نگذاریم تیشه به ریشه علوم انسانی بزنند ۱۵

دشمنی رژیم حاکم بر تهران با علوم انسانی و به طور کلی علم و دانش امر تازه و پیچیده ای نیست. سردمداران نظام ضد دانش و علم ایران با بهانه این که سرچشمه علوم انسانی، غرب بوده است به جان این علم افتاده اند. در واقع ترس رژیم از این است که مبادا با آشنایی دانشجویان با مبانی علوم به اصطلاح غربی، به اسلام و انقلاب ضربه وارد شود.

از آن جایی که دانشجوی علوم انسانی، منطق را سرلوحه کار خود قرار می دهد، مشخص است که رژیم به مخالفت با آن بپردازد. حاکمیت بارها با انتقاد از وضعیت علوم انسانی به مخالفت با ترویج اندیشه های غربی پرداخته است. انتقادات مسئولان رده بالای نظام از جمله شخص رهبر از آن جمله اند.

سید علی خامنه ای رهبر خونخوار حکومت اسلامی با هر گونه پیشرفت علمی مخالف بوده و هست و از علوم انسانی و دانشجویان این رشته به شدت می ترسد. چند سالی است که این آخوند بی سواد یک سره به علوم انسانی حمله می کند.

سید علی خامنه ای رهبر خونخوار حکومت اسلامی با هر گونه پیشرفت علمی مخالف بوده و هست و از علوم انسانی و دانشجویان این رشته به شدت می ترسد. چند سالی است که این آخوند بی سواد یک سره به علوم انسانی حمله می کند.

و اما ترفندی که رژیم برای خنثی کردن اثر علوم انسانی به کار بسته، طرحی است با نام بومی سازی علوم انسانی که هدف از آن حذف و پاکسازی دروس وارداتی از غرب و جایگزین کردن اصول اسلامی و انقلابی که منافاتی با عقاید و ارزش های حاکمیت ندارد، می باشد.

نکته ای که طرفداران بومی سازی علوم از آن غافل اند، این است که نمی توان جلوی ورود تولیدات فرهنگی را گرفت و علم حد و مرز نمی شناسد. در طی قرن هفدهم میلادی، همزمان با شکوفایی علم و دانش در غرب، آثار بوعلی سینای ایرانی در اروپا ترجمه و در دانشگاه های اروپایی تدریس می شد. به درستی که نمی توان چشم را بر روی حقیقت بست؛ کافیست بدانیم امروزه از علوم انسانی در جهان بهره گرفته می شود.

در واقع نگاه حکومت به علوم انسانی، نگاهی ابزاری است برای ترویج ایدئولوژیک اسلامی؛ آن هم در بطن جامعه فرهنگی! اما حاکمیت عقل گریز باید بداند یک دانشجو و پژوهشگر به این توجه نمی کند چه کسی مطلبی را گفته و نوشته است، بلکه می بیند چه چیزی گفته است و از دستاوردهای آن بهره می گیرد و هیچ اشکالی ندارد اگر نویسنده کتابی که می خوانیم، فردی خارجی باشد.

بزرگترین خطر این است که جلوی دانش، سدی گذاشته شود و دانشجو را از خواندن کتاب های علمی، حال از غرب آمده باشد یا شرق، محروم کرد. جامعه ای که دیواری در برابر فرهنگ و دانش های گوناگون بکشد، محکوم به عقب ماندگی است، آن چیزی که در کره شمالی نیز شاهد آن هستیم.

مگر می شود از علوم انسانی که همواره در سطح جهان موجب تحولات ساختاری و… گردیده، بهره نگرفت و آن وقت انتظار پیشرفت داشت؟ فلسفه، تاریخ، علوم اجتماعی، حقوق، علوم سیاسی و …موضوعات و مباحثی است که سرمنشاء تمامی تحولات جوامع پیشرفته و مترقی است.

 

در این ویدیو سخنانِ علی خامنه ای بر ضد علوم انسانی را مشاهده می کنید.

کدام دامنه علمی دیگری هم چون علوم انسانی از چنین گستردگی برخوردار است؟ پیشرفت جوامع مدرن مدیون پیشتازی علوم انسانی در آن کشورها بوده است. بر این باورم، طرح بومی سازی علوم که با تغییر سرفصل های کتاب های درسی دانشگاه ها کلید خورده است، بدون شک در دراز مدت به سست شدن پایه و اساس علوم در دانشگاه ها و مراکز آموزشی منجر خواهد شد.

