کورِ در این کشور را مخصوصاً به افغان ها نسبت میدهد.
          من اینرا هم بدرستی میدانم که عده ای از این قوم دست به دزدی و قتل میزنند، ولی ایا شرط انصاف و مردانگی 
          ( اصطلاعاً ) حکم میکند که همهِ را یکسان بدانیم.
          با امید به اینکه توانسته باشم تا اندازه ای منظورم را رسانیده باشم.
          با مهر، رامین

          • نسل سوخته

            هموطن عزیز خوشحالم که شما انسان مودبی هستید که نوشته هایتان از روی احساسات نیست.
            در مورد گزینه ۱ حق با شماست
            ۲-وقتی شخصی از کشوری عمل خوبی انجام میدهد انرا به نام مردم کشورش مینویسند همانطور که اگر عمل بدی را انجام دهد اینطور است.کار دیپلمات ایرانی در نزد غربیان بپای مردم ایران نوشته شد همانطور که جایزه اصغر فرهادی عزیز افتخاری برای ایرانیان بود.منشور کوروش افتخاری برای ایرانیان است.همانطور که آبروریزی ایرانیان در دهه ۶۰ و ۷۰ در ژاپن بنام ایرانیان تمام شد.این حقیقت محض است.
            ۳-تمام افاغنه مثل هم نیستند و در دنیا هیچکس همانند دیگری نیست اما متاسفاته افاغنه در ایران برای خود آبرویی نگذاشتند.این را میتوانید با خواندن صفحات حوادث روزنامه ها متوجه شوید.
            ۴-لطفا تعدادی از جنایات را که حکومت آخوندها به ناحق برگردن افاغنه انداخته نام ببرید.
            ضمنا هنوز چند فیلم از تجاوز افاغنه به ایرانیان در اینترنت موجود است که در یکی از آنها بعد از تجاوز سر دخترک را جدا کردند.
            ما همه را یکسان نمیدانیم اما حضور افاغنه در ایران نه تنها ایران را نا امن تر کرده بلکه باعث کاهش فرصتهای شغلی برای ایرانیان و خروج ارز از مملکت شده.

          • Ramin

            هم نسل عزیزم، 
            با دوردهای دوستانه به شما، در رابطه با موضوع ۲، دوست دارم که بگویم که ان شخص منحرف، یک به اصطلاع مامور سفارتِ ُپر فتنه اخوندی بوده است و نه اینکه یک فرد معمولی،  بخاطر همین مسئله، منع عدم تعقیب قانونی شامل حالش شده است. برای حکومت متظاهری که مرتب دم از اسلام نامنزه می زند، این یک جنجال و ابرو ریزی بزرگ است. به باور من این رسوائی به هموطنان شریف و محترم مان ربطی ندارد، بلکه خیلی از ایرانی ها نیز خوشحالند که سیستم فاسدِ ولی فقیه خود را انطور که واقعاً هست، به دنیا نشان میدهد.و در راستای روزی نامه های این کشور ولائی، لازم به گفتن نیست که هر چه وزارت اطلاعات، اطلاعاتِ بد نامِ سپاه، ارشادِ فرومایهِ و ادارات دولتی و امنیتی اراده کنند، این روزی نامه ها مجبور به درج هستند.و در اخر، اگر ما نمی پسندیم که در خارج با پناهجویان عزیز ایرانی بد رفتار شود، خود نیز با تمام افغان ها یکجور برخورد بکنیم.کره خاکی متعلق به همه انسانها است، پسندیده تر و انسانی تر می باشد که اگر همیشه اصل را بر برائت بدانیم.با مهر، رامین 

          • Musiclove538

            dostan man yek panahande dar keshvare yunan hastam va hamitor ke dar khabarha mikhonid in keshvar dochare bohrane eghtesadi hastesh >>> hamchenin shomare afghaniha khely ziade nesfe ona be dast froshi dar khiabanhaye yunan mashgholand ke in keshvar ro dochare negarani karde va hamchenin mardome in keshvar ro va yek roz nist ke dar khabrha az dozdi afghaniha nagofte bashan …zemhnan akharin khabar in bood ke yek afghani be khatere 1 doorbine film bardari ke dar daste 1 agha bood ke mikhast khanoomesh ro bebare bimarestan baraye zayeman koshte shod be zarbe chaghoye afghani albate dar shaghighe ash va ma ham inja mohajer hastin ama ehterame sahebkhane ro negah midarim>>

      • نسل سوخته

        رامین گرامی در کمنت خود که برای بنده ارسال کردید فرمودید وزارت اطلاعات آخوندی هر خبری را که دلش بخواهد در روزنامه ها چاپ میکند.
        آیا منظور شما این است که هر خبری را که همه روزه در روزنامه های دولتی و مجلات خصوصی ایران مبنی بر تجاوزات و قتلهای افاغنه در ایران میخوانیم بوسیله وزارت اطلاعات و هدفمند است.آیا فیلمهایی که افاغنه پس از تجاوزات خود میگیرند و در اینترنت موجود است کار وزارت اطلاعات است؟
        لطفا بفرمایید وزارت اطلاعات از این کار چه سودی میبرد.
        آیا این حرف شما منطقی است.

