چرا من، یک جوان ایرانی باید مدیون شاهزاده باشم؟ ۸۲

با اینکه می دانم بعد از نوشتن این مقاله، باید منتظر توهین سلطنت طلب ها و سینه زنان رضا پهلوی باشم، ولی باز هم، به حرمت آزادی بیان و به خاطر هدف مقدّسم که همانا رهایی بی قید و شرط ایران زمین از چنگ ظلم و ستم و جهل و خرافات است، تمام این دشواری ها را به جان خریده و دست بر قلم می برم و از شما خوانندگان عزیز و دوستان سلطنت طلب می پرسم که چرا من یک جوان ایرانی باید مدیون شاهزاده باشم؟.

شاهزاده رضا پهلوی که با سرمایه ی هنگفت و بیکرانی از مال مردم و کشورمان  توسط خانواده اشان، و دوستدارانشان  بیرون برده شده است، در ناز و نعمت و در شرایطی ایده آل و افسانه ای زندگی می کنند.

زندگی دوخانواده ایرانی، ایرانی نما- دربالا نمونه ای از هزاران خانواده بدبخت، دربدر، و فلک زده ایرانی که تنها زنده اند، ولی زندگی نمی کنند. در پایین، سلطان صاحبقران، رضا شاه دوم، در غربت، در اوج مستی و شادمانی با خانواده، و یا در اتوموبیل سلطنتی خود لمیده است. تا زمانی که کاخ نشینی مانند رضا پهلوی ، رفسنجانی ، و دیگر غارتگارن بیت المال وجود دارند، بی تردید کوخ نشینان و کپر نشینان بسیاری در ایران خواهند بود.

زندگی دوخانواده ایرانی، ایرانی نما- دربالا نمونه ای از هزاران خانواده بدبخت، دربدر، و فلک زده ایرانی که تنها زنده اند، ولی زندگی نمی کنند. در پایین، سلطان صاحبقران، رضا شاه دوم، در غربت، در اوج مستی و شادمانی با خانواده، و یا در اتوموبیل سلطنتی خود لمیده است. تا زمانی که کاخ نشینی مانند رضا پهلوی ، رفسنجانی ، و دیگر غارتگارن بیت المال وجود دارند، بی تردید کوخ نشینان و کپر نشینان بسیاری در ایران خواهند بود.

اینکه چرا باید ایشان در میان پرهای قو رشد کنند و کودکان بینوای ایران زمین  در تکّه ای کارتن و مقوا  شب را به صبح برسانند، خود دردی است بر دردهای بی پایان ملت محروم و زجر کشیده ایران.

اینکه ایشان می توانستند در آزادی کامل و رفاه کم نظیری به تحصیل مشغول شوند ولی گویا چندان موفقیتی نداشته اند، ویا  به آسانی دست بر روی دختر مورد خواست خود گذاشتند، و با یک اشاره ازدواج کردند،  بدون اینکه حتی ثانیه ای طعم خستگی بعد از کار روزانه را بچشند،  پرسش آفرین است.

همچنین، داشتن بهترین خانه وویلای زندگی به مشابه قصر نیاوران، و زندگی فرزندانشان  در آسایشی کم نظیر، و در مقایسه با آن، در شرایطی که دشوراری های سرسام آور موجود درزندگی هرا یرانی، دربرابر نابسامان مالی،  بالا رفتن سن ازدواج و افزایش روز افزون فساد و فحشا سر به فلک می کشند، خود باعث به وجود آمدن سوال های بیشماری در هر ذهن آگاه و روشن می شوند.

جناب شاهزاده رضا پهلوی که به قول خودشان در مصاحبه ی با آقای بیژن فرهودی، سی و دو سال است که دارند حرف می زنند و دیگر از حرف زدن خسته شده اند، چه قدمی برای حل مشکلات فراوان من جوان ایرانی که به دلیل وطن پرستی و آزادی خواهی آواره ی کشورهای اروپایی شده ام، برداشته اند که من باید طوق غلامی ایشان را به گردن بیاندازم؟.

هیچ به اشتباهات فاحش سیاسی پدرشان در اداره ی کشور کاری ندارم، چرا که گناه پدر را به پای پسر نمی نویسند، امّا شما عزیزان پهلوی پرست، به من یک دلیل بدهید تا من نیز بتوانم به ایشان به چشم یک ایرانی وطن پرست، که قرار است شاه یا رییس جمهور مملکت من بشود، نگاه کنم.

شب آخرین چهارشنبه ی سال هشتاد و هشت یا همان چهارشنبه سوری خودمان، من تک و تنها و بی هدف، در حالی که حس پوچی و نابودی سراسر وجودم را در بر گرفته بود، در خیابان های سر و یخ زده ی شهری، قدم می زدم و اشک می ریختم، و ایشان عکس هایشان را در حالی که دست یکدیگر را گرفته اند و از روی آتش می پرند و لبخندی بر لبان شاهانه اشان نشسته است را، بر روی سایت رسمی شان می گذاشتند و من فقط آه کشیدم و حسرت خورم.

در این ویدیو شاهزاده رضا پهلوی با خانواده مراسم ۱۳ بدر را اجراء می کنند، که قابل ستایش است، ولی این موقعیت برای جوانان رانده از ایران که در شرایط غیر انسانی در سراسر دنیا پراکنده اند، وجود ندارد. شاهزاده باید به شکرانه آن همه نعمت هایی که در اختیار دارند، از حرف زدن خود بکاهند، و آن را به عمل تبدیل کنند.

من مبارزه کردم و در جوانی سیاه بخت شدم، ایشان دم از مبارزه می زنند و هیچ اندوهی ندارند. شاهزاده ی ما، کوچکترین تعلق خاطری به ایران و تاریخ کشورمان نیز ندارند و اسامی فرزندانشان را از بین نام های عربی برگزیدند.
زیرا به تصور ایشان چون مردم ایران مسلمانند، از اسلامی بودن ایشان استقبال می کنند. این هم یک کلاهبرداری دیگر است. در حالی که ما هرچه در تاریخ و زندگی بازنده هستیم، همان تازی گری یا تظاهر به تازی گری ما است.
ما ۱۴۰۰ سال است که خود را برده و زرخرید تازی کرده ایم. پدر شاهزاده نیز برای استحکام تخت و تاج خود، در کنار، و زیر عبای آخوند پناه گرفتند، و ما را به این خاکستر نشینی رساندند.
آقای حسنی مبارک هم که اکنون مورد لعن و نفرین مردم مصر است، نام فرزند خود را جمال گذاشته، تا از علاقه و دلبستگی مردم مصر به جمال عبدالناصر سوء استفاده کند. ولی می بینیم که این طور نشد، اکنون خود و خانواده اش به عنوان خائنین به مردم و کشور مصر در تاریخ به ثبت خواهد رسید.

کمترین عمل ناسیونالیستی که از شاهزاده انتظار میرفت  این بود و مردم امیدوار بودند که روزی والاحضرت چکمه های پدربزرگ شان را به پا کنند و بیایند داخل ایران و ظلم را ریشه کن کنند و آخوند ها را از مملکت بیرون برانند. ولی دریغا  که چنین جوهری در ایشان وجود ندارد.

من به شخصه در ایشان، چیزی بیش از یک تحلیلگر سیاسی  و دنباله رو سیاستمداران آمریکا و اسرائیل ندیدم. شاهزاده توان و صلابت و اقتدار لازم را برای رهبری یک کشور ندارد، ایشان حتّی سخنور خوبی نیز نیست.  برای باور به این حقیقت می توانید به دور از تعصب خشک، چند تا از مصاحبه های ایشان را مشاهده و گوش دهید، آن گاه خود قضاوت فرمایید.
ایشان به درگاه کاخ سپید، و گردانندگان اسراییل متوسل و دخیل شده اند، تا دری به تخته به خورده، و آنان به ایران حمله نظامی کنند، چند میلیون مردم بیگناه و زجر کشیده ایران نابود و پاره پاره شوند، آن گاه ایشان در رؤیای خود، به  تاج رتخت دست یابند.

شاهزاده رضا پهلوی در سنای فرانسه حضور می یابد. ما به خوبی می دانیم، مردم ایران هم بهتر از ما می دانند که کشورهای اروپایی و آمریکا به دنبال منافع خودشانند، و برای  ملت های دربند جهان کوچکترین رحم و انسانیتی ندارند. آنان همگی دلال و معامله گرند، و ملت ها را خرید و فروش  می کنند. رژیم کشتارگر ایران را هم سه دهه است روی پا نگهداشته اند. آیا شاهزاده هم در اندیشه خرید و فروش و معامله اند؟

شاهزاده رضا پهلوی در سنای فرانسه حضور می یابد. ما به خوبی می دانیم، مردم ایران هم بهتر از ما می دانند که کشورهای اروپایی و آمریکا به دنبال منافع خودشانند، و برای ملت های دربند جهان کوچکترین رحم و انسانیتی ندارند. آنان همگی دلال و معامله گرند، و ملت ها را خرید و فروش می کنند. رژیم کشتارگر ایران را هم سه دهه است روی پا نگهداشته اند. آیا شاهزاده هم در اندیشه خرید و فروش و معامله اند؟

شاهزاده ی گرانقدر ایرانزمین، فرموده اند که من با همه ی جوانانی که به تازگی از ایران خارج شده اند در ارتباطم و به آن ها کمک می کنم و حمایتشان می کنم، این سخنان رنگ و بویی مجانی کردن آب و برق توسط خمینی دارند، چرا که من به شخصه از دوستانی که به تازگی از ایران خارج شده اند، چیزی در رابطه با تماس با شاهزاده نشنیده ام.

و شاید هم کمک های ایشان فقط شامل حال جوانان سلطنت طلب می شود که خب باید به ایشان آفرین گفت که با این عمل، عدّه ی بسیاری از جوانان مبارزی که از ترس جانشان ایران را ترک کرده اند آنان را خریدند، و با حاتم بخشی خود، طرفدار پادشاهی نمودند.
در دلم مانده که کمی در رابطه با مرحوم شاهپور علیرضا پهلوی سخن بگویم.

بعد از خودکشی ایشان، من زبان در دهان گرفتم و لب به سخن نگشودم، چرا که جماعت مرده پرست و سینه زنان پر شمار این خانواده، به هر کسی و یا گروهی که سوال هایی اساسی می کرد، پرخاش می کردند و القابی همانند خائن و وطن فروش به انسان های شریفی، از جمله استاد بهرام مشیری که ایشان به تنهایی عده ی کثیری از هم میهنان را از منجلاب خرافات نجات داده اند، و از خانوداه پهلوی خواست تا وصیت شادروان علیرضا را بر ملا کنند، چه دشنام ها  و نسبت هایی که ندادند؟.

ولی اکنون که تصمیم به نوشتن این مطالب گرفتم، فرصت را غنیمت می شمارم و حرف های ناگفته ی بسیاری را به روی کاغذ میاورم.

شاهزاده رضا پهلوی، فقط فرصت را مناسب دیدند تا مرگ برادر خود را نیز به ایران و ملّت زودباورش، نسبت دهند و ارج و قرب خود و خانواده ی شان را بالاتر ببرند، غافل از اینکه، هنوز جوانانی همانند من، نفس می کشند و اسیر این بازی های سیاسی نخواهند شد و پی به اصل ماجرا خواهند برد.

این طور پیداست که در میان همه افراد خانواده پهلوی تنها شادروان علیرضا در اندیشه ایران بود، و با رفتن به سه دانشگاه معتبر و معروف آمریکا در باره ایران باستان مطالعه کرده بود. این موجب افتخار هر ایرانی است.
ولی باید یاد آور شد که خانواده پهلوی به ویژه شخص شاهزاده روی میهن پرستی و فعالیت های علمی علیرضا سرپوش گذاشتند، و هرگز به ایشان فرصت و اجازه ندادند تا آن چه در دل دارد بیان کند، و نسبت به ایرانی که بدان عشق می ورزید، احساسات خود را بیان کند.

شادروان علیرضا در جشن پایانی فوق لیسانس تاریخ پیش از یورش تازیان ایران، با خانواده خود دیده می شود. چرا این جشن که به شاهزاده تعلق دارد، ایشان را نادیده گرفتند، و در پشت همه فامیل دور از ارزش های خود دیده می شود؟ آیا این عملکرد نادرست، سرپوش گذاشتن بر و نادیده گرفتن این شادروان نبوده است؟.

شادروان علیرضا در جشن پایانی فوق لیسانس تاریخ پیش از یورش تازیان ایران، با خانواده خود دیده می شود. چرا این جشن که به شاهزاده تعلق دارد، ایشان را نادیده گرفتند، و در پشت همه فامیل دور از ارزش های خود دیده می شود؟ آیا این عملکرد نادرست، سرپوش گذاشتن بر و نادیده گرفتن این شادروان نبوده است؟.

آن ها حتی روی دو شاهدخت نیز سرپوش گذاشتند. یکی را به مرگ رساندند، و دیگری را در تاریکی و گمنامی نگاه داشتند.
مساله ی دیگر این است که از چه زمان و با چه منطقی، خودکشی که هیچ کس را به فکر فرو نمی برد، فدا کردن جان در راه میهن، تلقّی می شود؟.
آیا این گونه خودکشی ها را نباید فشار بی حد و حصر، سرپوش گذاشتن، و ظلم و ستم خانوادگی دانست؟.
آیا خودکشی شاهدخت جوان در سال ۲۰۰۱ نیز نمی تواند بیانگر ظلم و ستم بی رویه و نادیده گرفتن وی از سوی خانواده باشد؟.

