آیا بانک مرکزی نرخ ثابت ارز را ۴۰۰۰ تومان خواهد کرد؟ ۳

مشکلات بوجود آمده پس از چند نرخی شدن ارز

در دولتهای مختلف پس از انقلاب “کبیر” اسلامی بطور مرتب از ارزش ریال کاسته شده است . این کاهش ارزش ریال طبیعتاً بخاطر بی توجهی و سوء استفاده مقامات کشور از قدرت بوده و هست. اگر اقتصادی دارای تولید و درآمد کافی نباشد ، توان مبادلاتی خود با دیگر اقتصادها را از دست خواهد داد. در این زمان ، در صورتیکه تقاضا برای ارز بالا باشد و تولید کافی برای ارز آوری وجود نداشته باشد ، بنابر قانون عرضه و تقاضا ، پول ملی با کاهش ارزش در برابر ارزهای خارجی مواجه خواهد شد. چرا که تقاضا و رقابت برای بدست آوردن ارز بیش از توان بازار است و به همین سادگی ارز بالا خواهد رفت تا تقاضا کاهش پیدا کند!

اما  کاهش تقاضا یعنی کاهش توان مردم برای خرید و افزایش هزینه کردن برای خذمات. اینجاست که بارها دولت ایران پس از خرابکاری اولیه ، برای ماستمالی وارد شده است و در کالاهای مهم مانند سوخت ، مواد غذایی و دارویی یک ارز ارزانتر دولتی را در نظر گرفته است تا قیمت این محصولات مهم کنترل شود و افزایش بهای ارز به طبقه پایین دست فشار نیاورد! البته این سیاست هیچ گاه موفق نبوده است. مشکلات فراوانی در چند نرخی شدن ارز ایجاد می شود.

امام جمعه خوانسار درباره افزایش دلار و تحریمهای امریکا فرمودند....

امام جمعه خوانسار درباره افزایش دلار و تحریمهای امریکا فرمودند….

یکی از مشکلات چند نرخی شدن ارز فساد در تجارت است. بازرگانان با استفاده از نرخ دولتی ارز کالاهایی را وارد می کنند که اصولاً مورد نیاز نیست. همگی بیاد داریم که در دولت احمدی نژاد باسم پیرزنی فقیر در روستایی دور افتاده از بوشهر ۷۰۰ دستگاه پورشه با نرخ دولتی بعنوان “دارو ” وارد شده بود! ( این جمله را چند بار بخوانید تا متوجه میزان فساد کشور شوید!)

وارد کنندگان حتی با وارد کردن کالاهای مورد نیاز با نرخ دولتی همچنان آن کالا را با نرخ ارز آزاد  می فروشند و ارز دولتی تنها سکوی پرشی شد برای عده ای از گردن کلفتهای پایتخت تا گردن ستبر خود را محکم تر نمایند و هزاران میلیارد تومان سود تنها از مابه التفاوت بهای ارز بدست آوردند.

در دولت احمدی نژاد باسم پیرزنی فقیر در روستایی دور افتاده از بوشهر 700 دستگاه پورشه با نرخ دولتی بعنوان "دارو " وارد شده بود!

در دولت احمدی نژاد باسم پیرزنی فقیر در روستایی دور افتاده از بوشهر ۷۰۰ دستگاه پورشه با نرخ دولتی بعنوان “دارو ” وارد شده بود!

 اوضاع  نا بسامان ریال

ایران یکی ار معدود کشورهای منطقه خلیج فارس است که با وجود داشتن منابع نفت و گاز بی نظیر ، مس ، طلا ، گرانیت ، سرب و روی ، و با داشتن باغات و کشاورزی مناسب نسبت به همسایگان عرب ، از فقر فزاینده و بیکاری رنج می برد. در واقع به نظر می رسد که جیب حکومت اسلامی سوراخ است و هر چه در جیب ملا رفته باز هم می خواهد و هرگز پر نخواهد شد! از این روست که با این فساد همه گیر بر خلاف دیگر کشورهای خلیج فارس ارز ایران بی ارزش است و ساده بگوییم ریال بی ارزش ترین پول جهان است.

