سیگار کشیدن چه بلاهایی که بر سر انسان نمی آورد! ۴

گزارشی از دیلی میل

روزنامه دیلی میل، در تاریخ شنبه ۱۹ اکتبر ۲۰۱۳ برابر با ۲۷ مهر ۱۳۹۲ از پژوهش های پزشکی گزارش می دهد که چگونه اعتیاد به سیگار کشیدن در دراز مدت می تواند زیان های جبران ناپذیری را بر انسان ها وارد می کند و فرد سیگاری را با دهها بیماری و نارسایی های جبران ناپذیر روبرو می سازد. مردان دچار مشکلاتی در تولید اسپرم و کاهش میزان تحریک پذیری می شوند و قدرت برخوابی آنان نیزکاسته خواهد شد.

یکی از پیامدهای شناخته شده در سیگار کشیدن، سرطان ریه است که بسیار کشنده و تقریباً غیر قابل درمان می باشد. عارضه دیگر زخم معده است که علاوه بر دردهای متوالی، موجب بدی هضم غذا می شود. اشکال دیگر این که، سیگار کشیدن گردش خون را مختل می سازد، سفتی و حالت لاستیکی پوست را از دست می رود و آن را شل، پژمرده، و تیره و تار می سازد. همانگونه که در بالا اشاره شد، مردان به دلیل نارسایی خون، از نظر سکسی دچار مشکلات می شوند.

در این فرتور تفاوت میان چهره یک فرد سالم و یک سیگاری به خوبی دیده می شود. پیامد سیگار کشیدن به دلیل اختلال و نارسایی در جریان خون، قدرت دفاعی بدن کاهش می یابد و بیماری های پوستی و لکه لکه شدن صورت را  را به دنبال خواهد داشت.

در این فرتور تفاوت میان چهره یک فرد سالم و یک سیگاری به خوبی دیده می شود. پیامد سیگار کشیدن به دلیل اختلال و نارسایی در جریان خون، قدرت دفاعی بدن کاهش می یابد و بیماری های پوستی و لکه لکه شدن صورت را را به دنبال خواهد داشت.

عیب مهم دیگر، پیداشدن چروک در پوست بدن است که در فرد سیگاری میزان آن ۵ برابر بیشتر است. نکته دیگر این که در زنان سیگاری، هورمون های مردانه به وجود می آید و موجب می گردد پوست و موی آنان در نتیجه مصرف دخانیات به خاکستری گراید و بر صورت و پوست آنان موهای نابه جا رشد کند. دختران و زنان ۱۸-۲۴ ساله که سیگار می کشند، با افزایش وزن روبرو هستند. سیگار کشیدن به طورکلی موها را سست و شکننده می سازد. نخست رنگ آن به خاکستری تبدیل می شود و دیگر این که ممکن است با ریزش مدام فرد سیگاری را بدون مو و کچل کند.

پیامدهای سیگار کشیدن

به طور کوتاه می توان زیان ها و پیامدهای سیگار کشیدن را اینگونه بر شمرد:
۱-افزایش فشار خون –
سیگار کشیدن فشار خون را بالا می برد که بیماری و سکته قلبی و همچنین نارسایی کلیه ها را به دنبال خواهد داشت.
۲- لخته شدن خون در رگها- با این پیش آمد خون به مغز نرسیده و سکته مغزی را به دنبال خواهد داشت.

سرطان شش ها رایج ترین و یکی از درمان ناپذیر ترین نوع سرطان هاست که بر اثر کشیدن سیگار به وجود می آید . زیرا گاز سمی مون کربنیک (اکسید دوکربن) درون حفره های شش ها باقی میماند و مانع رسیدن اکسیژن به لابلای سلول های شش می گردد.

سرطان شش ها رایج ترین و یکی از درمان ناپذیر ترین نوع سرطان هاست که بر اثر کشیدن سیگار به وجود می آید . زیرا گاز سمی مونو کربنیک (اکسید دوکربن CO) درون حفره های شش ها باقی میماند و مانع رسیدن اکسیژن به لابلای سلول های شش می گردد.

