ایرانیان توانایی رسیدن به یک جامعه دموکرات حتی در فضای مجازی را هم ندارند! ۷

با یک نگاه ساده به رفتارهای ایرانیان فعال در اینترنت و بررسی چگونگی کردار، گفتار و پندار ایشان در فضای مجازی می توان به آسانی بدین نکته پی برد که امت همیشه در صحنه ایران، از برقراری یک جامعه نیمه دموکرات در فضای مجازی و اینترنت نیز عاجزند و همواره اعضای گروه های مختلف با یکدیگر در حال جنگ و دعوا می باشند.

به راستی مایی که از ایجاد یک محیط اینترنتی کوچک و پیش پا افتاده که با قوانین دموکراتیک اداره شود سر باز زده و در حقیقت توانایی ساخت و اداره چنین جامعه ای را نداریم، چگونه می توانیم دم از آزاد کردن ایران و رساندن کشورمان به سرزمینی سکولار دموکرات بزنیم که در آن هر کس حق آزادی بیان داشته و می تواند هر آنچه که می خواهد را بگوید و بنویسد و منتشر کند؟

فرتور دکتر محمد مصدق، آن بزرگمرد ایران دوست را نشان می دهد. هر چند مصدق هم اشتباهاتی داشت، اما وی خائن به این مرز و بوم نبود و میزان علاقه اش به ایران وصف ناشدنی است. شوم بختانه شاه دوستان فاناتیک و رادیکال با توهین به مصدق و خائن نامیدن وی، احساسات جمهوری خواهان و مصدق دوستان را جریحه کرده و در پاسخ آنان نیز به شاه و خاندانش یورش می برند. این در حالی است که شاه دوستان و جمهوری خواهان هر دو دشمن مشترکی به نام حکومت اسلامی دارند، منتها دعواهای سنتی و قدیمی مانع از فعالیت سودمند ایشان می شود.

فرتور دکتر محمد مصدق، آن بزرگمرد ایران دوست را نشان می دهد. هر چند مصدق هم اشتباهاتی داشت، اما وی خائن به این مرز و بوم نبود و میزان علاقه اش به ایران وصف ناشدنی است. شوم بختانه شاه دوستان فاناتیک و رادیکال با توهین به مصدق و خائن نامیدن وی، احساسات جمهوری خواهان و مصدق دوستان را جریحه دار کرده و در پاسخ آنان نیز به شاه و خاندانش یورش می برند. این در حالی است که شاه دوستان و جمهوری خواهان هر دو دشمن مشترکی به نام حکومت اسلامی دارند، منتها دعواهای سنتی و قدیمی مانع از فعالیت سودمند ایشان می شود.

در یکی از بزرگ ترین پایگاه های خبر رسانی و محل تجمع و فعالیت وبلاگ نویسان و قلم به دستان ایرانی به نام “سایت بالاترین” همه روزه لینک های خبری و یا مقالات تحلیلی با ارزشی، به زباله دانی بالاترین ریخته شده و تنها توسط عده ای انگشت شمار خوانده می شوند؛ چرا که آن مقاله و یا خبر، به مزاج برخی از آقایان و بانوان فعال در بالاترین خوش نیامده و ایشان ترجیح می دهند مخالف خود را به روش حکومت اسلامی حذف نمایند.

بحث های منطقی و در چهارچوب ادب و احترام متقابل در میان کاربران ایرانی اینترنت جایی نداشته و هرکس گمان می کند که “علامه دهر” است و هیچ کس بهتر و بیشتر از وی نمی داند. هر کس که در خط فکری “علامه دهر” گام بر نمی دارد کم سواد و نادان شمارده می شود و از نظر دوستان دانشمند سایبری شایستگی فعالیت سیاسی – فرهنگی – اجتماعی نداشته و باید که نوشتن و یا سخن گفتن را کنار بگذارد و تنها شنونده باشد و از آقایان با سواد چیز یاد بگیرد.

اینگونه برخوردهای توهین آمیز، زشت و زننده را می توان در سایت هایی نظیر “بالاترین” که در حقیقت فضایی دیکتاتوری دارند و به مخالفان و دگر اندیشان اجازه فعالیت نمی دهند را به کَرات و مَرات دید و غصه خورد. تعداد کاربران سایت بالاترین که برخوردی دموکراتیک و انسانی داشته و راه درست گفتگو با مخالف خویش را می دانند، بسیار کم و انگشت شمار است.

