هم میهن گرانقدر؛ برهنگی تو در سایه امنیت دولت های غربی، تابو شکنی نیست ۳۷

نگارنده در طی این مقاله قصد دارد تا ثابت کند که برهنگی بانوان و مردان ایرانی در اروپا و آمریکا و دیگر کشورهایی که نظامی دموکرات دارند و آزادی نسبی در آن ها موجود است، هرگز “تابو شکنی” نبوده و صرفَن استفاده از موقعیت و آزادی می باشد که جامعه در اختیار ایشان قرار داده است. اگر در آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه و هر یک از کشورهای اروپایی دیگر، شخصی لُخت شود و در خیابان ها قدم بگذارد و یا فردی فرتورهای از بدن خویش را بدون کمترین پوششی منتشر کند، جامعه در مقابل ایشان نخواهد ایستاد و منع شان نخواهد کرد و به طور کلی، تابویی برای لُخت شدن، وجود ندارد.

نگارنده گمان می کند، افرادی که برهنه شدن چند تن از ایرانیان گمنام را تابو شکنی می نامند، درک درستی از معنای تابو نداشته و نمی دانند تابو در علوم اجتماعی به چه معناست. بدین سبب نگارنده برای آن دسته از هم میهنان “جَو گیر” چند خطی درباره معنای تابو نوشته و آن دوستان به بیراهه رفته را، با تابو و تابو شکن آشنا می سازد. تابو یک منع قوی اجتماعی مرتبط با هر یک از حوزه های فعالیتهای انسان یا رسوم اجتماعی است که مقدس و ممنوع شناخته می شوند. شکستن تابو با مقاومت و حتی تنفر و یا برخورد تُند و خشن جامعه رو به رو می شود.

فرتور آقای سامان نیکبخت را در مقابل سفارت ایران در شهر فرانکفورت آلمان را نشان می دهد. به راستی آیا در صورت برهنگی اعتراضات اثرگذارتر خواهند بود؟ آیا روش متمدانه تری برای اعتراض وجود ندارد؟ نظر شما خواننده گرامی چیست؟

فرتور آقای سامان نیکبخت را در مقابل سفارت ایران در شهر فرانکفورت آلمان را نشان می دهد. به راستی آیا در صورت برهنگی اعتراضات اثرگذارتر خواهند بود؟ آیا روش متمدانه تری برای اعتراض وجود ندارد؟ نظر شما خواننده گرامی چیست؟

هنگامی که چیزی یا عملی تابو شمارده شود، در اطراف آن یک سری منع ها و ممنوعیت ها به وجود می آیند؛ درست مانند خط کشی دقیقی که بین قدیسان و مجرمان در کتاب های دینی و تاریخ ادیان وجود دارد. بعضی از رسوم یا کنشهای تابو حتی بر اساس قانون نیز حراست می شوند و نقض آنها با مجازاتهای سنگین پاسخ داده می شود. به عبارتی دیگر، تابو یا پَرهیزه آن دسته از رفتارها، گفتارها یا امور اجتماعی است که بر طبق رسم و آیین یا مذهب، ممنوع و نکوهش‌ پذیر است. برای نمونه نام بردن از اندام تناسلی در محافل رسمی در بسیاری از اقوام جهان یک تابو است.

حال تابو شکن کیست؟

به نظر نگارنده تابو شکن فردی است که در جامعه ای تابو زده که غرق در باید ها و نباید ها و ممنوعیت هاست، صف را بر هم زده و بر خلاف جهت جریان آب، شنا کند. تابو شکن با اینکه می داند مورد مجازات قانونی و خشم جامعه قرار خواهد گرفت، باورها و خط کشی هایی که از نظرش نادرست می آیند را نشانه گرفته و با هر سلاحی که در اختیار دارد، بدان ها حمله می کند.

برای مثال بانوانی که در ایران چادر سر نمی کنند و خود را در چاقچور سیاه نمی پیچند، زنان دلاوری که مانتوهای کوتاه می پوشند و آرایش می کنند و موهای شان را تا جایی که می توانند بیرون می گذارند، یکایک آن ها تابو ستیز هستند چرا که با قانون اساسی و حکم شرعی اسلامی که در فضای مملکت جاری است، در حال ستیز و مبارزه اند و زیر بار آن قوانین خفت آور نمی روند.

به عبارتی واضح تر، تابو ستیز فردی است که در حالی که در یک جامعه بسته و تحت خفقان و فشار اجتماعی زندگی می کند، دست به فداکاری زده و جنبشی را آغاز کرده و با باورها، دستورات، قوانین و یا اخلاق و رفتار غلط مردمان میهنش که با او در بستر یک اجتماع رشد کرده اند، به ستیز می پردازد. برای مثال “علیا ماجده المهدی” ، دختر بلاگر مصری که با شجاعتی مثال زدنی، تمام مرزها و خط قرمزهای اسلامی اجتماعش را پشت سر گذاشت و عکس های لُخت خویش را برای دفاع از حق آزادی زنان، در وبلاگ خویش منتشر کرد و مورد خشم، انزجار و تهدید جامعه اش قرار گرفت و بی شک هم اکنون نیز جانش در خطر است.

با تکیه بر نگاشته های بالا، برهنگی هیچ یک از ایرانیان خارج از کشور، به جز بانو گلشیفته فراهانی را نمی توان تابو ستیزی نامید و تابو ستیز خواندن این افراد، از بنیان بی اساس و بی پایه و غیر منطقی است. دلیل تابو ستیز بودن سرکار خانم فراهانی از دید نگارنده این است که ایشان پیش از انتشار فرتور های نیمه برهنه شان، برای تمامی ایرانیان به اندازه کافی شناخته شده بودند و چشم بسیاری از ایرانیان به ایشان و خبرهای پیرامون زندگی و فعالیت های هنری ایشان دوخته شده بود.

بی شک نمی توان حرکت تابو ستیزانه و انقلابی گلشیفته فراهانی را با ایرانیان نا شناخته ای که برهنگی را آسان ترین شیوه مبارزه یافته اند، مقایسه کرد، گلشیفته فراهانی پیش از برهنگی اش، شهرت چشمگیری داشت و خود و شهرتش را قربانی انقلاب فرهنگی کرد که بی شک بانوان ایرانی در داخل ایران آن را ادامه خواهند داد.

بی شک نمی توان حرکت تابو ستیزانه و انقلابی گلشیفته فراهانی را با ایرانیان نا شناخته ای که برهنگی را آسان ترین شیوه مبارزه یافته اند، مقایسه کرد، گلشیفته فراهانی پیش از برهنگی اش، شهرت چشمگیری داشت و خود و شهرتش را قربانی انقلاب فرهنگی کرد که بی شک بانوان ایرانی در داخل ایران آن را ادامه خواهند داد.

