ترور مَجازی: سرگرمی تازه ی اُمت هَمیشه در صحنه! ۵۹

– حمله ۱۲ هزار ایرانی به تاربرگ ناسا:

شاید تراژدی تلخ “ترور مجازی” که تیشه به ریشه ذَره اعتبار و خُرده آبروی باقی مانده ایران و فرهنگ ایرانی در جهان زده، از حمله خودجوش عده ای نوجوان و جوان بی سَر و پای ایرانی، به تاربرگ فیسبوکی ناسا شروع شد. ماجرا به اندازه ای زشت و باورنکردنی بود که بسیاری از کاربران ایرانی فیسبوک شوکه شده و آنان نیز به صورت خودجوش، مشغول عذرخواهی از ناسا شدند!

۲۱ دسامبر سال ۲۰۱۲ بود که ایرانیان ناراحت و عصبانی از به واقعیت نَپیوستنِ شایعه کودکانه به پایان رسیدنِ جهان، به طور ناباورانه ای، عصبانیت خود را بر روی تاربرگ فیسبوک ناسا متمرکز نمودند! این رویداد خجالت آور، بازخورد بین المللی نداشت اما به اندازه ای پلشت و نفرت انگیز بود که می بایست کاربرانِ فرهیخته و مسئولیت پذیرِ ایرانی فیسبوک را هُشیار نموده و به خود می آورد تا با یک همت همگانی، جلوی روی دادن چنین سیرک های خجالت آوری در آینده را بگیرند.

این فرتور پریوش اکبرزاده بر روی تاربرگ اینستاگرامش، بیش از چهل هزار کامنت توهین آمیز عده ای از جوانان ایرانی را در برداشت! به راستی چرا باید از مرگ یک نفر خشنود بود و یا اینچنین وحشیانه پرخاشگری کرد؟ آیا بخشی از ایرانیان، مشکل روانی دارند؟

این فرتور پریوش اکبرزاده بر روی تاربرگ اینستاگرامش، بیش از چهل هزار کامنت توهین آمیز عده ای از جوانان ایرانی را در برداشت! به راستی چرا باید از مرگ یک نفر خشنود بود و یا اینچنین وحشیانه پرخاشگری کرد؟ آیا بخشی از ایرانیان، مشکل روانی دارند؟

شوربختانه، جامعه مجازی ایرانیان از کنار این رویداد شوم به سادگی گذشت و آنطور که باید و شاید، بدان مسئله رسیدگی نکرد. این بی تفاوتی سَبب گشت تا شاهد رخدادهای اینچنینی بیشتری بوده و به بازی گرفتن آبروی ایران و ایرانی توسط مُشتی جوانک فرومایه و بیکار را به تماشا بنشینیم.

– حمله به تاربرگ لیونل مسی و دیگران:

پس از قرعه کشی جام جهانی فوتبال و هم گروه شدن ایران با آرژانتین، امت اسلامی ایران، حماسه دیگری آفریده و با حمله بَرق آسا به تاربرگ فیسبوک لیونل مسی و نگاشتن بیش از بیست هزار کامنت توهین آمیز و خجالت آور، موجبات شرمندگی ایران و ایرانی را فراهم آوردند! این رویداد شوم اینبار از دید رسانه های خارجی دور نماند و وبسایت های گوناگون بین المللی بدین “ترور مجازی” پرداخته و فرهنگ و تمدن ایرانیان را به چالش کشیدند.

برخی از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران، همچون علی رضا حقیقی نیز بدین رخداد شرم آور واکنش نشان دادند! برخی رسانه های انگلیسی پَس از این ماجرایِ غم انگیز، از عاملان ایرانی این رویداد، با نام “شرورانِ مجازی” یاد کردند! آیا این جریانِ خجالت آور، مایه شرمندگی ایرانیان نیست؟ نیمه فرهنگ به جای مانده از نیاکان ما با چه سرعتی و به دست چه کسانی اینچنین ویران می شود؟ چرا جامعه ایرانی در برابر این بی آبرویی ها سکوت کرد؟

صد البته حمله به تاربرگِ لیونل مسی پایانِ راهِ جَوانکان مَسخ شده ایرانی نبود، پس از او به سراغِ تاربرگ فیسبوک “فرناندا لیما” مُجری مراسم قرعه کشی جام جهانی رفتند و حسابی با کامنت های سکسیت و پلشت شان، بیش از پیش، موجب آبرو ریزی ایرانیان گشتند. این عادت زشت و عجیب پیش از این ها نیز در تاربرگ های فیسبوکیِ مارتینی (رئیس سابق فیلا)، جاستین بیبر (خواننده نوجوان)، وزیر خارجه کشور فرانسه و البته جمعی از والیبالیست های تیم های رقیب ایران در مسابقات مختلف، از جمله کلایتون استنلی و ایوان زایتسف تکرار شده است.