در آخر، از شما، جناب آقای شاهزاده رضا پهلوی، می پرسم، که نتیجه ای که شما، از چندین سال حرف زدن و شعار دادن هایتان به دست آوردید، چه بوده است و تا چند سال دیگر می خواهید بنشینید و وقایع و اتفاقات روزانه ی ایران را تحلیل بفرمایید؟.

باز هم می گویم، شما برای من و هم نسلانم، هیچ قدمی بر نداشته اید که هیچ، باعث چند دستگی و پراکندگی ما نیز گشته اید.
هیچ کس هم جراتش را ندارد که از شما بپرسد، این همه ثروت را از کجا آورده اید و فرق شما و هاشمی رفسنجانی تنها در طرز لباس پوشیدنتان است و بس.
چرا من باید مدیون شما باشم؟.

  • بجز اختلافات جزئی(به نظر من) حرف تمام ایرانیان را گفتید. اگر ما شاه و شاهزاده و رئیس جمهور منصوب شده و از اینجور چیزها بخواهیم ،خوب جمهوری اسلامی هست . حالا دیگه چه دیکتاتوری بنام مذهب چه بنام کورش چه بنام مجاهدین چه بنام کمونیسم. فقط آزادی فقط آزادی فقط آزادی .

  • بجز اختلافات جزئی(به نظر من) حرف تمام ایرانیان را گفتید. اگر ما شاه و شاهزاده و رئیس جمهور منصوب شده و از اینجور چیزها بخواهیم ،خوب جمهوری اسلامی هست . حالا دیگه چه دیکتاتوری بنام مذهب چه بنام کورش چه بنام مجاهدین چه بنام کمونیسم. فقط آزادی فقط آزادی فقط آزادی .

  • بجز اختلافات جزئی(به نظر من) حرف تمام ایرانیان را گفتید. اگر ما شاه و شاهزاده و رئیس جمهور منصوب شده و از اینجور چیزها بخواهیم ،خوب جمهوری اسلامی هست . حالا دیگه چه دیکتاتوری بنام مذهب چه بنام کورش چه بنام مجاهدین چه بنام کمونیسم. فقط آزادی فقط آزادی فقط آزادی .

  • بجز اختلافات جزئی(به نظر من) حرف تمام ایرانیان را گفتید. اگر ما شاه و شاهزاده و رئیس جمهور منصوب شده و از اینجور چیزها بخواهیم ،خوب جمهوری اسلامی هست . حالا دیگه چه دیکتاتوری بنام مذهب چه بنام کورش چه بنام مجاهدین چه بنام کمونیسم. فقط آزادی فقط آزادی فقط آزادی .

  • Kimiaia

    Agha kodoom servat ?
    ageh ham servati dareh az pedaresh behesh resideh keh shah boodeh va pedar bozorgesh ham shah boodeh mageh maal pedare to ro khordeh?
    bab jamesh konid.

    • Faghat_mu

      motmaenan male babaye hamaro khorde
      hamchin migin poole khodeshone engar kar kardano hoghoghe roozmozdeshono jam kardan
      az servataie meli mano shoaha khordan ke pooldar shodan vagarna na pooleshon koja bood
      shomam shah parastiatono bezarin be vaghtesh ke alan aslan kharidar nadareh

  • Kimiaia

    Agha kodoom servat ?
    ageh ham servati dareh az pedaresh behesh resideh keh shah boodeh va pedar bozorgesh ham shah boodeh mageh maal pedare to ro khordeh?
    bab jamesh konid.

    • nashenas

      zer nazan baba! pedar va pedar bozorgesh ham male hamin mardom ro khordan

    • Faghat_mu

      motmaenan male babaye hamaro khorde
      hamchin migin poole khodeshone engar kar kardano hoghoghe roozmozdeshono jam kardan
      az servataie meli mano shoaha khordan ke pooldar shodan vagarna na pooleshon koja bood
      shomam shah parastiatono bezarin be vaghtesh ke alan aslan kharidar nadareh

  • Kimiaia

    Agha kodoom servat ?
    ageh ham servati dareh az pedaresh behesh resideh keh shah boodeh va pedar bozorgesh ham shah boodeh mageh maal pedare to ro khordeh?
    bab jamesh konid.

    • Faghat_mu

      motmaenan male babaye hamaro khorde
      hamchin migin poole khodeshone engar kar kardano hoghoghe roozmozdeshono jam kardan
      az servataie meli mano shoaha khordan ke pooldar shodan vagarna na pooleshon koja bood
      shomam shah parastiatono bezarin be vaghtesh ke alan aslan kharidar nadareh

  • Neda232

    in harfha, harf moft ast.
    entezaar darid ishan az ansooy donya che konand , anham bedon hmayat ajhani !?
    magarshahed nistdi ke chegoneh zahra bahrami ra akhira koshtand, kasi jorat sohbat ba in rejim va enteghaad o hozoor dar khyabanha ra nadarad angaah az shahzade be onvaan tanha fard entezaar ta aseman ast.
    ghol midaham ishan dar khyaban tehran ham pa gozarand, shomaha dorash ra be hmayat nemigriid. tanha harf moft mizanid o bas

    nokteh digar inke, tavajoh konid dar keshvarhaay motemaden donya hati padeshaah niz az dolat daraay hoghogh o mazayaeist, chera yek edeh az iraniyaan fekr mikonand shah ya khanevadeh ishan nokar mardom hastand o bayad bedon daryaaft dastmozd baray keshvar kari konand !?

    va mosal ast ke ingoneh afrad o goroh ha be jahat jaygaah khaas hokomati ke darand az hghogh balayi barkhordaar hastand.

    eykaash ghal az harf moft zadan kami roshd aghli peida konim.

    ama dard o ranj o sarkhordegihay nevisandeh ra nzi dark mikonam. ama in rahash nist ke bimantegh o bimahaba har che bar dahan amad kalameh konim.

    • Faghat_mu

      pas lotfan be valiahde tarsooietan begooid fekre vatan va padesahi ra az sar be dar konan chon agar hata 1% ham ehtemal dash ke mardom iran be nezame padeshahi roo biavarn ba chenin valiahde tarsooi dige razi nakhahand bood
      valiahdi ke joraate chand barkhorde sarih va diplomatici ro nadare hamoon behtare fekre padeshahiam nakone che berese be amalesh

  • Neda232

    in harfha, harf moft ast.
    entezaar darid ishan az ansooy donya che konand , anham bedon hmayat ajhani !?
    magarshahed nistdi ke chegoneh zahra bahrami ra akhira koshtand, kasi jorat sohbat ba in rejim va enteghaad o hozoor dar khyabanha ra nadarad angaah az shahzade be onvaan tanha fard entezaar ta aseman ast.
    ghol midaham ishan dar khyaban tehran ham pa gozarand, shomaha dorash ra be hmayat nemigriid. tanha harf moft mizanid o bas

    nokteh digar inke, tavajoh konid dar keshvarhaay motemaden donya hati padeshaah niz az dolat daraay hoghogh o mazayaeist, chera yek edeh az iraniyaan fekr mikonand shah ya khanevadeh ishan nokar mardom hastand o bayad bedon daryaaft dastmozd baray keshvar kari konand !?

    va mosal ast ke ingoneh afrad o goroh ha be jahat jaygaah khaas hokomati ke darand az hghogh balayi barkhordaar hastand.

    eykaash ghal az harf moft zadan kami roshd aghli peida konim.

    ama dard o ranj o sarkhordegihay nevisandeh ra nzi dark mikonam. ama in rahash nist ke bimantegh o bimahaba har che bar dahan amad kalameh konim.

    • Faghat_mu

      pas lotfan be valiahde tarsooietan begooid fekre vatan va padesahi ra az sar be dar konan chon agar hata 1% ham ehtemal dash ke mardom iran be nezame padeshahi roo biavarn ba chenin valiahde tarsooi dige razi nakhahand bood
      valiahdi ke joraate chand barkhorde sarih va diplomatici ro nadare hamoon behtare fekre padeshahiam nakone che berese be amalesh

  • Neda232

    in harfha, harf moft ast.
    entezaar darid ishan az ansooy donya che konand , anham bedon hmayat ajhani !?
    magarshahed nistdi ke chegoneh zahra bahrami ra akhira koshtand, kasi jorat sohbat ba in rejim va enteghaad o hozoor dar khyabanha ra nadarad angaah az shahzade be onvaan tanha fard entezaar ta aseman ast.
    ghol midaham ishan dar khyaban tehran ham pa gozarand, shomaha dorash ra be hmayat nemigriid. tanha harf moft mizanid o bas

    nokteh digar inke, tavajoh konid dar keshvarhaay motemaden donya hati padeshaah niz az dolat daraay hoghogh o mazayaeist, chera yek edeh az iraniyaan fekr mikonand shah ya khanevadeh ishan nokar mardom hastand o bayad bedon daryaaft dastmozd baray keshvar kari konand !?

    va mosal ast ke ingoneh afrad o goroh ha be jahat jaygaah khaas hokomati ke darand az hghogh balayi barkhordaar hastand.

    eykaash ghal az harf moft zadan kami roshd aghli peida konim.

    ama dard o ranj o sarkhordegihay nevisandeh ra nzi dark mikonam. ama in rahash nist ke bimantegh o bimahaba har che bar dahan amad kalameh konim.

  • Shiva

    با درود به شما عزیزان!

    به نظر من وقتش رسیده که ما ایرانیان کمی‌ جرات کنیم و حقایق را همانطور که هست ببینیم. ما ایرانیان به طور مجموع یا سیاه میبینیم یا سفید. زندگی‌ رنگهای دیگر هم دارد. حتا اگر ما سلطنت طلب هم باشیم باید بدانیم که در این خانواده هم نقصها و مشکلاتی بوده و هست و اساسا اگر ما در جهت بهبود مسائل انتقادی کنیم دلیل نفرت نیست بلکه به نظر من این نشان دهنده پویایی یک ذهن بیدار است. در این که این خانواده در مورد شاهزاده علیرضا پهلوی کوتاهی کرده‌اند من به شخصه هیچ شکی ندارم. توضیح من هم این هست که چرا ما به عنوان یک جوان ایرانی‌ حتی صدای این شادروان را در زمان حیاط ایشان نشنیدیم، چرا نباید میدانستیم که ایشان چه تحصیل کرده‌اند و بسیاری چراهای دیگر که در ذهن همه ما نقش بشت.

    آیا انتقاد به یک حرکت اشتباه یک خانواده دلیل نفرت است یا سازندگی؟ من خودم مانند هزاران ایرانی‌ دیگر از مرگ علیرضا عزیز عمیقا ناراحت شدم اما این دلیلی‌ بر این نیست که حقایق ناگفته بماند. زمان آن رسیده که ما باد بگیریم که احساسات را از حقایق جدا کنیم و اعمال را از اشخاص و لقب های آنها!!

  • Shiva

    با درود به شما عزیزان!

    به نظر من وقتش رسیده که ما ایرانیان کمی‌ جرات کنیم و حقایق را همانطور که هست ببینیم. ما ایرانیان به طور مجموع یا سیاه میبینیم یا سفید. زندگی‌ رنگهای دیگر هم دارد. حتا اگر ما سلطنت طلب هم باشیم باید بدانیم که در این خانواده هم نقصها و مشکلاتی بوده و هست و اساسا اگر ما در جهت بهبود مسائل انتقادی کنیم دلیل نفرت نیست بلکه به نظر من این نشان دهنده پویایی یک ذهن بیدار است. در این که این خانواده در مورد شاهزاده علیرضا پهلوی کوتاهی کرده‌اند من به شخصه هیچ شکی ندارم. توضیح من هم این هست که چرا ما به عنوان یک جوان ایرانی‌ حتی صدای این شادروان را در زمان حیاط ایشان نشنیدیم، چرا نباید میدانستیم که ایشان چه تحصیل کرده‌اند و بسیاری چراهای دیگر که در ذهن همه ما نقش بشت.

    آیا انتقاد به یک حرکت اشتباه یک خانواده دلیل نفرت است یا سازندگی؟ من خودم مانند هزاران ایرانی‌ دیگر از مرگ علیرضا عزیز عمیقا ناراحت شدم اما این دلیلی‌ بر این نیست که حقایق ناگفته بماند. زمان آن رسیده که ما باد بگیریم که احساسات را از حقایق جدا کنیم و اعمال را از اشخاص و لقب های آنها!!

    • از شیوای گرامی، سپاس بیکران دارم، ما هیچگونه مخالفت و دشمنی با خانواده پهلوی نداریم ودلمان می خواهد آن ها نیز بادیگر مردم زجر کشیده ایران هم دل و هم زبان و هم فکر باشند تا ما به یک اتحاد ملی برسیم.
      بدبختانه عده ای آفتاب پرست و شاه پرست که با کوردلی و فرصت طلبی دور این خانواده را احاطه کرده اند، نمی گذآرند اتحاد و یگانگی به وجود آید.

  • Shiva

    با درود به شما عزیزان!

    به نظر من وقتش رسیده که ما ایرانیان کمی‌ جرات کنیم و حقایق را همانطور که هست ببینیم. ما ایرانیان به طور مجموع یا سیاه میبینیم یا سفید. زندگی‌ رنگهای دیگر هم دارد. حتا اگر ما سلطنت طلب هم باشیم باید بدانیم که در این خانواده هم نقصها و مشکلاتی بوده و هست و اساسا اگر ما در جهت بهبود مسائل انتقادی کنیم دلیل نفرت نیست بلکه به نظر من این نشان دهنده پویایی یک ذهن بیدار است. در این که این خانواده در مورد شاهزاده علیرضا پهلوی کوتاهی کرده‌اند من به شخصه هیچ شکی ندارم. توضیح من هم این هست که چرا ما به عنوان یک جوان ایرانی‌ حتی صدای این شادروان را در زمان حیاط ایشان نشنیدیم، چرا نباید میدانستیم که ایشان چه تحصیل کرده‌اند و بسیاری چراهای دیگر که در ذهن همه ما نقش بشت.