به همین دلیل خانم فراهانی آن حرکت را برای کسب شهرت بیشتر انجام نداد و با برهنگی خویش، تیشه به ریشه خرافات و باورهای غلطی زد که هزار و چهارصد سال است مردمان ایران زمین را در بند و اسیر خود کرده اند و ایشان را از منطقی اندیشیدن و درست رفتار کردن، باز داشته اند. گلشیفته فراهانی دانسته و با انتخاب خویش، خود را قربانی انقلاب فرهنگی کرد که چندی است به تکاپو افتاده و بدون شک، آن حرکت تابو ستیزانه ایشان، همچون کاتالیزور، به پویایی آن انقلاب فرهنگی، سرعت خواهد بخشید و گلشیفته فراهانی همواره شایسته تقدیر است و تبدیل به الگویی برای هزاران هزار بانوی ایرانی شده است که خواستار رهایی تن و روح شان از چنگال و اسارت اسلام رحمانی هستند.

کارل مارکس کتاب “هیجدهم برومر لویی بناپارت” را با این عبارت آغاز می‌کند: “هگل در جایی می‌نویسد که تمام حوادث و شخصیت‌های بزرگ تاریخ جهانی به اصطلاح دو بار ظهور می‌کنند؛ ولی او فراموش کرد بیفزاید که بار اول به صورت تراژدی و بار دوم به صورت کمدیِ مسخره” چون نیک بنگریم، تمامی ایرانیان خارج از کشوری که پس از جریان علیا المهدی، فرتورهای لُخت خود را در حمایت از وی منتشر کرده اند، کاریکاتوری از علیا هستند که نه تنها کارشان شجاعانه و تحسین بر انگیز نیست، بلکه مایه تأسف و شرمساری ایست که ایرانیان چون همیشه، کاسه داغ تر از آش شده و بدون درکی درست و فهمی دقیق از معنای تابو ستیزی و حرکت انقلابی علیا المهدی و یا گلشیفته فراهانی، فقط می خواهند مورد توجه دیگران قرار گرفته و خود را تیتر اخبار دنیای مجازی کنند.

فرتور خانم سودابه سرخیل که در کشور نروژ پناهجو می باشند را نشان می دهد. به راستی این فرتور که نامش را برهنگی تابو ستیزانه گذاشته اند و در اروپا و یک کشور آزاد گرفته شده است کجا و حرکت انقلابی علیا المهدی که در قاهره و میان آن همه مسلمان خردباخته و متعصب فرتورهای کاملن برهنه اش را منتشر کرد کجا؟ این خانم حتی می ترسد در نروژ اندام های زنانگی اش را در راه مبارزه اش نشان دهد! آیا نام قهرمان برای ایشان کمی زیاد نیست؟

فرتور خانم سودابه سرخیل که در کشور نروژ پناهجو می باشد را نشان می دهد. به راستی این فرتور که نامش را برهنگی تابو ستیزانه گذاشته اند و در اروپا و یک کشور آزاد گرفته شده است کجا و حرکت انقلابی علیا المهدی که در قاهره و میان آن همه مسلمان خردباخته و متعصب فرتورهای کاملن برهنه اش را منتشر کرد کجا؟. این خانم حتی می ترسد در نروژ اندام های زنانگی اش را در راه مبارزه اش نشان دهد! آیا نام قهرمان برای ایشان کمی زیاد نیست؟.

نکته دیگر که باید مورد بررسی قرار بگیرد این است که تأثیر لُخت شدن افراد گمنام خارج نشین که در امنیت کامل و بدون کوچکترین دردسر و کمترین محدودیت و ممنوعیتی اعضای بدن خویش را به نمایش می گذارند چیست؟ آیا جامعه ای چون اجتماع بیمار و خرافاتی ایران که هنوز دربند عاشورا و گریه و زاری و عزاداری برای حسن و حسین و اصغر است، توانایی هضم این برهنگی ها را دارد؟.

آیا آن جامعه گمان نخواهد کرد که دموکراسی و سکولاریسمی که آزادی خواهان از آن دم می زنند، سبب گسترش برهنگی در جامعه خواهد شد و آیا از مبارزه برای رسیدن به آزادی، دوری نخواهند جُست؟ مردم ایران زمین که از ترس آتش جهنم، زندگی را به کام خود و خانواده شان تلخ می کنند و زیارت قبور مردگان و امام زاده ها تنها تفریح و سرگرمی شان است، آیا از ترس گُرگِ برهنگی، سگِ ولایت فقیه را بَغَل نخواهند کرد؟

دیگر اینکه چه کسی گفته است برهنگی، امری فرهنگی و نشانه آزادی و دموکراسی است؟ آیا مردان و یا زنان نُرمال در اروپا و آمریکا، در مقابل دیدگان مردمان، لُخت مادر زاد می شوند؟ اگر معیار آزادی خواهی و مبارزه، برهنگی است، در سایت های پورنو می توان زنان و مردانی را یافت که با توجه به معیار برهنگی، بسیار بسیار از زیبا و نینا و آرش و… مبارز تر و آزادی خواه ترند.!

به هر روی این جنبش سخیف برهنگی در کشورهای غربی در میان ایرانیان تبدیل به مُد روز شده است و برای نشان دادن میزان آزادی خواهی شان، لُخت می شوند حال آنکه می توانند به جای برهنه شدن، به دنبال راهی برای حمایت از حقوق زنان و کودکان در ایران باشند و یا هزاران حرکت ملی و پسندیده دیگر! اما چون همیشه برای ایرانیان، شیرین ترین کار، آسان ترین و کم هزینه ترین کار است و چه راهی بهتر از برهنه شدن؟ نا گفته نماند که برای عده ای هم، اینگونه کردارها مایه خیر شده و پرونده های پناهندگی شان با سرعت بیشتری بررسی می شوند.!

هم میهن گرامی خارج نشین من، از نظر علمی و منطقی، برهنگی تو کمترین رنگ و بویی از تابو ستیزی ندارد، اگر قصد مبارزه با رژیم و باورهای غلط مردم را داری، دست به کار شو و چند کتاب تاریخی بخوان و آرام آرام، حقایق تاریخی و کتمان نشدنی را در رابطه با غلط بودن باورهای مردمان میهنت، به گوش هموندانت برسان و با افتخار سرت را بالا بگیر و با وجدانی آسوده، به خود بگو که در این برهه حساس از زمان، نسبت به مسائل پیرامون میهنت، بی تفاوت نبوده ای.

