غرور ملی، پوچ ترین و بی اساس ترین نوعِ غرور می باشد ۳۳

هر انسانی که به ملیت خود افتخار می کند باید از خود بپرسد که چرا به ملیتش افتخار می نماید؟ چه خاصیت فوق العاده ای در اهل جای مشخصی بودن وجود دارد که باید بدان افتخار نمود؟ از آنجایی که تولد و قدم در این دنیا نهادن یک رخداد تصادفی است؛ اصولن غرور ملی چه معنایی پیدا می کند؟ نگارنده بر اثر “تصادف تولد” در ایران زاده شده است اما همین تصادف می توانست نگارنده را شهروند کوبا، سومالی، کره شمالی، سوئد و…نماید، پس وی برای چه باید به ایرانی بودن خود افتخار نموده و به خاطر ایرانی بودن، مغرور باشد؟

اصولن افتخار نمودن به چیزهایی که یک انسان با استفاده از توانایی ها و استعدادهای خود آن ها را کسب نکرده امری پوچ، سخیف و تأسف بار است؛ مواردی که مایه افتخار یک انسان هستند اکتسابی بوده و افتخار به صورت ارثی به کسی نمی رسد. شاعر گرانمایه نظامی گنجوی در این باب می گوید: “گیرم پدر تو بود فاضل / از فضل پدر تو را چه حاصل؟”. آیا به راستی افتخار به ملیت، نژاد، رنگ پوست، زبان و… که آدمی در مرحله نخست آنان را به صورت اتفاقی و بر اساس “تصادف تولد” به دست آورده و در مرحله دوم، تمامی آن ها را با میلیون ها انسان دیگر شریک است؛ امری مضحک و اندوه بار نیست؟

کوروش بزرگ انسان درستکاری بود، ایرانیان باید از تنها افتخار کردن به وی دست برداشته و از چگونگی برخوردهای دوستانه وی با دیگر انسان ها و احترام گذاشتنش به باورهای دیگران و...درس اخلاق بگیرند. نشستن و افتخار کردن به کوروش کبیر در حالی که کمترین اثری از پویایی در کشور دیده نمی شود، دردی از ما دوا نخواهد کرد.

کوروش بزرگ انسان درستکاری بود، ایرانیان باید از تنها افتخار کردن به وی دست برداشته و از چگونگی برخوردهای دوستانه وی با دیگر انسان ها و احترام گذاشتنش به باورهای دیگران و...درس اخلاق بگیرند. نشستن و افتخار کردن به کوروش کبیر در حالی که کمترین اثری از پویایی در کشور دیده نمی شود، دردی از ما دوا نخواهد کرد.

یک انسان باید به چه اندازه از استعداد، پویایی، هوش و توانایی تُهی باشد که خود قادر به رسیدن به پیروزی هایی که بتوان بدان ها افتخار کرد نباشد و عاجزانه به مُشتی داستان و روایت چند هزار ساله، برای افتخار و سر بلند کردن در جامعه جهانی و مغرور بودن، چنگ بیاندازد؟ اصولن رخدادهای تاریخی که چند صد سال و یا چند هزار سال پیش به وقوع پیوسته اند و سبب پیروزی ملتی و یا شکست ملت دیگری در آن زمان شده اند، نمی توانند مایه افتخار و یا شرمندگی انسان ها در حال حاضر باشند.

آرتور شوپنهاور در باب غرور ملی می گوید: ” مبتذل‌ ترین نوع غرور، غرور ملی است زیرا کسی که به ملیت خود افتخار می‌کند در خود کیفیت با ارزشی برای افتخار ندارد وگرنه به چیزی متوسل نمی‌شد که با هزاران هزار نفر در آن مشترک است. برعکس، کسی که امتیازات فردی مهمی در شخصیت خود داشته باشد، کمبودها و خطاهای ملت خود را واضح‌ تر از دیگران می‌بیند، زیرا مدام با این‌ها برخورد می‌کند. اما هر نادان فرومایه که هیچ افتخاری در جهان ندارد، به مثابه‌ آخرین دستاویز به ملتی متوسل می‌شود که خود جزیی از آن است. چنین کسی آماده و خوشحال است که از هر خطا و حماقتی که ملتش دارد، با چنگ و دندان دفاع کند.”

