دختران فراری، خواهران بی پناه ما هستند! ۲۳

دختران فراری چه کسانی هستند؟

دختران فراری، به دخترانی گفته می‌شود که به دلیل مشکلات مختلف از خانه و خانواده شان فرار می‌کنند و به جامعه پناه می‌برند. به گفتهٔ مدیر کل دفتر آسیب‌های اجتماعی در ایران حدود ۸۰ درصد دختران در ۲۴ ساعت اول بعد از فرار از خانه مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند. آمار دختران فراری در سال های اخیر بدلیل فقر، تعصب شدید خانواده ها و نابسامانی های خانوادگی بسیار افزایش یافته است.(۱)

دلایل فرار و متوسط سن دختران فراری در ایران

در حکومت مذهبی و مردسالار اسلامی همه حقوق سرپرستی و حتی حق ازدواج یک دختر به پدر یا مردان فامیل او تعلق دارد. بدین ترتیب یک دختر هیچ حقی در انتخاب سرپرست و یا محل زندگی یا ازدواج از خود ندارد. کودکان در خانواده های از هم پاشیده شده به پدران داده می شوند، فارق از اینکه دلیل بسیاری از جدایی ها در وهله اول خشونت و وضعیت مردسالار آن خانواده بوده است. سرنوشت این کودکان بدون سرپرستی مادر بسیار هولناک خواهد بود.

بر اساس گزارش محرمانه ای که چندی پیش از سوی معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش منتشر شد، علاوه بر افزایش بی سابقه آمار دختران فراری، کاهش متوسط سن آنان در ایران هم اکنون به حداقل نه سال تقلیل یافته است.(۳)

دو علت مهم فرار دختران از خانه: ۱- تحمیل عقاید والدین به دخترانی است که سن بلوغ را طی میکنند و ۲-اجبار آنان به ازدواج ناخواسته است. طبیعتا این امر در سنین ۱۴ تا ۲۰ سالگی بیشتر رخ می دهد. از دلایل دیگر فرار دختران از خانه میتوان؛ شرایط نابسامان خانوادگی، از هم پاشیدگی خانواده، اعتیاد، مشکلات اقتصادی، ازدواج مجدد والدین و خشونت های جسمی و روانی، سختگیری خانواده های متعصب در مورد دختران، تجاوزهای جنسی بوسیله نزدیکان، فقر و … را نام برد.(۲)

دو دختر جوان از گچساران که آواره کوچه و خیابانند و روی بازگشت به خانواده خرافاتی و بی مسئولیت خود ندارند. به راستی این غم بزرگی است که بر سینه هر ایرانی باشرف سنگینی می کند.

دو دختر جوان از گچساران که آواره کوچه و خیابانند و روی بازگشت به خانواده خرافاتی و بی مسئولیت خود ندارند. به راستی این غم بزرگی است که بر سینه هر ایرانی باشرف سنگینی می کند.

بیشترین درصد دختران فراری در کدام شهرها و مناطق هستند؟

پدیده “دختران فراری” در سال‌های اخیر، به معضل بزرگ اجتماعی در ایران تبدیل شده است. آمار دختران فراری در تهران و شهرستان ها رو به افزایش چشمگیری دارد، اما بیشترین درصد آمار دختران فراری متعلق به خانواده های مذهبی و در شهرهای مذهبی است. این معضل اجتماعی بویژه در اطراف حرم های زیارتگاه های شهرهای مذهبی کاملا قابل مشاهده است.

بر اساس سند کنترل آسیب های اجتماعی در ۲۷استان کشور، تعداد دختران فراری در برخی از استانها مانند تهران و خراسان بیش از سایر استان ها می باشد، البته این دختران بیشتر از استان های دیگر به این دو استان آمده اند(۴). بر طبق یک پژوهش ۸۵ درصد از دختران فراری که در تهران زندگی می کنند، اهل شهری غیر از تهران بوده و عمدتا از استان های ایلام، کرمانشاه، لرستان، مازندران و گیلان به تهران آمده اند.(۳)

 دختری فراری از خانه و خانواده، سرگردان د ر خیابان ها و طعمه مردان هرزه و بیشرف، و رژیم ضد انسانی. ایا جای گریستن و خون گریه کردن نیست؟۱.

دختری فراری از خانه و خانواده، سرگردان د ر خیابان ها و طعمه مردان هرزه و بیشرف، و رژیم ضد انسانی. ایا جای گریستن و خون گریه کردن نیست؟۱.

