با کارنامه درخشان دکتر مارتین لوتر کینگ، آشنا شوید! ۰

_ مارتین لوتر کینگ جونیور که بود؟

مارتین لوتر کینگ جونیور (Martin Luther King, Jr)‏ در ۱۵ ژانویه ۱۹۲۹ و در در یک خانواده متوسط در آتلانتا جورجیا به دنیا آمد. پدر و پدربزرگ وی از رهبران فرقه باپتیست (تعمیدگرا) بودند و همین تمایلات مذهبی موجب ادامه تحصیل وی در رشته علوم دینی شد.

او در ایالتی رشد کرد که سخت گرفتار جداسازی نژادی بود. او هم تحصیلات سکولار و هم مذهبی داشت و در سال ۱۹۵۵ دکترای خود را در رشته الهیات از دانشگاه بوستون گرفت. در سال ۱۹۵۴ اندکی پس از آن که به عنوان کشیش در کلیسای باپتیست در خیابان دکستر در مونتگمری آلاباما مشغول به کار شد.

مبارزه مدنی در مونتگمری، کینگ را در کانون جنبش فعالین حقوق مدنی قرار داد. دکتر مارتین لوترکینگ کشیش باپتیست آموزش دیده ای بود که می کوشید تا سطح آگاهی عمومی در مورد نژادپرستی را بالا برد و بدین وسیله بتواند به تبعیض نژادی و جداسازی نژادی در ایالات متحده پایان دهد.

زندگی ما درست هنگام سکوت در برابر چیزهای با اهمیت، تمام می شود! دکتر لوتر کینگ

زندگی ما درست هنگام سکوت در برابر چیزهای با اهمیت، تمام می شود!
دکتر لوتر کینگ

در حالی که هدف اصلی او برابری نژادی بود، وی در ابتدا هدف های کوچک تری را انتخاب کرد و مبارزات ریشه ای محلی برای برابری حقوق آمریکایی های آفریقایی تبار را سازمان داد. در سال ۱۹۵۵ او فعالانه در نخستین مبارزه مهم برای حقوق مدنی در مونتگمری آلاباما شرکت کرد. جایی که جداسازی نژادی در اتوبوس ها وجود داشت.

در یکی از رویدادها رزا پارکس، یک زن آمریکایی آفریقایی تبار، که حاضر نشده بود جایش را در وسط اتوبوس به مرد سفید پوستی بدهد،به جرم نافرمانی مدنی بازداشت شد. بازداشت پارکس تاکتیکی هماهنگ شده برای سازمان دهی یک جنبش ریشه ای بود که موفق شد اتوبوس رانی مونتگمری را بایکوت نماید.

لوترکینگ پارکس را به خاطر اعتبار خوب در جامعه سیاهان و وضعیت شغل و تاهل او به عنوان چهره اصلی این مبارزه برگزیده بود . قبلا در سال ۱۹۵۵ “کلودت کلوین” دختر جوان سیاه پوست ۱۵ ساله ای به همین جرم بازداشت شده بود ولی کینگ و هم رزمان حقوق مدنی اش او را چهره موثری برای مبارزه حقوق مدنی تشخیص ندادند. رزا پارکس چهره ای بود که کینگ می خواست او را به عنوان نماد مبارزه مدنی به دنیا نشان دهد و این تاکتیکی بسیار حیاتی برای مبارزات محلی بود.

زندانی بودن پارکس به عنوان قربانی تبعیض نژادی، کینگ را قادر ساخت که عکس العمل بسیار مناسبی را در سراسر جامعه گسترش دهد. او جامعه آفریقایی تباران آمریکا را بسیج کرد که حمل و نقل عمومی مونتگمری را بایکوت نموده و خواستار برابری نژاد ی در سیستم حمل ونقل عمومی شوند.

پس از یک سال بایکوت، دادگاه منطقه ای ایالت متحده آمریکا، در پرونده” برودر علیه گیل” جداسازی نژادی در اتوبوس های مونتگمری را منع کرد. از بسیاری جهات، بایکوت اتوبوس رانی مونتگمری سبب خیزش جنبشی ملی برای از بین بردن تبعیض نژادی شد. کینگ این جنبش را رهبری می کرد.

– رویایی دارم و جایزه صلح نوبل:

موفقیت مبارزه در مونتگمری، سبب شد که کینگ و هم رزمان آمریکایی آفریقایی تبارش برای حقوق مدنی ، در سال ۱۹۵۷، “کنفرانس رهبری مسیحی های جنوب” را تشکیل دهند که هدف آن استفاده از ارزش های اخلاقی و قدرت سازمان دهی کلیساهای جنوب، به منظور اصلاحات در حقوق مدنی، با بهره گیری از شیوه مبارزات بی خشونت بود.

