زیان های ناشی از اعتیاد به نوشیدن چای، قهوه، و کوکا ۱

نوشیدن مدام قهوه و چای ٰعادت می آورد که زیان آن برای بدن نهفته ولی زیاد است. زیرا بر رای کار اعضاء بدن اثر می کغارد و سلسله اعصاب را نیز مختل می سازد.

نوشیدن مدام قهوه و چای ٰعادت می آورد که زیان آن برای بدن نهفته ولی زیاد است. زیرا بر رای کار اعضاء بدن اثر می کغارد و سلسله اعصاب را نیز مختل می سازد.

اعتیاد به کافئین

در اصطلاح متداول؛ چای، قهوه، و کوکا را کافئین نامند. سه نوشابه ای که در میان مردم جهان کاملن رواج داشته و روزانه در همه جا مصرف می شود. این سه نوشابه و یا کافئین، رفته رفته اعتیاد می آورد بدون آن که مردم از زیان های آن آگاه باشند. مطالعات  پزشکی و روانشناسی پروفسور لورا ژولیانو Laura Juliano در دانشگاه آمریکایی واشنگتن نشان می دهد که گروه زیادی از مردم آنچنان معتاد و وابسته به کافئین (یکی از این سه نوشابه) اند که ترک کردن و یا کاهش آن برایشان دشوار و با عوارض و پیامدهایی همراه است.
حال اگر مصرف کننده زن باردار و یا فردی با بیماری قلبی و یا خونریزی های ناجور باشد، زیان کافئین بیشتر است. اثر منفی و زیان های کافئین که می توان گفت مانند مواد مخدر اعتیاد آور است، به آسانی دیده نمی شود. زیرا نوشیدن این سه نوشابه در میان همگان آنچنان عادی و متداول گشته که کسی متوجه پیامدهای آن نیست.

اثرات کافئین و ترک آن بر بدن

کافئین بر روی بخش های بدن اثر منفی دارد و می تواند اثرات ناجوری بر روی بخش های گوناگون بدن و همچنین تحریک کننده سیستم های عصبی داشته باشد. آزمایش بر روی افراد معتاد به کافئین نشان می دهد که بیش از ۵۰٪ آنان با ترک و یا کم کردن آن با دشواری های زیادی روبرو هستند و آنان دچار سردرد شدید، خستگی و افسردگی و از دست دادن تمرکزحال و وضعیت خود می شوند . امکان دارد آنان سرماخوردگی، دل آشوب، و درد ماهیچه ها را نیز احساس کنند.

قهوه خانه مدرن درآمریکا و اروپا امروزه استارباکس است که در هرگوشه و کنار شهر به چشم می خورد. ولی آنچه مردم از آن غافلند، اثر نامطلوب نوشیدن قهوه متوالی در بدن است.

قهوه خانه مدرن درآمریکا و اروپا امروزه استارباکس است که در هرگوشه و کنار شهر به چشم می خورد. ولی آنچه مردم از آن غافلند، اثر نامطلوب نوشیدن قهوه متوالی در بدن است.

توصیه های پزشکی در نوشیدن کافئین

خانم ژولیانو با بررسی های انجام شده سفارش می کند که افراد معتاد به کافئین مصرف آنها را کم کرده به ۴۰۰ میلی گرم برابر ۲-۳فنجان قهوه در دروز کاهش دهند. زنان باردار باید آن را به ۲۰۰ میلی گرم در روز برسانند. افرادی که دچار نگرانی و ناراحتی روانی و یا بی خوابی هستند، همچنین آنان که فشار خون، بیماری قلبی، و دشواری های دفع ادرار دارند نیز باید آن را کم و محدود کنند.

کوکا نیز کافئین است و همان اثر تخریبی روی بدن دارد که چای و قهوه دارند.

کوکا نیز کافئین است و همان اثر تخریبی روی بدن دارد که چای و قهوه دارند.

تا کنون بر چسب های روی کافئین مانند فراورده های دیگر هیچگونه نشانه ای به زیان های آن و محدودیت و کم کردن آن داده نشده. چنانچه این کار انجام گیرد مردم توجه بیشتر خواهند نمود و نسبت به نوشیدن این سه نوشابه تجدید نظر خواهند نمود. باید توجه داشت با وجود قهوه فروشی های متعددی مانند استار باکس Starbucks و نوشیدن کافئین در دسترس همگی قرار داشتن، آنهایی که نمی توانند نوشیدن کافئین را ترک و یا کاهش دهند، تنها راه چاره درمان پزشکی آنان شبیه کسانی است که می خواهند سیگار کشیدن و یا هرگونه دود کردن دیگر را ترک کنند..

نکته پایانی:

آزمایش های پزشکی و روانشناسی نشان می دهد که نوشیدن چای، قهوه، و کوکا (کافئین) روی دستگاههای بدن اثر منفی داشته و کار آنها را کند و مختل و ناجور ساخته و روی سیستم های عصبی نیز اثر گذار است. عادت به کافئین نیز مانند کشیدن سیگار و یا اعتیاد به دودهای دیگر کاری ناپسند و زیان آور است. زیرا عادت بدانها به ویژه برای زنان بار دار، افراد با فشار خون، بیماری های قلبی، و آنهایی که ناراحتی دفع ادرار دارند، بسی ناگوار و ناپسند است. شوربختانه  ترک عادت و یا کاهش دادن مصرف روزانه چای، قهوه، و کوکا برای همگان ساده و آسان نیست. چنانکه آزایش نشان می دهد ۵۰٪ آنهایی که تلاش کردند خوردن کافئین را ترک و یا کم کنند، دچار سردرد شدید، خستگی و افسردگی، و از دست دادن تمرکز حال و وضعیت خود شدند. امکان دارد که اینکار با دل آشوب، سرماخوردگی، و درد ماهیچه ها نیز همراه باشد.