– پریوش اکبرزاده، تازه ترین قُربانی “ترور مجازی”:

چند روز پیش، دختر جوانی به نام پریوش اکبرزاده، سوار بر یک پورشه گران قیمت، در خیابان شریعتی تهران با سرعت زیادی به درخت برخورد کرده و نهایتن همراه پسر جوانی که سرنشین ماشین بوده، کشته می شود. پس از انتشار فیلم تصادف آن خانم و پخش خبر مرگ دلخراش او، موجی از توحش و عقده گشایی، ذهن عده ای از جوانان ایرانی را فرا گرفت تا در اقدامی حیرت انگیز، به تاربرگ فیسبوک و اینستاگرام پریوش حمله کرده و ناسزاهایی جنسی، زشت و بدور از هرگونه منش انسانی را نثار دختری کنند که جانش را در تصادف از دست داده است!

به چه اندازه ای از بربریت رسیده ایم که عده ای از هم میهنان ما از مرگ دلخراش یک نفر، فقط به دلیل اینکه سوار ماشینی گران قیمت بوده خوشحال شده و سپس به تاربرگ فیسبوک و اینستاگرام فرد رفته و هزاران فحش جنسی نثار تازه درگذشته می کنند؟!

به چه اندازه ای از بربریت رسیده ایم که عده ای از هم میهنان ما از مرگ دلخراش یک نفر، فقط به دلیل اینکه سوار ماشینی گران قیمت بوده خوشحال شده و سپس به تاربرگ فیسبوک و اینستاگرام فرد رفته و هزاران فحش جنسی نثار تازه درگذشته می کنند؟!

بهانه این فرومایگان اخلاف طبقاتی فاحش میان پریوش و اکثریت جوانان ایرانی است اما آیا این ادعا سبب می شود تا ایشان پروانه اینگونه پرخاشگری ها و عقده گشایی ها را داشته باشند؟ آیا این کُنش عاقلانه و منطقی است؟ چگونه می توان این رفتار زشت و شرم آور عده ای بی فرهنگ را با تکیه بر اختلاف طبقاتی توجیه نمود؟ نمونه این رفتار غیر منطقی و وحشیانه را پس از ماجرای تجاوز به دو نوجوان ایرانی در جده نیز، شاهد بودیم!

موجی از عرب ستیزی و توهین های نژاد پرستانه سراسر فضای مجازی ایرانیان را پُر کرده بود، غافل از اینکه همه روزه در زندان های حکومت اسلامی به زنان و مردان مبارز و دگراندیش، تجاوز شده و می شود ولی صدای هیچ کدام از این “شوالیه های زیر لحاف” در نیامده و نمی آید! در کهریزک با شیشه نوشابه به جوانان ایران زمین تجاوز کردند اما اکثریت مردم در باب آن فاجعه ملی خاموش بودند! آیا چون اینبار متجاوزان “عرب” و غیر ایرانی بودند، خون امت همیشه در صحنه به جوش آمد؟ آیا فقط سران حکومت و بسیجیان و سپاهیان حق تجاوز به فرزندان ایران زمین را دارند؟!

تا چه زمان باید شاهد اینگونه “ترورهای مجازی” بود و دَم بر نیاورد؟ اگر امروز ساکت باشید، فردا نوبت خود شماست تا قربانی توحش عده ای بی سر و پایِ حَشری شوید! ابلهانی که زندگانی شان پوچ و بی هدف و سراسر بیکارگی و هزرگیِ فکری است! به راستی آیا امتی که توانایی استفاده درست و صلح آمیز از یک شبکه اجتماعی مجازی را ندارند، قابلیت بهره وری سودمند از حقوق انسانی همچون آزادی بیان را دارا می باشند؟ دموکراسی برای ایران، یک خیالِ خام و دور از دسترس است!

  • آرش آریانی

    این مقاله حقیقتا شایسته و بدور از تعصبات ایدئولوژیک نگارش شد و اگر کسی یک جو انصاف داشته باشد مطالب آنرا بی کم و کاست تائید خواهد کرد.
    اما از دید گردانندگان این سایت ظاهرا توهین به همه چیز و همه کس کار نکوهیده و کثیفی است جز اسلام و بنیانگذارانش .

    • jimmy

      boro baba sandis bezan roshan shi ,, amsal to laye pacheye akhonda ziyade , SANDIS khorane kerevaty , age ghiyamat bod ,to boro pishe khominy bande miram pish THOMAS ALBA EDISON

      • karim

        خخخخخخخخ

  • Baran Bahari

    جناب پارسا . بنظر این قضیه بسیار پیچیده تر است و شکاف عمیق در جامعه ایران و سرخوردگی قشر متوسط ، عامل بزرگی در این ماجراست. ما در جامعه بیمار امروز ایران با میلیونها جوان بیکار مواجهیم که آرام آرام به ۴۰ سالگی می رسند بی آنکه شغل مناسبی یافته باشند و این بازخوردی ناشایست ولی قابل پیش بینی است. اما این فضای باز، خود کمک به دموکراسی است و به شناخت می انجامد!
    فضای مجازی بازتاب دهنده افکار درونی افراد است. این افکار پیش از ایجاد اینترنت هم وجود داشته است و فضای مجازی تنها اجازه آشنایی بیشتر با تفکر جامعه ایرانی را داده است. در شرایط پیچیده جامعه ایران ، شاید انقلاب سیاسی اجتماعی و حرکت بسوی سکولاریسم و عدالت بتواند این مشکلات را حل نماید. آگاهیها رو به فزونیست!
    در گذشته هم می شد این عقده گشاییها را بهنگام غیبت درون قهوه خانه ها شنید. حرفهای مفتی مانند ” پول حرام آخر و عاقبت نداره و .. ” که همواره توسط مردم کوچه و بازار بیان شده است.

