آیا هرگز به فکر افتادیم بانوشیدن یک کوکاکولا چه اندازه شکر به بدن ما افزوده می شود؟ ۳

زیان های مواد شکر دار در بدن

همه ما در زندگی روزانه خوراکی و نوشیدنی هایی می خوریم که در هرکدام از آنها مقدار زیادی شکر انباشته شده و ظاهراً طعم بهتری بدان می دهد. خوردن اینگونه شکرها نه تنها برای بدن ضروری نیست، بلکه زیان آور نیز خواهد بود. چند نمونه از زیان هایی که از خوردن مواد شکر دار بر بدن وارد می شود از اینگونه اند:

در این دوتصویر می بینید که چگونه این دو خانم با اشتها به کیک حمله ور می شوند. نشاط و شادی برای چند لحظه، ولی گرفتاری گوناگون جسمی و بیماری برای همه عمر.

در این دوتصویر می بینید که چگونه این دو خانم با اشتها به کیک حمله ور می شوند. نشاط و شادی برای چند لحظه، ولی گرفتاری گوناگون جسمی و بیماری برای همه عمر.

با نوشیدن یک قوطی کوکاکولا ما ناخواسته و بدون آن که نیازی باشد ۳۵ گرم یا ۶ قاشق چای خوری شکر وارد بدن خود می کنیم.

با نوشیدن یک قوطی کوکاکولا ما ناخواسته و بدون آن که نیازی باشد ۳۵ گرم یا ۶ قاشق چای خوری شکر وارد بدن خود می کنیم.

۱- موجب سستی و کسالت می شود :

زیرا قند و شکر برای جذب خون نیاز به مواد دیگر دارد که معمولاَ آن را ندارد و برای جذب شدن از مواد ذخیره شده بدن مثل کلسیم، کروم، منیزیم و. . . . استفاده می کند. بنابراین با مصرف شیرینی جات، بدن بسیاری از املاح مفید و ضروری خویش را از دست می دهد، که موجب لطمه به سلامتی و صحت بدن نیز است.

۲- بستن رگها و بیماری هاای قلبی

تحقیقات نشان می دهد که کبد از اسید استیک، کلسترول می سازد و وارد خون می کند. قند و شکر هم اسید استیک ایجاد می کند و در نتیجه به طور غیر مستقیم اسید استیک زیاد شده و در جدار رگها رسوب می کند. ضمن اینکه ترشح زیاد انسولین نیز همراه با چربی است. همچنین موجب بی نظمی و اضطراب ضربان قلب می شود.

در این جا مواد خوراکی گوناگون و نوشابه ها با میزان شکر که در آنها وجود دارد دیده می شود. شماری از این خوراکی ها معادل فارسی ندارند. بنابراین، از ترجمه آن خودداری کردیم.

در این جا مواد خوراکی گوناگون و نوشابه ها با میزان شکر که در آنها وجود دارد دیده می شود. شماری از این خوراکی ها معادل فارسی ندارند. بنابراین، از ترجمه آن خودداری کردیم.

۳- بیماریهای کبدی:

مصرف قند و شکر موجب بیماری های کبدی می شود. زیرا قند زمانی برای مصرف سلولها قابل استفاده و مفید است و می تواند تولید انرژی کند که به صورت منوساکارید (قند ساده) درآمده باشد در غیر اینصورت کبد باید این کار طاقت فرسا را انجام دهد و قند را برای جذب آماده نماید که در جریان این امر فشار زیاد به کبد وارد می شود و کار کبد را نامنظم و مختل می سازد.

۴- درد مفاصل و استخوان:

با خوردن قند و شکر، کلسیم بدن بر ای جذب شیرینی مصرف می شود در نتیجه موجب پوکی استخوان و نرمی آن می شود. ضمن اینکه اختلال در نسبت کلسیم و فسفات بدن ایجاد می کند.

۵- اثر منفی بر سیستم دفاعی و اعصاب بدن:

از نظر علمی ثابت شده است، که خوردن قند و شکر قدرت گلبولهای سفید را در از بین بردن میکروبها را کاهش می دهد بطوریکه موجب ضعف سیستم ایمنی بدن و تعطیل شدن وظایف بدن است.