  • Parisa

    مثل این میمونه که بگیم کتاب نوشتن در خارج از ایران سودی نداره، چون سانسور نمیشه و نویسنده ش اعدام نمیشه!  اعتراض خوبه، تابو شکنی خوبه، هر جای دنیا هم که باشه خوبه. دمشون گرم که چشم و گوش مردم رو باز میکنند.

  •  من هم اولین باری که خبر بهنگی یک فرد ایرانی را در اروپا در رسانه های غربی خوندم یه همین فکر افتادم. خط اول مقاله این بود که «گرچه فرهنگ غرب برهنگی را تابو می داند شرقیان بسیاری این روزها برهنه می شوند»! لحن بعضی از این مقاله ها کنایه ی طنزآلودی به مفهومات فرویدی اخلاقیات در خاورمیانه است. به نظر من این کار ابزار مناسبی برای کوبیدن اخلاقیات شرقی بدست «غربیان» می دهد و لذا افراد باید قبل از چنین اقدماتی در مورد مفهوم برهنگی در کشوری که در آن به سر می برند کمی مطالعه کنند. من حتی شنیدم که در کشوری مثل اسکاندیناوی که سواحل برهنه دارد، رفتن فرد به خیابان به صورت برهنه تابو است و به آن به دید کمبود روانی نگاه می شود. با این وجود فکر می کنم نگارنده نمی بایست نام گلشیفته را به میان می آورد چون عمل او تبلیغاتی بوده و کاملا طبیعت دیگری داشته است.

  • کورش کاویانی

      نهضت exhibition باکره گان معصوم!

    زمانی‌ در یک برنامه کمدی ، روشنفکران ریش پرفسوری میز گرد تشکیل داده
    بودند تا تحلیل تاریخی و حماسی و برداشت‌های عقیدتی‌ ،فلسفی‌ ،طبقاتی ..
    خود را در مورد یک صحنه چند ثانیه‌ای از یک فیلم کمدی کلاسیک صامت را ارائه
    دهند .

    صحنه نمایش چند ثانیه ، در زد و خورد کمدی وار، فردی به
    درون بشکه زباله میفتاد ،همین ! اما تحلیل‌ها بسیار عمیق و علمی‌ بودند و
    داغ ! یکی‌ آنرا سمبل شیطانی بودن کار فرمایی امپیریالیست میدید که کارگر
    را به زباله دان تاریخ انداخته ، دیگری …. . اکنون هم علیا و برنه شدنش
    همان اتفاق کمدی هست که از جانب افرادی با ژست روشنفکرانه بسیار جدی تحلیل و
    ارزیابی میشود .

    در حالیکه علیا از سال‌های پیش یک فاحشه معروف اینترنتی بود و سایت داشت و از این راه امرار معاش میکرد.

    پس از آنکه علیا سر بزن گاه تاریخ ، اندکی‌ قبل و هم زمان با انتخابات
    سرنوشت‌ساز در مصر که جهت حرکت جامعه مصر را در تعین مسیر آینده “بهار غرب
    ساخته عربی‌” ! نقش حیاتی ایفا میکرد ،در نمایشی با تبانی و کارگردانی
    اخوان المسلمین و اسلامیون خود را به عنوان برهنه معصوم ۱۴ ساله جای زد تا
    انحطاط اخلاقی‌ مصر را که ناشی‌ از دوری از اسلام عزیز بوده را نشان دهد و
    برای کسب اطمینان بار دیگر درست در روز انتخابات در میدان التحریر ظاهر شد
    تا همه نگاه‌ها به او جلب شده ،اسلام یادشان نرود ! و لزوم بازگشت به
    اسلام را به عنوان یک ضرورت بر جامعه تحمیل نمیاید ، و درست پس از به قدرت
    رسیدن اسلامیون ناپدید شد ! آتش درون بسیاری از افرادی که زمینه این فساد و
    بیماری در وجودشان بود را روشن ساخت تا هر کدام به نوعی فاحشگی را تقدیر و
    تقدیس کنند و سپس تا بدانجا روند که آنرا نشانه معصومیت نیز بدانند .

    مردان و زنانی که از این حرکت دفاع و حمایت کردند هر کدام با انگیزه‌های
    خاص خود نیت‌های پلیدید را پنهان میکردند ،زنان حامی‌ بدون استثنأ پیر
    که معلوم بود کار و زندگیشان در اینترنت نشان دادن چیز‌های آویزان و
    پلاسیده به جوانمردان مشتاق و دروغ گوی بود و با سؤ تفاهم و شنیدن
    دروغ‌های زیاد از مردان خیال میکردند که به راستی‌ جذاب و قابل استفاده
    هستند ! در این اندیشه بودند که ایکاش آنان هم می‌توانستند با نشان دادن
    بدن عریان خود به جان مردم دنیا آتش بریزند ،و مردان اینترنتی که هم تنها
    مفهوم زندگی‌ برایشان دیدن عکس‌های عریان یا وب کم‌های پیرزن‌های از کار
    افتاده در اینترنت هست هم با تشویق، در حقیقت دنبال دیدن بدن‌های عریان
    بیشتری برای رفع حاجت‌های جنسی‌ خود پای کامپیوتر بودند.

    زنان
    بیشتر سالمند و حامی‌ بالای ۳۵ سال اما باکره و معصوم ! که به تدریج با
    زدن وبکم و یا گرفتن عکس‌های عریان از خود ، خودشان را جنیفر لوپز ۱۸ ساله
    میدیدند و دچار بیماری ” نمایش بدن ” شده بودند اگر می‌دانستند که آن مردان
    بیشتر اوقات اصلا رغبت نگاه کردن ندارند ، فقط دروغ میگویند و دنبال چیز
    دیگری هستند شاید دیگر برای کسی‌ وبکم نمیزدند ،اگر می‌دانستند که تنها
    کسی‌ که از دیدن اندام پلاسیده آنان تحریک میشود خودشان هستند نه کس دیگری !
    شاید بسیاری از مردان دروغ گوی همان زمان در حال دیدن عکس دخترک مدل غربی
    عریان دیگری هستند که در اینترنت به صورت خرواری و رایگان عرضه میشود وب
    کم‌ها و عکس‌های عریان بانوان سالمند یا آن دسته از دختران ایرانی که بیشتر
    لاغر و نحیف و کج و کوله و کمی‌ ناقص الخلقه هستند چه جای دیدن دارد؟

    گلشیفته هم از آن دسته از بانوانی بود که با دیدن عکس‌های علیا حسادتش
    تحریک شده بود و در رقابت با او می‌خواست جهان را به آتش بکشد .