شوربختانه با آمدن رژیم جهنمی اسلامی، بسیاری از کارهای زشت و نادرست در اجتماع ما عادی شده و رواج پیدا نموده و عادی شده است. علاوه بر رفتارهای بسیار بد و غیر اخلاقی که از فرهنگ ایرانی به دور است، کشیدن قلیان و تریاک و مانند آن به شدت متداول شده است. کشیدن قلیان، که در گذشته رسم عربها و ترک های ترکیه بود و در ایران خواستاری نداشت، هم اکنون مانند نقل و نبات میان جوانان، حتی دختران و زنان شیوع پیدا نموده و موجب نابود کردن نسل آینده کشور خواهد بود.

شوربختانه با آمدن رژیم جهنمی اسلامی، بسیاری از کارهای زشت و نادرست در اجتماع ما عادی شده و رواج پیدا نموده و عادی شده است. علاوه بر رفتارهای بسیار بد و غیر اخلاقی که از فرهنگ ایرانی به دور است، کشیدن قلیان و تریاک و مانند آن به شدت متداول شده است. کشیدن قلیان، که در گذشته رسم عربها و ترک های ترکیه بود و در ایران خواستاری نداشت، هم اکنون مانند نقل و نبات میان جوانان، حتی دختران و زنان شیوع پیدا نموده و موجب نابود کردن نسل کنونی و آینده کشور خواهد شد.

۳- تولید چربی در رگها-

سیگار کشیدن موجب می شود که لایه های چربی و کلسترل در دیواره رگها بسته و ذخیره شود. چربی هایی که راه گذر خون را به قلب و یا از قلب به دیگر اندام دشوار می سازد.

۴- خستگی، افسردگی-

سیگار کشیدن فرد را خسته و افسرده می سازد و میل به کار و ورزش و هرگونه تصمیم گیری و برنامه سازی را در او می کشد.

در این دو فرتور آسیب هایی که با به کار برد سیگار و دیگر دخانیات در شش ها و انگشتان به وجود می آید نشان می دهد.

در این دو فرتور آسیب هایی که با به کار برد سیگار و دیگر دخانیات در شش ها و انگشتان به وجود می آید نشان می دهد.

چه گروهی به سیگار روی می آورند؟

گزارشهایی که درباره شیوع مصرف دخانیات در بین نوجوانان و جوانان آمریکایی وجود دارد، بیانگر این واقعیت است که بیشتر افراد جامعه در سال های بین ۱۲ تا ۲۰ سالگی به آن روی می آورند. مصرف سیگار در بین نوجوانان و جوانان، علل و عوامل متعددی دارد که می توان این گونه بر شمرد:
۱- یکی از علل مهم روی آوردن به سیگار، موضوع رقابت و همچشمی با سایر همسالان و همسانان است و این مسئله ای بسیار جالب توجه است. نوجوانان به دوست نیاز دارند و در محله، فامیل و مدرسه، غالبا عده ای از نوجوانان یک گروه را تشکیل می دهند. تمایل به خودنمایی، محترم بودن، اعتماد به نفس و داشتن تصویری مشابه دیگران برای ورود به گروه، در نوجوانان وجود دارد. احساس بلوغ در نوجوانان، یکی از قویترین انگیزه هایی است که نوجوانان را به سمت اعتیاد می کشاند.

۲- یکی دیگر از دلایل مصرف سیگار، ممکن است نوعی تمایل در مورد یاغیگری در برابر بزرگترها باشد. به ندرت کودک بزهکاری پیدا می شود که عادت سیگار کشیدن نداشته باشد.

۳- برخی بررسیها بیانگر این واقعیت است که در اکثر موارد، بین اعتیاد والدین به دخانیات و شروع آن در فرزندانشان، رابطه وجود دارد. بچه هایی که یکی از والدین یا هر دوی آنها سیگاری باشند، بیشتر احتمال دارد که به دخانیات روی بیاورند. کنجکاوی نیز یکی دیگر از دلایلی است که کودکان را به دام دخانیات می اندازد.