        • Ramin

          هم نسل عزیزم،
          من در هیچ یک از نظریاتم منکر ارتکاب به جرم بعضی از افقان ها نشدم، ولی درخواست من در این راستا بود که صحیح نیست که همه را یکسان بدانیم و قوانین جدیدِ ضدبشری تصویب کنیم.
           افقان های محترم  خود نیز از این بابت بشدت نگرانند و احساس شرم دارند ولی دور از انتظار و اخلاق است که بمانند حکومت رایشِ سوم در ارتباط با یهودی ها، تمام افقان ها ضدِ اجتماع بدانیم.
          روزی نامه های رژیم از درج خیلی از وقایع مخصوصا اخبار مربوط به امار خودکشی ها منع شده اند، ولی هر جنایتی که صورت میگیرد، احتمال اینکه انرا به یک افقانی نسبت دهند، همیشه بوده و هست.
          حکومت فاسد و منحرفِ اسلامی خیلی دغل باز تر از انیست که مردم تصور میکنند.
          فرض کنید چند رور متوالی و مرتب خبرهای جنایات انجامی در مملکت، یکباره به افغان ها مربوط می شود و هفته بعدش ورود کلیه افراد این جمعیت، حتا خانواده های انها را به پارکی ممنوع میکنند، مطمعن هستم که به اصطلاع کاسه ای زیز نیم کاسه است.
          دوست دارم که یکبار دیگر حرف اول در کامنت نخستم را تکرار کنم که: هیچ انسان ازاده ای با تجاوز و قتل  از جانب هر کس، چه افغان و چه ناایرانی موافق نیست و اینها را تائید نمیکند……
          اعمال زشت و غیر انسانی تجاوز و قتل و گرفتن همزمان فیلم از انها، نشانه کامل درنده گی ادم های ذلیل، خلاف کار و مضر در هر جامعه ای می باشد.
          با مهر،
          رامین
           

          • نسل سوخته

            درود بر شما رامین عزیز.
            لطفا صحبتهای من را به حساب نژاد پرستی نگذارید من فقط یک وطن پرستم که منافع کشور و هموطنانم بر همه چیز ارجعیت دارد.گاهی تشخیص وطن پرست بودن و نژاد پرست بودن یک شخص بسیار مشکل است.
            من میگویم ما تنها و تنها باید به چیزهایی فکر کنیم که به نفع سرزمین و هموطنانمان است.افاغنه وقتی از ایران استقلال گرفتند خیلی رک و راست گفتند مسائل کشور ما به ایرانیان ربطی ندارد.
            حال چرا ما باید تاوان بلاهایی که شوروی و طالبان و نظامیان آمریکا و حکومت ضعیف و فاسد کابل بر سر افاغنه میاورند را بجان بخریم.ماهم ملتی ستم دیده هستیم که در باتلاقی عمیق در حال فرو رفتنیم.اول باید بتوانیم خود را از این باتلاق بیرون بکشیم و سپس به فکر نجات دیگران باشیم نه اینکه باری سنگین را هم بر دوش خود گذاریم.
            اگر بدین شکل باشد حتما در باتلاق فرو میرویم.
            در رابطه با اخبار دروغ احمدی نژاد باید عرض کنم در مورد دروغگو بودن این دستگاه شکی نیست.
            اما گاهی احمدی نژاد از میزان کاهش تورم میگوید ولی ما در جامعه میبینیم تورم زیادتر شده متوجه میشویم دروغ میگوید.میگوید صادرات بیشتر شده میبینیم خیر محصولات کشاورزان و فرش بافان ما روی دستشان مانده متوجه میشویم دروغ میگوید.
            اما گاهی از تجاوز و قتل هموطنان بوسیله افاغنه میگوید همان افاغنه ای که با سیاستهای دولتهای پیشین و حتی این دولت(در اوایل کار)وارد ایران میشدند.ومیبینیم که در جامعه هم این قتلها و تجاوزات اتفاق میفتد.
            پس اینکه بگیم چون حکوت ایران در فلان مورد دروغ گفته پس در تمام موارد دروغ میگوید مغلطه به کثرت است و این نوع بحث کردن اشتباه است.

  • zakariya

    سلام دوست عزیز با تشکر از مقاله زیبا و جامعه شما . مردمی که خود را اریایی میدانند بله اینان   براستی که اریایی هستند  …   حای هیتلر  ……..     زند باد اسراییل که اگر ظلمی میکند خود را مسلمان خطاب نمی کند .
        تا چه برسد ولی امر مسلمین  . و ولی فقیه . حیف از ان همه جوانان مظلومه افغانی که در هشت سال جنگ این مردم ناسپاس و خود بین شهید ویا مجروح سدن و کسی هم صدای انها را نشنید

  • نسل سوخته

    این مطلب رو که مینویسم میخوام مثل یک ایرانی و یک انسان بهش نگاه کنین و فکر نکنید اگر مخالفت کنید میگن طرف روشن فکره!
    ۲۵% قتلهای ایران کار افاغنه هست
    زندانهای ایران پر از افغانی هست.
    مواد مخدر ایران دمار از روزگار ایران در آورده
    مشاغل ایران رو گرفتن و بخاطر ارزان بودن کارشون خیلی از ایرانیا گرفتارن
    حقوقی رو که بخاطر کار کردنشون میگیرن میفرستن افغانستان و این خروج ارز از مملکته 
    حداقل ۸ میلیون افغانی در ایران هستن
    اگر صفحه حوادث روزنامه هارو بخونید روزی نیست که خبری درباره تجاوز افغانیان و کشته شدن ایرانیان توسط اونها نوشته نشده باشه.
    رودخانه هیرمند را بستن دریاچه هامون خشک شد.
    ایران چند سال پیش چندین کانتینر کاغذ برای افاغنه فرستاد و آمریکا هم چند روز بعد کاغذ فرستاد افغانی ها بعد از گرفتن کاغذ آمریکایی ها کانتینرهای ایرانی رو کنار مرز خالی کردن رفتن یعنی کاغذارو نمیخوایم.
    افغانیا از ایران استقلال گرفتن و وقتی این کارو کردن دیگه یعنی مشکلاتشون به ایرانیا ربطی نداره.
    مردم ایران گرفتار تر و افسرده تر از این حرفها هستن که ناراحت باشن افغانیارو تو یک پارک راه ندادن.
    لطفا تریپ روشن فکری و جهان وطنی بر ندارین شما بخاطره اینکه تا حالا مشکلی با افغانیا برخورد نداشتین و عادت کردین به خودنمایی این حرفارو میزنین خود من چند سال پیش وقتی ۳ تا افغانی داشتن یک دختر ایرانیرو کتک میزدن رفتم جلوشونو بگیرم دست چپمو پاره کردن.
    فقط سعی کنید واقعیات رو ببینید.و احساسی حرف نزنید.