    گل شیفته ،مانند بقیه زنانی که به اشتباه گمان میکنند جالب و دیدنی‌ هستند ”
    خود شیفته ” هستند ، در مقابل این همه مدل‌های غربی با آن ترکیب‌های
    استثنایی‌ و قد و بالای بلند که ذاتا در ژن‌هایشان هست ،دختران و زنان ۱۶۰
    سانتیمتری که اکثرا یا لاغر و نحیف هستند و آنرا به حساب خوش هیکلی‌
    می‌گذرند یا چاق و در هر صورت پس از فعال شدن هورمون‌هایشان مثل زنان هندی،
    فجایع پنهان زیر لباس که دیدن آن جهنم را تداعی می‌کند و فرشتگان دوزخی را
    که دیدن لخت آنان عذاب علمی و عقوبت دردناک بر روح و روان آدمی‌ وارد
    می‌سازد ، مانند ستونی باسن و کمر یکی‌ شده و پوست ترکیده و پرتقالی
    ،دنبه‌های آویزان و مشک‌های ۲۰ لیتری شیر ،لب‌ها و پیشانی بوتکسی ،ابرو‌های
    عجوزه مانند تاتویی که همه جا یک دستی‌ خورده و هیچ کدامشان دیگر
    اورجینال نیستند چون عمل زیبایی انجام گرفته و قرار است به زودی باز زیر
    تیغ رود ، مو‌های بد رنگ شده زرد با حاشیه مشکی‌ ،شرابی با حاشیه‌های سفید ،
    گردنی که با شال یا با سایه پنهان شده … چه چیزی برای عرضه دارند ؟
    البته که همه آنان قرار است ایران که رفتند عمل زیبایی شکم ته دیگی‌ ، پر
    رنگ کردن ابرو چون رنگش رفته ، کشیدن چربی‌ از بازو و … انجام دهند و
    دوباره ۱۴ ساله شوند.
    کاش آن دسته از خانم‌های خود
    شیفته می‌دانستند که در عصر اینترنت و دسترسی آسان به عکس‌های عریان دلبران
    غربی ، هیچ کدام از آنان شانسی در هیچ زمینه‌ای ندارند ، اگر یک مدل غربی
    عکسی‌ می‌گیرد در درجه اول بابت آن کار پول نیگیرد تا امورات زندگی‌ خود را
    بگذارند یعنی‌ که انگیزه قوی دارد و زندگی‌ خصوصی خود را عرضه نمیکند دیگر
    آنکه براستی چیزی برای نشان دادن دارد .

    گل شیفته‌ای خود شیفته
    هم آن آن اندام‌های نحیف و لاغر و ناموزن دارد که البته در هنر عکاسی پنهان
    می‌ماند ،پوست شفاف دیده میشود ، قناسی بدن که مشکل بسیاری از دختران
    ایرانی هم هیکل خود شیفته است به چشم نمی‌آید ولی‌ باز هم در مقابل همپای
    غربی و برزیلی و اکراینی و.. حرفی‌ برای گفتن ندارند .

    بیماری یا
    پدیده ” exhibition ” به شکلی‌ است که در آن فرد بیمار فقط اجزای به خصوصی
    از اندام خود را به نمایش می‌گذرد چون با بقیه مشکل دارد و می‌خواهد به خود
    و دیگران بقبولاند که همه اجزای اندام او زیبا هستند ،این افراد فقط عکس
    هایی با زاویه‌های به خصوصی تحت شرایط نوری از پیش تعین شده .. مانند آن
    دسته از بانوانی که با لباس خود تعین میکنند که کجا باید بیشتر دیده شود و
    این افراد از دیده شدن خود توسط دیگران به شدت از لحاظ جنسی‌ تحریک میشوند و
    به تدریج بیماری میشود و در فانتازی خود ،گنگ بنگ گروهی خود با دیگران را
    تجسم میکنند .

    البته پری رو تاب مستوری ندارد، چو در بندی سر از
    روزن در آرد !، دلبری جزئ از ذات و طبیعت زنان هست و عکس‌های عریان هم جزئ
    از آن دلبری‌ها هستند ،اما مشکل من در توجیه فلسفی‌ و سؤ استفاده از کلمات
    آزادی و حقوق پایمال شده ! این افراد در پنهان کردن نیت واقعی‌ خود
    می‌باشد .

    سؤ استفاده ابزاری و نسبت دادن این بیماری‌ها به ”
    حقوق پایمال شده زنان ” و ” آزادی ” و مترادف دانستن با “شجاعت” که اگر
    اینطور باشد پس بازیگران پورنو هر کدام یک سوپر من هستند ! لطمات جدی به
    زنانی وارد می‌سازد که براستی در پی‌ دستیابی که حقوق خود میباشند زیرا که
    در این صورت حقوق زنان ” عریانی و فاحشگی” را در اذهان مردم تداعی خواهد
    کرد.

    لطمه جبران ناپذیر دیگر پدیده عریان شدن و رواج آن ،در جامعه
    ایران توسط دخترکان معصوم با سؤ برداشت هایی تشویقی برای رفتن به راه بی‌
    بازگشت که به جز فحشا هیچ نام فلسفی‌ و علمی‌ و طبقاتی دیگری ندارد منجر
    خواهد شد .

    به این شکل به این برداشت غلط دامن زده میشود که غرب و
    تمدن و تجددد یعنی‌ لایالی گری و پورنو گرافی و بی‌ بند و باری جنسی‌ با
    توجه به جو مسموم کشور‌های مسلماً و دید پورنو گرافی از غرب ، با دیدن این
    رفتار و شنیدن این تشویق‌ها احتمال دارد بسیاری از دختران معصوم را به امید
    تشویق شدن و نشان دادن شجاعت به این راه بکشند .

    گل شیفته و علیا و مشوقان آنان ضربات جبران ناپذیری به اخلاق و خانواده در ایران زدند.
    مردانی که شجاعت برهنگان را تحسین میکنند ،از خواهران ، همسر و دختران خود هم بخواهند که از قافله ت عقب نمانند.