نگاه امنیتی حاکم بر علوم دانشگاهی به خصوص علوم انسانی و حساس شدن حکومت به فعالیت اساتید و دانشجویان در سال های اخیر، فرصت کندوکاو و پژوهش را عملاً از آن ها سلب کرده است. مادامی که آزادی اندیشه و تبادل دیدگاه وجود نداشته باشد، چگونه می توان انتظار بازخورد آموخته های دانشجویان، در جامعه را داشت؟

و اما راهی که می بایست دانشجویان دانشگاه ها، به خصوص دانشجویان علوم انسانی بپیمایند، قدم نهادن در مسیر روشنگری و آگاه سازی جامعه در برابر مقاصد پلید رژیم علم گریز تهران است. وظیفه جامعه دانشگاهی ایستادن در برابر زیاده خواهی این رژیم است.

در این ویدیو تأکید خامنه ای بر لزوم قرآنی نگاه کردن به مسائل و دور شدن از علوم انسانی و فلسفه غرب را مشاهده می کنید.
  • Haghighatgo

    گاهی از اوقات تلویزیون فیلم هائی از جنگل های و مراتع افریقا نشون میده که صدها گاو و گاومیش در حال چرا هستند و یه شیر با چند تا توله های شیرهای کوچیکش هم زیر سایه درختی به این گله عظیم گاوی نگاه می کنند …شیره گرسنش میشه و پا میشه و شروع می کنه شکار کردن یکی از گاوها و به همین خاطر شروع به تاختن به دنبال گاو ها می کنه ….گردوغباری به هوا بلند میشه ده ها صدها گاو با شاخ های قوی و بلندشون شروع به فرار کردن می کنن و بلاخره شیره یه گاوه می گیره …گاوه از خودش دفاع می کنه و گله گاوها فرار کردنشون به پایان میرسه و گاو ها در فاصله نزدیکی به شیره با اون چشم های درشت و از حدقه در آمدشون شاهد میشن که چطوری شیره گلوی گاوه را گاز میگیره و خفش می کنه و بعد هم تکه تکه میکنه ….و گاو ها هم دمب هاشون رو تکون تکون میدن و پیش خودشون میگن خوب شد که شیره یگی دیگه رو درید …..و همشون دوباره گله هاشون رو میارن پائین شروع میکنن به چریدن….گاو های مخترم شما نظرتون راجع به شیره چیه ؟؟؟….شیره خیلی بده ….زجرمون میده …شب و روز نداریم …میگیره مارو می کشه و می خوره … پیر و جونمون هم براش فرقی نمی کنه ….اگه که گاوها که واقعا” گاوند اتحاد داشتند شیرها همشون از گرسنگی مرده بودن ….مرگ بر شیر ..مرگ بر شیر ..مرگ برشیرها…..گاو شما خودتان را ناراحت نکنید….ما در ایران از لحاظ فکر و حرکات میلیون ها ساکن ایران رو داریم که علف خوار نیستند ولی همشون در مسجدها برای علف خوری از نوع انسانیش و ایرانیش جمع میشن و آخونده که همون شیره باشه مغزو فکر و فرهنگ و شعورشون که در گله هاشونه  رو تکه تکه می کنه و می خوره….اون آدم ها نمی تونن به آخونده حداقل یه شاخ بزنن …نه اونها بلدن به راننده تاکسی و زن و بچه یکدیگر حمله می کنند و چاقو بزنند و بشکن ….چند تا پاسدارچی ها چوسونه دهاتی حمله دختر و زنشون رو میگیرن و ده ها نفر هم مثل گاوها اونجا تماشاچی وایسادن و نگاه می کنن ….  پس میگی اونها هم شبیه ما گاوها هستن ..بله نوع دوپاش ….جلل الخاق …خدا گاو آدم نما هم ساخته !!!واقعا تعجبه که بیش از ۶۰ میلیون از ۷۰ میلیون اونجا تماشا می کنن که این اژدهای ریشو بهشون برینه !!!