    • نریمان

      نظرت بسیار عالی و قابل تامل بود ………..
      واقعن  انقدر مشکل داریم که اصلن فکر کردن در مورد افغانیها جایز نیست !!!!!!!!!

      با سپاس

      • بنده خدا

        مشکل تون از خودتون هست که آدم های دزد وبی شرفی هستید این همه اختلاص رو لابد افغانی ها انجام میدن کار های خودتون رو گردن دیگران نیندازید

    • Malamud_45

      آفرین

    • nana

      motasafam dir ino didam
      chera hamaro iek tarafe va korkorane mibinid
      dar amar eghtesadi iran afghan ha baes pishraft eghtesadi shodan hta in ra da shabake manoto goftan vali ingofte ke bar asas tahghighat bod mored mokhalefat irania gharar gereft shoma hich vaght vagheiat ra nakhahid did va in ra hich kas nemitavanad avaz konad chon az chiz hai shenidid va bar asas shenid ha harf mizanid
      70 nafar afghan bedon jorm bedar avichte shodan.
      kodak 9 sale afghani ke tavasot irani ha tajavoz shode va koshte shde
      kodak 12 sale afghan tavasot irani ha koshte shode va be chah khane kharabe andakhte shode
      bish az hezaran jawan afghan tawasot saheb karan irani motad shodan
      man jenaze in do kodak rakhodam didam hezaran kodak digar hamin bala sareshan omade…..
      koli kar dige ham hast ke kadid to edare agahi pore vali kasi nemifahme chon nemizaran khabaresh biad biron on ham vatanaie azizi ke bedon vakil va hokm dad gah edam shodan che har karimikonin taghsir afghania nan dazid.
      age ie zare fek koni mibini ke ba in hame ghanon alaie afghani ha kasi mitone enghadr jorm kone kasai ke mad rak nadaran az khone nemian biron ke polis nagirateshon onvaght bian enghadr jorm konan
      taze dehatia khodetono ke to khiabon mibinid nagid afghani khodetono bema nachasbonid

    • zahra

      rodkhaneye Hirmand hamishe be roye shoma iraniha baz bode az kheyre sare taleban ke ba dolatmardane shoma hamkari mikonan, yek omr hast ke darin az abe hirmande ma estefade mikonin, miljonha dolar bodje az tarafe sazmane melal babate afghaniha daryaft mikonin va hame ro be janbazan va shahidane khodeton midid va jaleb injast ke hata ye danesh amoze afghani nemitavanad be khiyale rahat dar iran madrese beravad, omidvram ke in haraham dar nazar begiri

      • iran

        va hamin chand vaghte pish yek afghan be kodake 17 mahe dokhtare khod tajavoz kard va dokhtar az donya raft.shoma afghanha bisharaf hastid man karam banaeie,migam bisharaf chon didam ke shoma be ham rahm nemikonid ya sade begam koone hamdige mizarid,va ta boode shoma hormat nan va namak hargaz nemishnasin

    • آبان

      هم وطنا گول این هرفارو نخورین
      اینارو یه مشت بچه تو اسراییل مینویسن
      افغانستان از ایران فقط ۱۲۰ ساله جدا شده اونم نه به خواست مردمش بلکه با سیاست های استعماری انگلیس.
      افغانستان یکی از خواستگاههای زبان فارسیه.
      مولانای بلخی . ابوریحان بیرونی . پیر هرات. خواجه عبدالله انصاری.سنایی.ابن سینا.فارابی.ناصر خسرو بلخی و…. همه داخل افغانستان امروزی به دنیا اومدن و از مشترکات سرزمین های فارسی زبان هستند.
      تنها مردم افغانستان دعوت جهاد امام خمینی با صدام رو لبیک گفتن دوشادوش مردم ایران جنگیدن.
      از گردان فاطمیون محافظان حرم چیزی شنیدین؟همشون از برادرای افغانستانی مهاجر ایرانن که دارن تو سوریه و عراق میجنگن.
      درسته که افغانستان بزرگترین تولید کننده مواد مخدره اما سپاه پاسداران ایران هم بزرگترین خریدار تریاک افغانستان وبزرگترین صادر کننده هرویین جهانه یعنی مافیای مواد مخدر ایران خود سپاه است و هیچ کسی رو هم داخل تجارتش تحمل نمیکنه.
      از زمان جنگ داخلی افغانستان که با سیاست های عربستان و ایران و پاکستان به راه افتاد ایران از موهبت نیروی کار بسیار ارزان و کار امد مهاجران برخوردار شد و تونست صنایع خودشو رو پا کنه.
      داخل ایران حدود دو ونیم میلیون مهاجر است اونم با خانوادهاشون.
      ایران تازه بعد از ۲۵سال تنها حق درس خواندن به کودکانشون رو داده.
      بچه ای که متولد ایران است و مادری ایرانی و پدری افغانستانی دارد دارای هیچ گونه حقی نیست و هیچ سند هویتی ندارد در صورتی که اگر پدری حتی اسراییلی و امریکایی داشته باشه بهش شناسنامه میدن.
      دریاچه هامون سر چشمه اش داخل خاک افغانستان است و دولت ایران به مدت ۱۲۰ سال بدون دادن ریالی از ابش داره استفاده میکنه در صورتی که ورود اجناس افغانستانی به ایران ممنوعه ورود اجناس ایرانی شامل هیچ گونه عوارضی برای ایران نیست.
      تقریبا نصف جمعییت افغانستان شیعه است
      تقریبا /۸۰ نژاد مردم افغانستان آریایی است
      ما هممون آپارتایدو نژاد پرستی رو محکوم میکنیم مگه نه؟
      داخل ایران مهاجرین فقط حق زندگی تو چنتا شهرو دارن و برای مسافرت از یه شهر به شهر دیگه باید مجوز بگیرن اونم در قباله پول.ازدواج با مهاجرین فقط افغانستانی غیر قانونیه ولی هر کی میتونه با حتی اسراییلی ها ازدواج کنن.مهاجرین فقط افغانستانی حق بنای مسجد یا حسینیه یا مهدیه رو ندارن.
      ورود افغانستانی ها به بعضی پارک ها و استخرها ممنوعه.البته خدمت مهاجرین بگم مردم ایران هیچ کدوم از این کارای وحشتناکو قبول ندارن و قانونشو مستقیم نذاشتن اینا کاره یه حکومت غارنشین متحجر نژاد پرسته که دم از اسلام میزنه در صورتی که حتی اسراییل حقوق مردم عرب ساکن سرزمین های اشغالی رو رعایت میکنه.شمارو به خدا چه مرگتون شده؟ اینه نسله کوروش اینه جوابه شهدا؟اینه غیرتو مسلمونی؟والله به خدا چی بگم