مردم جهان باید بدین باور برسند که انسان ها همه با هم برابر و مساویند و جملگی شان شایسته برخورداری از حقوق انسانی می باشند، زبان، رنگ، نژاد، ملیت و… ملاک برتری مردمی نسبت به مردم دیگر نیستند بلکه ملتی از ملت های دیگر برتر و بهتر است که در زمینه های علمی، اقتصادی، ورزشی، هنری، سیاسی و… با تکیه بر داشته ها و توانایی های خود و با کوشش شبانه روزی مردمانش پیشرفت کرده و گوی سبقت را از باقی کشورها ربوده باشد.

دانش فرگشت ثابت می نماید که در حدود صد هزار سال پیش، تمامی انسان ها در آفریقا زندگی می کردند و از آنجا پراکنده گشته و در جاهای مختلف کره زمین، سکنی گزیدند؛ با تکیه بر دانش فرگشت، انسان ها همه از نژادی یکسان و مشترک هستند و تکامل یافته نسلی از میمون ها می باشند؛ حال به راستی مایه خجالت نیست که گروهی از مردم گمان کنند که به خاطر نژادشان از باقی مردمان بهترند؟ آیا نژاد پرستی و غرور ملی و افتخار به آنچه گذشتگان در طی هزاره ها انجام داده اند، نشانه بلاهت و عقب افتادگی فکری یک جامعه نیست؟

آدولف هیتلر با داشتن باورهای نژاد پرستانه، میلیون ها نفر انسان بیگناه را به قتل رساند، نژاد پرستی و اینکه کسی گمان کند به دلیل نژادش و یا رنگ پوستش از شخص دیگری بهتر و والاتر است، دیوانگی محض است.

آدولف هیتلر با داشتن باورهای نژاد پرستانه، میلیون ها نفر انسان بیگناه را به قتل رساند، نژاد پرستی و اینکه کسی گمان کند به دلیل نژادش و یا رنگ پوستش از شخص دیگری بهتر و والاتر است، دیوانگی محض است.

برخی می پرسند که آیا یاد کردن و سخن گفتن از بزرگانی چون فردوسی و سعدی و حافظ و کوروش بزرگ و… نیز اشتباه است؟ نگارنده پاسخ ایشان را اینچنین می دهد که: “یاد کردن از بزرگان تاریخی ملتی و درس گرفتن از اندرزهای ایشان، نه تنها اشکال ندارد بلکه موجب پیشرفت و شکوفایی فکری ملتی می گردد. مشکل آنجایی آغاز می شود که آن یاد کردن ها، تبدیل به پرستیدن می شوند و ما بُت می سازیم و چون خودمان قادر نیستیم کاری درخور افتخار انجام دهیم، دست از تلاش و کوشش برداشته و شبانه روز فقط به گذشته اجدادمان افتخار می کنیم و این تراژدی، زمینه های عقب ماندگی یک جامعه و عدم پیشرفتش را فراهم می آورد.

  • نسل سوخته

    غرور ملی با نژاد پرستی فرق داره آقای پارسا
    درست هست که تولد یک انسان در یک کشور تصادفی است
    اما قیافه یک انسان هم بخاطر ژنتیک اون فرد هست پس مسابقات زیبایی رو در سطح جهان بردارن
    مسابقات ورزشی هم باید بردارن چوت خیلیا استعداد ورزشیشون رو اکتسابی بدست آوردن
    المپیک و جامهای جهانی رو هم بردارن چون ملیت معنا نداره(به گفته شما)
    آقای پارسا مهم نیست که تصادفی در کجا قرار گرفته باشی مهم اینه که در موقعیتی که هستی سعی کنی انسان باشی به گذشتگان خودت افتخار کنی و برای زندگی آیندگان تلاش کنی.
    تاریخ یک ملت ریشه اون ملته این روزها کشورها و ملتهایی که تاریخی ندارن دست و پا میزنن تا واسه خودشون تاریخ و پیشینه دست و پا کنن اونوقت شما میگی ما تمام زحمات پیشینیان خودمون رو زیر پا بزاریم چون انسانهای اولیه از افریقا اومدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    لطفا این تفکرات رو که در راستای جهانی سازی هست رو برای خودتون نگه دارین.
    ایران امروز و حتی جهان پذیرای چنین تفکراتی نیست شاید ۱۰۰ سال دیگه.