  • کورش کاویانی

    در تایید حرف‌های خانم آتوسا ، در هر فرهنگی‌  هر عملی‌ معنی‌ و
    مفهوم دیگری دارد، حتی بوق زدن اتومبیل‌ها در هر کشوری معنی‌ دیگری دارد،
    برهنگی در غرب با انگیزه‌های کاملا متفاوتی انجام می‌گیرد و آنچه ما در
    جوامع اسلامی یا آسیایی میبینیم به جز فحشا نام دیگری ندارد ،و انگیزه این
    بانوان به جز تحریک جنسی‌ خودشان و یا پیدا کردن مشتری‌های بهتر چیز دیگری
    نیست ، اما به نظر من کسانی‌ که چیزی برای نشان دادن دارند باید این برهنه
    شوند ، و برای برخی‌ بانوان سالمند باید مجازات و جریمه تعیین شود چون دیدن
    اندام برهنه آنان ،آدم را به یاد جنازه‌های مرده شور خانه میاندازد و به
    جای تحریک جنسی‌ یا چشمنوازی ، ضربه روحی و افسردگی برای بیبندگان خدب
    ارمغان می‌آورد هر چند که خودشان را خیلی‌ سکسی میبینیند و میخواهند به ما
    لطفی‌ کرده باشند.

  • Gandom Fahimi

    Be nazar man shaom ke injoor gir midid be mardom az hame agahb monde tar va khorafati tarid. Shaom shodid moalem akhlagh av amre be marof va nahi az monkar mikonid. khejalat bekeshid dokonetono jam konid. shaom maore rejim hastid baraye kontroll mardom.

  • Navid Irandoost

    من با این ادعا کاملا موافق نیستم، با وجود آزادی و دموکراسی‌ در کشورهای غربی، لخت شدن مثلا در ملأ عام مجازات دارد (مثلا در آلمان فقط در مکانهای محدودی چنین کاری آزاد است) و به هر حال امری کاملا عادی به حساب نمی‌آید. در کشور اوکراین، دانشجویان دختری که با اعتراض به دولت ایران در ملأ عام لخت شدند، توجه جامعه را به خود جلب کردند، این خود نشانهٔ این است که این امری روزمره نیست. آیا که هدف گلشیفته تابوشکنی بوده یا نه، بحثی‌ است جدا، ولی‌ زمانی‌ که شخصی‌ به معروفی گلشیفته این تصمیم را می‌گیرد، آیا قبل از این کار در موردش فکر نکرده است، که جامعه ایرانی‌ چه عکس‌العملی از خود نشان میدهد، و اورا چگونه سلاخی میکنند، آیا به این فکر نمیکند که رژیم ایران شخصیت یو را چگونه به لجن می‌کشد، آیا به فکر پدر و مادر خویش نیست، آیا، آیا، آیا… با تمام این وجود شجاعت چنین کاری را داشته که من شخصاً به عنوان مردی گمنام چنین شجاعتی در خود نمی‌‌بینم. شجاعتی که با تمام سدهیی که جامعه و خود شخص من از اینکار میتواند بشود، با تمام وجود اینکار را می‌کند. پس از نظر شما تابو شکنی در چیست؟ حتما باید در ایران در ملأ عام باشد؟ آن به نظر من حماقت است که اینکار را در ایران کسی‌ بکند.

    Navid irandoost

  • babak

    دوست من کارل مارکس فراموش کرد وقایع تاریخی بار اول تراژدی و بار دوم کمیک هستند یا شما ..چون من اول راهنمائی که بودم یک چریک فدائی در کلاسی که بودم این مثال و زد و گفت حکومت مذهب بعد از رنسانس در این زمان کمیک است ….و واقعا که هست …اما دوست من وقایع اجتماعی را و تاریخی را در زمان وقوع و محل وقوع تحلیل می کنند …نسخه ای که برای یک اجتماع درمان است در جامعه دیگر سم است ..این در ترم یک جامعه شناسی تدریس می شه اصلا کسی که دو تا کتاب جامعه شناسی بخواند در مقدمه نوشته شده ….خانم فرهانی در کدام بیانیه از خودش گفته لخت می شم تا تابو بشکنم ….منتقدین فیلمها گاهی نقدی از رنگ پس زمینه فیلم می کنند که خود کارگردان می گه من همچین فکری نکرده بودم …ایا دلیل اوردن برای یک ادم که ازاده کاری بکنه منطقیه …خانم فرهانی بعد نقدها کی خودش را تابو شکن خوانده که اگر خوانده دروغگوست …ایشان به عنوان یک انسان حق داره انچه دوست داره انجام بده …اما قهرمان ساختن و تابو شکن و قبلا معروف بودن ایشان ادم را یاد نقدهای مالیخولیائی می اندازه …شاید حرکت اون جوان که عکسش را گذاشتی ..داشتی و تا حالا نگذاشتی واقعا برای مبارزه بوده ….و شاید فقط شاید این کار خانم فرهانی و ساخت تیزر برای تامین هزینه های زیاد زندگی در انجا بوده …در غرب کسی بی دلیل به کسی پول نمی ده …دکارت می گه فقط به خودت به عنوان انسان پرسشگر اعتماد کن

  • Bardya

    برهنگی هم شانس میخاد ،وقتی فراهانی که هنرپیشه است و لخت
    شدن در برابر دوربین جزو شغلش است انهم در فرانسه لخت میشه با کف و هورا
    روبرو میشه اما برای این جوان عیب میشه،..درست مانند زندان رفتن برای
    ،هزاران زندانی زیر شکنجه وحشیانه رژیم اسلامی که بعضا از شدت جراحات ناشی
    از شکنجه  کشته میشوند کسی تظاهرات که نمیکنه هیچ ، نامشان را هم نمیشنویم
    اما موسوی و خروبی که در ویلای خود حصر !خانگی هستند و شام و ناهارشان هم
    آشپز ها ی ویژه میاورند و خلاصه بادی گاردهایشان هم اعلامیه و بیانیه
    هایشان را برایشان بدست منتظر الوکاله های سبز میرسانند ببینید چه هیاهوه
    بر پا میکنند گیا در ایران هیچ کس در بند بدترین زندانها نیس ! شاید
    سیاسیون ایرانی باید زمانی با این قاتلان همکاری کنند و دوران طلائی آرزو
    کنند تا محبوب القلوب شوند ..شاید هم باید یک وعده وعیدی به بازی مفسران
    سیاسی بدهند تا نامشان آورده شود و دستکم زندانی حساب شوند :