      • سیاوش

        آبان جان خون خودتو کثیف نکن این کاربر نسل سوخته سرباز موساده این سایتم درست کردن با عقاید ما بازی کنن و ما رو به جون هم بندازن

    • بنده خدا

      اولا امار ۲۵درصد قتل رو از کجا اوردی دوما افغانی ها تو چند تا شهر بیشتر نیستند چجوری کل زندانهای ایران پر از افغانی هست بعدشم اگه منظورتون از کارگر افغانی اینه که جای کارگر ایرانی رو گرفته عرض کنم خدمتون که اگه افغانی ها نبودند تاحالا خط ۱مترو تهران حفاریش تموم نمیشد …امار ۸میلیون افغانی رو از کجا اوردی….شما دوتا روزنامه بیار که پشت سر هم درباره تجاوز افغانی هانوشته باشه…کجای دنیا اب مجانی میدن که می خوای هیرمند باز باشه ….والاظاهرا شما خعلی برخورد داشتی

  • نریمان

    فارغ از اینکه باید چگونه با افاغنه برخورد کرد
    باید در مورد اعمال این قوم بشدت مذهبی هم صحبت بشه !!!!!!!!!
    ملتی عقب مانده و بشدت دین پرست و اسلام دوست که هنوز به این درک نرسیده اند که تمامی بدبختی و فلاکتشان از این اسلام ساختار شکن است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    سالانه این جماعت جنایات بسیاری را در ایران مرتکب میگردند و صفحات حوادث روزنامه ها مالامال از این نوع اخبار است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    البته ورود غیر قانونی ابن جماعت ریشه در سیاستهای حکومت ایران دارد و دعوت خمینی از اینان در زمان جنگ با شوروی ……….

    • نسل سوخته

      براستی که حرف حق را زدید.

    • Malamud_45

      اطلاعاتی چامع در چهار خط . آفرین بر تو دوست عزیز

    • Roshan

      قوم بشدت مذهبی؟
      در ایران کسی جرات ندارد که بدون حجاب “اسلامی” از خانه اش برود بیرون, پلیس ایران در مواردی از دختران و پسران شناسنامه می خواهند تا بدانند که محرم اند یا نه, خامنه ای هم شده امام تان, احمدی نژاد همه یار امام تان, رنگ ایران است سیاه رنگ, کانال های تلویزون ایران را هر وقتی نگاه کنی داد از اسلام و خرافات و این و آن.
      حالا تو آمدی افغانستانی ها را قوم بشدت مذهبی تلقی می کنی! در کشور ایران یک اقلیت مذهبی سنی حق خواندن دعا عید را بطور جمعی نداره, انهم بخاطر مذهب, هر اتباع زن خارجی در داخل شدن ایران باید حجاب کند. روسپی گری در ایران بر اساس مذهب قانونی شده و در مساجد و اماکن مذهبی روسپی گری (نکاح چند ساعته و چند روزه) به وقع می پیوندد. حالا تو امدی و می گی که قوم بشدت مذهبی.

      با این همه شرایط خرافاتی و مذهبی ایران, اگر تو توان دیدنش را نداری, یا کوری یا ابله!!!!!!!!!!!

      • نسل سوخته

        ای افغانی اگر سربریدن کارکنان سازمان ملل در افغانستان بخاطر اینکه شخصی در آمریکا قران آتش زده و ربودن هواپیما و انفجار برجهای دوقلو آمریکا را نتیجه تفکرات قومی بشدت مذهبی و خردباخته نمیدانی.
        خودتو به کوچه علی چپ زدی.
        ضمنا چرا اینقدر بد دهنی نکنه امام زمان بهت یاد داده اینطوری جواب بدی؟
        خوبه چندسال پیش افغنستان یادمون نرفته همین الانم طالبان به مدرسه های دخترونه حمله میکنه.

      • نریمان

         نمیدانم افغانی هستی یا مال اطراف مشهد  سرخس و یا تایباد و یا …….!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        معلمی تاریخی داشتیم که سال ۱۳۷۸ در کلاس تاریخ گفت اگر فرهنگ اجتماعی افغانستان بخواهد به سطح فرهنگ کشوری مانند فرانسه برسد زمانی حدود ۷۰۰ سال طول میکشد !!!!!!!!……………
        به نظر شما این موضوع جای تامل ندارد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        شما بحث را به سمت حکومت ایران میبرید و مرا به جانبداری از رژیم ایران متهم کردید که در جای خود بسیار مضحک است !!!!!!!!
        نمیدانم بخاطر داری که ان دختری که دماغش توسط شوهرش بریده شده بود و توسط یک سرباز امریکایی در بیغوله ای پیدا شد و برای درمان به امریکا رهسپار شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        اعمالی که فقط در زمان عصر جاهلیت و در دین سخیف اسلام رخ میداد و میدهد !!!!!!!…………………………………………………………………..
        باید قبول کنی که وضع افغانستان بسیار بدتر از ایرانه در لجن فرو رفته است !!!!!!
        کشوری که در زمان حکمرانی طالبان از نگهداری خروس در خانه ای که دختر مجرد داشت جلوگیری میکردند !!!!!!!!!!!!
        این قوم بشدت مذهبی واقعن هست و نیست شماها را بر باد داده حتا بیشتر از ایران

        نریمان از نژاد صد در صد اریایی ……..