  • خلیج همیشه عربی

    سلام ویک ۱۰۰ درود برنویسنده ی این مقاله
    نمردیم و یک مقاله ی زیبا درمورد غرورملی وخزعبلاتی که اونودربرگرفته دیدیم وخوندیم
    آلمانیها فاقد غرور ملی اند(درحال حاضر)یعنی هیچگاه به صرف اینکه یکی ازمدرنترین وصنعتی ترین کشورهای جهان هستن وافتخاراتی مثل آقایان بنز .ولفگانگ زیمنس و…. دارن هیچگاه به اون افتخار نمیکنن ودرپی این هستن که برای خودافتخاربیافرینن.
    انگلیسیها یک مقدارکمتر مثلا ازهر۸ نفر ۱ نفر گرفتار غرورملی هست که شرم آوره
    اما ملتهای بیمصرف وبی خاصیت ومفتخور جهان سومی علی الخصوص نکبتی به اسم ایران چون خاصیتی برای جهان ندارن با یک تاریخ مجعول دایما سعی میکنن به جهان منت بذارن واز اراذل واوباشی مثل سعدی وحافظ وکوروش و…… بت بسازن ومیدونید این کشورها وملتهای بیمصرف پرمدعا آینده ای جزتباهی ندارن وسرنوشتی غیراز سومالی درانتظارآنها نخواهد بود.
    انشاالله روزی میرسه که ببینم دارید ازشدت گرسنگی همنوع خوری وجسدخوری میکنید 

    • Mani

      وقتی توی ابلهِ پشت گشاد نمیتونی بفهمی، چکارت باید کرد؟
      تمام بدبختی و عقب ماندگی ما از اسلامِ کثیف و تازی است، 
      اشغالِ نادان!!! زمانی که پدران تو و نجاست های دیگر، اسلام ناعزیزتان را با گردن زدن و زور به پدران و مادرانِ شریف ما غالب کردند و حتا از کتابخانه ها هم نگذشتند، و ماندند و ماندند، دیگر چیزی برجای نماند.
      توی مجنون یا اینکه مامور مزدورِِ حکومتِ ادمخوار اسلامی هستی و یا اینکه هنوز به رشد فکری نرسیده ای و هی چرتو پرت سرهم میکنی.
      پشت گشادِ عوضی!!!

        

      • mina

        minie aziz:
        عصبانیت شما رو درک میکنم و به شما حق میدم  اما برداشت های متفاوتی میشه ازین مقاله کرد.دنیا به سمت جهانی شدن پیش میره و دین پرستی و نژاد پرستی محکوم به فناست.من کاملا منظور شما رو فهمیدم اما مطمئن هستم کوروش کبیر هم از نژادپرستی بیزار بوده این از رفتارش با ملیت ها و اقوام دیگه پیداست.

        • کوروش کویر

          کس مارد کوروش کویر قاتل اوپیس و بابل اکد و داریوش چوب تو کون کن کس مغز

    • Farshid

       خودت رو کنترل کن. به اعصابت مسلط باش و یرو کتاب مقدمه ابن‌خلدون را بخوان ببین در مورد شما بادیه‌نشینانِ بیابان‌های ترکستان چه گفته.

  • Ardy Pato

    هویت داشتن و نژاد پرستی را باید از همدیگر تفکیک داد. من تمام زنان را دوست دارم ولی مادرم برای من جای دیگری دارد در قلب من …. امید وارم مادر پرستی غیر اخلاقی نباشد!!!