تاریخ قهوه خانه در ایران شاید به یک سده بکشد. این رسم ایرانی همواره با شرایط زمان و مکان تغییراتی پیداکرده ولی صرف چای و اسفاده قلیان گویا همواره توأم بایکدیگر بوده است.

تاریخ قهوه خانه در ایران شاید به یک سده بکشد. این رسم ایرانی همواره با شرایط زمان و مکان تغییراتی پیداکرده ولی صرف چای و اسفاده قلیان گویا همواره توأم بایکدیگر بوده است.

  • Amir

    داستان سیمرغ
    حتما شما هم نامی از داستان سیمرغ افسانه ای شنیده اید که عطار در باره آن نوشته است که مرغان عالم تصمیم گرفتند برای یافتن سیمرغ افسانه ای عازم شوند که گویا در قله قاف زندگی میکرد. در این رهگذر بیشتر مرغان تلف شدند و تنها سی مرغ که هدایت آنان با هدهد بود توانستند به قله عظیم قاف افسانه ای برسند درآنجا جز خود یعنی سی مرغی که باهم پرواز کرده بودند سیمرغی دیگر ندیدند. دانستند که سیمرغ یعنی همان سی مرغی که در اثر کوشش و تلاش به دیداری سی مرغ رفته اند.
    بعبارت دیگر اگر تمامی مردمان دنیا باهم همداستان و متحد شوند و باهم همکاری کنند میتوانند به دیدار سیمرغ برسند. اگر تریلیونها دلاری که ما صرف نفرت جنگ کینه میکنیم صرف رفاه ایجاد کار مدرسه دانشگاه و صرف تحقیق شود ما خواهیم توانست که بسیاری از مشگلها را حل کنیم که اکنون گریبان بشریت را گرفته است.
    متاسفانه شیادان مذهبی اجتماعی و رهبران گروه ها و ایست های مختلفه اجازه نمی دهند که وحدت عالم انسانی به واقعیت برخورد کند. و همچنان بصورت رویایی دست نیافتنی باقی بماند. اگر مردم امروز را با مردم مثلا صد سال پیش مقایسه بکنیم می بینیم که بسیاری از مشگلات را حل کرده ایم. رفت آمد بسیار آسان تر شده است بسیاری از مرضها و بیماریهایی که قبلا قابل علاج نبودند امروز براحتی معالجه میشوند. ولی هنوز هم شیادان نمی گذارند مردم در رفاه و اسایش و با برخورداری از عقل خرد و منطق زندگی کنند. آنان را بصورت آدمک ها در میآورند و بجان هم می اندازند. آنان با داشتن هوش و ثروتهای بیکران هرکاری که بخواهند انجام میدهند تا انسانها برده و بره آنان باشند. اختلافهای نژادی دینی ملیتی و قومی را مرتب تشویق میکنند و برروی آن سرمایه گذاریهای عظیم میکنند تا ما همچنان در بی خبری و تنگ نظری و کوته بینی دست ‌پا بزنیم. شاید همه دینهای را با خرافات از قصد شوم خودشان آلوده کرده اند و اینک در نظر دارند که حتی بین بی دینان و با دینان نزاعی خرد کننده و برنامه ریزی شده را در جریان بیاندازند. دینهای الهی آلوده به انواع و اقسام خرافات بی پایه همچنان شمشیری آخته شده اند که برای گردن زدن بی دینان آماده میشوند.

    خدایی ناشناخته که در عظمت و بودن یا نبودنش ما هیچگونه رایی نداریم و نه ثابت کردن خدایی او از عهده ما مثلا مخلوق او توانایی داریم و نه همه دانشمندان ما در رد و نبود او توانایی دارند و هر دوی ما عاجز در این مرحله هستیم قاعدتا نبایست سر موضوعی که توانایی اثبات و یا انکار آنرا نداریم باهم وارد بحث شویم. چون یک دور باطل است. بلکه ما بایست نکات مثبت دینهای را که هنوز به خرافات آلوده نشده اند را چراغ رهنما خود قرار دهیم. مثل گفتار نیک کردار نیک اندیشه نیک یا دیگران را مثل خودتان دوست بدارید یا دشمن خود را دوست بدارید یا ای اهل عالم سراپرده یگانگی در دنیا بلند شده است بچشم بیگانگی در هم ننگرید. یار برای تحصیل تا چین هم شده بروید یا آموزش و علم بر هر زن و مرد مسلمان واجب است و…..هزارها نکته مثبت دیگر که بین بی دینان و با دینان مشترک ا ست مانند ای دوست در روضه قلب جز گل عشق مکار و…. این همه جنگ جدل حاصل کوته نظری است چون دورن پاک کنی حرم دیر یکی کعبه بت خانه یک ی است.