        • nana

          vaghti nemidoni ezhare nazar nakon
          moalemton hatman mesle khodet fekr mikarde
          ye rah hal mitoni to youtube kabul ghabl az jang ro peida koni taleban afghan nist gorohie ke az keshvar haie hamsaie mian to afghanestan motasefane mazabaneman ba ham saie hamon iekie.
          va hemaiat konande in gorohe zede afghan va eslami moshkhas ast chon selehai ke beheshon dar sama n jang dade bodan arm jomhori eslami iran bod.
          man gozareshesho didam nemitonan enkar konan.
          mosalaman jang har keshvario kharab mikone vali keshvar ma kehva ebnesina va keshvar molavi iani molana jaledin balkhi ha va farsi dari ke tei sal ha taghir nakarde va nejade khales fars ha ast

          • zahra

            to Aesheye afghani ro mesal mizani man ham Ameneye irani ro barat mesal mizanam, Aeshe tanha damaghesh va goshhayesh boride shod vali Amene ham binaisho az dast dad, ham cherasho , nazaret chie’**???

        • یک انسان

          اون ها طالبان بودن طالبان رو هم عرب های وهابی درست کردن که اگه یخورده مغز نخودی خو بکار بندازی وهابیون به هیچ قانون انسانی پایبند نیستند

  • نریمان

    بعضی از دوستان در این پست ژست روشنفکری بخود میگیرند و خود را همنوع دوست مینامند  انهم در مقابل افاغنه !!!!!!!!!!!!!!!!
    بجای این بحثها بیاییم از خود بپرسیم که چرا به  اتباع ایران در کشور های غربی به چشم غیر عادی  نگاه میکنند و چرا ما انقدر سقوط کرده ایم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    چرا ملت احمق ما با وجود انگشت نگاری و سختگیریها  در فرودگاههای عربستان باز هم مسر به دیدن ان جعبه ی سنگی میباشند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
    اینکه افاغنه در ایران جنایات زیادی مرتکب شده اند را که نمیشود کتمان کرد !!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    پس نمیشود افاغنه را دوست داشت و راه ندادن انان به ان باغ اصلن چیز مهمی نیست !!!!!!!!!!

    انسانهایی با افکار بشدت عصر حجری که پیرامون ما را گرفته اند کم نیست ( ایرانیان خرد باخته ) !!!!!!!!!!!  افغانیها هم بیایند رویش که دیگر بسیار وضعمان بهتر میشود  !!!!!!!!……………………………………….

    نریمان از نژاد صد در صد اریایی

    • Malamud_45

      آفرین بر تو دوست عزیز

    • Roshan

      سقوط شما نشانه برخورد غیر انسانی و غیر اخلاقی دولت خونخوار و خرافاتی شما است, و البته میلیونها اشخاص بی سواد و کم خرد هم چون تو که نمی توانی رنگ سفید را از رنگ سیاه مشخص کنی و در کنار پرچم ظلم خامنه ای و احمدی نژاد خوابیده ای. اینروز ها ایرانی بودن واقعا شرم است.

      • نسل سوخته

        سقوط شما قوم افغان به چه دلیل بوده مدتها شوروی کشورتون رو تحت کنترل داشت بعد طالبان و بعد آمریکا و الان هم یک دولت مرکزی قدرتمند ندارین آیا این بخاطر خردورزی شماها بوده؟
        مطمئنم تو با علمی که خدایت به تو داده و علامه دهری جوابی برای آن داری با سواد!!!!!!!

      • نریمان

        در حال حاضر چیزی بعنوان ایرانی بودن وجود ندارد و زندگی در ایران مثل فرو رفتن در لجن است !!!!!!!!
        اما تو و امثالت انقدر دنیای کوچکی دارید که توان تمایز زندگی در افغانستان در قیاس با یک کشور جهان اولی را نداری !!!!!!!!!!!!!!
        از نظرت معلومه که از زندگی در افغانستان بسیار راضی هستی !!!!!!!!!!!!!!!!!
        پس بهت خوش بگذره و وقت نماز یادت نره !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        نریمان از نژاد صد در صد اریایی ……………………..

    • ناظر

      ایا این منطقی است که وقتی شخصی نظر متفاوتی با شما دارد فوری به او برچسبِ ژست روشنفکری گرفتن می زنید و بعد هم خود را صد در صد اریائی نام می گزارید؟؟؟ 
      انتظار طبیعی این بود که شما به بانو ماندانا جواب دهید.

  • نریمان

    به کشور افغانستان که نگاه میکنم انگار انسانهای صدر اسلام را در هزاره ی سوم میبینم !!!!!!!
    مردمانی با ان ریش و لباس و زنانی با برقه و چاقچور که الحق دست زنان چادر پوش پوچمغز ایرانی را از پشت بسته اند !!!!!!!   به مجلس افغانستان که درگیر فساد اداری و مالی هستند و گوی سبقت را از مجلس ایران را ربوده اند  !!!!!!!!!!!!!!!!!

    اصلن من چرا باید در مورد افغانستان نظر بدهم در حالی که ایران وضعیت اسفباری از جمیع جهات دارد و باید بحالش افسوس خورد !!!!!!!!!!!!!!

    هر دو ملت ایران و افغانستان باید بیندیشند که چرا حال و روزشان این است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    با سپاس

    نریمان از نژاد صد در صد اریایی
     

    • safi

      زیاد دین و نژاد پرستی نکنید من خودم افغان استم از پکتیا . من خودم در ایران و پاگستان و مکه زندگی کردم . اصلیت من پشتون است.من خودم سونی استم .اسلام را در ایران حضرت عمر آورد آیا کمی فکر کنید کمی فکر کنید حضرت عمر چرا دین سونی را تبلیخ نکرد و آیا نفهمید یا از پیامپر میترسید و … من خودم بخاطر همین نژادپرستی و دین گرای نادرست کشورم را ترک کردم و در هندوستان زندگی میکنم و بعد سالها برسی فهمیدم ما را غلط را میرویم به دین مسیحی را قبول کردم و خیلیها مثل من در هندوستان وجود داران که من آنها را میشناسم و همه ما بخاطر دین غلط و نژادپرستی از افغانستان آواره شدیم لطفآ تاسف بیجا را کنار بیکزاریت