  • Arash

    درود بر شما ، من همیشه مقاله شما را می خوانم و لذت می برم و همیشه نظر موافق دارم ، اما در مورد قسمت دوم این مقاله نظر متفاوتی داشتم و خواستم که در میان بگذارم و خوشحال خواهم شد در صورت توجه به نظرات و ایجاد یک بحث منطقی. من یک آتئیست هستم و به نظریه فرگشت اعتقاد دارم ، اما به این هم اعتقاد دارم که اون انسان هایی که میلیون ها سال پیش در کوشه و کنار کره زمین پخش شدند بنا بر موقعیت جغرافیایی، شرایط بهتری برای زندگی کردن داشتن و همینطور هزاران علل تاریخی و علمی، پس در نتیجه طی نسل های زیادی این شرایط از لحاظ ژنتیکی در آنها تغییراتی زیادی ایجاد کرد. به عنوان مثال، در کارکرد مغز و ادراک، رفتار، ظاهر و … آنها تغییرات بسیاری ایجاد شده است . من به هیچ عنوان با نژاد پرستی موافق نیستم و نخواهم بود اما به راستی شما تفاوتی میان انسانها در کشور های مختلف احساس نمی کنید. مطمئنا شرایط جامعه و فرهنگ قالب در اون تاثیر زیادی در آدمها داره ، اما ما نمی توانیم بی عتنا باشیم به علم ژنتیک، خون و جوهره انسان ها. در آخر باید بگوییم به هر روی این تغییرات در ژنتیک ایجاد شده است، چه جبری و چه اختیاری. ممنون
     

  • یعنی چقدر تناقض توی مقالات این سایت هست…به هر مناسبت بی ربطی شروع می کنید به ستایش از نژاد پاک و اصیل (!) آریایی و  ساختن اسطوره از کوروش و داریوش و… و در ادامه ش فحش کوبیدن عرب ها و انداختن همه ی بدبختی های ما به گردن اجداد گمراه ۱۴۰۰ سال پیش اونهاا…
    و حالا این مقاله!
    گرچه من ذره ای در اصل اعتقاداتم مخالفتی با مقالات منتشر شده توی این سایت ندارم ,ولی واقعا داره حالم به هم میخوره !…لحن تهوع آور با کلمات تکراری نگارنده,از اول تا آخر کوبیدن و مهمل بافتن
    اوایل این سایت خوب کار میکرد و بیشتر جنبه ی خبر رسانی داشت,ولی واقعا الان افتضاح مطلقه!
    اگر کسی از دوستان میدونه که چطور می شه از اشتراک ایمیل های این سایت در اومد خواهشا منو راهنمایی کنه!!

    • kartal

      با درود .
      منظور این مقاله مبارزه با میهن پرستی نیست منظور این است که اول خودمان را بهتر بشناسیم تاریخ بدانیم وضعیت کنونی مان را بدانیم تا بهتر حرکت کنیم . یعنی اینکه اول اشکال مدار را شناسایی کنیم بعد تعمیر کنیم بعد ستایش کنیم . و من موافقم غرور ملی غروری نسبتا کیری هست برای ما ایرانیان . به کدامین افتخاراتمان فخر کنیم .چون یک جراح موفق در امریکا ایرانی هست باید به ایرانی بودنمان افتخار کنیم؟ پس تکلیف چندین ملیون گوسفند در داخل چیست؟ چون یک فیلم ساز برنده جایزه شده دیگه همه چیز حله ؟ تکلیف این سریالها و فیلمها و برنامه های  پشمی و اشغال و مذهبی وخرافی داخلی چیه ؟     من دقیقا متوجه نمیشم ما به چه چیزی باید مغرور باشیم یا افتخار کنیم ؟  به دنباله رو ی از اعراب ملخ خور افتخار کنیم ؟ به دستاوردهای علمی افتخار کنیم ؟  به زیبایی شهرها یمان یا به مدرنیته بودنشان ؟ به فرهنگ باکومبایی ؟ یا افکار بربریتی ؟  به فرهنگ رانندگی ؟ یا اداب معاشرت؟  اهان احتمالا باید به فرهنگ احترام به حقوق دیگرانمان باید افتخار کنیم . یا اینکه نه به دستاوردهای علمی در عرصه تکنولوزی موشکی { روسکی }   ..  اصلا از همه بهتر به فرهنگ مسخره کردن قومیتهای خودمان باید بنازیم باید افتخار کنیم .   