    آیا انتقاد به یک حرکت اشتباه یک خانواده دلیل نفرت است یا سازندگی؟ من خودم مانند هزاران ایرانی‌ دیگر از مرگ علیرضا عزیز عمیقا ناراحت شدم اما این دلیلی‌ بر این نیست که حقایق ناگفته بماند. زمان آن رسیده که ما باد بگیریم که احساسات را از حقایق جدا کنیم و اعمال را از اشخاص و لقب های آنها!!

    • از شیوای گرامی، سپاس بیکران دارم، ما هیچگونه مخالفت و دشمنی با خانواده پهلوی نداریم ودلمان می خواهد آن ها نیز بادیگر مردم زجر کشیده ایران هم دل و هم زبان و هم فکر باشند تا ما به یک اتحاد ملی برسیم.
      بدبختانه عده ای آفتاب پرست و شاه پرست که با کوردلی و فرصت طلبی دور این خانواده را احاطه کرده اند، نمی گذآرند اتحاد و یگانگی به وجود آید.

  • Shiva

    با درود به شما عزیزان!

    به نظر من وقتش رسیده که ما ایرانیان کمی‌ جرات کنیم و حقایق را همانطور که هست ببینیم. ما ایرانیان به طور مجموع یا سیاه میبینیم یا سفید. زندگی‌ رنگهای دیگر هم دارد. حتا اگر ما سلطنت طلب هم باشیم باید بدانیم که در این خانواده هم نقصها و مشکلاتی بوده و هست و اساسا اگر ما در جهت بهبود مسائل انتقادی کنیم دلیل نفرت نیست بلکه به نظر من این نشان دهنده پویایی یک ذهن بیدار است. در این که این خانواده در مورد شاهزاده علیرضا پهلوی کوتاهی کرده‌اند من به شخصه هیچ شکی ندارم. توضیح من هم این هست که چرا ما به عنوان یک جوان ایرانی‌ حتی صدای این شادروان را در زمان حیاط ایشان نشنیدیم، چرا نباید میدانستیم که ایشان چه تحصیل کرده‌اند و بسیاری چراهای دیگر که در ذهن همه ما نقش بشت.

    آیا انتقاد به یک حرکت اشتباه یک خانواده دلیل نفرت است یا سازندگی؟ من خودم مانند هزاران ایرانی‌ دیگر از مرگ علیرضا عزیز عمیقا ناراحت شدم اما این دلیلی‌ بر این نیست که حقایق ناگفته بماند. زمان آن رسیده که ما باد بگیریم که احساسات را از حقایق جدا کنیم و اعمال را از اشخاص و لقب های آنها!!

    • از شیوای گرامی، سپاس بیکران دارم، ما هیچگونه مخالفت و دشمنی با خانواده پهلوی نداریم ودلمان می خواهد آن ها نیز بادیگر مردم زجر کشیده ایران هم دل و هم زبان و هم فکر باشند تا ما به یک اتحاد ملی برسیم.
      بدبختانه عده ای آفتاب پرست و شاه پرست که با کوردلی و فرصت طلبی دور این خانواده را احاطه کرده اند، نمی گذآرند اتحاد و یگانگی به وجود آید.

  • be nazare man ma salhast ke darim doroogh va riya kari az akhoondha mibinim ke miyan rooye zamin mishinan va tazahor mikonan ke bi pool hastan vali baa didan shahzade ba in lebashaye ziba va shadiye ishan ehsas mikonim ke hade aghal yek irani vojood dare be jaye dard va bad bakhti az irani chehreye digari ro neshoon bede omidvaram ke darke behtari az mozoo dashte bashi …… dige dardo badbakhti base bezar la aghal in omidi ge dar in delha vojood dare kam rang nashe va darzamn mikham begam bashar jaayez al khataast pas ba in tarif say nakonid hameye dardo bad bakhti mono be nazare kasi dige biyarim va say konim az in be bad shad zistan va omid be ayandeh ra dar delha zende negah darim …….a omid varam dide shomaro ta hodoodi mosbat konam………………dar zamn ishan hich vaght entezar nadare ke digaran gholamesh bashan………………….behtare kami ensaf dashte bashim…………………bedrood

  • be nazare man ma salhast ke darim doroogh va riya kari az akhoondha mibinim ke miyan rooye zamin mishinan va tazahor mikonan ke bi pool hastan vali baa didan shahzade ba in lebashaye ziba va shadiye ishan ehsas mikonim ke hade aghal yek irani vojood dare be jaye dard va bad bakhti az irani chehreye digari ro neshoon bede omidvaram ke darke behtari az mozoo dashte bashi …… dige dardo badbakhti base bezar la aghal in omidi ge dar in delha vojood dare kam rang nashe va darzamn mikham begam bashar jaayez al khataast pas ba in tarif say nakonid hameye dardo bad bakhti mono be nazare kasi dige biyarim va say konim az in be bad shad zistan va omid be ayandeh ra dar delha zende negah darim …….a omid varam dide shomaro ta hodoodi mosbat konam………………dar zamn ishan hich vaght entezar nadare ke digaran gholamesh bashan………………….behtare kami ensaf dashte bashim…………………bedrood

  • be nazare man ma salhast ke darim doroogh va riya kari az akhoondha mibinim ke miyan rooye zamin mishinan va tazahor mikonan ke bi pool hastan vali baa didan shahzade ba in lebashaye ziba va shadiye ishan ehsas mikonim ke hade aghal yek irani vojood dare be jaye dard va bad bakhti az irani chehreye digari ro neshoon bede omidvaram ke darke behtari az mozoo dashte bashi …… dige dardo badbakhti base bezar la aghal in omidi ge dar in delha vojood dare kam rang nashe va darzamn mikham begam bashar jaayez al khataast pas ba in tarif say nakonid hameye dardo bad bakhti mono be nazare kasi dige biyarim va say konim az in be bad shad zistan va omid be ayandeh ra dar delha zende negah darim …….a omid varam dide shomaro ta hodoodi mosbat konam………………dar zamn ishan hich vaght entezar nadare ke digaran gholamesh bashan………………….behtare kami ensaf dashte bashim…………………bedrood

  • be nazare man ma salhast ke darim doroogh va riya kari az akhoondha mibinim ke miyan rooye zamin mishinan va tazahor mikonan ke bi pool hastan vali baa didan shahzade ba in lebashaye ziba va shadiye ishan ehsas mikonim ke hade aghal yek irani vojood dare be jaye dard va bad bakhti az irani chehreye digari ro neshoon bede omidvaram ke darke behtari az mozoo dashte bashi …… dige dardo badbakhti base bezar la aghal in omidi ge dar in delha vojood dare kam rang nashe va darzamn mikham begam bashar jaayez al khataast pas ba in tarif say nakonid hameye dardo bad bakhti mono be nazare kasi dige biyarim va say konim az in be bad shad zistan va omid be ayandeh ra dar delha zende negah darim …….a omid varam dide shomaro ta hodoodi mosbat konam………………dar zamn ishan hich vaght entezar nadare ke digaran gholamesh bashan………………….behtare kami ensaf dashte bashim…………………bedrood

  • One3ofamy

    به نظر من آنچه درمورد ثروت و غیره گفتید کمی اغراق آمیز است چون همین چیزها هم پیش از انقلاب گفته می شد و متاسفانه به چشم خیلی از جماعت ایرانی که ساکن شهرستانها و روستاها بودند این کاخها و زندگی درباری نمود داشت در حالیکه در کاخ نیاوران و سعدآباد باز است شما می توانید آن را با بسیاری از کاخها و دربار کشورهای اروپایی و غیره مقایسه کنید، خیلی معمولی است آیا ایران با آنهمه عظمت سزاوار چنین دربار و کاخی نبود؟
    اما من هم معتقدم آنچه که امروز بر سر ایران آمده است نتیجه تصمیم های غلط و دیکتاتوری خاندان پهلوی بوده است، اگر کمی فضای باز سیاسی وجود داشت، اگر به حرفها و خواسته های مردم بیشتر توجه می شد، اگر سیاست خارجی صحیح تری اعمال می شد، مردم ایران هیچگاه فریب جریان انحرافی انقلاب اسلامی را نمی خوردند،مردم دموراسی بیشتر می خواستند و اینها با شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی آمدند، و ما پس از ۳۰ سال نه استقلال داریم، نه آزادی، نه جمهوری، نه اسلام
    محمدرضا شاه قطعا آدم بی کفایتی بود که چنین سرنوشتی را برای کشور ایران رقم زد و در پایان هنگام رفتن از ایران تنها به گفتن صدای شما را شنیدم بسنده کرد…

  • One3ofamy

    به نظر من آنچه درمورد ثروت و غیره گفتید کمی اغراق آمیز است چون همین چیزها هم پیش از انقلاب گفته می شد و متاسفانه به چشم خیلی از جماعت ایرانی که ساکن شهرستانها و روستاها بودند این کاخها و زندگی درباری نمود داشت در حالیکه در کاخ نیاوران و سعدآباد باز است شما می توانید آن را با بسیاری از کاخها و دربار کشورهای اروپایی و غیره مقایسه کنید، خیلی معمولی است آیا ایران با آنهمه عظمت سزاوار چنین دربار و کاخی نبود؟
    اما من هم معتقدم آنچه که امروز بر سر ایران آمده است نتیجه تصمیم های غلط و دیکتاتوری خاندان پهلوی بوده است، اگر کمی فضای باز سیاسی وجود داشت، اگر به حرفها و خواسته های مردم بیشتر توجه می شد، اگر سیاست خارجی صحیح تری اعمال می شد، مردم ایران هیچگاه فریب جریان انحرافی انقلاب اسلامی را نمی خوردند،مردم دموراسی بیشتر می خواستند و اینها با شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی آمدند، و ما پس از ۳۰ سال نه استقلال داریم، نه آزادی، نه جمهوری، نه اسلام
    محمدرضا شاه قطعا آدم بی کفایتی بود که چنین سرنوشتی را برای کشور ایران رقم زد و در پایان هنگام رفتن از ایران تنها به گفتن صدای شما را شنیدم بسنده کرد…

  • One3ofamy

    به نظر من آنچه درمورد ثروت و غیره گفتید کمی اغراق آمیز است چون همین چیزها هم پیش از انقلاب گفته می شد و متاسفانه به چشم خیلی از جماعت ایرانی که ساکن شهرستانها و روستاها بودند این کاخها و زندگی درباری نمود داشت در حالیکه در کاخ نیاوران و سعدآباد باز است شما می توانید آن را با بسیاری از کاخها و دربار کشورهای اروپایی و غیره مقایسه کنید، خیلی معمولی است آیا ایران با آنهمه عظمت سزاوار چنین دربار و کاخی نبود؟
    اما من هم معتقدم آنچه که امروز بر سر ایران آمده است نتیجه تصمیم های غلط و دیکتاتوری خاندان پهلوی بوده است، اگر کمی فضای باز سیاسی وجود داشت، اگر به حرفها و خواسته های مردم بیشتر توجه می شد، اگر سیاست خارجی صحیح تری اعمال می شد، مردم ایران هیچگاه فریب جریان انحرافی انقلاب اسلامی را نمی خوردند،مردم دموراسی بیشتر می خواستند و اینها با شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی آمدند، و ما پس از ۳۰ سال نه استقلال داریم، نه آزادی، نه جمهوری، نه اسلام
    محمدرضا شاه قطعا آدم بی کفایتی بود که چنین سرنوشتی را برای کشور ایران رقم زد و در پایان هنگام رفتن از ایران تنها به گفتن صدای شما را شنیدم بسنده کرد…

  • asal kia

    با نظر شما دوست دوست عزیز در بسیاری از جاهای این متن موافقم(با انجای که(
    این شاهزاده برای ایران و ایرانی چه کرده وچه میکند .نه جنبش حمایتی از حقوق ایرانیان نه حمایت مالی ( البته بجز بنیاد تاسیس شده برای کودکان بعضا ایرانی )نه تلاشی برای یاک کردن چهرهء ساخته شدهء بد ایرانیان در این ۳۰ سال گذشته یا اینکه ایشان فقط یک نظریه پرداز سیاسی هستند و بس
    ولی فراموش نکنیم در هیچ جای دنیا سردمداران در مقابل مردم از عوام تا خواص با موقعیت یکسان رشد و زندگی نمیکنند.سالها قبل معتقدان با نگرش چپ دنبال این فلسفه بودندولی اجرا این وضعیت مساوی در زمان حال محال می باشد
    و این را در نطر بگیریم برای هر تحول سیاسی بنیادی نیازبه مذاکره است حتی گاهی باید با دشمن هم سر یک میز به مذاکره نشست برای گرفتن نتیجه بهتر به نفع طرفین صحبت وباید رایزنی سیاسی کرد
    البته اینکه دول بیگانه ابتدا منافع خویش رامیبینند حرفی نیست و لی در جای که دولتی یک طرفش منافع مردم خود و طرفی دیگرحق مردمی غربیه تر هم وجود دارد بی طرف بودن بسیار سخت است و تشخیص کار بهتر دشواراست پس ما اول درد خویش را دواکنیم قضاوت در کردهء بیگانگان برای بعد بماند
    و اینکه امکانات یکسان اولیه در ایران برای مردم وجود ندارد و سختی از حد گذشته و قابل مقایسه با رنجی که خانواده پهلوی از آن دم میزنند نیست ولی هر کس به دید خود رنج را معنی میکند دمکراسی یعنی اینکه به هر عقیده ای احترام بگزاریم به هر دیدی هرچندکه هر کوری تفاوت این درد رابا آن به سادگی تشخیص میدهد
    حال اینکه رضا پهلوی کاری برای وطن و هم وطن نکرده حقیقتی بس آشکار است.