دام مخوف گروه های فساد

در همایش آسیب‌های اجتماعی شهری،‌ “لیلا زائر” (پژوهشگر اجتماعی) در مقاله فراتحلیل زمینه‌های فردی، خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی موثر در فرار دختران. آخرین آماری که از دختران فراری ارائه شده، مربوط به سال ۷۸ ذکر کرده و تاکید می کند که این میزان نسبت به سال ۶۵، ۲۰ درصد افزایش داشته است. به گفته او ۱۸ درصد دختران فراری در روز نخست فرارشان مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند و ۶۰ درصد آنها نیز در هفته اول مورد تجاوز قرار می‌گیرند.

روان پریشی، افسردگی و پرخاشگری از مشکلات عمده دختران فراری است. این پژوهشگر با بیان اینکه ۶۷ درصد از دختران فراری از خانواده های خود می ترسند بیان داشت:” ۳۴ درصد این دختران قبل از فرار با جنس مخالف خود رابطه داشته و ۴۹ درصد آنها برای بقای فرار پس از فرار دست به این کار می زنند.”(۵)

این ویدیو بیناگر حقیقت تلخ و ناگوار فرار دختران از خانواده و سوء استفاده آدمخوران اجتماع و رژیم ضد انسانی از آنهاا ست که می پوسند و زباله می شوند. این درد بزرگ کشور آخوند زده و ویران شده ما است.

راهکارهای اجتماعی

ایجاد راه کارهای مفید اجتماعی مانند :”فراهم کردن بستر بازگشت این دختران به خانواده، برطرف کردن ضعف قانون در مورد مسئله کودک آزاری، برطرف کردن خلأ قانون در رابطه با ازدواج های اجباری می تواند در کاهش آمار دختران فراری موثر باشد”.(۵)

همچنین برپایی و ساخت محل های امن و مناسب آموزشی و تحصیلی و زندگی، برای دختران فراری. برنامه های اجتماعی چون، پیدا کردن خانواده هایی روشنفکر و قابل اعتماد که با نظارت سازمان بهزیستی سرپرستی این دختران را به عهده گرفته و چون خانواده دوم به کمک و پشتیبانی از آنها بپردازند. تا رسیدن این دختران به سن قانونی و سعی در پیداکردن شغلی آبرومند با کمک دولت، می تواند از دیگر برنامه های مفید در کمک و همیاری با این نوجوانان و جوانان آسیب دیده اجتماعی باشد.

سوء استفاده حکومت اسلامی از زنان خیابانی و دختران فراری

در پژوهشی دیگر چنین ثبت شده که ۸۰ درصد دختران فراری در ۲۴ ساعت اول جذب باندهای فساد می‌شوند(۶). برخی پژوهشگران مشاهده دختران فراری در پارک ها را، ۱۰ درصد کمتر از سال گذشته می دانند. مجید ابهری، رفتار شناس در گفتگو با خبرآنلاین می گوید: “مطالعات یک تیم پژوهشی که تعداد دختران فراری در پارک های معروف تهران را کنترل می کرد، نشان داد دختران فراری در تهران، کمتر در انظار ظاهر می شوند.

به گفته این رفتارشناس؛” علل کاهش حضور دختران فراری در محیط های عمومی به دلیل سختگیری های نیروی انتظامی در دستگیری این دختران، می باشد. بنابراین بسیاری از این دختران ترجیح می دهند به زندگی مخفیانه در خانه های امنی که افراد ناباب در اختیارشان می گذارند، بپردازند. آنها به طور غیرقانونی با مردانی زندگی می کنند که از آنها سوءاستفاده های جنسی می کنند و همچنین آنان وادار به فروش مواد مخدر و سرقت نیز می شوند.”(۷)

دلیل اصلی این به دام گرفتار شدن دختران فراری در چنگ باندهای فساد در ایران. به خاطر جرم بودن اصل قضیه فراری بودن دختران از خانه است. چنین دخترانی دستگیر بوسیله پلیس و نیروی انتظامی و گشت ارشاد دستگیر شده و چه بسا زندگی بسیار سخت تر و پر درد و رنج تری خواهند داشت.