  • Mansur rastani

    این شعار ضد ملی از استعمار ریشه گرفته است، زیرا آنها میخواهند که من و تو نسبت به وطن و حفظ آن بی تفاوت گردیم تا آنها براحتی و بی هیچ مقاومتی از طرف ما بتوانند کشور ما را مورد تاراج خود قرار دهند، دقیقا وضیعتی که اکنون در کشور ما بر قرار است، یعنی که ملایان اسلام گرا هم ملی گرا نیستند و جهان شمول بحساب میآیند و برای همین است که آنها نوکران خوبی برای استعمار بشمار میآیند چون ملی گرایی را کفر میدانند و بآسانی به اربابان جهانخوار اجازه داده اند که کشورمان را غارت کنند. 

  • Dfgrgrt

    پارسای کونی‌،فقط می‌تونم بگم کیر تو دهنت.

    • Mani

      بچهِ بد و بی تربیت!!!
      ننگ باد مزدورانِ فاسدِ حکومتِ جهل و جنایت اسلامی!!!

    • Farshid

       relax
      عصبی نشو جانم

  • mostafa

    دوست عزیز ، شما این غرور را فقط در نژاد پرستی میتوانید ،پوچ ترین و
    احمقانه ترین متصور شوید ( و نمیدانم با چه گرورهای دیگری مقایسه شده که .
    صفت ترین را بدان اطلاق کردید ) که همان خودخواهی و نوعی خودپرستی
    محسوب میگردد .//
    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
    غرور به حالت احساسی گفته می‌شود که در آن شخص برای خود ارزش بسیار زیادی
    قائل است و در مقابل تواضع و نیستی بکار می‌رود. فکر اینکه شخص از همه کس و همه چیز خود را بالاتر می‌داند. شخص می‌تواند نسبت به کسی یا گروهی یا ملتی و یا چیزی غرور کند. غرور به‌عنوان یکی از گناهان هفتگانه شمرده می‌شود.غرور به معنی فریفتن، بیهوده امیدوار کردن کسی را.دوست عزیز ، شما این غرور را فقط در نژاد پرستی میتوانید ،پوچ ترین و احمقانه ترین متصور شوید ( و نمیدانم با چه گرورهای دیگری مقایسه شده که .صفت ترین را بدان اطلاق کردید ) که همان خودخواهی و نوعی خودپرستی محسوب میگردد .// اما افتخار به نیاکان و یا ابنیه تاریخی باشکوه مانند پاسارگاد و یا تخت جمشید و یا وصیت نامه داریوش و کوروش سبب غرور ملی گرفتن و نژاد پرست شدن نیست که مایه مباهات و افتخار هست و آن شخص را هم مکلف به رعایت نیکی و ادب و راستی مینماید تا با حفظ آن به شایستگی برسد . و دیگر ،عرق ملی هست که نباید با غرورملی اشتباه گرفت که تعصبی هست به کشور و نام و خاک و حرمت و عزت سنگریزه های آن که از هر سلاحی در مقابل متجاوز به آن سرزمین قویتر و کار آمد تر و کارساز تر و سهمناک تر است و یکی از علل مهم پایندگی و ماندگاری سرزمین و مردمانش هست .// شاهنامه فردوسی پاکزاد که راز ماندگاری و بقای ایران و ایرانی هست و اگر نبود شما الان سیاوش پارسا نبودید و ه ….بن م …الله المعالی میبودید ( چون اسم خودم با کمال تاثر معرب است شما را مثال زدم) درست بر همین نکته روحی روانی و اجتمایی تاثیر میگذارد و آن را حتی اگر بیصدا و تنها هم که بخوانید دچار هیجان و شور میگردید .// از دراز شدن مطلب پوزش میخواهم (( و در کل این ((غرور ملی)) ا نتخاب کلماتی درستی ندارد و ناهمگون و نا متجانس و چند پهلوو چند معنی و چند کاربرده هست ) تندرست و پیروز باشید

  • Aryo

    مقاله‌ای کم اهمیت، نثری نازیبا، فقط این “خلیج همیشه ع -ر-ب -ی” بی‌سواد را خوشحال کرد و به
    هذیان گویی بر انگیخت.

