نکاتی از سرنگونی هواپیمای روسیه ۱

سرنگونی بمب افکن روسیه

ترکیه با هدف قرار دادن یک هواپیمای روسیه ، آغازگر یک تنش بزرگ در ائتلاف ضد داعش  شد. تنشی که ممکن است بیش از هر کسی به ضرر مردم سوریه باشد. هرچند در ابتدا امریکا و ناتو ادعا می کردند که هواپیما حریم ترکیه را نقض کرده است ولی سخنان دیروز مقامات یونان و فرانسه در نشست ناتو نشان داد که اعضای ناتو می دانند ترکیه بدون مدرک این کار را انجام داده است. در واقع هواپیماهای روسی بسیار به مرز نزدیک بوده اند ولی در خاک سوریه حرکت می کردند. تنها مدرک ترکیه مکالمه ای است که بعنوان هشدار به هواپیمای روسی وانمود شده، اما واقعیت چیست؟

عملی برنامه ریزی شده و هدفمند

هفته گذشته دولت ترکیه با فراخوان سفیر روسیه در آنکارا ، از روسیه خواست که حملات به نیروهای ترکمان مورد حمایت ترکیه را پایان دهد. بنابراین بنظر می رسد که این کار ترکیه برخلاف ادعای متحدانش نظیر امریکا ، هرگز سهوی نبوده است و ترکیه منتظر فرصتی بوده که هواپیمای روسی را در نزدیکی مرز ساقط نماید! چرا که پس از انجام این عمل ، عذرخواهی نکرد و از روسیه بخاطر حمله کردن به جدایی طلبان ترکمن مورد حمایت خویش  انتقاد نمود.

از سخنان مقامات ترکیه می توان چنین نتیجه گرفت که ترکیه از عملیات روسیه علیه داعش که در حمایت از اسد انجام پذیرفته راضی نیست و قصد پایان آن را دارد. ترکیه بشدت نگران هدف قرار گرفتن افراد ترکمن جدایی طلب است که قسمت بزرگی از مرز سوریه و ترکیه را در دست دارند.

ترکمانها ، گروهی از عشایر ساکن در استان لاذقیه سوریه هستند که از آغاز قیام سوریه علیه بشار اسد جنگیده اند اما به مرور زیر بیعت چچنی ها با داعش در آمدند.

چچن ، داعش و ترکیه

حضور چچنی ها در بدنه داعش و باز بودن مرزهای ترکیه برای داد و ستد با داعش همواره از سوی جهان با انتقاد مواجه بوده است. از سال ۲۰۱۲ بارها سخن از تجارت کلان ترکیه در خرید نفت از داعش به میان آمده است. همچنین ترکیه در قتل عام کردان ایزدی سکوت نمود و صد البته دولت ترکیه دل خوشی از کردها ندارد و ترجیح می دهد کردی وجود نداشته باشد!

سیاستهای ترکیه در برخورد با وقایع سوریه پر است از برخوردهای ضد و نقیض بطوریکه دولت اردوغان یکی از متهمان اصلی ایجاد داعش در منطقه است. شبه نظامیان ترکمان سوری هم پل ارتباطی داعش و دولت ترکیه بوده اند و در برابر کردهای بی دفاع سوری و در کنار داعش قرار گرفتند.

سیاستهای ترکیه در برخورد با وقایع سوریه پر است از برخوردهای ضد و نقیض بطوریکه دولت اردوغان یکی از متهمان اصلی ایجاد داعش در منطقه است. شبه نظامیان ترکمان سوری هم پل ارتباطی داعش و دولت ترکیه بوده اند و در برابر کردهای بی دفاع سوری و در کنار داعش قرار گرفتند. (فرتور صلاح الدین چچنی)

سیاستهای ترکیه در برخورد با وقایع سوریه پر است از برخوردهای ضد و نقیض بطوریکه دولت اردوغان یکی از متهمان اصلی ایجاد داعش در منطقه است. شبه نظامیان ترکمان سوری هم پل ارتباطی داعش و دولت ترکیه بوده اند و در برابر کردهای بی دفاع سوری و در کنار داعش قرار گرفتند. (فرتور صلاح الدین چچنی)

در واقع استان لاذقیه در دست اسلام گرایان چچنی متحد با ترکیه است که روابط آنها با القاعده و  اتحاد (بیعت )  با داعش  خلافت داعش را از مدیترانه تا نزدیک بغداد و کردستان گسترده نمود. اگر بیاد داشته باشید، تصاویر اولیه  تیر باران سربازان جوان سوری توسط همین نظامیان چچنی مورد حمایت ترکیه اجرا و پخش شده  بود. این گروه به شاخه ابو عمرو چچنی مشهور است که در درگیری با جبهه النصره که یک گروه شبه نظامی سوری مخالف اسد است کشته شد.