ایران بی ارزش ترین پول جهان را در حالی در اختیار دارد که منابع سرشار معدنی و کشاورزی داشت و با مدیریت درست می توانست ثروتمند باشد!

ایران بی ارزش ترین پول جهان را در حالی در اختیار دارد که منابع سرشار معدنی و کشاورزی داشت و با مدیریت درست می توانست ثروتمند باشد!

کاهش  ارزش ریال  با کاهش در آمد مردم و کوچک شدن متناوب سبد خانواده های طبقه متوسط ، بجایی رسیده است که امروز عملاً طبقه متوسط خود دچار چالش فقر شده است. البته به مدد رانت آقایان خاصّ، طبقه مرفه هم بزرگ شده است و هرم طبقاتی ایران دچار شکلی عجیب شده است که در واقع باریک است! این فاصله طبقاتی برای کشوری که د رآمد سانه اش مرتباً کاهش یافته است بسیار خطرناک می باشد ، چرا که نشانه  وجود جمعیتی بسیار بالا زیر خط فقر است.

تک نرخی کردن ارز کاری درست ولی دردناک

آن زمانی که ارز چند نرخی بشود ، همه می دانند که نرخ واقعی ارز همان نرخ بازار است و اگر قرار بود که نرخ دولتی واقعی باشد که اصلاً نیازی بدان نبود! ارز دولتی در عمل هیچ موفقیتی نداشته است. البته توانسته است آقایان خاصّ را به ثروتی افسانه ای برساند! ولی کمکی به قشر آسیب پذیر ننموده است.

امروز که دولت حسن روحانی زمزمه تک نرخی شدن ارز را در رسانه ها آغاز نموده است. می توان درک کرد که چرا از آغاز سال ۹۵ بصورت پله کانی ارزش ریال را  کاهش دادند. می بینیم که نرخ ارز در طول یک سال و ۴ ماه ۱۵ درصد افزایش یافته است. این افزایش با توجه به تورم و فشار بازار طبیعی بوده است. اما برای تک نرخی شدن ارز کافی نیست!  طبیعتاً قطع ارز دولتی می تواند یک شوک به بازار ایران باشد و بانک مرکزی برای گذار از دو نرخی بودن ارز باید مقداری درد مضاعف را به مردم فلک زده انتقال دهد!

رئیس کل بانک مرکزی : نرخ ارز به زودی یکسان می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به این که “سال‌های تحریم سیستم بانکی کشور را از استانداردهای جهانی دور کرده است”، گفته است: «بانک‌های کشور در تلاش هستند تا این فاصله را کم کنند که خوشبختانه تاکنون فعالیت‌های خوبی برای رسیدن به استانداردهای جهانی داشته‌اند.»

رئیس کل بانک مرکزی گفته است که یکسان‌سازی نرخ ارز یکی از اولین اقدامات دولت دوازهم خواهد بود. این اقدام مهم برای رشد اقتصادی کشور “به دلیل عدم وجود روابط بین‌المللی کافی” تا امروز به تأخیر افتاده است.

البته موشک پرانی سپاه  و تحریمهای تازه امریکا را نباید فراموش کرد! اینکه برادران سپاه همچنان بدنبال ایجاد تنش در اقتصاد ایران باشند تا همچنان به جولان دهی در آب گل آلود سیاست و اقتصادی ادامه دهند چیز عجیبی نیست. چیز عجیب این است که دلار به نرخ سال ۹۳ یعنی ۳۰۰۰ تومان و یا حتی یه نرخ پایان سال ۹۴ یعنی ۳۲۰۰ تومان برسد!