  • Barzin

     Hello,  I thinks the people theirs live NOTHING they have reached can be proud only in past!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • نسل سوخته

      تو چی داری که بهش افتخار کنی؟

    • Ocman201248

      Mr Barzin, if u leave a comment , at first and at least correct your english or get help OR write pinglisy instead … 

  • کورش کاویانی

    احمقانه‌ترین مقاله‌ای که من در عمرم خواندم ، چندش آور ،مبتذل ، پوچ ،
    بی‌ هویت ! کسی‌ که وطن ندارد و علاقه‌ای به مام میهن ندارد چطور میتواند
    مدعی مبارزه برای آزادی  آن باشد؟ سیروس خان شما احتمالا از کمونست‌های
    انقلابی جهان وطنی بی‌ وطن هستید که پس از آتش زدن کشور به اروپا گرختید ، و
    در آلمان یا کشور دیگری  با کمک اداره سوسیال نیاز به کار کردن نداشته و
    در محوطه دانشگاه‌ها برای خوردن غذای ارزان دانشجوی در منزا پلاس هستید اما
    به همه میگوید مشغول تحصیل هستید ،افکار پوسیده توده‌‌ای شما شناسنأمه شما
    و تاریخ تولد شماست .
    از لحاظ فکری  بی‌ دانش و مطالعه ، مانند
    انقلابیون دیگر آنقدر عقب افتاده و متحجر هستید که افکار پوسیده جهان
    وطنی‌ها که به زباله دان تاریخ ریخته شده را از اشغال دانی‌ بیرون آورده و
    به نظرتان بسیار درخشان می‌باشد.
    شما با فرهنگ غار نشنیان نمیتوانید
    مفهوم یک جمله پیچیده متفکر غربی را که حتما هم نباید درست باشد را درک
    کنید ،شما توهمات خود را در آن جمللات می‌بینید نه حقیقت و روح کلام را
    تنها فرق حیوانات با انسان ، داشتن افتخارات ملی‌ و تاریخ و هویت  است !
    در
    غرب ماند بلبل در گل گیر کرده اید ،از جامعه منزوی و ترد شده‌اید ، چون
    شناختی‌ از جوامع اروپایی ندارید میهنپرستی آنان را نمیتوانید درک کنید و
    چون نشانه‌ای نمی‌بینید به خیال خود مدرن شده از آنان جلو زده همه را نفی
    کنید بلخ مشکلت شما حل شود.
    بین پیغمبر‌ها جرجیس را پیدا کرده اید و
    میهنپرستی را فقط در وجود فاشیست و نازیم می‌بینید بدون اینکه باز کمترین
    شناختی‌ از از دو پدیده داشته باشید.
    اما همه اینها به آنجا باز
    میگردد که شما مانند بسیاری از گریختگان انقلابی “بچه‌های فرار” از خانه و
    خانواده خود هستید ،بیش از هر چیز از خانواده خود بیزار و فراری هستید و
    شرم از آنان دارید اما به همه ایران و تاریخ و  حتی ” حقیقت ” تعمیم
    می‌دهید. 
    آن چه مسلم هست گذشته خوبی‌ و خانواده‌ای که بتوانید به آن
    افتخار کنید از کمبود‌های آزار دهنده زندگی‌ شما بوده است ،افکار حلبی
    آبادی و دهاتیسم در نوشتار شما موج میزند.
    کسی‌ که در یک خانواده محبت و توجه گرفت اول به خانواده خود عشق می‌ورزد پس از آن به کشورش.
    برای
    کوته فکران سعه صدر و بزرگمنشی غربی‌ها در برابر برخی‌ توهین‌ها به تاریخ و
    هویت و یا شخص خودشان ، آنان به ” بی‌ ارزرشی ”  میهنپرستی و سمبل‌های
    میهنی و ملی‌ تعبیر میشود ، همانطور که آنان را به سبب رفتار متفاوتشان در
    برابر خیانت زوج یا همسر ، به بی‌ غیرتی   و بی‌ خیالی تعبیر می‌کنید.
    بلایی
    افکار جهان وطنی، نیمی از کشور‌های دنیا یعنی‌ بلوک شرق را به خاک سیاه
    نشاند و اسلام هم جهان وطنی است ،شما با داشتن ریشه‌های اسلامی و عقیدتی‌
    دینی ، از نسل دوم روستا زادگانی که به شهر آمدند هستید یا وارث آن افکار
    حلبی آبادی هستید، که سرباز امام خمینی شدید و گمان می‌کنید که با این
    افکار و شعار‌ها که دقیقا نظرات خمینی هم بود ، حساب خود را خمینی جدا
    ساخته اید .
    یاد بگیرید به حرف بها ندهید ، دنبال شعر و شعار و کلمات
    قصار نروید ، آن چه مهم است نتیجه کار است ،جهان وطنی‌ها نابود شدند ،
    میهن پرستان کشور‌های خود را آباد کردند  و هر کدام یک افتخار برای بشریت
    هستند ،تمام کشور‌های پادشاهی میهنپرست هستند حتی جمهوری‌ها مانند فرانسه
    که خود را مادر ناسیونالیسم می‌داند ،در ژاپن کسانی‌ که امپراطور ژاپن بی‌
    احترامی کردند به دست ژاپنی‌ها ترور شدند  ،حتی مقامات سیاسی چینی‌ و کره و
    ….
    راز جاودانگی ایران و سربلندی و عظمت و افتخار آن در یک جمله بود :
     