    • آرش آریانی

      به این قسمت سخنتان ( حرفهای مفتی مانند ” پول حرام آخر و عاقبت نداره و .. ) مسئولین محترم جمهوری اسلامی و آقازاده هایشان اعتقاد راسخی دارند. آنان نیز مانند شما معتقدند پول حرام آخر و عاقبت تداره حرف مفتی بیش نیست
      براستی عجب تفاهمی

      • Baran Bahari

        البته که حرف مفت است و تنها قانون می تواند درباره افراد تصمیم بگیرد و نه بلای آسمانی.

        • آرش آریانی

          در اینکه قانون باید تصمیم گیرنده باشد تردیدی نیست اما آیا التزام اخلاقی به حلال بودن درآمد ( کار شایسته با دستمزد منصفانه ) را منکر میشوید؟؟؟

          • karim

            عیب شما اینکه که میگی قرآآآآآن گفته پول حلال بدست بیار وگرنه اون دنیا آتیش تو کونت میکنم میدونی یعنی چی یعنی تو بالا خونه را اجاره دادی نه نارحت نشو توهین نمیکنم اصل اسلام ناااااب همینه هر کاری که خوبه الللله هم خوشش میاد ولی اگه از بچگی تو گوشت کرده بودن الله مکار مکارینه تو هم زیراب دوستا میزدی حیله میکردی و …. اما وقتی بهت گفتن دروغ نگو چون دندون پیغمبرتا مشکنی دیگه دروغ نمیگی ولی یک بار از خودت نپرسیدی دروغ بده دزدی بده و… فرق من و تو اینکه من با عقلم تصمیم میگرم تو حرف الله را گوش میکنی یعنی عملا هییییچ اختیاری از خودت نداری……..

          • Baran Bahari

            اخلاق نمی تواند دینی باشد. اخلاق باید مطابق قانون باشد. مطابق اخلاق دینی علی با کشتن ۷۰۰ اسیر یهودی کار خوبی برای خدا انجام داده ولی از نظر وجدانی و قانون امروزین بشر این کار جنایت است. مطابق قانون دینی می توان قصاص کرد . اما قانون جهان متمدن دیگر قصاص را بر نمی تابد و روشهای دیگری را برای کاهش جرم پی گرفته است. اخلاق دینی نهایتا به داعش می انجامد چون ملاک ، دین است و خدای دین ؛ و نه وجدان . التزام اخلاقی به حلال بودن را باید قانونی و وجدانی دید و نه دینی. مطابق دین می توان اموال کفار را مصادره کرد چنان که در اول انقلاب اموال افرادی را که مسلمان نبودند مصادره کردند و این کار مطابق نص صریح دین بود.

          • آرش آریانی

            من نیز چون شما می اندیشم با تفکری قرن بیست ویکمی و ارزشهای نوین و پیشرفته حقوقی .
            من نیز برای علی که ۷۰۰ یهودی را گردن زده باشد ارزشی قائل نیستم مشکل شما اینست که فقط ادعا میکنید شما ثابت کن علی مرتکب چنین جنایتی شده تا من صریحا نه تنها از وی بلکه از اصل دین اسلام برائت بجویم.
            در منابعی نیز که بدان استناد میکنید سخنان زیادی از معجزات و کرامات پیامبر شده چگونه است که آن بخش را رد کرده و بخشی دیگر را می پذیرید؟؟؟
            سرکار خانم شما بیا و با بیطرفی و وسواس علمی این امر را ثابت کن تا ابد مدیونت خواهم شد ولی اگر نتوانستی قدری در حقانیت مسیری که در پیش گرفته ای فقط تردید کن
            واسلام علی من اتبع الهدی

          • سرافراز پارسی‌

            جناب آقای فیلسوف تنها

            تند نرو داداش واگر نه‌ میزنی‌ به درخت. برای چندمین بار یاد آوری می‌کنم تو اول بیا خدا، شیطان و بهشت و جهنم و ده‌‌‌‌ها سؤال بی‌ جواب را ثابت کن تا به علی‌ و جنایت‌هایش برسیم. در ضمن به لیست سوال‌های که قبلان کردم و جناب عالی‌ فیلسوفانه فرار کردی چند سوال دیگر اضافه می‌کنم:

            ۱-چطور است که زنا با محارم در ابتدای خلقت آزاد بود؟

            ۲-اگر آدم و حّوا پدر و مادر اولیه ما هستند پس تمام خصوصیات آن‌ها و ما باید مثل هم باشد، درست است؟ پس آیا آن‌ها هم مثل ما ناف داشتند؟ نمیشود که ما ناف داشته باشیم ولی‌ آن‌ها نداشته باشند.