  • asal kia

    با نظر شما دوست دوست عزیز در بسیاری از جاهای این متن موافقم(با انجای که(
    این شاهزاده برای ایران و ایرانی چه کرده وچه میکند .نه جنبش حمایتی از حقوق ایرانیان نه حمایت مالی ( البته بجز بنیاد تاسیس شده برای کودکان بعضا ایرانی )نه تلاشی برای یاک کردن چهرهء ساخته شدهء بد ایرانیان در این ۳۰ سال گذشته یا اینکه ایشان فقط یک نظریه پرداز سیاسی هستند و بس
    ولی فراموش نکنیم در هیچ جای دنیا سردمداران در مقابل مردم از عوام تا خواص با موقعیت یکسان رشد و زندگی نمیکنند.سالها قبل معتقدان با نگرش چپ دنبال این فلسفه بودندولی اجرا این وضعیت مساوی در زمان حال محال می باشد
    و این را در نطر بگیریم برای هر تحول سیاسی بنیادی نیازبه مذاکره است حتی گاهی باید با دشمن هم سر یک میز به مذاکره نشست برای گرفتن نتیجه بهتر به نفع طرفین صحبت وباید رایزنی سیاسی کرد
    البته اینکه دول بیگانه ابتدا منافع خویش رامیبینند حرفی نیست و لی در جای که دولتی یک طرفش منافع مردم خود و طرفی دیگرحق مردمی غربیه تر هم وجود دارد بی طرف بودن بسیار سخت است و تشخیص کار بهتر دشواراست پس ما اول درد خویش را دواکنیم قضاوت در کردهء بیگانگان برای بعد بماند
    و اینکه امکانات یکسان اولیه در ایران برای مردم وجود ندارد و سختی از حد گذشته و قابل مقایسه با رنجی که خانواده پهلوی از آن دم میزنند نیست ولی هر کس به دید خود رنج را معنی میکند دمکراسی یعنی اینکه به هر عقیده ای احترام بگزاریم به هر دیدی هرچندکه هر کوری تفاوت این درد رابا آن به سادگی تشخیص میدهد
    حال اینکه رضا پهلوی کاری برای وطن و هم وطن نکرده حقیقتی بس آشکار است.

  • asal kia

    با نظر شما دوست دوست عزیز در بسیاری از جاهای این متن موافقم(با انجای که(
    این شاهزاده برای ایران و ایرانی چه کرده وچه میکند .نه جنبش حمایتی از حقوق ایرانیان نه حمایت مالی ( البته بجز بنیاد تاسیس شده برای کودکان بعضا ایرانی )نه تلاشی برای یاک کردن چهرهء ساخته شدهء بد ایرانیان در این ۳۰ سال گذشته یا اینکه ایشان فقط یک نظریه پرداز سیاسی هستند و بس
    ولی فراموش نکنیم در هیچ جای دنیا سردمداران در مقابل مردم از عوام تا خواص با موقعیت یکسان رشد و زندگی نمیکنند.سالها قبل معتقدان با نگرش چپ دنبال این فلسفه بودندولی اجرا این وضعیت مساوی در زمان حال محال می باشد
    و این را در نطر بگیریم برای هر تحول سیاسی بنیادی نیازبه مذاکره است حتی گاهی باید با دشمن هم سر یک میز به مذاکره نشست برای گرفتن نتیجه بهتر به نفع طرفین صحبت وباید رایزنی سیاسی کرد
    البته اینکه دول بیگانه ابتدا منافع خویش رامیبینند حرفی نیست و لی در جای که دولتی یک طرفش منافع مردم خود و طرفی دیگرحق مردمی غربیه تر هم وجود دارد بی طرف بودن بسیار سخت است و تشخیص کار بهتر دشواراست پس ما اول درد خویش را دواکنیم قضاوت در کردهء بیگانگان برای بعد بماند
    و اینکه امکانات یکسان اولیه در ایران برای مردم وجود ندارد و سختی از حد گذشته و قابل مقایسه با رنجی که خانواده پهلوی از آن دم میزنند نیست ولی هر کس به دید خود رنج را معنی میکند دمکراسی یعنی اینکه به هر عقیده ای احترام بگزاریم به هر دیدی هرچندکه هر کوری تفاوت این درد رابا آن به سادگی تشخیص میدهد
    حال اینکه رضا پهلوی کاری برای وطن و هم وطن نکرده حقیقتی بس آشکار است.

  • asal kia

    با نظر شما دوست دوست عزیز در بسیاری از جاهای این متن موافقم(با انجای که(
    این شاهزاده برای ایران و ایرانی چه کرده وچه میکند .نه جنبش حمایتی از حقوق ایرانیان نه حمایت مالی ( البته بجز بنیاد تاسیس شده برای کودکان بعضا ایرانی )نه تلاشی برای یاک کردن چهرهء ساخته شدهء بد ایرانیان در این ۳۰ سال گذشته یا اینکه ایشان فقط یک نظریه پرداز سیاسی هستند و بس
    ولی فراموش نکنیم در هیچ جای دنیا سردمداران در مقابل مردم از عوام تا خواص با موقعیت یکسان رشد و زندگی نمیکنند.سالها قبل معتقدان با نگرش چپ دنبال این فلسفه بودندولی اجرا این وضعیت مساوی در زمان حال محال می باشد
    و این را در نطر بگیریم برای هر تحول سیاسی بنیادی نیازبه مذاکره است حتی گاهی باید با دشمن هم سر یک میز به مذاکره نشست برای گرفتن نتیجه بهتر به نفع طرفین صحبت وباید رایزنی سیاسی کرد
    البته اینکه دول بیگانه ابتدا منافع خویش رامیبینند حرفی نیست و لی در جای که دولتی یک طرفش منافع مردم خود و طرفی دیگرحق مردمی غربیه تر هم وجود دارد بی طرف بودن بسیار سخت است و تشخیص کار بهتر دشواراست پس ما اول درد خویش را دواکنیم قضاوت در کردهء بیگانگان برای بعد بماند
    و اینکه امکانات یکسان اولیه در ایران برای مردم وجود ندارد و سختی از حد گذشته و قابل مقایسه با رنجی که خانواده پهلوی از آن دم میزنند نیست ولی هر کس به دید خود رنج را معنی میکند دمکراسی یعنی اینکه به هر عقیده ای احترام بگزاریم به هر دیدی هرچندکه هر کوری تفاوت این درد رابا آن به سادگی تشخیص میدهد
    حال اینکه رضا پهلوی کاری برای وطن و هم وطن نکرده حقیقتی بس آشکار است.

  • Nnaznaz

    hichi ma mirim koshte mishin in agha miad dobare behemoon zoor mige ma irania adat kardim zoor bala saremon bashe

  • Nnaznaz

    hichi ma mirim koshte mishin in agha miad dobare behemoon zoor mige ma irania adat kardim zoor bala saremon bashe

  • Nnaznaz

    hichi ma mirim koshte mishin in agha miad dobare behemoon zoor mige ma irania adat kardim zoor bala saremon bashe

  • david sadeghi

    az 2 jahat ke bengarim nemishe ziyad ghezavate monasebi kard shoar dadan dar vaghe mitone takhliyeye ehsasat bashe avalan to in aks shoma khanevadeye ashayer ra be namayesh gozashtin shoma bayad akse ye khanevadeye abero daro mizashti ke to zendegiye modern che ghadr bayad khejalat bekeshe va saresho bala negah dare shoma be ashayer milyardha toman pol ham bedin zendegishon hamine badesham andak adamhaee to tarikh bodan ke dar ye jaygahe saltanati bashan va betonan sade zistano yad begiran chon aslan baraye sade zistan tarbiyat mishan man be esme in agha va inke pedaresh ki bode kari nadaram ama agar ham shoar mide khob be shekle khodesh shoar mide nemitone aslahe dastesh begire ya masalan goni tanesh kone ke bege mardom man ham az zense shoma hastam iran dorost nakhahad shod chon dar tole tarikh tajavozate ziyadi be in marzo bom shode va tanavoe nejadiye bishomari vojod dare dar akhar inke in agha ya har kase dige ne mitonan in mamlekato dorost konan chera ke be nafe mardome ke hamintor zendegi konan chon iraniha janbeheye hich khobi va badi ro nadaran aslan nemidonan chi mikhan az in taraf harf az demokrasi mizanan az in taraf to sadetarin masaeele akhlaghi moshkel daran

  • david sadeghi

    az 2 jahat ke bengarim nemishe ziyad ghezavate monasebi kard shoar dadan dar vaghe mitone takhliyeye ehsasat bashe avalan to in aks shoma khanevadeye ashayer ra be namayesh gozashtin shoma bayad akse ye khanevadeye abero daro mizashti ke to zendegiye modern che ghadr bayad khejalat bekeshe va saresho bala negah dare shoma be ashayer milyardha toman pol ham bedin zendegishon hamine badesham andak adamhaee to tarikh bodan ke dar ye jaygahe saltanati bashan va betonan sade zistano yad begiran chon aslan baraye sade zistan tarbiyat mishan man be esme in agha va inke pedaresh ki bode kari nadaram ama agar ham shoar mide khob be shekle khodesh shoar mide nemitone aslahe dastesh begire ya masalan goni tanesh kone ke bege mardom man ham az zense shoma hastam iran dorost nakhahad shod chon dar tole tarikh tajavozate ziyadi be in marzo bom shode va tanavoe nejadiye bishomari vojod dare dar akhar inke in agha ya har kase dige ne mitonan in mamlekato dorost konan chera ke be nafe mardome ke hamintor zendegi konan chon iraniha janbeheye hich khobi va badi ro nadaran aslan nemidonan chi mikhan az in taraf harf az demokrasi mizanan az in taraf to sadetarin masaeele akhlaghi moshkel daran

  • david sadeghi

    az 2 jahat ke bengarim nemishe ziyad ghezavate monasebi kard shoar dadan dar vaghe mitone takhliyeye ehsasat bashe avalan to in aks shoma khanevadeye ashayer ra be namayesh gozashtin shoma bayad akse ye khanevadeye abero daro mizashti ke to zendegiye modern che ghadr bayad khejalat bekeshe va saresho bala negah dare shoma be ashayer milyardha toman pol ham bedin zendegishon hamine badesham andak adamhaee to tarikh bodan ke dar ye jaygahe saltanati bashan va betonan sade zistano yad begiran chon aslan baraye sade zistan tarbiyat mishan man be esme in agha va inke pedaresh ki bode kari nadaram ama agar ham shoar mide khob be shekle khodesh shoar mide nemitone aslahe dastesh begire ya masalan goni tanesh kone ke bege mardom man ham az zense shoma hastam iran dorost nakhahad shod chon dar tole tarikh tajavozate ziyadi be in marzo bom shode va tanavoe nejadiye bishomari vojod dare dar akhar inke in agha ya har kase dige ne mitonan in mamlekato dorost konan chera ke be nafe mardome ke hamintor zendegi konan chon iraniha janbeheye hich khobi va badi ro nadaran aslan nemidonan chi mikhan az in taraf harf az demokrasi mizanan az in taraf to sadetarin masaeele akhlaghi moshkel daran

  • david sadeghi

    az 2 jahat ke bengarim nemishe ziyad ghezavate monasebi kard shoar dadan dar vaghe mitone takhliyeye ehsasat bashe avalan to in aks shoma khanevadeye ashayer ra be namayesh gozashtin shoma bayad akse ye khanevadeye abero daro mizashti ke to zendegiye modern che ghadr bayad khejalat bekeshe va saresho bala negah dare shoma be ashayer milyardha toman pol ham bedin zendegishon hamine badesham andak adamhaee to tarikh bodan ke dar ye jaygahe saltanati bashan va betonan sade zistano yad begiran chon aslan baraye sade zistan tarbiyat mishan man be esme in agha va inke pedaresh ki bode kari nadaram ama agar ham shoar mide khob be shekle khodesh shoar mide nemitone aslahe dastesh begire ya masalan goni tanesh kone ke bege mardom man ham az zense shoma hastam iran dorost nakhahad shod chon dar tole tarikh tajavozate ziyadi be in marzo bom shode va tanavoe nejadiye bishomari vojod dare dar akhar inke in agha ya har kase dige ne mitonan in mamlekato dorost konan chera ke be nafe mardome ke hamintor zendegi konan chon iraniha janbeheye hich khobi va badi ro nadaran aslan nemidonan chi mikhan az in taraf harf az demokrasi mizanan az in taraf to sadetarin masaeele akhlaghi moshkel daran

  • Artabaz

    نمیشه اسمشو نقد گذاشت! واقعاً حرفاتون سطحی و بچه گانه نبود. در حد همان آزادی بیان است حرفتان. ارزش نقد ندارد! صد رحمت به ایرادهای بنی اسرائیلی.

  • Artabaz

    نمیشه اسمشو نقد گذاشت! واقعاً حرفاتون سطحی و بچه گانه نبود. در حد همان آزادی بیان است حرفتان. ارزش نقد ندارد! صد رحمت به ایرادهای بنی اسرائیلی.

  • Artabaz

    نمیشه اسمشو نقد گذاشت! واقعاً حرفاتون سطحی و بچه گانه نبود. در حد همان آزادی بیان است حرفتان. ارزش نقد ندارد! صد رحمت به ایرادهای بنی اسرائیلی.