ورود روسیه به کارزار سوریه

از آغاز مشخص بود که روسیه با ورود به کارزار سوریه قصد حمایت از اسد را دارد. در این کارزار البته ارتش روسیه خود را متوجه نیروهای چچنی داعش نمود که با حمایت ترکیه در مرز این کشور تجمع نموده اند. چچنیها و ترکها از لحاظ زبان و پیشینه اشتراکاتی دارند و به همین دلیل استان لاذقیه که ترک نشین است ، پس از کشور ترکیه بزرگترین محل اجتماع اسلامگرایان چچن است.  از این روی بود که روسیه خود را متمرکز این گروه نموده است. در برابر این هدف روسیه ، کشور ترکیه قرار دارد که با ترکمانان و چچنیها روابط خوبی دارد و نگران از بین رفتن آرزوهایش در سوریه است.

از آغاز مشخص بود که روسیه با ورود به کارزار سوریه قصد حمایت از اسد را دارد. در این کارزار البته ارتش روسیه خود را متوجه نیروهای چچنی داعش نمود که با حمایت ترکیه در مرز این کشور تجمع نموده اند. چچنیها و ترکها از لحاظ زبان پیشینه اشتراکاتی دارند و به همین دلیل استان لاذقیه که ترک نشین است ، پس از کشور ترکیه بزرگترین محل اجتماع اسلامگرایان چچن است.  از این روی بود که روسیه خود را متمرکز این گروه نموده است. در برابر این هدف روسیه ، کشور ترکیه قرار دارد که با ترکمانان و چچنیها روابط خوبی دارد و نگران از بین رفتن آرزوهایش در سوریه است.

از آغاز مشخص بود که روسیه با ورود به کارزار سوریه قصد حمایت از اسد را دارد. در این کارزار البته ارتش روسیه خود را متوجه نیروهای چچنی داعش نمود که با حمایت ترکیه در مرز این کشور تجمع نموده اند. چچنیها و ترکها از لحاظ زبان و پیشینه اشتراکاتی دارند و به همین دلیل استان لاذقیه که ترک نشین است ، پس از کشور ترکیه بزرگترین محل اجتماع اسلامگرایان چچن است. از این روی بود که روسیه خود را متمرکز این گروه نموده است. در برابر این هدف روسیه ، کشور ترکیه قرار دارد که با ترکمانان و چچنیها روابط خوبی دارد و نگران از بین رفتن آرزوهایش در سوریه است.

ترکیه بعنوان رهبر اقوام ترک

کوتاه از ترکیه بگوییم : می دانیم که اقوام ترک در آغاز از چین بسوی ازبکستان و سپس ایران و ترکیه آمده اند. مردم ترکیه اگرچه امروز ترکی سخن می گویند ولی لهجه ایشان در تلفظ واژه های ترکی تأمل برانگیز است. بعنوان مثال در زبان ترکی استانبولی حرف “خ” قابل تلفظ نیست. در حالیکه ترکهای دیگر نقاط جهان براحتی “خ” را تلفظ می نمایند. علت آن است که مردم ترکیه پیش از ترکی بزبان یونانی سخن می گفته اند که حرف خ نداشت؛ بنابراین مردم ترکیه زبان ترکی را با لهجه یونانی گویش می نمایند.

دولت ترکیه تنها دولت نسبتا پیشرفته ترکزبان است. زبان ترکی استانبولی هم تنها زبان از شاخه ترکی است که کتابهای متعدد و  متون قابل توجهی از قرن بیستم در آن نگاشته شده است. هرچند در بیست سال گذشته کشور آذربایجان هم سعی در ایجاد  کتابخانه و متونی به زبان ترکی خویش بوده است ولی تنها ترکیه است که عمده متون زبان ترکی را ایجاد می نماید. بنابر این کشور ترکیه را می توان رهبر فرهنگی و  حتی سیاسی ترکها دانست. نگاه همه مردم ترکزبان بسوی ترکیه است. شکی نیست که اگر ترکیه کشوری فقیر و عقب مانده بود هیچ کس در تبریز و باکو و تاشکند توجهی به استانبول نمی نمود ولی با افت ایران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و پیشرفت ترکیه در سالهای اخیر ، نگاه اقوام ترکزبان ایران هم بسوی ترکیه و ایجاد هویتی متفاوت از دیگر ایرانیان بوده است.