  • Atosa-alyhossalam

    این مقاله هیچ تلاشى براى آزادى،دموکراسى و سکولاریسم نیست بلکه عقده گشایى شکست خوردگان کورش پرست از اسلامیون است ، باید یه کاربن لاشون گذاشت و یکشونو کرد تا اون یکى هم گاییده شه.(آموزه هاى از کتیبه ها و قران)

    • Mardi az iran

      کورش پرست؟!! یعنی‌ چه؟ این را دیگر از کجا آوردی؟ علی‌ اوف یادت داده؟
      نکته دیگر، مردم در شرایط استثنایی‌ کار‌های غیر عادی میکند. همین آلمانی‌‌های پیشرفته در سال‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ شیفته هیتلر شدند و سرنوشت خود را دست او سپردند. پدیده‌ای که هنوز پس از ۹۰-۸۰ سال مورد تجزیه و تحلیل تاریخ نویسان و خجالت آلمانی‌‌ها است.  ۱۴۰۰ سال پیش هم مسلمان‌ها به ایران حمله کردند و به زور شمشیر دین خود را تحمیل کردند. این دانشمندان، شاعران و فیلسوفان ایرانی‌ بودند که لباس آدمی‌ بر تن‌ زمخت اسلام پوشاندند و اسلام را متمدن کردند. ولی‌ در این ۳۴ سال گذشته آخوند‌ها چهره واقعی‌ و پنهان اسلام را  نشان دادند تا بر همیشه شر این دین نکبتی کنده شود. ابن آخوند خونخوار علی‌ گدا هم ول معطل است  

  • این که از حق آزادی اندیشه دانشجو حمایت می کنم تلاشی برای آزادی و دموکراسی نیست؟؟!!
    در ضمن من میهن پرست هستم نه کوروش پرست.براتون هم متاسفم که برای تاریخ کشورتان هیچ اهمیتی قائل نیستید.
    از طرز صحبت کردنتون معلومه دانش کافی برای نظردادن ندارید پس لطفاً بی خودی جوش نیاورید.

    • Atosa-dubai

      باشه پس حذف نکن لطفاً(چگونگی نیایش زنان و مصداق عینی شعار پندار و گفتار و کردار نیک به موجب متون فقهی زرتشتی و از جمله متن پهلوی «صد در نثر» چنین است که: «نیایش زنان آن باشد که هر روز سه مرتبه در وقت نماز صبح و نماز ظهر و نماز شام، دست در پیش گیرند و در برابر شوهر خود بایستند و از او بپرسند که امروز چه می‌خواهی بیندیشم تا من چنان اندیشم، چه می‌خواهی بگویم تا من چنان گویم، و چه می‌خواهی بکنم تا من چنان کنم. هر چه شوهر فرماید، زن باید همان کند و بی‌رضایت شوهر هیچ کاری نکند تا خدا از او راضی و خوشنود باشد. چه خوشنودی خدا در خوشنودی شوهر است. زنی که تحت اطاعت شوهر باشد را اشو گویند و آنکه نباشد را جهی (دیو فحشا) نامند».)

      • TORKE_KHAR

        TO GOH KHORDI ZANIKE JENDEH 2 ZARI IN HARFARO AZ LA LANGE NANAYE JENDAT DAR AVORDI LASHI

    • منظورتونو متوجه نشدم.
      اما اگر نقدی راجع به نوشته دارید با رعایت عفت کلام مطرح کنید.

      • Atosa-bede

        من شما رو با admin این سایت اشتباه گرفتم اونه که حذف میکنه ، نفس هر جنبنده اى را که به کورش تعظیم نکنه در نطفه خفه میکنه . از نظر اون هر کسى که از کورش انتقاد کنه یا تازیزاده، مزدور،مغرض،بیسواد… است. از شما معذرت میخواهم

        • TORKE_KHAR

          FATME KOMANDO KE ESMETO GOZASHTI ATOOSA KE RAHAT TAR MOSHTARI PEYDA KONI TO MALE IN HARFA NISTI KE BEKHAY ESME KOROOSH RO BE ZABOON BIYARI TO BAYAD SOHBAT AZ EMAM JOMEYE MAHALETOO BOKONI KE SHABYE 5 SHANBEH SIGHAT MIKONEH 

  • Din

    bro khamenehi jakesh  khar khodeti,

  • ALI_AKBARI

    برید جلد “۶” کتاب “شرح اللمعه” شهید ثانی رو بخونید تا بفهمید تو مخ فندقی این آخوندا چه لاطائلاتی می چرخیده و می چرخه! این کثافتا هنوز که هنوزه ، در قرن ۲۱ ، کتابهایی چاپ می کنند که توش درباره شرایط فروش کنیز صحبت به میان اومده! حالا هم میخوان پروژه شکست خورده “اسلامی” کردن علوم انسانی رو دوباره احیا کنند ولی ما دانشجوها نباید بذاریم این زالوها به اهداف کثیف خودشون برسند.
    اگر فکر کردید می تونید دانشگاه رو با حوزه علمیه یکی کنید کور خوندید ، آفت الله ها!