  • Artabaz

    بود*

  • Artabaz

    بود*

  • Artabaz

    بود*

  • Artabaz

    بود*

  • Freeiran

    ایرانیان کور شده اند کر شده اند و نمی اندیشند. گرفتار قهرمان ها هستند و تا ابد گرفتار آن ها خواهند ماند. از کسانی که امید دارند یک تازی از آسمان بیاید و نجاتشان دهد چه توقعی دارید؟ آن ها که اللهم عجل لولیک الفرج روی شیشه ماشین خود می چسبانند چه انتظاری دارید؟ رضا پهلوی ها و میرحسین ها و … هم همان امام زمان تازی هستند. دوست من! ترقی اندر این کشور محال است

  • Freeiran

    ایرانیان کور شده اند کر شده اند و نمی اندیشند. گرفتار قهرمان ها هستند و تا ابد گرفتار آن ها خواهند ماند. از کسانی که امید دارند یک تازی از آسمان بیاید و نجاتشان دهد چه توقعی دارید؟ آن ها که اللهم عجل لولیک الفرج روی شیشه ماشین خود می چسبانند چه انتظاری دارید؟ رضا پهلوی ها و میرحسین ها و … هم همان امام زمان تازی هستند. دوست من! ترقی اندر این کشور محال است

  • Freeiran

    ایرانیان کور شده اند کر شده اند و نمی اندیشند. گرفتار قهرمان ها هستند و تا ابد گرفتار آن ها خواهند ماند. از کسانی که امید دارند یک تازی از آسمان بیاید و نجاتشان دهد چه توقعی دارید؟ آن ها که اللهم عجل لولیک الفرج روی شیشه ماشین خود می چسبانند چه انتظاری دارید؟ رضا پهلوی ها و میرحسین ها و … هم همان امام زمان تازی هستند. دوست من! ترقی اندر این کشور محال است

  • Mamaly_m2

    خاندانی ۲۵۰۰ سال تمدن را در ۵۰ سال را تابود کردند جایی برای احترام ندارند…. ایسان هم مثل هانواده احمد شاه قاجار چه فرقیست

  • Mamaly_m2

    خاندانی ۲۵۰۰ سال تمدن را در ۵۰ سال را تابود کردند جایی برای احترام ندارند…. ایسان هم مثل هانواده احمد شاه قاجار چه فرقیست

  • Mamaly_m2

    خاندانی ۲۵۰۰ سال تمدن را در ۵۰ سال را تابود کردند جایی برای احترام ندارند…. ایسان هم مثل هانواده احمد شاه قاجار چه فرقیست

  • Mamaly_m2

    خاندانی ۲۵۰۰ سال تمدن را در ۵۰ سال را تابود کردند جایی برای احترام ندارند…. ایسان هم مثل هانواده احمد شاه قاجار چه فرقیست

  • Farshid

    en saltaban talab ha magasanan dore shirini hamino bas be revayati sandis khorhaye modern hastan

  • Farshid

    en saltaban talab ha magasanan dore shirini hamino bas be revayati sandis khorhaye modern hastan

  • Farshid

    en saltaban talab ha magasanan dore shirini hamino bas be revayati sandis khorhaye modern hastan

  • Bardiapars

    آنچه در نگره(تئوری) درست بود الزاماً در عمل هم درست از آب در نخواهد آمد،ولی‌ آنچه در نگره نادرست باشد،”حتما” در عمل هم نادرست خواهد بود. ایرانیان در همه سطوح هنوز ایراداتی ژرف به لحاظ گفتمانی و نگره‌ای دارند و این پیش نیازی است که تا درست نباشد نباید رهایش کرد،شاهزاده هم در این راستا از برترین کوشندگان بوده اند. اینکه وارث(خرده ریگدار) بیش از ۲۵ سده پادشاهی در ایران خانه و زندگی‌‌اش بمانند کپر نشینان و کارتون خواب‌ها نیست را که نخوانده باید پنداشت وگرنه جز تاسف برای نویسنده کاری نمی‌توان کرد.اینکه نوشته شده چرا باید به شاهزاده دین ادا کرد را شاهزاده گفته اند یا پشتیبنان جمهوریخواه ایشان یا پشتیبنان دمکرات پادشاهی مشروطه،کدامیک؟ شاید هم این ایراد بنیادین به پایین بودن سطح نویسنده است که توجه خود را به شماری غیر دمکرات سلطنت طلب که به گفته خود شاهزاده نه پشتیبان ایشان اند و نه جریانات جدی مشروطه خواه آنان را ازان خود میدانند،کرده است.تازه برآیند آن را هم به شاهزاده نسبت میدهند.به نویسنده پیشنهاد می‌کنم ژرف تر مسائل را بنگرند،رفتار‌هایی‌ از این دست مانند این میماند که ما برای رد کردن نگره‌های کارل مارکس مجریان۴ تا برنامه ی کمونیستی شبکه‌های لوس انجلسی را ردّ کنیم،خنده آور نیست؟ با آرزوی پیروزی و رشد.

  • Bardiapars

    آنچه در نگره(تئوری) درست بود الزاماً در عمل هم درست از آب در نخواهد آمد،ولی‌ آنچه در نگره نادرست باشد،”حتما” در عمل هم نادرست خواهد بود. ایرانیان در همه سطوح هنوز ایراداتی ژرف به لحاظ گفتمانی و نگره‌ای دارند و این پیش نیازی است که تا درست نباشد نباید رهایش کرد،شاهزاده هم در این راستا از برترین کوشندگان بوده اند. اینکه وارث(خرده ریگدار) بیش از ۲۵ سده پادشاهی در ایران خانه و زندگی‌‌اش بمانند کپر نشینان و کارتون خواب‌ها نیست را که نخوانده باید پنداشت وگرنه جز تاسف برای نویسنده کاری نمی‌توان کرد.اینکه نوشته شده چرا باید به شاهزاده دین ادا کرد را شاهزاده گفته اند یا پشتیبنان جمهوریخواه ایشان یا پشتیبنان دمکرات پادشاهی مشروطه،کدامیک؟ شاید هم این ایراد بنیادین به پایین بودن سطح نویسنده است که توجه خود را به شماری غیر دمکرات سلطنت طلب که به گفته خود شاهزاده نه پشتیبان ایشان اند و نه جریانات جدی مشروطه خواه آنان را ازان خود میدانند،کرده است.تازه برآیند آن را هم به شاهزاده نسبت میدهند.به نویسنده پیشنهاد می‌کنم ژرف تر مسائل را بنگرند،رفتار‌هایی‌ از این دست مانند این میماند که ما برای رد کردن نگره‌های کارل مارکس مجریان۴ تا برنامه ی کمونیستی شبکه‌های لوس انجلسی را ردّ کنیم،خنده آور نیست؟ با آرزوی پیروزی و رشد.

  • Bardiapars

    آنچه در نگره(تئوری) درست بود الزاماً در عمل هم درست از آب در نخواهد آمد،ولی‌ آنچه در نگره نادرست باشد،”حتما” در عمل هم نادرست خواهد بود. ایرانیان در همه سطوح هنوز ایراداتی ژرف به لحاظ گفتمانی و نگره‌ای دارند و این پیش نیازی است که تا درست نباشد نباید رهایش کرد،شاهزاده هم در این راستا از برترین کوشندگان بوده اند. اینکه وارث(خرده ریگدار) بیش از ۲۵ سده پادشاهی در ایران خانه و زندگی‌‌اش بمانند کپر نشینان و کارتون خواب‌ها نیست را که نخوانده باید پنداشت وگرنه جز تاسف برای نویسنده کاری نمی‌توان کرد.اینکه نوشته شده چرا باید به شاهزاده دین ادا کرد را شاهزاده گفته اند یا پشتیبنان جمهوریخواه ایشان یا پشتیبنان دمکرات پادشاهی مشروطه،کدامیک؟ شاید هم این ایراد بنیادین به پایین بودن سطح نویسنده است که توجه خود را به شماری غیر دمکرات سلطنت طلب که به گفته خود شاهزاده نه پشتیبان ایشان اند و نه جریانات جدی مشروطه خواه آنان را ازان خود میدانند،کرده است.تازه برآیند آن را هم به شاهزاده نسبت میدهند.به نویسنده پیشنهاد می‌کنم ژرف تر مسائل را بنگرند،رفتار‌هایی‌ از این دست مانند این میماند که ما برای رد کردن نگره‌های کارل مارکس مجریان۴ تا برنامه ی کمونیستی شبکه‌های لوس انجلسی را ردّ کنیم،خنده آور نیست؟ با آرزوی پیروزی و رشد.

  • Bardiapars

    آنچه در نگره(تئوری) درست بود الزاماً در عمل هم درست از آب در نخواهد آمد،ولی‌ آنچه در نگره نادرست باشد،”حتما” در عمل هم نادرست خواهد بود. ایرانیان در همه سطوح هنوز ایراداتی ژرف به لحاظ گفتمانی و نگره‌ای دارند و این پیش نیازی است که تا درست نباشد نباید رهایش کرد،شاهزاده هم در این راستا از برترین کوشندگان بوده اند. اینکه وارث(خرده ریگدار) بیش از ۲۵ سده پادشاهی در ایران خانه و زندگی‌‌اش بمانند کپر نشینان و کارتون خواب‌ها نیست را که نخوانده باید پنداشت وگرنه جز تاسف برای نویسنده کاری نمی‌توان کرد.اینکه نوشته شده چرا باید به شاهزاده دین ادا کرد را شاهزاده گفته اند یا پشتیبنان جمهوریخواه ایشان یا پشتیبنان دمکرات پادشاهی مشروطه،کدامیک؟ شاید هم این ایراد بنیادین به پایین بودن سطح نویسنده است که توجه خود را به شماری غیر دمکرات سلطنت طلب که به گفته خود شاهزاده نه پشتیبان ایشان اند و نه جریانات جدی مشروطه خواه آنان را ازان خود میدانند،کرده است.تازه برآیند آن را هم به شاهزاده نسبت میدهند.به نویسنده پیشنهاد می‌کنم ژرف تر مسائل را بنگرند،رفتار‌هایی‌ از این دست مانند این میماند که ما برای رد کردن نگره‌های کارل مارکس مجریان۴ تا برنامه ی کمونیستی شبکه‌های لوس انجلسی را ردّ کنیم،خنده آور نیست؟ با آرزوی پیروزی و رشد.

  • afshin

    ما ایرانیان مشکل فهم مدیریت کشوری و اجتمایی و اقتصادی وسیاسی و تاریخی داریم و تا زمانی که رشد فهم ما بالا نباشد رسیدن به دموکراسی و ازادی دشوارتر خواهد شد. در زمان رضا شاه کشور ما تقسیم به جنوب و شمال شده بود و پول نفت کمتر از ۲۰۰۰۰ دلار در سال از انگلیسها به دولت میرسید. فقر و بی عدالتی و وحشیگری و چپاول و سطح زندگی در زمان عصر حجر بود تا زمانی که رضا شاه پادشاهی را گرفت و در ۱۵ سال کشور صد پارچه را به یک کشور متحد و حالا چه با زور و یا با سیاست. و بعد از ۱۵ سال شاه جوان ۲۱ ساله با مشکلات جنگ جهانی و دوباره کشور به دو قسمت جنوب و شمال در دست انگلیس و روس . و ما بایستی فقط فکر ان را بکنیم که کشور ما در چه وضی بود . شاه با اطرافیان از زمان قاجار و مصدق شاهزاده دیگر قاجار و اخوندها دشمن ایران در به هم زدن ایران به اسم ازادی و اگر تاریخ را خوب فهمیده باشیم ان موقعه درک خواهیم کرد که ایران در چه طوفانی گرفتار بود ازیک طرف کشورهای خارجی و از طرف دیگر دشمنان داخلی دنبال قدرت. مصدق ازادی خواه دو سال مجلس را تعطیل کرد ایا این ازادی بود. راجب خاندان پهلوی . اگر رضا شاه نبود ایران امروز نبود اگرمحمد رضا شاه نبود کشور ما هیچ موقعه مدرن نمیشد . راجب دزدی پولها از مقدار پولهایی که در اینجا اشاره شده اگر زمان رضا شاه را میگید لطفأ بایستی به سوادایرانیان توهین نکنید چون ما ریاضی بلدیم و ان پول در زمان رضا شاه نبود. در مورد محمد رضا شاه بله پول بردند ولی بایستی پولهایی که اخوندها از انگلستان و امریکا و سویس وکشورهای دیگر بعد ازانقلاب پس گرفتند لطفأ حساب کنید. بله پول بردند ولی هیچکس دقیأ نمیدونند چقدر.

  • afshin

    ما ایرانیان مشکل فهم مدیریت کشوری و اجتمایی و اقتصادی وسیاسی و تاریخی داریم و تا زمانی که رشد فهم ما بالا نباشد رسیدن به دموکراسی و ازادی دشوارتر خواهد شد. در زمان رضا شاه کشور ما تقسیم به جنوب و شمال شده بود و پول نفت کمتر از ۲۰۰۰۰ دلار در سال از انگلیسها به دولت میرسید. فقر و بی عدالتی و وحشیگری و چپاول و سطح زندگی در زمان عصر حجر بود تا زمانی که رضا شاه پادشاهی را گرفت و در ۱۵ سال کشور صد پارچه را به یک کشور متحد و حالا چه با زور و یا با سیاست. و بعد از ۱۵ سال شاه جوان ۲۱ ساله با مشکلات جنگ جهانی و دوباره کشور به دو قسمت جنوب و شمال در دست انگلیس و روس . و ما بایستی فقط فکر ان را بکنیم که کشور ما در چه وضی بود . شاه با اطرافیان از زمان قاجار و مصدق شاهزاده دیگر قاجار و اخوندها دشمن ایران در به هم زدن ایران به اسم ازادی و اگر تاریخ را خوب فهمیده باشیم ان موقعه درک خواهیم کرد که ایران در چه طوفانی گرفتار بود ازیک طرف کشورهای خارجی و از طرف دیگر دشمنان داخلی دنبال قدرت. مصدق ازادی خواه دو سال مجلس را تعطیل کرد ایا این ازادی بود. راجب خاندان پهلوی . اگر رضا شاه نبود ایران امروز نبود اگرمحمد رضا شاه نبود کشور ما هیچ موقعه مدرن نمیشد . راجب دزدی پولها از مقدار پولهایی که در اینجا اشاره شده اگر زمان رضا شاه را میگید لطفأ بایستی به سوادایرانیان توهین نکنید چون ما ریاضی بلدیم و ان پول در زمان رضا شاه نبود. در مورد محمد رضا شاه بله پول بردند ولی بایستی پولهایی که اخوندها از انگلستان و امریکا و سویس وکشورهای دیگر بعد ازانقلاب پس گرفتند لطفأ حساب کنید. بله پول بردند ولی هیچکس دقیأ نمیدونند چقدر.

