پیام نوروز به جهان و فراموشی ایرانیان ۰

پیام نوروز به جهان

جشن باستانی ایرانیان که سابقه ای طولانی در تمدن بشریت دارد،پیام های فراوانی برای نسل های متمادی ازخود به جای گذاشته است. نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است که با آمدن سال نو  از لحظه اعتدال بهاری آغاز می‌شود.

این عید باستانی پیام آور صلح و صفا و شادی و آرامش برای مردم جهان است و آنچه که جشن نوروز را از دیگر جشن ها متمایز می سازد، این است که نوروز با طبیعت و زندگی نو و تازه شدن پیوند دارد، به گونه ای که با پایان یافتن زمستان و جایگزین شدن بهار، انسان نیز افکار، اندیشه و دل خود را از کینه ها پاک می کند و جنبشی نو را از سر می گیرد. نوروزجشنی با ریشه ایرانی است که قدمتی بیش از سه هزار سال دارد و امروزه بیش ازسیصد میلیون فرد در سراسر جهان آن را جشن می‌گیرند.

خاستگاه نوروز در ایران باستان و زمان برگزاری آن در آغاز فصل بهار است، دست کم  زمان پیدایش آن به پانصدوسی وهشت سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد، به گونه ای که کوروش بزرگ(پادشاه ایران)، در آن زمان نوروز را به عنوان جشن ملی اعلام کرد. این جشن مژده آور پیام هایی برای نسل های متمادی بشریت بوده و می باشد. بسیاری  از مشکلات امروزی جهان که باآن سردرگریبان است، نادیده گرفته شدنِ پیام صلح، عشق و احترام به طبیعت می باشد که بزرگترین سخن نوروز با انسانهاست.

خاستگاه نوروز در ایران باستان و زمان برگزاری آن در آغاز فصل بهار است، دست کم زمان پیدایش آن به پانصدوسی وهشت سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد، به گونه ای که کوروش بزرگ(پادشاه ایران)، در آن زمان نوروز را به عنوان جشن ملی اعلام کرد. این جشن مژده آور پیام هایی برای نسل های متمادی بشریت بوده و می باشد. بسیاری از مشکلات امروزی جهان که باآن سردرگریبان است، نادیده گرفته شدنِ پیام صلح، عشق و احترام به طبیعت می باشد که بزرگترین سخن نوروز با انسانهاست.

خاستگاه نوروز در ایران باستان و زمان برگزاری آن در آغاز فصل بهار است، دست کم زمان پیدایش آن به پانصدوسی وهشت سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد، به گونه ای که کوروش بزرگ(پادشاه ایران)، در آن زمان نوروز را به عنوان جشن ملی اعلام کرد. این جشن مژده آور پیام هایی برای نسل های متمادی بشریت بوده و می باشد. بسیاری از مشکلات امروزی جهان که باآن سردرگریبان است، نادیده گرفته شدنِ پیام صلح، عشق و احترام به طبیعت می باشد که بزرگترین سخن نوروز با انسانهاست.

خبرهای امروزه حاکی از نامساعد بودن حال زمین و جهان است.دغدغه ای که امروز مردم جهان باآن دست وپنجه نرم می کنند و حاصلی جز جنگ، آوارگی و بدرفتاری انسانها با محیط برجای نگذاشته است. در آستانه نوروزی دیگر کافیست انسانها و به خصوص دولتمردان جهان کمی چشم وگوش خود را بازکرده وپیام نوروز را ببینند و بشنوند تا بیشتراز این مقام انسانیت خدشه دار نشود. دولتمردان ایران وجهان تنها با اندکی اندیشه نسبت به عملکرد خود بایدبه این سخن را باندیشند که به علت جاه طلبی، پول و قدرت ، شان انسانیت را به اندازه ای تزلزل بخشیده اند که غریزه حیوانیت از این عملکرد شرم سار است. اکنون درآستانه نوروزی دگر، سعی کنیم اتحادی در راستای کردارنیک،گفتارنیک و پندارنیک ازخود به جای بگذاریم که این بزرگترین مبارزه با جهل و نادانیست و پیامی عمیق در راستای صلح جهان را همراه دارد.