    چه فرمان یزدان ………………… چه فرمان شاه

    • Ocman201248

      Kourosh jaan afarin va hezar afarin …

  • مازیار

    شما منظورتو به بدترین شکل ممکن بیان کردی
    شما ازاینکه ایرانی ها نشستن و هیچ کاری در برابر ظلم نمیکنن و فقط اسم کوروش رو میاری ناراحت هستی و حق هم داری که البته تقصیر خودشون هم نیست کاری نمیتونن بکنن با وجود رهبرانی امثال موسوی و کروبی!!! ولی این ربطی به غرور ملی نداره هویت ما اصالت ما تاریخ ما شکوه گذشته ما سوخت ما برای پیمودن راه سخت و تاریک پیش روی ما است. در هر کشوری که به رشد و شکوفایی رسیده غرور ملی یکی از فاکتورهای مهم اون کشور برای پیشرفت بوده با وجود غرور ملی هستش که مردم میل به ساختن کشورشون پیدا میکنند
     علاقه مند شدن مردم به تاریخ قبل از اسلام یکی از بزرگترین ضربات به اسلام و جمهوری اسلامی بود… ولی اگر اون تاریخ رو نداشتیم میخواستیم به چه اصلی برگردیم؟؟؟ میشدیم مثل یه مشت کشور بدبخت عربی مثل مصر و لیبی که تمام هویتشون رو در حمله اسلام از دست دادن و مجبورن حی بد و با بدتر عوض کنند

    • kartal

      اقا اشتباهه . تو رو خدا بسه دیگه دروغ رو با یه دروغه دیگه جواب ندید  . تاریخ رو صد باره تکرار نکنیم .  تاریخ رو هی به نفع افکارمان و موقعیتمان تحریف نکنیم . 
      برای زمان قبل از اسلام اسناد معتبری در دست نیست  بیشتر مزخرفات هست . مشخص نیست کیفیت زندگی و ستح افکار مردمان ان زمان چگونه بوده ؟ مگه میشه بگی  مثلا در حد نیچه بود یم  دارای اندیشه بسیار متفاوت  بودیم بعد از اسلام مصباح یزدی شدیم ؟  خیر باور کردنی نیست حتی داستانهایی که در باب قدرت ارتش ایران قبل از اسلام هست باز زیر سوال هست که چطور از بادیه نشینان عرب شکستهای سنگینی خوردیم و حکومت مرکزی متلاشی شد ؟ 

      اگر میخواهیم تغییری در خود ایجاد کنیم لزومی ندارد که چیزی را به دروغ یا راست سمبل خویش قرار دهیم . منظورم اینه که به تخمم که کوروش که بوده اصلا بوده یا نبوده قبل اسلام چطور بوده بعد چی شده خوب خوبه که بدونی البته اگه با اسناد معتبر قابل اثباتن ولی چه فرقی در عمل میکنه ؟

      • Ocman201248

        Kartal aziz, agar shoma motale eh nadary in eib ra bar deegaran magozar azizam, chon shoma khabar nadary va nemidoony (naa agah ya kam agah) hasty , koja mitavany tarikh va nosakh nakhandeh ra bedoon dashtan motale eh begooey NIST ? in NIST shoma hamoon HICH imam khomeinietaan ast aziz del baradar …