            ۳-قبر آدم و حّوا کجاست؟

            ۴-آیا آدم و حّوا هم روز قیامت از قبر بر می‌خیزند و به کار‌های آن‌ها رسیدگی میشود؟ آیا امکان دارد آن‌ها به جهنم بروند؟

          • آرش آریانی تنها

            جناب سرافراز لطفا آسمان و ریسمان بهم نباف شما ادعا میکنید علی در یک روز ۷۰۰ نفر را گردن زد خب ثابت کن دیگر چرا از آستین شبهه ریزی میفرمایید

          • karim

            بیاد اول الله(نه خدا) را اثبات کنه بهشت و جهنم پیشکشش
            در ادامه سوال هات
            ۱ چطور است که زن از دنده چپ مرد بوجود امد ولی حالا مرد از زن بوجود می آید؟
            جواب سوال ۱ شما چون هیچ بنی بشری در ابتدای خلقت نبوده به نوشته کتب بیبانی پس باید با هم آمیزش میکردند تا نسلی بوجود آید اما جالب اینه که در کتاب تورات بعد از اینکه قابیل طرد شد بادختری ازدواج میکنه یعنی زیاد هم ادم اولین انسان نبوده بگذریم….
            جواب سوال ۲ گفتم که از دنده چب آدم حوا دراومد و نافی هم نبود اما اما با نسل اورانگوتان و شامپانزه مقایسه کنی به جواب میرسی
            ۳ اصلا همچین کسایی وجود نداشتن که قبر داشته باشن اگر هم بودن احتمالا توی آفریقا
            ۴ برای اینکه الله سادیسمی است ابتدا ان ها را کور میکند چرا که عورت آن ها نمایان گشت سپس تمام انسان ها را پیش حسن کبابی میبرد و بع د از یک مشت و مال حسابی میرویم پیش حوری و غلمان دلی سیر در آوریم
            جواب دادن به سوال های شما قصد اینا نداشتم که توهین کنم یا بگم شما نمیدونی من میدونم به قول معروف به در گفتم تا دیوار بشنوه

          • Baran Bahari

            چرا مغلطه می کنید؟ بحث بر سر اخلاق است و نه منابع تاریخی. منابع دقیق تر از منابع قرون دوم و سوم هجری سراغ نداریم. منابع قرن دهم صفویه ملاک شماست؟ اما این بحث من نیست و مغلطه نفرمایید.

            اخلاقی که بر اساس حکم دین و رضایت خداوند تنظیم شود به انحراف کشیده خواهد شد. افرادی چون محمد و علی و تیمور لنگ و خلخالی و خمینی مثال این ادعای من هستند. وقتی کسانی گمان برند که “خدا با آنهاست ” و حق با ایشان است دیگر وجدان و بشریت را فراموش می کنند.
            پیامبر و علی برای زمان خودشان نسخه داشته اند لابد… و مورخین مسلمان هم به هنگام نوشتن جنایات ایشان به پیامبر و علی حق داده اند. قرآن هم به مسلمانان در کشتار مشرکین حق داده است. نکند قرآن هم دروغ می دانید؟
            این احکام دینی ، امروز دیگر غیر انسانی است. اخلاق امروز بشر بر اساس آگاهی است و نه دستور خداوند.

          • آرش آریانی

            در همین منابع قرن دوم و سوم هجری اراجیف زیادی در مورد کرامات و معجزات پیامبر اسلام آمده که نه شما آنها را تایید میکنید و نه من و نه هیچ انسان عاقلی پس در مورد آن معجزات چه می گویید چرا آنچه را که در جهت تایید ادعایتان است قبول و مابقی را رد میکنید من قصد مغلطه ندارم در مورد اخلاق نیز تا حدودی با شما موافقم
            پی ریزی اخلاق می بایست در وهله اول بر کنترل بیرونی و قانون باشد این امری است به غایت خردمندانه اما اگر این کنترل بیرونی بر کنترل درونی و اخلاق فردی همپوش و اورلپ گردد نتایج بهتری ببار نخواهد آورد؟
            تردید نکنید اگر در این سایت مایه ای از حقیقت نبود وقت با ارزشم را در آن تلف نمیکردم بنابراین شک نکنید که به دنبال اثبات فرضهایم در هستی شناسی و معرفت شناسی نیستم بلکه همواره درصدد آزمون آنها میباشم و تاکنون نیز بهره های زیادی از مطالب این سایت برده ام.
            سعادتمند باشید

          • Baran Bahari

            درود به ذهن جستجوگر شما… و سپاس از حسن توجه و نقدی که دارید. امیدوارم بتوانیم اندکی به آگاهی نزدیک تر شویم.

  • faghat kherad

    تفکر توهین و ترور شخصیت به اشخاص حقیقی و حقوقی از ابتدای پیدایش جمهوری اسلامی بوجود امده بود ولی مجال تکثیر این افکار مشمئز کننده در قدیم به اندازه حال حاضر و در سطح جهانی وجود نداشت. رفتار مردم یک جامعه با سیاستهای کلان حکومت ان کشور ارتباطی تنگاتنگ و مستقیم دارد.وقتی رهبر جمهوری اسلامی بی پروا درباره کشورهای دیگر از الفاظ انگل و سرطان نام میبرد و دولتهای انان را سگ و نوکر و مزدور خطاب میکند امت همیشه در صحنه و ولایت مدار نیز به پیروی از همین حکومت فاسد شروع به لجن پراکنی در ابعاد وسیع بسته به توان خود در دنیای مجازی خواهد کرد.