کینگ به عنوان رهبر “کنفرانس مسیحی های جنوب” دست به سازمان دهی مبارزات محلی برای از بین بردن جداسازی در ایالت جنوبی مثل آلاباما، جورجیا و فلوریدا وشهرهای جنوبی مانند آلبانی، بیرمنگام و سنت آگوستین زد که آیینه تمام نمایی از مبارزات مونتگمری بود. در هر کدام از این شهرها، کینگ و کنفرانس مسیحی ها دنبال هدف های مشخصی بودند:

مبارزه با جدا سازی نژادی در مکان های ویژه، مانند رستوران ها، اتوبوس ها، مدارس و فروشگاه ها. علی رغم قدرت غیر قابل مقایسه پلیس و مقامات محلی که سال ها سیاست های جداسازی نژادی را نهادینه کرده بودند، تاکتیک های بی خشونت کینگ در فعالیت های مدنی سبب شد که مسئله جداسازی نژادی در سطح ملی مطرح شود.

شعار مشهور دکتر کینگ یک جمله بود: "رویایی دارم..." که البته رویای وی آزادی و برابری حقوقی سیاه پوستان با سپید پوستان در آمریکا بود! به تازگی دادگاهی در آمریکا، دولت آمریکا را در پرونده قتل دکتر کینگ محکوم نموده است.

شعار مشهور دکتر کینگ یک جمله بود:
“رویایی دارم…” که البته رویای وی آزادی و برابری حقوقی سیاه پوستان با سپید پوستان در آمریکا بود! به تازگی دادگاهی در آمریکا، دولت آمریکا را در پرونده قتل دکتر کینگ محکوم نموده است.

جلب توجه همگانی به مسئله جداسازی نژادی سبب شد که کینگ به عنوان اصلی ترین سازمان دهنده آکسیون معروف به ” شش بزرگ” در راهپیمایی معروف ۱۹۶۳ واشنگتن درآید. کینگ ودوستانش دراین آکسیون خواستار عدالت اقتصادی برای همه آمریکایی ها شدند.

این راه پیمایی فرصت بزرگی برای آن ها بود تا نگرانی ونارضایتی های خود را در پایتخت به نمایش بگذارند که این امر در سخنرانی معروف کینگ، “من رویایی دارم” نمود کاملی یافته است. راه پیمایی واشنگتن نه تنها به تصویب قوانین مهمی در زمینه حقوق مدنی انجامید بلکه به او فرصت داد که به مسائل دیگر حقوق بشری مانند فقر و حقوق کارگران نیز بپردازد.

دکتر لوتر کینگ در این سخنرانی، که در آن عبارت «رویایی دارم» تکرار می‌شد، درباره آرزوی خود سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که زمانی آمریکا طبق مرام و آرمان خویش زندگی کند و تحقق مساوات و برابری ذاتی انسان‌ها را به چشم ببیند.

مارتین لوتر کینگ در سال ۱۹۶۳ به‏‏عنوان مرد سال ازسوی مجله تایم برگزیده شد و در سال ۱۹۶۴ به‌عنوان جوان‌ترین فرد جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. اوج فعالیت‌های مبارزاتی مارتین لوتر کینگ در دههٔ ۱۹۶۰ و برای تصویب قانون حقوق مدنی بود.

_ فَرجامِ تلخ مارتین لوتر کینگ جونیور:

در شب ۴ آوریل سال ۱۹۶۸ میلادی، مارتین لوترکینگ، کشیش سیاه‌ پوست و نماد مقاومت سیاهان آمریکا علیه تبعیض نژادی، در شهر ممفیس ایالت تنسی مورد سوءقصد قرار گرفت و به قتل رسید. پس از آن “رای” سفید پوست که قاتل وی معرفی شد، به ۹۹ سال حبس محکوم شد. رای در مارس ۱۹۶۹ به زندان افتاد و تقریبا سه دهه بعد و در ۱۹۹۸ در زندان درگذشت.

_ بُن مایه ها:

۱- تاریخ ایرانی / ترور مارتین لوتر کینگ

۲- ویکی پدیا

۳- تارنمای توانا / مارتین لوتر کینگ

۴- رادیو فردا / رویای مارتین لوتر کینگ

۵- Nobelprize / Martin Luther King Jr

6- Martin Luther King Jr / Biography