نمونه دیگر از فرار و سرگردانی یک دختر در اجتماع آش و لاش و آخوند زده ایران

نمونه دیگر از فرار و سرگردانی یک دختر در اجتماع آش و لاش و آخوند زده ایران

وجود تعصب های خانوادگی و خشونت نهادینه شدن در خانواده های چنین افرادی، و همچنین وجود حکومتی مذهبی و بسیار فاسد که خود مروج دهنده صیغه یا روسپی گری شرعی و صاحب روسپی خانه های مذهبی به نام خانه های عفاف است، وجود قانون و عقیده پدوفیلی مذهبی در ایران و دیگر کشورهای اسلامی که کودکان دختر را از ۹ سالگی برای همخوابگی(تجاوز جنسی) آماده فرض می کند!.

همچنین وجود سردمداران مذهبی فاسد با سابقه تجاوز، شکنجه زندانیان و سرپرستی روسپیان دولتی که بویژه در تظاهرات حکومتی بیشتر نمایان هستند. وجود باند های حکومتی قاچاق و فروش دختران و زنان به کشورهای عربی و همسایه، بزرگترین خطرات موجود در راه نجات دختران فراری می باشند.

مقایسه سرنوشت دو دختر معروف فراری

دعا خلیل اسود:
داستان وحشتناک و بسیار تاثر انگیز دختر کرد ۱۷ ساله به نام “دعا خلیل اسود” که به جرم ارتباط عاشقانه با یک پسر، از سوی خانواده و اقوام و اهالی منطقه‌اش، سنگسار شد. حقیقت سرنوشت وحشتناک بسیاری از دختران فراری در کشورهای جهان سوم است. این دختر بی پناه پس از دوستی با این پسر به روایتی مورد تجاوز او قرار گرفت و به روایتی دیگر با او همبستر شد. وی در هر صورت می دانست راهی برای بازگشت به خانه نخواهد داشت و با آن پسر فرار کرد. متاسفانه پسر جوانمرد نبود و او را رها کرد و دختر بی پناه به امید بخشش خانواده به خانه خود بازگشت که این تصمیم مرگ فجیع او را رقم زد!.(۹)

گفتگوی صدای آمریکا با یک جامعه شناس در مورد علت های  فرار دختران  از خانه و خانواده

واریس دیری:
برخلاف ایران و کشورهای اسلامی و جهان سوم، فرار از خانه، دختر فراری بودن یا حتی بوسیله خانواده از خانه طرد شدن در جوامع پیشرفته همیشه به دلیل افتادن به دام های روسپیگری و تباهی نیست. چون حکومت ها و دولت ها در کشورهای پیشرفته دختران فراری را سرپرستی و حمایت می کنند. به طور مثال؛ داستان شگفت انگیز یک دختر فراری اهل آفریقا به نام “واریس دیری” که در کودکی ساکن صحراهای سومالی بود و خانواده ای بسیار متعصب، بدوی و جاهل داشت، بسیار قابل توجه است.

یکی از مشهورترین و آموزنده ترین داستان های جهان، در مورد چگونگی تلاش یک دختر فراری اشرایت هولناکش تا کمک به همنوعانش است. واریس در ۵ سالگی به فجیع ترین شکل ممکن ختنه شد. او در ۱۳ سالگی برای فرار ازدواج اجباری مرد ۶۰ ساله‌ای از خانه و دهکده خود گریخت. چون او نمی  خواست سرنوشت شومی چون خواهرش داشته باشد. او بعدها خود را به لندن رساند و مدل معروفی شد. اما شهرت جهانی امروز او نه به دلیل مدل بودن، بلکه به دلیل سمت او در سازمان ملل متحد است.
این دختر فراری از جهل و جور فرهنگ و مذهب خانواده و اجتماع اش، اکنون سفیر سازمان ملل برای مبارزه با ختنه زنان در سراسر جهان است، جنایتی که او نیز در کودکی قربانی آن بود. وی در نوجوانی از خشونت و اجبار سنتی و مذهبی جامعه خود گریخت. واریس توانست زندگی بسیار بهتری با حمایت جامه سکولار یک کشور پیشرفته بدست آورد، و حتی در بزرگسالی برای جلوگیری از جنایت ختنه زنان به جامعه پیشین خود و اقصی نقاط دنیا سفر کرد و به یاری دختران بیشماری شتافت.(۱۰)

کلام آخر

حقیقت این است که دختران فراری، خواهران، مادران و آینده سازان همین مرز و بوم و هم میهنان عزیز و بی پناه ما هستند. مردانی که به سوء استفاده جنسی یا اذیت و آزار این زنان و دختران می پردازند و یا زنانی که رفتاری ناشایست و تحقیر آمیز با این افراد دارند. باید در نظر داشته باشند که در شرایطی مشابه، خواهران و مادران و حتی خود آنان نیز احتمالا به همین سرنوشت دچار می شدند. کمک های اجتماعی و عاطفی به این دختران کمک به برقراری جامعه ای سالم است. زیرا نجات یک زن، یک مادر، نجات یک نسل و نسل های آینده از او و خانواده اش خواهد بود.