  • mehman

    خدا را صد هزار مرتبه شکر که هنوز کشور ایران در رده کشورهای عقب افتاده ،یعنی جهان
    سوم قرار دارد و  فقط بخاطر داشتن نفت و فروش آن از گرسنگی نمیمیریم !!!!
    وای به روزی که به سطح کشور ترکیه برسیم،؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • نسل سوخته

      الان میخواستی از ترکیه تعریف کنی؟
      مثلا میخوای بگی پان ترکی؟
      این همه کشور حالا چرا ترکیه؟

  • Ariaamiri27

    faghat mitonam begam ey kash europayiha ham  hamchin raftari ru ba iraniha mikard

    • نسل سوخته

      جالبه میبینم شما دارین چنین دعای خیری برای ایرانیان میکنین.قابل توجه کسانی که برای دفاع از افاغنه به هموطنانشان فحش میدن.
      دعای خیر این افغانی رو در حق هموطنانتان ببینید.

    • Musiclove538

       dooste azize afghani aghaye ariaamir europayha ba ma in raftar ro nadaran chon hamishe shahrvande  khoob mahsoob shodim ama ba shoma dar euro mesle iran raftar mikonan chon zate khodetoon ro dar euro ham neshon dadin nemoonash dar yunan ye video barat bezaram bebini az yunan !!!

    • Musiclove538

       http://youtu.be/icoG-Cbzd8o

      • Musiclove538

         in video az yunan hastesh chera hame ja afghanha kesafat kari bala miaran dar in video moratab rajebe afganha va pakestani ha mige chera az mohajeraye iran nemige?? agha in mardom adam nemishan hata dar orop
        a

  • Anathema

    اگه نیرو انتظامی یک کار درست هم کرده باشه همین کار بوده

    • MANDANA

      برایتان متاسفم که بعنوان یک ایرانی چنین برخوردِ غیر انسانی نیروی فاسد انتظامی را تائید میکنید.
      اوائل انقلاب دزدیده شدمان، وقتی گروه ها و سازمان های سیاسی باسکوت، در واقع موافقت خود را، با ازار و زدن بانو های شریف و ازادیخواه در این ماتمسرای اسلامی، به وسیله عوامل ارتجاع اخوندی اعلام کردند و یا خیلی راحت از کنار این فاجعه رد شدند،،  کسی حتا فکرش را هم نمی کرد که کم کم نوبت خود انها نیز خواهد رسید و دیدید و دیدیم که چگونه دمار از روزگار انها دراوردند.
      امروز هم نوبت افغان هاست، حتی اگر ۵۰ درصد انها هم کارهای خلاف بکنند، این از انصاف و مروت بدور است که تمامی انها را بلوکه کنیم.
      تا فردا که نوبت کی باشد؟؟؟ 

      • نریمان

        میگویی انقلاب دزدیده شده !!!!!!!!!!!!………………..
        میشود از ماهیت انقلاب واقعی که به تاراج رفت برایمان بگویی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        میدانم از حجم جنایاتی که افغانیها در ایران مرتکب شدند و میشوند بی اطلاعی !!!!!!!!!!
        چشماتو به سمت حقایق باز کن و خواهشن ژست انساندوستی نگیر !!!!!!!……

        با سپاس
        نریمان از نژاد صد در صد اریایی

        • نسل سوخته

          درود بر شما نریمان عزیز کامنتهای شما باعث تسلی خاطر من است.
          وقتی کامنت های دیگر هموطنان را میخوانم باورم نمیشود قرار است بعد از آخوندها با این تفکرات زندگی کنیم همان تفکراتی که در زمان خمینی باعث شد سیل عظیمی از افاغنه به ایران مهاجرت کنند.
          من نمیتونم درک کنم که هموطنانم در کدام دنیا زندگی میکنند.آیا آنها واقعا مشکلات ایران را میبینند؟!!!!!

        • MANDANA

          اقای نریمان اینک به کامنت شما جواب میدهم. 
          اول اینکه از شما استدعا میکنم ندانسته تهمت ندانستن، گرفتن ژست انساندوستی؟! ( چرا و برای کی؟ من نمیدانم ) و بسته بودن چشم هایم و ندیدن جنایات * بعضی * از افغانها را مطرح نکنید. تجربه نشان داده است که با چنین قضاوت های غیر منصفانه، هیچ بحثی به نتیجه نمیرسد.انقلاب ( دزدیده شده ) یعنی بوجود امدن دگرگونی های اساسی در مملکت. یعنی همان حرکتی که زنده یاد، شخص اول مملکت هم صدای پای انرا شنیده بود. انقلاب حق شناخته شده هر ملت تحت ستم است. بهترین فرزندان این ملت کشته نشدند که مشتی اخوند فاسد و ادمخوار همه کاره شوند.خواهشمیکنم وارد مبحثِ درست و یا غلط بودن حرکت مردم و انقلاب نشوید! چون شخصا عادت به پاسخگویی دارم و از نظر دیگر هم جزو اولین کسانی بودم که  حدود ۶ ماه بعد، دلم برای ان رژیم و حتا زندانهایش تنگ شده بود.با احترام بشما که خود را اریایی میدانید. 

          • نریمان

            گذشته خود گویای همه چیز است
            یهودیان لهستانی که از ترس المان نازی به ایران پناه اوردند و در ایران سکنا گزیدند یا کردهای عراق در زمان جنگ با صدام و …
            اما ایا مردم ایران با حضور این  قشر از مهاجران مشکل داشت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
            ایا میشود یهودیان قبل از انقلاب را با افاغنه ی فعلی مقایسه کرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
            اکثر کشورهای غربی مهاجر پذیرند اما دو ملیت افاغنه و پاکستان  بشدت در نزد انان منفورند که این مطلب ……
            شما فکر میکنی در کشورهای اروپایی با مهاجران برخورد خوبی میشود !!!!!!! یا حداقل با دید تحقیر به مهاجران نگاه میکنند !!!!!!!!….

