بزرگداشت و سپاسی بیکران از سیمین بهبهانی، ستاره درخشان و بزرگ بانوی فرهنگ کشورمان ۲

پیش گفتار:

بی گمان خانم سیمین بهبهانی یکی از چهره های همیشه ماندنی و جاودانی شعر، ادب،و فرهنگ ایران خواهد بود. این بانوی بزرگوار، و کم نظیر تا کنون باسیاست های ضد انسانی رژیم دست و پنجه نرم کرده، و با وجود خشونت و برفتاری رژیم، همواره راستانه و با قدرت در برابر آنان ایستاده است. به راستی وجود این بانوی فرهیخته موب افتخار و شادمانی ما است.

با اندوه بی پایان باید گفت که سیمین بهبهانی  این بزرگ بانوی شعر و آواز و فرهنگ و سیاست ایران که از شب ۱۶  امرداد ۹۳ در کما فرو رفته و از تماس با فرهنگ دوستان و عاشقان شعر و ادب کشورمان دورمانده است.

سیمین بهبهانی  با داشتن پایگاه های بین المللی و معروفیت جهانی  توانست از دست دژخیمان و فرهنگ ستیزان تازی منش در امان بماند و جان سالم به در برد. سیمین نیز مانند دیگر چهره های ادب و فرهنگ و سیاست ایران تاریخ زایش و تولدی دارد و عشق به این بانوی بزرگوار همچون پروین اعتصامی، فروغ فرخ زاد، فریدون فرخ زاد، دکتر بختیار، میزاده عشقی، و صدها خردمندان ادب و فرهنگ و سیاست کشورمان همیشه در دلها به جای خواهد ماند و هرگز نخواهد مرد.

در این فرتور، سیمین بهبهانی در میان گروه و همکاران جمع آوری یک میلیون امضاء دیده می شود. هرکجا بحث حقوق پایمال شده انسان ها، به ویژه زنان و کارگران در میان بوده، سیمین بهبهانی در آن حضور و همکاری داشته است.

در این فرتور، سیمین بهبهانی در میان گروه و همکاران جمع آوری یک میلیون امضاء دیده می شود. هرکجا بحث حقوق پایمال شده انسان ها، به ویژه زنان و کارگران در میان بوده، سیمین بهبهانی در آن حضور و همکاری داشته است.

آشنایی با با نوی مبارز میهنمان

سیمین خلیلی معروف به سیمین بهبهانی ۲۸ تیر ۱۳۰۶ در تهران چشم به جهان گشود. او به دلیل سرودن غزل فارسی در وزن‌هایی بی‌سابقه به «نیمای غزل» ایران معروف است. مقاله های زیادی در جهان در مورد این خجسته بانو به چاپ رسیده و بسیاری از اشعارش به زبان های گوناگون ترجمه شده است. اشعار سیمین بیشتر در باره مشکلات جامعه، و گویای درد و رنج هم میهنان است. سیمین بهبهانی، پیشاهنگ و جلودار اعتراضات و خواسته های ملت ایران، و به ویژه حقوق پایمال شده و نادیده گرفتن زنان در اجتماع است.

چکامه سرایی سیمین

سیمین که از خانواده بزرگ فرهنگی است، از ۱۲ سالگی به چکامه سرایی پرداخت. نخستین غزل او را مادرش برای روزنامه نوبهار که در آنزمان به مدیریت ملک الشعرای بهار و همکاری دامادش یزدان بخش قهرمان منتشر میشد، فرستاد. این غزل چنین بود: ای توده گرسنه ی نالان چه می کنی ای ملت فقیر و پریشان چه می کنی
چکامه سرتا پا میهنی از سیمین بهبهانی بنام “هرگز نخواب کوروش” که زبان حال انسان های باشرف و دلبسته به کشورمان است.
“خانه خونین” چکامه بسیار زیبایی از سیمین بهبهانی که گویای حقیقت تلخ کشورمان است. به جرأت می توان گفت که تا کنون چکامه ای به این زیبایی و عریانی در باره وضع آشفته ایران گفته نشده باشد.

چکامه سرتا پا میهنی از سیمین بهبهانی بنام “هرگز نخواب کوروش” که زبان حال انسان های باشرف و دلبسته به کشورمان است.

 جایزه های دریافتی سیمین

سیمین بهبهانی، تاکنون برنده ده ها جایزه علمی و آکادمیک به خاطر اشعار و غزلیات اش شده و سمت های گوناگونی داشته است. شرح کوتاه آن چنین است :

۱- زن برگزیده سال ۱۳۷۷ از سوی کنفرانس پژوهش های زنان ایران

۲- برنده جایزه لیلیان هیلمن ( Lillian Hilman) , و راشیل هامت از سوی سازمان نظارت بر حقوق بشر در ۱۳۷۸

۳- اهدای جایزه به سیمین بهبهانی در دانشگاه استنفورد آمریکا

۴- تجلیل از سیمین بهبهانی ۲۴ دی ۱۳۸۲ در جایزه شعر کارنامه به خاطر به خاطر یک عمر تلاش در حوزه شعر و ادبیات تجلیل به عمل خواهد آمد.

۵- بزرگداشت سیمین بهبهانی ۸ مارس ۱۳۸۶ توسط کتابخانه صدیقه دولت آبادی و بهره برداری از تندیس سیمین بهبهانی، کاری از امیر محمد قاسمی زاده

۶- اهداء مدال کارل فون اوسی یتسکی در ۱۳۷۸ سازمان جهانی حقوق بشر در برلین، به سیمین بهبهانی . او در همین سال جایزه لیلیان هیلمن / داشیل هامت را سازمان نظارت بر حقوق بشر (HRW) دریافت کرد.