  • afshin

    ما ایرانیان مشکل فهم مدیریت کشوری و اجتمایی و اقتصادی وسیاسی و تاریخی داریم و تا زمانی که رشد فهم ما بالا نباشد رسیدن به دموکراسی و ازادی دشوارتر خواهد شد. در زمان رضا شاه کشور ما تقسیم به جنوب و شمال شده بود و پول نفت کمتر از ۲۰۰۰۰ دلار در سال از انگلیسها به دولت میرسید. فقر و بی عدالتی و وحشیگری و چپاول و سطح زندگی در زمان عصر حجر بود تا زمانی که رضا شاه پادشاهی را گرفت و در ۱۵ سال کشور صد پارچه را به یک کشور متحد و حالا چه با زور و یا با سیاست. و بعد از ۱۵ سال شاه جوان ۲۱ ساله با مشکلات جنگ جهانی و دوباره کشور به دو قسمت جنوب و شمال در دست انگلیس و روس . و ما بایستی فقط فکر ان را بکنیم که کشور ما در چه وضی بود . شاه با اطرافیان از زمان قاجار و مصدق شاهزاده دیگر قاجار و اخوندها دشمن ایران در به هم زدن ایران به اسم ازادی و اگر تاریخ را خوب فهمیده باشیم ان موقعه درک خواهیم کرد که ایران در چه طوفانی گرفتار بود ازیک طرف کشورهای خارجی و از طرف دیگر دشمنان داخلی دنبال قدرت. مصدق ازادی خواه دو سال مجلس را تعطیل کرد ایا این ازادی بود. راجب خاندان پهلوی . اگر رضا شاه نبود ایران امروز نبود اگرمحمد رضا شاه نبود کشور ما هیچ موقعه مدرن نمیشد . راجب دزدی پولها از مقدار پولهایی که در اینجا اشاره شده اگر زمان رضا شاه را میگید لطفأ بایستی به سوادایرانیان توهین نکنید چون ما ریاضی بلدیم و ان پول در زمان رضا شاه نبود. در مورد محمد رضا شاه بله پول بردند ولی بایستی پولهایی که اخوندها از انگلستان و امریکا و سویس وکشورهای دیگر بعد ازانقلاب پس گرفتند لطفأ حساب کنید. بله پول بردند ولی هیچکس دقیأ نمیدونند چقدر.

  • antonio

    aghay siroose parasa: aval inke in maghale ba kine va doroogh neveshte shode, hala barat migam chera, dovomesh to onghadr oghde sarapa to gerefte ke ba inke midooni ke reza shah faghat ba yek mosht khak az Iran kharej shod vali oo ra ham gozashti radife be estelah dozdani ke baray khodet dar takhayolatet parvaroondi. in khanevade 54 sal dar Iran masooliyat on keshvar ra be ohde dashtand.va 54 sal shabane roozi kooshidand ta yek mamlekate viranye ra tabdil konand be yek keshvare modern va sarboland ke tarikh hamrah ba filmo madarekhay resmi neshan midehad ke keshvar dar arze in 54 sal khedmate khandane pahlavi az virane be yek keshvare abad va moderni tabdil shode bood, ke na gofte ham namanad ke eshtebahat va noghte zafhaee ham vojood dasht amma ke moteasefane 57 shoom zamani baray on ehtebahati ke be asani ghabele jobran bood ra faraham nayavord chon yeki az ketaba dasht miomad., 54 sal khedmate shabane roozi hamrah ba chandin shoghlhay kalidi ke khandane pahlavi dar iran dashtand aya entezar dari ke mesle mano to az iran kharej mishodand? 54 sal massoliyate yek mamlekat ro doosheshoon boode va hamnotor ke emrooze hame midanim sazande ham boodand va sakhtand, chera be in mozooaat tavajohi nemikoni ya hata eshare nakardi, manam yek irani mesle to hastam ke az mamlekatam kharej shodam, amma mesle to hasrate zendegeye kase digari ra nakhordam va shabane roozi koshesh kardam ke ta betoonam oni ke mikham besham. sakht, sakht kar mikardam va dars mikhoondam ta emrooz ke hodoode 12 sal shode ke az mamlekatam dooram va ta emrooz hata yek bar natevanestam ke be khake mamlekatam bargardam chon nemtoonam na inke poolesh ro nadaram, daram besiar ham daram, ba hich az iran kharej shodam va emrooz be shokre zahamatam va be shokre khoday khodam besiar ham daram amma barash zahmat keshidam hamontor ke khandane pahlavi baray pooli ke jam karde boodand zahmat keshide boodand mamlekat dari ke ba salamo salavat nabood zamane shah ke agha zahmat bayast mikeshidand, ke shoma hich tavajohi be in masael ham nakardi. az in gofti ke bacheha dar iran faghiran aya in faghr dar zamane shah voojood dasht ? az in gofti ke aghay reza pahlavi faghat tahlil mikone! mikhay chi kar kone dastoore jang bede ? az in gofti ke aghay reza pahlavi ba amrica va esraeel mishine va mikhad az ona ke be iran hamle kone ta khodesh bere ro takht beshine, inja majbooram behet begam ey goore pedar adame doroogh goo karde, to ke ino doroogh nagoft, akhe to sanad dari az in mozakhrafi ke gofti, 32 sale dare mige ke tanha rahe nejate iran yek hambastegye melist va hamam ino midoonim ke ghayr az in ham nemitoone bashe amma hamon goone ke be estelah roshanfekrane ghabl az 57 selaheshoon zooro doroogho nayrang bood ke on jamye ra be 57 keshanidand, hamongoone ta zamani ke nevisandehay doroogoo va oghdeye mesle to darim in hambastegi moshkel khahad pish omad, amma khahad shod. dar zemn az moshiri gofti to aval baray man sabet kon ke in agha Dr moshir dotorasho az koja gerefte ke to ono ostad moarefi mikoni va mikhay sanbol sazi koni baray mani ke hata midoonam dar on daneshgahi ke mishiri edea mikone ke fizic khoonde aslan reshtey fizic ta doctora nadare , badbakhtiye tarikhe mast ke hamishe boodan kesani ke poshte pa be vatan parastane vaghye zadan va dar avaz bot sakhtand az namardano vatan forooshan, amma khoshbakhtane bazam bayad begam ke mardom emrooz besiar agah shodan, na inke jomhoorey islami mardom ro agah kard na, zolmi ke dar arze in 32 sal bar ma omade baes shode ke mardom agah beshan, ke tahghigh konan ke chi shod ke intori shod, zaman avaz shode va besiyari az arajifi ke ta dirooz bedoone hich sanadi gofte mishod va besiari az mardom ham bedoone ghadri konjkavi bavar mikardand emrooze ongoone nist amma nemidanam ke chera baziha hanooz bar in bavaran ke hanooz mitavanand ba arajif ray digaran ra bekharand. az onjaee ke az aghaze in dastanat edeay mazloom namaee karde boodi ghasde khandanash ra nadashtam chon gofte boodi ke midooni ke kolee fohsh khahi khord az neveshteat amma az onjaee ke nakhastam nakhande ghezavat konam tasmim be khandane in dastane hasan kachalet kardam. agar dar neveshtehat sadegh boodi ghalamat ra miboosidam amma moteasefane na sadegh boodi va na hata kooshesh kardi ke sadegh bashi. moteasefam baray nevisandegani mesle to. Antonio.

  • antonio

    aghay siroose parasa: aval inke in maghale ba kine va doroogh neveshte shode, hala barat migam chera, dovomesh to onghadr oghde sarapa to gerefte ke ba inke midooni ke reza shah faghat ba yek mosht khak az Iran kharej shod vali oo ra ham gozashti radife be estelah dozdani ke baray khodet dar takhayolatet parvaroondi. in khanevade 54 sal dar Iran masooliyat on keshvar ra be ohde dashtand.va 54 sal shabane roozi kooshidand ta yek mamlekate viranye ra tabdil konand be yek keshvare modern va sarboland ke tarikh hamrah ba filmo madarekhay resmi neshan midehad ke keshvar dar arze in 54 sal khedmate khandane pahlavi az virane be yek keshvare abad va moderni tabdil shode bood, ke na gofte ham namanad ke eshtebahat va noghte zafhaee ham vojood dasht amma ke moteasefane 57 shoom zamani baray on ehtebahati ke be asani ghabele jobran bood ra faraham nayavord chon yeki az ketaba dasht miomad., 54 sal khedmate shabane roozi hamrah ba chandin shoghlhay kalidi ke khandane pahlavi dar iran dashtand aya entezar dari ke mesle mano to az iran kharej mishodand? 54 sal massoliyate yek mamlekat ro doosheshoon boode va hamnotor ke emrooze hame midanim sazande ham boodand va sakhtand, chera be in mozooaat tavajohi nemikoni ya hata eshare nakardi, manam yek irani mesle to hastam ke az mamlekatam kharej shodam, amma mesle to hasrate zendegeye kase digari ra nakhordam va shabane roozi koshesh kardam ke ta betoonam oni ke mikham besham. sakht, sakht kar mikardam va dars mikhoondam ta emrooz ke hodoode 12 sal shode ke az mamlekatam dooram va ta emrooz hata yek bar natevanestam ke be khake mamlekatam bargardam chon nemtoonam na inke poolesh ro nadaram, daram besiar ham daram, ba hich az iran kharej shodam va emrooz be shokre zahamatam va be shokre khoday khodam besiar ham daram amma barash zahmat keshidam hamontor ke khandane pahlavi baray pooli ke jam karde boodand zahmat keshide boodand mamlekat dari ke ba salamo salavat nabood zamane shah ke agha zahmat bayast mikeshidand, ke shoma hich tavajohi be in masael ham nakardi. az in gofti ke bacheha dar iran faghiran aya in faghr dar zamane shah voojood dasht ? az in gofti ke aghay reza pahlavi faghat tahlil mikone! mikhay chi kar kone dastoore jang bede ? az in gofti ke aghay reza pahlavi ba amrica va esraeel mishine va mikhad az ona ke be iran hamle kone ta khodesh bere ro takht beshine, inja majbooram behet begam ey goore pedar adame doroogh goo karde, to ke ino doroogh nagoft, akhe to sanad dari az in mozakhrafi ke gofti, 32 sale dare mige ke tanha rahe nejate iran yek hambastegye melist va hamam ino midoonim ke ghayr az in ham nemitoone bashe amma hamon goone ke be estelah roshanfekrane ghabl az 57 selaheshoon zooro doroogho nayrang bood ke on jamye ra be 57 keshanidand, hamongoone ta zamani ke nevisandehay doroogoo va oghdeye mesle to darim in hambastegi moshkel khahad pish omad, amma khahad shod. dar zemn az moshiri gofti to aval baray man sabet kon ke in agha Dr moshir dotorasho az koja gerefte ke to ono ostad moarefi mikoni va mikhay sanbol sazi koni baray mani ke hata midoonam dar on daneshgahi ke mishiri edea mikone ke fizic khoonde aslan reshtey fizic ta doctora nadare , badbakhtiye tarikhe mast ke hamishe boodan kesani ke poshte pa be vatan parastane vaghye zadan va dar avaz bot sakhtand az namardano vatan forooshan, amma khoshbakhtane bazam bayad begam ke mardom emrooz besiar agah shodan, na inke jomhoorey islami mardom ro agah kard na, zolmi ke dar arze in 32 sal bar ma omade baes shode ke mardom agah beshan, ke tahghigh konan ke chi shod ke intori shod, zaman avaz shode va besiyari az arajifi ke ta dirooz bedoone hich sanadi gofte mishod va besiari az mardom ham bedoone ghadri konjkavi bavar mikardand emrooze ongoone nist amma nemidanam ke chera baziha hanooz bar in bavaran ke hanooz mitavanand ba arajif ray digaran ra bekharand. az onjaee ke az aghaze in dastanat edeay mazloom namaee karde boodi ghasde khandanash ra nadashtam chon gofte boodi ke midooni ke kolee fohsh khahi khord az neveshteat amma az onjaee ke nakhastam nakhande ghezavat konam tasmim be khandane in dastane hasan kachalet kardam. agar dar neveshtehat sadegh boodi ghalamat ra miboosidam amma moteasefane na sadegh boodi va na hata kooshesh kardi ke sadegh bashi. moteasefam baray nevisandegani mesle to. Antonio.