طبیعت و نوروز در آیینهای ایرانی

اینکه توجه به طبیعت و ایجاد باغ و پردسیهای زیبا در فرهنگ ایران باستان از نوروز است و یا اینکه این عادت پسندیده ایرانیان باعث پدید آمدن رسم نوروز شده باشد چندان مشخص نیست؛ آنچه آشکار است اینست که در ایران باستان درختکاری و آباد کردن زمین از کارهای نیکو و از عبادات بوده است. ایکاش ملت تازی زده ایران امروز هم همانند نیاکان خود بجای عزاداری درباره دعوای خلافت یزید و حسین پس از ۱۴۰۰ سال ، به درختکاری و آبادانی ایران ویران شده می پرداختند.

آیینهای باستانی ایران پیش از زرتشت و پس از او همواره آبادانی زمین و توجه به طبیعت را در اولویت قرار داده اند. چیزی که جامعه امروز ایران بشدت از آن دور است. ایرانیان در گذشته با ساختن کاریزها و باغهای زیبا در بیابانهای ایران ، یادگارهایی بی نظیر از خود بجای گذاشته اند. کاریزهای ایرانیان آنقدر طولانی است که مجموع درازی آن به بیش از فاصله ماه تا زمین می رسد! کاریزهایی که هر سنگ خارایی را در برابر خود شکست داده اند و ایرانیان برای سده ها با تلاش خود توانسته بودند از دل کوههای خشک ،آب گوارا بیرون آورند.

درخت سرو یکی از نمادهای ایرانی است. پیرترین سرو جهان با 4000 سال پیشینه در ایران است. در هرگوشه از ایران می توان سروها و چنارهایی با عمر بیش از هزار سال یافت. این درختان بیشتر در مناطق با پیشینه زرتشتی قرار دارند و نشانه ایجاد و نگهداری آنها وسیله زرتشتیان و با اندیشه های دینی ایران باستان است. اگر امامزاده ای با درخت بیش از هزارسال عمر سراغ دارید، شک نکنید که این یک معبد آناهیتا بوده است و بعدها به امامزاده تبدیل گشته است

درخت سرو یکی از نمادهای ایرانی است. پیرترین سرو جهان با ۴۰۰۰ سال پیشینه در ایران است. در هرگوشه از ایران می توان سروها و چنارهایی با عمر بیش از هزار سال یافت. این درختان بیشتر در مناطق با پیشینه زرتشتی قرار دارند و نشانه ایجاد و نگهداری آنها وسیله زرتشتیان و با اندیشه های دینی ایران باستان است. اگر امامزاده ای با درخت بیش از هزارسال سراغ دارید، شک نکنید که این یک معبد زرتشتی بوده است و بعدها به امامزاده تبدیل گشته است

درخت سرو یکی از نمادهای ایرانی است. پیرترین سرو جهان با ۴۰۰۰ سال پیشینه در  ایران است. در هرگوشه از ایران می توان سروها و چنارهایی با عمر بیش از هزار سال یافت. این درختان بیشتر در مناطق با پیشینه زرتشتی قرار دارند و نشانه ایجاد و نگهداری آنها وسیله زرتشتیان و با اندیشه های دینی ایران باستان است. اگر امامزاده ای با درخت بیش از هزارسال عمر سراغ دارید، شک نکنید که این یک معبد آناهیتا بوده است و بعدها به امامزاده تبدیل گشته است.