اینگونه برخوردهای زشت که تنها در جوامع عقب افتاده رخ می دهند در فیسبوک و گروه های فیسبوکی نیز قابل مشاهده است؛ برای مثال یک جمهوری خواه اجازه سخن گفتن در جمع سلطنت طلبان را نداشته و ندارد، چرا که لب به سخن گشودن وی مساوی است با هجوم بی امان هم میهنان سلطنت طلب که انواع و اقسام دشنام ها را نثار وی کرده و به او برچسب وطن فروشی و خیانت زده و در یک جمله، مخالف را ترور شخصیتی می کنند.

همین مثال برای تمامی دیگر گروه های اپوزوسیون نیز صدق می کند؛ یک ایرانی جمهوری خواه چشم دیدن و گوش شنیدن سخنان سلطنت طلب را ندارد و یا اصلاح طلبان همه را غیر خودی و دشمن می پندارند و هر کس که نقدی به جنبش سبز و یا میر حسین موسوی و خاتمی و… داشته باشد را مزدور رژیم خوانده و اجازه سخن گفتن به وی نمی دهند.

چرا ایرانیان دست کم در فضای مجازی از ایجاد یک جامعه دموکرات عاجزند و سخن مخالفان خود را نمی شوند و با توهین و برچسب زدن به مخالفان، تلاش می کنند تا صدای مخالف را خفه کرده و ایشان را با ترور شخصیتی نابود کنند؟ آیا عدم توانایی ایرانیان برای رسیدن به یک آشتی و اتحاد ملی و برقراری یک جامعه دموکراتیک مجازی نیز تقصیر دولت و نتیجه اعمال حکومت اسلامی است؟

بیش از سه دهه است که فعالین سیاسی ایرانی در داخل و خارج از کشور که خواهان براندازی رژیم منحوس اسلامی می باشند به جای مورد حمله قرار دادن رژیم و سر و سامان دادن به اپوزوسیون ایرانی و حمایت از نیروهای جوان و با استعداد، وقت شان را با دشنام دادن، توهین کردن و برچسب زدن به یکدیگر می گذرانند. اگر قدری اتحاد و دوستی در میان گروه های مختلف اپوزوسیون وجود داشت و به جای این همه شبکه تلویزیونی سخیف و نا کار آمد، یک شبکه ملی تلویزیونی درست می کردند و در آن به آموزش مردم و بالا بردن سطح آگاهی ایشان می پرداختند، حکومت اسلامی یک روز هم در مقابل مردم دوام نمی آورد.

بیش از سه دهه است که فعالین سیاسی ایرانی در داخل و خارج از کشور که خواهان براندازی رژیم منحوس اسلامی می باشند به جای مورد حمله قرار دادن رژیم و سر و سامان دادن به اپوزوسیون ایرانی و حمایت از نیروهای جوان و با استعداد، وقت شان را با دشنام دادن، توهین کردن و برچسب زدن به یکدیگر می گذرانند. اگر قدری اتحاد و دوستی در میان گروه های مختلف اپوزوسیون وجود داشت و به جای این همه شبکه تلویزیونی سخیف و نا کار آمد، یک شبکه ملی تلویزیونی درست می کردند و در آن به آموزش مردم و بالا بردن سطح آگاهی ایشان می پرداختند، حکومت اسلامی یک روز هم در مقابل مردم دوام نمی آورد.

آیا حقیقت این نیست که هر ایرانی یک دیکتاتور است که می خواهد به هر قیمتی شده حرف خود را به کرسی بنشاند و هر دگراندیشی را انسانی کوته فکر و بی سواد می خواند؟ آیا این اعتماد به نفس های کاذب و خود باوری های تهوع آور موجب نشده اند که پس از سه دهه تلاش اپوزوسیون ایرانی برای براندازی رژیم، آب از آب تکان نخورده و حکومت جنایتکار اسلامی همچنان سرپا باقی بماند؟

