خاطره فراموش نشدنی ۱۶ آذر، سالروز غرش دیکتاتور در برابر دانشجویان آزادی خواه ۴

 پیش گفتار:

مردم آزاده و خردمند کشورمان هرگز فاجعه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ را فراموش نمی کنند. این روز هم مانند شماری از روزهای سیاه و تاریک در تاریخ کشورمان، به نام یک روز تاریخی دیگر، به عنوان روز مبارزه و چالش دانشجویی علیه رژیم های دیکتاتوری، به ثبت رسیده، و هرسال با یادآوری و برپا کردن مراسمی، خاطره جانفشانی دانشجویان دلاور و آزادی خواه آن سال را گرامی می دارند.

چه حوادثی موجب ۱۶آذر شد؟

۱- کودتای ۲۸ مرداد:

اتحاد مثلث شوم انگلیس، آمریکا، و دربار ایران، کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را پدید آورد. خیانت بزرگی که مصدق قهرمان ملی شدن صنعت نفت کشورمان را از خدمت به میهن بازداشته روانه زندان کرد، و دیکتاتوری را به کشورمان بازگرداند. از آن تاریخ بار دیگر بهره برداری صنعت نفت به انگلیس و همکار جنایی آن کشور آمریکا باز گشت.

۲- آغاز دیکتاتوری شاه، و کشتار مخالفین

پس از آن که شاه  در سایه و به کمک آمریکای جهانخوار و انگلیس روباه صفت و روسیه جنایتکار بر مسند قدرت  باز گشت و خود را یکه تاز میدان دید، دیکتاتوری نظامی به سرپرستی و راهنمایی سپهبد زاهدی و همکارانش آغاز کرد. از ۲۸ مرداد تا ۱۶ آذر ۱۳۳۲، دانشجویان روشنفکر و آزاده که همیشه سنگری در برابر دیکتاتوری بوده اند، در آن دوران سیاه تاریخ کشورمان به دیکتاتوری شاه و خیانت آمریکا و انگلیس  را به خوبی لمس می کردند و خود را به ناچار در برابر مزدوران و  چاقو کشان شاه می دیدند..

۳- سخنرانی نیکسون پس از کودتا:

همین که کودتای ۲۸ مرداد به ثمر رسید، نیکسون معاون آیزنهاور در یک سخنرانی، ضمن اظهار شادمانی، آن را بزرگترین موفقیت برای آمریکا دانست. آنگاه برنامه ریزی شد که نیکسون به تهران آید و در تاریخ ۱۸ آذرماه ۱۳۳۲ در پس از دیدار از دانشگاه تهران، از دانشکده حقوق دکترای افتخاری دریافت کند.

اعتراض دانشجویان از دیدار نیکسون

دانشجویان به سه دلیل بالا خاطره تلخی از سیاست آمریکا در ایران پیدا کردند. از این روی، از آمدن نیکسون به ایران خوشحال نبودند. خشم و نگرانی آنان هنگامی بیشتر زبانه کشید که نیکسون را کاندیدای دریافت دکترا از دانشکده حقوق یافتند.

این خبر که مدتها پیش از ۱۶ آذر در دانشگاه تهران میان دانشجویان پخش شده بود، گفتگوهای تند و حرکات نا آرام آنان را به دنبال داشت. دکتر علی اکبر سیاسی رئیس دانشگاه که جو را نا آرام و طوفانی می دید، برای جلوگیری از هر پیش آمدی، بیشتر کلاس ها را چند روز پیش از ۱۸ آذر، روز بازدید نیکسون از دانشگاه، تعطیل کرد.

۱۶ آذر روز رستاخیز دانشجویی، روزی که گل های دانش و خرد و میهن دوستی کشورمان از سال ۱۳۳۲ تا کنون پرپر شده اند. این روز، برای ملت ایران ، به ویژه نسل تحصیل کرده و خردمند کشورمان گرامی و عزیز است.

۱۶ آذر روز رستاخیز دانشجویی، روزی که گل های دانش و خرد و میهن دوستی کشورمان از سال ۱۳۳۲ تا کنون پرپر شده اند. این روز، برای ملت ایران ، به ویژه نسل تحصیل کرده و خردمند کشورمان گرامی و عزیز است.

آغاز تظاهرات، و دخالت پلیس

رفته رفته چند روز پیش از ۱۸ آذر، به تدریج دانشجویان حاضر در دانشگاه به دورهم و در اطراف دانشکده فنی شروع به تظاهرات کردند و شعارهای ضد آمریکایی سر می دادند. پلیس که دورادور وضع را آشفته و ناجور دید، بدون آن که مجوزی داشته باشد و برخلاف خواسته و یا موافقت رئیس دانشگاه، دانشگاه را به اشغال خود در آورد. آنگاه پلیس تلاش نمود تا دانشجویان را پراکنده ساخته و اعتراض آنان را خاموش سازد.

در نتیجه مقاومت و سرسختی دانشجویان، و خشم پلیس، در اثر تیر اندازی سه دانشجوی دانشکده فنی به نام های؛ مهدی شریعت رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ نیا، کشته شدند.. رژیم شاه پس از کشته شدن دانشجویان، به خانواده آنان اجازه نداد که هرگونه مجلس پرسه و یادآوری فرزندان برگزار کنند. روشی که رژیم اسلامی نیز تاکنون همواره آن را دنبال کرده است. گویا دیکتاتورها همه از یک کوزه آب می خورند، و روش و عملکرد خودکامگی آنان یکسان است.

۱۶ آذر دیگر یک روز عادی دانشجویی نیست، بلکه یک روز قیام ملی کشورمان علیه ظلم، ستم، و بی دادگری است.