  • antonio

    aghay siroose parasa: aval inke in maghale ba kine va doroogh neveshte shode, hala barat migam chera, dovomesh to onghadr oghde sarapa to gerefte ke ba inke midooni ke reza shah faghat ba yek mosht khak az Iran kharej shod vali oo ra ham gozashti radife be estelah dozdani ke baray khodet dar takhayolatet parvaroondi. in khanevade 54 sal dar Iran masooliyat on keshvar ra be ohde dashtand.va 54 sal shabane roozi kooshidand ta yek mamlekate viranye ra tabdil konand be yek keshvare modern va sarboland ke tarikh hamrah ba filmo madarekhay resmi neshan midehad ke keshvar dar arze in 54 sal khedmate khandane pahlavi az virane be yek keshvare abad va moderni tabdil shode bood, ke na gofte ham namanad ke eshtebahat va noghte zafhaee ham vojood dasht amma ke moteasefane 57 shoom zamani baray on ehtebahati ke be asani ghabele jobran bood ra faraham nayavord chon yeki az ketaba dasht miomad., 54 sal khedmate shabane roozi hamrah ba chandin shoghlhay kalidi ke khandane pahlavi dar iran dashtand aya entezar dari ke mesle mano to az iran kharej mishodand? 54 sal massoliyate yek mamlekat ro doosheshoon boode va hamnotor ke emrooze hame midanim sazande ham boodand va sakhtand, chera be in mozooaat tavajohi nemikoni ya hata eshare nakardi, manam yek irani mesle to hastam ke az mamlekatam kharej shodam, amma mesle to hasrate zendegeye kase digari ra nakhordam va shabane roozi koshesh kardam ke ta betoonam oni ke mikham besham. sakht, sakht kar mikardam va dars mikhoondam ta emrooz ke hodoode 12 sal shode ke az mamlekatam dooram va ta emrooz hata yek bar natevanestam ke be khake mamlekatam bargardam chon nemtoonam na inke poolesh ro nadaram, daram besiar ham daram, ba hich az iran kharej shodam va emrooz be shokre zahamatam va be shokre khoday khodam besiar ham daram amma barash zahmat keshidam hamontor ke khandane pahlavi baray pooli ke jam karde boodand zahmat keshide boodand mamlekat dari ke ba salamo salavat nabood zamane shah ke agha zahmat bayast mikeshidand, ke shoma hich tavajohi be in masael ham nakardi. az in gofti ke bacheha dar iran faghiran aya in faghr dar zamane shah voojood dasht ? az in gofti ke aghay reza pahlavi faghat tahlil mikone! mikhay chi kar kone dastoore jang bede ? az in gofti ke aghay reza pahlavi ba amrica va esraeel mishine va mikhad az ona ke be iran hamle kone ta khodesh bere ro takht beshine, inja majbooram behet begam ey goore pedar adame doroogh goo karde, to ke ino doroogh nagoft, akhe to sanad dari az in mozakhrafi ke gofti, 32 sale dare mige ke tanha rahe nejate iran yek hambastegye melist va hamam ino midoonim ke ghayr az in ham nemitoone bashe amma hamon goone ke be estelah roshanfekrane ghabl az 57 selaheshoon zooro doroogho nayrang bood ke on jamye ra be 57 keshanidand, hamongoone ta zamani ke nevisandehay doroogoo va oghdeye mesle to darim in hambastegi moshkel khahad pish omad, amma khahad shod. dar zemn az moshiri gofti to aval baray man sabet kon ke in agha Dr moshir dotorasho az koja gerefte ke to ono ostad moarefi mikoni va mikhay sanbol sazi koni baray mani ke hata midoonam dar on daneshgahi ke mishiri edea mikone ke fizic khoonde aslan reshtey fizic ta doctora nadare , badbakhtiye tarikhe mast ke hamishe boodan kesani ke poshte pa be vatan parastane vaghye zadan va dar avaz bot sakhtand az namardano vatan forooshan, amma khoshbakhtane bazam bayad begam ke mardom emrooz besiar agah shodan, na inke jomhoorey islami mardom ro agah kard na, zolmi ke dar arze in 32 sal bar ma omade baes shode ke mardom agah beshan, ke tahghigh konan ke chi shod ke intori shod, zaman avaz shode va besiyari az arajifi ke ta dirooz bedoone hich sanadi gofte mishod va besiari az mardom ham bedoone ghadri konjkavi bavar mikardand emrooze ongoone nist amma nemidanam ke chera baziha hanooz bar in bavaran ke hanooz mitavanand ba arajif ray digaran ra bekharand. az onjaee ke az aghaze in dastanat edeay mazloom namaee karde boodi ghasde khandanash ra nadashtam chon gofte boodi ke midooni ke kolee fohsh khahi khord az neveshteat amma az onjaee ke nakhastam nakhande ghezavat konam tasmim be khandane in dastane hasan kachalet kardam. agar dar neveshtehat sadegh boodi ghalamat ra miboosidam amma moteasefane na sadegh boodi va na hata kooshesh kardi ke sadegh bashi. moteasefam baray nevisandegani mesle to. Antonio.

  • antonio

    aghay siroose parasa: aval inke in maghale ba kine va doroogh neveshte shode, hala barat migam chera, dovomesh to onghadr oghde sarapa to gerefte ke ba inke midooni ke reza shah faghat ba yek mosht khak az Iran kharej shod vali oo ra ham gozashti radife be estelah dozdani ke baray khodet dar takhayolatet parvaroondi. in khanevade 54 sal dar Iran masooliyat on keshvar ra be ohde dashtand.va 54 sal shabane roozi kooshidand ta yek mamlekate viranye ra tabdil konand be yek keshvare modern va sarboland ke tarikh hamrah ba filmo madarekhay resmi neshan midehad ke keshvar dar arze in 54 sal khedmate khandane pahlavi az virane be yek keshvare abad va moderni tabdil shode bood, ke na gofte ham namanad ke eshtebahat va noghte zafhaee ham vojood dasht amma ke moteasefane 57 shoom zamani baray on ehtebahati ke be asani ghabele jobran bood ra faraham nayavord chon yeki az ketaba dasht miomad., 54 sal khedmate shabane roozi hamrah ba chandin shoghlhay kalidi ke khandane pahlavi dar iran dashtand aya entezar dari ke mesle mano to az iran kharej mishodand? 54 sal massoliyate yek mamlekat ro doosheshoon boode va hamnotor ke emrooze hame midanim sazande ham boodand va sakhtand, chera be in mozooaat tavajohi nemikoni ya hata eshare nakardi, manam yek irani mesle to hastam ke az mamlekatam kharej shodam, amma mesle to hasrate zendegeye kase digari ra nakhordam va shabane roozi koshesh kardam ke ta betoonam oni ke mikham besham. sakht, sakht kar mikardam va dars mikhoondam ta emrooz ke hodoode 12 sal shode ke az mamlekatam dooram va ta emrooz hata yek bar natevanestam ke be khake mamlekatam bargardam chon nemtoonam na inke poolesh ro nadaram, daram besiar ham daram, ba hich az iran kharej shodam va emrooz be shokre zahamatam va be shokre khoday khodam besiar ham daram amma barash zahmat keshidam hamontor ke khandane pahlavi baray pooli ke jam karde boodand zahmat keshide boodand mamlekat dari ke ba salamo salavat nabood zamane shah ke agha zahmat bayast mikeshidand, ke shoma hich tavajohi be in masael ham nakardi. az in gofti ke bacheha dar iran faghiran aya in faghr dar zamane shah voojood dasht ? az in gofti ke aghay reza pahlavi faghat tahlil mikone! mikhay chi kar kone dastoore jang bede ? az in gofti ke aghay reza pahlavi ba amrica va esraeel mishine va mikhad az ona ke be iran hamle kone ta khodesh bere ro takht beshine, inja majbooram behet begam ey goore pedar adame doroogh goo karde, to ke ino doroogh nagoft, akhe to sanad dari az in mozakhrafi ke gofti, 32 sale dare mige ke tanha rahe nejate iran yek hambastegye melist va hamam ino midoonim ke ghayr az in ham nemitoone bashe amma hamon goone ke be estelah roshanfekrane ghabl az 57 selaheshoon zooro doroogho nayrang bood ke on jamye ra be 57 keshanidand, hamongoone ta zamani ke nevisandehay doroogoo va oghdeye mesle to darim in hambastegi moshkel khahad pish omad, amma khahad shod. dar zemn az moshiri gofti to aval baray man sabet kon ke in agha Dr moshir dotorasho az koja gerefte ke to ono ostad moarefi mikoni va mikhay sanbol sazi koni baray mani ke hata midoonam dar on daneshgahi ke mishiri edea mikone ke fizic khoonde aslan reshtey fizic ta doctora nadare , badbakhtiye tarikhe mast ke hamishe boodan kesani ke poshte pa be vatan parastane vaghye zadan va dar avaz bot sakhtand az namardano vatan forooshan, amma khoshbakhtane bazam bayad begam ke mardom emrooz besiar agah shodan, na inke jomhoorey islami mardom ro agah kard na, zolmi ke dar arze in 32 sal bar ma omade baes shode ke mardom agah beshan, ke tahghigh konan ke chi shod ke intori shod, zaman avaz shode va besiyari az arajifi ke ta dirooz bedoone hich sanadi gofte mishod va besiari az mardom ham bedoone ghadri konjkavi bavar mikardand emrooze ongoone nist amma nemidanam ke chera baziha hanooz bar in bavaran ke hanooz mitavanand ba arajif ray digaran ra bekharand. az onjaee ke az aghaze in dastanat edeay mazloom namaee karde boodi ghasde khandanash ra nadashtam chon gofte boodi ke midooni ke kolee fohsh khahi khord az neveshteat amma az onjaee ke nakhastam nakhande ghezavat konam tasmim be khandane in dastane hasan kachalet kardam. agar dar neveshtehat sadegh boodi ghalamat ra miboosidam amma moteasefane na sadegh boodi va na hata kooshesh kardi ke sadegh bashi. moteasefam baray nevisandegani mesle to. Antonio.

  • antonio

    aghay siroose parasa: aval inke in maghale ba kine va doroogh neveshte shode, hala barat migam chera, dovomesh to onghadr oghde sarapa to gerefte ke ba inke midooni ke reza shah faghat ba yek mosht khak az Iran kharej shod vali oo ra ham gozashti radife be estelah dozdani ke baray khodet dar takhayolatet parvaroondi. in khanevade 54 sal dar Iran masooliyat on keshvar ra be ohde dashtand.va 54 sal shabane roozi kooshidand ta yek mamlekate viranye ra tabdil konand be yek keshvare modern va sarboland ke tarikh hamrah ba filmo madarekhay resmi neshan midehad ke keshvar dar arze in 54 sal khedmate khandane pahlavi az virane be yek keshvare abad va moderni tabdil shode bood, ke na gofte ham namanad ke eshtebahat va noghte zafhaee ham vojood dasht amma ke moteasefane 57 shoom zamani baray on ehtebahati ke be asani ghabele jobran bood ra faraham nayavord chon yeki az ketaba dasht miomad., 54 sal khedmate shabane roozi hamrah ba chandin shoghlhay kalidi ke khandane pahlavi dar iran dashtand aya entezar dari ke mesle mano to az iran kharej mishodand? 54 sal massoliyate yek mamlekat ro doosheshoon boode va hamnotor ke emrooze hame midanim sazande ham boodand va sakhtand, chera be in mozooaat tavajohi nemikoni ya hata eshare nakardi, manam yek irani mesle to hastam ke az mamlekatam kharej shodam, amma mesle to hasrate zendegeye kase digari ra nakhordam va shabane roozi koshesh kardam ke ta betoonam oni ke mikham besham. sakht, sakht kar mikardam va dars mikhoondam ta emrooz ke hodoode 12 sal shode ke az mamlekatam dooram va ta emrooz hata yek bar natevanestam ke be khake mamlekatam bargardam chon nemtoonam na inke poolesh ro nadaram, daram besiar ham daram, ba hich az iran kharej shodam va emrooz be shokre zahamatam va be shokre khoday khodam besiar ham daram amma barash zahmat keshidam hamontor ke khandane pahlavi baray pooli ke jam karde boodand zahmat keshide boodand mamlekat dari ke ba salamo salavat nabood zamane shah ke agha zahmat bayast mikeshidand, ke shoma hich tavajohi be in masael ham nakardi. az in gofti ke bacheha dar iran faghiran aya in faghr dar zamane shah voojood dasht ? az in gofti ke aghay reza pahlavi faghat tahlil mikone! mikhay chi kar kone dastoore jang bede ? az in gofti ke aghay reza pahlavi ba amrica va esraeel mishine va mikhad az ona ke be iran hamle kone ta khodesh bere ro takht beshine, inja majbooram behet begam ey goore pedar adame doroogh goo karde, to ke ino doroogh nagoft, akhe to sanad dari az in mozakhrafi ke gofti, 32 sale dare mige ke tanha rahe nejate iran yek hambastegye melist va hamam ino midoonim ke ghayr az in ham nemitoone bashe amma hamon goone ke be estelah roshanfekrane ghabl az 57 selaheshoon zooro doroogho nayrang bood ke on jamye ra be 57 keshanidand, hamongoone ta zamani ke nevisandehay doroogoo va oghdeye mesle to darim in hambastegi moshkel khahad pish omad, amma khahad shod. dar zemn az moshiri gofti to aval baray man sabet kon ke in agha Dr moshir dotorasho az koja gerefte ke to ono ostad moarefi mikoni va mikhay sanbol sazi koni baray mani ke hata midoonam dar on daneshgahi ke mishiri edea mikone ke fizic khoonde aslan reshtey fizic ta doctora nadare , badbakhtiye tarikhe mast ke hamishe boodan kesani ke poshte pa be vatan parastane vaghye zadan va dar avaz bot sakhtand az namardano vatan forooshan, amma khoshbakhtane bazam bayad begam ke mardom emrooz besiar agah shodan, na inke jomhoorey islami mardom ro agah kard na, zolmi ke dar arze in 32 sal bar ma omade baes shode ke mardom agah beshan, ke tahghigh konan ke chi shod ke intori shod, zaman avaz shode va besiyari az arajifi ke ta dirooz bedoone hich sanadi gofte mishod va besiari az mardom ham bedoone ghadri konjkavi bavar mikardand emrooze ongoone nist amma nemidanam ke chera baziha hanooz bar in bavaran ke hanooz mitavanand ba arajif ray digaran ra bekharand. az onjaee ke az aghaze in dastanat edeay mazloom namaee karde boodi ghasde khandanash ra nadashtam chon gofte boodi ke midooni ke kolee fohsh khahi khord az neveshteat amma az onjaee ke nakhastam nakhande ghezavat konam tasmim be khandane in dastane hasan kachalet kardam. agar dar neveshtehat sadegh boodi ghalamat ra miboosidam amma moteasefane na sadegh boodi va na hata kooshesh kardi ke sadegh bashi. moteasefam baray nevisandegani mesle to. Antonio.