  • سرافراز پارسی‌

    البته برای یک مسلمان دو آتشه هر گونه بحث و موشکافی در باره اسلام و تاریخ خونین آن “توهین ” به عقاید یک بیلیون و نیم انسان است

    بگذریم، گذشته از آنکه قران پر از نکات ضدّ و نقیض است برخی‌ از مورد که می‌توان نکات جالبی‌ از آن بیرون کشید که شاید روشن گر‌ واقعیت‌های تاریخی‌ باشد. موضوع سوره الروم است.

    این سوره ۶۱آیه دارد که حدود ۴یا ۵ صفحه میشود. آن چه که بحث انگیز است آیه‌های نخستین این سوره است زیرا بقیه آن الله مرتب میگوید از من بترسید و من را ستایش کنید و گرنه به جهنم می‌روید و….مزخرفاتی از این دست.

    در آیه‌های نخستین این سوره می‌گوید که رومی ها شکست خوردند ولی‌ به زودی غلبه می‌کنند و مؤمنان از پیروزی رومی‌ها شادمان خواهند شد.

    در هیچ یک از ترجمه‌های قرآن مشخص نیست که رومی‌ها از چه کسانی‌ شکست خوردند و بر چه کسانی‌ پیروز خواهند شد. در ترجمه مهدی الهی قمشهی در پرانتز نام فارس‌ها را آورده است. البته با توجه به شواهد تاریخی‌ این تفسیر درست به نظر میاید. زیرا روم در قرن چهارم یعنی‌ ۳۰۰ سال پیش از اسلام به دو نیم تقسیم شد و بخش غربی آن نیز در قرن پنجم از قبایل جرمان شکست خورد و فقط روم شرقی بود که به عنوان یک امپراطوری قدرتمند و بی‌ رقیب در مغرب زمین باقی‌ ماند. روم شرقی‌ نیز تا سقوط ساسانیان مراتب با ایرانی‌‌ها در جنگ و گریز بود. به گفته روم شرقی‌ دشمن دیگری نداشت که از آن آنچنان شکست بخورد که به گوش عرب‌ها برسد

    حالا سوال این جا است که چرا مؤمنان، طبق گفته خود قرآن، بایستی از پیروزی رومی‌ها خوشحال شوند؟ چگونه مؤمنان از پیروزی رومی‌های کافر ممکن است خوشحال شوند؟ آیا همین نکته نفرت تاریخی‌ تازی‌ها از ایرانی‌‌ها را روشن نمیکند؟ آیا اصولا همین نفرت تازی‌ها از ایرانی‌ دلیل حمله و غارت آن‌ها نبود؟ آیا امکان دارد که اصولا حمله عرب‌ها به ایران دسیسه رومی ها بوده باشد؟ آیا رومی‌ها و عرب‌ها متحد بودند و گر‌ نه‌ چه دلیل داشت که “مؤمنان از پیروزی رومی‌ها خوش حال شوند”؟ آیا سلمان فارسی که ظاهراً یک مزدکی فراری بود به خدمت رومی ها درآمده بود و دین اسلام را اصلا او به محمد آموخت تا از حکومت ساسانی انتقام بگیرد؟

    بفرمایید آقای فیلسوف بسیجی‌ این هم بحث تاریخی‌. این هم توهین است؟

    • آرش آریانی

      جناب مثلا خدا نا باور به ظاهر سکولار ( معادل فیلسوف بسیجی )
      اولا خودتان خوب میدانید مصداق توهین در این سایت چیست و من دیگر عبارات شنیع دوستان تان را بازگو نمیکنم
      دوما شما طرح مسئله کردید با حدود ۵ تا ۶ پرسش اما عملا چیزی را اثبات نکردید
      سوما آنچه که گفتید نیز برای من بعنوان یک مسلمان مسئله است که چرا باید مومنان از پیروزی رومیان خوشحال شوند؟؟؟
      و ای کاش فقط همین یک شبهه مطرح بود اما متاسفانه شبهات فراوان و مردان میدان پاسخگویی نیز خودشان را به کری زده اند.
      و من نه فیلسوفم و نه ماله کش اسلام ناب.
      ایرانی مسلمانی هستم جویای حقیقت و آنگاه که به پوچی عقیده ام واقف شوم برای رها نمودن آن منتظر اجازه از کسی نخواهم ماند.
      اما تربیت دینی ( وابستگی عاطفی ام به دین ) و تربیت فلسفی ام که میبایست هر گزاره ای را همه جانبه آزمون نمایم به من رخصت شتاب در قضاوت را نمیدهد.
      من حرف دلم را صادقانه با شما در میان می نهم و در عوض مشتی تهمت و کنایه تحویل می گیرم