            باید از سطح جنایات افاغنه  فقط در جراید مطلع شد و از خود پرسید مه ایا این قوم ارزش مدارا و این همه بحث در مورد حضورشان در ایران را دارد یا نه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

            منظورتان از زنده یاد شخص اول مملکت را متوجه نمیشوم اگر میشود مرا توجیه بفرما ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

            با سپاس

            نریمان از نژاد صد در صد اریایی  ……………..

          • MANDANA

            با درود،
            خواسته اید که من از شخص اول مملکت در سیستم پیشین یادی کنم،
            ایا دانستن ان واقعاً برایتان سخت است؟
            چه کس دیگری را به غیر از شاهِ فقید، شخصِ اول می نامیدند؟  

      • نسل سوخته

        میگی حتی اگر ۵۰% آنها جنایت کنند ما بازهم باید قربون صدقه اونها بریم.
        لطفا اینقدر مهربان نباشید.اگر دقایقی خودت را بجای آن هموطنانت که مورد تعرض قرار گرفته یا عضوی از خانوادشان کشته شده  و یا بخاطر مواد مخدر به دام اعتیاد افتاده بود قرار میدادی اینقدر راحت نمیگفتی اشکالی ندارد حتی اگر ۵۰% آنها به مردم کشورم تجاوز کنند و بکشند.
        لطفا سعی کنید دنیای واقعی را درک کنید و از این تخیلات دنیاهای افراد بی غم و درد بیرون آیید.

        • MANDANA

          اقا و یا خانم محترم
          کسی از قربون صدقه رفتن افغانها حرفی نزد. من از اصول پذیرفته شده منشور جهانی حقوق بشر صحبت میکنم و از جمهوری جنایتکار اسلامی که بقول جناب رامین روزی نامه هایش که بدستور مسولین وزارت بدنام ارشاد و نظارت بر مطبوعات، اکثر جنایات خودی ها را بیک قوم ربط میدهند.
          ممنوع کردن ورود تمام این مردمان به هرجائی در این کشور باستانی از نظر من بکلی اشتباه است. ایا شما میتوانید عنوان کنید که کلیه افغانها دزد، قاچاقچی، ادم ربا و ادمکش هستند؟ وجدانا  جواب دهید! بدیهیست که اگر پاسختان منفی باشد، شخصا جواب خود را داده اید.   

          • نسل سوخته

            من نگفتم تمام این اشخاص قاتل و متجاوزند همه اقوام خوب و بد دارند.در بقیه کامنتهایم هم به این مسئله اشاره کردم.
            عده ای از آنها قاتل مواد فروش و متجاوزند.
            و عده ای دیگر فقط برای کار کردن آمده اند اما همان عده ای که انسانهای قاتل و متجاوزی نیستند بخاطر دستمزد کمتر باعث شدند بیشتر مشاغل آزاد که میتوانست برای کارگران ایرانی باشد از دست ایرانیان خارج شود.در ضمن افاغنه بیشتر پولی را که در میاورند به افغانستان و برای خانواده خود میفرستند و این خروج ارز از مملکت است.
            هیچ کشوری حاضر نیست چنین ضربه هایی را به مردم اقتصاد و کشور خود وارد کند.مگر حکومت کثیف آخوندها و یا انسانهایی که تفکرات جهان وطنی دارند.تفکراتی که جای آن در زباله دان تاریخ است.
            سعی کنید به کشور و مردم خود فکر کنید و دایه مهربان تر از مادر برای قومی نباشید که نه تنها برای میهن شما سودی ندارند بلکه امنیت و اقتصاد آنرا تهدید میکنند.

          • نریمان

            دانستن اینکه شما یک سلطنت طلب هستید و در حال و هوای ان دوران بسر میبرید برای من عجیب و جالب است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
            شاه فقید !!!!!!چه واژه ی غمناکی !!!!!!!!!……….
            ان شاه خرد باخته و احمق که تا قیمت جهانی نفت افزایش یافت برای غربیها شاخ و شانه کشید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
            همان شاه کودن که خود بساط سقوطش را فراهم نمود !!!!!!!!!!!

            خانوم ماندانا : اینو بدون که سلطنت و شاه و ….. دیگه وجود خارجی نداره !!!…………
            و به تاریخ پیوسته !!!!!!!!!!……..

            با سپاس
            نریمان از نژاد صد در صد اریایی …………………………………….

          • MANDANA

            اقای محترم،
            چرا یکباره چنین شدید؟
             جواب این پرخاش تان را که گفته اید:
            >>> اینو بدون که سلطنت و شاه و ….. دیگه وجود خارجی نداره !!!…………
            و به تاریخ پیوست <<< را اجازه دهید مردم ایران بدهند.من به شخصه، کمال بی کمالی می دانم که اگر روزی بخواهم برای هموطنان زجر کشیده ام تکلیف، مشخص کنم. 

  • MANDANA

    حسین قاضیان، جامعه شناس در آمریکا در گفت وگو با رادیو فردا، به ارزیابی
    وضعیت مهاجران در ایران و نیز سیاست های دولت در این مورد پرداخته است:  وضعیت مهاجران!   به نظر من نمی رسد که افغان ها با ما مشکلی داشته باشند. مشکل بیشتر از جانب ماست. ما مردمی هستیم که در برابر فرهنگ های فرودست تر یا افراد فرودست تر ستیز می کنیم و می خواهیم آنها را به تابعیت خودمان در بیاوریم.اما از سوی دیگر آنهایی را که برتر از ما هستند می پذیریم و زیر بارشان می رویم. به یک معنا ما فرودست ستیز و فرادست پذیریم. بنابر این در قبال افغان ها که بی دلیل احساس برتری نسبت به آنها می کنیم، رفتار نادرستی نشان می دهیم. این در حالی است که در قبال دیگر خارجیان که ممکن است از ما فرادست تر باشند، احساس پذیرایی و تحقیر داریم و در این شرایط آن برخوردی که با افغان ها داریم با خارجی های دیگر نمی کنیم.