  • Binam35

    گرامی هم میهنم سیروس پارسابا پوزش از اینکه با سخنان تو یار گرامی هم رای و هم اندیش نیستم، به تو میگویم تو تا بدانی با چاپلوسی(تعارفی) سخن نمیگویماگر هر کوششی را بخاهیم اینگونه به زیر زره بین ببریم تنها کارمان آب ریختن به آسیاب حکومت تازی منش در ایران است. آنان که برای قهرمان شدن لخت می شوند باز هم آنقدر بزرگوار هستند که برای پشتیبانی و همراهی شیر زنی چون گلشیفته فراهانی دست به اینکار میزنند، اکنون خاه که سر تا پا لخت شوند یا نیمه لخت. ما باید خود را جای شیرزنان و شیرمردانی بگزاریم که از همه چیز خود گزشته و دست به چنین از خود گزشتگی هایی میزنند که من و تو شاید هر گز خابش را هم نمیدیدیم. اکنون بیندیشیم که ما هم مانند گلشیفته هنرمندی نامدار بودیم و دست به چنین کاری میزدیم. پس از آن کار اگر میدیدی که دیگران هم برای پیروی از تو دست به همان کار تو بزنند، خشنود میشدی یا خشمگین؟‌ تو می نویسی و شاید همیشه تازه ترینها را بنویسی که تا کنون هیچ کس مانند تو ننوشته باشد، اکنون اگر من از شیوه ی تو پیروی کنم کار من نادرست است یا درست؟شاید بگویی که این سیاست است و به هنر هیچ پیوندی ندارد؟ آیا آب خوردن، راه رفتن و خابیدن و هر کار دیگری که انجام میدهیم و برای ما و بر ما انجام میدهند بدور از سیاست است؟من آگاهی رسانی شما را ارج میگزارم و میتوانم دریابم که از چه دید و نگرشی سخن میگویی ولی زمان را هم دریابیم که هر سخنی جای و زمان خود را دارد. امروز هر کاری هرچند هم کوچک، هتا ۱۰۰ تن ایرانی نیمه لخت در برابر سفارتخانه های حکومت تازی منش یک تو دهنی بزرگ بر این تازی زاده ها است.هم میهنان ارجمند و گرامی. هر کاری که در اندیشه و توان خود دارید با یاری دوستان و آشنایان و با رایزنی(مشورت) یکدیگر برای سرنگون کردن این حکومت تازی منش کوتاهی نکنید که این چنین حکومت تازی زادگان جایی در ایران ندارد اگر که به راستی ما ایرانی هستیم. اگر به غم و غش از کنارشان بگزریم و به هم میهنان در بند خود بگوییم ”گور پدرشان” پس این را باید بپزیریم که ما ایرانی نیستیم بلکه یکی از بزرگترین دشمنان ایران و ایرانیان هستیم.ننگ بر ما اگر بیش از این خاموش بنشینیم و بگزاریم بدتر از اینها بر سر کشور و هم میهنان در بندمان بیاورندبه امید رسیدن به ریشه های بنیادین ایرانی برای رهایی از ستمگران بیگانه و بیگانه پرست تازی منش

  • Hastti Jaan

    you have to keep in mind in some cases these nude pictures will help them some ways. it could be with their refugee claim, or with their status in the community, their work, , their circle of friends etc. there are always agendas for those who are in the comfort of west when they publish their . naked picture 

  • اگر تابوشکنی نبود الان این متن نوشته نشده بود و در بالاترین لینک نشده بود. همیشه هر چیزی از یک جایی شروع می شود، این کار هم فعلا از اینجا و به قول نویسنده در سایه امنیت غرب شروع شده.
    همین کار در مورد همجنس گرایان ایرانی هم انجام شد و جواب داد، به این صورت که نخست همجنس گرایان خارج از کشور آشکار سازی و برون آیی کردند و پس از مدتی جریان آشکار سازی به داخل کشور رسید و امروزه بخش بزرگی از همجنس گرایان دست کم برای خانواده خود آشکار سازی می کنند.

  • علی

    شما اول بفرمایید کمی املا یاد بگیرید بعد مطلب بنویسید! “صرفن”؟؟! شما هم مثلا “تابو شکنی” کردید؟! “صرفا” درست هست. تا زمانی که از واژه ی عربی استفاده می کنید املای عربی هم باید رعایت کنید!

    هر بی سواد ننه قمری یک وب سایت زده !!

    • Chortkeh

      آقای علی خان که لحن کلام و گفتارتان، بی شباهت به صاحب نام‌تان نیست.
      مدت‌هاست که تنوین را این‌گونه می‌نگارند، با کمی کاوش درمی‌یابید. آن‌چه در همین کوته‌نوشت‌تان -که دوخط بود و یک نیم خط ناسزا- مشهود است، نخست، ندانستن تفاوت “هست” و “است” است -که البته از شما نمی‌توان انتظاری بیش از این داشت- و دودیگر ناآشنایی با افعال متعدی و لزوم استفاده از “را” در این جملات.
      یا علی

      • Betoche Kosnane

        باهوش پروفسور استاد ادبیات! چیزی که من می نویسم “تقریبا” همانی هست که در گفتار عامیانه و به صورت شفاهی بیان می کنم. متن ادبی ننوشته ام که رفته ای توی کتاب های دبیرستانت دنبال چهارتا اسم دهن پر کن گشتی و ایراد از فعل متعدی و هست  و است می گیری!

        خیر آن ها که تنوین را مثل شما می نویسند یک مشت وب لاگ نویس هستند که با زحمت چهارتا کلیک یک وبلاگ مجانی راه می اندازند و چرت و پرت به هم می بافند!

        اسم تو هم اگر ضمه را با کسره عوض کنیم بهت می آید عزیز. به اسم مردم چه کار داری؟! لابد کوروش و داریوش و آریا و کامبیز شوشول طلا را می پسندی! به خودت مربوط هست ولی اسم من به تو هیچ ربطی ندارد.

      • علی

        املای واژه ی عربی همان است که عرب می نویسد. شما نظرت را برای خودت نگهدار. با این اعتماد به نفست ماشاالله آچار فرانسه هستی برای خودت! علاوه بر جامعه شناس شما زبان شناس هم هستید! انشاالله در حکومت بعدی که دست “کوروش” ها و “داریوش”ها و کلا “آریایی”ها و “پارسی”هاست (که اسمشان هم علی نباشد خدای ناکرده!) شما هم رئیس فرهنگستان بشوید و تنوین را حذف بفرمایید!

        چرند به هم نباف. اگر عربی نوشتی مرجعت برای درست و غلط بودن املای کلمه هم همان زبان عربی هست. از خودت اختراع نکن!

  • عمّار

     اگر برهنگی آنقدر اهمیت دارد ، پس همانا حیوانات از آنهایی که در غرب برهنه می شوند ارزشمند تر و عزیزترند زیرا آنها در همه جای دنیا برهنه اند و امنیت دارند.و گریه بر حسین (علیه السلام) چیزی است که دشمنان اسلام را به لرزه می آورد و همین عامل پیروزی ما مسلمانان استما اسلام سایه اش بر سر برهنگانی است که از ظلم و جور دشمنان اسلام همچون غرب، دچار برهنگی شده اند می باشد و از آنها حمایت می کند. برهنگانی همچون مردم سومالی و غزه و فلسطین و …..جمهوری اسلامی ایران کشوری مقتدر است که در زیر سایه ولی عصر امام زمان (عج) دشمنان اسلام و قرآن و اهلبیت (علیهم السلام) را از روی زمین محو می کند و برهنگانی را هم که زیر سایه غرب با امنیت برهنگی می کنند و باعث ترویج فساد و فحشا بین تمام ملل می شوند را نیست و نابود خواهد کرد .ما تا ابد بر مصیبت های پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اهلبیت (علیهم السلام) می گرییم تا خاری باشد بر چشم کسانی که در دنیا نمی خواهند این موضوع را ببینند.