      • سرافراز پارسی‌

        و اما دلیل نفرت تاریخی‌ عرب‌ها از ایران چیست؟ دلیل این موضوع ریشه اقتصادی دارد و به قرن پنجم و اویل قرن ششم می‌رسد. در دوره انوشیروان ایران بر یمن تسلط نظامی پیدا کرد. تسلط نظامی ایران خود نیز ریشه اقتصادی داشت. هدف پادشاه ساسانی تسلط بر راه‌های دریای بازرگانی بود که بتواند اقتصاد جاده ابریشیم و سایر راه‌های ترانزیت از خاک ایران را رونق بخشد. تسلط نظامی ایران بر یمن به بازرگانان عرب و اقتصاد روم شرقی لطمه فراوان زد. زیرا از آن زمان به بعد کنترل بازار و اقتصاد مدیترانه به دست ایران افتاد. روم شرقی‌ که دسترسی به راه‌های دریایی ایران را نداشت تلاش کرد تا با حمله به مرز های غربی ایران توجه ایران را از خلیج فارس و اقیانوس هند منحرف کند. ولی‌ در چند جنگ بزرگ و کوچک و چند پیروزی و شکست آن چه را که در نظر داشت به دست نیاورد. این بود که دست آخر به فکر گشودن جبهه جدید علیه ایران افتاد : جنگ مذهبی‌.

        ایده جنگ مذهبی‌ از آن جهت به فکر سیاستمدران رومی رسید چون از چند و چون قیام مزدکیان آگاهی‌ یافته بودند. آنان با پناه دادن به مزدکیان فراری چون سلمان فارسی نقشه جدیدی برای قیام علیه ایران ریختند. این بار به جای درون به بیرون ایران یعنی‌ عرب‌های بیابان گرد توجه کردند. عرب‌ها که خود نیز از دست ایرانی‌‌ها دل‌ خونی داشتند از انگیزه کافی‌ برای حمله و غارت ایران بر خوردار بودند.

        آن چه که در سوره الروم آماده است خود نیز به گونه دیگری اصالت قرآن را زیر سوال میبرد که در جای دیگری به آن خواهم پرداخت.

        و حالا ‌ای مسلمان ایرانی‌، به حالت تاسف میخورم که چگونه خود را دلباخته ایده لوژی کرده که از آغاز خود یک دسیسه بوده است، بله یک دسیسه برای ضربه زدن به کشورت.

        • آرش آریانی

          مطالبی که عنوان کردید شایسته تامل است حدود ۱۰ سال قبل چنین تحلیلی را شنیدم اما خیلی آنرا جدی نگرفتم. لیکن اگر مدارک تاریخی این تحلیل را بنویسید سپاسگذار خواهم گشت و آنها را به دقت پی گیری خواهم کرد.
          خدای را شاکرم که نه در قدرت گیری این نظام نقشی داشتم و نه در استمرار آن.
          زندگی ام را به سادگی اداره و کوشیدم انسان سالمی باشم من دلباخته ایده ئولوژی اسلام نیستم اما هرچه باشد از قوانین انسانی نمیتوانم فراتر روم.
          شما نیز بهتر است بجای تاسف خوردن به حال امثال ما به این بیاندیشید که اگر روز بازپسینی باشد در آن روز جواب خدای خودتان را چگونه خواهید داد.با اینهمه عناد و دشمنی
          والسلام علی من اتبع الهدی

          • سرافراز پارسی‌

            جناب آقای فیلسوف تنها،

            شما اول برو برای اثبات خدا و شیطان، بهشت و جهنم مدرک بیاور بعد از من تقاضای مدارک بفرمایید. ولی‌ برای آن که برای جناب عالی‌ ثابت شود چه کسی‌ حرف مفت میزند چند منبع ذکر می‌کنم. این ها نمونه کوچکی از ده ها منبع در این مورد هستند.

            Hitti, Phipl
            K. History of Arabs (1970)

            Charles worth,
            M. P. Trade Route and Commerce of the Roman Empire (1926)

            Carney, T.
            F., The Economy of Antiquity (1973)

            Belyaev, C.
            A., Arabs, Islam and the Arab Caliphate in the Early Middle Ages (1969)

            Hourani,
            G. F., Arab Seafaring in the Indian Ocean in Ancient and Early Medieval
            Times (1951)

            Warmington,
            Eric Herbert,

            The Commerce between
            the Roman Empire and India (1928)

            Wheeler,
            Sire Robert Eric Mortner, Rome Beyond the Imperial Frontiers (1955)

            این را هم بگویم که مطمئن نیستم بتوانی‌ این کتاب‌ها را در ایران تهیه کنی‌. ولی‌ شاید با ارتباط با یکی‌ از مقامات رژیم شاید بتوانند از خارج برایت بفرستند.