    • نریمان

      به نظر من نژادپرستی با اینکه جنبه های منفی بسیاری داره اما در یک مورد خیلی کارساز میتونه باشه !!!!!!!!!!!!…………………
      اینکه مردم یک کشور به تاریخ و نژاد و فرهنگشون پایبند باشند و کشور رو بسان در یه طویله برای ورود هرگونه فرهنگ و اداب مضر و ساختارشکن با ماهیت ارتجاعی تبدیل نکنند عالی میشد …………

      من قبلن هم گفته بودم اختلاط خون اقوام اریایی با سایر نژادها موجب تحلیل امپراطوری کشورمان و سرانجام فروپاشی ان  در گذشته گردید ……………………………………

      کافیه به کشورهای اروپایی نگاه کنی و ببینی با وسعت کمشون هر کدوم فرهنگ و نژاد متفاوتی دارند ………………………………………………

      نریمان از نژاد صد در صد اریایی …………………با سپاس

      • ناظر

        چشم مان روشن!!!
        یکی را که تا کنون فکر می کردیم جزو خردگرایان این مجوعهِ عالیمقام انترنتی است، از نژاد پرستی، حتا مشروطِ ان ، دفاع می کند. برای مردمان متاَسفم. 

  • Farzad12321

     تو روح هر چی سگ افقان برید کشورشون سر میبرن ایرانیو!

    • پ

      گو نخور حروم زاده شاید همین طالبان رو هم شما ایرانیهای پدر سگ درست کردین

  • F-22

    جمهوری اسهالی سراسر کثافت و ریا که جامعه ایران رو از لحاظ فرهنگی تا پایینترین درجه ها ساقط کرده با استفاده از همین روشها و زیر شعارهای میهن پرستی و با اطلاع از اینکه مردم به افاغنه بدبین هستند و زیاد دل خوشی از اونها ندارن به عمر نکبتبارشون اضافه میکنند.ولی زهی خیال باطل این نانظام و این ویروس بدتر از HIV قرن محکوم به سقوط است!!!!!!!!!!

  • Boosragh

    سلام
    من یک انسان هستم .
    این کامنت من اصلا به مهاجران ربطی ندارد .
    فقط میخواستم بگم که همه کامنت ها را خواندم .
    چه موافق و چه مخالف این پست بخوانند .
    کشور و محیط جغرافیایی عامل خیلی از نژاد پرستی هاست . کاری که در این دولت جاری بیش از پیش رونق پیدا کرد .
    همه ما در درجه اول انسانیم . و بعد کشور دار …

  • Mohsen 786786

    در اسلام گفته شده است که اسلام مرز ندارد و همچنین گفته شیعان همیشه باید با یکدیگر متحد باشند و از یکدیگر دفاع کنند  اما در دولت ایران هرگز این کار صورت نگرفته است  ………

    • Musiclove538

       doste azize man eslam ye dine nezhad parastie !!! bozorgtarin nezhad parasti ekhtelaf ghael bodan bein mard va zan hastesh!! baraye mesal mard mitone zanane zyadi dashte bashe ama vase zan zena mahsoob mishe !!! ya dar ghoran neveshte age zmard be behesht bere hooriane zyadi khahad dash ama baraye zane beheshti chizi naneveshte va 1000ha mesle inha pas aslan ba ghoran mesal zadan eshtebahe !!! mamnon

  • Musiclove538

    az inke jomhorie eslami diktatorie shki dar an nist .ama dpooste aziz iran va iraniha aval bayad in moshkel bozorg ro bar daran manzor jomhorie eslamie va bad moshkele faghre mardome khodemoon ro hal konim bad az inha ba rai va nazare mardom age khastim be afghani va bangeladeshi va somali va har jaye dige ke khastim komakhaye doostane ham bekonim.mesle hame keshvarhaye pishrafte va oroopaei!!!aval iran va irani !!! ba tashakor faravan az sfozoole mahale

  • Musiclove538

    in video dar javabe hame ounhaei ke sange afi ro be sine mizanand  http://youtu.be/luB8CLaror8

  • sorena

    باعث خجالته
    ما ملیون ها ایرانیه مجرم در ایران و دنیا داریم
    بدیه عده ای از یه ملت تمام اونارو بد نمیکنه
    قرار نیست همسایه افغانیه من اگر بد و مجرمه افغانی های دیگر هم بد باشن
    گناه برادرو که از برادر نمیگیرن هموطن
    بنده به عنوان یه ایرانی در فرانسه هستم ک بخاطر ایرانی بودنم مورد تحقیر دیگرانم
    وقتی جویای دلیل هم میشم
    میگن چون فلان اشخاص ایرانی فلان جنایت ها را کردن
    آیا حق من این برخورد از سوی اوناس؟؟
    تازه افغانی که همزبون ماس
    باید یکم از عربا یاد بگیریم که چطور با وجود اختلاف بین حکومتاشون از هم زبوناشون حمایت میکنن و کل عرب رو با هر ملیتی حمایت میکنن
    کورش کبیر کجایی که ببینی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • علی

    از ایران بیشتر از اینا انتظار نمیره ادعای تمدن ۵۰۰۰ ساله سرعت اینترنت ریده

  • ارش

    سلام بر ایرانیا عزیز این افغانیا کتیف و بو گندورو از کشورمون بیرون کنیم یاهم یموش اشغال یه کیلیپ دستم اومده ۸ تا مرده افغانی بیناموس به ۲ دختر ۱۶ ساله هموطنیمون تجاوز کرده من که اصلا ادمه احساساتی نیستم گریم گرفت اصلا خیلی بد بود از اون روز هرچی افغانی کیبینم کتکش میزنم یا پولاشو زوری ازش میگیرم و گوشیشو میشکونم و البته پولاشم پاره میکنم افغانیا خیلی بی رحمن یه اخبار به دستم اومد یه مرده ۴۶ ساله دختره ۹ ساله خودشو حامله کرده بود خیلی ادما اشغالی هستن تو همین اروپاهم یموش دزد و بوگندو هستن تو دانشگاهمون کارگر افغانی زیاد داریم بتی بای دوستانه خوبم امیدواترم هرجا باشید خوب و سلامت باشید