نوروز و پاک شدن کدورتها

کینه ها و کدورتها در زندگی انسان فقط به ایجاد مشکلات دامن می زند. هیچگاه نمی توان با کینه و کدورت به سعادت رسید. انسانی می تواند بسوی سعادت حرکت کند که دلی پاک و لبی نیک سخن و  کرداری نیکو داشته باشد. از کینه و بدخواهی چه چیز می توان بدست آورد؟ هرکه هر چه کاشت همان برداشت.  اگر کینه بکاریم ، جز کینه و دشمنی برداشت نخواهیم کرد.

ارزشمندترین نعمت در زندگی خانواده است که زندگی امروز ما را از خانواده و پدر و مادر غافل نموده است. پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ گوهرهای زندگی هستند. گوهری که در هیچ فروشگاهی یافت نمی شود و اگر گمش کردید هرگز جانشینی ندارد.

ارزشمندترین نعمت در زندگی خانواده است که زندگی امروز ما را از خانواده و پدر و مادر غافل نموده است. پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ گوهرهای زندگی هستند. گوهری که در هیچ فروشگاهی یافت نمی شود و اگر گمش کردید هرگز جانشینی ندارد.

ایرانیان خردمند در گذشته های دور،  نوروز را برای پاک شدن کدورتها و دیدار با بزرگان خانواده برگزیده اند. کهنسالان خانواده در ایران امروز بسیار آسیب خورده و افسرده اند. چرا که فرزندان و کوچکترها بسیار بی توجه و غرق در زندگی ماشینی بیهوده گشته اند. ارزشمندترین نعمت در زندگی خانواده است که زندگی امروز ما را از خانواده و پدر و مادر غافل نموده است. پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ گوهرهای زندگی هستند. گوهری که در هیچ فروشگاهی یافت نمی شود و اگر گمش کردید هرگز جانشینی ندارد.

نوروز و پاکیزگی

لیدی  شیل همسر سفیر انگلیس که در خاطراتش بسیار از ایرانیان انتقاد نموده ، ار اینکه ایرانیان به پاکیزگی و حمام بیش از دیگر ملل توجه دارند رضایت داشته است. او در جایی از خاطراتش به نبودن حمام عمومی در عثمانی اعتراض می کند و خوشحال از اینکه با ورود به مرزهای ایران توانسته است استحمام نماید ، هرچند که لیدی شیل خاطراتی از روی ندانستن فرهنگها نوشته است ولی شاردن جهانگرد فرانسوی هم ۲۰۰ سال پیش از آن،  از پاکیزگی ایرانیان در برابر کثیفی فرانسویان و نیاز ایشان به عطر برای رفع بوی بدشان سخن گفته است.

لیدی شیل همسر سفیر انگلیس که در خاطراتش بسیار از ایرانیان انتقاد نموده ، ار اینکه ایرانیان به پاکیزگی و حمام بیش از دیگر ملل توجه دارند رضایت داشته است. او در جایی از خاطراتش به نبودن حمام عمومی در عثمانی اعتراض می کند و از اینکه با ورود به مرزهای ایران توانسته است استحمام نماید ، هرچند که لیدی شیل خاطراتی از روی ندانستن فرهنگها نوشته است ولی شاردن جهانگرد فرانسوی هم 200 سال پیش از آن از پاکیزگی ایرانیان در برابر کثیفی فرانسویان و نیاز ایشان به عطر برای رفع بوی بدشان سخن گفته است.

لیدی شیل همسر سفیر انگلیس که در خاطراتش بسیار از ایرانیان انتقاد نموده ، ار اینکه ایرانیان به پاکیزگی و حمام بیش از دیگر ملل توجه دارند رضایت داشته است. او در جایی از خاطراتش به نبودن حمام عمومی در عثمانی اعتراض می کند و خوشحال از اینکه با ورود به مرزهای ایران توانسته است استحمام نماید ، هرچند که لیدی شیل خاطراتی از روی ندانستن فرهنگها نوشته است ولی شاردن جهانگرد فرانسوی هم ۲۰۰ سال پیش از آن ، از پاکیزگی ایرانیان در برابر کثیفی فرانسویان و نیاز ایشان به عطر برای رفع بوی بدشان سخن گفته است.