۶- پوسیدن دندانها:

یکی از عوارضی که به خوبی دیده می شود و نیازی به بررسی و تشخیص پزشک نیست، پوسیدگی و خرابی دندان ها و سست شدن لثه است. مصرف مواد شیرینی دار، به ویژه نوشیدنی های گازدار و یا چای با قند به سرعت بر روی دندان ها اثر گذاشته و در پوک کردن و پوسیدن آنها سهم بزرگی دارند.

در شرایطی که ما نباید بیش از ۱۰٪ نیاز انرژی بدن از مواد خوراکی از راههای دیگر وارد بدن خود کنیم، نُوشیدن یک قوطی نوشابه ۱۰/۵٪ مواد غذایی  و برابر ۱۰/۵ حبه قند است که وارد بدن شده و  برای بدن زیان آور می باشد.

در شرایطی که ما نباید بیش از ۱۰٪ نیاز انرژی بدن از مواد خوراکی از راههای دیگر وارد بدن خود کنیم، نُوشیدن یک قوطی نوشابه ۱۰/۵٪ مواد غذایی و برابر ۱۰/۵ حبه قند است که وارد بدن شده و برای بدن زیان آور می باشد.

خوردن شیرینی جات تر و خشک بزرگترین راه افزودن شکر به بدن و تولید انواع بیماری ها از جمله گرفتگی رگها و سکته قلبی می باشد.

خوردن شیرینی جات تر و خشک بزرگترین راه افزودن شکر به بدن و تولید انواع بیماری ها از جمله گرفتگی رگها و سکته قلبی می باشد.

۷- عوارض جانبی مصرف مواد شکر دار

اعتیاد به قند می‌تواند طول عمر افراد را ۱۱ تا ۲۰ سال کاهش دهد و این یک واقعیت است. بعلاوه، عوارض زیر از پیامدهای مصرف زیاد قند می‌باشند:
دیابت، بیماری قلبی، چاقی، اختلال در مغز، ضعف سیستم ایمنی، افزایش قندخون، پوسیدگی دندان و سوء‌تغذیه.
خوردن شیرینی عوارض بسیاری دارد و در برخی موارد افراد نمی‌توانند آن را تشخیص دهند، برای مثال اگر افراد معتاد به شیرینی یک روز آن را نخورند، کم‌تحرک خواهند بود و انرژی لازم را نخواهند داشت و گاه حتی دچار تکرر ادرار و تشنگی زیاد می‌شوند و حتی در زمان سیری نیز احساس گرسنگی زیاد می‌کنند.
پژوهش های علمی نشان می دهد که مصرف بیش از نیاز بدن مواد شکر دار اعم از غذاهای گوناگون، شیرینی جات و نوشابه ها، عامل بزرگی در گرفتگی قلب و بیماری های قلبی می باشند.

نوشابه های گاز دار:

نوشابه های گاز دار مانند کوکاکولا نیز دارای مقدار زیادی شکرند که نه تنها نیازی بدان نیست، بلکه برای بدن آسیب پذیرند. برای نمونه یک کوکای معمولی دارای ۶ قاشق چای خوری و یا ۳۵ گرم شکر است. کوکاکولا درون لیوان مقوایی بزرگ در سینماها محتوی ۴۴ قاشق چای خوری شکر است.

چای و قهوه:

نوشیدنی های گرم مانند چای و قهوه نیز هرکدام چون با قند و شکر مصرف می شود، دارای همان زیان هایی است که نوشیدنی های سرد مانند کوکا، پپسی، و فانتا و انواع دیگر آن بر بدن وارد می سازد.

راههایی که می توان از خورد ن شکر گذر نمود:

۱-  دورد کردن هرگونه شیرینی از دور خود:

نخست، برای غلبه بر میل و هوس خوردن شیرینی‌ها، دور کردن تمامی تنقلات و شیرینی‌ها از خانه است. هیچ نوع شیرینی نخرید و حتی هنگام خرید کردن نیز، از غرفه‌های فروش شیرینی‌ها دیدن نکنید.

نوشیدنی هایی که پر از شکر است و ما همه روزه بی پروا و ندانسته آنها را مانند آب می نوشیم و به تندرستی و سلامت خود آسیب می رسانیم.

نوشیدنی هایی که پر از شکر است و ما همه روزه بی پروا و ندانسته آنها را مانند آب می نوشیم و به تندرستی و سلامت خود آسیب می رسانیم.