فساد اجتماعی و آلوده کردن دامن این دختران بی پناه به فساد،آلوده کردن جامعه به نابسامانی های بیشتر اجتماعی و بیمارهای مخوف جنسی است. عقوبتی که همواره دامن مردانی را که به سوء استفاده از این دختران می پردازند، خواهد گرفت. در کشورهایی با حکومت های سکولار بسیاری از مردم وقت خود را در عزاداری ها و کلاس های قرآن خوانی و کتاب مقدس خوانی و مذهبی که هیچ سودی برای سعادت و کمک به همنوعان خود ندارد، صرف نمی کنند. بلکه به انجمن های خیریه و ارگان های دولتی و غیر دولتی اجتماعی بویژه کمک به نیازمندان به طور داوطلبانه مشغول به کار هستند.
به امید روزی که مردم ایران  به جای سینه و قمه زنی و عزاداری های بیهوده دست به ترمیم مدارس و خانه های کودکان بی سرپرست و کمک به انجمن های خیره شوند. در پایان نگاهی داریم به موسسه خیرهٔ امید مهر که به یاری دختران فراری در ایران شتافته است. لطفا به سرگذشت این دختران بی پناه از زبان خودشان گوش فرادهید(۸). باشد که به نگاهی نگران، مترحم و متفاوت در مورد این عزیزان دست یابید، به دور از نگاه شماتت بار یک جامعه مذهبی نکوهشگر و متعصب به این دختران بی پناه و زجر کشیده.

بن مایه ها:

اغلب دختران فراری، در کمتر از ۲۴ ساعت پس از فرار، مورد تجاوز قرار می گیرند (۱)
دلایل اساسی فرار دختران (۲)
افزایش ۱۵ درصدی دختران فراری در کشور! (۳)
دختران فراری بیشتر به کدام شهرها می روند؟ (۴)
سایه سنگین آسیب های اجتماعی بر پایتخت (۵)
۸۰ درصد دختران فراری در ۲۴ ساعت اول جذب باندهای فساد می‌شوند (۶)
زنان خیابانی و دختران فراری، واقعیتهایی که تعداد ندارند(۷)
خیرهٔ امید مهر/ سایت امیدِ مهر (۸)
دعا خلیل اسود (۹)
واریس دیری (۱۰)

  • مهمان

     لعنت به روح هر چه امامه از صدر اسلام گرفته تا خمینی گور به گور و خامنه ای حرامزاده و سگانش و آخوندهای سیاه و سفید دزد و فاسد .

    • میهمان

      به هر کی می خوای توهین کن.(هرچند کار بی شرمانیه.) ولی همین جوری دهنت رو باز کردی به مقدسات ۱ میلیارد آدم داری توهین می کنی بدون این که یکم فکر کنی بعد حرف بزنی. به صحبت های من درآوردی چند تا انسان از خدا بی خبر گوش کردی جو گیر شدی هرچی دلت خواسته داری میگی. یکم فکر کن، تحقیق کن، یکم کتاب بخون بعد بیا این جا حرف بزن. البته منطقی نه با فحش و دعوا و هر اتهامی که دلت خواست به این بندگان خدا می چسبونی.

      • Ratoss

          یک نگاهی به کامنتهای خودت بکن بعد اظهار نظر کن این بابا یک لعنت فرستاده شما هر چی لایق ایل و تبارته می گی اینقدر تابلوی که با هر اسمی بیای خودتو لو می دی مستراب الدنگ ! نکنه تو هم سید اولاد پیغمبری ( حیوان زاده ) در ضمن خر خره چه یکی چه یک ملیارد !