  • Khar

     
    be in khamenehi begin ke khar on ameh jendeshe va on basijihaye jakeshesh,

  • مهمان

    باید امیدوار باشیم که بشار اسد را مثل سگ تو خیابان بتوبانند تا نوبت به این روضه خوان جنایتکار و سگانش برسد . مرگ برای این سید اولاد پیامبر ( حرامزاده ) کمه باید در ایران فردا در باغ وحش نگداری بشه برای عبرت دیگر سیدان ( حرامزادگان )

  • Sdjsdjl

    من تعجب میکنم بابا خیلی خرید حضرت امام خامنه ای حفظه الله تاکید بر یاد گیری علم و آگاهی دارد میخواهید صدتا ویدیو بزارم که بفهمید چقدر اشاره بر یادگیری و اهمیت دادن به حرمت انسانی دارند ببیینید این گوهریست که ما قدرشو میدونیم دنبال دروغگویی تا این حد تابلو نباشید 

  • Zia

    اولا من از مسئولین این سایت می‌خواهم که جلوی این اشخاصی‌ را که مغرضانه مأمور شده اند که به نفع جمهوری اسلامی در این سایت مزخرف پراکنی کنند و از لغات به دور از ادب و حرمت انسانی‌ استفاده میکنند را بگیرند. این اشخاص که تعدادشان بسیار کم است از مزدوران جمهوری اسلامی هستند و از آزادی قلم دارند سؤ استفاده را میکنند. درست است که ما طرفدار دموکراسی هستیم ولی‌ نباید اجازه بدهیم که افرادی را که بر ضدّ دموکراسی و به نفع جمهوری پوسیده و ضدّ انسانی‌ اسلامی و دیکتاتور اعظم آن کار میکنند در سایت‌های دمکرات لجن پراکنی بکنند.
    در مورد علوم انسانی‌ که جمهوری اسلامی بنا به خواسته رهبرش دارد سعی‌ می‌کند علوم عقب مانده مدارس علمیه و فیضیه را جایگزین آنها بکند، من صد در صد با نویسنده این مقاله موافق هستم. اینها اگر چاره و یا قدرتش را داشته باشند تمام دانشگاهای ما را به نوعی تبدیل خواهند کرد به مدارس علمیه، یعنی مراکز فساد و لواتکاری و ترویج دهنده تروریسم. سیاست و فلسفه حاکمین کنونی ایران هیچ فرقی‌ با طالبان افغانستان ندارند؛ فرق اساسی‌ در اینست که ملت ایران بسیار با سواد تر از ملت افغانستان میباشند و اجازه نداده و نخواهند داد که رژیم فعلی‌ پا از گلیم خود بیشتر بردارد.
    رژیم جمهوری اسلامی در سراشیبی مرگ قرار گرفته و این اعمالی را که دارند انجام میدهند؛ از قبیل جایگزین کردن علوم غیر انسانی‌ بجای علوم منطقی و انسانی‌ در دانشگاه‌ها و یا به وجود آوردن ترور و وحشت، و اعدامهای بدون محاکمه و در ملا عام، فراری دادن مغزها، زندانی کردن افراد آزادیخواه و غیره؛ صرفاً به خاطر ترس و وحشتی است که از مردم خود دارد. اینها همانهائی هستند که در اوایل انقلاب میخواستند زبان عربی‌ را جایگزین زبان فارسی بکنند و تمام آداب و رسوم پارسیان را از میان بردارند ولی‌ با خشم و مشتهای آهنین مردم روبرو شدند و چاره‌ای جز در جا زدن نداشتند. مطمئنا و بدون شک این رژیم نمیتواند به اعمال غیر انسانی‌ و شیطانی خود ادامه بدهد. این رژیم ممکن است بتواند تا حدی جلوی حرکت جنبش‌های مترقی را بگیرد ولی‌ جلوی حرکت زمان را نمیتواند بگیرید. زمان رژیم های قرون وسطائی همچون جمهوری اسلامی به سر آمده و این فسیلهای واپسگرای ایران فروش که در حال حاضر مملکت عزیز ما را اشغال کرده اند چاره‌ای جز ترک ایران نخواهند داشت؛ زمامداران کنونی ایران خیلی‌ بزدل تر از آنی‌ هستند که همچون قذافی در داخل بمانند و بجنگند و وقتی‌ با خشم میلیونی مردم روبرو بشوند فرار را بر قرار ترجیح خواهند داد.