۲- خوردن غذاهای طبیعی:

پس از دوری از همه تنقلات که حتی شامل آرد سفید، برنج سفید و آبمیوه‌های غیرطبیعی نیز می‌شود، حال نوبت آن است که رژیم غذایی خود را تغییر دهید و سبزیجات، میوه‌ها، محصولات لبنی، گوشت بدون چربی، ماهی، تخم‌مرغ، آجیل و دیگر مواد غذایی طبیعی را جایگزین آنها کنید. پس از چند روز قطع مصرف شیرینی‌ها و جایگزینی میوه‌ها و سبزیجات، حتی به تدریج میوه‌ها به نظرتان شیرین‌تر می‌‌رسند.

۳- صرف پروتئین‌ در هنگام ناشتایی:

مطمئن باشید که خوردن پروتئین به عنوان صبحانه، شما را سیر می‌کند. تخم‌مرغ و دیگر پروتئین‌ها دیرهضم هستند و با ماندگاری بیشتر در معده قندخون را ثابت نگه داشته و هوس خوردن تنقلات را در طی روز کاهش می‌دهند.

۴- ورزش:

ورزش روشی مناسب برای غلبه بر وابستگی‌های شدید است و نه تنها موجب سلامت فیزیکی بدن می‌شود، بلکه به لحاظ ذهنی نیز شما را تقویت می‌کند و با ذهن و بدنی قوی، راحت‌ می‌توانید بر هوس خوردن شیرینی‌ها غلبه کنید.

۵- نوشیدن آب زیاد:

مقادیر زیادی آب بنوشید و از نوشیدن نوشابه، آبمیوه، نوشابه‌های انرژی‌زا و غیره خودداری کنید که همگی آنها حاوی قند هستند و ولع شما را برای مصرف شیرینی بیشتر می‌کنند. گاه احساس تشنگی و گرسنگی با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند!

۶- خواب کافی:

افرادی که کمتر از شش ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، بیشتر در معرض ابتلا به مصرف بیش از حد قند قرار دارند. احساس خستگی بیشتر با مصرف قند بیشتر ارتباط مستقیم دارد.

نکته پایانی:

غذاهایی که ما روزانه می خوریم هرکدام کم و بیش دارای مقداری شکرند که ما از آنها آگاهی نداریم و بدن ما کمتر بدان ها نیاز دارد. حال، دلیلی وجود ندارد که خودمان به طور مصنوعی روزانه با صرف نوشیدنی های سرد و گرم، و خوردن انواع مرباها و شیرینی ها هرلحظه با تن خود دشمنی ورزیم و بدان آسیب رسانیم

  • ناشناس

    لطفا به لینک زیر مراجعه نمایید
    http://khi.ac.ir/EnglishW/info/Students/All_Students.aspx

  • علی حسن

    بنام خدا
    سلام . شیرینی ها و خوراکی های مختلف مانند شربتها- شوکلاتها- بستنی- ژله- نان های تر- انواع و اقسام شیرینی های قنادی – نانهای شیرمال- مربا جات – کولاها – وسایر خوردنی هائی که در آن از شکر و قند غیر طبیعی درست شده است
    سم قتال است. این قندها و شکرها که در شربتها و سایر مواد خوراکی وارد می کنند ، ویتامین B12 را که عامل تعادل عصبی است را ازبین می برد و انسان را دچار ضعف اعصاب می کند . می گویند هیتلر صدراعظم آلمان علاقه زیادی به خوردن شیرینی (شیرینی غیر طبیعی) داشت و به همین مناسبت اعصابش متشنج بود و همین تشنج اعصاب باعث می شد که
    جنگ راه بیندازد و آنرا ادامه دهد . یکی دیگر از ضررهای شیرینی جات غیر طبیعی آن است که بعلت اینکه ویتامین B 12
    را که عامل جلوگیری از چاقی است را از بین برده و شخص را چاق کرده که خود این چاقی می تواند عامل مرض قند و بیماری های قلبی و حتی سرطان شود. رنگدانه کولاها یک نوع اسید هستند که استخوانها را پوک می کنند. شخص می تواند به جای کولاها از دوغ استفاده کند. و بجای این شیرینی های غیر طبیعی از مویز و کشمش و خرما و از شکر سرخ که به آن شکر مازندران می گویند که بیشتر از قند نیشکر می گیرند و در دکانهای عطاری موجود می باشد. سر افزار باشید.

  • عمار سید علی

    برو ترکیبشو یاد بگیر و اینگونه احمقانه برخورد نکن با دلیل درست بنال