      • Kaverz

        کارتل عزیز من با شما موافقم – اگر چیزی قبل از اسلام داشتیم که از بین نمیر فت. چطور کلیه و دمنه و تخته نرد و بزرگمهر مانده. چطور اسم پادشاه ها از کوروس تا یزدگرد مانده و ما در کلاس تاریخ حفظ میکردیم – اینکه میگن داشتیم و إعراب سوزاندند خالی بندی تاریخی ایرانی است. هی میگن إعراب ملخ خوار – مثل اینکه ما قرقاول میل میفرمودیم – فکر میکردم که چطور میشه کوروش را با همه صفات محسنه داشته بودیم ولی یهود ود شد وتأ به امروز تمام شد. دارم به این نتیجه میرسم که انهم تبلیغ یهودیان است برای أصالة تاریخی خودشان. که.بله این شخصیت بود که مارا رهائن بخشید. کسانی که مایل به شناختن ما ایرانی هستند کتاب جمال زاده را توصیه میکنم.

  • Reza

    من اگر میخواستم با نظرات نویسنده این مقاله مخالف باشم، اما فحاشیها، هرزه دریها و منطق تهو آور مخالفینش در کامنتها، من را مجاب کرد که جدیتر به نظرات نویسنده فکر کنم.

  • mina

    به نظر من کاملا حق با آقای پارساست.شما الان نگاهی به جامعه ی ایران بیندازین و به من بگید چه چیزی برای غرور توش هست؟؟؟ما چون هیچ چیز برای افتخار نداریم به نیاکانمون متوصل شدیم.در حالیکه کشوری مثل آمریکا که نه تاریخ داره نه گذشته ی پرافتخار و نه فردوسی و نه کوروش کبیر اما در اقتصاد جهان-سیاست جهان و فرهنگ مردم جهان وزنه ی سنگینی به حساب میاد .ما ایرانیها عادت به مرده پرستی داریم و از طرف دیکه اینقدر عقده ها و عقاید شاید بر حق اما سرکوب شده ما رو تحت فشار قرار داده که سرگشته شدیم و به جای پیشرفت به سمت جهانی شدن داریم با نژادپرستی و قومیت پرستی خودمون رو نابود میکنیم.

    • Ocman201248

      Mina khanom aziz, goodarz cheh rabty beh shaghayegh dasht ? chon amrika keshvary pishrafteh ast pas maa hafez va mowlana va saedy va ya ferdowsi ra begozarim dar e koozeh va ab khonakesho benooshim ? akheh azizam in cheh tafseery bood ?

  • Kiana

    متاسفانه شما هم مثل اکثر مردم ایران دچار گمراهی شده اید واز این طرف بام افتاده اید خداوند بهت آگاهی و روشن بینی عطا کنه 

  • Amirulduz9826

    این مقاله روخوندم وخیلی منطقی بود وپسندیدم.

  • بهمن پیروز

    غرور ملی را با رنگ پوست و نژاد و زبان قاطی کردن ! مغلطه است ، داشتن غرور ملی ار اهم واجیاب هر شهروند کشور است و راهگشای منافع ملی است در همه زمینه ها ، از ورزش گرفته تا پا جای پای بزرگان نهادن تا به فکر کودکان هنوز به دنیا نیامده ، غروز ملی را نباید با نژاد پرستی قاطی کرد.

  • سارا

    ممنون . واقعا درسته ,افتخار کردن به تاریخ ، نژادپرستی هست . اصن ایرانیها نژادپرستند ‌‌حتی قومیتهای داخل خود ایران همدیگه رو قبول ندارند. این نژادپرستی و حس خود خفیف پنداری باعث شده همه جای دنیا بریم تو موضع دفاعی

  • Yashar

    آقایون و خانمها، این مقاله نمیگه اگه غرور ملی نداشته باشی ینی عرب پرست هستی . اینقدر جبهه گیری نکنید ‌‌هر انسانی در هرکجای دنیا اگه قرار باشه به کشور خودش افتخار کنه، اشتباهه.
    همه انسانها باهم برابرند و اگر من افتخارم این باشه که مردم کشورم هزاران سال پیش چه ها کردند ، مطمئنا در خودم این توانایی رو نمیبینم که افتخارآفرین باشم برای هموطنانم