در نوروز توجه به پاکیزگی کوچه و کاشانه و همچنین پاکیزگی بدن بیش از هر زمانی مورد توجه ایرانیان بوده است. یکی از مشکلات بزرگ امروز ایرانیان تازی زده ایجاد زباله در مسافرتهای نوروزی است که با فرهنگ باستانی ایران در تضاد است. ایکاش بجای نوحه و تو سر زنی برای ۱۴۰۰ سال پیش اعراب ، اندکی به پاکیزگی زیست بوم و کوچه و خیابان می اندیشیدیم.

نوروز و شادی و پایکوبی

در گوشه گوشه ایران بزرگ از فرات تا آمودریا می توان صدای جشن و پایکوبی نوروزی ایرانیان را شنید. کردها ، گیلکها ، لرها و آذریها از یک سوی و  بلوچها و تاجیکان و ازبکها از سوی دیگر با بسیار از روستاییان و عشایر ایرانی ، نوروز را بهانه ای برای نوروزی خوانی و جشن و پایکوبی می دانند. سرودهای نوروزی بسیاری در موسیقی نواحی ایران به بهانه نوروز ساخته و پرداخته شده است که سینه به سینه به امروز رسیده است.

هرچند که ایران امروز زیر یوغ و سرنیزه آخوند نمی تواند شادی و جشن و پایکوبی دلخواه نوروزی را داشته باشد ولی همت کردها و تاجیکها و حتی جمهوری آذربایجان در این مراسم شاد در حفظ فرهنگ شادی و رقص نوروزی ایران موثر است و امیدواریم ایرانیان هم بزودی بتوانند به شادی در نوروز بپردازند

هرچند که ایران امروز زیر یوغ و سرنیزه آخوند نمی تواند شادی و جشن و پایکوبی دلخواه نوروزی را داشته باشد ولی همت کردها و تاجیکها و حتی جمهوری آذربایجان در این مراسم شاد در حفظ فرهنگ شادی و رقص نوروزی ایران موثر است و امیدواریم ایرانیان هم بزودی بتوانند به شادی در نوروز بپردازند

موسیقی شاد و رقصهای عشایر ایران دور از چشم تنگ نظر آخوند و مذهب ۱۴۰۰ سال است که از چنگال اسلام فرار کرده و به امروز رسیده است. هرچند که ایران امروز زیر یوغ و سرنیزه آخوند نمی تواند شادی و جشن و پایکوبی دلخواه نوروزی را داشته باشد ولی همت کردها و تاجیکها و حتی جمهوری آذربایجان در این مراسم شاد در حفظ فرهنگ شادی و رقص نوروزی ایران موثر است و امیدواریم ایرانیان هم بزودی بتوانند به شادی در نوروز بپردازند.

نفرت آخوند از فرهنگ ایران

تمام تلاش آخوند در حذف نوروز بی نتیجه بوده است. ابتدا خمینی به نوروز می گفت “عید” و سعی داشت با دعاهای آغاز سال به عربی ، نوروز را خدشه دار کند. پس از ۳۷ سال تلاش بیهوده ی رژیم، ایرانیان نوروز را جشن می گیرند. اما شکی نیست که فرهنگ شیعه گری باعث شده است اهداف والای نوروز که نیک خویی ، پاکیزگی ، شادی و توجه به طبیعت است ، فراموش شوند. از همگی هموندان خواهش داریم که به فرهنگ باستانی خود بازگردند و مخصوصا طبیعت  را در نوروز آلوده نسازند و بلکه از زباله پاک بسازند. توجه به اندیشه نیاکانمان به جشن نوروز در دوران باستان می تواند راهگشای امروز ما باشد. امروزی که در فرهنگی خمود و افسرده بنام تشیّع گرفتار شده است.

 

با سپاس از جناب وحید فرخنده فرد بخاطر مقدمه زیبایشان