۱۶ آذر دیگر یک روز عادی دانشجویی نیست، بلکه یک روز قیام ملی کشورمان علیه ظلم، ستم، و بی دادگری است. تفاوت نمی کند که این دیکتاتوری از چکمه پوشان باشد، و یا نعلین پوشان.

یاد آوری و یادبود خاطره ۱۶ آذر

دانشجویان دانشگاهها، به ویژه دانشگاه تهران از سال ۱۳۳۲ تا کنون هرساله میان خود مراسمی به عنوان خاطره تلخ ۱۶ آذر بر پا می کنند. در دوران شاه، این گونه تظاهرات و مراسم به سختی و با دشوری انجام می گرفت و گاهی نیز به صورت خصوصی و گروهی به وسیله دانشجویا برگزار می شد.

پس از انقلاب ۵۷، این مراسم به طور عمومی همه ساله تا چند سال پیش برگزار شده است. در ۱۶ آذر ۱۳۸۸ جنبش سبز بزرگترین اعتراض علیه دیکتاتوری رژیم را داشت که منجر به زد و خورد شدید میان مزدوران رژیم و دانشجواین تظاهر کننده گردید. در این جریان شمار زیادی دانشجو دستگیر، شکنجه و حتی سر به نیست شدند. واکنش دستگیر و کشتار رژیم در همه رسانه های جهان منعکس شد.

نکته ای چند از آن چه گذشت

۱۶ آذر یاد آور روزی است که دانشجویان گرانمایه و میهن دوست کشورمان سالیانی پیش مشعل فروزانی را روشن کردند . شراره های آن دل و جان همه را به آتش می کشاند. این شعله هرگز خاموش نگردیده، بلکه هر سال و هر روز بر تابش و درخشش آن افزوده می شود.

این ویدیو از واکنش شدید رژیم اسلامی و ترس و وحشت آنها از راه پیمایی دانشجویان به مناسبت ۱۶ آذر گفتگو می کند.
  • خسته

    یه مشت بیسواد دور هم جمع شدید و تز ازادی میدید بابا یکم تاریخ بخونید کسی یه نگاه به سایتتون کرد نفهمه بیسوادید!! چه ازادی؟ چه انقلابی؟ چه اشی؟ چه کشکی؟ زرنگا ملت و با دست چهارتا اخوند پیزوری فرستادن به ۱۴۰۰ سال پیش شما هنوز نفهمیدید کی وچطوری سر هممون کلاه رفته؟؟!! هنوزنفهمیدید که چطور شد که اینطور شد؟؟ از اول قرار بود اینی که الان هست بشه یا چیز دیگه؟؟!!اگه چیزی غیر از این رژیم میشد جای تعجب نداشت؟؟!! اگه راس میگید الان عنقلاب کنید ببینید باز هم ایرفرانس اختصاصی با اسکورت میزارن در اختیارتون !! سال۸۸ چی شد که پشت ملت و خالی کردن؟؟

  • rafsanjanistha

    https://www.radiozamaneh.com/312342#comment-149178
    Rafsanjani koskhol and 16 AZAR

    Mother fucker Putin agent Amir shekary
    The person who does whatever he wants is Putin
    He is using stupid MUllahs in Iran to save his poppet Assad.s ass
    Who is going to pay the price? Iranians, asshole
    Mullah will flee to Russia or will be hanged from Pahlavi trees
    Iranians are the one who are going to pay the price for their stupidity
    Dont you see Hezbe kahene Toudeh, Fadayee terrorist, and Melli mozheki koskesh are the only ones who support Mullahs in this useless meddling in Syria
    Western countries will do nothing because there is nobody in White house who wants to kick motherfucker Assad’s ass yet
    Eventually they will let him take Aleppo but then they will put a red hot bar in his ass
    They will put sanctions against Iran again and most probably will support Terrorist Kurds and Terrorist Mojahed to help Sonny Arab countries to set Iran in a civil war . Putin will not lift his finger to save Mullahs. He would strike a deal with powerfull President of USA who has the most military cabinet minister around him for reason
    If you are blind and do not receive any money from Putin or his poppets Pro-Russian Marxists, I should tell you go fuck yourself before they come and fuck you all
    Fuck Toudeh party
    Fuck Fadayee
    Fuck Melli mozheki
    Fuck Khate emame rousi
    Fuck all islamist Marxist
    Fuck all Marxists
    Fuck Radio Zamaneh, Radio Farda, VOA, BBC Farsi, DW, Akhbar-rooz, Pyknet, Peike iran, Kayhan london, Asre-nou, Mardom report, and all farsi media which are being occupied by Pro-Russian Marxists and Islamist Marxists

  • شهرداد

    درود بر رضاشاه و محمدرضاشاه پهلوی بزرگ ایرانسازان تاریخ ایران.

  • مهراب سنگ شکن

    سهراب ارژنگ
    گور بابات. ما که یادمون نمیاد ولی الان که مقایسه می کنم میبینم یه بی همه چیزایی مث تو این مملکتو گاییدن و بعدشم مارو بدبخت کردن.
    شما لاشیا باید برین توی حوزه قم درس پس بدین وگرنه یه بیناموسی مث خمینی و خامنه ای نمی تونستن توی این کشور کاری از پیش برن.
    لعنت به تو و امثال تو که باعث بیکاری و بی پولی و بدبختی م اججوونای ایران شدین.
    لعنت به هرچی آدم نادرسته که همه چی رو انداختن گردن شاه و خود پلیدشونو از معرکه ای که برای ایران درست کردن به نام انقلاب، دور کردن.
    لعنت بر همه اجانب و نوکران استکبار شرق و غرب و شما مرتجعین کثیف اسلام