          • آرش آریانی تنها

            چرا عصبی شدی جناب سرافراز من که حرف بدی نزدم فقط برای تحلیل شما که قبلا نیز آنرا شنیده بودم تقاضای مستندات کردم.دیگر چرا ما را به نکیر و منکر حواله میدهی؟؟؟
            در عالم فلسفه و تحلیل تاریخی هزاران رد و اثبات وجود دارد که میبایست با دقت و وسواس آنها را بررسی کرد.
            ثانیا چرا وسط دعوا نرخ تعیین میکنی به بهشت وجهنم و شیطان و … چکار داری شما ادعا کردی اسلام حاصل توطئه امپراطوری روم شرقی بر علیه ایران بوده خب براهین و مستنداتت رو بریز روی دایره پس آرامشت رو حفظ کن

          • karim

            برای ۲ سال دیگه تو متاستفم زود تر از این خارج شو وقتت کمه

          • karim

            میخ آهنین نرود در سنگ تو هر وقت تونستی با موجودات فضایی ارتباط برقرار کنی اینم دست از این اسهال ناب محمدی دست برمیداره ,وقتتا بی خودی حروم این نکن

          • آرش آریانی تنها

            Philip K. Hittienlarge

            Paperback (852 pages)$49.95 + delivery

            in stockADD to basketRECOMMEND to library

            Per

            این یکی از منابع فوق سری بود که فرمودید در سایت آمازون موجوده ولی با قیمت حدودا ۵۰ دلار ببین به پول ما چقدر میشه جون مادرت منابع ارزونتری رو معرفی کن چون با ماهی یک و نیم میلیون حقوق از این کارا نمیشه کرد

      • karim

        برو کتاب نقد قرآن نوشته دکتر سها را بخون هر چند میدونم که نمیخونی

        • آرش آریانی

          آقای محترم من سالها قبل منابع مستشرقانی بزرگی همچون نولدکه گلدزیهر بلاشر گائوتسکی و محققان وطنی چون علی دشتی شجاع الدین شفا بهرام چوبینه پروفسور انصاری و سایرین را بارها و بارها مطالعه کرده ام بنابراین با ژست محققانه ما را به سها مها حواله مده

          • karim

            اگه خوندی دیگه نباید برات شبهه ای در مورد دین کیریت و پیغمب کیری ترت باقی مونده باشه

          • داریوش و میترا

            تو واقعا این کتاب‌ها را بار ها خوانده ای؟ برو ده بار دیگر هم بخوان. معلوم میشود که هیچ نفهمیدی

          • karim

            مگه یک مسلمان میتونه این کتاب ها را بخونه اگر بخونه اونقد جلوش مقاومت میکنه تا کونش در حد مقام عظمی جر بخوره

          • آرش آریانی

            من از سال ۶۵ مطالعات ایده ئولوژیکم را آغاز نمودم از سال ۷۰ ( دومین سال دانشجویی ) به حیطه فلسفه غربی وارد شدم و هیچگاه از کوشش باز ناایستادم فلسفه یعنی جستجوی حقیقت و جستجوی حقیقت هیچ حد و مرز و توقفگاهی ندارد این هنر فلسفه است که در آن واحد دیدگاههای متعارضی را در بافتی جدید و بی بدیل آنالیز و سنتز نموده و رویکردهایی نوین عرضه مینماید. بنابراین شما نیز بهتر است تقلید را بر تحقیق ترجیح ندهید و ما را نیز به تقلید بجای تحقیق فرا نخوانید
            و درود بر آنکس که از راه راست و صحیح پیروی کند

    • داریوش و میترا

      جناب سرافراز عجب نکته جالبی‌ اشاره کردید. جدا دستت درد نکند. بیخود نیست که این بچه مسلمان عوضی‌ دارد میسوزد. خود قرآن بصراحت می‌گوید رومی‌ها و عرب‌ها متحد بودند. اگر این روایت قرآن غلط است پس تمام قرآن غلط است. اگر تمام قرآن درست است پس این روایت هم باید درست باشد.

  • سرافراز پارسی‌

    اسلام پاشنه آشیل جمهوری آخوندی است. باید به طریق ممکن این ایدیولوژی ضدّ ایرانی‌ را رسوا کرد و از اعتبار انداخت.

  • آریابد

    مقاله ای متفاوت ودر عین حال بسیار بجا و سنجیده ای است. حال برخی کربلایی و یا حاجی میآیند و بقول معروف از خود وضو باطل میکنند!! اینها نیششان نه از ره کین است ،اقتضای طبیعتشان اینست. پایدار باشید.

    • آرش آریانی

      بی ادبی و بی نزاکتی امثال جنابعالی نیز نه از راه غرض بلکه شعبه ای است از یک مرض

  • مرگ بر جمهوری اسهالی

    این ملازاده های دزد و جنایتکار که پدر پاسدار پدرسوخته شون روزانه چندین میلیارد میدزده و میچاپه و اختلاس میکنه تخم چپشون هم نیست که اگر بعد پارتی با اون سرعت ۲۵۰ کیلومتر ۴ صبح در حالی که کوکایین مصرف کرده بود و مست کرده بود به یکی میزدن از روش رد میشدن و ککشونم نمیگزید. پدر پدر سوخته محمد حسین ربانی با دزدیدن و چاپیدن ثروت ایران که یه پاسدار پدرسوخته ست میره پورشه ۵۰۰ میلیونی میخره و اقتصاد ایران رو به گه کشوندن و فقر و بیکاری درست کردن . دلم خنک شد این ملازاده پدرسوخته محمد حسین ربانی فرزند یه پاسدار دزد و جنایتکار و نوه آخوند آشغال ربانی به درک واصل شد.۲ تا مفت خور کمتر.این پاسدارا و اخوندای پدرسوخته دزد خودشون همه جوره سکس میکنن.
    محمد حسین ربانی به درک واصل شد.