    • Mnoor

      bolbol jan sar waght jerat wariz mishe ke zaban derazi mikoni hame iran az shoma nistand masali hast ke mige  kafar hane ra be kish khod pendarad ino barai kotah fekrhai misl shoma goftand .

    • Mnoor

       با درود.اقاى عمار مثل اینکه جیره ات سر وقت میرسه با شکم سیر حرف میزنى فرداى فرزندانت هم تضمین شده؟؟؟؟؟

  • Ashkan Navaei

    نویسندۀ محترم، به نظرم شماهم شدیداً در اشتباه هستید! برخلاف نظر شما که “خانم گلشیفته بسیار مشهور هستند و نیازی به کسب شهرت از این طریق نداشتند” باید عرض کنم ایشان شاید در کشور خودشان شهرت داشتند ولی در خارج از ایران هیچ شهرتی ندارند و مطمئناً اکثریت مردم عادی حتی اسم ایشان را هم نشنیده اند، شاید بجز عدۀ انگشت شماری که سینمای ایران را از طریق جشنواره ها دنبال می کنند( آنهم شاید). این حرکت ایشان هم هیچ ربطی به داخل کشور نداشته و صرفاً جهت پیمودن هر جه سریعتر پله های ترقی و خروج از گمنامی در آنسوی مرزهای ایران صورت گرفته. پس لطفا سعی نکنید با دلیل و برهان ایشان را تابو شکن معرفی کنید والا باید تمام آقایون و خانمهای شرکت کننده در این برنامه صرف نظر از نژاد و ملیت، تابو شکن باشند که براساس تعریف خودتان مطمئناً نیستند.

  • Shenkey

    به نظر من اینگونه افراد ،یا تعادل رفتاری و روانی ندارند،یا آنقدر تحت تاثیر افراد بیمار که سینما،تاتر،موسیقی و هنرهای مختلف  را آلوده به سکس کرده اند،که مرتکب این کارها میشوند .عده ای هم که اصلا معنی آزادی را نمیفهمند مشوق این اعمال هستند.

  • Sagi

    azizan ferghi nemikone shargho gharb nadare ye moghe ha adam majboore be shohar nane bege baba in az koja miad ro to keshvar khodemon o hokomate kasifesh jostego koneed na to gharbo  soghot akhlaghyat in hamash shoare in adama hastan ke farhang misazan nafarhang adamaro .har kasi azade harkari bokone ta onjaee ke haghi az kasi zaye nashe , lotfan be jaye pardakhtan be tane berahne bazia be onaee bepardazeed ke faheshe maghzi o siasian, ke rabti ham be gharbo farhange gharb nadare ,hamashonam sharghian

  • Mah-1245

    آنهایی که فکر می کنند برهنه شدن کاری درست …منطقی …وحرکتی انسانی است لطف کنند چند تا عکس هم از خواهر و مادر یا دختر و همسر خود را در اینتر نت نشر کنند تا آزاده و مدرن بودن خانوده خود را نیز ثابت کنند….

    • این نشان می دهد که شما زنان را کالایی تخت مالکیت مردان می دانید که اگر مرد تصمیم بگیرد می تواند اراده کند که تصویر برهنه آنها را منتشر بکند یا نکند، مادر و خواهر من انسان های مستقل و دارای شعور هستند و اگر مایل باشند فقط خودشان هستند که می توانند عکس برهنه از خود منتشر بکنند و اگر خواهر و مادر من مایل باشند این کار را بکنند من پشتیبانی می کنم.

    • Frifg

      in gheiratet mano koshteh mah 1245

    • Ali

      تو نمی فهمی آزادی یک حق فردیه؟!!! کسی حق نداره عکسهای خواهر ، مادر یا هر کس دیگه ای حتی افراد ناشناس را منتشر کنه. هر خانمی احتمالا خواهر، مادر یا همسر مردهای دیگری هم هست. و هر خانمی خود به تنهایی می تونه در مورد برهنگی اش تصمیم بگیره. تموم کنین این افکار ماقبل قرون وسطی ای را. مثل شما مثلا ناموس پرست ها زیاد دیدم. شما موقعیت داشته باشین از هیچ جنایتی در حق زنان دریغ نمی کنین.

  • Iraj Behnam

    این هم می تواند روشی برای مبارزه باشد! اشکالی  در آن دیده نمی شود..

  • Keivan_kavian

    نگارنده عزیز… فقط در یک کلام ساده میتوانم بگویم که تو یک بیمار خطرناکی و به شدت برای جامعه مضر…اولا که تابو را همانطور که همه میشناسند فقط با لفاظی وبه نفع خودت معنی میکنی و همه را احمق فرض کرده خودت را باهوش فرض میکنی .ثانیا با توجه به تعریف حضرتعالی همه کسانی که خارج از ایران هستند اعتراضشان ارزش ندارد چون در سایه دموکراسی غربی این کار را میکنند… بیچاره بیش از سه دهه اپوزیسیون ایرانی در خارج از ایران و مقابله سفارتهای حکومت دست به اعتراض زده اند ولی تو به این مرد گیر دادی… پس تفاوتی وجود داشت که تو صدایت در آمد. به نظر بنده امثال تو از افراطیهای اسلامی خطرناکترند.

  • Spd2ir

    Well, if you think that to be nude is not a correct way to show your opposition, what way do you choose to break a taboo? !!!O
    What did you do to make our society out of the superstition and a blinbd religion? !!! o
     Golshifteh Farahani chose the simplest way, but at least she chose something. We didn’t do choose anything, even the simplest way !!!O
    She did what she wanted to do and we shoudn’t care about what the others think !!!O

  • Javadshart

    ماشاءالله ایرانی ها سکس حراج گذاشته اند!
    هی یک کمی هم به ما بفرستید این بر دنیا! خیلی دلتنگ سکس دختران ایرانی هستیم. لابد، خیلی با مزه اند.
    اسلام تان مثل خامنه ای و روشنفکریو انقلاب فرهنگی تان اینه؟
    چه قدر مقلدید!