        • Korush Parsa

          اقای نمیدونم  چی چی    چرا  به  سید  ها توهین  میکنی  این درست  تو  به  اسلام  توهین  نمیکنی  داری به  اصل  انسان توهین  میکنی  قرار  نیست  چون  یکی سید  به دنیا  اومده بهش  توهین  کنی  واقعا  واست  متاسفم شما  ها  مثلا  روشنفکر های  این مملکت  سوخته   هستین  نباید  این جور  توهین  کنید به نزاد یا تبعیت کسی  من  خودم  کلا  با  اصل  اسلام  مشکل  دارم  و حتی  انتقادهایی به  خدا  ولی  به  هیچ  انسانی  به خاطر  دینش  توهین نمیکنم
          به  امید  سرنگونیه  رزیم  اسلامی

      • ramin irani

        مگرنمیشودبین ۶یا۷میلیارادم نه انسان یک میلیاردهم ادم خرافاتی واحمق وبی خردباشند.چطوروقتی مسلمانان ادمکشی میکنند-سنگسارمیکنند-زنا-لواط وهزارجورجنایت وکثافتکاری میکنندمنطقی درکارنیست ولی موقعی که یک نفرزمیادونفرت وبیزاری وخشم خودشوازاسلام به هرروشی(فحش-انتقاد)مطرح میکنه بهتون برمیخوره ومیگین به اعتقادت یک میلیارد ادم توهین نکنید خوب نزدیک به ۲ میلیاردبت پرست در همان هندوچین وشرق دور وجودارندوکسی هم باهاشون کاری نداره چون با اینکه خدا راقبول ندارندمثل شما مسلمانان جنایتکارنیستندوبه اعتقادت کسی هم کاری ندارند.اگرمیبینی دربرمه بت پرستها هم کیشان شما را میکشند مشکل ازمسلمانان است ونه ازبت پرستان برو مطالعه کن ببین راست میگم یا دروغ.اسلامت هم نگهداربرای برای خودت کسی بدنبال اسلامت نیست سفت بچسب کسی ازت ندزده.

  • بنده خدا

    اگر شما دلتان برای ایشان می سوخت وبه فکر ناموس بودید این تصاویر رو نمی گذاشتید.

  • احمد

    حرف حقی که از آن معنای باطل برداشت می شود! پدیده فحشاء در همه جا هست ونسبت به خیلی کشورها در ایران شیوع کمتری داره که به عقاید مذهبی مردم و نجابت ذاتی ایرانی ها برمی گرده. جملاتی را به دروغ و از خودتان در مقاله گنجاندین که با هدف دین ستیزی هست! بعضی علل فحشاء  را که از محققین ذکر شده به حق آوردین مثل مشکلات مالی، بی سامانی و از هم پاشیدگی خانواده خصوصاً در مورد معتادین و یا ناتوانی یک فرد در تطابق دادن شرایط محیط خانواده  سنتی و با سخت گیری های غیر منطقی و شرعی خودش با تغییرات جامعه امروز. ولی!!! آنجاییکه میگید فحشاء و پدیده فرار دختران در خانواده های مذهبی بیشتر از خانواده های سست مذهب و یا لامذهب است از سینه خودت نوشتی و یا خانواده های مجاور حرم ها و اماکن مذهبی بیشتر گرفتار این موضوع هستند هم گزافه و حرف اشتباهی بیشتر نیست و  یک ذهن روشن و دور از تعصب و جانبداری، کمتر از یک ساعت وقت لازم داره تا در شهر بچرخه و خلاف ۱۰۰% حرف های شما را ببینه (متعحبم چرا فحاشی ها و حرف های نامربوط را باقی میگذاری و جواب های منطقی و دور از بی احترامی را حذف میکنی! حداقل در مورد من چند بار اتفاق افتاده!!!)

  • Cadqoda

    شما ادعا کردید که بیشتر دختران فراری از خانواده های مذهبی هستند من از صحیح یا نا صحیح بودن ادعای شما خبر ندرام و نیاز به تحقیق شخصی داره اما تصاویر و فیلمهایی که قرار داده اید کاملا خلاف ادعایتان است، چون هیچ یک از این تصاویر شبیه دختران مذهبی نیستند البته شاید منظور شما از مذهبی چیز دیگری باشد.
    اینکه بعضی خانواده ها هرچند مسلمان سختگیری های بی مورد میکنند اصلا به اسلام ربطی ندارد چون اسلام اینچنین دستوری ندارد بلکه اسلام در رابطه با ازدواج دختران بسیار بر پدر و مادر آسان گرفته و گفته است اگر دختر خواستکار لایق داشته باشد او را رد نکنید و حتی در مواردی اگر دختری خواستگار لایق داشته باشد ولی خانواده اش مانع ازدواج او شوند اسلام اجازه داده دختر به حاکم شرع و مراجع قضایی مراجعه کنند و بدون رضایت خانواده ازدواج کند.
    البته در بعضی موارد هم ایراد از خود دختران است، دخترانی که فریب بعضی پسران را میخورند که تنها هدف این پسران تنها سوء استفاده ی جنسی یا … از این دختران است ولی اگر پدر و مادر که صلاح فرزندشان را میخواهند مانع ازدواج این گونه دختران شود، دختران به امید عشقی پوچ دست به فرار میزند و متاسفانه پس از متوجه شدن اشتباهشان نیز روی برگشت ندارند.