  • a million dollar quesion

    ” اگر قرار است که عده ای بیایند و وعده الکی بدهند و بعد بگویند نگذاشتند و
    امریکا و اسرائیل را مسئول کثافت کاری و ناتوانی خودشان معرفی کنند
    بهتر
    است که اسد و مادرو و خامنه ای و حسن چاخان و مارکسیست های روسی بروند
    کنار و یا همان اپوزیسیون بمانند . شر تان را کم کنید . عزت زیاد . ما را
    به خیر تو امید نیست شر مرسان . ”

    سوال ساده ولی تعیین کننده است
    اگر مردم از این کسانی که وعده آب و برق مجانی میدهند یا حاکمیت عدالت محور سوسیالیستی یا حکومت طبقه کارگر و بهشت ضد سرمایه داری این سوال را بپرسند هرگز بعدا پشیمان نخواهند شد از سرنگون کردن شاهنشاه مدرن ایران و یا حکومت های دموکراسی هوادار غرب که توسعه محور هستند و یا حتا حکومت های ناسیونالیست خودشان که مشکلاتی در زمینه ها اجتماعی و اقتصادی دارند .
    انها که وعده آب و برق مجانی دادند و آمدند و همه چیز را دولتی کردند و افسار دولت را دادند دست فاسدینی بی نظیر از خودشان و فرزندانشان و مردم را در فقر کم نظیر نگاه داشتند و در جواب مردم گفتند که امریکا و اسرائیل نمی گذارند وگرنه ما هنوز همان رویاها را در کله های عمامه پیچیده خالی از عقل و خرد خود داریم . موسوی گفت جنگ نگذاشت و امریکا و اسرائیل، رفسنجانی گفت امریکا نمی گذارد ، خاتمی گفت رفسنجانی و خامنه ای و امریکا و اسرائیل نمی گذارند ، احمدی نژاد گفت رفسنجانی و امریکا و اسرائیل نمی گذارد ، روحانی گفت خامنه ای و احمدی نژاد و سپاه و امریکا و اسرائیل نمی گذارند ، اگر بمانند تدارکات چی بعدی خواهد گفت اسلام و روسیه نمی گذارد .
    اگر مردم ونزوئلا که حالا از گرسنگی گوشت حیوانات باغ وحش را میخورند از سیمون بولیوار و مشهدی چاوز و مادرو می پر سیدند آیا مطمئن هستید اگر ما جان بدهیم و بجنگیم و کشته شویم و دولت هوادار غرب را در ونزوئلا ساقط کنیم و شما را بر خود مسلط ما دام العمر کنیم این وعده های بهشتی سوسیالیستی حتا یکی شان محقق می شود ؟ یا ما باید حسرت روزی را بخوریم که اقلا کمی گوشت و غذا اگر چه ناکافی گیرمان می آمد . این کشور نفت خیز ( دومین در دنیا ) را هم در بست داده ایم به شما . اصلا هوش هم نمی خواهد اداره کشوری با این ثروت .
    کره جنوبی هوش میخواهد چون نفت ندارد اما همه چیز دارد بهتر از امریکا یا مشابه ان ، کره شمالی هم کنارش هست ، چین و روسیه هم توطیه میکنند . اما هرگز نمی گوید بدبختی و فلاکت به شما میدهیم و در توجیه ناتوانی و حماقت خود دشمن خارجی می سازیم و همه کثافت کاری های خودمان را توجیه میکنیم . چون کره جنوبی نه فرهنگ توجیه گر مارکسیستی دارد و نه اسلام توجیه گر و نه دیکتاتور های ابله .
    مردم ایران
    از مارکسیست ها ، سوسیالیست ها ( همان مارکسیست ها با اسم دیگر ) ، سوسیال دموکرات ها ( همان سوسیالیست ها با اسم دیگر ) ، سکولارها ( بعثی های روسی اما با اسم جدید ) بپرسید