  • عاطفه

    خودت داری تو مقاله توهین میکنی بعد میگی چرا مردم ترور شخصیت میکنن بابا خیلی پرورویی

    • karim

      برو اول وضو بگیر بعد بیا اینجا

    • سرافراز پارسی‌

      به‌‌‌ به‌‌‌ آقای عاطفه…..

      • karim

        خخخخخخخخخ نه دیگه این واقعا خانومه منتها از اون فاطی کماندوهااا

  • شایان

    شما به عنوان یک پایگاه خبرى چطور به خودت اجازه این همه توهین میدى؟ خب تا زمانى که انتقاد به فحاشى، با فحاشى باشه که این معضل حل نمیشه. تا زمانى که تک تک افراد میخواهند همه را به دار بکشند و با همان خشونت رژیم به آزادى برسند، هیچگاه انتظار جامعه ایى دموکرات و دور از خشونت نباید داشته باشیم.

  • کیر تو دهن بارون بهاری

    کیر تو مغز نداشته نگارنده متن.زن جنده خودت داری به کل ملت توهین می کنی بعد دم از دموکراسی می زنی .دم جمهوری اسلامی گرم که کیر تو کس ننه امثال شما کرده . تا فیها خالدونتون سوخته. این نظام مقدس حالاحالاها هست وشما برید کس و کونتون رو بدید . ما هم کلی از اینجا سود بردیم . زندگی ایده الی ردیف کردیم . قیامتی هم که نیست .شماها زندگی رو باختید .

    • مرگ بر جمهوری اسهالی

      مرگ بر جمهوری اسهالی . تو معلومه جیره خور رژیم جمهوری اسهالی هستی که با رانت و اختلاص میلیاردر شدی و خون ما رو تو شیشه کردی . نظام مضخرفتو سرنگونش میکنیم حالا ببین لاشی دزد.مطمین باش انتقام سختی از تو و رژیم اسهالیت میگیریم.
      کیرم تو دهن رهبر جاکش دزدت.

    • karim

      هنوز تا آخر قافیه خیلی مانده….

      • کیر تو دهن بارون بهاری

        باشه .بچرخ تا بچرخیم . انقد کار کن تا کونت پاره شه . خخخخخخخ

        • مرگ بر جمهوری اسهالی

          آره . بچرخ تا بچرخیم . ببین تا کی هستی. اونموقع قیافت خنده داره.

          • karim

            ولش کن ۱ سال دیگه که رهبر گوز ا داد و قبزا گرفت تا دسته میکونیم تو کونشو تو کونشون اونوقت میفهمن کونه کی پاره اس

        • karim

          تو نمدونی کار من چیه بچه چون

          • کیر تو دهن بارون بهاری

            معلومه .یا حمالی یا کون میدی دیگه . خخخخخخ

          • مرگ بر جمهوری اسهالی

            کون دادن که شغل تویه چووسلمون. قشنگ کونتو بده . تو مکه خوب کونتون میذارن نه؟

          • karim

            کونا مدرتا تو به داعش داده که تو ابنه پس افتی بچه جون

    • داریوش و میترا

      آقای مسلمان مؤدب، اگر وضعت اینقدر خوب است که میگویی پس چرا اینقدر حرص می‌خوری و فحش میدهی؟

      • کیر تو دهن بارون بهاری

        کیر تو کس میتراتون . من برا سرگرمی و سر به سر گذاشتن امثال تو میام اینجا . انقدی که بتونم حرصتونو دربیارم . از رو بیکاریه دیگه . دارندگی و برازندگی . تا چند نسل بعدمون هم همین طوریه . بیکار و خوش گذرون .میترا رو بفرس تقشو بزنیم با بروبچس

  • داریوش و میترا

    وقتی خبر این تصادف به حضور مقدّس مقام متعفن رهبری رسید ایشان خیلی‌ ناراحت شدند. فورا تمام مقامات رژیم آخوندی را احضار فرمودند و گفتند که اگر شما یا سگ توله‌هایتان میخورید یواشکی بخورید تا گندش در نیاد. ایشان همچنان ادامه دادند که من و مجتبی‌ هم می‌خوریم و میدزدیم و در بانک‌های خارج انباشته می‌کنیم ولی‌ جلوی مردم و دوربین کفش پاره میپوشیم.

    مقامات رژیم از هوش و ذکاوت ذاتی مقام متعفن رهبری در شگفت شدند آن گاه جامه دریدند و سر به بیابان گذشتند

    • آرش آریانی

      نثر زیبایی بود

  • sasan

    vay vay , in ham yaney Roshanfekran va phylisofhaye ma hastand, baba ja jone madareto vel konid fekre non bashid ke kharbozeh ab ast , to gharne 21 va inhame madarek va ekteshafat darid bahse ino meykonid ke ali key bode va mohamde chikar kardeh, bikhod nist ke 4ta Akhonde konnashoste savare in melat shodand,,

  • ریدم به کافرای کون کش دیوس پدر

  • کس ننتون دیوسا