  • Mehdiansari84

    اقای سهراب ارژنگ با احترام عزیز :قبل از هر چیز بگویم که متاسفانه  محتوای سایت شما نسبت به گذشته بشدت پایین امده علت اساسی اش هم بخواطر بحثهای گروههای سیاسی ای هست درست و نا درست و مهمتر اینکه شما در این بحثها شرکت جسته اید،من به وضوح میبینم هر روز کیفییت کار شما کاسته شده، و  در صورتیکه من قبلا هم به شما عرض کردم کار فرهنگی شما به مراتب برای جامعه ایرانی مفید تر و ارزنده تر خواهد بود . شما از سایت با لا ترین نقد کرده اید، این روز ها من شاهد بودم که این سایت بدون کم و کاست جریان گرد همایی بخاطر سالروز زندانییان سیاسی را عیننا پخش کرد و متعاقب ان بر خلاف ادعای سلطنتطلبان ویدیوی انان را هم تمام کمال پخش کرد ، البته من مقالات و موضوعات و خبر های سایت با لا – ترین را خیلی عامیانه و غیر قابل توجه میبینم و به این نتیجه رسیده ام که نمیشود چندان به این سایت استناد کرد راستش مقالات شما هم این روز ها جالب نیست و حقایق را نمی شود در ان جستجو کرد. شکی نیست که جامعه ایرانی هنوز دمکرات نشده است در نتیجه گلایه کردن اینکه ۳۳ گذشته این ملت هنوز توان اتحاد ندارند کاری بیهوده است چونکه اساسا اولا  یک عده از ایرانیها هرگز دمکرات و ازادیخواه نخواهند شد و این روز ها بیشتر از همه هم ادعا دارند و در ثانی هیچ جایی برای اینکه ملتی به شناخت ازادی برسند زمان تایین نشده است در نتیجه باید در این زمینه بیشتر کار بشود اگر اینطوری ما صبر قرار از دست بدهیم و عجولانه اقدام کنیم دباره همان بلایی سرمان خواهد امد که در سال ۵۷ امده بود…

    • بادرود به شما، کلی گویی تنها تهمت و اهابت است. کاری که مزدوران رژیم انجام می دهند. البته خدای ناخواسته ما شمارا جزء آن گروه به شمار نمی آوریم. همکاران ما شبانه روز از بام تا شام تلاش می کنند که بهترین مطالب را برگزینند و به بهترین روش بنویسند. ما با مقایسه سه سال پیش کاملاً متوجه پیشبرد کارهای خود هستیم. و تا جان در بدن داریم نمی ایستیم.بلکه در تلاش خواهیم بود.
       البته ما امکانات  معنوی خوبی  با وجود همکاران بسیار فهمیده و تحصیل کرده  خود داریم، ولی به هیچ روی امکانات مالی نداریم. تا آن جا که همه ما ناچاریم ساعت ها در روز کار کنیم تا زندگی خود و خانواده را بچرخانیم.
       ما هرگز امکانات مادی بالاترین، و یا فعالین سیاسی در آمریکا و حتی در آلمان و هلند و سوئد هم نداریم. اگر امکانات داشتیم برنامه های بسیار گسترده ای در پیش داریم که هیچکدام از سایت های سیاسی و یا افراد سیاسی تصور آن را هم نمی کنند. در همین شرایط که با پای شکسته لنگان لنگان می رویم بنا به ای مئیل هایی که به ما هرروزه می رسد، گروه زیادی کار ما را درست و راهمان  پسندیده است. حال، اگر شما دلیلی از نارسا بودن بخش و یا بخش هایی از مقاله های ما می بینید، با دلیل منطقی برایمان بنویسید و راهنمای ما باشید- با سپاس از توجهتان- سهراب ارژنگ

  • Farhad

    aghayeh  Mehdiansari84 chera koso sher meygey khily ham bahal neveshteh dari falanch basi dar meyari

  • Reza

    آقا غیر سیاسیشون هم دیکتاتور هستند چه فرقی‌ داره،ایرانیان خارج کشور که
    باعث خجالت هستند،فقط از خارج کشور دک پوز‌ها و پول و تحصیلات فخر فروختن
    و سکس را آموختند،این معلوم هست که حتا در فردای دمکرات ایران ما چیزی
    بهتر از این نمیشیم،اگه میشودیم میتونسیم در غرب طی‌ ۳۳ سال بشیم

  • Irani200

    بهترین مطالب شما فقط در جهت سرکوب اپوزیسیون است.
    سنگ را بسته اید و سگ را ازاد

  • amir

    این مقاله خوب ومستدلی بود ما که در این کشور با انواع واقسام نا ملایمات مادی وفرهنگی روبرو هستیم وقتی میبینیم اهم وطنان خارج از کشور این چنین با قلم ونگارش به جان هم افتاده اند امیدمان به نا امیدی تبدیل میشود

  • amir

    ۱-مقاله مستدل وخوبی بود  ۲همه کس اشتباهاتی میکنند در قضاوت  اعمال افراد مبنا بر امال درست انان است دکتر مصدق هم شامل این برداشت میشود لذا بهتر است از ذکر اشتباه های کوجک این مرد وطن پرست خودداری شود