 دخالت گاه و بیگاه دولت اردوغان

در هر کجای جهان که اقوام ترک حضور دارند، دولت ترکیه و بخصوص شخص اردوغان بعنوان رهبر ترکهای جهان در امور ایشان دخالت می کند و حتی ممکن است با دولتهای ایشان درگیر شود. بمب گذاریهای اخیر چین و تایلند از سوی چند ترکیه ای برنامه ریزی شده بود ، همچنین هزاران چچنی با حمایت ترکیه در این کشور تجهیز شدند و به سوریه رفتند تا امروز شاهد شاخه های چچنی در داعش باشیم. زیاده خواهی ترکیه در مناطق مرزی با سوریه از این روی است که با ضعف دولت مرکزی و یا حذف بشار اسد ترکیه فرصت خواهد یافت که قسمتهای ترکنشین سوریه را ضمیمه خود نماید. مشابه کاری که پوتین در برابر گرجستان و اوکراین نمود. اما آیا ترکیه توان مقابله با کشورهای همسایه را دارد؟

ترکیه عضوی از ناتو

دوران جنگ سرد باعث شد که ترکیه به عضویت ناتو درآید. ترکیه در واقع یکی از پر سر و صداترین و دردسر ساز ترین اعضای ناتو است. از اشغال قبرس گرفته تا دخالت در سوریه و درگیری همیشگی با یونان ، همگی نشان می دهد که ترکیه عضوی پر دردسر برای ناتو بوده است که زیاده خواه . جنگ طلب بوده است. یکی از آخرین دسته گلهای ترکیه حمایت از داعش و تشکیل ارتشی مجهز با حمایت ترکیه با استفاده از چچنی ها در مرز سوریه است. ترکیه هنوز هم رابطه خود را با شاخه های چچنی داعش در کشور سوریه حفظ کرده است و علت عصبانیت ترکیه و سرنگونی برنامه ریزی شده هواپیمای روسی ، ایجاد فشار بر روسیه با استفاده از اهرم ناتو بوده است. ترکیه به حمایت ناتو می نازد و مطمئن است که روسیه نخواهد توانست به ترکیه حمله نظامی نماید. روسیه هم با اشتباهات مکرر خود امروز در عرصه جهانی تنها و در انزواست و از طرفی ترکیه نگران سرنوشت ترکمنهای سوری هم هست. ترکمنهای سوری متحد شاخه چچنی داعش هستند اما ترکیه ادعا می کند و ترکمانها ارتباطی با داعش ندارند.

ابو عمر چچنی که در درگیری داخلی میان گروههای ضد اسد کشته شد. او از خونخوارترین رهبران داعش بود . مسیر تجهیز گروه چچنی وی ترکیه بود.

ابو عمر چچنی که با بروز جنگ داخلی میان گروههای ضد اسد دستگیر و کشته شد. او از خونخوارترین رهبران داعش بود . مسیر تجهیز گروه چچنی وی از راه  ترکیه بود. داعش برای جلب حمایت از سوی ترکیه ، اقدام به نسل کشی کردها نمود . ( فرتور دستگیری ابو عمرو چچنی وسیله جبهه اسلامی النصره )

حرف حساب روسیه چیست؟

روسیه هرگز کشور قابل اعتمادی نبوده و نیست. متحدان روسیه در جهان همواره کشورهایی بدبخت و فقیر شده اند. نمونه اش دو کشور بد بخت ایران و کره شمالی! تنها تفاوت کره شمالی با ما این است که ما نفت داریم!

اما بهر حال زمانی که منافع روسیه در خطر باشد ، ممکن است این منافع منطبق بر خواست بین المللی شود. امروز هم خواست ظاهری روسیه حفظ بشار اسد است و برای حفظ بشار اسد هم باید داعش از بین برود. از این روست که  می گویند عدو شود سبب خیر! هر چند که ائتلاف علیه داعش با سرنگونی هواپیمای روسیه پیچیده شد ولی بعید است روسیه با شیطنت ترکیه پا پس بکشد.

  • said5566

    پونین زنده باد