    ولی منکر این نمیشوم که ایراداتی به خانواده و دولت نیز بر میگردد.

    • Taboo shekan

       خوب علتش چی میتونه باشه؟
      وقتی همه جا جامعه تفکیک جنسیتی می کنن (حتی صف نانوایی!) و قصد دارن عشق و روابط بین جنس مخالف رو تخریب کنن چطور میتونیم از سالم بودن جامعه که بر اساس اسلام پایه گذاری شده بگوییم با این که این حس جنسی با صحبت کردن ساده هم برطرف میشه اما خانواده های مذهبی تا بفهمن دخترشون با جنس مخالف میگرده اونو به باد کتک میگیرن محرومش میکنن امکانات مثل گوشی اون رو میگیرن و در کل به خاطر عقیده ی فاسد اسلام به این دختران جوان ظلم میشه آن ها هم از خانه فرار میکنن تا مورد حمله ی خانواده قرار نگیرن.
      اما ما در جوامع سکولار و دموکرات این گونه فرار ها رو کم میبینیم اون هم به خاطر روشنفکری مردم اون جامعه هست (ما که به درست شدن ایران امیدی نداریم)

      • Cadqoda

        هدف از تفکیک جنسیتی تخریب غریزه ی جنسی نیست بلکه هدف، جلوگیری از بی بند و باری و محدود و کنترل کردن این غریزه در درون خانواده است در اسلام برای کنترل این غریزه راهکاری به اسم ازدواج معرفی شده است. اسلام میگوید روابط جنسی باید در درون خانواده و با همسر شرعی باشد نه مثل بسیاری از کشور های غربی که شخص را با نام مادر میشناسد و طرف حتی نمیداند پدرش کیست. من خودم تاکید کردم که سخت گیری ها گاهی از روی دل سوزی و محبت پدر و مادرانه و گاهی نیز، بی جا و بی جهت است.
        باز تکرار میکنم دستور اسلام برای ازدواج حداقل ها است و به پدران توصیه کرده اگر خواستگاری خوب و هم شان دختر شما آمد مانع ازدواج او نشوید و در موارد اینچنین که پدر مانع شود دختر میتواند با رجوع به حاکم شرع بدون رضایت پدر با آن پسر ازدواج کند.

  • continental89

    ریشه این پدیده اجتماعی رو در سیستم فاسد اسلامی و خانوادهای مذهبی باید جستجو کرد. فرار دختران و قتلهای ناموسی در خانوادهای مهاجر از کشورهای اسلامی در اروپا  بعلت تعصبهای مذهبی نسبت به دختران خیلی  زیاد هست. بهمین علت   در المان و اطریش  خانه هایی با کمک  دولت  برای دختران فراری  از اینگونه خانوادها بنا شده , که  دختران فراری میتونند در انجا زندگی کنند بدون اینکه  خانواده از ادرس انها با اطلاع بشوند برای حفز جان دختران. این خطر هست, که فرار دختر باعث قتل او بشود.
     از انجا که رژیم فاسد ایران خود عامل اسلی این پدیده است , مسلم انتطاری از این  مافیای اسلام ناب محمدی نمیشه داشت.  این مسله اجتماعی   با سر نگونی نظام  ج. فاشیست اسلامی و  بنای یک سیستم سکولار دموکراتی که زنها در این سیستم دارای حق وحقوق باشند بر طرف خواهد شد. 
    Ora.N 
      

  • Majarj24

    از همگی دوستان خواهشمندم  پاسخ مستراب الدنگ که مرتب اسم عوص میکند راندهید. این اقا مشکل روحی دارد زیرا بجز توهین کار دیگری بلد نیست. اگر روانپزشک و روانکاو اینجا حضور دارد تقاضا دارم به ایشان کمک کنید.             

  • Taboo shekan

    فرار دختران در همه جای دنیا وجود داره ولی در جامعه ای که به طاعون اسلام و قوانین زن ستیزی و زد بشری آلوده هست انتظار هر کثافت کاریی ازش میره من به شخصه اسلام و بی لیاقتی خانواده را مسئول این فرار ها می دونم