  • antonio

    aghay siroose parasa: aval inke in maghale ba kine va doroogh neveshte shode, hala barat migam chera, dovomesh to onghadr oghde sarapa to gerefte ke ba inke midooni ke reza shah faghat ba yek mosht khak az Iran kharej shod vali oo ra ham gozashti radife be estelah dozdani ke baray khodet dar takhayolatet parvaroondi. in khanevade 54 sal dar Iran masooliyat on keshvar ra be ohde dashtand.va 54 sal shabane roozi kooshidand ta yek mamlekate viranye ra tabdil konand be yek keshvare modern va sarboland ke tarikh hamrah ba filmo madarekhay resmi neshan midehad ke keshvar dar arze in 54 sal khedmate khandane pahlavi az virane be yek keshvare abad va moderni tabdil shode bood, ke na gofte ham namanad ke eshtebahat va noghte zafhaee ham vojood dasht amma ke moteasefane 57 shoom zamani baray on ehtebahati ke be asani ghabele jobran bood ra faraham nayavord chon yeki az ketaba dasht miomad., 54 sal khedmate shabane roozi hamrah ba chandin shoghlhay kalidi ke khandane pahlavi dar iran dashtand aya entezar dari ke mesle mano to az iran kharej mishodand? 54 sal massoliyate yek mamlekat ro doosheshoon boode va hamnotor ke emrooze hame midanim sazande ham boodand va sakhtand, chera be in mozooaat tavajohi nemikoni ya hata eshare nakardi, manam yek irani mesle to hastam ke az mamlekatam kharej shodam, amma mesle to hasrate zendegeye kase digari ra nakhordam va shabane roozi koshesh kardam ke ta betoonam oni ke mikham besham. sakht, sakht kar mikardam va dars mikhoondam ta emrooz ke hodoode 12 sal shode ke az mamlekatam dooram va ta emrooz hata yek bar natevanestam ke be khake mamlekatam bargardam chon nemtoonam na inke poolesh ro nadaram, daram besiar ham daram, ba hich az iran kharej shodam va emrooz be shokre zahamatam va be shokre khoday khodam besiar ham daram amma barash zahmat keshidam hamontor ke khandane pahlavi baray pooli ke jam karde boodand zahmat keshide boodand mamlekat dari ke ba salamo salavat nabood zamane shah ke agha zahmat bayast mikeshidand, ke shoma hich tavajohi be in masael ham nakardi. az in gofti ke bacheha dar iran faghiran aya in faghr dar zamane shah voojood dasht ? az in gofti ke aghay reza pahlavi faghat tahlil mikone! mikhay chi kar kone dastoore jang bede ? az in gofti ke aghay reza pahlavi ba amrica va esraeel mishine va mikhad az ona ke be iran hamle kone ta khodesh bere ro takht beshine, inja majbooram behet begam ey goore pedar adame doroogh goo karde, to ke ino doroogh nagoft, akhe to sanad dari az in mozakhrafi ke gofti, 32 sale dare mige ke tanha rahe nejate iran yek hambastegye melist va hamam ino midoonim ke ghayr az in ham nemitoone bashe amma hamon goone ke be estelah roshanfekrane ghabl az 57 selaheshoon zooro doroogho nayrang bood ke on jamye ra be 57 keshanidand, hamongoone ta zamani ke nevisandehay doroogoo va oghdeye mesle to darim in hambastegi moshkel khahad pish omad, amma khahad shod. dar zemn az moshiri gofti to aval baray man sabet kon ke in agha Dr moshir dotorasho az koja gerefte ke to ono ostad moarefi mikoni va mikhay sanbol sazi koni baray mani ke hata midoonam dar on daneshgahi ke mishiri edea mikone ke fizic khoonde aslan reshtey fizic ta doctora nadare , badbakhtiye tarikhe mast ke hamishe boodan kesani ke poshte pa be vatan parastane vaghye zadan va dar avaz bot sakhtand az namardano vatan forooshan, amma khoshbakhtane bazam bayad begam ke mardom emrooz besiar agah shodan, na inke jomhoorey islami mardom ro agah kard na, zolmi ke dar arze in 32 sal bar ma omade baes shode ke mardom agah beshan, ke tahghigh konan ke chi shod ke intori shod, zaman avaz shode va besiyari az arajifi ke ta dirooz bedoone hich sanadi gofte mishod va besiari az mardom ham bedoone ghadri konjkavi bavar mikardand emrooze ongoone nist amma nemidanam ke chera baziha hanooz bar in bavaran ke hanooz mitavanand ba arajif ray digaran ra bekharand. az onjaee ke az aghaze in dastanat edeay mazloom namaee karde boodi ghasde khandanash ra nadashtam chon gofte boodi ke midooni ke kolee fohsh khahi khord az neveshteat amma az onjaee ke nakhastam nakhande ghezavat konam tasmim be khandane in dastane hasan kachalet kardam. agar dar neveshtehat sadegh boodi ghalamat ra miboosidam amma moteasefane na sadegh boodi va na hata kooshesh kardi ke sadegh bashi. moteasefam baray nevisandegani mesle to. Antonio.

  • Leila

    آزادی بیان فقط واسه آنهایی است که خیلی در پی اندیشیدن نیستند و می خواهند جایی پیدا کنند که هر وقت حرفشان گرفت خودشون رو راحت کنند و دریغ از آنی اندیشیدن، کجای دنیا سردمداران اینهمه زحمت کشیدند  اینقدر کم مزد گرفتند که رضا شاه بزرگ و پادشاه آریامهر دریافت کردند با آنهمه بی مهری، پادشاهی را نام ببر که توانسته  باشد ویرانه ای را در طول چند سال به ایران دگر گون کند و ملتی را نام ببر که اینقدر بی تدبیر و ناسپاس باشد.
    آرزومند سربلندی شاهزاده کورش رضا پهلوی و شهبانوی نازنین

  • Leila

    آزادی بیان فقط واسه آنهایی است که خیلی در پی اندیشیدن نیستند و می خواهند جایی پیدا کنند که هر وقت حرفشان گرفت خودشون رو راحت کنند و دریغ از آنی اندیشیدن، کجای دنیا سردمداران اینهمه زحمت کشیدند  اینقدر کم مزد گرفتند که رضا شاه بزرگ و پادشاه آریامهر دریافت کردند با آنهمه بی مهری، پادشاهی را نام ببر که توانسته  باشد ویرانه ای را در طول چند سال به ایران دگر گون کند و ملتی را نام ببر که اینقدر بی تدبیر و ناسپاس باشد.
    آرزومند سربلندی شاهزاده کورش رضا پهلوی و شهبانوی نازنین

  • Leila

    آزادی بیان فقط واسه آنهایی است که خیلی در پی اندیشیدن نیستند و می خواهند جایی پیدا کنند که هر وقت حرفشان گرفت خودشون رو راحت کنند و دریغ از آنی اندیشیدن، کجای دنیا سردمداران اینهمه زحمت کشیدند  اینقدر کم مزد گرفتند که رضا شاه بزرگ و پادشاه آریامهر دریافت کردند با آنهمه بی مهری، پادشاهی را نام ببر که توانسته  باشد ویرانه ای را در طول چند سال به ایران دگر گون کند و ملتی را نام ببر که اینقدر بی تدبیر و ناسپاس باشد.
    آرزومند سربلندی شاهزاده کورش رضا پهلوی و شهبانوی نازنین

  • Leila

    آزادی بیان فقط واسه آنهایی است که خیلی در پی اندیشیدن نیستند و می خواهند جایی پیدا کنند که هر وقت حرفشان گرفت خودشون رو راحت کنند و دریغ از آنی اندیشیدن، کجای دنیا سردمداران اینهمه زحمت کشیدند  اینقدر کم مزد گرفتند که رضا شاه بزرگ و پادشاه آریامهر دریافت کردند با آنهمه بی مهری، پادشاهی را نام ببر که توانسته  باشد ویرانه ای را در طول چند سال به ایران دگر گون کند و ملتی را نام ببر که اینقدر بی تدبیر و ناسپاس باشد.
    آرزومند سربلندی شاهزاده کورش رضا پهلوی و شهبانوی نازنین

  • Mehran

    عالی نوشتید.ممنون

  • میهمان ناخوانده

    با درود

    بزرگی فرمود تاریخ همیشه تکرار می شود. بار نخست به صورت
    تراژدی، و بار دوم به شکل طنز

    دیدن تصویر کنار هم گذاشته شده از پهلوی و خانواده ی مسکین،
    مرا به یاد آخرین شماره های مجلاتی چون سپید و سیاه در روزهای آغازین حکومت آخوندی
    و یا کتاب های تاریخ مدارس جمهوری اسلامی انداخت

    و با خود گفتم، اگر تصویری از مرحوم مصدق در لباسی فاخر و
    تمیز و در مراسمی رسمی را در کنار مخروبه ای در سیستان و بلوچستان بگذاریم، آنوقت
    چه باید گفت؟

    آیا هنوز در گرداب سفسطه های سوسیالیستی پنجاه سال پیش
    گرفتاریم و سی و اندی سال جهل و فلاکت برای عبرت ما کافی نبود؟

    بنده نه دلبسته ی خانواده ی پهلوی ام و نه اعتقادی به
    بازگشت حکومت سلطنتی به سرزمینم دارم. اما همینقدر می دانم که در میان آن همه فساد
    و اشتباه که نتیجه اش روی کار آمدن جمهوری اسلامی بود، نادیده گرفتن آن همه خدمت و
    آبادانی ، بی انصافی بزرگی ست که بدون شک تاوان آن را در دادگاه تاریخ خواهیم داد.

    و افسوس آنکه نیرو های به اصطلاح ملی که نقش بزرگی در فروختن
    دروغی بزرگ به نام خمینی داشته اند و خنجرشان بر سینه ی شهید دکتر بختیار، هنوز
    فراموش نگشته، نه تنها هرگز مسئولیت این نقش را بر عهده نگرفته اند و حاضر به پوزش
    از مردم ایران نیستند، بلکه با همان ادبیات خاک خورده و عوام فریبانه، به گلچین
    کردن تاریخ و ترور شخصیت مشغولند

    شوربختانه حضور بنده در این سایت با دیدن این چنین مناظری
    پایان یافت. متاسفانه این مجموعه بر خلاف برداشت اولیه ی بنده، نه محیطی دلنشین
    برای نقد و روشنگری، که تابلوی اعلاناتی برای کینه توزی و سفسطه های تاریخ مصرف
    گذشته بود…

     امیدوارم در اندیشه
    ها و شیوه ی خود تجدید نظر فرمایید …

    پاینده ایران
     

  • lale

    من   دوران حکومت پهلوی را ندیده ام. شاه در کاخ با شکوه زندگی می کرد اما نگذاشت جنگی در بگیرد که
    ۱۰۰ میلیارد دلار مستقیم و ۹۰۰ میلیارد به صورت غیر مستقیم خسارت وارد کرد.
    نگذاشت یک روز ایران تحریم گردد ک خسارت هزینه  هر روز تحریم ایران
    از بودجه کل خاندان سلطنتی  در ان دوران بیشتر است.
    احمدی نزاد و خمینی هم زندگی سادهای به ظا هر دارند یا داشتند اما چه فایدهای برای ایرانیان داشت؟

  • کورش رزمجویان

    بااینکه من هیچ ضدیت ودشمنی باشخص شاهزاده رضاپهلوی نداشته وندارم وهرگزعضوویاهوادارهیچ حزب وگروهی نبوده ونیستم  اما بنظرمن بجز دوره  ی سلطنت  وحکومت مرحوم اعلیحضرت رضاشاه کبیرومعدودی شاهان باجربزه انگشت شمار دیگردربررسی تاریخ  سیاسی ایران  همواره شاه وشیخ باهمند وفکرمیکنم این شاهزاده هم درآنجانشسته وفقط به توصیه ی چندتیمسارشاهنشاهی ومعدودی  شاه پرست زهواردررفته تحلیل سیاسی کرده وژست سیاسی میگیردتا عده ای رافریب دهدوشاید هم  مخفیانه ازجمهوری اسلامی پول بگیردفقط کافیست فکر کنید وتوجه کنید جمهوری اسلامی از چه گروه یاچه کسانی همواره هراس داردوامروز هم می هراسدوبعنوان نمونه چه کسانی برنامه ی اتمی این رژیم جهنمی راافشاکردندوهنوزهم درزجروفشارندبدبختی  اکثریت  قاطع ملت ایران اینست که در طول تاریخ وحتی امروز دوست ودشمن خودرانمیشناسدوفقط مرده پرستی میکندنه قدر امیرکبیرها ونه قدر مصدقها ونه حتی قدررضاشاه کبیررادرزمان حیاتشان درک نکردیم.