۷- در مراسم اهدا جایزه شعر زنان ایران ۳ دی ماه ۱۳۸۷ به نام «خورشید»، لوح تقدیر یک عمر فعالیت ابدی به سیمین بهبهانی تعلق گرفت. سپیده جدیری در هنگام اهدای این جایزه به سیمین بهبهانی گفت: خانم بهبهانی نیازی به این جوایز ندارد این جوایز ما هستند که از خانم بهبهانی اعتبار می گیرند.

۸- دریافت جایزه سیمون دوبووار Simone De Beauvoir به نمایندگی از کمپین یک میلیون امضاء در فرانسه در تاریخ سوم بهمن ۱۳۸۷. این مراسم در کافه «سن ژرمن دهپره» و با حضور کریستین ماری آلبانل وزیر فرهنگ و ارتباطات فرانسه و گروهی از فعالان حقوق زنان در پاریس برگزار شد.

۹- انجمن بین المللی ایران شناسی، به نام سیمین بهبهانی، جایزه کتابی را بنیاد گذاشته است.

۱۰- سیمین بهبهانی در سال ۱۹۹۹ و ۲۰۰۲ کاندید جایزه نوبل ادبیات بوده است.

۱۱- بنیاد ملی دموکراسی، جایزه سالانه دموکراسی را در تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۰ به جنبش سبز ایران اهدا کرده است. در این مراسم، این بنیاد سیمین بهبهانی را بعنوان نماد جنبش مردم ایران بر گزیده و بطور غیابی از وی تجلیل کرد.

جایزه «یانوش پانونیوش» از سوی انجمن قلم مجارستان به سیمین بهبهانی، شاعر غزلسرای ایرانی در شهر «پچ» در مجارستان اهداء شد.

جایزه «یانوش پانونیوش» از سوی انجمن قلم مجارستان به سیمین بهبهانی، شاعر غزلسرای ایرانی در شهر «پچ» در مجارستان اهداء شد.

جایزه بزرگ دیگری برای سیمین

در هفتم شهریور سال ۱۳۹۲ (۲۹ اوت ۲۰۱۳) جایزه یانوش پانونیوش (Janus Pannonius) از سوی انجمن قلم مجارستان، در شهر پچ کشور مجارستان با حضور سیمین به وی اهدا شد. این جایزه شامل تندیس و پنجاه هزار پوند بود. در این مراسم٬ فرزانه میلانی مترجم آثار سیمین به زبان انگلیسی نیز حضور یافت.
بنا به گفته سرچ گزا»، رییس انجمن قلم مجارستان جایزه «یانوش پانونیوش» را به دلیل تلاش سیمین بهبهانی در جهت گفت‌ و‌ گوی بین فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و تلاش او برای آزادی بیان به او داده اند.

دو باره می سازمت وطن چکامه سرا؛ سیمین، خواننده ؛ داریوش

چکامه جاودانی سیمین

یکی از نامی ترین اشعار سیمین بانو، شعر معروف “دوباره میسازمت وطن” است که در سال پنجاه و نه توسط وی سروده شده. این ترانه وسیله داریوش اقبالی خواننده سرشناس ایرانی اجرا شده و باراک اوباما رییس جمهور وقت امریکا در پیام تبریک خود به مناسبت نوروز به ایرانیان در سال۱۳۹۰، ضمن اشاره به ممنوع الخروج بودن وی، قسمتی از شعر دوباره می سازمت وطن را، در تقدیر و بزرگداشت نام بانو بهبهانی و سال ها تلاش بی وقفه آزادی خواهانه و جسارت آزادی بیان، او خواند!

اکنون که این بانو ی بزرگوار و بلبل غزلسرای ایران در بستر بیماری به سر می برد و ملت خردمند ایران در غم و اندوه ناتندرستی او لحظه ها را پشت سر می گذارد و آرزویی جز بازگشت سلامت و بیرون آمدن از کمای این شاه بانو را ندارد، رژیم آدمخوار و اشغالگر کشورمان با فرستادن مزدوران و جنایتکارانی بر سر بالین این بانوی ارجمند ایرانی برای خود کسب شهرت می کند. ما این روش ضد میهنی رژیم اشغالگر را تقبیح می کنیم و بدانان نفرین می فرستیم.

از آنچه گفته شد:

بانو سیمین افتخاری بس بزرگ و ناگفتنی است که در عصر ما و در کنار مبارزات آزادی خواهانه مردم ایران بویژه زنان حضور داشته است. سیمین بانو ستاره غزل سرای محبت و استقامت بود. بانویی که زجرها، شکنجه ها و مظلومیت و مبارزات مردم ایران را در شعرهایش به تصویر کشیده است. او هنرمندی واقعی و مردمی بود که حتی در دشوار ترین شرایط تاریخی و در هجوم قوانین ضد انسانی و قرون وسطایی حکومت اسلامی، نهراسید و سکوت برنگزید.

  • ali

    سیمین بهبهانی‌ عزیز ما درگذشت،یادو خاطرش گرامی باد

  • iranbook

    حقایقی که آخوندها و مذهبیون هزاران سال است از شما مخفی می کنند.
    دانلود کتاب ممنوعه علمی جدید «چرا شیاطین و اجنه نامرئی هستند؟»
    با متن کامل کتاب «لعنت حجاب» با عکس های رنگی فقط ۲ مگابایت.
    لینک در مرورگر باز می شود: http://jmp.sh/7l4gbKf