پژوهش های علمی نشان می دهد که سیگار الکترونیکی ده بار بیشتر سرطان زا است ۰

سرآغاز:

سیگار الکترونیکی ( e-cigarette) که به شکل و اندازه سیگار معمولی ساخته شده بدون آن که در آن سوختنی صورت گیرد و دودی تولید شود با داشتن یک باتری، بخاری ایجاد می نماید که از آن بوی دود سیگار و سوختن تنباکو احساس می شود. سیگار الکترونیکی در سال ۲۰۰۳ به وسیله هون لیک Hon Lik در چین اختراع شد و به دلیل تبلیغات زیاد در کنار و پا به پای سیگار معمولی به فروش می رود. به عنوان نمونه بر اساس آمار گرفته شده در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۰٪ دانش آموزان دبیرستان و ۳/۴٪ مردم عادی آمریکا از سیگار الکترونیکی استفاده کرده اند.

ecigarettes and the health benefit

سرطان زایی سیگار الکترونیکی

روزنامه  دیلی میل اون لاین Mail On Line در تاریخ ۲۷ نوامبر ۲۰۱۴ در یک مقاله تحقیقی زیان های سیگار الکترونیکی را بر سیگار معمولی را بر شمرده است. بنابر پژوهش های انجام شده به وسیله کارشناسان ژاپنی نشان می دهد که در سیگار الکرونیکی میزان زیادی از فرمالدئید HCHO و استالدهید acetaldehyde به وجود می آید .

این دو ماده هردو سمی بوده و استالدهید در صنعت و شیمی برای ساختن اسید به کار می رود. فرمالدهید در سیگار الکترونیکی و مواد دیگر به مراتب بیشتر از سیگار معمولی می باشد. پس سیگار الکترونیکی نمی تواند بی خطر و جانشین سیگار بشود. از آنجا که این پژوهش ها سیگار الکترونیکی را ده بار سرطان زا تر از سیگار معمولی شناخته، بنابراین سازمان تندرستی جهانی در خواست ممنوع کردن ساختن و به کار بردن آن را نموده است.

 

آنهایی که از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند بر این باورند که سیگار معمولی موجب سرطان، بیماری قلبی و سکته مغزی شده، در حالی که سیگار الکترونیکی بدون چنین عوارض است.

آنهایی که از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند بر این باورند که سیگار معمولی موجب سرطان، بیماری قلبی و سکته مغزی شده، در حالی که سیگار الکترونیکی بدون چنین عوارض است.

تولیدکنندگان سیگار الکترونیکی ادعا می کنند که e-cigarette به محیط زیست ضرر نمی زند. حاوی هزاران دهها ماده شیمیایی اضافه شده در سیگار نیست. خاکستر، دود و بو ندارد و می توان آن برای ترک سیگار نیز به کار کرد.

نگرانی اصلی درباره افزایش محبوبیت استفاده از سیگارهای الکترونیکی در بین جوانان است. براساس مقاله منتشر شده در مجله Pediatric‌ از سیگارهای الکترونیکی نه تنها به عنوان عامل بازدارنده بلکه به عنوان مشوقی برای مصرف سیگارهای سنتی در بین جوانان و نوجوانان امریکایی یاد شده است.

در این تصویر روش ساخت و به کار انداختن سیگار الکترونیکی را نشان می دهد.

 این تصویر یک سیگار الکترونیکی را نشان می دهد.

سیگار الکترونیکی که امروزه برای ترک اعتیاد میان بیشتر جوانان معمول و متداول شده بنا بر پژوهش دانشمندان ژاپنی ده بار بیشتر از سیاگارهای معمولی سرطان زا است. دکتر ناکی کونوگیتا Dr Naoki Kunugita,از انستیتوی بهداشت عمومی ژاپن دریافت که سیگار الکترونیکی ده بار بیشتر دارای کارسینوژنز carcinogens یا ماده سرطان زا می باشد. گرچه سیگار الکترونیکی سوای آمریکا و کشورهای اروپایی در مغازه و داروخانه ها فروخته نمی شود ولی به آسانی از روی اینترنت On Line می توان آن را به دست‌ آورد.

سیگاری های معتاد به جای آن که به دنبال راه و روشی برای ترک اعتیاد خود باشند، از شاخی به شاخی دیگر پریده و خود را در گیر سیگارالکترونیکی می کنند که زیان ها و یا بی زیان بودن آن مورد پرسش و پژوهش است.

سیگاری های معتاد به جای آن که به دنبال راه و روشی برای ترک اعتیاد خود باشند، از شاخی به شاخی دیگر پریده و خود را در گیر سیگارالکترونیکی می کنند که زیان ها و یا بی زیان بودن آن مورد پرسش و پژوهش است.

نکته پایانی:

سازمان بهداشت جهانی در ماه اوت ۲۰۱۴ از کشورهای جهان خواست تا از کشیدن سیگار الکترونیکی حتی در مجامع عمومی داخلی جلوگیری کنند زیرا تهدید شدید و خطرناکی در تندرستی و سلامت افراد کم سن و سال، نوزادان، نازادها ( کودکانی که هنوز به دنیا نیامده اند)، زنان باردار، و نوجوانان است. در برابر این پژوهش ها، استفاده کنندگان سیگار الکترونیکی بر این باورند که سیگار معمولی بر خلاف سیگار الکترونیکی به دلیل تولید مجموعه ای از گازهای سمی، باعث سرطان، بیماری قلبی و سکته مغزی می شود که مرگ بسیاری را سالانه موجب می گردد.