اگر از سرطان شش ها می ترسید و نمی خواهید ناخن هایتان زرد، پوستتان چروک، موهایتان خاکستری و شروع به ریزش کند، و دچار پوسیدگی دندان ها، نفس تنگی، درد گلو و حنجره نشوید و درون رگ های قلبتان چربی نبندد که موجب سکته شده، و یا خونتان لخته نشود که اکسیژن به مغز نرسیده و سکته مغزی را به وجود آورد، همت کنید، اراده به خرج دهید، و یکباره کشیدن سیگار، قلیان، پیپ ، وافور، و مانند آن را کنار گذارید و ترک کنید.

اگر از سرطان شش ها می ترسید و نمی خواهید ناخن هایتان زرد، پوستتان چروک، موهایتان خاکستری و شروع به ریزش کند، و دچار پوسیدگی دندان ها، نفس تنگی، درد گلو و حنجره شوید و درون رگ های قلبتان چربی نبندد که موجب سکته شده، و یا خونتان لخته شده ، اکسیژن به مغز نرسیده و سکته مغزی را به وجود آورد، همت کنید، اراده به خرج دهید، و یکباره کشیدن سیگار، قلیان، پیپ ، وافور، و مانند آن را کنار گذارده و ترک کنید.

خبر خوب

خبرر خوب آنست چنانچه فرد معتاد سیگار کشیدن را یک باره کنار گذارد و به تغذیه سالم و نرمش و ورزش پردازد امکان زیاد دارد که ریه، حنجره، پوست و بخش های بزرگی از بدن که آسیب دیده اند، باز سازی شود و فرد به تندرستی و سلامت اولیه خود بازگردد. در کشورهای باختری هم اکنون سالیانی می گذرد که کشیدن سیگار در اجتماع و میان مردم و اماکن عمومی ممنوع شده است. امید است هم میهنان ما همت به خرج داده و از این بلاهای خود ساخته و خانمانسوز دوری جویند.

روزنامه دیلی میل در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۱۳ از پژوهشهای پزشکی گزارش می دهد که چگونه اعتیاد به سیگار در دراز مدت می تواند زیان های جبران ناپذیری درانسان وارد کند و فرد سیگاری را با دهها بیماری جبران ناپذیر روبرو سازد. سکته قلبی و مغزی و نارسایی و بدکارکردن کلیه ها و زخم معده نیز به دنبال خواهد داشت.
  • روشنفکر

    حال چاره چیست ؟! ممانعت یا آزادی ؟! آیا ممانعت از کشیدن سیگار و قلیان جوانان در جامعه مغایر با آزادی انسان! و اهانت به حقوق بشر!! نیست؟!

    • با درود به شما، بهترین راه درمان هر مشکل اجتماعی آگاهی دادن و بالابردن دانش و فرهنگ مردم است. بدبختانه در ایران چنین چیزی امکان پذیر نیست، زیرا رژیم خود موجب و مسبب همه ناهنجاری ها و بدبختی هاست. با سپاس، سهراب ارژنگ

    • با درود به شما، بهترین راه درمان هر مشکل اجتماعی آگاهی دادن و بالابردن دانش و فرهنگ مردم است. بدبختانه در ایران چنین چیزی امکان پذیر نیست، زیرا رژیم خود موجب و مسبب همه ناهنجاری ها و بدبختی هاست. با سپاس، سهراب ارژنگ

  • مهدی

    من خودم ۲۷ سال سن دارم و قدیم تر ها وقتی میرفتم مغازه برای سیگار خریدن نهایت ۷یا۸ نمونه سیگار وجود داشت که روی هیچکدوم نوشته نشده بود (سیگار عامل اصلی سرطان و برای سلامتی زیان آور است) اما جالب اینجاست که الان و هر چه به جلو میرویم وقتی وارد سوپر مارکت میشم اولین چیزی که نظرم رو به خودش جلب میکنه پاکت های مختلف سیگاره با انواع مدل ها و رنگ ها با چیدمانی زیبا و شکیل که از ۴۰ یا ۵۰ نمونه هم رد میشه و روی همش اون جمله ی قبلی که توی پرانتز نوشتم حک شده….وقتی هم توش کنکاش میکنی متوجه میشی که مافیای تجارت سیگار دست یکی از همین آخوندهاست