    اگر قرار است بیاید و بعد گردن امریکا و اسرائیل بیندازید همه نادانی ها و ناتوانی ها و تحقق نیافتن وعده های عوامفریبانه و نشدنی خودتان را تا جایی که ما مجبور شویم گوشت خر از باغ وحش بدزدیم در حالیکه زیر پیمان مالامال از نفت و گاز است پس چرا ما باید به خودمان زحمت بدهیم ؟
    چرا فقط حکومت های مارکسیستی و روسی و اسلامی درست عکس ان چیزی را که وعده میدهند به مردم تحمیل میکنند ؟
    چرا حتا یک حکومت مارکسیستی روسی نیست که به اشتباه خودش هم اشاره کند ؟
    چرا سوریه را امریکا و اسرائیل و عربستان به هم میریزند ؟ و صد نقشی ندارد ؟
    چرا مادرو در فقر و دیکتاتوری و اغتشاش و سرکوب مردم با سگ های نظامی که هر روز بیشتر به آنها گوشت میدهد نقشی ندارد ؟
    چرا یاکونویچ در نا امیدی مردم اکراین و فوران خشم آنها از دخالت های استعماری روسیه و پوتین نقشی ندارد ؟
    چرا همش دشمن فرضی ؟
    اگر این دشمن فرضی اینقدر قدر است که شما با تسلط آهنین و بلا مناز ع برقدرت و ثروت و نیروی نظامی و امنیتی جهنمی باز نمی توانید کشور را از دست آنها رها و مردم را خوش بخت کنید
    پس شاید بهتر باشد بگذارید همانها کشور را اداره کنند
    مردم زجر کمتری می کشند
    حسن چاخان میگوید میل داشتم سه تا زن وزیر بگذارم اما نشد !
    حتا جرات ندارد بگوید نگذاشتند !
    پس آمدن تو بهر چه بود ؟
    آیا بهتر نبود همین خامنه ای با پوتین کشور را اداره میکردند؟
    مرحوم بازرگان روزی که فهمید ملاها چه نقشه ای دارند در تلوییسین آمد و با مردم بدون هیچ پرده پوشی و فلسفه بافی ان داستان مردی با گربه بر سر سفره غذا بگفت که هر خری فهمید که خمینی میخواهد قدرت در چنگالش باشد اما بدون مسولیت
    داستان این بود
    مردی بر سر سفره غذا میخورد هر بار که لقمه ای نان به طرف دهان میبرد گربه اش می گفت ” میو” مرد ناچارا لقمه به گربه میداد . پس از چندین بار تکرار مرد دریافت که جز گرسنگی چیزی نصیبش نمی شود با این گربه پر رو و سیری ناپذیر . بشقاب غذا را جلوی گربه گذاشت و گفت “حالا من میو ”
    از همانجا قدرت به شورای انقلاب ( ابزار اعمال دیکتاتوری غیر قانونی روحانیت روسی بر دولت و نهایتا بر مردم بدون عهده دار شدن مسولیت ) و خمینی سپرد و خود اپوزیسیون گردید و اپوزیسیون ماند و لحظه ای با قدرت مماشات نکرد.
    حالا اگر قرار است که عده ای بیایند و وعده الکی بدهند و بعد بگویند نگذاشتند و امریکا و اسرائیل را مسئول کثافت کاری و ناتوانی خودشان معرفی کنند
    بهتر است که اسد و مادرو و خامنه ای و حسن چاخان و مارکسیست های روسی بروند کنار و یا همان اپوزیسیون بمانند . شر تان را کم کنید . عزت زیاد . ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان .

  • double.standard.rousi@mullah.n

    دهها هزار مسافر روس در فرودگاههای روسیه و کشورهای مختلف به دلیل
    ورشکستگی شرکت روسی «ویم آویا» سرگردان شده اند و ولادیمیر پوتین نیز معاون
    نخست وزیر و همچنین وزیر حمل و نقل را توبیخ کرد.

    http://www.iranpressnews.com/source/208954.htm

    http://www.iranpressnews.com/source/207586.htm

    وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد این کشور همه پرسی منطقه کردستان عراق را به رسمیت نمی شناسد.

    —————————————————————————————————-

    رژیم هایی که آخوند روسی و سپاه قزاق و متحدین آنها توده ای ، فدایی ، ملی مضحکی ، کمونیست کارگری ، ……..به انها امید بسته اند یکی پس از دیگری به افلاس و ورشکستگی می افتند ، درست مثل خود رژیم ! چه شباهتی بین فقاهت بعثی ، ونزوئلا ، روسیه ، کره شمالی ، سوریه …..
    به زودی صدای کف گیر به ته دیگ خورده پوتین به گوش جهانیان خواهد رسید . رژیم اولیگارشیک فاسد رانت خور روسیه در پس پایین رفتن قیمت نفت و تحریم ها و دزدی های بسیار ( یکی از چها ر روسی فاسد است ) به افلاس می افتد .
    در کوبا برخی دلواپس ها علیه دولت کوبا که به خایه مالی امریکا افتاده مثل ویتنام , برای لغمه ای نان ، اقدام به صوتی کردن آمریکائیان کرده اند ( نوعی شکنجه و جنایت که فقط از روسها بر می اید ) و امریکا اکثر دیپلمات هایش را خارج میکند علیرغم اینکه دولت کوبا دست به دامن آنها شده و مثل دولت حسن چاخان به آنها گفته تقصیر دولت نیست برخی ترمز بریده های امنیتی ! این کار را کرده اند و ما نمیدانیم آنها کی هستند و چگونه اینکار را میکنند ! و به اف بی ای اجازه داده اند برود کوبا آنها را پید اکند !!!! این ماجرا افتضاح دروغ پردازی احزاب کمونیست در مورد کوبا و روسیه و ونزوئلا و برزیل و …. را به نمایش میگذارد . هرچه در مورد کمونیسم و سوسیالیسم و دولت شوراها و مزخرفات دیگر به شما ایرانیها گفته اند دروغ روسی است .
    اما از آنطرف اخبار جالبی از عربستان سعودی آمریکایی میرسد که در ان ظرف دو هفته زنان بیش ا ز زنان در رژیم های مارکسیستی و فقهاتی و بعثی به حقوقی که نداشته اند یکباره دست یافته اند ! این در حالیست که در سوریه و کوبا و لیبی و ویتنام و …. تغییر وضعیت حقوق اجتماعی مردم ابدا و اصلا امکان پذیر نیست . خامنه ای نه تنها عقب نمینشیند بلکه محدودیت علیه زنان و جوانان را هر روز بیشتر میکند و به قهقرا میرود . اسد جز کشتن و شیمیایی کردن حاضر به هیچ تغییری در روش و منش خود نیست . پوتین هنوز علیه زنان فمینیست مثل وحشی ها عمل میکند و بیرحم است تا چه رسد به مردمی که استقلال میخواهند در چچن و قرقیزستان و اوکراین و قزاقستا ن و ……و هرگز حاضر به تغییر رویه نیست . به همین دلیل آنهایی که میگویند اگر امریکا به عراق و لیبی و افغانستان حمله نمیکرد صدام و قذافی و نانجیب الرحمن آدم میشدند و وضع منطقه و مردم آنها بهتر از الان بود .
    نه اگر بودند به همین بازی اتمی شیمیایی و کشتار و شکنجه و صوتی کردن و روان گردانی مخالفین و حمله به همسایه ها ادامه میدادند مثل همین پفک نمکی که بی ترمز میرود تا نابود کردن جهان . اما رژیم های آمریکایی زیر فشار امریکا مجبور به اصلاحات میشوند اگر چه گاهی به علت دیکتاتوری طولانی این فضای گشاد سیاسی ممکن است به لگد زنی هایی نیز منجر شود و مدتی آشفتگی پیش اید ولی بالاخره درست میشود . اما از آنطرف اگر دیکتاتورها ادامه دهند به پشتیبانی روسیه ، هرگز تغییر وضعیتی صورت نخواهد گرفت .
    آخوندهایی که امریکا را پشت استقلال کردستان عراق میبینند بهتر است به مواضع روبه صفتانه روسیه نگاه کنند مثل مسلمانان برمه !

    همین روزها است که عربستان وزیر زن بگذارد و حسن چاخان و روسیه و کوبا روسیاه شوند

    مجلس عربستان برای اولین بار به زنان اجازه صدور فتوا داد
    http://www.bbc.com/persian/world-41443511

    آمریکا بیش از نیمی از کارکنان سفارتش در کوبا را بازمی‌گرداند

    http://www.bbc.com/persian/world-41442129

  • شهروند

    مرگ بر خامنه ای حمال