  • Razmjoo Kafar

    با درود،
     جهت اطلاع نویسندهِ مردمی و عزیزِ مقالهِ بالا لازم است که عنوان کنم که سفارت خانه ها همیشه و در همه جا فقط در پایتختِ کشورِ میزبان قرار دارند و انچه در شهر های دیگر هستند، تنها سرکنسولگری و یا کنسولگری میباشند.در راستایِ حکومت نامنزهِ اسلامی، سفارت و نیز کنسولگری های ان همگی، مراکز فساد، توطئه و جاسوسی هستند.با مهر،رزمجو از طایفهِ ( محترمِ ) کفار   

  • saman nikbakht

    دوست عزیز من هر کاری کردم و می‌کنم تا بتونم به هموطنان در ایران کمک کنم من به تابو شکنی کاری ندارم من با این رژیم مخالفم من که در آزادی هستم هموطنانم را فراموش نکردم و فعالیتم به اینجا ختم نمی‌شود .لطفا من را با دیگران قاطی‌ نکن هرکس هدفی‌ دارد برای بار اول با تمام وجود اعتراض کردم و به چند عکس برهنه و نیمه برهنه اقتدا نمیکنم.برهنگی به گرفتن عکس نیمه برهنه و نیمتنه نیست دیگر دوستان اهدافی دارن  و من هم اهدافی دارم و تا آخر میروم 

  • saman nikbakht

    من با برهنگی نمیخواهم بگویم برهنه باشید ولی‌ بدانید که چه قدر خنمب جوش آماده که شرم و حیا را کنار گذاشتم  و از پنهان شدن پشت کامپیوتر نفرت دارم و مطمئن باش و این را ثابت می‌کنم که به این چند عکس بسنده نمیکنم

  • saman nikbakht

    دوست عزیز من هر کاری کردم و می‌کنم تا بتونم به هموطنان در ایران کمک کنم من به تابو شکنی کاری ندارم من با این رژیم مخالفم من که در آزادی هستم هموطنانم را فراموش نکردم و فعالیتم به اینجا ختم نمی‌شود .لطفا من را با دیگران قاطی‌ نکن هرکس هدفی‌ دارد برای بار اول با تمام وجود اعتراض کردم و به چند عکس برهنه و نیمه برهنه اقتدا نمیکنم.برهنگی به گرفتن عکس نیمه برهنه و نیمتنه نیست دیگر دوستان اهدافی دارن  و من هم اهدافی دارم و تا آخر میروم من با برهنگی نمیخواهم بگویم برهنه باشید ولی‌ بدانید که چه قدر خونم به جوش آماده که شرم و حیا را کنار گذاشتم  و از پنهان شدن پشت کامپیوتر نفرت دارم و مطمئن باش و این را ثابت می‌کنم که به این چند عکس بسنده نمیکنم و به دیگر دوستان نیمه برهنه کاری ندارم برهنگی راهی‌ نیست برای معروفیت .مبارزه به گرفتن چند عکس نیمه برهنه و نیم تن برای سرگرم کردن افراد اطراف خود نیست که متسفانه بعضیها این طوری ثابت کردند.زنده‌باد آزادی برابرینمیدانام خودمان هیچ کاری انجام نمیدهیم ولی‌ تا یک نفر فعالیتی انجام میدهد عده‌ای با او مبارزه میکنند .شما که انتقاد میکنی‌ چه کردی برای ایران و ایرانی‌ .من می‌خواستم بگم که من که بیرون از ایران هستم ایران وطنم را از یاد نبردم  ولی‌ اکثر ایرانیان بیرون کشور بی‌خیال همه‌چیز شده اند  کی‌ می‌خواهید از خواب بیدار شوید شما که در آزادی هستید و برای اعتراض اعدام نمیشوید

  • B Moradianpey

    از اسم مزخرف سایت شما معلومه که چه شخصیتی دارید ، به نظر من شما در حد و اندازه ای نیستید که کسی را قضاوت کنید ، به نظر من ساکت باشید و کاری به کار کسی نداشته باشید. با ننگ و نفرت از شخصیت هایی که مبصر اجتماعی هستند برای شما نصیحتی دارم که اگر فضولی کنید ، زیر بهمن خبری گیر می کنید.
    بهمن

  • Fhiter39

    بسم الله القاسم الجبارین
    با توجه به صحبت های دوستان و افاضات ایشان لازم به ذکر است که کسی که این پست را گذاشته در حال بی احترامی به نه تنها به کسانی که این پست را میخوانند بلکه به تمام مسلمانان بی احترامی میکند آیا کسی که اینگونه در مورد اعتقادات مسلمان صحبت می کند در حوضه نهضت کربلا و سخنان ائمه اطهار داشته اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ به نظر من کار فراهانی را نمیشود جز اقده ای بودن ایشان و غرب زدگی و تربیت نشدن درست خانوادگی گذاشت آیا کسی داستان های ام ابیها فاطمــــــــــــــه ی زهرا را مطالعه کرده باشد دست به این عمل نا صحیح اجتماعی و ارفی و دینی میزند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    میتوان گفت کسانی که این برهنگی و مانتو های کوتاه را دلاورانه میخوانند صحبتی درباره زینب کبری و اسلام نشنیده اند و من این را به حساب خانواده شان میگذارم………………….
    وکسی که عاشورا را خرافات و برای ۱۴۰۰ سال پیش میداند حدیث:(کل یوم عاشورا و کل ارض کرببلا)را نشنیده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    و آیا کسی که به طور تمسخر اسم امام حسن(علیه السلام)امام حسیـــــــــــــــــــــــــن(علیه السلام)وحضرت اصغر را میگوید درباره تشنگی و تیر سه پهلو وحرمله و رقیـــــــــــه سه ساله و العطش گفتن ها خبری دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    این صحبت هارا کردم نه برای اینکه منحرفان را به راه راست بیاورم چون درحد آن نیستم فقط گفتم برای اینکه  وظیفه دینی ام را انجام داده باش…………………………….

  • Nima Shiry

    درود بر تو نویسنده عزیز
    به نکات ارزنده ای اشاره کردی بسیار پخته و منطقی بود
    سپاس

  • elahe

    تمام ایرات لخت شدند و هیچ کس بیدار نشد یک نفر لخت شد تمام ایران بیدار شدند
    بابا ول کنید گلشیفته هرجور که دوستداره زندگی میکنه اخه به شماها چه.شماهای که از گلشیفته میگید بگید بینم روزی چندتا دختر رو بی عفت میکنید لامصبا بریدو خجالت بکشید این حق گلشیفته هس و به هیچ کس ربطی نداره.